فهرست مطالب

طبیعت ایران - سال چهارم شماره 6 (پیاپی 19، بهمن و اسفند 1398)

نشریه طبیعت ایران
سال چهارم شماره 6 (پیاپی 19، بهمن و اسفند 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/11/01
  • تعداد عناوین: 28
|
  • عادل جلیلی* صفحه 3

    «مرتع» عنوان شناخته شده بر مجموعه ای از اکوسیستم هاست که «قابل چرا بودن» توسط دام، نقطه مشترک آنها است. حتی تحول و تکامل علم مرتع داری هم حول محور همین کارکرد شکل گرفته است، یعنی به زبان ساده، مرتع داری علم کاربردی مدیریت چراست. حال سوال اساسی این است، آیا تنها کارکرد اصلی این رویشگاه ها تامین علوفه است؟ اگرچه این علم با همین تعریف و ساختار هم توانسته است علاوه بر مدیریت تامین علوفه دام در طبیعت، تا اندازه ای در حفاظت و نگهداری این اکوسیستم ها موفق باشد، اما برداشت و تعریف ناقص از این موضوع، سبب ایجاد غفلت انسان در شناخت درست این اکوسیستم ها شده است.دقت داشته باشیم عرصه هایی را که ما در ایران به عنوان مراتع می شناسیم شامل شور روی ها، درمنه زارها، گون زارها، مانداب ها، چمن زارها و اکوسیستم های آلپی است که هر کدام با هویتی مستقل دارای خاستگاه اکولوژیک متفاوتی هستند. این عرصه ها علاوه بر ظرفیت چرا، نقش اساسی در حفظ تنوع زیستی، خاک و آب دارند، آنها همچنین دارای فرایند خاص در توالی و تواتر و از همه مهم تر بستر تکامل به همزیستی، رقابت، گونه زایی و چرخه حیات هستند و می بایست از این منظر مورد توجه قرار گیرند.ضروری است، ضمن هویت بخشی به تک تک این اکوسیستم ها و برجسته کردن نقش اکوسیستمی آنها در فرایند آموزش، پژوهش و مدیریت، تحولات اساسی به وجود آید. شاید انجمن علمی مرتع داری بتواند در بسترسازی برای این تحول نقش کلیدی ایفا کند.

  • آسیه شامخی* صفحات 4-5
  • جواد معتمدی* صفحه 6
  • محمدابراهیم فراشیانی*، حسن عسکری، سودابه امینی صفحات 7-17

    اهمیت جنگل های ایران از جنبه_های اکولوژیک، اقتصادی و اجتماعی بسیار بالاست. نیاز کشور به چوب و منابع چوبی موضوعی مهم و از موضوعات راهبردی به شمار می رود. از طرفی سطح جنگل ها در ایران به نسبت جمعیت و سطح سرزمین کم است. صرف نظر از جنگل ها، مهم ترین منابع برای تامین چوب ، توسعه کشت درختان سریع الرشد و واردات چوب از سایر کشورها می باشد. در حال حاضر بیش از نیمی از واردات چوب ایران از کشور روسیه و گرجستان انجام می شود. واردات چوب اگرچه سریع ترین راه برای دستیابی و تامین نیازهای فراوان کشور است اما احتمال ورود آفات و بیماری های گیاهی را به داخل کشور افزایش می دهد. برای جلوگیری از ورود این عوامل خسارت زا، مقررات قرنطینه ای کشور و اجرای صحیح آنها مهم ترین عامل بازدارنده می باشد. اقداماتی مانند ارائه گواهی بهداشت، پوست کنی چوب، بازرسی دقیق محموله ها، بکارگیری روش های ضدعفونی مناسب در کشور مبدا و یا کشور مقصد احتمال ورود عوامل خسارت زا و ریسک آنها را به شدت کاهش می دهد. این وظایف توسط سازمان حفط نباتات کشور انجام می شود. با توجه به اهمیت حفاظت و حمایت جنگل های ایران، مطالعه حاضر برای بررسی وضعیت آفات، قوانین و ضوابط موجود، نحوه اجرای ضوابط، تحلیل ریسک وضعیت ورود آفات قرنطینه ای در مبادی ورودی ایران و سایر کشورها انجام شده است. نتایج این مطالعه کمک خواهد کرد تا مدیران اجرایی و برنامه ریز کشور بتوانند به عنوان یک موضوع راهبردی، برای واردات چوب از یک سو با لحاظ کردن آثار مثبت آن و از سوی دیگر تضمین حفاظت منابع طبیعی کشور، تصمیمات و راه های مناسب تری را اتخاذ کنند.

