فهرست مطالب

راهبرد اقتصادی - پیاپی 28 (بهار 1398)

فصلنامه راهبرد اقتصادی
پیاپی 28 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/14
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید عقیل حسینی* صفحات 5-40

    نرخ تنزیل اجتماعی یکی از متغیرهای کلان است که اثر تعیین‎کننده‎ای بر بسیاری از متغیرهای کلان از قبیل رشد و پایداری ‎‎آن و همچنین متغیرهای اخلاقی از قبیل عدالت بین‎نسلی دارد. مسئله ای که در این مقاله به آن پرداخته شده است، تحلیل تاثیر نرخ تنزیل اجتماعی بر «پایداری» و «عدالت بین‎نسلی» است. طرح مسئله «پایداری» ناظر به این دغدغه جهانی است که تشدید بحران های زیست محیطی می تواند جریان فعلی رشد اقتصادی را در بلندمدت معکوس نماید و رفاه و بهزیستی نسل های آتی را به مخاطره افکند. نشان داده می‎شود که تحقق «معیار پایداری» مستلزم این است که برای جلوگیری از افول مسیر مصرف بهینه، نرخ تنزیل اجتماعی صفر باشد. همچنین بر طبق رویکرد اخلاقی، «عدالت بین‎نسلی» مستلزم برخورد یکسان با نسل های فعلی و آتی است و اخلاقا صحیح نیست برای نسل های آتی اهمیت کمتری قائل شویم و منابعی که حق آنهاست را اکنون به نفع خویش مصادره نموده و مصرف کنیم. این رویکرد اخلاقی «نرخ تنزیل اجتماعی صفردرصد» را تجویز می نماید که موجب سرمایه گذاری بیشتری می شود و به رفاه آیندگان اهمیت می دهد.

    کلیدواژگان: نرخ تنزیل اجتماعی، رشد اقتصادی، پایداری‎، عدالت بین‎نسلی
  • مریم لشکری زاده* صفحات 41-65

    شرکت ها برای افزایش میزان فروش محصولات خود نیازمند استفاده از تکنیک های نوین بوده و یکی از تکنیک های نوین بازاریابی شبکه ای می باشد. از مواردی که در بازاریابی شبکه ای مورد توجه قرار گرفته است مسئولیت مالیاتی شرکت در ارتباط با فروش محصولات به مشتریان جدید می باشد. با توجه به اینکه در این نوع فروش، محصولات تولیدی به طور مستقیم به دست مصرف کننده رسیده و روال اداری - مالیاتی را طی نمی کنند، ممکن است تخلفات مالیاتی پیش آمده و میزان فروش شرکت به صورت غیر واقعی اعلام شود و در نهایت فرار مالیاتی اتفاق بیافتد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ساختار بازاریابی شبکه ای بر مسئولیت مالیاتی شرکت ها است. این پژوهش از نوع مطالعه کتابخانه ای و تحلیلی- علی بوده و مبتنی بر تحلیل داده های تابلویی (پانل دیتا) است. در این پژوهش از اطلاعات مالی 107 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1391 تا 1397 استفاده شده است .نتایج تحقیق حاکی از تاثیر معکوس و معنادار ساختار بازاریابی شبکه ای بر مسئولیت مالیاتی شرکت ها است.

    کلیدواژگان: بازاریابی شبکه ای، مسئولیت مالیاتی، داده های تابلویی، بورس اوراق بهادار
  • داود محمودی نیا*، زهرا محمدی، عباس معمارزاده صفحات 67-110

