فهرست مطالب

پژوهش های تاریخی ایران و اسلام - پیاپی 25 (پاییز و زمستان 1398)

مجله پژوهش های تاریخی ایران و اسلام
پیاپی 25 (پاییز و زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/07/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • محسن ادیب بهروز، محمدرضا بارانی* صفحات 1-27

    قیام حره، رخداد منحصر به فردی است که دستیابی به درک درستی از واقعیت های آن و تشخیص میزان نزدیکی و ارتباط آن با اندیشه تشیع، مستلزم شناسایی ابعاد مختلف و ماهیت آن است. همچنین باید این قیام بر اساس معیار و شاخصی مبنا سنجیده شودتا بتوان تصویری تا حد ممکن نزدیک به واقع وکمی شده از ارتباط آن با قیام های شیعی به دست آورد.از این رو نخست گزارش های این قیام برای دستیابی به چیستی، چرایی و چگونگی وقوع آن مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده است با استناد به آنها و البته پس از اصطلاح شناسی (ترمینولوژی) واژه حره، مختصات زمانی و مکانی آن شناسایی و تبیین شود. همچنین دلایل شکل گیری قیام و دیدگاه های مختلفی که در خصوص آن وجود دارد واکاوی شده و دلایل مربوط به هر دیدگاه مورد بررسی قرار گرفته است. پس از آن، واقعه حره بر اساس صحیح ترین روایت های موجود که با شاخص های سنجش صحت گزارش های تاریخی مورد پذیرش نگارنده تطبیق دارد، گزارش شده که دستیابی به تصویری تا حد ممکن نزدیک به واقع از این قیام را ممکن می سازد. افزون بر آن و در ادامه دستگاه سنجشی شناسایی اعتبار قیام های شیعی تشریح و واقعه حره بر اساس این دستگاه مورد ارزیابی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: واقعه حره، امام سجاد، قیام شیعی، عبدالله بن حنظله، مسلم بن عقبه
  • هاشم آقاجانی، طهمورث مهرابی* صفحات 29-45

    بعضی از مناطق در طول تاریخ همواره به دلیل قرار گرفتن در یک محیط جغرافیایی خاص یا به دلیل مجاورت در کنار شهرهای بزرگ و یا عوامل طبیعی و غیرطبیعی اهمیت خود را ازدست داده و به تدریج فراموش شده اند، به طوری که فقط نامی از آن ها در منابع کهن باقی مانده است. حتی امروزه نیز بعضی از شهرها یا مناطق جغرافیایی هستند که هنوز موقعیت جغرافیایی و جایگاه آنان مشخص نشده که ازجمله آن می توان به دهستان اشاره کرد. چندین بار به دهستان در منابع کهن ازجمله متون یونانی و کتیبه های دوره ساسانی اشاره شده است، حتی نام دهستان در برخی منابع عربی دوره اسلامی نیز آمده است، اما امروزه به جزء تاریخدانان، شناسندگان و آموزندگان فرهنگ ایران کسی دهستان را نمی شناسد. البته آن ها نیز محدوده جغرافیایی دهستان را نتوانسته اند مشخص کنند به طوری که شفیعی کدکنی پس از جستجوهای زیاد به این مورد اذعان دارد. اما به نظر می رسد با توجه به تحقیقات و جستجوهای جدید در منابع کهن، باید دهستان را در کنار شاهرود امروزی دانست. درهرحال، این پژوهش تلاش دارد تا به روش تاریخی تحلیلی و بر اساس اسناد و مدارک تاریخی به موقعیت و جغرافیای دهستان در پیش از اسلام پرداخته و با توجه به منابع آن زمان، موقعیت دهستان کنونی را تعیین کند.

