فهرست مطالب

گیاه و زیست فناوری ایران - سال چهاردهم شماره 2 (تابستان 1398)

فصلنامه گیاه و زیست فناوری ایران
سال چهاردهم شماره 2 (تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/06/31
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مجید عبدلی*، بهنوش رسایی صفحات 1-16

    تنش غیرزیستی شامل تعدادی از تنش ها است که توسط شرایط محیطی ایجاد می شود. تنش خشکی از مهمترین فاکتورهای تنش زای محیطی است که تولید و بقای گیاهان را تحت تاثیر قرار می دهد. از جمله راهکارهای مهم در جلوگیری از بروز خشکی و پیشگیری از اتلاف منابع آبی در بخش کشاورزی، می توان به افزایش راندمان آبیاری، انتخاب گونه های مقاوم به خشکی، استفاده از مواد جاذب رطوبت و استفاده از تنظیم کننده های رشد گیاهی مانند اسید آبسیزیک اشاره کرد. استفاده از اسید آبسیزیک می تواند دو رویکرد اساسی داشته باشد. اولا اینکه به عنوان یک هورمون کلیدی، سبب افزایش آنتی اکسیدانت ها و بهبود فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی و صفات فیزیولوژیکی شود که این امر مقاومت گیاه را به تنش های محیطی مانند خشکی افزایش می دهد و دوما، در نمو دانه، میوه و افزایش کمیت و کیفیت محصول نیز موثر می باشد. این تنظیم کننده رشد گیاهی علاوه بر اثرات مثبتی که می تواند داشته باشد، هیچ گونه تهدید زیست محیطی را به همراه ندارد. از طرف دیگر زمانی که امکان تولید تجاری اسید آبسیزیک فراهم شود، می توان آن را با دز کم و تعداد دفعات کاربرد کم استفاده نمود و به این ترتیب هزینه کاربرد اسید آبسیزیک کاهش داد و امکان استفاده گسترده از آن را فراهم نمود.

    کلیدواژگان: آنزیم های آنتی اکسیدانی، اسید آبسیزیک، تنش کم آبی، صفات فیزیولوژیک، عملکرد کیفی
  • روح الله حیدری، کیوان شمس* صفحات 17-28

    این پژوهش به منظور بررسی تاثیر کودهای زیستی و محلول‏پاشی عناصر ریز مغذی بر خصوصیات کمی و کیفی چغندرقند رقم دروتی به صورت فاکتوریل بر پایه بلوک های کامل تصادفی در 3 تکرار در سال زراعی 1397-1396 اجرا گردید. تیمارهای آزمایشی شامل فاکتور کود در 4 سطح: F1: 100 درصد کودهای شیمیایی(شاهد)، F2: 50 درصد کودهای شیمیایی+ کودهای زیستی (نیتراژین و فسفر بارور2)، F3: 25 درصد کودهای شیمیایی+ کودهای زیستی (نیتراژین و فسفر بارور2)، F4: کودهای زیستی (نیتراژین و فسفر بارور2)، و فاکتور ریزمغذی‏ها در 4 سطح: M0: محلول‏پاشی با آب مقطر(شاهد)، M1: محلول‏پاشی سولفات روی، M2: محلول‏پاشی سولفات منگنز، M3: محلول‏پاشی سولفات روی+ سولفات منگنز بودند. نتایج نشان داد که اثر کود بر عملکرد بیولوژیک، عملکرد دانه، شاخص برداشت، عیار قند، درصد قند قابل استحصال، عملکرد قند خالص، عملکرد قند ناخالص و میزان ازت مضره معنی دار شد. همچنین اثر ریزمغذی ها بر عملکرد بیولوژیک، عملکرد غده، درصد قند قابل استحصال و میزان ازت مضره معنی دار شد.میزان عیار قند درتیمارکودهای زیستی(نیتراژین و فسفر بارور2) نسبت به تیمار 100% کودهای شیمیایی، 3/14 درصد افزایش نشان داد. بیشترین عملکرد غده، با97/63 تن در هکتار به تیمار 50 درصد کودهای شیمیایی + کودهای زیستی(نیتراژین و فسفر بارور2) اختصاص یافت. همچنین تیمارمحلولپاشی سولفات روی+ سولفات منگنز ببیشترین عملکرد غده را با 12/ 64تن در هکتار داشته واین تیمار، نسبت به محلول پاشی با آب مقطر، 5/4 درصد افزایش عملکرد نشان داد. تیمار 100 درصد کودهای شیمیایی به افزایش میزان نیتروژن مضره، منجر شد.مصرف کودهای زیستی و عناصر ریزمغذی در کشت چغندرقند باعث بهبود خصوصیات کمی وکیفی چغندر قند شد.

