فهرست مطالب

بیمارستان - سال هجدهم شماره 3 (پاییز 1398)

مجله بیمارستان
سال هجدهم شماره 3 (پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/07/09
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسین درگاهی، سجاد الله دادی*، عباس سالاروند صفحات 9-17
    زمینه و هدف

    نیروی انسانی، اساس نظام‎های بهداشتی- درمانی را تشکیل می‎دهد و پرستاران بخش وسیعی از این جامعه هستند؛ بنابراین توجه و رسیدگی به عوامل تاثیرگذار بر عملکرد پرستاران ضروری است. هدف از این پژوهش تعیین رابطه ابعاد سلامت روانی با تعهد سازمانی و اخلاق کاری پرستاران بیمارستان‎های عمومی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. همچنین وضعیت سلامت روانی در بین پرستاران بررسی شد.

    مواد و روش‎ها

     این تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی بود و جامعه آن شامل پرستاران بیمارستان‎های عمومی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در تابستان 1393 بود. 242 نفر از پرستاران بیمارستان‎های سینا، بهارلو، امام خمینی، ولیعصر و امیراعلم از طریق نمونه‎گیری طبقه‎ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‎های خود گزارشی GHQ-28، تعهد سازمانی آلن و می‎یر (OCQ) و اخلاق کاری (Petty, 1995) پاسخ دادند. داده ها با نرم‎افزار SPSS-23  و با استفاده از Pearson correlation coefficient ، ANOVA، One-Sample t-test و Independent t-test تجزیه‎و‎تحلیل شد.

    نتایج

    ابعاد اختلال در کارکرد اجتماعی (01/0P≤، 19/0-=r) و افسردگی (01/0P≤، 23/0-=r) با اخلاق کاری رابطه دارند. بعد نشانه‎های جسمانی هم با تعهد سازمانی پرستاران رابطه دارد (05/0P≤، 15/0-=r). میانگین ابعاد نشانه‎های جسمانی (28/0±45/7)، اضطراب و بی‎خوابی (27/0±97/6) و اختلال در کارکرد اجتماعی (19/0±53/6) در بین پرستاران زن بالاتر از حد متوسط است.

    نتیجه‎گیری

     ابعاد سلامت روانی پرستاران با تعهد سازمانی و اخلاق کاری آن ها رابطه دارد. همچنین وضعیت سلامت روانی در بین پرستاران نامطلوب است. بنابراین رسیدگی به مسائل و مشکلات پرستاران در سطوح بالا مثل وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری و سطوح پایین مثل مدیریت پرستاری بیمارستان‎ها ضروری است.

    کلیدواژگان: سلامت روانی، پرستاران، تعهد سازمانی، اخلاق کاری، بیمارستان‎های عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • سیده صفورا مرتضوی، پروانه سمویی*، سیده زهره مرتضوی، علیرضا منیری صفحات 19-32
    زمینه و هدف

    بخش مراقبت ویژه یکی از حساس ترین بخش های بیمارستان است که خدمات ارائه شده به بیماران در آن دارای اهمیت زیادی است. از آنجا که پرستاران این بخش از حجم کاری بالایی برخوردارند و باید در سریع ترین زمان به بیماران پاسخ دهند، وجود یک برنامه کاری مدون ضروری است. از این رو، با برنامه ریزی مناسب می توان از خستگی و نارضایتی ناشی از بالا بودن حجم کاری پرستاران کاست.

    مواد و روش ها

    در این پژوهش کلیه فعالیت هایی که پرستاران بخش مراقبت ویژه در طول شیفت های مختلف برای بیماران انجام می دهند، زمانسنجی و شبکه گرت آنها رسم شده است. زمان هر فعالیت در 4 حالت خوش بینانه، متوسط، محتمل و بدبینانه محاسبه گردید. همچنین زمان کل فعالیت هایی که در یک روز از ابتدا تا انتهای شیفت توسط پرستار برای یک بیمار می تواند صورت گیرد با توجه به این 4 حالت محاسبه شد و از یک روش ابتکاری برای برنامه ریزی فعالیت پرستاران استفاده گردید.

    نتایج

    محاسبات نشان داد زمان کل فعالیت هایی که پرستاران انجام دهند با یکدیگر تفاوت معناداری دارند. لذا به کمک الگوریتم ابتکاری ارائه شده فعالیت ها به گونه ای به پرستاران تخصیص یافت که تعادل زمانی ایجاد کرد و انحراف معیار و دامنه زمانی فعالیت های تخصیصی را به طور چشمگیری کاهش داد.

