فهرست مطالب

زبان کاوی کاربردی - سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، بهار و تابستان 1398)

نشریه زبان کاوی کاربردی
سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، بهار و تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/06/07
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عبدالرزاق رحمانی*، زینب انصاری صفحه 1

    الدلاله من ماده دلل، دل فلان إذا هدی ونحوه کدلاله الدخان علی النار والدلاله البکاء علی الحزن. وفی الإصطلاح: هی کون الشئ بحاله یلزم من العلم به العلم، ابشئ آخر والشئ الاول هو الدال والثانی هو المدلول وکیفیه دلاله اللفظ علی المعنی. نظرا إلی اهمیه الدراسات الصوتیه منذ القرون الماضیه إلی الآن ودورها فی تنقیح لغه القرآن إختارت هذه المقاله سوره الرحمن وقامت بتحلیلها. فی هذه السوره کل الاصوات قد إستعملت فی مکانها حیث لایمکن ان تستعمل الاولی فی مکان الاخر، حینما یصف الجنه یستعمل اصوات الرخوه واللین:)متکئن علی رفرف خضر(الراء والفاء کلاهما من اصوات اللین والرخوه وحینما یصف یوم القیامه یستعمل اصوات الشدید والمجهور نحو:)إذا السماء إنشقت(القاف فیه القلقله والشده. بما ان القرآن الکریم کتاب لهدایه الإنسان وکل المسلم یقتدی به فی کل حیاته یحتاج إلی إهتمام لتکشف حقائقه وجماله لکی تبقی فی اذهان ابدا. هذه المقاله تهدف من خلال تحلیل الاصوات ان تکشف عن جمالیاتها لتبقی فی اذهان ابدا.

    کلیدواژگان: الدلاله، الصوت، تحلیل السوره، الرحمن
  • شهره معرفت*، لاله معرفت صفحه 37

    دنیای خیال انگیز داستان، از جمله سفرنامه های تمثیلی گاه به ماورای این جهان گام می نهد: به دوزخ، برزخ و بهشت. آثار داستانی نیز گاه از مرزهای ملی خود درمی گذرند و به عرصه ادبیات جهانی وارد می شوند. از میان گونه سفرنامه های تمثیلی، میتوان به رساله الغفران ابوالعلاء معری اشاره کرد. این اثر که به جهان اسلام تعلق دارد، همراه با باورهای اسلامی خود به غرب رفت و آثاری چون کمدی الهی دانته را تحت تاثیر قرار داد. در این مقاله، با رویکرد بینامتنی، به مقایسه ساختاری و محتوایی این دو اثر پرداخته خواهد شد. با وجود برخی تفاوت ها میان این دو اثر، شاخصه های همسان بسیاری در میان آنها میتوان یافت. با وجود آنکه کمدی الهی یکی از نمونه های مسلم در گونه ادبی خود در سطح جهان است، اما فضل تقدم رساله الغفران را نمی توان نادیده گرفت، تقدم و تاثیرگذاری ای که بیشک از برتری های این اثر است.

    کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، بینامتنیت، رساله الغفران، معری، کمدی الهی، دانته
  • سعیده سادات مسلمی عقیلی*، سوسن خطایی صفحه 77

    روزنامه ها به عنوان یکی از مهم ترین رسانه های سنتی، نقش قابل توجهی در هدایت افکار عمومی دارند. کاریکاتور یکی از شاخه های هنرهای تصویری است که کاربرد بسیار زیادی در ارائه پیام های سیاسی و اجتماعی دارد. و کاریکاتوریست ها که عکس العمل نسبتا سریع به اتفاقات روز دارند، صفحاتی از روزنامه ها را به کاریکاتورهای سیاسی و اجتماعی اختصاص می دهند و به وسیله آن، ایده های خود را در راستای اهداف آن رسانه ارائه می دهند. جنگ بین فلسطین و اسرائیل، موضوعی است که در چند دهه اخیر از اهمیت خاصی در میان رسانه های سراسر جهان برخوردار است. و مطبوعات مختلف با توجه به مواضع سیاسی خود، بخش های خاصی از این جنگ را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهند که برخی از آنها در راستای اهداف مقاومت فلسطین و برخی از آنها در جهت مخالف آن فعالیت می کنند. در این پژوهش دو روزنامه مطرح (هاآرتص) اسرائیل و (السفیر) لبنان که از میزان اثرگذاری قابل توجهی برخوردارند و دو رویکرد متفاوت دارند، تحلیل شده است. و با مقایسه تطبیقی کاریکاتورهای این دو روزنامه در جریان حمله اسرائیل به غزه در جام جهانی 4102 ، میزان موفقیت این رسانه ها در رساندن مفهوم مورد نظر، طبق سیاست های مورد توجه خود، بررسی شده است