    بانک ها با تخصیص منابع مالی نقش مهمی در اقتصاد و بازارهای مالی دارند، در حقیقت بانک ها با این اقدام به عنوان واسطه گرهای مالی عمل می کنند. همچنین بانک ها استخر نقدینگی هستند و این نقدینگی را از طریق سررسید اقلام ترازنامه ایجاد می کنند. به دلیل اهمیت ایجاد نقدینگی بانک ها در این تحقیق سعی شده است تا به محاسبه شاخص خلق نقدینگی در نظام بانکی کشور با استفاده از روش برگر و باومن (2009) پرداخته شود. از آنجایی که بانک ها مهمترین مراکز اقتصادی هستند، باید توجه داشت که این نقدینگی تاثیر جدی بر روی آن ها خواهد گذاشت و بانک ها دچار بحران خواهند شد. برای مشخص کردن سال های مبتنی بر بحران بانکی، از مدل مارکف-سوییچینگ استفاده می شود. برای بررسی تاثیر نقدینگی بر بحران بانکی از مدل لاجیت و پروبیت استفاده شده است. برای این کار از داده های سال 1384-1396 استفاده شده و برای 17 بانک که شامل بانک های خصوصی و دولتی است، استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان خواهند داد که با استفاده از مدل برگر و باومن (2009) خلق نقدینگی برای 13 سال محاسبه شده و با کمک مدل لاجیت بهترین مدل، انتخاب شده و نشان می دهد که نقدینگی تاثیر مثبتی بر بحران بانکی خواهد داشت. دارایی، ریسک اعتباری، تورم و مطالبات معوق تاثیر مثبت ولی تجارت آزاد و نرخ کفایت سرمایه تاثیر منفی بر بحران بانکی خواهند گذاشت. در حقیقت بانک ها برای جلوگیری از ورشکستگی به خلق نقدینگی می پردازند، در صورتی که با ایجاد نقدینگی اولین ضرر و زیان را برای خودشان و بعد برای جامعه ی اقتصادی متحمل خواهند شد.

    کلیدواژگان: بانک، خلق نقدینگی، بحران بانکی، پانل لاجیت و پروبیت
  • رضا علائی*، احمد صلاح منش، سیدعزیز آرمن صفحات 111-145

    در مطالعه ی حاضر به تعیین شاخص نااطمینانی اقتصادی بهینه برای اقتصاد ایران در طی دوره ی1369:1 تا 1396:4 پرداخته شده است. در این راستا تابع نااطمینانی همزمان که شامل متغیرهای شکاف رشد تولید، تورم، نرخ ارز و پایه ی پولی است، در کنار سایر معادلات ساختاری اقتصاد ایران تصریح و پارامترهای آن توسط الگوریتم بهینه یابی جستجوی موجودات همزیست (SOS) به گونه ای تعیین شده است که تابع زیان بانک مرکزی ایران را حداقل کند. ضرایب به دست آمده برای متغیرهای شکاف رشد تولید، تورم، نرخ ارز و پایه ی پولی به ترتیب برابر با22/0، 03/1، 07/2 و 99/0 است که بیانگر اهمیت بیشتر دو متغیر نرخ ارز و تورم در ایجاد نااطمینانی اقتصادی است. شاخص ایجاد شده مانا بوده و همچنین نشان دهنده ی بالا بودن سطح نااطمینانی در دو دهه ی هفتاد و نود نسبت به دهه ی هشتاد است. این شاخص نشان می دهد که فقط در هفت مقطع، مقدار شاخص نااطمینانی تقریبا برابر با صفر است که همه ی آنها در دهه-ی هشتاد قرار دارند و در سایر دوره ها مقدار شاخص مثبت و یا منفی است.

    کلیدواژگان: شاخص نااطمینانی بهینه، الگوریتم بهینه یابیSOS، معادلات ساختار اقتصاد ایران، تابع زیان بانک مرکزی
  • زهرا دهقان شبانی*، ندا جمشیدی، محمد زهتاب صفحات 147-173

    رشد اقتصادی متعارف ترین هدف برای هر اقتصاد است که یکی از عوامل موثر بر آن، سرمایه است. امروزه سرمایه انسانی در کنار سرمایه فیزیکی به عنوان یکی از اصلی ترین نهاده های تولید، ایفای نقش می کند. از این رو، یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده ی رشد اقتصادی می باشد که بررسی تاثیر آن بر رشد منطقه-ای اقتصاد در مناطق مختلف می تواند به توسعه یافتگی آن مناطق و مناطق همجوار آنها کمک نماید. عده ای بر این باورند که اثر مثبت قابل توجه سرمایه انسانی تنها پس از آن که اقتصاد از سطح آستانه ای از توسعه عبور می کند، می-تواند تحقق یابد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، تحلیل تاثیر آستانه ای سطح توسعه بر اثرگذاری سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی در استان های ایران می باشد. برای این منظور، از روش آستانه ای داده های تابلویی برای 28 استان ایران طی دوره زمانی 1380-1394 استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که دو مقدار آستانه برای سطح توسعه وجود دارد که مقدار آستانه اول سطح توسعه 8134/3 و مقدار آستانه دوم 460/5 است و چنانچه سطح توسعه کمتر از 8134/3 باشد سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی تاثیرگذار نخواهد بود. اما اگر سطح توسعه بین 8134/3 و 46/5 باشد با افزایش 1 درصد سرمایه انسانی رشد اقتصادی 080/0 درصد رشد خواهد داشت و چنانچه سطح توسعه بالاتر از 46/5 باشد با افزایش 1 درصدی سرمایه انسانی رشد اقتصادی 175/0 درصد رشد خواهد داشت.