    نتیجه گیری

    روش ارائه شده نشان داد بهتر است در این بخش به جای تخصیص بیمار به پرستار، کارهای بیماران به پرستاران تخصیص داده شود. این کار باعث می شود تمام پرستاران با حجم کاری نسبتا برابری روبه رو شوند که این امر می تواند باعث رضایت بیشتر پرستاران و بالا رفتن سطح کیفیت خدمات شود.

    کلیدواژگان: برنامه ریزی پرستاران، بخش مراقبت ویژه، شبکه گرت، الگوریتم ابتکاری
  • مطهره پیام، فرزاد فیروزی جهانتیغ* صفحات 33-42
    زمینه و هدف

    با توجه به اهمیت سلامت و درمان استفاده از مدل های مناسب برای برنامه ریزی و تنظیم زمان جراحی ها ضرورت دارد. در این پژوهش، یک مدل ریاضی برای زمان بندی عملیاتی جراحی های اتاق های عمل بیمارستان ارائه شده است.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر از نوع کاربردی است و مجموعه داده های آن متعلق به اتاق های جراحی بیمارستان چشم پزشکی الزهرا (س) زاهدان است. جامعه پژوهش، جراحی های صورت گرفته در اسفند ماه 94 می باشد. مدل ریاضی بهبود زمان بندی جراحی های اتاق عمل در نرم افزار MATLAB2014 بهینه سازی شده است.

    نتایج

    با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش بیماران در بخش جراحی بیمارستان، از 79 جراحی صرف نظر شده است. در مدل ارائه شده، شاخص کل زمان انتظار محاسبه شده برای انجام جراحی ها 29/1547 است که این شاخص بدون به کارگیری مدل 1842 است. بنابراین حدود 16 درصد در شاخص زمان انتظار بهبود حاصل شده است. میزان تاخیر به وجود آمده در زمان خاتمه جراحی ها طبق تابع هدف سوم در یک ماه 69.15 ساعت به دست آمده است. فرآیند هر جراحی شامل چهار فعالیت تعریف شده است. زمان خاتمه فعالیت مربوط به هر جراحی مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به محدودیت های موجود بهینه شده است.

    نتیجه گیری

    مدل پیشنهادی موجب بهبود 16 درصدی شاخص زمان انتظار و امکان انتخاب جراحی هایی که باید بطورموقت لغو و با تاخیر انجام شوند را با توجه به اولویت های پزشکی، امکان پذیر می کند.

    کلیدواژگان: اتاق عمل، زمان بندی جراحی، مدل سازی ریاضی، بهینه سازی
  • نیلوفر امیری قلعه رشیدی، علیرضا نمازی شبستری، علیرضا عرب یارمحمدی، مریم مزینانی، سپیده مسعود سینکی* صفحات 43-52
    زمینه و هدف

    هدف از انجام این پژوهش بررسی فرهنگ سازمانی جاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که با شناسایی آن در راستای تقویت فرهنگ سازمانی دانشگاه گامی برداشته شود.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر، مطالعه ای توصیفی - مقطعی و از نظر هدف کاربردی - پیمایشی می باشد که در سال 97 در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 306 نفر محاسبه و تحلیل شد. در این مطالعه برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد بررسی فرهنگ سازمانی دنیسون استفاده شده است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها نیز از نرم افزار SPSS و روش های آماری توصیفی و استنباطی شامل آزمون میانگین تک نمونه ای و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.

    نتایج

    میانگین فرهنگ سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، در هر یک از مولفه ها، فرهنگ درگیر شدن در کار (29/2)، فرهنگ سازگاری (63/2)، فرهنگ انطباق پذیری (66/2) و فرهنگ رسالت (58/2) بود که این میزان فرهنگ بالاتر از متوسط را در تمام ابعاد موردنظر دنیسون نشان می داد.

    نتیجه گیری

    سازمان باید در مورد مولفه های انطباق پذیری (خرده فرهنگ یادگیری سازمانی) و درگیر شدن در کار (توسعه قابلیت ها) که امتیاز پایین تری کسب کرده است با تحقیق و بررسی بیشتر اقداماتی اصلاحی انجام دهد.

