فهرست مطالب

مجله پایش
سال نوزدهم شماره 1 (پیاپی 89، بهمن و اسفند 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/11/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بهزاد دماری*، علیرضا حیدری صفحات 7-17
    مقدمه

    بهبود شرایط بهداشتی و تغییر وضعیت اقتصادی اجتماعی در ایران، به همراه شهرنشینی برنامه ریزی نشده، منجر به تغییر الگوی بیماری از بیماری های واگیردار به بیماری های غیرواگیر شده است. هدف از انجام این مطالعه طراحی الگوی پیاده سازی مدیریت یکپارچه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در ایران بود.

    مواد و روش کار

    یک مطالعه کیفی 4 مرحله ای شامل تحلیل اسناد(1)، مرور مقالات و گزارش های علمی(2)، مصاحبه های عمیق فردی و بحث های گروهی متمرکز(3) و تایید کمیته راهبردی (4) جهت تحلیل وضعیت و شناخت شکاف خدمات ، تعیین جهت گیری شامل دورنمای 5 سال آینده، اهداف راهبردی در انتهای 5 سال و راهبردهای اصلی و مداخلات و نظام استقرار و الزامات کنترل بیماریهای غیرواگیر انجام شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوا تحلیل گردید.

    یافته ها

    پس از شناخت شکاف خدمات در حوزه های کلان و عملیاتی، اهداف راهبردی در دو گروه مربوط به عوامل رفتاری و عوامل خطر زیستی تدوین شدند.  سه راهبرد اصلی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در ایران شامل ارتقای سواد سلامت گروه های جمعیتی، بهره مندی مردم از خدمات مراقبت های اولیه و نهادینه سازی همکاری فرابخشی برای کاهش عوامل خطر مرتبط با تغذیه، دخانیات، الکل و کاهش تحرک فیزیکی معین است. از الزامات برنامه طراحی شده تمرکز ساختارهای موازی و پراکنده در مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، آموزش نیروی انسانی، تدوین بسته های خدمتی ادغام یافته، تعیین اولویت های تحقیقاتی، تبیین نقش هر یک از دستگاه ها، آگاهی کلیه مدیران دولتی و خصوصی و مشارکت نهادهای مردمی است. 

    نتیجه گیری

    جهت اجرای این برنامه علاوه بر رعایت الزامات استقرار نیازمند اتخاذ تدابیر دیگری مانند ادغام در برنامه بهداشت کشور، تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور و تدوین برنامه جامع سلامت استان ها مبتنی بر وضعیت بومی مطابق این برنامه است.

    کلیدواژگان: الگو، برنامه ملی، پیاده سازی، مدیریت یکپارچه، پیشگیری، کنترل، بیماری های غیر واگیر
  • علی محمد مصدق راد، پروانه اصفهانی* صفحات 19-39
    مقدمه

    برنامه ریزی استراتژیک، علم و هنر تحلیل استراتژیک سازمان، پیش بینی تغییرات محیط داخل و خارج سازمان، تعیین اهداف استراتژیک، توسعه استراتژی ها و تخصیص بهینه منابع برای دستیابی به مزیت برتری است. تدوین و اجرای برنامه استراتژیک در بیمارستان های ایران با چالش هایی همراه بوده است. این مطالعه با هدف شناسایی چالش های برنامه ریزی استراتژیک در بیمارستان ها انجام شد.

