فهرست مطالب

مطالعات دفاع مقدس - سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، زمستان 1397)

نشریه مطالعات دفاع مقدس
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1398/02/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اصغر محمدی فاتح* صفحات 9-22
    تاکنون، پدیده عظیم دفاع مقدس چندان در قاموس علم و روش شناسی قرار نگرفته و بررسی این موضوع می تواند نقطه شروعی برای حرکت های جدید علمی باشد. یقینا، تولید دانش از پدیده ای به نام دفاع مقدس بدون درگیر ساختن پژوهشگران با ابعاد این پدیده، میسر نخواهد شد و به طور قطع، اتصال روش شناسان دانشگاهی و پژوهشگران، به کارگزاران و متولیان حوزه دفاع مقدس، می تواند به هم افزایی علمی در این حوزه منجر خواهد شد. در این مقاله، با مرور چکیده 100 مقاله علمی پژوهشی و علمی- ترویجی، ابعاد روش شناختی این مقالات شناسایی و دسته بندی شد تا از این رهگذر بتوان وضعیت گذشته تحقیقات دفاع مقدس را به تصویر کشید و از طرفی پیشنهادات لازم را جهت بهبود روش های تحقیق این حوزه به منظور خلق آثار علمی ارائه کرد. نتایج نهایی این بررسی نشان می دهد که تحقیقات گذشته در 16 محور صورت گرفته است وابعاد روش شناختی آنها هم در 9 بعد اصلی و 29 بعد فرعی قابل طبقه بندی است. در پایان مقاله نتیجه گیری و پیشنهادات مربوط به استفاده از انواع روش های پژوهش در مطالعات دفاع مقدس آورده شده است.
    کلیدواژگان: دفاع مقدس، پژوهش، روش، فراتحلیل، فرا-تئوری
  • مهدی حیدریان کرویه*، سید علیرضا گلپایگانی صفحات 23-46

    شخصیت ها، بخش جدانشدنی خاطرات دفاع مقدس هستند. بیشتر از مناطق، عملیات ها، نام های قهرمانان و شهدای جنگ به یاد سپرده می شوند. مقاله حاضر، به شخصیت پردازی و ارتباط شخصیت با ساختار روایی مجموعه های انیمیشن دفاع مقدس می پردازد. دراین راستا، نظریه روایت شناسی ساختارگرا و آرای نظریه پردازانی همانند کالر، پرینس و چتمن، شخصیت پردازی در مجموعه های انیمیشن دفاع مقدس، با تاکید بر سه مجموعه شجاعان، همسنگران و حماسه یک دلاور با رویکردی آسیب شناسانه بررسی می شوند. ابتدا، هر مجموعه معرفی شده و سپس براساس تقسیم ساختارگرایانه روایت، ارتباط شخصیت ها با ساختار روایی بررسی می شود. این پژوهش، از لحاظ ماهیت توصیفی و هدف کاربردی است که با روش گردآوری کتابخانه ای-اسنادی و مشاهده موردی، یافته هایی کیفی به دست می دهد. نتایج نشان می دهد، رویدادمحوری، تحمیل شعار و گرایش ایدئولوژیک راوی باعث شده ، ساختار روایی این مجموعه ها در راستای شخصیت پردازی شکل نگیرد.

    کلیدواژگان: انیمیشن، تلویزیون، دفاع مقدس، شخصیت پردازی، روایت شناسی، ساختارگرا
  • سیدحسن قریشی کرین، حسینعلی قربانی* صفحات 47-62