    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباق پذیری، رسالت
  • سید مصطفی کوهستانی، حجت رحمانی، شیدا نوربخش، فرهاد حبیبی، قاسم رجبی واسوکلایی * صفحات 53-61
    زمینه و هدف

    عفونت های بیمارستانی به عنوان شایع ترین عارضه مراقبت های بهداشتی درمانی شناخته می شود که ایمنی بیمار را در نظام سلامت هر کشوری در سراسر جهان و با هر سطح توسعه یافتگی، مورد تهدید قرار می دهد. این مطالعه با هدف اپیدمیولوژی و تعیین عوامل ایجاد کننده عفونت های بیمارستانی یک بیمارستان آموزشی در شهر تهران طراحی و پیاده سازی شد.

    مواد و روش ها

     این مطالعه توصیفی- تحلیلی، به صورت مقطعی در سال 1398 در یک بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران طراحی شد. از داده های مربوط به سامانه ثبت عفونت های بیمارستانی در سال های 1396 و 1397 بهره گرفته شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار، فراوانی و درصد فراوانی) و آزمون تحلیلی (ANOVA) استفاده شد.

    نتایج

    شایع ترین عفونت های بیمارستانی به ترتیب شامل دستگاه ادراری (76/39%)، مرتبط با ونتیلاتور (92/20%)، جریان خون (71/20%) می باشند و عفونت پوست و بافت نرم (7/0%) کمترین میزان شیوع را به خود اختصاص داده است. بالاترین بروز عفونت بیمارستانی مربوط به بخش مراقبت ویژه (ICU) با 200 بیمار و پایین ترین بروز نیز مربوط به بخش گوش، حلق و بینی با 1/23 بیمار و بروز کلی عفونت بیمارستانی 9/84 بیمار در ده هزار بیمار-روز بود.

    نتیجه گیری

     طراحی اقدامات و مداخلات اصلاحی کنترل عفونت، حساس سازی در مدیران و کارکنان بیمارستان، برگزاری برنامه های آموزشی تخصصی، توجه به طراحی اصولی ساختار فیزیکی بخش های بیمارستانی، ایجاد سازوکارهای انگیزشی و نگرشی از موثرترین راه های مقابله با عفونت های بیمارستانی است.

    کلیدواژگان: عفونت بیمارستانی، ایمنی بیمار، کیفیت مراقبت سلامت
  • محسن قنواتی نژاد، مهدیه توکلی، محمد مهدی سپهری* صفحات 63-72
    زمینه و هدف

    امروزه با افزایش تقاضای درمان، بیماران با کمک اینترنت اشیا مراقبت و پایش می شوند. فناوری های پایش جسمی بیمار در محیط اینترنت اشیا شامل اندازه گیری ضربان قلب، فشارخون، قند خون و دیگر علائم حیاتی هستند. هدف مقاله، ارائه مدل خوشه بندی فناوری های مذکور با استفاده از تکنیک های داده کاوی است تا مناسب ترین فناوری، طبق نیازها و ویژگی های کاربر انتخاب شود.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر، مروری و از منظر نتیجه کاربردی می باشد. داده ها شامل شش مشخصه منحصربه فرد 60 فناوری منتخب، شامل کاربرد، قیمت، نحوه اتصال، منبع تغذیه، مکان استفاده و نوع استفاده می باشد که از سایت های توسعه و تبلیغات فناوری ها و همچنین بررسی مقالات مرتبط استخراج شده است. روش تجزیه وتحلیل داده ها، تکنیک خوشه بندی و الگوریتم K-medoids است. هم چنین برای شناسایی موثرترین مشخصه ها، از الگوریتم جنگل تصادفی استفاده شده است.

    یافته ها

    مدل ارائه شده، با در نظر گرفتن مشخصه های انتخاب شده کاربر به عنوان ورودی، خوشه ای از فناوری ها را به عنوان خروجی مدل ارائه می دهد. مطابق با الگوریتم، داده ها در بهترین حالت در چهار دسته خوشه بندی شدند. شاخص سیلوئت برای چهار خوشه، مقدار 45/0 شده است که اعتبار مدل را نشان می دهد. با اجرای الگوریتم جنگل تصادفی، نوع کاربرد و پس از آن قیمت، بیشترین تاثیر را در خوشه بندی داشته اند.

