فهرست مطالب

نشریه باغ نظر
سال هفدهم شماره 82 (فروردین 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/01/07
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید عبدالهادی دانشپور*، زهرا غفاری اذر صفحات 5-20

    بیان مسئله:

     طراحی شهرها بدون مشارکت و دخالت مردم، شهری منفعل، غیرانسانی و کسالت بار عرضه خواهد کرد که شهروندان آن نسبت به آینده شهر بی تفاوت خواهند بود. بنابراین با توجه به پیچیدگی شهرهای معاصر و ناکارآمدی روش های سنتی، ارائه روش ها و ابزارهای مناسب برای ارتباط، تعاون و همکاری هرچه بهتر میان کارشناسان و ساکنان یک فضای شهری ضروری به نظر می رسد. مفهوم مشارکت شهروندی ارتباط مستقیم با مفهوم دموکراسی دارد و اهمیت آن زمانی محرز می شود که شهروند فعال در شهر تجلی می یابد و توسعه شهر با همکاری و مشارکت مردم صورت می پذیرد. در این حالت شهروند نوعی کنشگر به حساب می آید که برای تعیین سرنوشت خود و برای رسیدن به وضعیت مطلوب، فعالانه در شهر تلاش می کند و آینده شهر برایش مهم تلقی می شود. این امر می تواند هدف غایی شهر مشارکت مدار محسوب شود و نکته حائز اهمیت این است که این مفهوم بایستی به صورت اجرایی در فرایند طراحی شهری گنجانده شده و در طرح های و برنامه های شهری به کار گرفته شود.

    روش تحقیق:

     پژوهش حاضر دارای ماهیت نظری-کاربردی است. برای پاسخگویی به دغدغه پژوهش، روش «تحلیلی-تطبیقی» به منظور تحلیل نظریات مردم و کارشناسان و تطبیق با اصول و فرایند شهرسازی به کارگرفته شده است. هم چنین با استناد به رویکردهای نوین در سراسر جهان از روش های برداشت رفتار مستقیم، غیرمستقیم، تعامل گروهی و طوفان ذهنی در جهت بهره گیری از مشارکت مردمی استفاده شده است.

    نتیجه گیری:

    نتایج پژوهش نشانگر این واقعیت است که به طورکلی آرا و نظریات کارشناسان و مردمی که از یک فضای شهری استفاده می کنند می تواند متفاوت، هماهنگ و گاهی متناقض باشد. بنابراین آنچه در این میان مهم است حق بیان خویشتن توسط تمامی کاربران و کنش گران یک فضای شهری است و کارشناس همچون یک کاتالیزور می تواند این فرایند را تسریع و تسهیل نماید. این پژوهش با ارائه یک مدل و در قالب مطالعه محدوده میدان هروی فرایندی از طراحی فضای شهری با مشارکت مردم و متخصصین و با توجه به روش های طراحی مشارکتی ارائه می دهد. این فرایند شامل سه مرحله اصلی 1) آگاهی بخشی عمومی 2) کارگاه های طراحی و 3) بازخورد مردم بوده و در انتها با توجه به خواسته ها و با کمک کنشگران مختلف موجود در منطقه به طراحی سایت مذکور منجر می شود.

    کلیدواژگان: طراحی شهری مشارکتی، مشارکت همکاری جویانه، آگاهی بخشی، بازخورد، میدان هروی
  • شهریار خونساری*، ناصر براتی، شهره جوادی صفحات 21-32

    بیان مسئله:

     در عکس ظرفیت های ناشناخته ای وجود دارد که از حیث واقعیت به مراتب به آنچه رخ داده نزدیک تر از روایت های ادبی و تاریخی است. چنانچه دانش فضایی عکس و تفسیر آن ها در تمدن انسانی ارتقا یابد، می تواند از عکس تاحدودی به حقایق نهفته در آن دست یافت. جنگ ایران و عراق یکی از حوادث مهم جامعه ایران است که تعداد بی شمار عکس های غیرحرفه ای آن می تواند به خوانش وقایع و رخدادهای جنگ کمک کنند.