    کلیدواژگان: دهستان، گرگان، شاهرود، جغرافیا، داهه ها
  • مجتبی ذهابی، فریدون الهیاری*، علی اکبر کجباف صفحات 69-87

    سفرنامه های دوره ی صفوی، در کنار بازتاب ابعاد و وجوه متنوعی از حیات اجتماعی- سیاسی ایران عصر صفوی، روایتی پراهمیت و البته متمایز از چگونگی اعمال قدرت سیاسی در دوره ی شاه عباس به دست می دهند که دارای مولفه های قابل تاملی ست. روایت سفرنامه نویسان، نشان می دهد که مرکزیت بخشیدن به شاه در یک نظام سیاسی شاه محور، در کنار تضعیف کانون های دیگر قدرت، چگونه می تواند رویکردهای پیشین را در جهت ارائه ی تجربه ای متمایز از سیاست ورزی و اعمال قدرت سیاسی متحول سازد و نیروهای موجود را در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر به تحرک وادارد. همچنین تحلیل محتوای روایت های سفرنامه نویسان نشان می دهد که الگوی مورد نظر شاه عباس در مسیر اعمال قدرت که آمیزه ای از کنش های مذهبی، سیاسی و اقتصادی بود، هم ریشه در سنت های پیشین سیاست و اعمال قدرت در ایران داشت و هم در خود، برخی اقتضائات نوین را جای داده بود که حاصل تحولات عمیق در نظام بین الملل بود. بنابرآن چه آمد؛ در این پژوهش تلاش بر این است تا با روشی توصیفی- تحلیلی، ابتدا تاملی در ساختار قدرت و سیاست در دوره صفویه صورت بگیرد و آنگاه با تحلیل محتوای سفرنامه های این دوره، تبیین مناسبی از چرخش سیاست و قدرت در دوره ی شاه عباس به دست داده شود.

    کلیدواژگان: عصرصفویه، حکومت، قدرت، شاه عباس اول، سفرنامه ها
  • امامعلی شعبانی*، فریبرز سجادی صفحات 89-106

    حمام به عنوان یکی از شاخصه های حائز اهمیت شهرهای اسلامی- ایرانی علاوه بر کارکردهای اجتماعی و گاهی علمی و فرهنگی، در امر سیاست نیز محل رجوع بوده است. این موضوع به حدی اهمیت دارد که می تواند به فهم تاریخ تحولات سیاسی تاریخ ایران در سده های میانه اسلامی کمک کند. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی در پی پاسخ به این سئوال اصلی بوده است که کارکردهای سیاسی حمام در سده های میانه تاریخ ایران چیست؟ یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که موقعیت ممتاز جغرافیایی حمام و قرار گرفتن آن در مرکز شهر و در کنار کانون های مهم شهری- از جمله مسجد و بازار- در کنار ویژگی های معماری این بنا، موجب گردید تا بسیاری از قتل ها و سوء قصدها در حمام صورت پذیرد. در این سوءقصدها ده ها سلطان، خلیفه، وزیر و امیر به قتل رسیدند و یا دچار صدمه و آسیب جسمی گردیدند. سوءقصدکنندگان نیز از طیف های مختلف اجتماع هستند که خود می تواند به طور مستقل مورد پژوهش قرار گیرد. نکته دیگر آن که تعدادی از قتل های صورت گرفته در مقطع مورد اشاره به طور غیرمستقیم و در ارتباط با حمام به وقوع پیوسته است که در هر صورت از جایگاه مهم این بنای شهری حکایت دارد. وجود نمونه های متعدد از سوءقصدهای ناکام در حمام نیز خود بر این اهمیت بیش از پیش صحه می گذارد. علاوه بر این حمام با توجه به ظرفیت بالای تبلیغی در اجتماع، محل مناسبی برای تبلیغ، اعتراض و یا تبلیغ سیاسی بوده است.

