فهرست مطالب

پژوهشنامه معارف قرآنی
پیاپی 36 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/01/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدعلی اسدی نسب* صفحات 7-36

    به شهادت آیات فراوان قرآن، هدف دین اسلام و قضایای محتوایی آن، منحصر به قضایای توصیفی و ارزشی در بعد فردی و اخروی انسان ها نیست، و قلمرو آن همه آنچه در سعادت یا شقاوت انسان تاثیری دارد را فرامی گیرد؛ چنین گستره ای، ضرورت طراحی علوم انسانی وحیانی برای اصلاح روابط انسانی جهت نیل به سعادت و دنیوی و اخروی را اثبات می کند؛ علومی که شامل نظریه های نظام مندی در عرصه توصیفات کنش انسان ها و الزامات ارزشی این توصیفات است، از سوی دیگر علوم انسانی بشری مدعی بیان همه گزاره های مورد نیاز در عرصه روابط انسانی به منظور حیات دنیوی بهتر است در نتیجه علومی همانند اقتصاد، حقوق، سیاست و...، با علوم وحیانی تداخل هدفی خواهند داشت، اما افرادی و مکاتبی برآنند که غایت قصوای دین، معنویت بخشی و سعادت اخروی است؛ که بالطبع و غیر مستقیم اهداف گزاره های قرآنی را نیز محدود به همین هدف می کنند؛ در نتیجه قلمرو علوم انسانی و آموزه های وحیانی دو وادی مستقل از یکدیگرند، این سخن برخاسته از عدم درک صحیح اهداف قرآن و طبقه بندی آنها و در نتیجه نسبت سنجی ناروا میان هدف وحی با هدف علوم انسانی است، به همین جهت تل در پژوهش حاضر با روش تحلیلی و کتابخانه ای نقد این دیدگاه پرداخته شود، ابتدا اندکی به سخنان منحصر کنندگان هدف وحی در امور فردی اشاره می شود و سپس اهداف علوم انسانی بررسی می گردد و سپس با ذکر اهداف آموزه های قرآن، تباین هدفی علوم انسانی با آموزه های وحیانی بررسی و نقد می شود.

    کلیدواژگان: قرآن، اهداف، علوم انسانی بشری، علوم انسانی اسلامی
  • عنایت الله شریفی* صفحات 37-64

    یکی ازمهم ترین مسایل اخلاق جنسی ، اخلاق جنسی قبل از ازدواج می باشد که در قرآن و عهدین مورد توجه قرار گرفته است و در این مورد شباهت ها و تفاوتهایی دارند براین اساس این پژوهش در صدد است با روش توصیفی و تحلیلی مسایل اخلاق جنسی پیش از ازدواج را در قرآن و عهدین را مورد بررسی قرار دهد و شباهت ها و تفاوت های آنهارا در این مساله ، برشمرد.. در قرآن ، تورات و انجیل ، رابطه دوستی و به شکل آزاد قبل از ازدواج به شدت منع شده شده است و تاکید بر رعایت عفت و پاکدامنی و پرهیز از بی عفتی و روابط جنسی قبل از ازدواج شده است و نیز ، هم جنس گرایی، استمناء، چشم چرانی و خودآرایی میان دختران و پسران نامحرم را منع کرده اند .وبرخی ازتفاوت های این سه کتاب مقدس در باره این مساله این است که همجنس گرایی در عهد عتیق به صراحت منع نشده است و نیز در این کتاب یادی از اسمتناء نشده است و لی در مجموعه های هلاخایی برخی با استمنای زنان موافق و برخی دیگر مخالفند . درباره لواط، استمناء و مساحقه هیچ اشاره ای در انجیل نشده است ولی هریک از آنها در قرآن به صراحت و به شدت منع شده است و برای فاعل آنها عقاب و مجازات دنیا و آخرت در نظر گرفته است.

