فهرست مطالب

نشریه مبانی فقهی حقوق اسلامی
سال ششم شماره 2 (پیاپی 12، پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/09/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سلمان احمدی*، علیرضا امینی صفحات 9-19

    یکی از پر شمارترین پرونده های قضایی، مربوط به دیون مالی در دادگاه هاست. قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، مسئولیت اثبات ناداری را بر عهده ی مدیون گذاشته و تفاوتی در میان منشا بدهکاری او قائل نشده است. از منظر این نوشته، نادیده گرفتن سابقه ی بدهکاری مدیون، از مواردنقص این قانون است. لذا با طرح این سوال که بار اثبات اعسار در بدهی های غیر مسبوق به مال برعهده ی کیست؟ تلاش کرده تا با دلایل متقن فقهی، ثابت کند که این وظیفه بر عهده ی مدیون معسر نیست و به همین دلیل با استناد به این دلایل، واضعین قانون سزاوار است در اصلاحات بعدی سابقه دین را در حمل بار اثبات بر طرفین دعوا ملحوظ نظر قرار دهند. موضوع دیگری که در این نوشته به آن پرداخته شده قبول مسئولیت مالی و تاثیر آن در اعسار و ایسار مدیون است که نتیجه ی حاصل شده این است که پذیرش مسئولیت مالی بدون اینکه در قبال آن مالی دریافت شده باشد دلیل بر موسر بودن بدهکار نیست

    کلیدواژگان: اعسار، ایسار، بدهکار، طلبکار، محکومیت
  • مهدی خادم سربخش*، هدایت الله سلطانی نژاد صفحات 21-48

    گاه یکی از اصول بنیادین حقوق مسئولیت مدنی که از سوی بعضی از حقوق دانان و نظام های حقوقیمی- » اصل قابلیت جبران کلیه خسارات « یا » اصل لزوم جبران ضرر « مورد پذیرش قرار گرفته است باشد. این اصل که در حقوق فرانسه مورد پذیرش قرار گرفته و در دکترین حقوق ایران نیز از اقبال گسترده برخوردار است، قدمتی بیش از یک قرن ندارد و هنوز نیز در بسیاری از نظام های حقوقی با انکار و تردیدهای زیادی روبه رو میباشد.در فقه نیز بعضی از فقها به طرفداری از این اصل پرداخته و با استناد به قاعده ی لا ضرر، ایناصل را یک اصل مسلم شرعی دانسته اند؛ در نقطه ی مقابل، مشهور فقها با این اصل به مخالفت پرداخته و این اصل را مورد پذیرش قرار ندادهاند. در این مقاله به این نتیجه گیری رسیدیم که هرچند اصل لزوم جبران کلیه خسارات را نمیتوان اصل مسلم شرعی دانست، اما با این حال پذیرشاین اصل نیز با هیچ مانع شرعی مواجه نمیباشد.

    کلیدواژگان: جبران خسارت، حقوق مسئولیت مدنی، زیان، نظام عرفی و قانونی خسارت
  • علی اکبر عارف*، قاسم عارف صفحات 49-61

    این مقاله به دنبال بررسی فقهی کفایت پرداخت ارش از سوی جانی در پیوند عضو پس از قصاصمی باشد و بدین منظور با در پیش گرفتن روش کتابخانه ای، پس از طرح بحث و بیان دیدگاه های موجود در مساله، به نقد و بررسی هر یک از آن ها می پردازد و در پایان با در نظر گرفتن پیشرفت های به وجود آمده در مساله پیوند عضو، نظریه تفصیل بین موردی که جنایت جانی تنها علت محدثه قطع باشد و موردی که جنایت جانی در حدوث و بقاء علت تامه محرومیت مجنی علیه ازعضو باشد را مطرح نموده و در فرض اول به کفایت پرداخت ارش حکم نموده و در حالت دومصورت، حق درخواست قطع مجدد عضو را برای مجنی علیه ثابت می داند.