    پژوهش حاضر، با هدف شناخت مقوله عدالت توسط شهدای جنگ تحمیلی، به بررسی وصیت نامه های آنان می پردازد؛ ازاین رو، با استفاده از روش تحلیل محتوا، چهارصد نمونه از وصیت نامه های شهدا تجزیه و تحلیل شد. براساس این روش، مقوله عدالت به سه حوزه اصلی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم شده و هرکدام از آن ها با استفاده از نرم افزاری Excel و Spss سرشماری شد و نمودارهای موردنیاز استخراج شد. نتایج تحقیق نشان می دهد، بیشترین توصیه های شهدا به حوزه عدالت سیاسی و مولفه های اصلی آن اختصاص دارد. همچنین، حجم وسیعی از وصیت نامه ها به عدالت اقتصادی اختصاص دارد. این موضوع نشان می دهد، شهدا، دغدغه عدالت اقتصادی داشتند و مصداق بارز آن را توزیع عادلانه ثروت و حمایت از اقشار ضعیف جامعه می دانستند. در حوزه عدالت اجتماعی، برپایی عدل در جامعه اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر، شایسته سالاری، از مولفه های موردتوجه شهدا بوده است.

    کلیدواژگان: عدالت، جنگ تحمیلی، وصیت نامه، شهدا
  • امید مشهدی عبدالرحمن*، حسین مسافر آستانه صفحات 63-82

    هنر تئاتر که در کشور ما پدیده ای وارداتی شناخته می شود، به عنوان پدیده ای گفتمانی همواره نقش مهمی در تعالی فرهنگ، رفتار و اندیشه بشری دارد. از سویی دیگر، جنگ به عنوان پدیده ای مخرب، تاثیر بسیاری در عرصه های اجتماعی و فرهنگی داشته و تحولات گسترده ای در رفتار، باورها، فرهنگ و شیوه سلوک انسان ها پدید آورده است. با شروع جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران در فاصله کوتاهی به پشتوانه افکار دینی و انقلابی، جریانی با عنوان تئاتر دفاع مقدس وارد کارزار فرهنگی شد. تئاتر دفاع مقدس، پدیده همزاد جنگ است که هم از آن تاثیر می گیرد و هم بر جنگ تاثیر می گذارد. در این پژوهش سعی می شود، خدمات متقابل جنگ و تئاتر، سیر تحولات این دو و رابطه پدیده جنگ با تئاتر ملی بررسی شود؛ به همین دلیل، در این پژوهش از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. در روش کتابخانه ای از با سه دسته منابع مکتوب، تصویری (فیلم، عکس و...) و صوتی (نوار مصاحبه ها و...) استفاده شد. سپس گردآوری داده ها، به شیوه میدانی با مصاحبه از فعالان تئاتر مقاومت انجام شد. سرانجام، با گردآوری داده ها و بررسی توصیفی-تحلیلی آن ها، پژوهش تکمیل شد.

    کلیدواژگان: تئاتر، جنگ، دفاع مقدس، مقاومت، تئاتر ملی
  • حمید دهقان پور، محمد شهبازی* صفحات 83-94

    مستند هایی که درباره دفاع مقدس تولید شده، دارای مشخصه هایی است که آن را از مستندهای دیگر متفاوت می کند. این مشخصه نمایش شخصیت هایی انسانی است که هر روز در زندگی عادی و روزمره افراد مشاهده می شود. آن ها، همانند قهرمانان فیلم های غربی دارای مهارت های جنگی نیستند و این شاخص ترین ویژگی «مستند دفاع مقدس» به شمار می آید. تمرکز مقاله حاضر، روی همین ویژگی دفاع مقدس خواهد بود. در این مقاله توصیفی و تحلیلی، تلاش می شود با مطالعه موردی فیلم های مستند حوزه دفاع مقدس به هدف خود نائل شود. جنگ تحمیلی به موازات زندگی مردم، در مستندها و فیلم های سینمایی انعکاس یافت. در واقع، فیلم مستند برداشت هنرمند از جنگ بود. نتایج نشان می دهد، مستندسازان تلاش می کنند با تاکید بر ویژگی ها، عادی بودن افرادی که در جنگ شرکت نموده اند، نشان دهند. همچنین، به رویکرد تحمیلی و دفاعی دفاع مقدس تاکید کنند. تمرکز بیشتر بر دفاعی بودن جنگ تحمیلی، شرکت در جنگ را به یک وظیفه انسانی و شرعی تبدیل می نماید. کلیه فیلم هایی که درباره جنگ ساخته شده اند، دارای جلوه های تبلیغی هستند. از سوی دیگر، رسالتی که آوینی و پیروان سبکی او  در انعکاس حضور رزمندگان در جبهه های نبرد قائل هستند، فیلم سازی را با کار انبیاء و اولیای خدا همسان می دانند؛ ازاین رو، انسان تصویر شده، با انسان فلسفه زده غربی متفاوت است.

