فهرست مطالب

فصلنامه سرامیک ایران
سال پانزدهم شماره 3 (پیاپی 59، پاییز 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/10/04
  • تعداد عناوین: 16
|
  • تازه ها
  • صفحات 40-43
  • مقالات پژوهشی
  • اکبر اسحاقی*، عباسعلی آقائی صفحات 44-49

    در این تحقیق سطح شیشه فلوت با استفاده از فرایند اچ شیمیایی آب دوست شده و سپس فرایند اصلاح سازی سطح شیشه فلوت اچ شده به منظور ایجاد خاصیت آب گریزی انجام شد. تاثیر فرایند اچ شیمیایی و اصلاح سازی سطح روی میزان عبور و بازتاب، مورفولوژی و زاویه ترشوندگی سطح شیشه به ترتیب توسط آنالیزهای طیف سنجی نوری مریی-فرابنفش، میکروسکوپی الکترونی روبشی گسیل میدانی و اندازه گیری زاویه تماس قطره آب با سطح مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج طیف سنجی نوری مشخص نمود که متوسط میزان عبور شیشه اچ شده نسبت به شیشه خام در محدوده طول موجی nm 760-380، 7/1 درصد افزایش می یابد. همچنین نتایج طیف سنجی نوری اثبات نمود که میزان بازتاب آینه ای شیشه اچ شده و شیشه اچ/اصلاح سازی شده در مقایسه با شیشه خام به طور متوسط در محدوده طول موجی nm 760-380 به ترتیب 2/5 درصد و 4/6 درصد کاهش می یابد. نتایج میکروسکوپی الکترونی روبشی گسیل میدانی نشان داد که اعمال فرایند اچ شیمیایی روی سطح شیشه باعث ایجاد زبری نانومقیاس می شود. همچنین نتایج اندازه گیری زاویه تماس قطره آب، ایجاد خاصیت آب دوستی و آب گریزی را به ترتیب بعد از فرایند اچ شیمیایی و اصلاح سازی سطحی نشان داد.

    کلیدواژگان: شیشه فلوت، خاصیت آب دوستی، خاصیت آب گریزی، اچ شیمیایی
  • فرزانه شول*، مرتضی زند رحیمی، هادی ابراهیمی فر صفحات 50-56

    پوشش های کامپوزیتی از جمله پوشش هایی هستند که به لحاظ خواص مناسب نظیر مقاومت به سایش، مقاومت به اکسیداسیون و سختی مورد توجه قرار گرفته اند. در این تحقیق پوشش کامپوزیتی TiO2- Ni-Al2O3با استفاده از تکنیک رسوب دهی الکتریکی به روش جریان مستقیم بر روی زیر لایه AISI 316 پوشش داده شد. برای ایجاد رسوب بهینه، پارامتر های حمام آبکاری مورد بررسی قرار گرفتند. تاثیر مقدار ذرات TiO2/Al2O3 (30، 40، 50 و g/L60)، دانسیته جریان (3، 4، 5 و A/dm26) و pH (3، 5/3، 4 و 5/4) بر روی مقدار نشست و میکروساختار پوشش ایجاد شده بررسی شد. جهت مشاهده مورفولوژی از میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) و جهت تعیین ترکیب شیمیایی از انالیز EDX استفاده شد. نتایج نشان داد که با افزایش TiO2/Al2O3 تا مقدار g/L50 نشست افزایش پیدا کرده و از ان به بعد کاهش می یابد. همچنین پیوستگی پوشش نیز تا غلظت g/L50 افزایش پیدا کرد و بعد از ان یکنواختی و پیوستگی رسوب الکتروشیمیایی کاهش پیدا کرد. بررسی تاثیر دانسیته جریان و pH نیز نشان داد که با فزایش مقدار دانسیته جریان و pH به ترتیب تا  A/dm25 و 4 مقدار نشست افزایش پیدا کرده و از ان به بعد کاهش می یابد. همچنین پیوستگی پوشش با افزایش دانسیته جریان و pH تا مقادیر ذکر شده افزایش پیدا کرد.

