فهرست مطالب

نشریه مبانی فقهی حقوق اسلامی
سال ششم شماره 1 (پیاپی 11، بهار و تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/07/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • جلیل امیدی* صفحات 9-30
    قاعده، قضیه ای است دارای موضوعی کلی و حکمی که بر جزئیات آن موضوع حاکمیت دارد. قاعده به طورکلی و به اعتبار این که مقتضای عقل باشد یا طبیعت و یا توافق اصحاب علوم و صناعات به سه نوع عقلی، طبیعی و وضعی تقسیم می شود. قاعده ی شرعی به عنوان یکی از اقسام قواعد وضعی عبارت است از قضیه ای کلی متخذ از شرع و متضمن حکمی از احکام افعال مکلفان که خود از حیث مبنا به اصولی و فقهی و از نظر کیفیت تعلق به اعمال و وقایع مربوط به مکلفان، به تکلیفی و وضعی منقسم می گردد. قاعده ی شرعی دارای سه عنصر است: موضوع، حکم و نسبت خبری. موضوع، مجموع متعلق حکم و شخص مکلف یا محکوم فیه و محکوم علیه است. حکم، وصف شرعی اعمال مکلفان است و آنچه سبب یا شرط یا مانع شرعی آن اعمال محسوب می شود و یا بیانگر صحت یا بطلان آن هاست. نسبت خبری، ملازمه ی میان موضوع و حکم است. قاعده شرعی در عین حال که از همه ی اوصاف قاعده حقوقی نظیر کلی بودن، الزامی بودن و ضمانت اجرا داشتن بر خوردار است، از حیث نوع ضمانت اجراها و عرصه های حاکمیت تفاوت هایی هم با آن دارد.
    کلیدواژگان: قاعده شرعی، قاعده حقوقی، حکم، مکلف، محکوم علیه، محکوم فیه، نسبت خبری
  • عبدالجبار زرگوش نسب*، علی آل بویه، علیرضا سلیمی صفحات 31-46

    جایگاه اصحاب اجماع در علم الحدیث و فقه براساس عبارت معروف «اجتمعت العصابه علی تصحیح مایصح عنهم» که توسط رجالی معروف ابوعمرو محمدبن عمرکشی مطرح شده می باشد. نظریاتی توسط علما مانند محدث میرزاحسین نوری، شیخ طوسی، آیت الله خویی، مهدی کلباسی و دیگران ارائه گردیده است، بعضی معتقدند آنچه از طرف اصحاب اجماع رسیده مورد اجماع می باشد؛ یعنی اگر از اول سند تا به اصحاب اجماع صحیح باشد دیگر از اصحاب اجماع تا امام معصوم یقینا صحیح خواهد بود دسته دیگری معتقدند که خود عبارت به عنوان یکی از الفاظ مدح می تواند به کار گرفت. این نوشتار به بررسی نظریاتی در مورد عبارات «اجتمعت العصابه علی تصحیح مایصح عنهم» و «لایروون و لایرسلون الاعن ثقه» می پردازد.

    کلیدواژگان: علم حدیث، درایه الحدیث، اصحاب اجماع، سند حدیث، حدیث مرسل
  • احسان قباد* صفحات 47-66
    فعالیت مطبوعاتی به عنوان بستری مناسب جهت تقویت آزادی بیان، دارای محدودیت هایی بوده که مورد قبول همه نظامات حقوقی و از جمله نظام فقهی- حقوقی شیعه می باشد. از جمله محدودیت های آزادی بیان در فقه شیعی، حرمت انتشار مطالب ضلالت آمیز است که در قالب هایی نظیر نشر مطالب خلاف عفت و اخلاق، تبلیغ به نفع مخالفین نظام اسلامی و شبهه افکنی در ضروریات دین صورت می پذیرد. عدم وجود نص خاص راجع به حرمت انتشار مباحث ضلالت آمیز و استفاده از عمومات و اطلاقات سایر ادله، اختلاف در تعریف ضلال و نیز اختلاف در روش برخورد با نوشته های ضاله، زمینه ساز اختلاف فتاوا گردیده است. علی رغم همه اختلافات، آن چه مسلم است این است که مطبوعات حق ندارند با تمسک به عناوینی مانند «عدم فایده در منع از نشر»، «زمینه سازی برای انتخاب آزادانه»، «آزادی سوال و شبهه»، «جریان آزاد اطلاع رسانی»، «فعالیت سیاسی» و... اقدام به چاپ مطالب ضاله نمایند.
    کلیدواژگان: آزادی بیان، مطبوعات، ضلال، احکام فقهی
  • زهرا قدسی* صفحات 67-83
    جاسوسی از جرایمی است که هم به صورت سنتی و هم به صورت رایانه ای جرم انگاری شده است. با این که هیچ جامعه ای از به کارگیری جاسوسی مستثنی نمی باشد اما امنیت کشور ها ایجاب می کند که این مقوله بیشتر مورد توجه قرار گیرد . گاهی این جرم با خیانت به کشور چنان امتزاج می یابد که تشخیص آن ها را از هم دشوار می سازد و علم حقوق را به چالش می کشد. پژوهش حاضر، این جرم را در ابعاد مختلف فقهی و حقوقی مورد بررسی قرارداده است.
    کلیدواژگان: جاسوس، جاسوسی رایانه ای، جرم رایانه ای
  • فخرالله ملائی کندلوس*، علیرضا امینی صفحات 85-104