    کلیدواژگان: جنگ تحمیلی، دفاع مقدس، مستند، تبلیغ، انسان
  • ناصر پورصادق* صفحات 95-120

    کاربرد مدل های دینی، به خصوص نهج البلاغه برای ارتقای سازمان های نظامی کشور بسیار مفید است. در این پژوهش سعی شد با بررسی کتابخانه ای نهج البلاغه، به مدلی دست یافت. به همین دلیل، ابتدا نظام مدیریت منابع انسانی و زیرسیستم های مبتنی بر شایستگی بررسی شد. سپس کلام امیرالمومنینعلیه السلام، به صورت کاربردی در جنبه های مدیریت منابع انسانی و نظام شایستگی مدیران سازمان های نظامی بررسی شد. با توجه به بررسی ادبیات و تعریف پنج زیرسیستم اصلی در حوزه منابع انسانی، شایستگی مدیران و فرماندهان دفاع مقدس را می توان در این پنج شاخه دید. از سوی دیگر، براساس غور در نهج البلاغه، 22 شایستگی برای فرماندهان وجود دارد. سپس، در قالب یک مدل ماتریسی، شایستگی های فرماندهان در پنج زیرسیستم منابع انسانی معرفی شده است. براساس تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری، نظرات پانزده نفر از خبرگان و تبیین روابط میان مولفه ها مشخص شد، شایستگی ها در مدلی هشت سطحی دسته بندی می شوند.

    کلیدواژگان: شایستگی های فرماندهان، آموزه های نهج البلاغه، مدیریت منابع انسانی، فرماندهان دفاع مقدس
|
  • Asghar Mohammadi Fateh * Pages 9-22
    So far, the great phenomenon of holy defense is not so much in the field of science and methodology. And the study of this subject can be the starting point for new scientific movements. Certainly, production of knowledge from a phenomenon called holy defense without engaging researchers with the dimensions of this phenomenon will not be possible. And of course, the association of academic methodologists and researchers, with the agents of the Holy Defense domain, can lead to scientific complementarities in this area. In this paper, by reviewing the abstract of 100 research and scientific-promotional articles, the methodological dimensions of these articles were identified and classified. To this end, it is possible to depict the state of the past on holy defense research, and, on the other hand, make suggestions to improve the research methods of this field in order to create scientific works.The final results of this study show that past research has been carried out in 16 axes, and their methodological values can be categorized in 9 main dimensions and 29 sub-dimensions. At the end of the article, conclusions and suggestions regarding the use of various research methods in the Holy Defense Studies are presented.
    Keywords: Holy Defense, research, method, meta-analysis, meta-theory
  • Mehdi Heidarian *, Seyyed Alireza Golpayegani Pages 23-46

    Characters are inseparable parts of Holey defence memories. We tend to remember them more than places, operations and events. It seems like character is the most effective and permanent part of wars narrative. This dissertation studies characterization in “holy defence” animation series to define aspects of characterization and its relationship with narrative structure. This dissertation studies holey defence series –Shoja’an directed and written by Siavash Zarrinabadi, Hamsangaran directed by Samad Gholamzadeh and Written by Kourosh Karami & Legend of a brave Directed by Mahmoud Soltanpour and Co Written by him & Mansoureh Anvari- based on structuralist narratology, and theories developed by Culler, Prince and specially Seymour Chatman to seek weakness and disadvantages of characterization in those series. This is a descriptive-applied research with qualitive outcomes. The results suggest that prevalence of story events and narrator’s ideological attitude over characters and bringing the idealized character in the center of narrative has made the narrative structure less sufficient for characterization, which leads to more superficial, dull and passive characters.