    نتیجه گیری

    توسط مدل پیشنهادی پژوهش، بیماران یا کاربران می توانند مناسب ترین فناوری را بر حسب نوع بیماری و دیگر ویژگی های موثر همچون قیمت، بیابند و به این ترتیب با پایش جسمی درست و لحظه به لحظه، آمار پیشروی بیماری ها کمتر و پیشگیری آن ها بهتر انجام گیرد

    کلیدواژگان: پایش بیمار، ابزار و نرم افزار، اینترنت اشیا در سلامت، خوشه بندی
  • علی محمد مصدق راد، پروانه اصفهانی* صفحات 73-86
    زمینه و هدف

    برنامه ریزی استراتژیک می تواند منجر به بهبود عملکرد بیمارستان ها و افزایش میزان پاسخ گویی مدیران بیمارستان ها شود. برنامه ریزی استراتژیک به صورت اجباری در راستای اجرای استانداردهای اعتباربخشی از سال 1391 در بیمارستان های ایران بکار گرفته شد و با چالش هایی همراه بوده است. این مطالعه با هدف شناسایی پیش نیازهای برنامه ریزی استراتژیک در بیمارستان انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه در سال 1395 با روش کیفی و از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 47 نفر از تیم برنامه ریزی استراتژیک بیمارستان های استان تهران انجام شد. تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوایی با رویکرد استقرایی انجام شد.

    نتایج

    توجیه ضرورت برنامه ریزی استراتژیک، معرفی مدل مناسب برنامه ریزی استراتژیک، آموزش مدیران و کارکنان در زمینه برنامه ریزی استراتژیک، تامین منابع موردنیاز برنامه ریزی استراتژیک، تعهد و حمایت مدیران و کارکنان به ویژه پزشکان در تدوین و اجرای برنامه استراتژیک، فرهنگ و روحیه کار مشارکتی و در نظر گرفتن مکانیزم های انگیزشی برای تدوین و اجرای برنامه استراتژیک در بیمارستان ها از پیش نیازهای اصلی برنامه ریزی استراتژیک در بیمارستان های استان تهران بود.

    نتیجه گیری

    سیاست گذاران نظام سلامت و مدیران ارشد بیمارستان ها باید ابتدا پیش نیازهای برنامه ریزی استراتژیک را تامین کنند و سپس، نسبت به تدوین و اجرای برنامه استراتژیک اقدام کنند. عدم تامین این الزامات و پیش نیازها منجر به بروز چالش های زیادی به هنگام تدوین و اجرای برنامه استراتژیک می شود

    کلیدواژگان: مدیریت استراتژیک، برنامه ریزی استراتژیک، پیش نیازها، بیمارستان، مطالعه کیفی
  • عزیز رضا پور، وحید علی پور، ابراهیم حسن زاده*، سعید باقری، محمدرضا شیخی چمان، یعقوب یوسفی صفحات 87-96
    زمینه و هدف

    هزینه یابی بر مبنای فعالیت به تحلیل موشکافانه فعالیت های انجام شده در فرایند ارائه خدمات و شناسایی دقیق هزینه ها در جهت بهبود عملکرد و افزایش کارایی واحدهای ارائه کننده خدمات می پردازد و با شناسایی خدمات و فعالیت ها، هزینه تمام شده هر فعالیت را محاسبه می کند. در این راستا مطالعه حاضر با هدف محاسبه هزینه تمام شده خدمات بخش رادیولوژی بر اساس روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت در بیمارستان فیروزآبادی انجام گردید.

    مواد و روش ها

     مطالعه حاضر پژوهشی توصیفی است که به صورت مقطعی و گذشته نگر در سال 1397 اجرا شد. داده های موردنیاز مطالعه از طریق مصاحبه با مسئولین بیمارستان و واحدهای ذی ربط، مشاهده فعالیت های بخش رادیولوژی و بررسی مدارک و دفاتر موجود در بخش و واحدهای اداری و پشتیبانی جمع آوری گردید. سپس هزینه تمام شده بخش رادیولوژی با استفاده از رویکرد هزینه یابی بر مبنای فعالیت و با به کارگیری نرم افزار Excel محاسبه شد.