    کلیدواژگان: سرمایه انسانی، رشد منطقه&#172، ای اقتصاد، مدل پانل آستانه&#172، ای، ایران
  • معصومه آقاجانی، محمود عیسوی*، امیر خادم علیزاده، محمد مهدی مجاهدی موخر صفحات 175-204

    مبحث پول یکی از مفیدترین و شاید بتوان گفت یکی از مناقشه برانگیزترین مباحث اقتصادی است. به طوری که فهم صحیح مفاهیم مرتبط با پول، شرط اساسی درک مناسب از کارکرد اقتصاد و تعامل اجزای آن محسوب می شود. این پژوهش به هدف بررسی و نقد عرضه پول در سطح کلان (با پایه های خرد) در اقتصاد متعارف و اقتصاد با رویکرد اسلامی به روش توصیفی با مراجعه به منابع کتابخانه ای و بررسی مطالعات پیرامون موضوع، انجام گرفته و به این پرسش ها پاسخ می دهد: عرضه پول درونزاست یا برونزا؟ خلق پول، در اقتصاداسلامی امکان پذیر است؟ عرضه پول در اقتصاد با رویکردی اسلامی تابع چه متغیرهایی است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که ایراداتی که به خلق پول در اقتصاداسلامی وارد است عبارتند از: بی ثباتی اقتصادی، فقدان عدالت اجتماعی، کاهش رشد اقتصادی، عدم ایفای تعهد بازپرداخت سپرده ها توسط بانک ها. لذا امکان خلق پول در اقتصاد با رویکرداسلامی مشروعیت ندارد. در چارچوب آموزه های اسلامی، امکان انتشار پول فقط برای دولت (بانک مرکزی) وجود دارد، چرا که دولت اسلامی درراستای منافع عمومی قدم برمی دارد و لذا منافع ناشی از انتشار پول دوباره به خود مردم بازخواهدگشت. بانک های تجاری یک واسطه مالی هستند که امکان خلق پول ندارند و سپرده های بانکی، پول محسوب نمی شوند. در اقتصادبارویکرد اسلامی، با توجه به دیدگاه تطابق گرایان و با محدودیت قائل شدن در زمینه نرخ بهره در اقتصاد با رویکرد اسلامی، عرضه پول درونزا درنظرگرفته می شود. در پایان، عوامل موثربرعرضه پول عبارتنداز: تولید حقیقی، تورم، درجه اعتماد مردم به نظام پولی.

    کلیدواژگان: اقتصاد اسلامی، اقتصاد پولی، عرضه پول، خلق پول، درونزایی عرضه پول
|
  • maryam lashkarizadeh * Pages 41-65

    To increase the sales of their products, companies need to use new techniques and one of the new techniques of network marketing. Of the cases that have been considered in network marketing is the responsibility of the company's tax liability in relation to the sale of products to new customers. Considering that in this type of sale, the products are directly achieved by the consumer and do not take the administrative-tax procedures, the tax violations may be the same and the amount of sales of the company Be declared unrealistic, and eventually the tax evasion happens. The purpose of this study is to investigate the impact of network marketing structure on corporate tax responsibility. This research is a library-analytic study based on a panel data analysis. In this study, the financial information of 107 companies listed in Tehran Stock Exchange have been used during the period of 1391 to 1397.The results indicated a reverse and significant impact of network marketing structure on corporate tax responsibility.