    هدف پژوهش:

    جنگ ایران و عراق یکی از حوادث مهم جامعه ایران است که تعداد بی شمار عکس های غیرحرفه ای آن می تواند به خوانش عینی آنچه رخ داده کمک کنند چراکه اصولا حوزه علم و در این پژوهش علم تاریخ با امر عینی سروکار دارد. چرایی کاربرد گسترده عکس در بسط دانش تاریخی نیز در همین امر خلاصه می شود که سندیت آن از امر رخ داده در گذشته، «عینی» است و نه انگاره ای ذهنی. به طور کلی این مقاله در نظر دارد با بررسی نقش و جایگاه عکاسی غیرحرفه ای در جنگ ایران و عراق، روایتگری و قابل استنادبودن عکس های برجای مانده از این وقایع را در تدوین تاریخ مورد ارزیابی قراردهد. چرخشی که بعد از جنگ، مکان عملیات والفجر مقدماتی را به سرزمینی مقدس تبدیل کرد؛ تقدسی که در شکل گیری و اثبات واقعیت آن عکس های غیرحرفه ای بیش از هر تکنولوژی نوین دیگری نقش داشت.

    روش پژوهش: 

    این مقاله با روش تحلیل گفتمان انتقادی با رویکرد فرکلاف (به طور خاص) که اصطلاح گفتمان را به نظام های نشانه ای همچون متن و تصویر محدود می کند انجام شده است و با کمک گرفتن از عکس به مثابه متن، روایتی ویژه و اختصاصی از والفجر مقدماتی ارائه می دهد.

    نتیجه گیری:

     در مجموعه عکس های مورد مطالعه، «دیگری» یا دشمن بعثی، حضور پررنگی ندارد. در این عکس ها نگرشی از دوستی و روابط اجتماعی وجود دارد که ذات آن با گفتمان دشمن ستیزی که در جوامع در حال جنگ گفتمان غالب بوده، متفاوت است. نیازی به گفتمان دشمن ستیزی احساس نمی شود و گفتمان مکان مقدس (کربلا- فکه) و رفتارهای عاشورایی، این واقعه آئینی را به رویدادی تبدیل کرده که روایتی متفاوت از روایت دولت به وجود آورده است.

    کلیدواژگان: عکس های غیرحرفه ای جنگ ایران و عراق، والفجر مقدماتی، کانال کمیل
  • بابک داریوش*، حشمت الله متدین، آن اسگر صفحات 33-42

    بیان مسئله:

     شواهد بسیاری نشان می دهد که رابطه شهر تهران و کوه های البرز، دارای مطلوبیت نیست و شهر تهران و مردم آن نمی توانند از مواهب و ظرفیت های کوه های شمال آن به خوبی بهره مند شوند. تحقیقات صورت گرفته پیرامون رابطه شهر تهران و البرز نیز نشان می دهد عموم مردم شهر تهران نسبت به کوه های البرز دچار بی تفاوتی شده اند. نگارندگان مقاله بر این باورند که مسئله بی تفاوتی ساکنین شهر تهران نسبت به کوه های پیرامون، به یکباره اتفاق نیفتاده و با از بین رفتن کارکردهای کوه در گذر زمان، این عنصر طبیعی بسیار مهم در ذهن مردم کمرنگ شده است. نظر به چندبعدی بودن مسئله، یکی از روش های بررسی موضوع بررسی موضوع، ازنگاه خبرگان است.

    هدف و روش پژوهش:

     این مقاله برآن است با هدف یافتن چرایی این رابطه نامطلوب، نظر خبرگان را جویا شود. لذا برای تحلیل یافته های به دست آمده از مصاحبه های نیمه ساخت یافته با رویکردی اکتشافی از خبرگان، از روش تحلیل مضمون استفاده شده است.