  • ودود صمدی* صفحه 18
  • مهدی زهدی* صفحات 19-23

    مدیریت مرتع یا "مرتعداری" معادل فارسی عبارت "Range management" می باشد. مدیریت (Managmenet) دامنه ای گسترده داشته و عوامل متعددی را در بر می گیرد، این در حالیست که در علم مرتعداری تاکنون کمتر به جنبه های مدیریت و عوامل موثر بر آن پرداخته شده است. لذا سعی شده تا به منظور توجه به موضوع مرتعداری از منظر مدیریت، موارد موثر بر مدیریت مرتع در ایران مطرح و تبیین شود.  مدیریت مرتع را می توان به عواملی همچون قوانین، مقررات، سیاست ها و راهبردهای خرد و کلان دولت، تشکیلات و ساختار سازمان ها و نهاد های دولتی و غیر دولتی، ساختار اجتماعی و فرهنگی بهره برداران، روش ها و اصول فنی بهره برداری، بازار محصولات، تحولات سیاسی و اجتماعی، رخدادهای بین المللی، نظام های بهره برداری و... مرتبط دانست که هر یک می توانند بطور مستقیم یا غیر مستقیم بر اکوسیستم های مرتعی و مرتعداری تاثیر گذار باشند. عموما قوانین به دو طریق، مبتنی بر عرف یا مبتنی بر دکترین حقوقی تهیه و تدوین می شوند. قوانینی که صرفا بر مبنای عرف تهیه می گردند، حتی در زمان وضع نسبت به زمان خود عقب ترند و معمولا موجب بازدارندگی توسعه حقوقی می شوند. در مقابل قوانینی که بر مبنای دکترین حقوقی وضع می گردند، توسعه یافته تر بوده و حرکت رو به جلو در مسائل حقوقی را سبب می شوند. لذا به منظور دستیابی به شرایط مطلوب و اثربخش، بهتر است قوانین مبتنی بر دکترین حقوقی، با توجه به مسائل و روابط عرفی تهیه شوند (نوری، 1396). از سوی دیگر، بهتر است ابتدا اصول فنی براساس مبانی اکولوژیک برای مدیریت اکوسیستم ها تعریف و سپس به منظور تحقق آن، قوانین و مقررات مربوطه وضع شوند. این در حالی است که در کشور ما این روند برعکس بوده و عموما ابتدا قوانین وضع شده، سپس کارشناسان تلاش کرده اند تا دستورالعمل های فنی را برای چگونگی اجرای آنها تدوین نمایند.

  • محمد متینی زاده* صفحه 24
  • روح الله رحیمی، خلیل کریم زاده*، عباس گرجی چاکسپاری صفحات 25-28

    مکانیزاسیون در لغت به معنی استفاده از یک ماشین به عنوان جایگزین یا مکملی  برای نیروی انسانی می باشد. این تعریف در کشاورزی و منابع طبیعی  ارتقاء یافته و با مفهوم مدیریت صحیح منابع، نهاده ها و ماشین آلات و ابزار، به منظور کاهش هزینه تولید و افزایش کمیت و کیفیت محصول شناخته می شود (الماسی و همکاران، 1380؛ بهروزی لار، 1380؛ باقری، 1385). بنابراین با توجه به ماهیت اصلی مکانیزاسیون، این بخش تحقیقاتی می تواند از نظر مدیریت انرژی، برآورد اقتصادی، تحلیل فرآیندها، معرفی و شناساندن ماشین آلات و ادوات، بومی سازی و یا حتی طراحی و ساخت آنها، نقش محوری و اساسی در کمک به افزایش سرعت و دقت عملیات احیاء عرصه های منابع طبیعی و کاهش هزینه های انجام این عملیات داشته باشد (برزگر، 1395؛ باقری و موذن، 1387). با این وجود  تحقیقات مکانیزاسیون تاکنون جایگاه مناسبی در کشاورزی و منابع طبیعی کشور نداشته و بهای کافی به آن داده نشده است. از دلایل اصلی این مسئله، عدم معرفی و شناخت صحیح رشته تحصیلی و جایگاه آن در کشاورزی و منابع طبیعی، کم توجهی به موضوع مکانیزاسیون و همچنین عدم تعریف طرح ها و پروژه های کاربردی، در راستای رفع نیازهای واقعی کشور می باشد. با همه این تفاسیر، مکانیزاسیون در کشور عمدتا به حوزه کشاورزی پرداخته و البته به پیشرفت های مختلفی هم در این زمینه دست یافته است. اما متاسفانه مسئله مکانیزاسیون در منابع طبیعی به شدت نادیده گرفته شده و تحقیقات بسیار کمی در این راستا انجام شده است.