    Keywords: Animation, Television, Holey defence, Characterization, Structuralist Narratology
  • Seyed Hasan Quorishi, Hoseinali Ghorbani * Pages 47-62

    study the Extent of Justice in the Testimony of Imposed War MartyrsThe purpose of this study was to investigate the approach of martyrs imposed on justice to their wills. In this article, the main aspects of justice in the area of thought of martyrs are examined by content analysis method. Based on the findings of the research, Most of the martyrs' statements were devoted to their wills in the area of political justice and its main components. Also, a large volume of topics in the field of economic justice is shown in the wills of the martyrs, They were deeply concerned about economic justice, and the clear example was the fair distribution of wealth, along with the support of poor sections of society. In the area of social justice, the establishment of justice in the Islamic society, the promise of good and forbidding merits and the choice of committed professionals were the most important component of the martyrs.

    Keywords: Justice, imposed war, wills, martyrs
  • Omid Mashhadi *, Hossein Mosafer Astaneh Pages 63-82

    The art of theatre in our country is known as an imported phenomenon. Moreover, as a discoursal phenomenon, it has always enacted a significant role in the growth and sublimity of human culture. War as a destructive phenomenon, that has accompanied humans since the beginning of their creation, has a massive influence on social, economic, and cultural fields, creating significant changes in human behavior, culture, and manner. After the beginning of the imposed war in Iran, Iranian theatre -backed by religious and revolutionary beliefs, the culture of resistance, and national unity - started a new path. “Theatre of holy defense” is a phenomenon resulted by eight-year-old imposed war. An event that is both created by war and at the service of it. Both influenced by it and influencing its goals, approaches, and strategies. This research seeks to investigate interactions of war and theatre in Iran and the services they have presented to each other. It attempts to study the relation between the phenomenon of war and the notion of "national theatre." to reach this goal, data collection been conducted through both archival and field studies. In archival study we are confronted by the following sources:Written sources, pictorial sources، and acoustic sources. After gathering the given data, the field method has been applied (conversation with some of the playwrights and those involved in the area of resistance theatre). Eventually, after applying utilizing a qualitative methoud with Descriptive – analytic approach on the gathered data, the findings and conclusions are presented.

    Keywords: Theatre, war, Holy Defence, Resistance, National Theatre
  • Hamid Dehghanpour, Mohamad Shahbazi * Pages 83-94

    Documents made about sacred defense have characteristics that set it apart from other documentaries. It is characteristic of displaying the human characters that we see every day in our daily lives. Like the heroes of Western films, they do not have unparalleled combat skills. It is through this that the most prominent aspect of the "sacred defense documentary" are the characters and the warriors present. The focus of this article will be on this sacred defense feature. The method of this article is descriptive and analytical and attempts to achieve its goal by studying case studies of documentaries, including the documentaries of martyr Avini, until a film from the early nineties on sacred defense. The results show that the documentarians strive to emphasize the same characteristic of ordinary people who participated in the war with different jobs and positions, in addition to emphasizing and encouraging participation in the war, as well as being coercive and defensive. Emphasize the sacred defense. Focusing more on being defensive of war makes participation in war a humane, patriotic and religious task. On the other hand, the mission that Avini himself and his stylistic followers reflect on the presence of warriors on the battlefield considers his filmmaking to be in line with the work of the prophets and divinities. The pictured man is also, of course, different from that of the human being, and of Westernized philosophy.

    Keywords: imposed war, Defa Moghaddas, documentary, mission, human