    مواد و روش کار

    این پژوهش کیفی به روش پدیدارشناسی و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته با 47 نفر از مدیران عضو تیم برنامه ریزی استراتژیک 17 بیمارستان دولتی، تامین اجتماعی، خصوصی، خیریه و نظامی استان تهران انجام شد. از روش تحلیل موضوعی برای تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها

    مدیریت و رهبری ضعیف، برنامه ریزی نادرست، فرهنگ نامناسب سازمانی، عدم توجه به یادگیری سازمانی و مدیریت ضعیف کارکنان، بیماران، منابع و فرآیندهای کاری موانعی بر سر راه برنامه ریزی استراتژیک در بیمارستان های استان تهران ایجاد کردند. عدم توجیه برنامه ریزی استراتژیک، استفاده از مدل نامناسب برنامه ریزی استراتژیک، تعداد کم کارکنان و بار کاری زیاد آنها، آموزش ناکافی، مشارکت و تعهد کم مدیران، کارکنان و پزشکان در تدوین و اجرای برنامه استراتژیک، کمبود منابع، توجه کم به کار گروهی و بیمار محوری و عدم وجود سیستم مناسب برای مدیریت و ارزشیابی فرآیندهای کاری از جمله مهمترین چالش های برنامه ریزی استراتژیک در بیمارستان ها بودند.

    نتیجه گیری

    مدیران بیمارستان های استان تهران با چالش های متعددی در برنامه ریزی استراتژیک مواجه هستند. این چالش ها در صورتی که به خوبی مدیریت نشوند، مشکلات زیادی در تدوین و اجرای برنامه های استراتژیک ایجاد خواهند کرد. بنابراین، ضروری است که سیاستگذاران و مدیران نظام سلامت اقدامات لازم را برای رفع این موانع بکار گیرند.

    کلیدواژگان: برنامه ریزی استراتژیک، چالش، بیمارستان
  • مسعود اعتمادیان*، علی محمد مصدق راد، محمدجواد سلیمانی، سیدپوریا هدایتی صفحات 41-61
    مقدمه

    مدیریت نقش بسزایی در ارتقای بهره وری بیمارستان ها دارد. برنامه جانشین پروری مدیران فرایند شناسایی، آموزش و توسعه افرادی با توانایی ها و شایستگی های لازم برای تصدی مشاغل مدیریتی کلیدی سازمان است. هدف این مطالعه شناسایی و تبیین عوامل موثر بر جانشین پروری مدیران در بیمارستان بود.

    مواد و روش کار

    این مطالعه موردی به صورت کیفی در سال 1397 در یک بیمارستان فوق تخصصی شهر تهران انجام شد. از روش های مصاحبه ی نیمه ساختار یافته و عمیق فردی، بررسی اسناد و داده های آرشیوی برای جمع آوری داده های پژوهش استفاده شد. مصاحبه شوندگان به صورت هدفمند و با حداکثر تنوع از بین مدیران و کارکنان بیمارستان انتخاب شدند و مصاحبه ها تا اشباع داده ها ادامه یافت (45 مصاحبه). از روش تحلیل موضوعی برای تحلیل داده ها با استفاده از نسخه 11 نرم افزار مکس کیو دی ای استفاده شد.

    یافته ها

    تعداد 33 عامل موثر بر جانشین پروری مدیران در این پژوهش شناسایی و در قالب عوامل درون سازمانی و برون سازمانی طبقه بندی شدند. عوامل درون سازمانی شامل مدیریت و رهبری (حمایت، ثبات و بلوغ مدیریت و قوانین و مقررات)، برنامه ریزی راهبردی (دورنما و اهداف سازمانی، برنامه ریزی جانشین پروری و ارزشیابی برنامه جانشین پروری)، فرهنگ سازمانی (اعتماد متقابل مدیران و کارکنان، ارتباطات موثر، شفافیت سازمانی و شایسته سالاری)، یادگیری سازمانی (تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی جانشین پروری)، مدیریت کارکنان (مسیر ارتقای شغلی واضح، مدیریت استعداد، مشارکت کارکنان و ارزشیابی عملکرد کارکنان)، مدیریت بیماران (سنجش رضایت بیماران و توجه به نیازها و انتظارات بیماران در برنامه جانشین پروری)، مدیریت منابع (تامین منابع مورد نیاز، ساختار سازمانی منعطف، تشکیل کمیته جانشین پروری و مدیریت دانش) و مدیریت فرآیندها (تدوین، اجرا و ارزشیابی فرآیند مدیریت جانشین پروری) بود. همچنین، عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری بر موفقیت برنامه جانشین پروری بیمارستان تاثیر دارند.