    کنوانسیون وین و اینکوترمز در شرایطی یک مفهوم حداقلی از تحویل ارایه می نماید مبنی بر این که فروشنده می تواند در محل تجارت خود، کالاها را به خریدار یا نماینده قانونی او تحویل دهد. در حالی که برای خروج کالا از آن کشور خریدار موظف به پرداخت هزینه های گمرکی، بیمه، مالیات و موارد دیگر است و تا زمانی که این هزینه ها پرداخت نگردد، نمی تواند کالاهایش را به کشور دیگر انتقال دهد. این وضع با مفهوم مورد نظر فقیهان امامیه از تحویل که استیلا و استعلا را شرط تحقق تحویل می دانند در تعارض است. از سوی دیگر مفهوم مزبور از ضرورت های تجارت بین المللی است و به سادگی نمی توان از آن گذشت. این امر سبب گردید تا موضوع مذکور با جدیت در فقه و کنوانسیون و قواعد متبوع آن مورد بحث و تحقیق قرار گیرد.

    کلیدواژگان: تحویل، قبض، کالا، کنوانسیون، فقهای امامیه
  • زهره نیک فرجام* صفحات 105-127

    موضوع خسارت معنوی از جمله مباحث پرچالشی است که در اصول، قوانین و مقررات کنونی به لزوم آن تصریح گردیده؛ اما چگونگی جبران و نحوه ی ارزیابی آن تعیین نشده است. در سیستم های حقوقی کشورهای مختلف راه کارهایی برای جبران خسارت معنوی در نظر گرفته شده؛ اما ملاک و معیار ثابت و مشخصی در باب شیوه های جبران خسارت معنوی ارائه نشده است.نگارنده بر این باور است که با توجه به مبانی حقوق اسلامی و حقوق ایران، قابلیت جبران خسارت معنوی و نحوه ی جبران آن را این گونه می توان توجیه و استنباط کرد: قاعده ی «لاضرر» که از مسلمات فقهی می باشد، برای اثبات مسئولیت مدنی ناشی از خسارت معنوی و روش های جبران آن مورد استناد واقع شده است. علاوه بر قاعده ی لاضرر دلیل دیگر، پیش بینی دیه در مورد صدمات جسمانی منجر به خسارت معنوی می باشد. عقلا نیز به جبران خسارت معنوی وارد شده بر اشخاص حکم می کنند. در نظام حقوقی ایران نیز خسارت معنوی قابل جبران است. در فقه اسلامی برای جبران ضررهای معنوی، روش شناخته شده ای وجود ندارد، اما شیوه های متداول در حقوق عرفی و موضوعه، در فقه نیز قابل پذیرش به نظر می رسد ؛ زیرا روش های جبران خسارت معنوی، اموری نسبی و برآیندی از اندیشه های حقوقی و اجتماعی هر عصر هستند؛ و از سکوت و عدم ردع شارع می توان رضایت و حکم شرعی را دریافت. بنابراین می توان اظهار داشت که پذیرش جبران مالی و انواع جبران های غیر مالی به منظور ترمیم ضرر معنوی در فقه اسلامی قابل توجیه و دفاع است.

    کلیدواژگان: خسارت معنوی، قاعده ی لاضرر، بنای عقلا، قوانین موضوعه، جبران مالی خسارت معنوی، جبران غیرمالی خسارت معنوی
|
  • Jalil Omidi * Pages 9-30
    Rule is a proposition having a general subject and a provision that it rules all of its applied meaning. As a general state, rule is dividable to three types: rational, natural and enacted rule. As a category of the enacted rule, the Islamic rule is a general proposition that has been extracted from Al-Shara, containing a provision governing the people behaviors and factual happenings. This rule is basically divided to principle and jurisprudential rule. Islamic rule has three elements: Subject, provision and attribution. Subject is both of fully responsible person and his/her act; provision is the legal description of behaviors and what has named causation condition, hindrance (al-sabab, al-shart, al-manea ) and validity or nullity ( al-sehhah or al-botlan). Finally attribution   is a relation between the subject and the provision. Islamic rule has the same qualities as legal rules. Such as: generality, compulsory and having sanctioned. However, there is some deference between these two rules in regard to their sanctions and scope of jurisdiction.
    Keywords: Islamic Rule, Legal Rule, Provision, Responsible Person, Attribution
  • Abdul Jabbar Zargoosh Nasab *, Ali Alebouyeh, Alireza Salimi Pages 31-46