    Keywords: Network Marketing, tax liability, panel data, Stock Exchange
  • davoud mahmoudinia*, zahra mohammadi, Abbas Memarzadeh Pages 67-110

    Banks play an important role in the economy and financial markets by allocating funds. In fact, banks act as financial intermediaries. Banks are also a pool of liquidity, creating this liquidity through the maturity of balance sheet items. Due to the importance of bank liquidity, this research has attempted to calculate the liquidity creation index in the banking system of Iran using the Berger and Bauman method (2009). Since banks are the most important economic centers, it should be noted that liquidity will have a serious impact on their performance as well as on the economic situation of the community, and banks will be subject to crisis and instability. The Markov-Switching model is used to characterize years based on the banking crisis. Probit-Logit model has been used to investigate the impact of liquidity on the banking crisis. Data from 2005 to 2017 of 17 private and public banks are included. The results of this study will show that by using Berger and Bowman's (2009) model, liquidity creation has been calculated for 13 years and with the help of Logit model, the best model has been selected and shows that liquidity will have a positive impact on the banking crisis. Assets, credit risk, inflation and deferred claims will have a positive impact, but free trade and capital adequacy will have a negative impact on the banking crisis. In fact, banks create liquidity to prevent bankruptcy. However, liquidity creation will first cause loss for the banks themselves and then for the economic society.

    Keywords: Bank, Creation of Liquidity, Banking Crisis, Logit, Probit Panel
  • ahmad salahmanesh, seyyed aziz arman Pages 111-145

    In the present study, the optimal economic uncertainty index for the Iranian economy during the period 1990: 1 to 2017: 4 has been determined. In this regard, contemporaneous economic uncertainty function, which includes variables of output growth gap, inflation gap, exchange rate growth gap and monetary base, is specified along with other structural equations of Iranian economy and its parameters are determined by Symbiotic Organism Search (SOS) optimization algorithm so that minimize the loss function of central bank of Iran. The coefficients obtained for the variables of output growth, inflation, exchange rate and monetary base are 0.22, 1.03, 2.27, and 0.99, respectively, indicating that the two variables of exchange rate and inflation are more important in creating Economic uncertainty. The index is stationary and also indicates a high level of uncertainty in the two seventies and nineties compared to the eighties. The index shows that in only seven sections, the index of uncertainty is approximately zero, all of which are in the eighties, and in other periods the index is positive or negative.

    Keywords: Optimal uncertainty index, SOS ptimization algorithm, Equations of Iranian Economy Structur, Central Bank’s Loss Function
  • Neda Jamshidi, Mohammad Zehtab Pages 147-173

    determinants of economic growth, and the study of its impact on regional economic growth in different regions can help to develop those regions and neighboring areas. Some believe that a significant positive human capital effect can only be realized after the economy crosses the threshold level of development. Therefore, the purpose of this study is to analyze the effect of the threshold level of development on the impact of human capital on economic growth in Iran's provinces. For this purpose, the threshold method of panel data was used for 28 provinces of Iran during the period of 1380-1394. The findings show that there are two threshold values for the level of development, with the first threshold of the development level of 3/8134 and the threshold value of 5/460, and if the level of development is less than 3/8134, human capital will not affect economic growth. Was. But if the level of development is between 3/8134 and 5/46, with growth of 1% of human capital, economic growth will grow 0/08%, and if the level of development is above 5/46, with a 1% increase in human capital, economic growth of 0/175% will grow.

    Keywords: Human Capital, Regional Economic Growth, Threshold Model, Iran
  • Mahmoud eisavi* Pages 175-204

    Money is one of the most useful and one of the most controversial economic issues. Understanding the concepts of money is therefore essential to a proper understanding of the functioning of the economy and the interaction of its components. The purpose of this study is to investigate and critique money supply in microfoundation level in conventional economics and economics with an Islamic approach in a descriptive manner by referring to library resources and examining case studies and it answers these questions: Is the money supply endogenous or exogenous? Is it possible money creation in Islamic economics? What variables do the money supply in an economics with Islamic approach? The findings of the study show that the flaws in money creation in Islamic economics are: economic instability, lack of social justice, declining economic growth, failure of banks to repay deposits. So it is not possible to create money in the economics with an Islamic approach. Within the framework of Islamic teachings, it is only possible for the government (the central bank) to issue money, since the Islamic State is interested in the public interest and therefore the benefits of the money will be returned to the people themselves. Commercial banks are a financial intermediary that cannot create money and bank deposits are not money. In Islamic economics, the supply of money is considered endogenous, given the Accommodationism view and by limiting interest rates in the economics with the Islamic approach. In the end, the effective factors for money supply are: real production, inflation, the degree of public confidence in the monetary system.

    Keywords: Islamic economics, monetary economics, money supply, money creation, endogenous money supply