فهرست مطالب

سیره پژوهی اهل بیت - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 6، بهار و تابستان 1397)

نشریه سیره پژوهی اهل بیت
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 6، بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/01/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اصغر قائدان*، فاطمه معتمد لنگرودی صفحات 7-27

    وصایت از اصطلاحات مهم در اندیشه سیاسی تشیع است. بنا بر نظر شیعیان رسول خدا6 جانشین خود را، از طریق وصایت انتخاب کرده اند. این نظر بر خلاف اندیشه سیاسی اهل سنت است که بسیاری از آنان معتقدند پیامبر6 مطلقا کسی را وصی قرار نداد؛ برخی هم معتقدند روایات ناظر بر این که علی7 وصی رسول خدا6 است همگی جعلی و ساختگی اند؛ برخی نیز روایات منقول بر وصایت امام علی ع را ناظر به وصایت در اموال آن پیامبر9 می دانند. مسئله اصلی این پژوهش بررسی معنا، مفهوم و کاربرد وصایت در اندیشه اهل سنت است؟ بر این اساس با بررسی متون روایی و تاریخی اهل سنت نشان داده شد کاربست اصطلاح وصی برای امام علی ع به مفهوم سیاسی و جانشینی در کلام رسول خدا6 و صحابه در متون روایی اهل سنت تا قرن سیزدهم اشتهاری عام و تام داشته و در حقیقت به همین معنای مورد نظر شیعه به کار رفته است.

    کلیدواژگان: امامت، امام علی، جانشینی پیامبر، خلافت، نص، وصایت
  • سید علیرضا واسعی* صفحات 29-46

    در شناخت و تحلیل محتوایی آنچه در غدیرخم روی داد، راه های فراوانی پیموده شده و شیعه در این میان، آن را به دیده مذهبی نظر کرده و به طور طبیعی فراتر از محاسبه های بشری و نگره های سیاسی اجتماعی نشانده است، اما در عین حال این پرسش اذهان جستجوگر را به خود مشغول می دارد که این واقعه با عقل اندیشی و اراده گری حقوق اندیشان بشری، نه تکلیف مدار، چگونه قابل جمع است و با چه الگوی سیاسی قابلیت دفاع دارد. این پژوهش می کوشد تا با روش بینارشته ای فلسفه سیاسی و تاریخ و از منظر تمدنی به این پرسش محوری پاسخ دهد که چگونه اقدام رسول خدا9 برابر آن چه شیعه باور دارد، با حقوق سیاسی اجتماعی مسلمانان سازگار است؟ در این پژوهش نشان داده شد که نصب امام علی ع در غدیر خم متناسب با نیاز جامعه اسلامی به حاکم / جانشین حکیمی بود تا بتواند جامعه مسلمانی را به سوی ارزش های اسلامی کشانده و در تداوم اقدام های نبوی، یعنی آزاد سازی انسان از قید و بندها، توسعه اراده گری، گسترش عدالت و آزادی آدمیان پیش ببرد.

    کلیدواژگان: غدیرخم، امام علی، توسعه اراده گری، گسترش عدالت، تمدن اندیشی
  • حبیب شرفی صفا* صفحات 47-59
    مصر به سبب موقعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در حکومت امام علی ع از اهمیت بسزائی برخوردار بوده است. این منطقه از یک سو با شام در تسلط معاویه و از سوی دیگر، با متصرفات تازه فتح شده مسلمانان در شمال آفریقا هم مرز بود. ناآرامی های مصر می توانست در هر دو سوی آن اثرات منفی داشته باشد. به همین رو حضرت اولا قابل اعتمادترین فرماندهان خود یعنی قیس بن سعد، محمد بن ابی بکر و مالک اشتر نخعی را به آنجا اعزام کرد؛ و ثانیا در ضمن مکاتبات متعدد همواره توصیه های لازم در زمینه حکومت داری را به آنها ابلاغ می کرد. در این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با مطالعه نامه ها و مکاتبات حضرت با کارگزاران خود در مصر، چرایی و مضامین این مکاتبات مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شد که افزون بر اهمیت سیاسی مصر، گسترش اسلام در مناطق تازه فتح شده در شمال آفریقا نیز برای حضرت از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.
    کلیدواژگان: قیس بن سعد، مالک اشتر نخعی، محمد بن ابی بکر، مصر، عهدنامه مالک اشتر
  • علی اکبر عباسی* صفحات 61-77
    پس از به خلافت رسیدن امام علی ع معاویه تلاش کرد تا از راه های گوناگون خلافت آن حضرت را تضعیف کند. او با طرح خونخواهی از عثمان تلاش کرد تا مشروعیت خلافت امام را به چالش بکشد. همچنین تلاش کرد تا نزدیکان امام علی و بزرگان قبایل عرب را به سوی خود جلب کند. سیاست معاویه برای جذب خواص یاران علی7، بزرگان و اشراف در دوران خلافت علی7 و حتی پس از آن ادامه داشت. مسئله اصلی مقاله بررسی و تحلیل شیوه های معاویه برای جذب یاران خاص و اطرافیان امام علی ع است. در این بررسی با استناد به منابع متقدم و با روش توصیفی- تحلیلی نشان داده شد که معاویه بر اساس ویژگی های شخصیت هر فرد و همچنین شرایط او در سپاه علی7 و میزان پیروانش، از طرق مذاکره مستقیم، فرستادن سفرای ویژه، پیشنهاد مناصب حکومتی، حفظ موقعیت اشرافی برخی خواص که از عدالت علی7 رنجیده بودند به جذب آنها اقدام می کرد. و در مواردی که موفق به جذب افراد نمی شد آنها را حذف می کرد.
    کلیدواژگان: اسلام اموی، امام علی، خواص، معاویه
  • محمد بهرامی* صفحات 79-96