    نتیجه گیری

    برنامه جانشین پروری بیمارستان تحت تاثیر عوامل درون و برون سازمانی قرار دارد. مدیران بیمارستان ها باید به این عوامل به هنگام مدیریت برنامه جانشین پروری توجه داشته باشند.

    کلیدواژگان: مدیریت، جانشین پروری، بیمارستان، مطالعه موردی
  • سید طه مرقاتی خویی*، سمیرا قاسم زاده صفحات 63-73
    اهداف

    مقاله حاضر تحت عنوان "توسعه مفهوم سببیت در توارث کودکان متولد از طریق فناوری تولید مثل کمکی (A.R.TS) با دخالت شخص ثالث" با بررسی موازین فقهی، فلسفه حقوق، قواعد عمومی قراردادها و نظام های حقوقی دیگر کشورها به بحث توارث کودکان ناشی از فناوری باروری کمکی با دخالت شخص ثالث و والدین پذیرنده پرداخته است.

    مواد و روش کار

    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی اطلاعات کتابخانه با استفاده از ابزار فیش برداری گردآوری گردید.

    یافته ها :

     برقراری رابطه توارث کودکان متولد از طریق فناوری تولیدمثل کمکی با دخالت شخص ثالث و والدین پذیرنده با استناد به آیه 33 سوره مبارکه نساء، شروط ضمن قرارداد و قاعده "الإمام وارث من لا وارث له" قابل توجیه است چرا که مشخص گردید همانطور که در مواردی همچون ولاء ضمان جریره و زوجیت با عدم وجود رابطه خونی و ژنتیکی فی مابین طرفین اما بدلیل نحوه ارتباط و حمایت های ایشان از یکدیگر ارث بری متقابل پیش بینی شده است، در رابطه مذکور نیز این ساختار قابل تصور است.

    نتیجه گیری:

     قانونگذار می تواند از طریق قرارداد و شرط ضمن آن مدل ارث بری خاصی را بین طفل مولود از طریق A.R.Ts با دخالت شخص ثالث و والدین گیرنده به رغم عدم وجود رابطه نسبی و ژنتیکی در قوانین موضوعه بگنجاند تا اینگونه کودکان نیز مانند سایر کودکان از ارث محروم نگردند.

    کلیدواژگان: A، R، Ts، ارث، اهدای گامت، تلقیح مصنوعی، تولید مثل کمکی
  • فرزانه مفتون*، مژگان شریفان، فاطمه نقی زاده موغاری، محمود طاووسی صفحات 75-84
    مقدمه

    به رغم انجام مطالعاتی در زمینه های مرتبط با سلامت معنوی، نیازسنجی مراقبتهای معنوی، در خدمات سلامت و کاربرد این مراقبتها نیاز به مطالعات بیشتری دارد. مطالعه حاضر با اهداف " تعیین بیماریها و اولویتهایی که مراقبت معنوی در بهبود آن کاربرد دارد"، "تعیین سطوحی از پیشگیری مورد نیاز در ارائه مراقبت معنوی" و "تعیین مراقبتهای معنوی و حیطه های آن" به بررسی نیازهای موجود در زمینه های مراقبت های معنوی از دیدگاه صاحبنظران پرداخت.

    مواد و روش کار

    این مطالعه از نوع کیفی بوده، پس از بررسی متون پیش نویس سوالات پرسشنامه آماده شده و از طریق مصاحبه عمیق با متخصصان مختلف و کارشناس روحانی نهایی شدند.سپس با استفاده از نظرات 10 متخصص با سابقه ی فعالیت علمی و دانشگاهی هم راستا، به صورت مطالعه دلفی طی دو مرتبه مورد بررسی و تکمیل قرار گرفت. در مرتبه اول پرسشنامه ی مدون ارسال شد و در مرتبه دوم پرسشنامه همراه با نتایج نظرات صاحبنظران که در مرتبه اول جمع آوری شده بود، ارسال شده و نظرات نهایی جمع آوری شد.