    کلیدواژگان: چغندرقند، کودهای زیستی، محلول پاشی، ریزمغذی، عملکرد ریشه
  • علی صالحی ساردویی*، مژگان شهدادنژاد صفحات 29-36

    به منظور بررسی طول عمر گل نرگس پژوهشی در قالب فاکتوریل بر پایه کاملا تصادفی دردانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت انجام شد. فاکتورهای مورد بررسی شامل اسید جیبرلیک (صفر، 20 و 40 میلی گرم در لیتر) و کلرید کلسیم (صفر، 20 و 40 میلی مولار) به همراه 4 درصد ساکارز در چهار تکرار انجام گرفت. در این پژوهش صفات طول عمر، جذب آب، وزن تر نسبی گل و جمعیت میکروبی مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه واریانس و مقایسه میانگین تیمارهای مختلف نشان داد بالاترین طول عمر گل های شاخه بریده در غلظت 20 میلی مولار کلرید کلسیم بدست آمد که این تیمار در صفات وزن تر نسبی ساقه در روز 8 و 10 آزمایش اثرمثبت نیز نشان داد. استفاده از کلسیم برای بهبود افزایش ماندگاری مورد نیاز است. تغییرات وزن تر نسبی در روزهای مختلف ارزیابی نشان داد که وزن تر نسبی از ابتدای آزمایش تا روز 10 کاهش ولی در روز 12 آزمایش افزایش معنی داری نشان داد. تیمار اسید جیبرلیک 40 میلی گرم در لیتر بیشترین رشد میکروبی مشاهده گردید و کمترین آن در تیمار 40 میلی گرم در لیتر اسید جیبرلیک به همراه 10 میلی مولار کلرید کلسیم مشاهده شد.

    کلیدواژگان: جذب آب، جمعیت میکروبی، طول عمر گل، گل نرگس، وزن تر نسبی
  • امین باقی زاده*، حسین شاهسوند حسنی، زهرا نبی قهفرخی صفحات 37-46

    درختچه چند منظوره هوهوبا با نام علمی Simmondsia chinensis معروف به درخت معجزه، گیاهی دو پایه ، همیشه سبز و دگرگشن می باشد. دانه آن حاوی 50% روغن است. از ویژگی های روغن این گیاه می توان به ویسکوزیته بالا، نقطه اشتعال بالا، عایق بودن بالا، پایداری زیاد و فراریت کم اشاره کرد. این ترکیب، خیلی کم تحت تاثیر دما قرار می گیرد وتا حدود 300 درجه سانتی گراد خصوصیات خود را حفظ می کندو در حال حاضر دارای موارد استفاده فراوان صنعتی، بهداشتی، نظامی و زیست محیطی است. تحمل گرما و شوری و مقاومت به آفات و بیماری ها از ویژگی های منحصر بفرد این گیاه است. این گیاه در حفاظت از خاک و مبارزه با بیابان زایی نیز نقش بسزایی دارد .بعد از فرآوری، کنجاله آن غذای مناسبی برای بز، گوسفند ، گاو و تغذیه ماهی است و هم چنین به عنوان کود ارگانیک می تواند مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به رویش هوهوبا در مناطق با شرایط آب و هوایی گرم و خشک جهان و مشابه ایران پیش بینی می شود این گیاه توانایی رویش در مناطق گرم و خشک کشور را دارا باشد. در این مقاله به بررسی برخی از خصوصیات زیست شناسی و زیست محیطی هوهوبا پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: ارزش اقتصادی، سازگاری، گیاه روغنی، هوهوبا
  • محبوبه مظهری*، ساجده اصغرزاده، سامان ملک نیا، الهام مطلبی صفحات 47-54