    امنیت اجتماعی از مفاهیم جدید و پر کاربرد در ادبیات سیاسی و اجتماعی است. دو تعریف سلبی و اثباتی از امنیت اجتماعی وجود دارد. در تعریف سلبی، امنیت اجتماعی به معنای نبود تهدید نسبت به هویت گروه ها است و در تعریف اثباتی به معنای توانایی حفظ هویت از سوی گروه هاست. امنیت اجتماعی به هر دو مفهوم آن در حکومت امام علی ع برقرار بود و تمامی گروه های موجود آن عصر به ویژه خوارج از امنیت اجتماعی برخوردار بودند. مسئله اصلی این پژوهش بررسی چگونگی امنیت اجتماعی خوارج در حکومت امام علی ع است. در این پژوهش با روش کتابخانه ای و تحلیل تاریخی و محتوایی نشان داده شد که خوارج به رغم مخالفتشان با خلافت و حکومت امام علی ع تا پیش از اقدام به شورش مسلحانه در حفظ هویت خود از امنیت اجتماعی کافی برخوردار بودند و با آزادی و امنیت کامل به طرح نظرات و مخالفت های خود با خلافت امام می پرداختند.

    کلیدواژگان: امنیت اجتماعی، خلافت امام علی، خوارج، مارقین
  • غلامحسین زرگری نژاد* صفحات 97-116

    تعدد زوجات پیامبر6 از موضوعات مورد مناقشه در سیره پژوهی است. در این میان ازدواج رسول خدا6 با زینب دختر جحش پرمناقشه ترین آنهاست. زینب ابتدا همسر زید بن حارثه غلام و پسرخوانده پیامبر6 بود و پس از جدا شدن از وی با رسول خدا6 ازدواج کرد. با توجه به ظاهر روایات تاریخی رسول خدا6 با دیدن یکباره زینب به او متمایل شده و زید نیز به دلیل علاقه پیامبر6 به او از زینب جدا شد. این نوع نگاه موجب بدفهمی و گاهی توهین به پیامبر6 شده است. به همین رو در این پژوهش با بررسی روایات تاریخی و تحلیل عقلانی آنها نشان داده شد که بسیاری از روایات تاریخی مربوط به این ازدواج ساختگی اند. زینب دختر عمه پیامبر6 در مسیر هجرت به مدنیه با حضرت همراه بوده است و بدون شک پیامبر6 بارها او را دیده بود. ازدواج زینب با یک غلام و جدایی از او سبب شده بود تا او در نگاه جامعه عرب مورد تحقیر قرار گیرد و ازدواج پیامبر6با زینب موجب شد تا شرافت و آرامش را به او بازگردد.

    کلیدواژگان: تعدد زوجات، زنان پیامبر، زیدبن حارثه، زینب بنت جحش
|
  • Asghar Qāedān *, Fātemeh MoTamed Langroudi Pages 7-27

    Being a designated successor is one of the most important terms in the Shia political thought. According to Shia ideology, the Prophet's successor is designated through wardship, which is in contradiction to the Sunni's political ideology that the Prophet has never designated his successor. Moreover, some other Sunnis believe that all of the traditions regarding Ali's (a.s) wardship to the Prophet are fake; while, a number of Sunni scholars believe that the narrated traditions about Imam Ali's (a.s) wardship has meant his wardship to the Prophet's properties. The key issue of this study is to investigate the meaning, sense and application of the issue of wardship in the Sunni ideology. Thereupon, the findings of this study prove that Sunni's traditions and historical texts indicate that the application of the term "Imam Ali's wardship to the Prophet" has a political sense and the term "Imam Ali's wardship" in the Prophet's and the companions' words as narrated in their texts of tradition has had a general application until the thirteen's century which has conveyed the same application as the Shia ideology has had.