    یافته ها

    طبق نظرات صاحبنظران، نیاز به مراقبت معنوی در طیف سلامت به ترتیب اولویت شامل بیماریهای مزمن، بیماریهای حاد با تاکید بر دوره ی نقاهت آن، ناخوشی های جزئی و شرایط سالم و به ظاهر سالم است.همچنین بر اساس انواع بیماریها 4 اولویت به ترتیب بیماریهای مزمن نظیر دیابت، بیماریهای ناتوان کننده نظیر MS، بیمار در حال احتضار و خانواده وی و بیماریهای صعب العلاج نظیر سرطان هستند. شایان ذکر است شرایطی مانند اعتیاد، ایدز، بیماریهای جنسی، اختلالات روانی، مشکلات ناباروری، بارداری پس از چهار اولویت اول قرار گرفتند و نسبت به هم دارای اولویت خاصی نبودند. همچنین مراقبتهای معنوی در چهار حیطه ارتباطی، فهمی، سازگاری و عملکردی قابل ارائه است.

    نتیجه گیری

    شرایط مرتبط به بیماریهای مزمن و ناتوان کننده، صعب العلاج و انتهای زندگی هم برای بیماران و هم خانواده آنان، نیاز به مراقبت های معنوی دارد که پرداختن به آنها در سطوح مختلف پیشگیری اولویت دارد. مراقبت های معنوی برای فرد (مراجع) نقش تکمیلی داشته و مکمل درمانهای رایج پزشکی است که با توجه به شرایط، نیاز و فرهنگ فرد ارائه می شود. در ارائه خدمات مراقبتهای معنوی، اصول اخلاق پزشکی مانند هر مراقبت دیگری باید لحاظ شود که شامل حق انتخاب بیمار نیز هست.

    کلیدواژگان: مراقبت معنوی، خدمات سلامت، سطوح پیشگیری، نیازسنجی
  • محمد ترکاشوند مرادآبادی*، محمد عباسی صفحات 85-97
    مقدمه

    گذار ساختار سنی باعث افزایش جمعیت سالمندان و گذار اپیدمیولوژیک باعث تغییر و تجمع بیماری ها و مرگ ها در سنین سالمندی می شود. در پژوهش حاضر قصد بر مشخص نمودن وضعیت علل مرگ و تغییرات آن در جمعیت سالمند [بالای 60 سال] ایران در دوره زمانی 1390 تا 1396 است.

    مواد و روش کار

    روش تحقیق تحلیل ثانویه داده های جمعیت سرشماری و داده های مرگ ثبت شده در سازمان ثبت احوال است. داده های مرگ بر اساس طبقه بندی استاندارد بین المللی [ICD10] استخراج شده و به تفکیک جنسیت و در گروه های سنی در جمعیت سالمندان تحلیل شده است. با استفاده از میزان سال های عمر از دست رفته [YLL]، مرگ آوری هر بیماری مشخص شده و امکان مقایسه آن در طی زمان، جنسیت و سن به صورت استاندارد فراهم آمده است.

    یافته ها

    طی سال های 1390 تا 1396 بیش از 65 درصد کل فوت های کشور در سنین سالمندی رخ داده است. حدود نیمی از فوت سالمندان مربوط به بیماری های قلبی و عروقی بوده و سرطان ها و تومورها  و بیماری های دستگاه تنفسی با حدود 10 درصد در رده های بعدی قرار دارند. در سال 1395 سال های عمر از دست رفته برای مردان و زنان سالمند به ترتیب به مقدار 118027 و 1174054 نفر سال محاسبه شده است.