    کلیدواژگان: اخلاق جنسی قبل از ازدواج، عهدین، قرآن، عهد جدید، عهد قدیم
  • زینب روستایی*، طاهره کوه کن صفحات 65-106

    از جمله موضوعاتی که از اولین سوره نازل شده بر پیامبر تا اواخر نزول آیات پیوسته به آن پرداخته شده بحث نماز است. قرآن برپایی نماز را یکی از صفات مومنان برمی شمرد. با توجه به مشرک بودن مردم عربستان، آیات باید هماهنگ با حال مخاطبانش به ترتیبی نازل می شد که بتواند بیشترین تاثیر را بگذارد و به صورت یک فرهنگ نهادینه شود. این پرسش مطرح است که قرآن برای نهادینه ساختن نماز چه شیوه ای را به کار برده و چگونه مخاطبان را به این عمل واداشته است؟ برای پاسخ، آیات را به ترتیب سیر نزول و به روش توصیفی تحلیلی بررسی نموده ایم. قرآن در ابتدا به تبیین اثر نماز یا ترک آن در سعادت یا شقاوت انسان پرداخته است. سپس افرادی را به عنوان الگو معرفی می کند. در مرحله بعد احکامی از نماز را بیان می کند. بعد از آن به معرفی ارزش های هم نشین با نماز می پردازد و سپس صفات نمازگزاران را برمی‏شمرد. به دنبال آن به تاثیر نماز در زندگی می پردازد و دستورات خداوند را در قالب داستان هایی از بنی اسرائیل ارائه می‎دهد. نتایج حاکی از آن است که قرآن کریم در نخستین گام به تبیین تاثیر نماز و نتیجه آن می پردازد و سپس به احکام و معرفی الگو. محتوای آیات مکی مربوط به نماز، بر محور خودسازی فردی و جریان سازی است اما آیات مدنی بر جنبه تمدنی و جامعه سازی نماز تاکید دارند. در آیات مکی الگوهای متعددی برای نمازگزاران معرفی شده اما آیات مدنی به تناسب سیاق کمتر به این امر پرداخته-اند.

    کلیدواژگان: نهادینه سازی نماز، ترتیب نزول، سعادت و شقاوت، الگوسازی، احکام نماز
  • ابراهیم ابراهیمی*، فاطمه دست رنج صفحات 107-130

    تحلیل معنایی واژگان و شناخت روابط مفهومی بین آنها، یکی از راه های دست یابی به دقایق معناست، این امر در رابطه با قرآن کریم که از سطوح معنایی متعددی برخوردار است و چینش واژگان آن در نهایت انسجام بوده ضرورتی ویژه می یابد. در این پژوهش، معنای واژه إغواء برحسب روابط بینامتنی میان واحدهای زبان، با روش تحلیلی و توصیفی بررسی گردید. در پرتو شناخت روابط مفهومی این واژه و بسامد بالای همنشینی «رب» و «إغواء» نظامی تصویری، نمایان می شود که موجی از تفکر را می آفریند. محورهای دوگانه ای که اشتقاقات واژه «إغواء» در آن استعمال شده یعنی صحنه إعتذار مجرمان در پیشگاه الهی و داستان ابلیس و خروج او از بهشت، تصویرگر نظام فرمانروایی مطلق خداوند است. مفهوم این ریشه واژه، قدر مشترک معانی سامی و عربی یعنی فرو افتادن، طرد شدن است. این واژه علاوه بر داشتن رابطه همنشینی با إضلال و عصی، نوعی هم معنایی نیز با واژگان مذکور دارد. تقابل معنایی این واژه با مفهوم «رشد» نیز حاکی از نوعی بار عاطفی در آن است، به این مفهوم که فرو افتادن و ساقط شدن معنوی و مقامی را تاکید می کند.

