فهرست مطالب

مطالعات دین پژوهی - پیاپی 4 (پاییز و زمستان 1397)

مجله مطالعات دین پژوهی
پیاپی 4 (پاییز و زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/09/01
  • تعداد عناوین: 4
|
  • نسلیشاه باشبو* صفحات 5-20

    چکیده اندیشمندان عصر حاضر، با روش ساختارشکنانه، به دنبال حل تناقضات مسائل و مبانی دینی بوده و بسیار مورد توجه هستند. جریان اعتزال نو در عصر اخیر، از روش ساختارشکنی و فروکاهی اسلام، به نفع مدرنیسم استفاده کرده و در جذب مسلمانان بسیار موفق بوده است. محمد ارکون، روشن فکر مسلمان الجزایری، از نومعتزلی هایی است که با نظریه نقد عقل اسلامی، به دنبال علل انحطاط مسلمانان بوده و عقل اسلامی را علت عقب ماندگی مسلمانان می داند. این نوشتار به دنبال بیان دیدگاه محمد ارکون یا نقد آن نیست، بلکه به دنبال عوامل و عللی است که باعث شده محمد ارکون رمز موفقیت غرب را عبور از عقل دینی بداند. در این مقاله، عواملی مانند گرایش های مادی و رفاهی، الگوگیری از فلسفه غرب، مقایسه اسلام با مسیحیت، نسبیت در معرفت شناسی و آزادی افراطی عقل بشر بررسی می شود.

    کلیدواژگان: نقد عقل اسلامی، محمد ارکون، عقل غربی، علل و عوامل
  • زهرا محمدی* صفحات 21-30

    چکیده یکی از مسائلی که از دیرباز در میان اندیشمندان مطرح بوده، مسئله ایمان و کفر است. مسئله ای که روشن شدن آن باعث اتحاد و تقریب میان مسلمانان، و عدم شناخت آن موجب تفرقه و جدایی میان آنها خواهد شد. این مقاله، ایمان و کفر را از منظر فخرالدین رازی و علامه جوادی عاملی به روش توصیفی-تطبیقی و به شیوه کتابخانه ای-اسنادی بررسی کرده و نقاط توافق و تخالف این دو اندیشه را به دست آورده است. به نظر نگارنده، با وجود تفاوت مذهب فخر رازی و علامه جوادی آملی، این دو در بسیاری از مباحث مربوط به ایمان و کفر مانند تعریف ایمان و کفر، رابطه ایمان و عمل صالح و حکم مرتکب کبیره، توافق داشته و آرای یکسانی را اظهار کرده اند. زیادت و نقصان ایمان، تنها مسئله ای است که فخر رازی و علامه، آرای متفاوتی از آنها ارائه داده اند.

    کلیدواژگان: ایمان، کفر، فخر رازی، علامه جوادی آملی، مرتکب کبیره، زیادت و نقصان ایمان
  • معصومه محمدی* صفحات 31-42

    چکیده حاکمیت، بالذات از آن خداست و حاکمیت انبیاء، در عرض حاکمیت خداوند است. استمرار این حاکمیت در اوصیای مابعد تداوم می یابد تا زمین از حجت الهی خالی نماند. پیامبر گرامی اسلام (ص) از همان ابتدای دعوت خود، به وصایت و امامت بعد از خود توجه داشته و در موقعیت های مختلف، وصایت امام علی (ع) را اعلام کرده و به این نکته نیز اشاره می کند که این انتخاب از جانب خداوند است نه شخص ایشان. پیامبران دیگر نیز از جانب خداوند مامور به تعیین وصی بودند. حضرت آدم (ع) به عنوان اولین نبی، از جانب خدا مامور شد که شیث را به عنوان وصی انتخاب کند. حضرت موسی (ع) به عنوان بزرگترین پیامبر اولوالعزم دین یهود، از جانب خدا مامور شد که یوشع بن نون را به عنوان وصی به مردم معرفی کند. حضرت عیسی (ع) نیز به عنوان بزرگترین پیامبر اولوالعزم دین مسیحیت، از جانب خدا مامور شد که شمعون را وصی خود کند. پس این سنت، در شریعت های گذشته نیز وجود داشته و امت ها هرگز بدون رهبر و سرپرست نبودند. امام علی (ع)، یوشع بن نون و شمعون پطرس به عنوان برترین اوصیای ادیان ابراهیمی، ویژگی ها و شرایط مشابهی مانند علم و حکمت، تقوا و عصمت، منصوص بودن، منصوب بودن و معجزه داشتن دارند که در این مقاله به تفصیل و با روش توصیفی- تحلیلی بررسی می شوند. البته باید به تفاوت ها نیز توجه شود؛ زیرا اوصیای پیامبران گذشته، خودشان نبی بودند و از طریق وحی با خداوند ارتباط داشتند، اما وصی پیامبر گرامی اسلام (ص) به دلیل بحث خاتمیت، دیگر نبی نبوده، ولی مقام امامت داشته و پیامبر (ص) ایشان را کامل ترین اوصیا دانسته؛ زیرا لازمه کامل ترین و آخرین دین، کامل ترین وصی است.

    کلیدواژگان: یهودیت، مسیحیت، اسلام، ویژگی های وصی، قرآن، عهدین
  • عصمت فاطمه* صفحات 43-54

    چکیده دردین مبین اسلام و در مذهب تشیع «رجعت» به عنوان یکی از پایه های اعتقادی مطرح شده است. آیات متعددی در این زمینه وجود دارد که مفسران شیعه با تفسیر این آیات مسئله رجعت را تبیین نموده اند. همچنین بهره گیری از روایاتی که مسئله رجعت را بیان می کند توانسته این موضوع را روشن تر نماید.  بنابراین اختلافی در ضروری بودن آن نیست؛ زیرا انکار و تصرف در آن، انکار و تصرف بی دلیل در قرآن است.

    کلیدواژگان: رجعت، قرآن، تفسیر