    بحث و نتیجه گیری

    افزایش سن مرگ و رخ دادن حجم بالایی از فوت ها در سنین سالمندی نشان از طی شدن گذار اپیدمیولوژیک، و همراه با شیوع بیماری های مزمن و پدیدآمدن مرگ هایی با زمینه های کاملا اجتماعی است. توجه به سیاست گذاری اجتماعی در جهت بهبود سطح سلامت به ویژه برای سالمندان در این دوره ضروری است.

    کلیدواژگان: جمعیت سالمند، مرگ، گذار اپیدمیولوژیک، ایران
  • نیلوفر طاهرپور، حمید سوری*، سهیلا بخشنده صفحات 99-108
    مقدمه

    سلامت دهان جزء اصلی سلامت همگانی است و اهمیت آن در کارکنان حوزه سلامت به عنوان بخش مهمی از جامعه و الگویی برای خدمت گیرندگان قابل توجه است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین الگو ، شیوع و ارزیابی عوامل خطر موثر در از دست دادن دندان کارکنان حوزه سلامت بوده است.

    مواد و روش کار

    مطالعه ی حاضر برگرفته از مرحله اول مطالعه کوهورت سلامت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. متغیرهای اصلی مورد بررسی با استفاده از پرسشنامه های استانداردشده و مشاهده مستقیم سنجیده شده اند. در این مطالعه عوامل موثر در از دست دادن دندان به صورت شمارشی، 1381 نفر با استفاده از مدل رگرسیون رتبه ای با استفاده از پرسشنامه موردبررسی قرارگرفته است. از نرم افزار SPSS.21 و STATA.14 نیز جهت تحلیل اطلاعات استفاده شده است.

    یافته ها

    شیوع از دست دادن دندان و بی دندانی کامل در هر دو جنسیت به ترتیب 1/68 درصد و 1/8 درصد بوده است. همچنین تعداد دندان از دست داده در میان زنان کمتر از مردان بوده است. نتایج مدل چندگانه رگرسیون رتبه ای نشان داد که عوامل موثر بر از دست دادن دندان، سابقه مصرف سیگار و افزایش سن، استفاده از مسواک،  نخ دندان، جنسیت (زن) و رفاه اقتصادی - اجتماعی دندان بوده است.

    نتیجه گیری

    شیوع از دست دادن دندان در کارکنان حوزه سلامت به رغم اشتغال در بخشی که انتظار می رود از دانش نسبتا بهتری نسبت به سلامت دهان و دندان داشته و دسترسی بهتری به این خدمات داشته باشند، نسبتا بالا است. بنابراین علاوه بر توصیه های کلی برای ارتقای سلامت دهان و دندان لازم است به موانع شغلی و سبک زندگی خاص ایشان توجه شود و مداخلات مناسب برای این منظور توسط متولیان این حوزه صورت پذیرد.

    کلیدواژگان: سلامت دهان و دندان، از دست دادن دندان، کارمندان
  • معصومه تهرانی*، قدرت الله شاکری نژاد، فرزانه جاروندی، سعیده حاجی نجف، زهرا باجی صفحات 109-120
    مقدمه

    امروزه روش های سنتی آموزش با ظهور فن آوری کارایی خود را از دست داده اند. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزشی با استفاده از دو روش سخنرانی و پیام رسان تلگرام بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر بهبود رفتار مصرف غذای آماده در دختران دبیرستانی شهر اهواز انجام شد.

    مواد و روش کار

    این مطالعه مداخله ای بر 61 دختر دبیرستانی شهر اهواز (31 نفر در گروه سخنرانی و 30 نفر در گروه شبکه مجازی) انجام شد. داده ها در زمان های قبل، بلافاصله بعد و 2 ماه بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده و نیز پرسشنامه بسامد خوراک جمع آوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ویراست 24 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.