    هدف از تحقیق حاضر ارائه مدلی جهت تعیین دمای خاک در عمق های 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتی متری توسط روش شبکه فازی عصبی در دو شهر اراک و رشت می باشد. در این تحقیق تلاش شده است دمای عمق های مختلف خاک با استفاده از داده های هواشناسی مدل سازی شود. یکی از مشکلات حوزه کشاورزی و خاک اندازه گیری دمای عمق های مختلف خاک به منظور استفاده در تصمیم ها و بررسی های کشاورزی، هواشناسی و خاکشناسی می باشد. متغیرهای مستقل شامل دمای هوای خشک، دمای هوای مرطوب، رطوبت، نقطه شبنم، فشار بخار، فشار، روز و ساعت نمونه برداری، میزان بارش، انرژی تابشی و دمای هوای سطح زمین بود. بعد از تعیین داده های تست و آموزش برای هر عمق خاک، در هر شهرستان به صورت جداگانه نوع موتور استنتاج و پارامترهای آن مشخص شده و موتور ساخته شد. مقایسه میزان خطای مدل با تلاش های مشابه و همچنین روش رگرسیون نشان از کاهش خطای مدل سازی دارد. میزان خطای مدل در عمق های 5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتی متری در شهر رشت به ترتیب 36/1، 19/1، 22/1، 17/1، 60/1 و 33/1 درجه سانتی گراد و در شهر اراک به ترتیب 02/3، 90/1، 61/1، 53/1، 44/1 و 06/1 درجه سانتی گراد بود. نتایج نشان داد که اقلیم به ویژه در سطوح ابتدایی خاک می تواند بر خطای شبیه سازی مدل فازی عصبی تاثیرگذار باشد و همچنین مدل های ساخته شده دمای سطح خاک برای عمق های 5 تا 30 سانتی متر در شهر رشت دقیق تر از شهر اراک است. توجیه این نتیجه این است که اقلیم رشت، مرطوب است در نتیجه سرعت بیشتر انتقال دما در خاک مرطوب، پارامترهای هواشناسی سریع تر و موثرتر در دمای خاک تاثیر می گذارند؛ اما در عمق های 50 و 100 سانتی متری در هر دو شهر با اختلاف کمی دقت مشابه ای دارند. این امر نشان می دهد که اعماق خاک کمتر تحت تاثیر اقلیم سطحی زمین قرار می گیرد و نوع اقلیم بر شبیه سازی خاک در اعماق بیشتر تاثیرگذار نبوده است.

    کلیدواژگان: اقلیم خشک، اقلیم مرطوب، دمای خاک، مدل سازی، مدل سازی عصبی فازی
  • الهام دانایی*، وحید عبدوسی، ناصر علی پور، مریم گلینی، سعید صفری صفحات 55-64

    به منظور مطالعه تاثیر محلول پاشی نانوکلات آهن، نانوکلات پتاسیم، نانوکلات روی و نانوکلات کلسیم روی گل آلسترومریا، آزمایشی به صورت طرح آماری کاملا تصادفی با 13 تیمار، سه تکرار و هر تکرار حاوی پنج گیاه و در مجموع 195 گلدان انجام گردید. تیمارها شامل نانوکلات آهن، نانوکلات پتاسیم، نانوکلات روی و نانوکلات کلسیم هر کدام با سه سطح 10 و 20، 40 میلی گرم در لیتر و گلدان بدون محلول پاشی بعنوان شاهد در نظر گرفته شد. محلول پاشی سه مرتبه بصورت ده روز در میان در پایه های یکسان انجام گردید. نمونه بردای و سنجش صفات کمی و کیفی گیاه مانند وزن تر گل، وزن خشک گل، آنتوسیانین گلبرگ، کلروفیل کل برگ، میزان آهن، پتاسیم، روی و کلسیم برگ و ماندگاری گل روی بوته، یک هفته پس از آخرین محلول پاشی یعنی زمانی که یک یا دو گل روی خوشه باز شد، ارزیابی گردید. نتایج نشان داد که تیمار نانوکلات آهن 40 میلی گرم در لیتر بیشترین تاثیر را در بهبود صفات مورد ارزیابی مانند وزن تر و خشک گل، آنتوسیانین گلبرگ، کلروفیل کل برگ، آهن برگ و ماندگاری گل روی بوته داشت و تیمار نانوکلات کلسیم 40 میلی گرم در لیتر بیشترین تاثیر را در بهبود میزان کلسیم برگ، تیمار نانوکلات پتاسیم 40 میلی گرم در لیتر بیشترین تاثیر را در بهبود میزان پتاسیم برگ و تیمار نانوکلات روی 40 میلی گرم در لیتر بیشترین تاثیر را در بهبود میزان روی برگ داشتند. همچنین تیمار Nano Ch Ca 40ppm با 9/15 روز، بیشترین و تیمار Control با 2/9 روز، کمترین ماندگاری گل روی بوته را داشتند. نتایج آماری بیانگر معنی داری اکثریت صفات در سطح 1 درصد و آنتوسیانین گلبرگ و کلروفیل کل برگ در سطح 5 درصد بود. بنابراین با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می توان بیان نمود که محلول پاشی پیش از برداشت نانوکلات آهن، نانوکلات پتاسیم، نانوکلات روی و نانوکلات کلسیم موجب بهبود صفات مورفولوژیک، فیزیولوژیک و ماندگاری گل روی بوته در گل آلسترومریا رقم fuji گردید

