فهرست مطالب

کلام اسلامی - پیاپی 109 (بهار 1398)

نشریه کلام اسلامی
پیاپی 109 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی ربانی گلپایگانی* صفحات 9-33

    اعتقادات دینی، از نظر ابزار و طریق معرفت، سه دسته‏اند: دسته اول، اعتقادات پیشا‏وحیانی که اثبات نقل وحیانی متوقف بر آن‏ها، و طریق اثبات آن‏ها منحصر در عقل است. دسته دوم، اعتقاداتی که شناخت آن‏ها از دسترس عقل بیرون است، و طریق معرفت به آن‎ها در انحصار نقل وحیانی است. دسته سوم، اعتقادات دو وجهی یا عقلی- نقلی که هم عقل توانایی شناخت آن‎ها را دارد و هم اثبات نقل وحیانی متوقف بر آن‏ها نیست، در نتیجه، عقل و نقل در شناخت آن‏ها کارسازند و هر یک از آن دو، کارکردهای ویژه‏ای دارند. در نوشتار حاضر، با بهره‏ گیری از روش تحلیلی عقلی و استنادات نقلی، کارکردهای مختلف عقل و نقل وحیانی در اعتقادات دینی، تبیین و تحقیق شده است.

    کلیدواژگان: عقل، نقل وحیانی، اعتقادات دینی، اعتقادات پیشا‏وحیانی، اعتقادات دو وجهی
  • رضا برنجکار، هادی وکیلی، علیرضا بهرامی* صفحات 35-58

    مساله شر در حوزه های اخلاقی، کلامی و فلسفی با پاسخ های متعددی مواجه شده است. از منظر استاد مصباح شر حقیقت واحدی است که در علوم مختلف تفسیر و پاسخی متناسب با آن دارد. ایشان همانند دیگر اندیشمندان دستگاه حکمت صدرایی، مجموعه ای از پاسخ ها را برای یک پاسخ جامع به این شبهه در کنار تحلیل های فلسفی و اخلاقی مناسب می داند. کلید این راه حل در شر اخلاقی شناخت انسان و اراده و اختیار او و تبیین مساله بر پایه نسبیت است. در تبیین فلسفی از شر طبیعی اما، تفسیر چرایی فعل خداوند در زنجیره ای کامل می شود که پس از خیر محض دانستن وجود، تبعی و حکمی دانستن شرور و نیز ابتناء پاسخ بر فطرت و توحید افعالی، راه حل مساله به شمار می رود. این نوشته به دنبال تبیین این پاسخ ها به همراه پی جویی مبانی حاکم بر آن و همچنین تبیین نوآوری های ایشان است.