    یافته ها

    میانگین امتیاز سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده در هر کدام از گروه های سخنرانی و شبکه مجازی نسبت به قبل از مداخله افزایش معنادار یافت. و نیز میزان رفتار مصرف غذای آماده نیز در هر یک از دو گروه به طور معنادار نسبت به قبل از مداخله میانگین امتیاز کاهش داشت. و همچنین میانگین امتیاز از نظر سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده میان دو روش آموزشی تفاوت معنادار مشاهده نگردید. رفتار مصرف غذای آماده تنها در مقطع 2 ماه بعد از مداخله میان دو روش آموزشی تفاوت معنادار داشت.

    نتیجه گیری

    آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده با استفاده از هر یک از روش های سخنرانی و شبکه مجازی بر بهبود رفتار مصرف غذای آماده موثر بود اما میان دو روش آموزشی تفاوت معنادار مشاهده نگردید.

    کلیدواژگان: سخنرانی، شبکه مجازی، غذای آماده
|
  • Behzad Damari*, Alireza Heidari Pages 7-17

    Objective (s): 

    Improving health conditions and changing socioeconomic status in Iran, along with unplanned urbanization, has led to change in the pattern of communicable to non-communicable diseases. The aim of this study was to design a plan for implementation of integrated prevention and control of non-communicable diseases in Iran.

    Methods

    A 4-step qualitative study including document analysis, review of articles and scientific reports, in-depth individual interviews and focused group discussions and approval by the String Committee for Status Analysis and Service Gap Recognition was conducted. Then 5-year vision, strategic goals in the next 5 years and the main strategies and interventions and required re-organization were provided. Data were analyzed using content analysis method.

    Results

    Strategic goals were formulated in two groups related to behavioral and biological risk factors. Three main strategies for prevention and control of non-communicable diseases included promotion of health literacy, utilization of primary care services, and stabilization of intersectoral cooperation to reduce risk factors related to nutrition, tobacco, alcohol, and physical activity. Designed plan requirements included centralization of parallel and dispersed structures in non-communicable diseases management of the Ministry of Health, training human resources, developing integrated service packages, setting research priorities, explaining the role of each organization, increasing awareness of all public and private managers, and non-governmental organizations participation.

    Conclusion

    In order to implement this program, in addition to the consideration of the deployment requirements, other measures such as integration into the country's health program, the approval in the Supreme Council of Health and Food Security of the country, and the development of a comprehensive provincial health plan based on this program are required.

    Keywords: Plan, National Program, Policy Document, Implementation, Integrated Management, Prevention, Control, Non-communicable Diseases
  • Ali Mohammad Mosadeghrad, Parvaneh Isfahani* Pages 19-39

    Objective (s):

     Strategic planning (SP) is the art and science of strategic analysis of an organization, forecasting changes in an organization’s internal and external environments, articulating strategic goals, developing strategies, and utilization resources to achieve competitive advantage. Iranian hospitals are facing challenges in formulating and implementing strategic plans. Hence, this study aimed to explore and identify strategic planning challenges in hospitals.

    Methods

    This qualitative study was conducted using semi-structured interviews with 47 managers of 17 public, private, social security, charity and military hospitals in 2016. Hospitals were selected purposefully from Tehran province hospitals in Iran. Content thematic analysis was used for data analysis using inductive approach. Overall, 8 themes and 34 codes were identified from the data.  

    Results

    weak leadership and management, in-effective planning, inappropriate organizational culture, insufficient organizational learning, and ineffective management of employees, patient, resources and processes caused obstacles to effective strategic planning in hospitals. Lack of justification for strategic planning, incompetent strategic planning team, inaapropriate strategic planning model, lack of teamwork morale, poor communication and coordination, inadequate education and training, lack of  managers’, employees’ and physicians’ commitment and participation, lack of resources, lack of monitoring and evaluation were the main challenges of strategic planning in hospitals.

    Conclusion

    Hospital managers are facing challenges in strategic planning. If these challenges are not managed well, more problems will occur during strategic plans implementation. Policy makers and managers have to address these barriers before implementing the strategic plans.