    نتایج

    بر اساس یافته های پژوهش، چهار نوع خدمت تصویربرداری به صورت شایع در بیمارستان فیروزآبادی شناسایی گردید. از مجموع هزینه های بخش رادیولوژی، 3/79 درصد هزینه ها مرتبط با هزینه های مستقیم و 7/20 درصد مرتبط با هزینه های غیرمستقیم برآورد شد. در نهایت هزینه تمام شده به ازای هر خدمت سی تی اسکن 725,133 ریال، ماموگرافی 608,054 ریال، رادیولوژی 809,165 ریال و سونوگرافی 512,692 ریال محاسبه گردید.

    نتیجه گیری

     نتایج مطالعه حاکی از این بود که هزینه های مستقیم بیشترین میزان هزینه های بخش رادیولوژی را به خود اختصاص داده است که بر این اساس پیشنهاد می گردد هزینه تمام شده خدمات از طریق بهبود عملکرد و سیاست گذاری های مناسب بخش سلامت و بخصوص اصلاح اقدامات مدیریت منابع انسانی، استانداردسازی مصرف خدمات و همچنین آموزش کارکنان کاهش یابد.

    کلیدواژگان: هزینه یابی بر مبنای فعالیت، رادیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
|
  • Hosein Dargahi, Sajjad Alahdadi*, Abbas Salarvand Pages 9-17
    Background

    Human resources form the basis of health care systems and nurses are a large part of this community; therefore, paying attention to factors affecting the performance of nurses is necessary. The aim of this study was to investigate the relationship between mental health dimensions with organizational commitment and work ethics among nurses working in general hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences. The mental health status among nurses was also investigated.

    Materials and Methods

    This is a descriptive-correlation study and the study population included nurses from general hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences. 242 nurses were selected from Vali-Asr, Imam-Khomeini, Baharlu, Sina, and Amir-Alam hospitals using stratified sampling and responded to self-monitoring questionnaires including GHQ-28, Allen & Meyer's organizational commitment (OCQ), and work ethics (Petty, 1995). Data were analyzed using SPSS-23 software as well as Pearson correlation coefficient, ANOVA, one sample t-test, and independent t-test.

    Results

    Dimensions of social impairment(r=-0/19, p<0/01) and depression(r=-0/33, p<0/01) correlated with work ethics. Dimension of hypochondriasis correlated with nurses organizational commitment (r=-0/15, p<0/05). The mean of dimensions of hypochondriasis (7.45±0.28), anxiety and insomnia (6.97±0.27) and social impairment (6.33±0.19) among female nurses was higher than the average.

    Conclusion

    The dimensions of mental health of nurses are related to their organizational commitment and work ethics. Also, the mental health status among nurses is undesirable. Therefore, it is essential to address the issues of nurses at high levels, such as the Ministry of Health and the Nursing Organization, and low levels such as hospitals nursing management.

    Keywords: Mental Health, Nurses, Organizational Commitment, Work Ethics, General Hospitals Affiliated to Tehran University of Medical Sciences
  • Seyyedeh Safoora Mortazavi, Parvaneh Samouei*, Seyyedeh Zohreh Mortazavi, Alireza Moniri Pages 19-32
    Background

    The intensive care unit is one of the most critical parts of the hospital, where the services provided to patients are of great importance. Because nurses have a high volume of work and should respond to patients at the earliest time, the existence of a curriculum is essential. Therefore, proper planning can reduce their fatigue and dissatisfaction caused by the high volume of work.

    Materials and Methods

    In this research, all activities performed by nurses in the intensive care unit during different shifts for patients, their timing and their GERT network were drawn. The time of each activity was calculated in 4 optimistic time, most likely time, average time and pessimistic time. Also, the total time of activities that can be done by a nurse for one patient from the beginning to the end of the shift can be calculated based on these four modes and an innovative method was used for planning the nursing activities.

    Results

    The results showed that the total time spent by nurses is significantly different. Therefore, with the help of the proposed algorithm, the activities were allocated to nurses in a way that it created a time equilibrium and significantly reduced the standard deviation and time domain of assigned activities.

    Conclusion

    The proposed method showed that it is better to allocate patients' work to nurses instead of allocating the patient to the nurse. This will cause all nurses with a fairly equal workload, which can increase the satisfaction of nurses and increase the quality of service.

    Keywords: Planning for nurses, Intensive-care unit (ICU), GERT network, Heuristic algorithm
  • Motahareh Payam, Farzad Firouzi Jahantigh* Pages 33-42
    Background

    According to the importance of health and treatment, it is necessary to use suitable models for planning and setting surgery time. In this study, a mathematical model is offered for operational scheduling of surgeries at surgery rooms of hospitals.