    کلیدواژگان: ارش، قصاص، پیوند عضو، قطع عضو
  • محمدباقر عامری نیا* صفحات 63-93

    اهمیت بسترشناسی فقه اسلامی بر احدی پوشیده نیست. آنچه که امروزه به عنوان فقه کهن و ریشه دار در حوزه تشریع دینی معرفی می شود، در واقع شکل تکامل یافته ای از یک نظام تاریخی است که از آموزه های ادیان قبل و عرفیات مقارن با ظهور اسلام منشا گرفته است، گو اینکه تاسیسات این آئین مستثنای این فرایند باشد. فقه جاهلی که همان نظام قانونی (ولو ساده)  جاری در میانمردمان عصر جاهلیت عربی است خصوصا در حوزه معاملات و عرفیات، مهمترین بستر تاریخی شکل گیری تشریع اسلامی است که ضرورت شناسایی، ارزیابی و معرفی دارد. مقاله حاضر ضمن پرداختن به واژه شناسی موضوع و تحلیل چرایی اطلاق عنوان فقه بر آداب و رسوم آن عصر، سعی دارد علاوه بر معرفی منابع مطالعاتی فقه جاهلی عربی، مبانی و خاستگاه های آن را شناسایی و در نهایت نقش کاربردی آن را در اجتهاد فقهی اسلامی و چگونگی استفاده از آن را در این عرصه روشن سازد.

    کلیدواژگان: فقه جاهلی، عرف عربی، اجتهاد، تاریخ فقه
  • احسان علی اکبری بابوکانی*، محمدحسن حائری یزدی، محمدتقی فخلعی صفحات 95-119

    " کتب ضلال "از جمله موضوعاتی است که در نگاه فقها از جهت موضوعی و حکمی اختلافات بسیار زیادی را متحمل شده است. تا جایی که بزرگانی از فقها به اتصاف آرای یکدیگر به وصف ضلال پرداخته اند و این حکم را مبنای جلوگیری از نشر افکار دیگران قرار داده اند. نوشتار حاضر در پی آن است تا با تبیین دقیق موضوع، حکم و متعلق آن، رهیافتی ارائه نموده تا اولا؛ در فهم مفهوم ضلال وآثار ضاله نظر به مبانی فقهی و دیدگاه های فقها و ادله به بیراهه نرویم. و ثانیا؛ نحوه برخورد با آثار مضله را در ترازوی عقل و منطق نسبت به آثار ضاله متفاوت مشخص نماید و ثالثا؛ راه را برای اجتهادات نوین و افکار نو هموار ساخته و مانع از این گردد که با تمسک به دیدگاه های فقیهان عالی مقام برخی از کج اندیشان، اسلام را دینی بی منطق و ناتوان از مقابله با افکار مخالف خود که ابزارش از بین بردن افکار مخالف خود است، معرفی نماید

    کلیدواژگان: کتب ضلال، متعلق، موضوع، حکم، نشر، مطالعه، ایجاد، نگهداری
  • بهنام قنبرپور*، سیدمحمدرضا آیتی صفحات 121-137

    در خصوص اینکه آیا میتوان در ضمن عقد نکاح شرط کرد زن و شوهر با یکدیگر رابطه جنسی نداشته باشند بین دانشمندان فقه و حقوق اختلاف نظر است؛ منشا این اختلاف از آنجا است که آیابرقراری روابط جنسی مقتضای ذات نکاح است یا خیر؟ اگر برقراری روابط جنسی از مقتضای ذات عقد نکاح باشد، شرطی که آن را ممنوع کند باطل است؛ اما اگر آن را مقتضای اطلاق عقد بدانیم،چنین شرطی معتبر است. نگارنده در این نوشتار میکوشد با نقد دو دیدگاه مذکور، دیدگاه سومی رابا توجه به مقتضیات زمان تحت عنوان تعدیل تمکین نمایان سازد و بر این عقیده است که مقتضایذات عقد نکاح، زوجیت و حلیت بضع است؛ اما تمکین اگرچه مقتضای اطلاق عقد به شمار می آید،ولی حذف و نادیده گرفتن آن در زندگی زناشویی خلاف قوانین آمره و اخلاق حسنه تلقی است؛ زیرا چنین شرطی از مصادیق تحریم مباح به شمار میآید و اثر ظاهری عقد نکاح را نفی میکند و باعرف مغایرت دارد

    کلیدواژگان: نکاح، تمکین، مقتضای ذات عقد، شرط عدم تمکین
|
  • Salman Ahmadi *, Alireza Amini Pages 9-19

    One of the largest number court cases, related to financial liabilities in the courts. “The law of the executing financial sentencing” performance way, the responsibility of insolvency proof is related to the debtor and he sees no difference between the sources of debt. According to this article, ignoring the history of the debt owed is the defectness cases of this law. So with this question that who is responsible for the burden of insolvency proof in debts of non acquainted to the financial? It Tryiedto prove with legal reasons that the insolvent debtor is not responsible. And therefore, according to these reasons, the law departments should consider the history of religion in the burden of proof on the parties included. Another issue that was addressed in this paper is the acceptance of financial responsibility and its affect on rich or poor debtor.The result is that the acceptance of financial responsibility without receiving any financial is not the reason for being rich of the debtor.