    Keywords: Strategic plannig, challenge, hosptial
  • Masoud Etemadian*, Ali Mohammad Mosadeghrad, Mohammad Javad Soleimani, Seyed Pouria Hedayati Pages 41-61

    Objective (s): 

    Managers play a vital rol in hospital productivity. Succession planning is the process of identifying, developing, evaluating and training talented employees, which can, in turn, ensure organizational management and leadership continuity. Hospitals lag behind other business industries in using succession planning. This study aimed to identify key success factors of succession planning in a hospital.

    Methods

    This case study was conducted in a public hospital that implemented succession planning in Tehran, Iran in 2018. Research participants were drawn from a purposive sample of hospital managers and employees (45 persons). Indepth semi-structured interviews were conducted using open-ended questions. Thematic analysis was used for data analysis using MAXQDA 11 software.

    Results

    Thirty-three factors affecting hospital succession planning were identified and grouped into two categories (i.e., internal and external factors). Internal factors including management and leadership (i.e., managers’ support, stability and maturity and rules and regulations), strategic planning (i.e., organizational vision and goals, succession planning, and succession planning evaluation), organizational culture (i.e., mutual trust, effective communication, and organizational transparency), organizational learning (i.e., developing, executing and evluating succession education plans), employees’ management (i.e., clear job career, talent management, employees’ involvement and employees’ performamnce evaluation), patients’ management (i.e., patient satisfaction survey and paying attention to patients’ needs and expectations in succession planning), resources management (committing resources, flexible organizational structure, succession planning committee and knowledge management) and process management (formulation, implementing and evaluation robust succession planning processes) affect management succession planning. Besides, a hospital’s succession planning can be influenced by political, economic, social and technological factors.

    Conclusion

    Succession planning in hospitals could be affected by internal and external factors. Hospital managers should consider these factors in their management succession planning.

    Keywords: Management, Succession planning, Hospital, Case study
  • Seyyed Taha Merghati Khoei*, Samira Ghasemzadeh Pages 63-73

    Objective (s):

     This article discusses about developing concept of causality in inheritance of children born through assisted reproductive technologies with third party intervention by referring to jurisprudential standards, philosophy of law, general rules of contracts and the legal systems in different countries including Iran.

    Methods

    A through review was conducted in order to develop the concept of causality in inheritance of children born through A.R.Ts with third party intervention.

    Results

    We can rationalize reciprocal inheritance of the child born by assisted reproductive technologies (ARTs) with third party intervention and adoptive parents by virtue in An-Nissa  Sura, Verse 33, where the implied terms by contract and jurisprudential principle that says ‘Imam is the heir of a person who has no heir’.
    And if so there is no genetic relationship between the two parties in guarantee of crime and matrimony, but the reciprocal inheritance is predicted, and now we can apply this structure in the mentioned relationship.

    Conclusion

    The legislator, through contract and the implied terms, can design a specific model for reciprocal inheritance between these children and their adoptive parents, despite the absence of genetic relationship between them, so that these children can inherit from their parents as other children.

    Keywords: A.R.Ts, Inheritance, Gamete donation, In vitro fertilization, Assisted reproduction
  • Farzaneh Maftoon*, Mojgan Sharifan, Fatemeh Naghizadeh Moghari, Mahmood Tavossi Pages 75-84

    Objective (s): 

    Patients suffering from different illnesses might need spiritual care especially those who are suffering from chronic diseases. The aim of this study was to perform a need assessment study of spiritual care.

    Methods

    This was a qualitative study. First a questionnaire was designed based on literature review and experts opinions. Then this questionnaire was administered to a panel of experts using the Delphi method. The panel were experts in psychiatry, social medicine, epidemiology, quality of life, medical ethics, pediatric, nursing, occupational medicine and religion.

    Results

    Experts indicated that patients with chronic diseases, patients with acute diseases at recovering period, incurable diseases, the patients at the end of life and also their families have priority for receiving spiritual care. Moreover they indicated that those with addiction, psychiatric diseases, sexual problems, HIV positive and infertility problems need spiritual care.

