فهرست مطالب

علوم رایانشی - سال چهارم شماره 3 (پیاپی 14، پاییز 1398)

نشریه علوم رایانشی
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 14، پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/10/14
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مریم هاشم زاده، احمدبراآنی دستجردی، علیرضا خلیلیان صفحه 1

    آزمون نرم افزار از فعالیت های مهم چرخه حیات نرم افزار است که برای بهبود کیفیت نرم افزار مورد استفاده قرار می گیرد. برای کاهش هزینه های آزمون، محققان سعی کرده اند که آن را خودکار نمایند. اما آزمون به اوراکل نیاز دارد و خودکارسازی تولید اوراکل نیز لازم می شود. اوراکل روالی برای تولید خروجی مورد انتظار و تعیین اجرای موفق نرم افزار حین آزمون است. برای تولید خودکار اوراکل آزمون باید رفتار نرم افزار مدل سازی شود و دامنه ورودی به خروجی نگاشت یابد. این کار معمولا ازطریق ساخت مدل یادگیری روی نمونه های آزمایشی صورت می گیرد. اما گاهی داده ها جزئیات کافی ندارد تا مدل، رفتار دقیق را یاد بگیرد و دقت تولید اوراکل کاهش می یابد. برای حل این مشکل، در این مقاله، روشی بهبودیافته برای تولید خودکار اوراکل آزمون ارائه می شود. این روش اطلاعاتی از پوشش کد نرم افزار تحت آزمون استخراج می کند. سپس آن را به مدل یادگیر تزریق می نماید تا جزئیات بیش تری در اختیار مدل قرار گیرد و دقت پیش بینی افزایش یابد. روش پیش نهادی بااستفاده از برنامه های تی کس و اسکجول از مجموعه محک زیمنس مورد ارزیابی قرار گرفته است. در آزمایش ها روش پیشنهادی روی برنامه تی کس دقت 95/97 و روی برنامه اسکجول دقت 27/60 نشان داد. روش پیش نهادی به مشخصات کامل نرم افزار تحت آزمون نیاز ندارد. پس کافی است اطلاعات مربوط به نوع و تعداد متغیرهای ورودی برنامه تحت آزمون مهیا باشد. به این ترتیب میزان دخالت انسانی در تولید خودکار اوراکل آزمون کاهش می یابد.

  • مهدی سخایی نیا صفحه 2

    معماری سرویس گرا به عنوان راه حلی بر یکپارچه سازی در سیستم و سازمان ها مورد توجه می باشد. براساس این معماری امکانی فراهم گردیده که توسعه نرم افزارهای فراهم کننده سرویس به صورت جداگانه و مستقل از توسعه نرم افزارهای سرویس گیرنده انجام می گیرد. اما سرویس های لازم در زمان توسعه نرم افزار و به صورت ایستا مشخص می گردد. گرچه امکان جستجو و اجرای سرویس در فراهم کنندگان سرویس وجود دارد، اما باید هم سرویس گیرنده و هم سرویس دهنده دانش لازم درباره همدیگر را داشته باشند. این امر احتمال تعامل پویای زمان اجرای فراهم کننده سرویس و استفاده کننده را کاهش می دهد. در این پژوهش معماری رویدادگرا برای مشکل تعامل پویای فراهم کننده و استفاده کننده از سرویس مبتنی بر پایگاه داده فعال ارائه شده است. ارزیابی کیفی براساس معیارهای مطرح شده نشان داد روش ارائه شده با انتخاب و ترکیب وب سرویس ها به صورت خودکار، پویا و در زمان اجرا، امکان تعامل بین سرویس گیرنده و فراهم آورنده سرویس را فراهم می نماید.