    Keywords: Imamate, Imam Ali, the Prophet's wardship, caliphate, the text, executorship
  • Seyyed Alireza Vasei * Pages 29-46

    To know and to analyze the content of what occurred in Ghadir-e Khom, many activities have been carried out. Shias have regarded the issue of Ghadir-e Khom through a religious lens and have shown this event beyond humanistic estimations and its sociopolitical assumptions. However, this question flashes into mind that if this event is reconcilable to intellectualism and accords with humanistic legal intellectual bases. The approach; however, is not a duty-based one, and it is important to answer this question that with which political pattern this issue is defendable. Deploying an interdisciplinary method of political philosophy and history through a civilizational lens, the researcher attempts to answer this significant question that according to the Shia belief, how is the Prophet's action in this respect compatible to the Muslims' sociopolitical rights? The finding of this research show that Imam Ali's appointment in Ghadir-e Khom was in proportion to the need of Islamic society to a wise successor and ruler, so that he is able to guide the Muslim society to Islamic values. This guidance had been in line with the Prophet's measures which is to free human from bonds, to spread intellectualism, and to do justice and freedom for humans

    Keywords: Ghadir-e Khom, Imam Ali, spreading intellectualism, doing justice, thinking to civilization
  • Habib Sharafi Safa * Pages 47-59
    Egypt is of paramount importance in Imam Ali's caliphate due to its social, political, and economic situations. Egypt is the neighbor of Shām, which is under the rule of Mo'awiyah, in one hand and on the other hand, it shares its border with newly conquered areas by Muslims in the north of Africa. Thus, any kind of chaos in Egypt could have negative effect on the both mentioned areas. Therefore, firstly, Imam Ali (a.s) would appoint his most reliable commanders as the governor of Egypt such as Qais bin Sa'd, Muhammad bin Abi Bakr, and Mālik bin Ashtar Nakhaee. And secondly, while corresponding to these commanders repeatedly, Imam would give them constructive advice about methods of governing. Using a descriptive-analytical research method and analyzing these correspondences, the researcher of this study proved that in addition to the Egypt's political importance, the spread of Islam in newly conquered areas of north of Africa is of significance for Imam Ali (a.s).
    Keywords: Qais bin Sa'd, Muhammad bin Abi Bakr, and Mālik bin Ashtar Nakhaee, Egypt, Mālik bin Ashtar's treaty
  • Ali Akbar Abbasi * Pages 61-77
    After Imam Ali's caliphate, Mo'awiyah tried his best to derogate Imam's administration with different ways. Mentioning the issue of Othman's death revenge, he tried to challenge the legitimacy Imam's caliphate. Likewise, he tried to entice Imam's companions and the heads of Arab tribes. Mo'awiya's policies in enticing Imam's elite companions, the heads of tribes and aristocrats in the period of Imam's caliphate were pursued until after Imam's caliphate. This paper attempts to study and analyze Mo'awiya's policies in enticing Imam's elite companions and associates. Referring to the earlier sources and utilizing a descriptive-analytical method, the researcher of the study indicated that according to personal traits of every individual and his position in Imam's army and the number of Imam's followers were among the policies Mo'awiya adopted. Some elite companions who were suffered by the administration of justice by Imam Ali were enticed by Mo'awiya through direct negotiation, dispatching special envoys, suggesting governmental positions, preserving the aristocrats' positions. In cases he could not succeed to entice Imam's companions, he would kill them.
    Keywords: Omawi Islam, Imam Ali, elites, Mo'awiya
  • Mohammad Bahrāmi * Pages 79-96

    Social security is one of the most common terms in socio-political literature. There two kinds of definitions from social security: affirmative and negative. In the negative sense, social security means the lack of threat to the identity of groups while the affirmative one means the ability of preserving the identity by groups. Social security was established in both senses in Imam Ali's Office and all of the groups living in that period were supported by such a security, namely Khavārej. The main problem of this study is to investigate the approaches by which Khavārej enjoyed social security in the Imam's government. Using a library and historical content analysis method, the researcher proved that contrary to the opposition of Khavārej to Imam Ali, they were provided a full social security and would freely put forward their ideas and oppositions to the time government before they try to stage a rebellion against Imam's rule.

    Keywords: social security, Imam Ali's Caliphate, Khavārej, Mareqin
  • Gholamhosein Zargarinejad * Pages 97-116

    The Prophet's polygamy is one of the most challenging issue in Sireh studies, among which one can mention the Prophet's marriage to Zaynab Binti Johash. Zaynab was Zayd bin Haritheh's wife who was the Prophet's stepson and a slave. She divorce Zayd and married the Prophet then. According to the manifest of historical narrations, the Prophet fell in love with Zaynab and as Zayd loved the Prophet so much, he divorced Zaynab so that the Prophet could marry her. Such a view to this event causes a misunderstanding and even insult to the Prophet. Therefore, the present study studied the historical narrations in this respect and analyzed them rationally and concluded that many historical narrations about this event are forged. Zaynab was the Prophet's cousin who had seen him repeatedly on the way to Medina when the Prophet migrated there. Zaynab's marriage to a slave and divorcing him had caused her contempt in the eyes of the Arab society, so that her marriage to the Prophet restored her dignity and serenity.

    Keywords: polygamy, the Prophet's wives, Zayd bin Haretheh, Zaynab Binti Johash. Zaynab