    Material and Methods

    This is an applied study and its data is related to the surgery rooms of Zahedan Al-Zahra eye hospital. Study population was the surgeries performed in March 2016. The mathematical model of scheduling surgeries at the surgery room was optimized in MATLAB2014.

    Results

    Due to limitations on patient admission capacity in hospital surgery ward, 79 surgeries were called off. In the proposed model, the total waiting time index for performing surgeries was 1547.29, and this index was found to be 1842 without the use of the model. Therefore, the waiting time index was improved by 16%. In accordance with the third purpose (objective) function, the tally of delays for predicted surgery ending time in one month was estimated to be 69.15 hours. The process of each surgery includes four defined activities. The end time of the activities related to each surgery has been examined and it has been optimized according to the existing limitations.

    Conclusion

    The proposed model can improve the waiting time by 16% and makes it possible to choose the surgical procedures that should be canceled and delayed according to medical priorities.

    Keywords: Surgery room, Surgery scheduling, Mathematic modeling, Optimization
  • Niloufar Amiri Ghale Rashidi, Alireza Namazi Shabestari, Alireza Arab Yarmohammadi, Maryam Mazinani, Sepideh Masoud Sinaki* Pages 43-52
    Background & Aim

    The purpose of this study was to investigate the current organizational culture in Tehran University of Medical Sciences, which is to be considered in order to strengthen organizational culture.

    Material & Method

    The present study is a descriptive cross-sectional study and an applied research-based survey that was conducted in Tehran University of Medical Sciences in 2019. The sample size was calculated and analyzed using Cochran's formula for 306 people. In this study, Denison's Organizational Culture Questionnaire was used to collect data. Data were analyzed using SPSS software, descriptive statistical methods, one-sample mean and Pearson Correlation Tests.

    Results

    The average of organizational culture in Tehran University of Medical Sciences, in each component, culture of Involvement (2.29), culture of consistency (2.63), culture of adaptability (2.66) and culture of mission (2.58), Which represented a higher-than-average culture in all aspects of Denison's view.

    Conclusion

    The organization should do some corrective actions with respect to the components of adaptability (subculture of organizational learning) and Involvement (Capability Development), which has earned a lower score.

    Keywords: Organizational culture, Involvement, Consistency, Adaptability, Mission
  • Seyed Mostafa Kohestani, Hojjat Rahmani, Sheyda Nourbakhsh, Farhad Habibi, Ghasem Rajabi Vasoukolaei Pages 53-61
    Background

     Nosocomial Infections (Nis) Are Regarded As The Most Common Complications Of Health Cares. These Infections Affect Patient’s Safety in Developing and Developed Countries. The Aim Of This Study Was To Epidemiology and Determine the Causes of Nosocomial Infectioin Teaching Hospital of Tehran In A Teaching Hospital In Tehran.

    Materials and Methods

    This Cross-Sectional, Descriptive And Analytical Study Was Designed In 2019 At A Teaching Hospital Affiliated With Iran University Of Medical Sciences. The Nosocomial Infection Registry Data between 2017 and 2018 Was Used. The SPSS24.0 Software Package Was Used To Analyze Data Into Descriptive (Frequency, Percentage, Mean and Standard Deviation( And Analytical) ANOVA) Statistics.

    Result

    The Most Frequent Type of Infections Were Urinary Tract (39.76%), Ventilator Associated Events (20.92%), Bloodstream (20.71%), Respectively. Skin and Soft Tissue Infections (0.7%) Had The Lowest Prevalence. The Highest Incidence Of Nosocomial Infection Was In The ICU With 200 Patients And The Lowest Incidence Was In The ENT With 23.1 Patients And The Overall Incidence Of Nosocomial Infections Was 84.9 Patients Per 10,000 Patient-Days.

    Conclusion

    Designing The Related Interventions To Control Nosocomial Infections, Making Hospital Managers And Staff To Sensitive In Nis Control, Holding Specialized Training Programs, Considering Basic Design Of The Physical Structure Of Hospital Wards, Considering Attitudinal And Motivational Are The Most Effective Ways To Combat Nosocomial Infections.