    کلیدواژگان: کلیدواژه ها: إغواء، إضلال، روابط مفهومی، معناشناسی
  • کبری راستگو*، مرضیه مهدی زاده صفحات 131-158

    کاربست طرح "مولفه های معنایی" به عنوان یکی از طرح های نوین در مطالعات معناشناختی علوم قرآنی، نقش بسزایی در دستیابی به معانی دقیق واژگان این کتاب الهی و شناخت انسجام و ارتباط سیستماتیک مفاهیم آن دارد. با توجه به مساله محدودیت های گزینشی واژگان نسبت به یکدیگر، در زبان قرآن کریم که محدود به متنی مشخص و ثابت است، همانند هر متن دیگری، امکانات ترکیب و همنشینی محدود و مقید است. لذا کاربست نظریه مولفه های معنایی به عنوان ابزاری جهت تشخیص چرایی همنشینی واژگان و نیز محدودیت های گزینشی آن ها امری اجتناب ناپذیر می نماید. بدین تصور نوشتار حاضر بر آن است که با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی و کاربست رویکرد مولفه های معنایی در مقام پاسخگویی به این پرسش اساسی برآید که علت همنشینی سه مفهوم "وهن"، "ضعف" و "استکانت" و نوع چینش آن ها چیست؟ گزاره های قرآنی نشان داد که مفهوم ضعف با توجه به مولفه های معناساز خود، واژه شامل و دو مفهوم دیگر زیرشمول های آن به شمار می آید. همچنان که مفهوم "ضعف" و "وهن" به دلیل اشتراک در خرده معناهایشان دارای رابطه اشتدادی (هم معنایی) هستند که در مولفه [عارضی] و [گذر زمان] از یکدیگر متمایز می شوند. افزون بر این در میان این سه واژه، مفهوم "استکانت" شدیدترین حالت لاقوگی و ناتوانی را بیان می دارد.

    کلیدواژگان: وهن، ضعف، استکانت، قرآن، مولفه های معنایی
  • مهین حاجی زاده*، محمد جهانگیری صفحات 159-184

    در مکاتب و نظریه های ادبی معاصر، معنا را اغلب مولود قدرت قرائت تفسیری خواننده می دانند که این رویکرد بیشتر برگرفته از آرای اندیشمندان غربی به نسبت متون مقدس است. متفکران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. امینه ودود فیمینیسم نو مسلمانی است که می کوشد رویکردی بر مبنای بازتفسیر قرآن بر اساس روشی هرمنوتیکی برگرفته از آرای «هرمنوتیک توحیدی» و نظریه ی «دوحرکتی» فضل الرحمن داشته باشد. از ویژگی های مهم این روش، التفات به زمینه های تاریخی ظهور متن، قابلیت های زبانی زبان وحی و توجه به ذهنیت خواننده متن و نقش دادن به متن و خواننده بصورت همزمان است. ودود می کوشد شیوه هرمنوتیکی فضل الرحمن را به صورت مصداقی درباره برخی آیات قرآن که مربوط به حوزه ی زنان است اجرا کند و با دیدی کاملا زنانه آیات قرآن را مورد بررسی قرار دهد. ودود در واقع به دنبال تفسیر زنانه از قرآن است اما تفاسیر او هیچ فرقی با تفاسیر فضل الرحمان ندارد. مساله آنجاست که رویکرد جنسیتی ودود به تفسیر آیات قرآن، تا چه حد توانسته تولید محتوای تفسیری کند و به تبع آن محققان طراز اول علوم قرآنی را با خود همسو سازد. پژوهشگران در این مقاله بر اساس شیوه ی توصیفی- تحلیلی به نقد وبررسی تاثیر هرمنوتیک توحیدی فضل الرحمان و بویژه نظریه ی دو حرکتی وی بر آراء امینه ودود در کتاب معروف وی تحت عنوان «قرآن وزن» پرداخته اند دستاورد کلی پژوهش مبین ان است که امی

    کلیدواژگان: فیمینیسم اسلامی، هرمنوتیک توحیدی، نظریه ی دوحرکتی، فضل الرحمان، امینه ودود
  • محمد رسول آهنگران*، نوید امساکی صفحات 185-210