    کلیدواژگان: رسوب دهی الکتریکی، میکرو ساختار، نیکل، Tio 2، AL2O3
  • فاطمه حشمتی*، سید رضا سالاریان صفحات 57-63

    زیرکونیای پایدار شده با سریم بواسطه ی خواص بی نظیری مانند محدوده وسیع فاز تتراگونال، تجزیه پذیری کمتر در محیط مرطوب مانند دهان، زیست سازگاری، شید رنگی مطلوب و خواص مکانیکی مناسب (چقرمگی شکست بالا) بسیار مورد توجه بوده و سبب گسترش استفاده از آن در پزشکی و دندانپزشکی بخصوص در مواد دندانی گردیده است. در این پژوهش پودرنانومتری زیرکونیای تثبیت شده با سریم، به روش سل ژل تهیه و خواص آن مورد ارزیابی های مکانیکی از قبیل استحکام فشاری و خمشی دانسیته چقرمگی شکست و سختی ویکرز قرار می گیرد. در ابتدا مقادیری از اکسی کلراید زیرکونیوم ZrOCl2.H2O و نتیرات سریم Ce (NO3) 3.6H2O با استفاده از HCl و آب (به عنوان حلال)، به PH5. 3 رسانده و سپس به روش سل ژل تهیه شد خشک گردید و کلسینه شد و سپس در دماهای مختلف زینتر شد و مورد آنالیزهای مختلف قرار گرفت.

    کلیدواژگان: زیر کونیا، زیر کونیای پایدار شده با سریم، خواص مکانیکی، نانو پودر زیر کونیا، مواد دندانی
  • سیما کمالی *، محمد مسعود محبی، محمد رضا زاده، محمد حسن طاهریان صفحات 64-70

    هدف از این پژوهش، سنتز پودر گاما آلومینیوم اکسی‎نیترید با شبکه اسپینل مکعبی بوده است. جهت انجام این فرآیند، از روش احیای کربوترمال و نیتروژن‎دهی پودر اولیه‎ی آلومینا استفاده شد. این فرآیند به صورت دو مرحله‎ای انجام شد که در مرحله‎ی اول در دمای C 1550 مقداری از آلومینا با کربن موجود احیا شده و آلومینیوم نیترید تشکیل شد و سپس در مرحله دوم در دمای C1750 آلومینای باقیمانده با آلومینیوم نیترید واکنش داده و آلومینیوم اکسی‎نیترید تشکیل شد. به منظور دستیابی به فاز غالب آلومینیوم اکسی‎نیترید و از مقادیر مختلف کربن (5، 10، 15 و 20 درصد) استفاده شد و درصد وزنی فاز میانی در دماهای 1550، 1600 و 1650 درجه سانتی‎گراد برای نمونه بهینه بررسی شد. نتایج نشان دهنده تشکیل بیشترین درصد آلومینیوم اکسی‎نیترید در 10 درصد وزنی کربن می‎باشد.

    کلیدواژگان: آلومینیوم اکسی نیترید، نیتریده کردن، سنتز، سرامیک شفاف
  • شهاب الدین صفوی، حمید رضا بهاروندی، ناصر احسانی صفحات 71-75

    کاربید بور (B4C) به دلیل خواصی مانند سختی بالا، مدول یانگ بالا و وزن مخصوص پایین بسیار مورد توجه است، با این حال کاربرد آن به علت مشکل در سینتر پذیری و چقرمگی شکست پایین نسبتا محدود شده است. به دست آوردن کاربید بور با دانسیته بالا بدون افزودنی در سینتر بدون فشار غیرممکن است. در این مقاله اثر افزودنی های فلزی مختلف که منجر به افزایش فاز مذاب در سیستم کاربید بور می شوند، بررسی شده است. افزودن برخی از این مواد علاوه بر افزایش خواص مکانیکی محصول نهایی منجر به افزایش دانسیته کاربید بور تا 99 درصد شده است.

    کلیدواژگان: کاربید بور(B4C)، سینتر بدون فشار، دانسیته، خواص مکانیکی