فهرست مطالب

نشریه مبانی فقهی حقوق اسلامی
سال هشتم شماره 2 (پیاپی 16، پاییز و زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مجید امانداد*، جواد پنجه پور، هرمز اسدی کوه باد صفحات 9-34

    در عصر حاضر با افزایش روابط افراد در ابعاد مختلف مالی و غیرمالی اختلافات بین آنها نیز رو به فزونی نهاده است، افزایش اختلافات باعث گردیده قوه قضائیه در رسیدگی ها دچار مشکل شده و با توجه به حجم بالای پرونده ها آسیب هایی نظیر اطاله دادرسی، پایین آمدن سرعت رسیدگی و احیانا صدور آراء متهافت و... دامنگیر این سیستم شده و نهایتا نارضایتی اصحاب دعوا را به دنبال داشته باشد؛ لذا به نظر می رسد چنانچه در رسیدگی و حل و فصل دعاوی یک سیستم قضایی خصوصی نیز همراه و همکار سیس تم قضایی دولتی گردد نقش موثری در حذف آسیب های پیش گفته  خواهد داشت و از آنجایی که  قضاوت اسلامی، سیستم  قضایی اسلامی را طلب می کند  باید مشروعیت این سیستم خصوصی به اثبات برسد؛ پس از بررسی و بازخوانی متون اسلامی وارده در باب قضا علی الخصوص روایات و همچنین مطالعه آثار و تقریرات فقها در باب قضا به نهادی تحت عنوان تحکیم برمی خوریم که حتی شواهدی مبنی بر جریان آن در عصر تشریع نیز وجود دارد؛ بنابراین برآنیم تا سیستم قضایی خصوصی را بر پایه نهاد تحکیم طراحی و پیاده نماییم؛ با اذعان به این مطلب که شاید بتوان برخی از مفاهیم و نهادها را به مقتضای زمان و مکان ساختارسازی و با قالب و شکل جدید از آن بهره برداری نمود. لذا بر اساس نظر مشهور فقیهان شیعه، قضاوت تحکیمی در عصر غیبت امری جایز و پذیرفتنی است ولی درمقابل گروهی از فقها به دنبال بحث مربوط به شرایط قاضی تحکیم، به عدم موضوعیت قاضی تحکیم در عصر غیبت اشاره نموده اند و برخی از آنان فرض وجود قاضی تحکیم در زمان حضور را نیز در برخی از شرایط ناممکن می دانند. لذا در این نوشتار سعی خواهد شد با تبیین اقوال و دلایل مشروعیت قاضی تحکیم، چگونگی اثبات مشروعیت سیستم قضایی خصوصی از طریق نهاد تحکیم مورد بررسی قرار گیرد.

    کلیدواژگان: سیستم قضایی خصوصی، قاضی تحکیم، مشروعیت، جواز
  • سمیه حیدری*، احمد باقری صفحات 35-59
    تبرع به معنی بذل مال یا منفعتی به دیگری یا انجام عملی برای غیر به قصد احسان و بدون چشمداشت چیزی است. عقد و یا ایقاع بودن تبرع بستگی به کاربردها و مصداق های آن دارد. لذا وقتی تبرع موجب تصرف در مال غیر یا تملیک باشد، قطعا نیازمند قبول خواهد بود، در این صورت این گونه اعمال تبرعی عقد است و هنگامی که اثر تبرع صرفا اسقاط حق خود باشد، لزوما ایقاع است. متبرع، متبرع به و متبرع له ارکان تبرع هستند. متبرع علاوه بر برخورداری از اهلیت تصرف (کمال) باید واجد اهلیت تبرع نیز باشد. در حالی که متبرع له کافیست اهلیت تمتع داشته باشد. متبرع به نیز می تواند عین، دین، منفعت، یا عمل باشد.
    کلیدواژگان: قاعده، تبرع، متبرع، متبرع به، متبرع له، اهلیت تبرع
  • عادله رحمانی*، علیرضا عابدی سرآسیا، سید محمد تقی قبولی درافشان صفحات 61-84

    تفسیر فقهی، یکی از قدیمی ترین و سودمندترین روش های تفسیر قرآن است که مفسر در آن احکام فقهی را از میان آیات الاحکام استخراج می کند. بنابراین، تفاسیر متعددی با سلیقه ها و روش های مختلف نگاشته شده است که شناخت این روش ها به درک بهتر مقصود خدا کمک می کند. این تفاسیر را نه تنها در کتب تفسیری یا آیات الاحکام بلکه در میان کتب فقهی یا روایی نیز می توان یافت. یکی از این منابع، کتاب صد و ده جلدی (بحارالانوار) علامه مجلسی می باشد. این اثر اگر چه حدیثی است؛ اما توضیحات ارزشمندش پیرامون آیات و روایات، آن را به یک دایره المعارف شیعه تبدیل نموده است. در این مقاله، ابتدا با روشی توصیفی- تحلیلی و با ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانه ای واسنادی، تعریفی از آیات الاحکام بیان گردیده و در ادامه به توضیحاتی درباره تاریخچه کتب معروف آیات الاحکام و نحوه نگارش آن ها پرداخته شده است. در آخر هم سخنانی پیرامون مرحوم مجلسی، روش تفسیری ایشان به همراه دیدگاه های برخی از علمای شیعه ذکر شده است.