  • زیبا جم زاد* صفحات 29-49
    نعنائیان با داشتن 46 جنس و 410 گونه یکی از مهم ترین خانواده های گیاهی در فلور ایران هستند، که از این تعداد 165 گونه انحصاری ایران است. از گیاهان این خانواده در ایران 5 زیر خانواده وجود دارد که مهم ترین آنها از نظر فراوانی زیر خانواده Nepetoideae است که با 27 جنس و 243 گونه حضور دارد. مروری بر الگوی پراکندگی جغرافیایی گونه های انحصاری خانواده نعنا نشان می دهد که استان چهارمحال و بختیاری با43 گونه بیشترین گونه های انحصاری و استان بوشهر با 2 گونه کمترین گونه های انحصاری را در خود جای داده است. از نظر پراکندگی جغرافیایی، نعنائیان تقریبا در تمام ایران پراکنده اند ولی حضور آنها به سمت مرکز، شرق، جنوب و جنوب شرق کاهش می یابد. نعنائیان به عنوان گیاهان دارویی و معطر دارای ترکیب های مهمی مانند ترپنوییدها، فلاونویید و سایر ترکیب های فنلی، اسیدهای چرب و ترکیب های استروییدی و ایریدوییدهای گلیکوزیدی هستند. یکی از کاربردهای آنها در باغبانی و طراحی فضای سبز است که به عنوان گیاهان پوششی و گل های یک ساله، یا چند ساله، یا درختچه های زینتی کاشته می شوند. نعنائیان ایران مانند سایر گیاهان به دلیل دخالت های انسان و تغییرات و رخدادهای طبیعی مورد تهدید هستند، اما خواص دارویی آنها، این موضوع را تشدید کرده و رویشگاه های طبیعی آنها را تحت فشار مضاعف قرار داده است. بررسی پراکندگی جغرافیایی گونه ها نشان می دهد که 68 گونه از نعنائیان ایران تنها در یک رویشگاه حضور دارند، این گونه ها درصورت بروز مشکل در رویشگاه طبیعی شان به شدت مورد تهدید قرار می گیرند
    کلیدواژگان: نعنائیان، گونه های انحصاری، پراکندگی جغرافیایی، گیاهان دارویی، گیاهان زینتی، جایگاه حفاظتی، گونه های مورد تهدید
  • صفحه 50
  • شیوا هراتی* صفحه 52
  • فاطمه احمدلو*، رفعت الله قاسمی، علیرضا مدیررحمتی صفحات 53-70

    کشور در حال حاضر بطور جدی با کمبود چوب روبرو است که سبب می شود کارخانه های صنایع چوبی و سلولزی در خطر تعطیلی قرار بگیرند و از طرفی افزایش بهای چوب تهدیدی جدی در جهت نابودی جنگل های طبیعی است که سبب گسترش قاچاق چوب می شود. توسعه تولید چوب از طریق زراعت چوب با گونه های سریع الرشد مانند صنوبر به واسطه رشد تقاضای مصرف چوب و عدم توان تامین داخلی آن به دلیل اجرای طرح تنفس جنگل و خروج رقم قابل توجهی ارز برای واردات آن می باشد. همچنین توسعه تکنولوژی چوب و محصولات آن و احیای صنایع و اشتغالزایی و درآمدزایی حاصله از چوب امری اجتناب ناپذیر برای کشور می باشد. افزایش سطح کشت گونه های سریع الرشد در مناطق مستعد کشور از جمله مناطق مرکزی کشور با ارقام پر محصول و سازگار و توسعه زراعت چوب در مناطق نیمه خشک از طریق ارتقای بهره وری آب و آبیاری و نیز استفاده از آب های نامتعارف در حاشیه کلان شهرها می تواند تا حدودی کمبود چوب را جبران کند. هدف از اجرای طرح های سازگاری، معرفی ارقام برتر بومی و غیربومی و ترویج شیوه های مناسب کاشت، به منظور تولید محصولات مورد نیاز صنایع می باشد که بسته به شرایط اقلیمی منطقه، نوع کلن و همچنین کیفیت انجام عملیات مختلف از قبیل کاشت، داشت و برداشت، میزان متفاوتی از محصول نیز تولید می گردد.  بنابراین ضرورت دارد که ارقام جدید با نرخ رویش بالا و مقاوم برای هر منطقه معرفی شوند.