    کلیدواژگان: حمله اسرائیل به غزه، هنر مقاومت، کاریکاتور، روزنامه هاآرتص، روزنامه السفیر
  • فرهنگ مفاخری*، زهره ناعمی، بهمن جهانگیری صفحه 111

    در آغاز قرن بیستم همراه با نظریات فروید و یونگ در مورد انسان، رویکرد جدیدی نسبت به انسان و ذهن شکل گرفت که تاثیر آن در ادبیات، به پیدایش جریان سیال ذهن منجر شد. در این سبک به - عنوان شورشی در داستان نویسی نویسنده بر خلاف داستان های کلاسیک به جای پرداختن به ظاهر - شخصیت ها سعی می کند در اعماق ذهن آن ها نفوذ کرده و از دریچه ی ذهن شخصیت ها، داستان را روایت کند. غسان کنفانی یکی از نخستین پیشگامان این سبک در ادبیات عربی، داستان "إلی ان نعود" را در سال 7591 به رشته ی تحریر در آورد که در آن روح رنج دیده ی یک فلسطینی را در سال 7591 به تصویر می کشد که با نفوذ در اعماق ناخودآگاه خویش در طول داستان سیر خودآگاهی را می پیماید و تصمیم می گیرد مخازن آب صهیونیست ها در زمین های اشغالی را منفجر سازد. کل این داستان در ذهن شخصیت و در سطح ما قبل کلام در جریان است و ذهن شخصیت در میان خاطرات خوشایند و ناخوشایند گذشته در سیلان است. این مقاله سعی دارد تا با روشی توصیفی تحلیلی به بررسی جریان سیال ذهن در - این داستان بپردازد و نتایج نشان دهد که غسان از گفت و گوی درونی، زمان ذهنی، تداعی آزاد ، تکنیک های سینمایی و زبان شعری و... را برای انعکاس زخم های روحی انسان فلسطینی برگزیده است.

    کلیدواژگان: جریان سیال ذهن، غسان کنفانی، داستان کوتاه، إلی ان نعود
|
  • Abdul, Razagh Rahmani*, Zeinab Ansari Page 1

    Considering the importance of phonetic research over the last centuries and its role in familiarization with the language of Koran, this article has been selected and developed as the phonetic study of Surah Ar-Rahman. In this Surah, all the sounds are positioned in accordance with their needed place to such an extent the sounds cannot be moved elsewhere. Hence, when the description of heaven is given in Koran, soft and sweet sounds as in the phrase (Motakan Ala Rafraf Khezr) are used with phonemes such as “R” and “F” in that these sounds have this particular attribute. Likewise, when the Day of Judgment is described in Koran, it is possible to use glottal and strong sounds like the phrase “Eza Alsamaa Ensheghat” (إذا السماء إنشقت) and the letter “gh” has been used as the letter “qaf” invokes harshness and instability. Since the Qur'an is referred to as the book of human guidance, the study of the concepts and aesthetic qualities of this book is given increasing attention.

    Keywords: Concept, Sound, Phoneme, Surah Ar-Rahman
  • Vahid Ghorbani*, Danial Shirzadi Page 19

    Many researchers examined the role and importance of vocabulary in language teaching and learning. For example, laufer (2006, 2010), Nation (2001) and Qian (1996) are some of the researchers who work on the role of vocabulary, context and translation. This paper aims at discovering and investigating the effect of L1 translation, L1 gloss and context on vocabulary learning on EFL Iranian learners. A total number of 120 EFL students in private English institutes in Sari participated in the present study. They were divided into two proficiency groups and three learning contexts. In order to make a list of words unknown to the learners the participants were given a list of 40 English words extracted from the passage and they were asked to write their equivalents in L1. As a result of this examination 20 target words were selected to be worked on. The treatment session happened a week after the pretest. According to the results, there is relationship between effectiveness of method and proficiency level of the learners. Based on statistical calculations and our findings, contextual methods of vocabulary learning is best appropriate for high proficiency learners and translation methods best suited low proficiency group. This study can be of high value for language teachers especially in public schools because they can use translation techniques for weak students and contexts along with gloss for students with higher level of English proficiency. This study can be useful for institute and private institutes too because language teachers can also use translation and context to improve the word knowledge of their students.