    نتیجه گیری:

    نتایج به دست آمده از مصاحبه خبرگان نشان می دهد براساس طبقه بندی سلسله مراتبی یافته ها، چهار مضمون (دلایل عدم مطلوبیت رابطه شهر تهران و کوه های البرز) اصلی: کاهش جایگاه ذهنی و معنایی کوه، شناخت نادرست کوه و ظرفیت های آن، رویکرد عینی و کالبدی به کوه، و مسائل فرهنگی و 11 مضمون فرعی: ورود مذهب، ورود تکنولوژی، ورود مدرنیته، نظام برنامه ریزی، نگاه جزء نگر و محیط زیستی صرف به کوه، رویکردهای اقتصادی، قابل دسترس شدن کوه، تغییر سبک زندگی مردم، تغییر الگوی معرفت شناسی مردم، باورهای عامیانه مردم، و کاهش تعلق خاطر مردم، که زیرمجموعه مضمون های اصلی قرار می گیرند، به دست آمده است.

    کلیدواژگان: تهران، کوه های البرز، خبرگان، رویکرد منظرین، تحلیل مضمون
  • فرانک هوشمند شعبان آبادی، نیما ولی بیگ*، مصطفی بهزادفر، محسن فیضی صفحات 43-54

    بیان مسئله:

     گستره حوزه نمای شهری عرصه ای است برای دسته بندی میدان های حکومتی و غیرحکومتی تهران که شباهت ها و تفاوت های گوناگونی را در این زمینه پدید می آورد. تحلیل شباهت ها و تفاوت ها می تواند ویژگی های خاص و عام میدان های حکومتی و غیرحکومتی تهران را در حوزه های نمای شهری آشکار سازد. مطالعه مقایسه ای، راهکاری برای تحلیل چگونگی و چرایی تفاوت میدان های حکومتی و غیرحکومتی تهران در گستره نمای شهری با وجود شباهت های ارائه می دهد. دیگر پژوهشگران حوزه های نمای شهری، با رویکرد منظر تاکنون برای یک مطالعه مقایسه ای در میدان های تهران به کار نبسته اند.

    هدف

    این مقاله بر آن است تا چگونگی و چرایی تفاوت ها و شباهت های پدیدآمده در حوزه نمای شهری را مورد تحلیل قرار دهد.

    روش تحقیق: 

    این پژوهش از نوع کیفی و براساس هدف کاربردی است. مقاله پیش روی برای نخستین بار روش مطالعه مقایسه ای میدان های حکومتی و غیرحکومتی تهران را در حوزه نمای شهری مورد تحلیل قرارمی دهد. پژوهش بر پایه داده های کتابخانه ای از یک سو و داده های میدانی از سوی دیگر استوار است. از این روی پس از به دست آوردن داده ها، فرم های گوناگون و اشکال به کاررفته در ساختار معماری و نما از لحاظ چگونگی چینش در کنار یکدیگر نسبت های طولی و عرضی، شکل مورد استفاده، مورد مقایسه قرارخواهد گرفت و تاثیرات این شکل ها در نماهای میدان به دست خواهد آمد.

     نتیجه گیری:

     تحلیل های انجام شده آشکار ساخت که نظام های شکل دهنده میدان منتج از تناسبات ابعاد و سطوح بازشوها، جانمایی آن ها و هندسه نما بوده که متاثر از کارکرد و جانمایی آن میدان هاست. این نظام ها هرچند ممکن است درصورت خود در طول تاریخ میادین ایرانی دچار تغییراتی شده باشد، لیکن از لحاظ محتوا تا چند دهه اخیر تداوم داشته است و می تواند به عنوان مجموعه شاخص هایی جهت طراحی مورد استفاده معماران منظر و شهرسازان قرارگیرد.