    با پیچیده تر شدن و گسترش روابط انسان ها، عقود و قراردادهای نوینی پدید می آیند که ارتباطات بشر را تحت سلطه خود قرار می دهند. پرداختن به عقود نوظهور از مباحث مهم فقه و حقوق اسلامی به شمار می رود که در حقوق، با عنوان اصل حاکمیت اراده از آن یاد می شود و ماده 10 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران نیز به آن اشاره دارد و از این رو اثبات قراردادهای نوظهور و عدم انحصار آن ها در عقود زمان شارع اهمیت فراوانی می یابد. از مهم ترین دلایلی که برای عدم انحصار شرعی عقود بیان شده، آیه شریفه «یا ای ها الذین آمنوا اوفوا بالعقود» می باشد. در این نوشتار که به شیوه توصیفی-تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای نگاشته شده، به بررسی نحوه دلالت آیه مذکور بر منحصر نبودن عقود در زمان شارع و همچنین اشکالات مطرح شده پیرامون آن پرداخته و بیان شده آیه شریفه به طور کامل بر عدم انحصار عقود شرعی و شمول واژه «العقود» بر عقود نوپدید دلالت دارد.

    کلیدواژگان: عقد، قرارداد، حاکمیت اراده، نوپدید، اوفوا بالعقود
|
  • Enayat Sharifi * Pages 37-64

    Abstract The Sexual behavior before marriage is one of the most important sexual behavior taken into consideration by different religions and school of thoughts. This article, using a descriptive-analytical research method, aimed at investigating the dos and don’ts of the sexual behavior in the holy Quran, the Old Testament, and the New Testament and discussing their different and similar viewpoints on the issue at hand. All these three books emphasized the chastity and continence, and also restraint from incontinence and sexual relationship before marriage. Also, all of them placed emphasis on avoiding homosexuality, masturbation, lechery, wearing make-up among alien girls and boys.  The main differences among these books is that there is no clear ban on homosexuality and no mention of masturbation in the Old Testament; however, in the Jewish religious laws some agree and some other disagree with the women’s masturbation. In addition, sodomy, masturbation, and mosaheghe (women’s masturbation) were not mentioned at all, but they have been completely banned in the Quran, and some harsh punishments were considered for the wrongdoers in both this world and the hereafter.

    Keywords: Sexual Behavior before Marriage, The Quran, the Old Testament, the New Testament, the Bible
  • Tahereh Koohkan Pages 65-106

    The verses and suras of Quran have been descended on him gradually regarding the conditions and culture of people in sudi Arabia after descending the heart of prophet Mohammad. One of the subjects that has been descended from the first sura is the debate of praying which has been considered to the end of Quran. The position of praying in Islam is to the extent that it considered it as one of the believers features so that it considers it’s performance as the cause of felicity and it’s abandonment as the cause of misery. Regarding that the people of sudi Arabia are pagen the verses of Quran which are also one of the important matters of Islam religion should descended according to it’s addressed persons morale in the way that it can affect the highest effect on them and it becomes a culture gradually. There is a question that which method has Quran used for institutionalizing the religion and how can it persue the followers to perform this action? For responding this question, the holy verses have been investigated regarding the desending of Quran verses through the desciriptive-analytic method. Firstly, Quran expresses the effect of praying or leaving it in the felicity or misery of the humans. Afterwards, it introduces some persons as the pattern for people. In the next step it expresses some rules of praying. Then, it introduces the similar values to praying and it considers the features of prayers.

    Keywords: Holy Quran, institutionalizing the prayer, the levels of descending, Mecca verses, Civil verses
  • Ebrahim Ebrahimi *, Fatemeh Dastranj Pages 107-130

    Semantic analysis of words and understanding or recognition the relationships between them is one of the ways to achieve the delicacies of meaning. This is especially important in relation to the Quran, which has various semantic levels and ultimate coherence in vocabulary.in this study meaning of “ اغوا” is analyzed by descriptive and analytical method on base of intertextual relationships. Based on understanding of conceptual relationship of this word, we find a visual system that come from frequent companionship of “رب” and “اغوا”. “The story of the devil and his departure from paradise” and “Justifying of criminal from their behavior in the presence of God” depict the system of absolute divine rule, the dynamic image that creates a wave of thinking. Meaning of “اغوا” is common part of Sami and Arabic meaning of it, means: “falling down “and “rejection”. This word means “اغوا”, in addition to having an affinity with “اضلال” and “عصی” is synonymous of these words. The semantic interaction of “اغوا” with the concept of growth suggests a typical emotional aspect in it, by emphasis on spiritual and positional falling down.