    کلیدواژگان: حمام، قتل های سیاسی، اعتراض سیاسی، تاریخ ایران، سده های میانه
  • محمد شورمیج* صفحات 107-124

    گیلان به عنوان یکی از مناطق مهم مشروطه خواه در ایران، همواره توجه پژوهشگران را به خود جلب نموده است. هدف اصلی تحقیق، تبیین مسائل و معضلات اقتصادی و معیشتی جامعه شهری و روستایی گیلان در آستانه انقلاب مشروطه است. لذا مسئله اصلی تحقیق این است، شرایط و موقعیت اقتصادی جامعه گیلان، تا چه اندازه در شکل گیری جنبش مشروطه (بین سال های 1290 تا 1327 ه. ق) تاثیر داشته است؟ در این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی، مسئله اصلی تحقیق بررسی و تبیین می گردد. دستاورد پژوهش نشان می دهد، علل شکل گیری جنبش مشروطه در گیلان، بیش از آن که تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار داشته باشد، درونی بوده و به وضعیت معیشتی اقشار جامعه روستایی و شهری گیلان و خواسته های اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه مرتبط بوده است. برقراری عدالت، بهبود اوضاع معیشتی و اقتصادی، رفع ظلم حاکمان دولتی و مالکان منطقه ای و جلوگیری از تجاوزات روس ها از مهم ترین خواسته های مردم گیلان در آستانه ی جنبش مشروطه بود که ریشه های اقتصادی داشته و درنهایت منجر به شکل گیری جنبش مذکور گردید.

    کلیدواژگان: مشروطه، گیلان، عوامل اقتصادی، جنبش روستایی، جنبش شهری
  • علیرضا محرابی زاده، داود اصفهانیان*، حسین آلیاری، حسین میرجعفری صفحات 125-146

    هدف مقاله حاضر، تبیین اصول سیاست خارجی انگلستان در ایالت کرمان و نقش آن در دامن زدن به مناقشات قومی - مذهبی در سال های پس از جنگ بین الملل اول تا انقراض قاجار می باشد. مقاله پیش رو می کوشد با درآمدی کلی بر پیشینه ی تاریخی ایالت کرمان در ادوار قبلی عصر قاجار، به بررسی نقش و کارکرد سیاست های استعماری انگلستان بعد از انقلاب مشروطیت در کرمان در راستای مقاصد خاص خود بر اساس مستندات تاریخی بپردازد. ضعف سیاسی و اقتصادی حکام قاجار و اعمال نفوذ دول استعماری بر آن و حمایت سیاسی نمادی فرقی مانند، اسماعیلیه و شیخیه و بهائیت و اختلافات محلی و قومی از سوی انگلستان، مهم ترین عواملی است که برای بیان شرایط حاکم بر ایالت کرمان عصر قاجار مدنظر بوده است. نارضایتی از شیوه ی زمامداری قاجارها و آسیب های اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن و فقر و عقب ماندگی عمومی سبب شد، مردم کرمان با هدایت نخبگان فکری و مذهبی در جریان انقلاب نقشی مهم ایفا کنند. بی ثباتی سیاسی و نبود امنیت اجتماعی ناشی از وقوع انقلاب مشروطیت و شروع جنگ و بحرانهای گذار از سنت به مدرنیته تا انقراض قاجار و نقش انگلستان در دامن زدن به تنشهای قومیتی و مذهبی باتوجه به اهمیت مناطقی مانند کرمان برای هندوستان و منافع حیاتی هند از یافته هایی هست که پژوهش حاضر بدان اهتمام داشته است.

    کلیدواژگان: قاجاریه، ایالت کرمان، استعمار انگلستان، اختلافات قومی و مذهبی
  • رمضان محمدی*، محمد باقر خزائیلی صفحات 147-155