    Conclusion

    Spiritual care could be integrated into the mainstream medical treatment. However, patients’ medical condition, culture, medical ethics and patient choice have important role in delivery of spiritual care.

    Keywords: Spiritual care, Health services, Prevention levels, Need assessment
  • Mohammad Torkashvand Moradabadi*, Mohammad Abbasi Pages 85-97

    Objective (s):

     The epidemiological transition causes changes and accumulation of diseases and deaths in old age. This study presents information on the leading causes of deaths for elderly (aged 60 and over) in Iran for this group for 2011 to 2017.

    Methods

    This was a secondary analysis and is primarily based on data available in the Census and Civil Registration Organization. Deaths in 17 groups of causes according to the international classification of diseases-10 [ICD-10] were analyzed by sex and age groups. The main causes of deaths identified using YLL index and compared by time, gender and age.

    Results

    During the study period more than 65 percent of all deaths occurred in elderly adults. About half of the deaths of elderly were related to cardiovascular diseases. Deaths due to cancer and tumors, and respiratory diseases were about 10%. The number of YLL for men and women in the year 2016 were 118027 and 1174054, respectively.

    Conclusion

    The epidemiological transition has taken placed and was associated with the spread of chronic diseases and the emergence of deaths attributable to social factors.

    Keywords: older persons, deaths, Epidemiological transition, social policy, Iran
  • Niloufar Taherpour, Hamid Soori*, Soheila Bakhshandeh Pages 99-108

    Objective (s): 

    This study aimed to investigate the pattern, prevalence, behavioral and socio-economic factors that relate to tooth loss among Shahid-Beheshti University of Medical Sciences employees.

    Methods

    The data used for this was derived from a cohort study of Shahid-Beheshti University of Medical Sciences employees. The study was assessed tooth loss among 1381 participants using ordinal regression modeling . Additionally data from self-administered questionnaire were used.

    Results

    Prevalence of tooth loss and edentulous in both genders was 68.1% and 1.8% respectively. In general tooth loss among women were lower than men (P<0.05). According to adjusted ordinal regression model, smoking (OR=3.12-CI: 1.03-9.44), age (OR=1.10-CI: 1.07-1.12), use of toothbrush (OR=0.42-CI: 0.23-0.76), tooth floss (OR=0.64-CI: 0.46-0.90), gender (OR for female gender =0.61-CI: 0.43-0.86) and socio-economic status (OR=0.77-CI: 0.65-0.91) significantly were associated with tooth loss.

    Conclusion

    Health workers had a relatively high prevalence of tooth loss, despite being employed in a health sector (medical university), and expected to have relatively better knowledge of oral health and better access to the oral health services

    Keywords: Oral health, Tooth loss, Employees
  • Masoumeh Tehrani*, Ghodratollah Shakerinejad, Farzaneh Jarvandi, Saeedeh Hajinajaf, Zahra Baji Pages 109-120

    Objective (s):

     This study aimed to compare the effect of two training methods in-person and mobile based virtual network on improving fast food consumption behavior in high school girls in Ahvaz, Iran.

    Methods

    This interventional study was performed on 61 high school girls in Ahvaz (31 in-person group and 30 virtual network group). Data were collected before, immediately after and 2 months after the intervention by using a theory of planned behavior and food frequency questionnaires. Data were analyzed by SPSS version 24.

    Results

    The constructs of the theory of planned behavior in both groups significantly increased compared to before the intervention. Fast food consumption behavior was also significantly decreased in two groups compared to before the intervention. There was no significant difference between two training methods. Only two months after the intervention, fast food consumption behavior was significantly different between the two training methods.

    Conclusion

    Planned Behavior Theory-based training using both in-person and virtual network methods was effective on improving of fast food consumption behavior. There was no significant difference between two methods.

    Keywords: lecture, virtual network, fast food