    کلیدواژگان: میدان، حکومتی، غیر حکومتی، نما، جداره
  • احمد زارع ابرقویی، سید عباس ذهبی*، مالک حسینی، هادی صمدی صفحات 55-64

    بیان مسئله: 

    هیجان تعجب، شرم و گناه از هیجان های بشری محسوب می شوند. عکس العمل های ناشی از این هیجان ها تابع مسائل زیست شناختی و فرهنگی است. با نگاهی به هنر و ادبیات ایران در بستر تاریخ، این طور به نظرمی رسد که یکی از واکنش های فرد متعجب و نادم، در فرهنگ ایران، «گزیدن انگشت» بوده است؛ زیرا نمونه های بی شماری از آن را در متون، اشعار کهن و نگارگری ایران می توان دید. از آنجایی که این عکس العمل صرفا در تاریخ فرهنگی ایران قابل مشاهده است آن را بایست متاثر از مسائل فرهنگی و مختص ایرانیان دانست. بررسی سیر تاریخی این اصطلاح این پرسش را پاسخ خواهد داد که «انگشت گزیدن» چه تغییراتی در بستر زمان داشته و اصطلاحی صرفا ادبی است یا واکنشی رفتاری محسوب می شود؟

    هدف

    سیر تاریخی «انگشت گزیدن» در ادبیات و نقاشی ایرانی و دستیابی به این نکته که اصطلاح مذکور از واکنش رفتاری ایرانیان اخذ شده است یا خیر.

    روش تحقیق:

    به روش توصیفی- تاریخی و به صورت کتابخانه ای و اسنادی، اصطلاح «انگشت گزیدن» در ادبیات کهن فارسی و نگارگری ایران، مورد مطالعه قرارگرفت و سعی بر آن بوده از هر سده نمونه ای ادبی یا هنری مربوط با موضوع، انتخاب و مورد مطالعه قرارگیرد و در مقایسه با شرح حال سیاحان درباره رفتار ایرانیان در موقعیت هیجانی دریابد که این اصطلاح یک کنایه ادبی یا واکنشی رفتاری است.

    نتیجه گیری:

     «انگشت گزیدن» صرفا یک اصطلاح ادبی است؛ زیرا هیچ کدام از سیاحانی که از ایران و فرهنگ ایرانیان در بستر تاریخ نوشته اند به این عکس العمل در رفتار آن ها اشاره نکرده اند. شاعر برای اغراق در کلام خود از این کنایه سود جسته و زیبایی این آرایه، آن را در تاریخ ادبیات ایران فراگیر کرده است. پیوستگی ادبیات و نقاشی ایران باعث شده تا این اصطلاح به تصویر درآید و نمود عینی آن برای چندین قرن بدون تغییر موجود باشد.

    کلیدواژگان: ادبیات ایران، نقاشی ایرانی، اصطلاح ادبی، واکنش رفتاری، انگشت گزیدن
  • فاطمه اسماعیلی، فرزین چاره جو*، نسیم حوریجانی صفحات 65-78

    بیان مسئله: 

    میدان ها و خیابان های شهر جلوه گاه محیط بصری به شمار می روند. در گذشته، ساختمان ها علاوه بر اینکه با ویژگی هایی منحصر به فرد، زیبا، شکیل و منطبق بر اصول زیبایی شناسی بصری اجرا می شدند، در نهایت احترام به بناهای پیرامون خود در زمینه جای می گرفتند. امروزه اما منظر بیشتر شهرهای ایران، آشفته و نابسامان است و این موضوع ناشی از عدم هماهنگی و تناسب در ترکیب عناصر بصری بناهایی است که در کنار یکدیگر جای گرفته اند.اهداف پژوهش: هدف از انجام این پژوهش، استخراج مولفه های موثر بر ارتقای کیفیات زیبایی شناسی صوری جداره های شهری و اعمال آنها در طرح بازطراحی جداره خیابان انقلاب سنندج است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، در زمره تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش انجام در زمره تحقیقات توصیفی- تحلیلی قرار دارد.