    پیدایشانجمن سری اخوان الصفا یکی از رویدادهای مهم فکری و فرهنگی قرن چهارم هجری است که در تاریخ فلسفه اسلامی جایگاه ویژه ای دارد آن هم در شرایط سیاسی، اجتماعی و فکری قرن چهارم هجری که از یک سوء به واسطه ضعف سیاسی - مذهبی خلاقت که به ناتوانی نهاد خلافت در پاسخ گویی به چالش های فکری جامعه اسلامی انجامیده بود و از سوی دیگر ظهور علوم اوایل و فرهنگ یونانی در تقابل با اندیشه های اسلامی قرار گرفته بود و اندیشمندان جامعه اسلامی را با چالش های متعدد مواجه نموده بود. این امر سبب ظهور گروه های غیررسمی شده بود که در صدد پاسخگویی به شرایط فکری جامعه آن روز بودند. اخوان الصفا در زمره همین گروه های است که با طرح اندیشه رواداری و تسامح درصدد نزدیک کردن شریعت اسلام با فرهنگ یونان و اندیشه ایرانی و مانوی و گنوسی برآمده است زیرا این جماعت در عراق که مرز التقاطی اندیشه های پیش گفته شکل گرفته است با انتخاب عنوان اخوان الصفا برای جمعیت خود صحبت از اخلاق نمودند و به گسترش اندیشه رواداری اسلامی مذهبی پرداختند. این نوشتار با طرح این سوال که علت رویکرد اخوان الصفا به اندیشه تسامح چه بوده است؟ این فرضیه را مطرح نموده است که اندیشه تسامح الصفا برآمده از شرایط فکری و سیاسی قرن چهارم هجری بوده است که ما براساس روش توصیفی- تحلیلی تاریخی درصدد بررسی این موضوع می باشیم.

    کلیدواژگان: اخوان الصفا، تسامح و تساهل، قرن چهارم هجری، شریعت اسلام، فرهنگ یونان
  • مسعود مرادی* صفحات 157-175

    از ابتدای دهه 1980، ایران در روابط بین الملل خود با بحران هایی در سطح جهانی روبرو شده است. انقلاب اسلامی از جناح شرقی و جهان کمونیسم طرفداری نمی کرد و منافع جهان غرب با انقلاب در منطقه خاورمیانه ناسازگار بود. درنتیجه افزایش تنش های بین المللی دولت عراق با حمایت برخی از کشورهای بیگانه به مرزهای ایران حمله کرد. قسمت غربی ایران اشغال شد و مناطق نفتی ایران خسارت فراوان دید و بسیاری از شهرهای ایران ویران گشت. حامیان منطقه ای و بین المللی عراق وارد یک جنگ طولانی شدند. این جنگ به ناچار سیاست خارجی ایران را تحت تاثیر قرارداد. تحولات دهه 1980 و 1990 و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، چشم اندازهای جدیدی را در زمینه روابط بین الملل فراهم کرد. ایران شرایط جهانی را برای خدمت به منافع ملی خودارزیابی می کرد. دولت های رفسنجانی و خاتمی با تکیه بر سیاست های تعاملی با جهان، درصدد جذب سرمایه گذاری خارجی و تسهیل توسعه کشور بودند و در این راستا اتحادیه اروپا می توانست شریک مهمی باشد. اما در دولت های بعدی، تنش های ایران با جامعه بین المللی بار دیگر افزایش یافته و روابط با اتحادیه اروپا و ایران با مشکلات جدی مواجه شد. دیپلماسی ایران کجا منافع ملی خود را دنبال می کرد و تا چه اندازه می توانست موفقیت کسب کند؟ پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران از طریق روش تحلیلی - تفسیری با متد پژوهش های تاریخی و مبتنی بر اسناد و اخبار منتشرشده انجام پذیرفته است.

    کلیدواژگان: اتحادیه اروپا، روابط خارجی، توازن بین المللی، ایران
  • محمود مهمان نواز*، سید محمد موسوی خو صفحات 177-199