    کلیدواژگان: آیات الاحکام، باب طهارت، بحارالانوار، روش تفسیری علامه مجلسی
  • نایب یزدانی پور*، حمید درایتی، رضا دانشور ثانی صفحات 85-98

    با توجه به اهمیت نسب در حفظ نظام خانواده و ثبات نسل ها، اهتمام شارع و قانون گذار همواره بر حفظ آن در سایه تقنین بوده است. از این رو در فقه امامیه و به تبع آن قانون مدنی برای اثبات نسب پدری که به دلیل پنهانی بودن منشا آن به مراتب دشوارتر از نسب مادری است، دلایل متعددی مانند قاعده ی فراش، اقرار، شهادت و... را تعیین کرده است و حتی در فرض نبودن دلایل قوی تر به لحاظ کشف واقع، قائل به قابلیت استناد به ضعیف ترین ادله هم چون قرعه است. در این میان با توجه به عدم حصری بودن ادله ی اثبات نسب و نحوه ی عملکرد شارع در این حوزه، جایگاه روش های دقیق علمی چون DNA TYPING یا آزمایش DNAکه از اهم کاربرد آن در علم ژنتیک، اثبات نسب و تعیین رابطه ی ابوت می باشد، قابل تامل و بررسی است، لذا با توجه به نظریات فقهاء و حقوق دانان و استناد به ادله ی اصولی و فقهی از جمله حجیت قطع و علم عرفی، حجیت این آزمایش در اثبات نسب به لحاظ شرعی و قانونی قابل اثبات است.

    کلیدواژگان: نسب، DNA، اماره ی فراش، حجیت قطع، علم عرفی
  • سیددرید موسوی مجاب، مهدی محمدی* صفحات 99-122

    به لحاظ اهمیت بحث مسوولیت کیفری، موضوع مسوولیت جاهل به حکم از موضوعات مهم و اساسی است. لذا حدود مسوولیت کیفری فرد جاهل به حکم، مساله مهم و تاثیرگذاری در روابط میان اشخاص تلقی می گردد. از این رو، نظرات مختلفی در مورد این موضوع ارائه شده است. نباید مطلقا، فرد جاهل به حکم را مسوول دانست؛ بلکه با توجه به اصول و قواعد مسلم عقلی و شرعی، باید برای رفع مسوولیت از شخص جاهل ملاکهای معینی تنظیم، و قاعده «جهل به قانون رافع مسوولیت نیست» تعدیل گردد. هدف این مقاله، تبیین جایگاه جهل حکمی و تاثیر آن بر مسوولیت کیفری، در آراء فقهای امامیه می باشد. نتیجه بررسی ها نشان می دهد که از دیدگاه اسلامی قاعده «جهل حکمی رافع مسوولیت کیفری است، مگر اینکه جاهل مقصر ملتفت بوده» جاری می باشد.

    کلیدواژگان: جهل حکمی، علم، جاهل، مسوولیت کیفری
  • داریوش بخردیان*، راضیه عطار، احسان علی اکبری بابوکانی صفحات 123-138

    گسترش جوامع انسانی، پیشرفت و توسعه روزافزون نرم افزارها، عدم رعایت قوانین و استفاده ی غیر اصولی از این وسایل موجب بروز حوادثی در زمینه حوادث رانندگی سبب شده است. به دلیل اهمیت بسیار موضوع و افزایش حوادث منجر به صدمات جانی و مالی در عصر حاضر، در این پژوهش سعی شده است موضع فقه اسلامی با استناد به منابع کتاب، سنت، دلیل عقل و قواعد فقهی نسبت به حوادث ناشی از عدم رعایت مقررات رانندگی، بررسی و مورد شناسایی قرار گیرد. در این پژوهش عنایت و توجه شریعت و فقه اسلامی به این حوادث به لحاظ حکم تکلیفی و وضعی به خوبی معلوم و تبیین می شود.

    کلیدواژگان: تصادم، حوادث رانندگی، رعایت قوانین، دلیل عقل
|
  • Majeed Amandad *, Javad Panjepour, Hormoz Asadi Koohbad Pages 9-34