    روش پژوهش:

     برای رسیدن به اهداف پژوهش، فرایند تحلیل و ارزیابی کیفیت های صوری، که مبتنی بر کسب شناختی عمیق از وضع موجود محدوده مورد نظر است، در سه مرحله انجام شده است. به این ترتیب که ابتدا به بررسی تئوری های مرتبط با زیبایی شناسی شهری پرداخته شده است، سپس اجزای اصلی سازنده نمای شهری تبیین شده اند و در مرحله سوم یک مدل پارامتریک برای سنجش و تحلیل کیفیت های بصری در نمای شهری ارائه شده است.

    نتیجه گیری:

     روش تحلیل انتخابی در این پژوهش روش کیفی است. به گونه ای که کیفیت مطلوب را در تمامی ابعاد و مولفه های زیبایی شناسی مورد بررسی قرار داده است. لازم به ذکر است که تنها آن دسته از کیفیاتی در کانون توجه قرار گرفته اند که اعمال تغییرات درآنها می تواند موجب ارتقای کیفیت های صوری شود و با ارائه درک درستی از پتانسیل های بصری، انتظام بصری منظر شهری محدوده مورد مطالعه را افزایش دهد. نتایج بررسی های انجام شده نشان دهنده ناهماهنگی های بسیاری در جداره های محدوده مورد مطالعه است. بر همین اساس، نتایج نهایی حاصل از تحقیق در قالب تهیه طرح بهینه جهت بازطراحی جداره های این محدوده ارائه شده است.

    کلیدواژگان: منظر شهری، جداره های شهری، زیبایی شناسی صوری، خیابان انقلاب سنندج
|
  • Seyed Abdolhadi Daneshpour *, Zahra Qafari Azar Pages 5-20

    Problem Statement: 

    Designing cities without the participation of the people will provide a passive, inhuman and boring city whose citizens will be indifferent to the future of the city. Therefore, given the complexity of contemporary cities and the inefficiency of traditional methods, providing appropriate methods and tools for better communication, co-operation and collaboration between experts and residents of a metropolitan area seems necessary.

    Research objective

    The concept of citizenship participation is directly related to the concept of democracy, and its importance becomes evident when the active citizen is manifested in the city and the development of the city is achieved through cooperation and participation of people. In this case, the citizen is considered to be anactor who actively tries to determine his / her fate and attains a desirable status, and the future of the city is considered important to him / her. This can be the ultimate goal of a participant-oriented city, and it is important to note that this concept should be applied to the urban design process and programs.

    Research methods

    The present research has a theoretical-practical structure. To answer the research concern, the “analytical-adaptive” method has been used to analyze the opinions of the people and experts and to adapt to the principles and process of urban design. Also, it has used direct methods, indirect methods, group engagement and mental storms to take advantage of public participation.

    Conclusion

    The results of the research indicate that in general the opinions of experts and people who use an urban place can be different, coordinated and sometimes contradictory. Therefore, the important thing is the right to express oneself by all users and actors of a place. An urban design expert as a catalyst can accelerate and facilitate this process. This research presents a model in the form of a study of the Heravi Square, a process for designing urban space with the participation of people and experts and in terms of collaborative participatory design methods. This process consists of three main stages: (1) public information, (2) design workshops, (3) feedback. Keywords: Collaborative Urban Design, Collaborative Partnerships, Public information, Feedback, Heravi Square.

    Keywords: Participatory urban design, Collaborative participation, public information, feedback, Heravi square
  • Shahriar Khonsari *, Nasser Barati, Shohreh Javadi Pages 21-32

    Problem Statement:

     There are unknown capacities in a photograph that is far closer to what happened in reality than to literary and historical narratives. If the spatial knowledge of photography and their interpretation enhanced civilization, hidden facts behind the photograph could partially attain. The Iran-Iraq War is one of the critical events in Iranian society, with the numerous non-professional pictures that can help read the events and occurrences of the war.