    Keywords: Eghva, Edlal, Conceptual relations, Semantics
  • Cobra Rastgoo *, Marzyeh Mahdizade Pages 131-158

    Using the "semantic components" as one of the new projects and designs in the semantic studies of Quranic sciences plays an important role in achieving the exact meanings of the vocabulary of this divine book and in recognizing the coherence and systematic relation of its concepts. Regarding the issue of the selective limitations of the vocabulary toward each other, in the language of the Holy Quran, which is limited to a fixed and fixed text, as with any other text, the possibilities of contiguity and contiguity are limited and binding. Therefore, the use of the semantic component theory as a tool for recognizing the vocabulary associated with the selective constraints is essential. For this reason, the present article seeks to rely on the descriptive-analytical method and the application “Disability/ Vahn”, “Weakness/ Zaaf” and “Helpless/ Steckanat” and the type of their arrangement. The Quranic propositions showed that the concept of weakness according to its meaningful components is the term and two other meanings of its subconscious. Similarly, the concept of "weakness" and "disability", due to subscription in their subclinical terms, are related to each other in a coherent relationship between the component and the time. In addition, among these three words, the concept of “Helpless” expresses the extreme state of subjectivity and disability.

    Keywords: Vahn, Disability, Zaaf, Weakness, Steckanat, Helpless, Quran, Semantic components
  • Mahin Hajizadeh *, Mohammad Jahangiri Pages 159-184

    Amineh Vadud is a new Muslim feminism who tries to have an approach of reinterpretationing the Qur'an based on a hermeneutical method adapted from the "monotheistic hermeneutics" and the "dual movement" theory of "Fazl al-Rahman" Of the important feature of this method is attending to the historical background of text appearance, the language capabilities of the revelation language and considering the reader’s mentality and simultaneous rolling of the text and reader. Vadud tries to run the hermeneutical style of the Fazl al-Rahman as an example of some of the verses of the Quran that relate to the women's field and survey the verses of the Quran with a complete feminine view. Vadud is actually seeking a feminine commentary from the Quran but her commentary does not differ much from Fazl al-Rahman interpretations.Researchers in this article, on the basis of a descriptive-analytical method, critiques and examines the influence of the monotheistic hermeneutics of Fazel al-Ramahan, and in particular his dual movement theory have been based on Amineh Vadud's views in his famous book entitled "The Qur'an and woman". The general achievement of this study , express that Amine Vadud, contrary to her claim, did not have any interpretive and feminine inventions in relation to Fazl al-Arhoman.In fact, she has become more and more in the form of a high-ranking embroidery and, in analyzing and verbalizing the Qur'anic verses,does not have enough precision.

    Keywords: : Islamic feminism, monotheistic hermeneutics, dual movement theory, Fazl al-Rahman, Amineh Vadud
  • Mohammad Rasool Ahangaran * Pages 185-210

    Fitted with complex human relationships and expand more, new contracts and contracts in Lebanon human communications come fitted under the domination of the fitted. One of the important topics to address the emerging Islamic jurisprudence and fitted to the rights in law, as the principle of the sovereignty of the will it learn to be fitted and article 10 of the Civil Code of the Islamic Republic also refers to the growing of the new contracts and the lack of proof of loaders, the monopoly of the forklift in the contracts It's time the importance of frequency fitted. The most important reason for the lack of religious exclusivity contracts stated, verse sheryfa آمنوا اوفوا balaquod الذین ایها "or" . In this document the analytical and descriptive manner-the use of library resources, published a how to signify the uniqueness of the foregoing verse on it at the time and not one raised its perimeter as well as bugs and expressed non-verse sheryfa fully legal contracts and monopoly on the inclusion of the word «alaquod» contracts نوپدید implies

    Keywords: Contract, willpower, newborn, oofwa waqqud