  • مهدی خوش برش ماسوله، مهدی آخوندزاده هنزایی، مهدی حسنلو، سعید صادقیان صفحه 3

    امروزه پردازش تصاویر ماهواره ای (سنجش از دور) از جمله مهم ترین راهکارهای تهیه اطلاعات مکانی پایه از شهرها به حساب می آید. به دلیل اهمیت نقشه های حدنگار شهری که دربرگیرنده اطلاعات مکانی ساختمان ها است و نقش موثری که در برنامه ریزی های توسعه زیرساخت های ملی و مدیریت کاربری اراضی دارد، ارائه روشی کارآمد جهت تهیه این نقشه ها بر مبنای پردازش تصاویر ماهواره ای ضروری است. در این زمینه، استفاده از ابرنقاط لایدار به دلیل ارائه اطلاعات ارتفاعی به همراه تصاویر ماهواره ای با توان تفکیک مکانی بالا به دلیل شناسایی مطلوب محدوده ساختمان و تفکیک ساختمان از سایر عوارض دارای کاربرد فراوان می باشد. اما پردازش این داده ها به صورت ترکیبی، همچنان دارای چالش های مهمی در انتخاب راهبردی تلفیق داده ها به ویژه در استخراج ساختمان هایی با شکل هندسی پیچیده می باشد. هدف از مقاله حاضر، ارائه راهکاری کارآمد مبتنی بر پردازش شی ءگرای تصاویر سنجش از دور و ابرنقاط لایدار به صورت ترکیبی، جهت استخراج ساختمان با شکل هندسی پیچیده و با هدف تهیه نقشه حدنگار شهری است. نتایج به دست آمده بر روی تصاویر سنجنده WorldView-2 و ابرنقاط لایدار برای قسمتی از شهر ایندیاناپولیس ایالات متحده آمریکا نشان می دهد ساختمان هایی با ساختارهای ساده تر با جذر میانگین مربعات خطای (RMSE) کمتر و ساختمان های دارای پیچیدگی بیشتر دارای جذر میانگین مربعات خطای بیشتری هستند، اما در مجموع نتایج نشان دهنده دقت بالای روش تحقیق جهت استخراج ساختمان برای تهیه نقشه حدنگار شهری است به نحوی که الگوریتم پیشنهادی دقت قابل قبولی را ارائه می دهد. الگوریتم پیشنهادی توانسته است، نقشه ساختمان ها را با میانگین معیار تمامیت 94% و معیار صحت 98% ایجاد کند.

  • سیداکبر مصطفوی، وحیده کارگران بافقی صفحه 4

    این مقاله با هدف بررسی عوامل موثر بر قیمت گذاری برنامک های موبایل در ایران انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان و کارشناسان بازار برنامک های موبایل در شهر تهران هستند. جهت شناسایی، گزینش و غربال سازی عوامل موثر بر قیمت گذاری و شناسایی معیارهای ارزیابی این عوامل از روش مصاحبه چهره به چهره با افراد صاحب نظر از طریق طراحی، تکمیل و تحلیل پرسشنامه های دلفی استفاده گردید. از پرسش شوندگان جامعه هدف، درجه اهمیت عوامل موثر بر قیمت گذاری و معیارهای ارزیابی آن ها درخواست گردید و هر پرسش شونده یکی از 5 درجه اهمیت را انتخاب نمود. در مرحله اول با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی، عوامل موثر شناسایی و با استفاده از تحلیل عامل تاییدی اعتبارسنجی شدند. سپس عوامل نهایی در پرسشنامه مقایسه زوجی در اختیار خبرگان قرار گرفت و داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی AHP تحلیل گردید. نتایج نشان می دهد که عامل وجود برنامه مفید، وجود برنامه سرگرمی و سفارشی سازی برنامه ها به ترتیب در رتبه های اول تا سوم میزان تاثیرگذاری بر قیمت گذاری برنامک های موبایل قرار دارند و برنامه های جانبی رایگان، تخفیف در خرید بعدی، نسخه آزمایشی رایگان و وجود بازی های رایگان در رتبه های چهارم تا هفتم قرار می گیرند.