    Keywords: Nosocomial Infection, Patient Safety, Quality of Health Cares
  • Mohssen Ghanavatinejad, Mahdieh Tavakoli, Mohamadmehdi Sepehri* Pages 63-72
    Background

    with increasing demand for treatment, patients are monitored with help of Internet of Things(IOT). Patient's monitoring devices and technologies include heart rate measurement, blood pressure measurement, blood glucose and other vital signs. The purpose of study is to provide a model of clustering patient physical monitoring gadgets and apps in Healthcare Internet of Things (HIOT) environment using data mining techniques, so based on the needs and characteristics of the user, the more appropriate results of choosing technologies acquired.

    Materials and methods

    This study is a review and functional since its result. The data includes 6 unique features of 60 selected technologies including function, price, connectivity route, power supply, location and type of use that has been extracted from R&D and advertising sites of technologies and also relevant articles. data analysis method is clustering technique and K-medoids algorithm. to identify the most effective features, random forest algorithm has been used.

    Results

    the proposed clustering model takes into account 6 as inputs and clusters gadgets and apps in accordance with selected characteristics as the model outputs. clustering problem data is clustered in 4 categories.  Silhouette index is 0.45, which indicates the validity of the model. The type of application and then the price had the greatest impact on clustering.

    Conclusion

    By this model, patients or users can find the most appropriate technology based on the type of disease and other effective features, such as price. So with accurate physical and momentary monitoring, disease progression decrease and prevention of disease will improve.

    Keywords: Patient Monitoring, gadget, app, Healthcare Internet of Things (HIOT), Clustering
  • Ali. Mohammad Mosadeghrad, Parvaneh Esfahani* Pages 73-86
    Background

    Strategic planning is an appropriate strategy for improving hospitals’ performance and increasing managers’ responsiveness and accountability. Iranian hospitals were requested to have mandatory strategic plans due to the accreditation requrements since 2012. As a result, they faced several challenges in formulating and implementing strategic plans. Hence, this study aimed to identify the perquisites of hospital strategic planning.

    Materials and Methods

    This qualitative study was conducted using semi-structured interviews with 47 managers of teaching, private, military, social security and charity hospitals in 2016. Hospitals were selected purposefully from Tehran province hospitals. Content thematic analysis was used for data analysis using inductive approach.  

    Results

    Justifying the need for strategic planning, using an appropriate strategic planning model, training hospital managers and employees on strategic planning process, providing necessary resources, promoting a collaborative and innovative culture, providing incentives for formulating and implementing strategic plans and managers’ and employees’ commitment and involvement are the main prerequisites of strategic planning in hospitals.

    Conclusion

    Hospitals managers must commit the strategic planning prerequisites prior to formulating and implementing strategic plans. Otherwise, they will encounter several serious challenges.

    Keywords: Strategic management, strategic plannig, prerequisites, hosptial, quailtative study
  • Aziz Rezapour, Vahid Alipour, Ebrahim Hasanzadeh*, Saeid Bagheri, Mohammadreza Sheykhi Chaman, Yaghoub Yousefi Pages 87-96
    Background

    Activity-Based Costing Analyzes the Activities Performed in the Service Delivery Process and Accurately Identifies Costs to Improve The Performance and Efficiency of The Delivery Units and Calculates the Cost of Each Activity by Identifying Services and Activities. The Purpose of This Study Was to Calculate the Cost of Radiology Services Based on Activity Based Costing Method In Firooz Abadi Hospital.

    Materials and Methods

    This is a descriptive retrospective study conducted in 2018. Data were collected through interview with Hospital officials, direct observation and from existing documents in hospital. Data entry was done through Excel software and analyzed Based on activity-based costing system in eight steps.

    Results

    Based on the Findings of this Study, Four Types of Imaging Services Were Commonly Found In Firooz Abadi Hospital. From Total Radiology Costs, 79.3% Were Estimated to Be Related to Direct Costs and 20.7% to Indirect Costs. Finally, the Cost Per CT Scan Service Was 725,133 Rials, Mammography 608,054 Rials, Radiology 809,165 Rials and Ultrasound Service 512,692 Rials.

    Conclusion

    Results of the Study Indicated that Direct Costs accounted for most Costs in Radiology Unit, So Improving Performance and Policies in Health System, Particularly in Human Resource Management, Service Consumption Standardization and Staff Training Suggested to Cost Reduction.

    Keywords: Activity-Based Costing, Radiology, Iran University of Medical Sciences