    کلیدواژگان: خصوصیات کمی و کیفی، زراعت چوب صنوبر، سازگاری، عملکرد تولید چوب، مناطق مستعد صنوبرکاری
  • فاطمه درگاهیان*، سمانه رضوی زاده صفحات 71-76

    در این پژوهش از شاخص خشکسالی SPEI برای شناسایی رخداد خشکسالی و ترسالی سالانه، روند تغییرات دهه ای و مساحت تحت تاثیر آن در حوزه آبخیز کارون بزرگ استفاده شده است.از آنجایی که شاخص خشکسالی SPEI  بیلان آبی را با درنظر گرفتن بارش، دما و تبخیر و تعرق برآورد می کند از آمار بارش، دما و تبخیر و تعرق پتانسیل به روش تورنث وایت جهت آشکارسازی تغییرات زمانی، فراوانی شدت و تداوم خشکسالی های سالانه و تغییرات دهه ای مکانی رخداد خشکسالی در طول دوره آماری 46-1345 تا 96-1395 در قالب 5 دهه استفاده شد. این داده ها در یک شبکه 44*44 کیلومتر برای حوزه آبخیز کارون بزرگ استخراج و با اعمال شاخص خشکسالی SPEI مساحت پهنه های تحت تاثیر خشکسالی طی 5 دهه محاسبه و مناطق با پتانسیل بالای خطر خشکسالی شناسایی شد. روند تغییرات زمانی رخدادها نشان داد که با توجه به روند افزایش دما، بر فراوانی، تداوم و شدت خشکسالی در دهه اخیر افزوده شده است.  شدیدترین رخداد خشکسالی در سال آبی 87-1386 در دهه پنجم رخ داد است. نتایج پهنه بندی دهه ای نشان داد دهه پنجم خشک ترین دهه است به طوری که در این دهه 13 درصد مساحت حوضه آبخیز با خشکسالی بسیار شدید، 53 درصد خشکسالی شدید، و 29 درصد خشکسالی متوسط و ضعیف همراه بوده و در مجموع تقریبا 95 درصد مساحت حوضه با خشکسالی مواجه و تنها در محدوده بسیار کوچکی در حدود کمتر از 5 درصد شرایط نرمال بوده است. آگاهی و علم به روند این تغییرات می تواند به تصمیم گیرندگان مدیریت منابع آب جهت مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز کمک کند.

    کلیدواژگان: خشکسالی هواشناسی، تبخیر و تعرق، بیلان آب، حوزه آبخیز کارون
  • احمد رحمانی* صفحات 77-91

    فرونشست زمین از جمله چالش هایی است که بسیاری از زیست بوم های کشور را تهد ید می کند و کمتر مورد توجه قرار گرفته است. د ر این شماره از نشریه طبیعت ایران ابعاد مختلف فرونشست زمین شامل علل و عوامل شکل گیری، اهمیت فرونشست زمین، مناطق بحرانی، تاثیر فرونشست زمین بر محیط زیست و منابع طبیعی، آمار و اطلاعات و پایش آن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و د ر شماره آیند ه نشریه راهکارهای پیشنهاد ی برای برون رفت از این چالش بزرگ ملی ارائه خواهد  شد. د ر این گفت وگو آقایان د کتر محمد جواد بلورچی، کارشناس محترم بازنشسته سازمان زمین شناسی و اکتشافات معد نی کشور، د کتر رضا شهبازی، مد یر کل محترم د فتر بررسی مخاطرات زمین شناختی، زیست محیطی و مهند سی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معد نی کشور، د کتر حمید رحمانی، رئیس محترم گروه آب های زیرزمینی وزارت نیرو و د کتر محمد خسروشاهی، رئیس محترم بخش تحقیقات بیابان موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور حضور د ارند.  گفت وگوی این شماره را با طرح این سوال آغاز می کنیم، خطر فرونشست زمین را چگونه ارزیابی می کنید، آیا خطر فرونشست زمین د ر ایران از خطر سیلاب و زمین لرزه کمتر است؟ چرا این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است؟