    Keywords: insolvency, Wealthy, debtor, creditor, Conviction
  • Mehdi Khadem Sarbakhsh *, Hedayatollah Soltani Nejad Pages 21-48

    One of the basic principles of civil liability law accepted by some jurists and legal systems is “The Principle of the possibility Compensate for the Loss” or “the Principle of the Principle of the possibility of compensation of all damages.” This principle, accepted in French law and widely welcomed in Iranian law doctrine, is not older than a century and encounters much denial and doubt in many legal systems.In religious jurisprudence, too, many jurists have supported this principle and on the basis of “The Rule of No Loss” have considered it a definite religious principle. On the contrary, some famous religious jurists have shown disagreement with this principle and have not accepted it. This article concluded that although “The Principle of the Necessity to Compensate for All Losses” cannot be considered a definite religious one, accepting it does not face any religious hurdles.

    Keywords: Compensation, Tort law, Damage, The customary system of damage, the lawful system of damage
  • Ali Akbar Aref *, Ghasm Aref Pages 49-61

    The present juridical study investigates the adequacy of paying blood money by the criminals in the organ transplants after the retribution. The study used a library research method. Hence, after the introduction, the recent views about the issue were discussed separately. Finally, based on the progress in the area of organ transplants, theviewpoint of “separation” between the case in which the crime of the criminal is the mere cause of the amputation and in the case of the crime in which the crime of the criminal in the incident is the cause of loosing the murder victim’s organ was discussed. According to the first assumption of the theory, paying blood money is adequate and in the second assumption, the right of the victim for demanding mutilation again is changeless and fixed.

    Keywords: Blood Money, Retribution, Organ Transplants, Mutilation
  • Mohammad Bagher Amerinia * Pages 63-93

    Importance of studying the background of Islamic jurisprudence is not covered for anyone. What nowadays is known as old jurisprudence and rooted in the field of religious canonization is introduced; in fact, a developed form of a system of history which the lessons of previous religions and commons always originated within simultaneous emergence of Islam, as so those installations are excepted from this process. The ignorant jurisprudence that was the same system of current law (even if simple) among the people in the age of pagan Arabs especially in the field of business and always within commons, was the most important historic background formation in the Islamic civilization that identified need assessment and introduced.This article dealing with the etymology of subject, analysis and applied manners and customs of the age, is trying to introduce Arabic ignorant religious jurisprudence studies, the principles and origins to identify it, and eventually the applicable role in religious Islamic jurisprudence and how to use it in the field.

    Keywords: Ignorant Jurisprudence, Arabic Custom, Reasoning, Jurisprudence History
  • Ehsan Aliakbari Babookani *, Mohammadhasan Haeri Yazdi, Mohammad Tagi Faklaee Pages 95-119

    There are lots of disputes between Shiite Jurists on the subject and sentences of Zalal books. As far as the great Shiite jurists considered each other ideas misleading and unlawful. This thought cause preventing the publication of the others ideas and thoughts. This article is followed up with a detailed explanation of the issue to provide an approach that firstly: understand misleading and its affect according to the juristic bases and thoughts. Secondly: how to deal rational and logical with the affects of misleading books. And thirdly: opening the way for fresh ijtihads and ideas and prevent the introduction of Islam as a religion without reason and incapable of dealing with his opponents thoughts.

    Keywords: Zalal books, Subject, Sentences, Publishing, reading, creating, Maintaining
  • Behnam Ghanbarpour *, Sayed Mohammad Reza Ayati Pages 121-137

    About whether we can note that husbands and wives don’t have sexual relationship in espousal addition condition of matrimony or not, there are different views between jurisconsults and jurists. The origin of this difference includes: is having sexual relationship necessary in matrimony or not? If we consider having sexual relationship necessary in matrimony, the condition that prohibits it, is refused. But if not, that condition is valid.The author in this article tries to reveal a third view according to time pertinent as a stoop modification. He suggested that pertinent of espousal and being licit is pleasure and stoop counts as pertinent of espousal predication. But, removing and ignoring of this in matrimony life are in the opposite side of ordered rules and plausive behavior, because such a condition is one of the antitype of banning permissible and denies exterior effect of espousal and has a difference with tradition.

    Keywords: marriage, Compliance, Due to the nature of the contract, Avoiding compliance