    The place of consensus companions in the knowledge of tradition and jurisprudence is on the basis of famous language “Shiite jurisconsults concord that whatever consensus companions narrated is right” that considered by famous rejalei, Abu Amr Mohammad Ibn Omar Kashi.Some viewpoints produce by religious authorities such as Mirza Hossein Noori, Sheykhe Toosi, Ayatollah Khooei, Mehdi Kalbasi and others; someones are believes whatever receive from consensus companions is concord; It means if from the first of document to consensus companions to be right, also from the consensus companions to innocent Imam is right certainly, other groups are believe that can use it’s phrase as one of praise words.This writing is viewpoints about these phrases:”Shiite Jurisconsults concord that whatever consensus companions narrated is right” and “Not narrate and not said any narration without document if that narration was narrated from assured person.

    Keywords: Knowledge of Tradition, Consensus Companions, Chain of Authorities on which Tradition is Based, Incompletely Transmitted Tradition
  • Ehsan Ghobad * Pages 47-66
    Journalism as suitable context for reinforcement of freedom of speech has restrictions that are accepted by every legal systems including Shiite jurisprudence. One of these restrictions from Shiite point of view is the prohibition of spreading oblique writings in forms of impure and immoral writings and the prohibition of propagation in favor of the opponents of the Islamic state and also the prohibition of casting doubts on the fundamental principles and necessities of the Islamic religion. The inexistence of special texts proving the prohibition of spreading oblique issues and the use of generalities, also differences in the definitions of obliquity and methods of dealing with oblique writings, has set the stage for disagreements in religious decrees (Fatwas). In this article by critical and analytical method we come to this conclusion that aforementioned disagreements notwithstanding, the press has no right to publish oblique writings by excuses such as "uselessness of the publication ban", "stage-setting for the freedom of choice", "freedom of questioning and doubting", "free distribution of information", and "freedom of political activity".
    Keywords: Freedom of Speech, newspapers, Obliquity, Jurisprudential Decrees
  • Zahra Ghodsi * Pages 67-83
    Spying is a bond of crime that of criminology in both of traditional and computer.by this matter that any social aren’t excepting to use of spying but security of countries necessitating paying more attention to this topic. Sometimes this crime being mixed with treachery to country that make difficult to distinguish them from each other and make difficulty science of low.
    This research of dimension Islamic jurisprudence and legal.
    Keywords: Spy, Computer Spy, Computer Crime
  • Fakhrollah Molaie Kandelous *, Alireza Amini Pages 85-104

    The Vienna Convention & Incoterms offer a minimalist concept delivery that the seller can deliver products to buyer in his business location while for exit goods from that country the buyer should pay Customs and Insurance costs and Taxes, Etc. As long as the Fees is not paid can't move his goods to other country. This situation is in contrast with the concept of the Imami Jurists of delivery that Invasion and Superiority is as a condition for the realization of delivery.On the other hand that concept is one of the importances of the international trade and simply can't be passed. This caused the concept seriously be discussed in Jurisprudence and Convention. The result of research showed that delivery of good in trade although the costs are incurred since buyer accept this conditions by himself explicitly or implicitly in order to respect the principle of the rule will the Jurisprudence is also valid.Second the subject of delivery on the assumption is separate of its concept and delivery location is more of a concept rather than the term delivery of the convention is intended to express.

    Keywords: Delivery, Prehension, Good, Convention, Imami Jurists
  • Zohreh Nikfarjam * Pages 105-127

    Although "moral damage" is one of the challenging issues necessarily stipulated in present principles, laws and regulations but it is not determined how to compensate and evaluate. Some strategies are considered for moral damage compensation in legal systems of different countries, but there isn't any definite criterion for the methods of moral damage compensation. The writer believes that the capability of moral damage compensation and how to compensate it could be justified and inferred in relation to the law principles in Iran and Islam: the rule of "no-damage" as a jurisprudent certainty is invoked in order to prove the civil liability arising from moral damage and the methods of compensation. In addition to the rule of "no-damage", the other reason is anticipation of blood money about physical hurts which lead to moral damage. The intelligentsia also judge to compensate the moral damage imposed on humans. The moral damage is also compensated in legal law in Iran. There isn’t any definite method to compensate the moral damages but it deems that the common methods in statue, common law and jurisprudence are acceptable because the methods of moral damage compensation are relative and resultant which are derived from legal and social thoughts in every time and then consent and religious law could be understood from the silence and lack of legislator prevention.Therefore, we can say that the acceptance of financial compensation and sorts of non- financial compensation is justifiable and defensible for reparation of moral damage in Islamic jurisprudence

    Keywords: Moral Damage, Rule of No-Damage, Intelligentsia Base, Statue, Financial Compensation of Moral Damage, Non- Financial Compensation of Moral Damage