  • صفحه 92
  • محمد امینی راد* صفحات 93-100
    آزادکوه (شاهزاده کج-گردن)، با ارتفاع 4355 متر از سطح دریا و با نمایی صخره ای، دهمین قله بلند ایران و چهارمین قله بلند البرز مرکزی محسوب می شود که در استان مازندران قرار دارد. کوه های مرتفع و بلند با داشتن تعداد زیادی از گونه های انحصاری و نادر از حیث تنوع زیستی اهمیت ویژه ای پیدا می کنند. به علت شرایط سخت نواحی کوهستانی از جمله نبود راه های دسترسی و همچنین شرایط سخت صعود، اطلاعات درست و صحیحی از تنوع زیستی با ارزش گیاهی و جانوری در این مناطق وجود ندارد. مطالعه انجام گرفته نشان می دهد که در منطقه آزادکوه تقریبا 250 گونه از گیاهان گلدار رویش دارند که از این میان، تقریبا 70 گونه انحصاری و 40 گونه نادر و کمیاب می باشد که نشاندهنده غنای گونه ای در این منطقه است. اگرچه هر ساله به علت ارتفاع بلند قله آزاد کوه کوهنوردان زیادی به منطقه وارد می شوند ولی چرای دام عامل اصلی تخریب محیط زیست و همچنین تهدید تنوع زیستی منطقه می باشد.
    کلیدواژگان: البرز مرکزی، تنوع زیستی، فلور مناطق کوهستانی، ایران
  • عادل جلیلی*، مصطفی جعفری صفحات 101-101
  • فاطمه سفیدکن* صفحات 102-102
  • عفت جعفری*، احمد حاتمی، غلامعباس قنبریان، زیبا جم زاد، عادل جلیلی صفحات 108-111

    جایگاه حفاظتی گونه  Tanacetum paradoxum از خانواده کاسنی‏ ، بر اساس معیار های اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت ((IUCN مورد بررسی قرار گرفت. این کار با استفاده از سه معیار میزان حضور، سطح تحت اشغال و تعداد افراد بالغ در جمعیت (بر اساس بازدیدهای صحرایی) انجام شد. گونه T. paradoxum انحصاری استان فارس است. تنها رویشگاه این گونه در مرکز استان فارس، در منطقه نیمه خشک سرد (جاده سروستان به فسا، پست چنار، چشمه موردی) در ناحیه زاگرسی واقع شده‏است. این گونه در مساحتی حدود 560 متر مربع به‏صورت پراکنده حضوردارد .بر اساس معیارهای IUCN این گیاه به‏عنوان گونه‏ی در بحران انقراض (Critically Endangered) محسوب می‏شود. رویشگاه این گونه تحت تاثیر عوامل تخریبی انسانی است. مشاهدات میدانی نشان داد عدم مدیریت صحیح، برنامه‏های توسعه‏ی جاده‏سازی، معدن کاوی، رفت و آمد زیاد ماشین‏ها که باعث تخریب و نابودی گیاه می‏شود و به علت ایجاد گرد و خاک، تبادلات گازی گیاه را دچار اختلال می‏کند، دکل فشار قوی، تغییر کاربری اراضی، احداث باغ‏های زیتون و کشاورزی، ازجمله عوامل اصلی تهدیدکننده این گونه انحصاری در منطقه به‏شمار می‏روند. بنابراین ضرورت دارد، رویشگاه این گیاه به‏عنوان یک رویشگاه حفاظت شده تعیین گردد.

    کلیدواژگان: گونه انحصاری، دربحران انقراض، تیره کاسنی، Tanacetum paradoxum، رویشگاه
  • صفحه 112
  • آزاده اخوان روفیگر*، علی باقری، زیبا جم زاد، عادل جلیلی صفحات 113-117