    Research Objective

    The Iran-Iraq War is one of the critical events in Iranian society numerous non-professional photographs of which can help to give an objective reading of what has happened because primarily the field of science and in this research, the science of history deals with actual matters. Overall, this research intended to assess the narration and reliability of remnant photographs of these events in the compilation of history by examining the role and position of non-professional photography in the Iran-Iraq war. A turn of events made the site of “Valfajr Moghadamati” operation a holy place; a holiness in the formation and proof of the truth of which, non-professional photographs played a significant role more than any other technology.

    Research method

    This research is based on a critical discourse analysis method with a Fairclough‏ approach (in particular) which limits the term discourse to sign systems such as text and image, and by taking photographs as text, presents a specific and unique narrative of “Valfajr Moghadamati”.

    Conclusion

    In the collection of studied photographs, the “other” or the Ba’ath enemy did not have a significant presence. In these photographs, there was a view of friendship and social relations that was fundamentally different from the anti-enemy discourse as the prevailing discourse in in-war societies. There is no need for an anti-enemy dialogue. The Ashura behaviors have made this ritual event into an event that has produced a different narrative than the government’s story.

    Keywords: Non-professional Photographs of the Iran-Iraq War, Valfajr Moghadamati, Komeil Channel
  • Babak Dariush *, Heshmatollah Motedayen, Anne Sgard Pages 33-42

    Problem statement:

     There are many evidences which show that the relationship between Tehran City and the Alborz mountain ranges is not favorable. Evidences also indicate that the city of Tehran and its people cannot benefit well from blessings and capacities of the northern mountains. Studies on the relationship between Tehran City and Alborz also show that residents of Tehran have become indifferent to Alborz Mountains. The authors of the present study argue that in difference of inhabitants of Tehran to the surrounding mountains has not happened all at once. With the loss of the mountain’s functions over time, this very important natural element has been diminished in the minds of people. Considering multidimensionality of the issue, one of the ways to examine this subject is examining it from the viewpoint of experts.

    Research objective and research method

    This study sought to explain the reasons for this undesirable relationship through the lens of experts. In this study, thematic analysis method was used to analyze the results obtained from semi-structured interviews with an exploratory approach with experts.

    Conclusion

    According to hierarchical classification of results, four main theme emerged:(a) the reduction of mental and semantic status of the mountain; (b) incorrect understanding of the mountain and its capacities; (c) objective and physical approach to the mountain; and (d) cultural issues; also the eleven sub-themes were (a) advent of religion; (b) advent of technology; (c) advent of modernity; (d) planning system; (e) partial and merely environmental view of the mountain; (f) economic approaches; (g) mountain accessibility; (h) changes in people’s lifestyle; (i) changes in epistemological model of people; (j) people’s common beliefs; and (k) reduction of people’s belonging, which fall under the main themes.

    Keywords: Tehran, Alborz Mountains, experts, Landscape Approach, Thematic Analysis
  • Faranak Hooshmand Shaban Abadi, Nima Valibeig *, Mostafa Behzadfar, Mohsen Faizi Pages 43-54

    Problem statement: 

    The urban view area’s extent is an arena for the classification of Tehran’s governmental and non-governmental squares creating different similarities and dissimilarities in this regard. The analysis of the similarities and dissimilarities can reveal the special and general properties of Tehran’s governmental and non-governmental squares in the urban view area. The comparative study can provide a solution for analyzing the quality and the origins of the differences between Tehran’s governmental and non-governmental squares in the urban view extent even with the existence of similarities. Adopting landscape-based approaches, the other researchers of the urban view areas have not so far made use of a comparative study in regard to Tehran’s squares.

    Research method

    The present study has made use of a qualitative research method andit is applied research in terms of objectives. The present research paper has for the first time investigated Tehran’s governmental and non-governmental squares in the area of urban view based on a comparative research method. The study was, on the one hand, based on the library data and it was, on the other hand, drawn on the field data. Thus, after obtaining the data, the various forms and shapes used in the architectural structures and façades have been compared in terms of the arrangement at one another’s side in longitudinal and transversal proportions and the effects of these shapes have been obtained for the squares’ facades.