    کلیدواژگان: مصباح یزدی، لذت و الم، فطرت، توحید افعالی
  • محمد ذوقی هریس، مرتضی عالی پور* صفحات 59-76
    در احادیث امان، اهل بیت: مظهر رحمت عام و خاص الهی هستند. رحمت عام شامل خلقت عالم و هدایت آنها است، و رحمت خاص شامل هدایت تشریعی و مصونیت از عذاب و هلاکت دنیوی و اخروی است. اهل بیت: نیز دو گونه امان دارند: یکی امان عام که مظهر رحمت عام الهی و سبب مصون ماندن موجودات از عدم و ضلالت می گردد، و دیگری امان خاص که مظهر رحمت خاص الهی و سبب مصون ماندن انسان از ضلالت و گمراهی در وصول به شریعت و امان آنها از عذاب دنیوی و اخروی (شفاعت) است. امان از عدم یعنی اهل بیت: مجرای فیض الهی هستند و به یمن وجود آنها است که کل هستی از خداوند تبارک و تعالی هستی گرفته و می گیرد، و امان از ضلالت یعنی هدایت الهی از طریق آنها در عالم ساری و جاری است و کسانی که ولایت آنها را بپذیرند در طریق هدایت الهی و صراط مستقیم خداوند قرار می گیرند. امان بودن اهل بیت: از عذاب نیز به دو صورت مجسم شده است؛ یکی اینکه به یمن وجود آنها عذاب دنیوی از امت رفع و دفع شده، و صورت دیگر اینکه به سبب شفاعت اهل بیت: در آخرت از عذاب اخروی مصونیت می یابند.
    کلیدواژگان: احادیث امان، مظهریت اهل بیت:، رحمت عام و خاص، هدایت عام و خاص
  • محمد فرضی پوریان* صفحات 77-91
    قرن دهم به دلیل شرایط سیاسی واجتماعی حاکم بر آن، از دوره های‎ کم آگاهی تاریخی ما نسبت به چگونگی انتقال میراث حوزه های حله و شیراز به حوزه های نجف سوم و اصفهان و سیر تطور کلام امامیه است؛ عصری که «ملامحمد فضولی» در آن عصر به تحصیل، تعلیم‎ و نگارش مشغول بود و بررسی و کسب شناخت نسبت به کارکردهای علمی ایشان می‎تواند دایره معرفتی‎ ما از سیر تطور کلام امامیه‎ در دوره یادشده را گسترش دهد. در این مقاله با استفاده از شیوه کتابخانه ای و مراجعه به کتاب‎های بازمانده از فضولی و دیگر نگاشته های مرتبط با وی، و با بازکاوی روش کلامی‎ و باورهای شناخت‎شناسی، جهان‎شناسی و انسان‎شناسی وی معلوم گشت که وی یکی از متکلم- فیلسوفان فعال در قرن دهم و از انتقال دهندگان تراث حوزه حله بوده است. او در مباحث کلامی از روش عقل‎گرایی سود جسته و با پرهیز از نقل ستیزی یا عقل بسندگی، وحی و نقل را در کنار هم به کار گرفته است. کارکردهای وی را می‎توان ‎‎در میراث داری دانشمندانی چون علامه حلی و فاضل مقداد، مقابله با‎ جریان صوفی‎گرایی نو تاسیس در مراکز علمی شیعه‎ و جریان متکلم -عارفان حوزه شیراز و استفاده از ادبیات ترکی، فارسی و عربی برای ترویج مفاهیم و آموزه های کلامی، خلاصه کرد.
    کلیدواژگان: علم امام، مشیت امام، علم بالفعل، علم شانی، علم ارادی
  • احمد شجاعی* صفحات 93-115
    یکی از آموزه های مهم اعتقادی که در منابع دینی به آن پرداخته شده، وجود بهشت و دوزخ است، البته دانشمندان اسلامی بهشت و دوزخ را از زوایای گوناگون مورد بحث قرار داده اند که در این مقاله تنها وجود فعلی بهشت و دوزخ و جایگاه آن دو مورد بحث قرار می گیرد. در باره وجود فعلی بهشت و دوزخ دو دیدگاه عمده مطرح شده است: غالب دانشمندان اسلامی با تمسک به دلایل متعدد قرآنی و روایی، به وجود فعلی بهشت و دوزخ معتقد شده اند. برخی دیگر البته با نقد دلایل مثبتان، و طرح پاره ای از دلایل عقلی و نقلی، وجود فعلی آن دو را انکار کرده و براین باورند که خداوند بهشت و دوزخ را در قیامت خلق خواهد کرد. در مورد جایگاه بهشت و دوزخ نیز دیدگاه ها متفاوت است؛ برخی در این مساله توقف کرده و علم آن را به خدا واگذار کرده اند؛ اما برخی دیگر، بهشت را فوق آسمان ها و دوزخ را در قعر زمین دانسته اند، و عده ای نیز بر این باورند که بهشت و دوزخ در باطن این عالم قرار دارد
    کلیدواژگان: بهشت، دوزخ، جهنم، وجود فعلی بهشت، وجود فعلی دوزخ، مکان بهشت، مکان دوزخ
  • محمد رضا امامی نیا، عادل فرساددوست* صفحات 117-134
    مقدس اردبیلی، از علمای به نام شیعه است که علاوه بر مقام شامخ علمی، در زهد و ورع و تقوی ضرب المثل است. ایشان، در کنار مباحث و تحقیقات فقهی، به مباحث اعتقادی نیز اهتمام داشته و کتاب «الحاشیه علی الهیات الشرح الجدید للتجرید» مهم ترین اثر کلامی او است. وی در مباحث کلامی روش عقلی- نقلی داشته و بسیاری از مباحث را با براهین عقلی اثبات کرده و در ناسازگاری بین عقل و نقل، از روش تاویل استفاده می کند، و در عین حال در جاهای مختلف از روایات بهره می گیرد. او در پژوهش های کلامی خود از علوم مختلف و مرتبط استفاده کرده و در مواجهه با آراء دیگران جانب انصاف را فرو نمی گذارد.
    کلیدواژگان: مقدس اردبیلی، روش شناسی، روش کلامی، علوم عقلی، علوم نقلی
|
  • Pages 9-33

    Religious beliefs, as an instrument and a route of knowledge, are three categories. The first category is the pre-revelation beliefs that are proven by the reason. The second category is beliefs which are beyond the intellect, and reached only by the revelation. The third category is the rational-traditional beliefs that both reason has the ability to recognize them and its proving is not based on revelation, and therefore, reason and revelation has ability to recognize them, and both have special functions. In the present article, using the rational analytic method and some traditions, the various functions of reason and revelation in religious beliefs have been explained and researched.