    جنس گون با بیش از 2500-3000 گونه بزرگترین جنس گیاهان گلدار در دنیا بشمار می رود. فلور ایران با داشتن بیش از 850 گونه یکی از مراکز مهم تنوع یابی جنس گون است که دارای میزان بومزادی بالایی می باشد. یکی از بخش های پیچیده این جنس در ایران بخش Hymenostegis است. گونه Astragalus vernaculus Podlech متعلق به این بخش به عنوان گونه انحصاری استان اصفهان محسوب شده و تنها در مناطق غربی این استان رویش دارد. در این مطالعه ویژگی های جمعیتی، وضعیت رویشگاه های آن و  جایگاه حفاظتی این گونه مورد بررسی قرار گرفته است. به همین منظور بر اساس شیوه نامه اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) با استفاده از سه معیار میزان حضور، سطح تحت اشغال و تعداد پایه های بالغ، جایگاه حفاظتی آن تعیین و در طبقه "در بحران انقراض" قرار گرفت. به علاوه نکاتی در خصوص تاکسونومی این گونه ارائه شده است. با توجه به رویش این گونه در مناطق غیر حفاظت شده، به منظور جلوگیری از انقراض و تخریب رویشگاه های آن، اعلام رویشگاه های حفاظت شده، در این مناطق ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: گون، انحصاری، اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، اصفهان، ایران
  • صفحه 118
  • پروین صالحی شانجانی* صفحه 119
|
  • Adel Jalili * Page 3
  • Asieh Shamekhi * Pages 4-5
  • Javad Motamedi * Page 6
  • Vadood Samadi * Page 18
  • ---
    Mehdi Zohdi * Pages 19-23
  • Mohammad Matinizadeh * Page 24
  • ---
    Roohollah Rahimi, Khilil Karimzadeh *, Abbas Gorji Chaksepari Pages 25-28
  • Ziba Jamzad * Pages 29-49
    The Lamiaceae is one of the most important plant families in the flora of Iran, consisting of 46 genera and 410 species of which 165 are endemics. The family includes five subfamilies in Iran; the most important one from the point of species number is Nepetoideae with 27 genera and 243 species. A review on the distribution patterns of endemics reveals that Chaharmahal va Bakhtiari with 43 and Bushehr with 2 endemic species have the highest and the least endemic species. The presence of species decreases towards the center, east and south east of Iran. The Lamiaceae as medicinal and aromatic plants contain important constituents as terpenoids, flavonoids and other phenolic compounds, steroids, iridoid glycosides, and fatty acids. Horticulture and landscaping are other uses of these plants. They are used as ground cover, annual perennials and ornamental shrubs. The Lamiaceae plants like other plants in Iran are threatened by human and natural factors, but the Lamiaceae faces double pressure because of being harvested as medicinal plants from the natural habitats. Based on a survey on geographical distribution pattern of the species, it is understood that 68 species of the mint family in Iran are present only in a single habitat, which means that any habitat damage may threaten these species.
    Keywords: Lamiaceae, Endemic species, Distribution patterns, Medicinal plants, ornamental plantas, Conservation status, Threatened Species
  • Shiva Harati * Page 52
  • Fatemeh Ahmadloo *, Rafatollah Ghasemi, Alireza Modirrahmati Pages 53-70

    The country is currently facing a severe shortage of wood, making wood and cellulose factories in danger of closure and on the other hand, rising wood prices is a serious threat to the destruction of natural forests, which is contributing to the expansion of wood smuggling. The development of wood production through wood farming with fast growing species such as poplar is due to the increasing demand for wood consumption and the inability to provide the domestic supply due to the implementation of the forest rest plan and the significant currency outflow for wood imports. Also, the development of wood technology and its products and the revival of industries, employment and income generated by wood are inevitable for the country. Increasing the level of cultivation of fast growing species in the prone areas of the country including the central regions with high producing and compatible cultivars and development of wood farming in semi-arid regions through improving water and irrigation productivity as well as the use of unconventional water in the metropolitan margin can partly offset the shortage of wood. The purpose of implementing compatibility plans is to introduce superior indigenous and non-indigenous cultivars and to promote appropriate planting techniques to produce the crops needed for the industry. Different amounts of product are produced depending on the climatic conditions of the region, the type of clones as well as the quality of the various operations such as planting, growing and harvesting. Therefore, it is necessary to introduce new cultivars with high growth rate and resistant for each region.