  • محمد مهدی تکین، سعید بختیاری صفحه 5

    با افزایش سریع مصرف داده در شبکه های اجتماعی و دیگر شبکه های تحویل محتوا (سی دی ان)، به ترتیب تعداد و ظرفیت ارائه دهندگان محتوا افزایش یافته است. در همین راستا، برای اجتناب از ترافیک های خارج از شبکه، ارائه دهندگان سرویس اینترنت با ارائه دهندگان محتوا شروع به همکاری کرده اند. نتیجه این همکاری ارائه خدمات با کیفیت بهتر به مشتریان، کاهش هزینه، کاهش بار شبکه و پشتیبانی از توازن بار برای هر دو طرف است. درحال حاضر همکاری بین ارائه دهندگان محتوا و اینترنت با استفاده از رویکردهای مبتنی بر حل کننده های سامانه نام دامنه (دی ان اس) است. رویکردهای مبتنی بر دی ان اس محدودیت های فراوانی مانند زمان بالای بروزرسانی تغییرات در سمت کاربر دارند که در این مقاله این محدودیت ها به تفصیل مورد بررسی قرار خواهند گرفت. با توجه به نواقص رویکردهای مبتنی بر دی ان اس، شبکه نرم افزاری تعریف شده(اس دی ان)، رویکرد نوینی برای حل این مشکلات است، از همین رو در این مقاله ضمن تحلیل کیفی رویکردهای نوین مبتنی بر شبکه نرم افزاری تعریف شده، به بیان مفاهیم و ضرورت استفاده از این رویکردها جهت برقراری تعاملات پرداخته می شود. اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانه ای جمع آوری و به شیوه تحلیلی و توصیفی به تشریح آن ها پرداخته شده است. در انتها برخی از رویکردهای مبتنی بر شبکه نرم افزار تعریف شده مقایسه و علت تفاوت در عملکرد آن ها بررسی می شود. نتایج حاصل از این تحقیق برتری رویکردهای مبتنی بر اس دی ان را نشان می دهد. این رویکردها با جایگزین کردن درصد کمی از منابع با تجهیزات اس دی ان در شبکه آی اس پی پیاده سازی می شود. همچنین در مواردی که با معماری های مبتنی بر چندپخشی ادغام شود (سودا) علاوه بر کاهش بار خارج از شبکه آی اس پی، میزان تاخیر مسیر و پاسخ دهی را در در مقایسه با روش سنتی تا 60% کاهش می دهد. همچنین حداقل زمان پاسخ به کاربر را در شرایط غیر بهینه تا 60 ثانیه کاهش خواهد داد. بنابراین ارائه محتوا و تعامل با استفاده از رویکردهای مبتنی بر اس دی ان موجب بهینه سازی قابل توجه در تجهیزات مصرفی، سرعت و توازن بار در شبکه و سرورهای محتوا می شود.

  • ناصر کریم پور، فرهاد سلیمانیان قره چپق صفحه 6

    با گسترش اینترنت و شبکه های کامپیوتری، دسترسی به اطلاعات سریع تر انجام می شود. اما از طرفی دیگر، دنیای اینترنت با وجود نفوذگرها و هرزنامه نویسان محیط امنی برای کاربران نیست. هر لحظه ممکن است خرابکاری هایی از طرف مهاجمان اینترنتی رخ بدهد. میزان آسیب ها و نفوذهای گزارش شده به سیستم های کامپیوتری در سرتاسر جهان روز به روز در حال افزایش است. با گذشت زمان ابزارها و روش های نفوذ به شبکه های کامپیوتری ساده و ساده تر می شوند و نفوذگرها با حداقل ابزارها، مجال نفوذ را می یابند. چند سالی است که هرزنامه در صندوق ایمیل های کاربران خیلی زیاد شده است و حتی در برخی مواقع کاربران را مجبور به ترک استفاده از ایمیل می کند. هرزنامه یکی از جنبه های منفی و آزار دهنده استفاده از خدمات ایمیل و در بسیاری از مواقع یکی از راه های آلوده شدن سیستم های کامپیوتری به انواع ویروس است. در این مقاله، مدل ترکیبی برمبنای بهینه سازی کلونی مورچه و الگوریتم کرم شب تاب برای طبقه بندی ایمیل هرزنامه پیشنهاد می شود. در مدل پیشنهادی از بهینه سازی کلونی مورچه به منظور انتخاب ویژگی و از الگوریتم کرم شب تاب برای آموزش و آزمایش نمونه ها استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که درصد صحت مدل پیشنهادی برروی مجموعه داده Spambase با 200بار تکرار و انتخاب همه ویژگی ها برابر 92.05 است و همچنین درصد صحت مدل پیشنهادی در مقایسه با بهینه سازی اجتماع ذرات-الگوریتم انتخاب منفی، الگوریتم انتخاب منفی، ترکیب تکاملی تفاضلی-الگوریتم انتخاب منفی، درخت تصادفی، شبکه بیزین، ماشین بردار پشتیبان و الگوریتم بیزین ساده بیشتر است.