    In the present era, with the increase in various aspects of communication –financial and non-financial-disputes among people have risen as well. The boost in conflicts has interfered with the way the judiciary system deals with hearings and due to high volumes of cases some harm such as prorogation of procedures, slackening of hearing pace and occasionally passing defective judgments have been inflicted upon this system which has eventually led to discontent among litigants. Therefore, seemingly, if a private justice system accompanies and aids the governmental judiciary system in hearing and resolving litigations, it will have an effective role in elimination of aforementioned issues and forasmuch as Islamic judgment demands Islamic judicial system, the legitimacy of this private system must be proved. Having investigated and reviewed Islamic texts concerning  adjudication  particularly accounts and also afterstudying the works and pleadings of jurisprudents, we are faced with an institution entitled “consolidation”(Tahkim) which there is even some evidence for its existence in canonization era.Consequently, we aim to design and implement the private justice system based upon consolidation institute. Through acknowledging the fact that some conceptions and institutions might be structured in accordance with time and place and be utilized in a new shape. Therefore, according to the opinion of shia’s jurisprudents, consolidatory (tahkimi) judgment in the time of occultation (of imam) is an allowable and acceptable issue .In contrast, some jurisprudents have cited lack of relevance with regard to the conditions of consolidation (tahkim) judge and some consider the existence assumption of a consolidation judge in the time of presence (of imam) even impossible at times. Therefore, by elaborating utterances and reasons of consolidation judge legitimacy, this article will attempt to examine the manner in which the legitimacy of private justice system is proved through consolidation (Tahkim) institute.

    Keywords: Private Judicial System, Tahkim Judge, legitimacy, Permit
  • Somayeh Heydari *, Ahmad Bagheri Pages 35-59
    Donation means to give finance or benefit to other or help with people without expecting any thing. Contract or order in donation depend to it`s applications applies. When donation cause possession in other`s finance or acquisition, it need accepted so the donation`s apply are contract and when donation`s effect is droping right, it is necessarily order. Foundation of donation is donor, donated and acceptor donation. Donor should have possession`s conditions and donation`s conditions.Donated can be essence, liability, benefit or action.
    Keywords: Rule, Donation, Donor, Donated, Acceptor Donation, Donation`S Conditions
  • Adeleh Rahmani *, Alireza Abedi Sarasia, Seyed Mohammad Taghi Habooli Dorafshan Pages 61-84

    Juridical interpretation is one of the oldest and most useful Methods of interpretation of the Quran that commentator is extracted juridical sentences from the Jurisprudential Verses. So many interpretations have been written with different viewpoints and methods which knowing them helps to more understanding of God's intention. We can find these interpretations not only in interpretative books or Jurisprudential Verses but also in juridical or narrative ones. One of these sources is Allame Majlisi’s one hundred and ten volumes Bihar al-Anwar. Although this book is a hadith collection but valuable comments about the verses and ahadis makes it as a Shia Encyclopedia. In this paper, with descriptive and analytical way and information which is collected through documents and books, at first a definition of Jurisprudential Verses is mentioned and went on to explain about the history, famous Jurisprudential Verses books and the way which has been written. Finally some points about him and his interpretative method with the views of other Shia scholars are expressed.

    Keywords: Jurisprudential Verses, Chapter of Taharat, Bihar Al-Anwar, Interpretative Method of Allame Majlisi’s
  • Nayeb Yazdanipoor *, Hamid Derayati, Reza Daneshvar Sani Pages 85-98

    Due to the relative importance of maintaining the system of the family and stability of generations, Lawgiver and the legislators’ attention has always been to keep it in the shade of Legislation. Therefore in the Imamiya jurisprudence and consequently, the law to prove the patrilineal that it is much more difficult because of the hidden of its origin rather than the matronymic, several reasons has set such as the rule mattress, confession, testimony and … . And even on the assumption of no more reason to discover the fact, is believe in the capability to cite weakest reasons such as a grace. Due to lack of the limitative of evidence, the Proof of lineage and how performance of the legislator in this field, the Place of rigorous scientific techniques such as DNA TYPING or DNA test that the most important application is in genetic science, the proof of lineage and determination of paternity and is considerable and review. Therefore, according to the opinions of jurists and lawyers and based on the evidence and legal principles, including the agument of definitive and traditional science, the agument of this test is provable to prove the lineage in terms of legal and religious.

    Keywords: Lineage, DNA, Rule Mattress, Agument of Definitive, Traditional Science
  • Sayed Doraid Mousavi Mojab, Mahdi Mohammadi * Pages 99-122

    One of the conditions of penalties, besides criminal behavior, is the authentication of criminal situation in a way we can attribute this action to its doer. This criminal capacity has two principles: knowledge and free will. If the doer is unaware to the law, it is called "Ignorance of Law", which has four kinds: intentional delinquent ignorance, non-intentional delinquent ignorance, intentional non- delinquent ignorance, and non-intentional non- delinquent ignorance. Considering the authentication of criminal situation, it can be said that ignorance of law removes criminal responsibility. According to the Islamic rules, non-intentional ignorance of law removes any kind of criminal responsibility.

    Keywords: Ignorance of Law, Science, Ignorant, Criminal Responsibility
  • Daryoush Bekhradian *, Raziye Attar, Ehsan Aliakbari Pages 123-138

    The progress of human societies and development of software and not regarding laws and incorrect use of the equipment is causing traffic accidents now a day.Due to increased accidents causing damage to life and property, in this research, citing legal position of the Quran, Sunnah, the intellect and the legal rules of the accidents caused by non-compliance with driving rules. Finally in this paper the view point of the law and jurisprudence surrounding the accident is well represented.

    Keywords: Accidents, Car Accidents, Abeyance of Law, wisdom