    Keywords: qualitative, quantitative characteristics, poplar wood farming, compatibility, wood production performance, prone regions of poplar plantation
  • Fatemeh Dargahian *, Samaneh Razavi Zadeh Pages 71-76

    This study used the SPEI drought index to identify drought and wet period occurrences, the trend of decadal changes and the area affected in the Great Karoun Basin. Since the SPEI drought index estimates the water balance in terms of precipitation, temperature, and evapotranspiration, thus, the precipitation, temperature, and potential evapotranspiration data were used based on the Torrent White method to detect temporal variations in the frequency and severity of annual droughts and the spatial variability of the drought occurrence over the study period (1345-46 to 1395-96). These data were extracted in a 44*44 km grid for the Great Karoon Basin and calculated by applying the SPEI drought index of drought affected zones over five decades and the areas with high potential for drought risk were identified. Trends in time variations showed that the frequency, duration, and severity of droughts increased with the increase in temperature over the last decade. The worst drought occurred in the fifth decade in the year 2007-2008. The results showed that the fifth decade was the driest, so that 13%, 53% and 29% of the basin area were associated with very high drought, high drought, and moderate to severe drought. Overall, approximately 95% of the basin area is facing drought and it was only in a very small range of about 5% of normal conditions. The knowledge of the process of these changes can help water resource management decision makers to integrate watershed management.

    Keywords: Meteorological drought, Evapotranspiration, Water Balance, Karoun basin
  • Ahmad Rahmani * Pages 77-91
  • Mohammad Amini Rad * Pages 93-100
    Azadkuh (Shahzadeh Kaj-Gardan), with an altitude of 4355 meters a.s.l. and a rocky view, is the tenth highest peak in Iran and the fourth highest peak in central Alborz Range in Mazandaran province, north of Iran. The high mountains are very important in terms of biodiversity due to having a large number of endemic and rare species. Due to harsh mountainous conditions, including the lack of access roads and difficulty of the climbing, there is no accurate and correct information on plant and animal biodiversity. The results of this study showed that about 250 plant species were growing in Azadkouh area, including 70 endemic and 40 rare species. Considering the small size of the study area, the rate of endemism and rarity, shows its importance in terms of biodiversity. However, many mountaineers enter the area each year due to the high altitude, but overgrazing is a major cause of environmental degradation and a threat to biodiversity.
    Keywords: Central Alborz, Biodiversity, Alpine flora, Iran
  • Adel Jalili *, Mostafa Jafari Pages 101-101
  • Fatemeh Sefidkon * Pages 102-102
  • Effat Jafari *, Ahmad Hatami, Gholamabbas Ghanbarian, Ziba Jamzad, Adel Jalili Pages 108-111

    The conservation status of Tanacetum paradoxum, an Iranian endemic species of Asteraceae, was evaluated and defined based on IUCN threat categories. It was studied according to three categories: area of occupancy, extent of occurrence and the number of mature species in populations (based on field visits). The only habitat of this species is in the center of Fars (on the road of Sarvestan to Fasa, Post-e Chenar, Cheshmeh Mordi), in a cold semi-arid region. Its habitat is located in the Zagros area. Tanacetum paradoxum occupies an area of 560 m2 with scattered individuals in the area. Based on IUCN (International Union for Conservation of Nature), it is a critically endangered species. The habitat of this species is affected by human activities. The field observations indicated that the lack of management and inappropriate exploitation such as degradation of habitat by road construction and the transport of vehicles in the region, mining, power pole, land use change, construction of the olive garden, and agriculture were the main threats to this species. Therefore, special attention and full conservation of the species habitat are needed.

    Keywords: Endemic, critically endangered, Asteraceae, Tanacetum paradoxum, habitat
  • ---
    Page 112
  • Azadeh Akhavan Roofigar *, Ali Bagheri, Ziba Jmazd, Adel Jalili Pages 113-117

    Astragalus with more than 2500-3000 species is the largest genus of the flowering plants in the world. Iran with possessing more than 850 species is one of the most important centers of origin of the genus Astragalus, with high amount of endemism. One of the complicated sections among this genus is section Hymenostegis. Astragalus vernaculus Podlech belonging to this section is considered as an endemic species of Isfahan province and is distributed only in western parts of this province. Based on the IUCN guidelines and using three criteria including extent of occurrence, area of occupancy and number of mature individuals, the conservation status of this endemic species was determined and classified as “Critically Endangered”. In addition, some notes regarding the taxonomy of this species are provided. Due to the growing of this species in unprotected areas, in order to prevent extinction and degradation of its habitats, announcement of protected areas is necessary in these habitats.

    Keywords: Astragalus, Endemic, IUCN, Isfahan, Iran
  • ---
    Parvin Salehi Shanjani * Page 119
  • ---
    Amir Ghorbankhani * Page 120
  • ---
    Mehrdad Zarafshar * Page 121
  • ---
    Maryam Masoom Tamimi * Page 122
  • Mehdi Pourhashemi * Pages 123-126