    در اواخر حکومت صفویان به دلیل ضعف پادشاهان این سلسله رقابت ها برای کسب مقامات مختلف بالا گرفت. دراین بین مهم ترین منصبی که افراد درصدد کسب آن بودند مقام اعتمادالدوله بود که بعد از شاه نفر دوم محسوب می شد. فتحعلیخان داغستانی در زمان شاه سلطان حسین توانست این منصب را به دست بیاورد. او از قوم لزگی و سنی مذهب بود. رسیدن او به چنین مقام مهمی در حکومت شیعی صفویان نشان از آن دارد که وی به خوبی با راهکارهای رسیدن به قدرت در حکومت صفویان آشنا بوده است. عاملی که سبب ترقی او شد کسب مقام قوللرآغاسی (منصبی نظامی مختص غلامان) بود. صاحب این منصب می توانست با ابراز لیاقت و یا به هر نحو دیگری که دل شاه را به دست بیاورد، هم صاحب نفوذ سیاسی و هم صاحب ثروت شود. نمونه برجسته این مورد الله وردیخان و پسرش امامقلی خان در دوران شاه عباس اول می باشند. فتحعلیخان داغستانی نیز از طریق این مقام به مقام بالاتر (اعتمادالدوله) رسید. فتحعلیخان را می توان آخرین فرد تقریبا کاردان دربار صفویان دانست. با این روی سیاست های وی با مخالفت و دشمنی گروه های دیگر (بخصوص ترکان و تاجیکان) مواجه شد که درنهایت منجر به کودتایی از سوی دشمنان علیه وی شد. این پژوهش باهدف بررسی و تبیین رقابت های درباری و نقش این رقابت ها در صعود و سقوط فتحعلیخان داغستانی در زمان شاه سلطان حسین، به انجام رسیده است. روش تحقیق در این پژوهش، تاریخی- تحلیلی و جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای انجام شده است.

    کلیدواژگان: اعتمادالدوله، فتح علی خان داغستانی، صفویه، لطف علی خان داغستانی، شاه سلطان حسین
  • نصرت خاتون علوی ناهوکی * صفحات 179-196

    مرزهای جنوب شرقی ایران به دلیل ویژگی‌های خاص جغرافیایی و سیاسی همواره از پرحادثه‌ترین مرزهای ایران بوده است. از سوی دیگر رقابت دولت‌های فرانسه، روسیه و انگلیس بر سر هندوستان، انگلیسی‌ها را بر آن داشت تا با جدا کردن افغانستان از ایران به عنوان منطقه حایل، معابر دسترسی به هندوستان را به دست بگیرند. بنابراین عهدنامه گلد اسمیت و کلنل هلدیچ نقطه‌ عطفی در شکل‌گیری مرزهای جنوب شرقی ایران بود، حکومت‌ ایران که قدرت مقاومت در برابر سیاست انگلیسی‌ها را نداشت، تن به تشکیل گروه‌های مرزی مشترک گلد اسمیت و کلنل هلدیچ داد که نتیجه کار، واگذاری بخش های وسیعی از بلوچستان بود. مقاله حاضر با شیوه توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع و اسناد و مطالعات کتابخانه‌ای و با رویکردی تاریخی سیاسی در پی پاسخ به این سوال است که نقش دولت انگلیس در شکل‌گیری و تکوین مرزهای ایران در ضلع جنوب شرقی نقش موثری داشتند؟ یافته های حاصل از تحقیق نشان دادند که ناآگاهی دولت مردان ایران از تبعات حقوقی مرزهای سیاسی در عرصه بین المللی و ضعف ساختار سیاسی و نظامی حکومت های ایرانی پس از نادرشاه، به دلیل ماهیت قبیله ای و رابطه خاص سیاسی در قالب حکومت‌داری سنتی، در کنار رقابت دولت های استعماری انگلیس و روسیه در دستیابی به مناطق جنوب شرقی ایران با اهداف اقتصادی و سیاسی، مرزهای شرقی ایران را با تاکید صرف بر تامین منافع انگلیس شکل داده است.