    کلیدواژگان: آلسترومریا، آهن، پتاسیم، روی، کلسیم
|
  • Majid Abdoli*, Behnoush Rasaei Pages 1-16

    Abiotic stress includes a number of stresses that is created by the environment condition. Drought stress is one of the most important environmental stressors that affect the production and survival of plants. Among the important strategies in preventing drought and preventing waste of water resources in the agricultural sector, it is possible to increase the irrigation efficiency, selection of drought tolerant species, use of moisture absorbing materials and use of plant growth regulators such as abscisic acid. Abscisic acid can have two basic approaches. Firstly, as a key hormone, it increases the antioxidants and improves the activity of antioxidant enzymes and physiological traits, which increases plant resistance to environmental stresses such as drought stress, and secondly, in the development of seeds and fruits, and increasing the quantity and quality of the product is also effective. This plant growth regulator, in addition to the positive effects it could have, has not environmental threat. On the other hand, when the possibility of commercial abscisic acid production is provided, it can be used at low dosages and low frequency applications, thus reducing the cost of using abscisic acid and allowing it to be used extensively.

    Keywords: Abscisic acid, Antioxidant enzymes, Physiological traits, Qualitative yield, Water deficit stress
  • Rouh Allah Hidari, Keyvan Shams* Pages 17-28

    The present study was carried out to investigate the effect of bio-fertilizers and micronutrients foliar application on the quality and quality of sugar beet cultivars in a factorial based on randomized complete block design with three replications in 2017.Experimental treatments consisted of four levels of chemical fertilizers and bio-fertilizers (F1: 100% chemical fertilizers)control), F2: 50% chemical fertilizers + bio-fertilizers (nitragin and Phosphatebarvar-2), F3: 25% chemical fertilizers + biological fertilizers (nitragin and Phosphatebarvar-2), F4: bio-fertilizers (nitragen and Phosphatebarvar-2), and micronutrients foliar application in 4 levels including: M0: distilled water, M1: zinc sulfate solution, M2: Mn sulfate solution, M3: zinc sulfate solution + Mn sulfate solution). The effect of fertilizer on biological yield, grain yield, harvest index, sugar percent, white sugar content, white sugar yield and sugar yield sugar content and -Amino-N were significant. The effect of micronutrients on biological yield, root yield, harvest index and extractable sugar content were significant. The maximum root yield (63.97 Ton.h-1) was observed in 50% chemical fertilizers + bio- fertilizers treatment. Also, Zn sulfate + Mn sulfate had the highest root yield (64.12 ton.h-1) and increased root yield by 4.5% compared to control (distilled water). The level of sugar by using bio-fertilizer increased by 14.3% compared to 100% chemical fertilizers. The maximum -Amino-N was observed in 100% chemical fertilizers treatment. The use of bio-fertilizers and micronutrients in sugar beet cultivation improved quantity and quality traits of sugar beet.

    Keywords: Root Yield, White Sugar, Bio -Fertilizer, Micronutrient, a-Amino-N
  • Moghgan Shahdad Neghad , Ali Salehi Sardoei* Pages 29-36

    To study the life time of cut narcissus flower, an experiment carried out in complete random block in jiroft Islamic azad university. the studied factors include,Ga3 (0, 20, 40mg/l) and CaCl2 (0, 10, 20, 40 mM) with 4% sacrose in 4 replications. variance analysis and mean comparisons of various treatments showed that the highest vase life, was related to 20 Mm CaCl2, and this treatment had positive effect on fresh weights characters. Ca is needed for more vase life the simple effect of CaCl2 on microorganism was meaningful in 5% level. The cross effectof GA3 and CaCl2 was also meaningful in 5% possible level. 40 mg/l GA3 treatment observed with the highest microorganisms growth and the least was in 40 mg/l treatment of Ga3 with 10 CaCl2 Mm.