    Research objective

    The present study is aimed at analyzing the quality and the origins of the differences and similarities created in the area of urban view.

    Conclusion

    The performed analyses made it clear that the systems forming the square stemmed from the proportions between the dimensions and levels of the openings, positioning of them and façade’s geometry, which was per se influenced by the squares’ positioningand function. Although these systems may have undergone changes in the course of the history of Iranian squares, their contents have lasted till the several recent decades and can be applied as a collection of designing indices by the landscape architects and urban engineers.

    Keywords: Square, Governmental, non-governmental, Façade, SHELL
  • Ahmad Zare Abarghouei, Seyyed Abbas Zahabi *, Malek Hosseini, Hadi Samadi Pages 55-64

    Problem statement: 

    Surprise, shame and guilt are considered to be human emotions. Reactions to these emotions are subject to biological and cultural issues. Looking at the Iranian art and literature in the context of history, it seems that one of the reactions of amazed and regretful people in the Iranian culture has been angosht gazidan, as it can be found numerously in ancient Iranian texts, ancient poetry, and painting. Since this reaction can only be seen in the cultural history of Iran, it should be attributed to the specific culture of Iranians.

    Research objective

    The objective of this research is to find the historical course of angosht gazidan in Iranian literature and painting and examine whether this reaction has been derived from the behavioral reaction of Iranians.

     Research method:

    This research applies the descriptive-historical method by reviewing library sources and documents to study the term angosht gazidan in ancient Persian literature and painting. It is tried to select and study at least one literary and artistic sample related to the subject from each century. The sample will be compared to the biographies of travelers about the behavior of Iranians who visited Iran during these years in an emotional state to find out whether the gesture is a literary figure or a behavioral reaction.

    Conclusion

    Angosht gazidan is merely a literary term. It has never had any real manifestation in the Iranian society. None of the travelers who wrote about Iran and Iranian culture in the context of history have mentioned this reaction in their behavior. The poet has benefited from this metonymy for exaggeration and its beauty. This has made it inclusive throughout the Iranian literature. The association between Iranian literature and painting has led to the depiction of this gesture and its objective presentation in the painting.

    Keywords: Iranian literature, Iranian painting, literary figure, behavioral reaction ‌, Angosht gazidan
  • Fatemeh Esmaili, Farzin Charehjoo *, Nassim Hoorijani Pages 65-78

    Problem statement:

     Squares and streets of a city are the main parts of the public spaces that are considered the showroom of the visual environment of a city. In the past, buildings in addition to being beautiful, they had been accommodated with their background, and with respect to the surrounding environment. Today, the view of many Iranian cities is chaotic and disturbed and this is a result of the heterogeneous and disoriented association of form, activity and space on a large scale, and on small scale, it is due to the lack of harmony and proportionality in the composition of elements of the buildings that are formed together.

    Research objectives

    The purpose of this study was to extract the effective factors on the promotion of formal aesthetics of urban facades and their application in redesigning of Enqelab street facade in Sanandaj- between Namaki junction and Enqelab square- that is located in the historical context and the Primary core of Sanandaj. Since this research seeks to apply the available basic knowledge, belongs to the field of applied research, and as this research attempts to apply some criteria for the measurement and analysis of the environmental quality, it is considered as descriptive-analytic research.

    Research method

    This research tries to acquire a deep understanding of the current state of the area in order to redesign and reinforce the form of urban facades. To achieve this goal, the research process has been carried out in 3 stages: First, we examine theories related to urban aesthetics, then identify the components of the urban landscape and explain the physical goal, and in the 3rd stage a parametric model for the measurement and analysis of visual quality in the urban landscape is presented.

    Conclusion

    The results of this research will be presented as a guideline for enhancing visual aesthetics of urban landscape design.

    Keywords: Urban landscape, urban facade, Aesthetics, visual aesthetics