    کلیدواژگان: ایران، قاجار، بلوچستان، گلد اسمیت، کلنل هلدیچ
  • سید احسان صادقیان دهکردی *، شهرام یوسفی فر صفحات 197-212

    تلاش‌ها و کنش‌های معطوف به عمران و آبادانی محیط زیست از جانب خاندان برمکی را می‌توان از منظر گرایشات دینی- اعتقادی آنها در دو دوره‌ی قبل و بعد از اسلام ریشه یابی و کنشهای عمرانی- زیربنایی خاندان برمکی را از منظر الهیات محیط زیستی خوانش نمود. مسیله‌ی این پژوهش تبیین چرایی و چگونگی تاثیرگذاری آموزه های اعتقادی و دینی در رویکردهای محیط زیستی برامکه است. در پاسخ به این پرسش‌ها که مهمترین منشاهای اعتقادی و دینی که بر کنش‌های معطوف به حفاظت، آبادانی، رونق و شکوفایی محیط زیست از جانب برامکه تاثیر گذاشته‌اند، کدام بوده اند و چگونه بر رویکرد خاندان برمکی در توجه به محیط زیست تاثیر گذاشته‌اند؟ فرضیه مطرح این است که رویکردهای عمرانی- اقتصادی- فرهنگی اتخاذ شده توسط خاندان برمکی در حوزه محیط زیستی، از دو ساحت فرهنگی ایرانی و اسلامی تغذیه می شد. این تحقیق به روش تاریخی(توصیفی-تحلیلی)انجام شد و در آن نشان داده می شود برمکیان که اولین خاندان ایرانی وارد در

    کلیدواژگان: برمکیان، محیط زیست، آموزه های دینی محیط زیستی
  • حمید اسدپور * صفحات 213-237

    بچکیده : بندر بوشهر به عنوان یکی از بنادر مشهور وتاریخی دارای جایگاه مهمی در اقتصاد،سیاست ،تاریخ و دریانوردی ایران و خلیج فارس بوده است. بندربوشهر در طول دوره افشاریه،زندیه ،قاجاریه و حتی بخشی از دوران پهلوی اول نه تنها بزرگترین بندر ایران در جنوب کشور بشمار میرفت بلکه مهمترین و مشهورترین بندر خلیج فارس نیز محسوب میشد بطوری که حدود بیست کشور خارجی در آن دارای کنسولگری بودند(برازجانی،1397،9) اقتصادبوشهردر قرن نوزدهم میلادی برپایه تجارت و دریانوردی تجاری استوار بود.گسترش تجارت دریایی بوشهردر طول قرن نوزدهم موجبات شکل گیری یک جامعه تجاری قدرتمندی را در بوشهرفراهم کرد بگونه ای که تجاربزرگ وصاحبان سرمایه از سراسر ایران به بوشهرمهاجرت نموده و در آن ساکن گشتند. علیرغم این جایگاه برجسته تاریخی ،بوشهردر نیمه دوم قرن بیستم از توسعه بازماند و جایگاه خود را به رقبا واگذار کردبطوری که اینک جزوبنادر درجه دوم خلیج فارس بشمار میرود. این پژوهش در پی آن است که موانع تاریخی توسعه بوشهر را مورد کاوش قرار دهد و بنابراین پرسش محوری این پژوهش این خواهد بود که موانع تاریخی توسعه بوشهر کدام موانع هستند؟ فرضیه اصلی این مطالعه این است که ضعف و انحطاط جامعه تجاری بوشهر به موازات یک سلسله از عوامل دیگر زمینه های افول بوشهر را رقم زده است.بدیهی است که سایر عوامل نیز در این پژوهش مورد بررسی واقع میشوند.یافته های تحقیق نشان میدهند که توسعه بوشهر منوط به برطرف شدن موانع تاریخی می باشد.

    کلیدواژگان: بوشهر، خلیج فارس، توسعه، بازرگانی، جامعه تجاری پهلوی
|
  • Mohsen Adib Behroz * Pages 1-27