    Keywords: l1 Translation, l1 Gloss, Context, Proficiency, Vocabulary Learning
  • Laleh Marefat, Shohreh Marefat Page 37

    The fictional world of story, including allegorical travelogues, goes some way beyond this world: hell, limbo and paradise. Fiction works also cross national borders and enter the world of literature. Among the types of allegorical travelogues, we can refer to Al-Ghafran. This work, which belongs to the Islamic world, went to the West its Islamic beliefs and influenced Dante's Divine Comedy. In this article, with an intertextual approach, we do structural and content comparison of these two works. Despite some differences between these two works, many similarities can be found among them. Although Divine Comedy is one of the most spectacular examples in its literary genre world-wide, but precedence of Al-Ghafran con not be ignored, the precedence and influence, which is by no means superior to this work.

    Keywords: Comparative Literature, Intertextuality, Al-Ghafran Treatise, Divine Comedy, Dante
  • Hussein Meihami*, Naser Rashidi, Rahman Sahragard, Seyyed Ayatolah Razmjoo Page 49

    Teacher identity has been considered among the most influential key factors in the realm of teacher education. Studies on teacher identity help teacher educators to find new and conducive approaches to develop teacher identity in different contexts. This study is a theoretical review aiming to accentuate the recent underlying concepts of teacher identity, language teacher identity, and language teacher cultural identity. To those ends, we scrutinize the related issues such as the different perspectives about identity; key concepts in teacher identity including teacher professional identity, teacher motivation and identity, teacher emotion and identity, and narratives and teacher identity along with non-native English language teacher identify construction and reflexivity and language teacher identity. Moreover, a review of the related theories about cultural identity has been done and presented to address the most referred theories of cultural identity. Finally, some concluding remarks about the theoretical underpinnings of language teacher cultural identity have been discussed.

    Keywords: Cultural Identity, Narratives, Professional Development, Positioning Theory
  • Saeedeh Sadat Moslem Aghili*, Soosan Khataei Page 77

    In today's society, due to development of public information tools, there is no possibility of ignoring important humanitarian events. If media does not try to provide people with an impartial approach to providing facts, motives and intellectual orientations, under the influence of their particular policies will be shaped in the society. Newspapers, as one of the most important traditional media, play a significant role in guiding public opinion. Caricature is one of the branches of visual arts that has a great use in delivering political and social messages. And cartoonists, who have a fairly quick response to events of the day, devote some pages of newspapers to political and social caricatures, and therefore, present their ideas according to the ends of media. The war between Palestine and Israel is a matter of great importance over the last few decades in all media across the world. And various press, according to their political stances, analyze certain parts of the war, some of which are in the direction of the Palestinian resistance, and some of them act in the opposite direction. In this study, two popular paper, Haaretz (Israel) and al-Asfir (Lebanon), which have a significant impact and have two different approaches, have been analyzed. And by comparing the caricatures in these two newspaper during the Israeli invasion to Gaza in 2014 World Cup, the success rate of these media has been investigated in conveying the proposed concept, according to its policies.

    Keywords: Israel attack to Gaza, resistance art, caricature, Haaretz newspaper, al-Asfir newspaper
  • Mafakheri Farhang, Zohreh Naimi, Bahman Jahangiri Page 111

    At the beginning of the twentieth century, along with Freud and Jung's theories about human as well as World War, a new approach was formed about human and his mind, effect of which in literature can be considered as emergence of mind fluid flow. In this style - as a rebel in story writing - the author, unlike classical stories, tries to penetrate deep into their minds instead of addressing the appearance of characters, and narrate the story through the minds of characters. Ghassan Kanfani is one of the first pioneers of this genre in Arabic literature. Ghassan wrote the story Ela An Naoud "إلی ان نعود" in 1957, which penetrates deep into the unconscious during the course of self-awareness. The whole story is in progress in the minds of character and on the surface before word, and character mind is flowing between pleasant and unpleasant memories of past. This paper tries to investigate the fluid flow of mind in a descriptive-analytical way and show that Ghassan has selected the components of this genre, including internal dialogue, mental time, free thinking, cinematic techniques, and poetic language, etc., to reflect social realities.