    Keywords: reason, revelation, religious beliefs, Prehistoric Beliefs, two-dimensional beliefs
  • Pages 35-58

    The problem of evil has received many answers in the moral, theological and philosophical fields. From Master Mesbah's point of view, evil is the one truth that has been interpreted and answered appropriately in different fields. Like other scholars of the Sadraism system, he finds a set of answers appropriate to a comprehensive answer to this question along with philosophical and ethical analysis. The key to this solution in the moral evil lies in knowing man and his will and explaining the problem on the basis of relativity. In the philosophical explanation of natural evil, however, the interpretation of why the action of God is fulfilled in a form which is after knowing God is good and understanding evils as subordinate and basing the answer on the fetrah and practical monotheism. This essay seeks to explain these responses, along with a survey of the principles underlying it, as well as an explanation of their innovations.

    Keywords: Mesbah Yazdi, pleasure, pain, Fitrat, practical monotheism
  • Pages 59-76
    In the traditions of Amman, the Ahl al-Bayt are the manifestation of divine mercy. General mercy includes the creation and guidance of the universe, and special mercy includes anatomical guidance and immunity from worldly retribution. The Ahl al-Bayt also has two types of safeguards: One which safeguards the divine mercy and preserves the creatures from impurity, and the other specifies the safest embodiment of the divine mercy and safeguards the human from damnation and misguidance. Being the channel of divine grace is the meaning of safeguard from damnation, and by their Exalted Being, the whole being derives and receives from God. Safeguard from misguidance means the world get divine guidance by them and those who accept their guardianship can receive the divine guidance and direct guidance of God. The immunity from retribution could be considered in two forms, one being that they have abolished the worldly torment of the community, and the other being immune from the Hereafter because of the intercession of the Prophet (peace be upon him) in the Hereafter.
    Keywords: Aman traditions, The Manifestation of Ahlul-Bayt, general, special mercy, general, special guidance
  • Pages 77-91
    The sphere of the knowledge of the Imam is one of the most important topics of the Imamate which has been discussed between Islamic theologians for a long time. The Imam's theologians agree that the Imam must have a comprehensive knowledge of the teachings of religion, but they don’t have any agreement with the knowledge of the Imam about the facts of the universe and of the past, present and future events, and about the heart of human beings, news of Purgatory, Resurrection, etc. Those who believe in the vast knowledge of the Imam in all matters also disagree on the potential or actual of the Imam's knowledge and are divided into two groups. These two views are based on two categories of narrations that have been quoted about the knowledge of Imam. In the present article, these two categories of narrations have been studied and documented.
    Keywords: Imam knowledge, Imamate Providence, Actual knowledge, potential knowledge, Voluntary knowledge
  • Pages 93-115
    One of the important doctrines of belief in religious sources is the existence of Heaven and Hell, of course, Islamic scholars have discussed Heaven and Hell from various angles, in which this article only discusses the present existence of Heaven and Hell and its place. There are two main views on the present existence of Heaven and Hell: Most Islamic scholars believe in the present existence of Heaven and Hell, relying on numerous quranic and narrative reasons. Others, of course, deny their present existence by criticizing their positive reasons, and some of their rational and transcendental reasons, and believe that God will create Heaven and Hell in the resurrection. Views on the position of Heaven and Hell are also different; some have stopped and attributed their knowledge to God; but others have considered heaven above heaven and hell at the bottom of the earth, and some believe that heaven and hell is at the heart of this universe.
    Keywords: Heaven, hell, Heaven's Existence, Hell's Existence, Heaven's Place, Hell's Place
  • Pages 117-134
    saint Ardebili is one of the Shiite scholars in addition to his piety. Alongside legal discussions and research, he has also devoted his work to the doctrines of faith, and his book "Interpretation on the new sharh Altajrid" is his most important theological work. He has used rational-narrative method in theological discourse and has substantiated many of the discussions with rational arguments and uses the method of interpretation in the incompatibility between reason and narration, while at the same time using various narratives. He uses various related sciences in his theological research and does not favor fairness in the face of the opinions of others.
    Keywords: saint Ardebili, methodology, Theological Method, intellectual sciences, Transactional Sciences