    The battle of Harra Waqim is regarded as a unique incident which needs acknowledgment of its different aspects and its identity in order to achieve a true understanding of this incident and its relevance to Shi'ite thoughts. However this incident must be analyzed according to fundamental elements and benchmarks. Then we will be able to represent the most probable true image of the incident of Harra and its relevance to Shi'ite uprisings. Therefore, the reports on this uprising will be analyzed so that we will achieve information on different aspects of the battle. Then after examination of terminology of Harra the place and time of this incident will be explained. In addition the reasons behind the battle of Harra and different attitudes toward it will be analyzed. Afterwards, the incident is represented by means of the most probable authentic narrations which are chosen through verifying reliability of historical reports method. Moreover, the verifying elements of credibility of Shi'ite uprisings are explained and then the incident of Harra is analyzed based on them. The present paper has applied a descriptive – analytical approach and the subject is analyzed within the framework of library study. According to the present paper, it is proved that the incident of Harra is not regarded as a pure Shi'ite uprising, although the role of the battle of Karbala is inevitable on Harra incident. However credibility of Harra incident is on the verge of acceptance as a Shi'ite uprising, according to other Shi'ite uprisings. Also religious motives were more underlined comparing to social motives of this incident, consequently Umayyad dynasty declined in Hijaz after this battle. It was also regarded as a disaster for the people of Medina and opponents of Ahl al-Bayt managed to exploit the situation and publicized an unholy image for Imam Sajjad (PBUH) among people.

    Keywords: Hareh Waqem-Imam Sajjad-, Shiite uprising, Abdullah bin Hanzaleh, Muslim Ibn Aqaba
  • tahmoores mehrabi * Pages 29-45

    Some of  region in duration history for special geographical position or to reason vicinity in edge big city and or natural agents and unnatural lose own important  and Forget inchmeal. As if that Only residual name of they in sources ancient. Even nowadays also exist some cities  or region  geographical who as yet not determined geographical position and situation that and among that may allude  to Dahestān. Several  stair allud  to Dahestān in sources ancient among  contexts Grecian and inscriptions sassanian era. Even name Dahestān incoming  in some sources Islamic period. But nowadays incognizan Dahestān except historians, recognizers and instructive Iran culture. of course they cant too determined confine Dahestān geographical. As if Shafiei Kadkani this case confession  after vast researches. But sound by new search and quest in sources ancient, should know Dahestān in vicinity  new-fashioned shahrod. However, by using historical methodology and by predication  and historical evidences, in this research it has been tried to examine geographical position Dahestān in befor Islam shell out and with  attention to  sources that period, definition position present Dahestān.

    Keywords: Dahestān, Gorgan, Shahrod, geographical, Dahae
  • Pages 69-87

    Safavid period travel books, along with the reflection of various dimensions and aspects of the social-political life of Iran in the Safavid era, give a significant and distinct narrative of how to exercise political power during Shah Abbas's period, which includes elements Can be tangible. The narrative of the travel writer writes that the centralization of the king in a shah-based political system, along with the weakening of other powers of power, can be used to present a priori approach to a distinct experience of politics Transformation and exercise of political power and mobilize existing forces in order to achieve the desired goals.. Also, the analysis of the content of the narrations of travel writers shows that Shah Abbas's pattern on the path of power, which is a mixture of religious, political and economic actions, roots in the previous traditions of politics and exercising power in Iran, as well as in itself, had some new demands that were the result of deep changes in the international system. Therefore, in this research, the present paper seeks to develop a descriptive-analytical method first of all in the structure of power and politics in the Safavid period, and then, by analyzing the content of the logbooks of this period, a proper explanation of the rotation of politics and power during the period Shah Abbas will be lost.

    Keywords: Safavid period, government, power, Shah Abbas, travelogues
  • Pages 89-106
  • Pages 107-124

    Guilan always had attracted researchers attention as one of the most important areas of constitutional in Iran. In this research is the main objective of the recognition economic problems of the urban and rural community of Guilan along the constitutional revolution. Therefore, the main problem of the research is that the situation and economic situation of the Guilan society have had an impact on the formation of the constitutional movement (between 1290 and 1327 AH). in this research, descriptive and analytical method, the main problem of the research is studied and explained. research achievement was show, the causes of the formation constitutional movement in the Guilan were internal, more than they were influenced by external factors and related to the livelihood of the population and the economic and social interests of the people of Guilan. Establishing justice, improving livelihoods and economic conditions, eliminating the oppression of state rulers and regional owners and preventing the aggression of the Russians were among the most important demands of the people of Guilan on the eve of the constitution movement which had economic roots and eventually led to the formation of constitution movement in Guilan.