    Keywords: Absorbation Water, Fresh Weight, Narcissus, Vase Life
  • Amin Baghizadeh*, Hossein Shahsavand hassani , Zahra Nabi Ghahfarokhi Pages 37-46

    Jojoba [ Si m m o n d sia c h i n e n sis (Link) Schneider ] multipurpose plant (miracle tree) is diocious shrub, evergreen, cross pollination. its seed contain 50% wax. The oil feature of this plant includes high viscosity, high flash point, high insulation, high stability and low volatility. This combination is not affected by temperature and maintains its properties up to 300 ° C This plant has many uses of industrial, medical, military and environmental. Tolerance of heat and salinity, resistance to pests and diseases, are the unique characteristics of this plant. This plant also plays an important role in protecting soil and combating with desertification After processing, the meal is the appropriate food for goats, sheep, cows and fish feeds. Also the jojoba plant can be used as an organic fertilizer. According to jojoba growth in areas with hot and dry weather conditions and similar to Iran weather, It is expected the plant to grow in hot and arid regions of Iran. This article examines some of the biological and environmental characteristics of jojoba.

    Keywords: Compatibility, Economic value, Jojoba, Oily plant
  • Mahbobeh Mazhari*, Sajedeh Asgarzadeh, Saman Maleknia, Elham Motallebi Pages 47-54

    The purpose of this study is to provide a model for determining the soil temperature at depths of 5, 10, 20, 30, 50 and 100 cm using a fuzzy-neural network method in two cities of Arak and Rasht. Independent variables included dry air temperature, humid air temperature, humidity, dew point, vapor pressure, pressure, day and hour of sampling, precipitation, radiant energy and ground air temperature. After determining the test and training data for each soil depth, in each city, the type of inference engine and its parameters were determined separately and the engine was constructed. Comparison of model error with similar attempts and regression method showed a decrease in modeling error. The error rate of the model at 5, 10, 20, 30, 50 and 100 cm depths in Rasht was 36/1, 19/1, 22/1, 17/1, 60/1 and 33/1 degrees C Grad and in Arak, respectively, were 0.002, 1.90, 1.61, 1.53, 1.44, and 1.61 ° C; respectively. The results showed that the models of soil surface temperature for 5 to 30 cm in depth in Rasht were more accurate than Arak city. The justification for this is that the climate of Rasht is wet, as a result of the higher velocity of temperature transfer in wet soil, weather parameters are faster and more effective at soil temperature, but at a depth of 50 and 100 cm in both cities with differences They have little or no precision. This indicates that the depths of the soil are less affected by the surface of the earth, and the type of climate has not been more effective in soil simulation at the depths.

    Keywords: Dry climate, Fuzzy neural models, Humid, modeling, Soil temperature
  • Elham Danaee*, Vahid Abdossi, Naser Alipoor, Maryam Galini, Saeed Safari Pages 55-64

    In order to study the effect of foliar application of iron nanochelate, potassium nano-chelate, zinc nano-chelate and calcium nano-chelate on Alstromeria flower, a completely randomized design with 13 treatments, 3 replicates and each replicate containing 5 plants and a total of 195 pots was conducted. Treatments included iron nano-chelate, potassium nano-chelate, zinc nano-chelate and calcium nano-chelate each with three levels of 10, 20, 40 mg/L and pot without spraying as control. Foliar application was carried out three Times in ten day in same base. Quantitative and qualitative traits of the plant such as fresh and dry weight of flower, anthocyanin of petals, total leaf chlorophyll, iron, potassium, zinc and calcium content of leaves and longevity of flower per plant, one week after the last foliar application that is, when one or two flower were opened on the cluster, was evaluated. The results showed that the treatment of iron nano-chelate 40 mg/L had the greatest effect on the evaluation of traits such as fresh and dry weight of flower, anthocyanin of petals, total chlorophyll of leaves, iron content of leaf and longevity of flower on plant, and treatment with calcium nano-chealte 40 mg/L had the greatest effect on the improvement of calcium content leaf and potassium nanochelate 40 mg/L had the greatest effect on potassium content of leaf and zinc nano-chelate at 40 mg/L improve the attribute on zinc content of leaf. Also, Nano Ch Ca 40ppm treatment with 15.9 days was highest and control treatment with 9.2 days had the lowest flower longevity per plant. The results showed that the most of traits were statistically significant at 1% level and anthocyanin of petals and total chlorophyll of leaves at 5% level. Therefore, according to the results of this study, it can be stated that pretreatment of iron nano-chelate, potassium nanochelate, zinc nano-chelate and calcium nano-chelate improved morphological, physiological, enzyme and longevity of flowers on the plant in Alstroemeria spp . cv. Fuji. 

    Keywords: Alestromeria, Zinc, Iron, Potassium, Calcium