    Keywords: Constitutional, Gilan, Economic Factors, Rural Movement, Urban Movement
  • Pages 147-155
  • Pages 179-196

    Southeastern borders of Iran have always been one of the most striking frontiers due to its specific geographical and political features.The competition of the French, Russian and British governments over India prompted the British to seize access to India by separating Afghanistan from Iran as a buffer zone.The Goldsmid and Colonel Holdich Agreement was a turning point in the formation of southeastern frontiers, a government that did not have the power to resist British politics formed the joint committees of the Goldsmith and Colonel Heldich which resulted in thedelination of the borderwhich resulted in the division of sections of Balochistan. This paper is a descriptive-analytical one, relying on library sources, documents, and studies and with a historical-political approach to answer the question that the role of the British Government in the formation and development of Iranian borders played an important role in the southeast side.This paper by using descriptive-analytical methods, relying on documents and library resources with a historical-political approach to answer this question that what is the effective role of the British Government in the formation and development Iranian southeastern borders?The findings of the study shows that the Iranian authoroties ignorance of the legal implications of international political boundaries and the weak political and military structure of Iranian governments after Nader Shah.

    Keywords: Iran, Qajar, Baluchistan, Goldsmid, Colonel Heldich
  • Seyyed Ehsan Sadeghian Dehkordi *, Shahram Yousefifar Pages 197-212

    The review and revising of the Barmaki's construction-infrastructure policies from the environmental point of view and the importance of this concept to the prominent personalities of this Iranian family is the main objective of this study. Although the presentation of a coherent historical explanation of Bermakan's awareness of the concept of environmental protection is difficult, but an attitude to their construction-structural measures and activities indicates the importance of this concept to them. The question of this research is, what are the most important beliefs and cultures in the focus of attention on the environment, and which perspectives have affected the attitude of the Barmak dynasty to the environment? In response to the above question, it has been assumed that the developmental, economic, and cultural approaches adopted by the Barmaki family have a source and source of environment that can be viewed in two dimensions of Iranian-Islamic culture. And the atmosphere. Accordingly, the achievements of this research show that on the one hand, Barmakian, as the first influential Iranian families in the court of Abbasid caliphate, considered the patterns of environmental attention from the ancient periods of Iran. On the other hand, they have reached the highest political positions in the most important political institutions of the Abbasid caliphate, as part of the Muslim family, from the point of view of jurisprudence from the point of view of the environment as well as its dimensions and aspects, as well as why and how They looked at it.

    Keywords: Barmakīyān, Environment, Environmental Religious Teachings
  • Pages 213-237

    Bushehr is one of the famous and historical ports.it has an important place in economy politics history and sailing of Iran and Persian gulf.in duration of Afsharieh Zandieh Qajar and even initial Pahlavi Bushehr port was not the largest port in Sothern iran but also considered as the most important and famous ports of Persian gulf.Near about 20 consulates from different countriesare located in the region. In 19 th century economy of Bushehr was basedon Business and commercial sailing. In crease in Bushehr commercial sailing in 19 th century resulted in forming a powerful commercial societythere in a way that great businessmen and capital owners migrated from different parts of iran and resded in bushehr. Despite of this prominent historical place in second half of 20th century bushehr dropped behind and left its place to rivals.As the moment it is considerd as the second class ports in Persian gulf.this research aims at exploring historical obstacles in development of bushehrand consequently the key question would be as:what are the historical obstaclers in deveploment of busheh?The main hypothesis in this study is weakness and degeneration of bushehr commercial society along with some other factores which ended in bushehr decline part.Obviously other factores will be also be studied in this research.Results show that bushrhr development dependes on resolving historical obstacles.

    Keywords: Bushehr, Persian gulf, Development, Commercial, Commersial society