فهرست مطالب

نشریه مبانی فقهی حقوق اسلامی
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 8، پاییز و زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/07/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • جلیل امیدی* صفحات 9-32

    اجتهاد به معنای نظر فقیه در مدارک و مقاصد شرع برای تحصیل ظن به حکم شرعی موضوعات مسکوت الحکم، از جمله فروض کفایی امت به شمار آمده است. این وظیفه ی تاریخی در مقاطع مختلف به گونه های متفاوت ایفا شده است. پیش از پیدایش مذاهب، اجتهاد آزاد و انفرادی و مستقل از قواعد و روش های دیگران و پس از آن اجتهاد فی المذهب با التزام به اصول و شروط و اسلوب متقدمان مرسوم بوده است. مجتهدان فی المذهب که در سه رتبه ی منتسب، اهل تخریج و اهل ترجیح دسته بندی شده اند، از حیث احاطه بر علوم اجتهادی و احراز ملکه ی اجتهاد اغلب در ردیفروسای مذهب بوده اند. با این حال به واسطهی قوت مآخذ و اتقان قواعد و ضوابط و جامعیت روش-های اجتهادی متقدمان، در طریق اجتهاد سالک مسلک آنان بوده اند. گذار از اجتهاد آزاد به اجتهادفی المذهب در فرآیند تاریخی اجتهاد گسستی ایجاد نکرده است. بنابراین مسایلی چون تقلیدمجتهدی از مجتهدی دیگر، سد باب اجتهاد و خلو عصر از مجتهد هیچگاه پیش نیامده است

    کلیدواژگان: اجتهاد آزاد، اجتهاد فی المذهب، مجتهد مستقل، مجتهد فیی المیذهب، سید بیاب اجتهاد
  • علی پورمحمدی* صفحات 33-54

    در این مقاله پایه ای ترین مفهوم اخلاق زیستی در بخش فلسفی یعنی مفهوم این همانی شخصی بررسی شده است. بعد از بررسی مفهوم «شخص» نظریات اصلی شخصانیت به اختصار بیان شده است. این نکته ی مهم تبیین شده که این همانی در فلسفه ی اسلامی در موضوع شبیه سازی از شخصی به شخص دیگر براساس پذیرش یا رد تناسخ سنجیده می شود. در تبیین معیارهای این همانی سه نظریه ی حافظه ی مشترک، وابستگی علی و نظریه ی بقا مطرح شده است و هر کدام براساس فلسفه اسلامی نقد و بررسی شده است. در اندیشه ی فیلسوفان مسلمان معیار این همانی، وحدت شخصانی است. تنها حقیقتی که می تواند حافظه ی هویت و شخصیت باشد، روح است. اگر شبیه سازی تناسخ نباشد، باید منتظر تحقق یافتن آن به شکل تجربی بود تا به صورت امر پسینی قابل بررسی عقلانی باشد. زیرا عقل در ارزیابی امور پیشینی ساکت است.

    کلیدواژگان: شخص، اینهمانی شخصی، شخصانیت، حرکت جوهری امتدادی، حرکت جوهری توسعی
  • محمد مهدی تقدیسی*، کاظم قاضی زاده صفحات 55-86

    در دوران حاضر که عصر ارتباطات نام گرفته است، هم زیستی، تعامل و تبادل تجارب بین انسان ها و جوامع بشری ضروری می نماید. اسلام حضور همه جانبه ی دین را در عرصه های گوناگون و از جمله در روابط مسلمانان با دیگر افراد را می شمارد. روابط با غیرمسلمانان از زوایای گوناگونی در قرآن کریم با معیارهای مشخص مطرح است. به همین ترتیب از فقه نیز انتظار می رود در پاسخ گویی به پرسش هایی که در حوزه ی روابط انسانی و تعامل و هم زیستی با پیروان دیگر ادیان طرح می گردد، حضور فعال داشته باشد. بی تردید فقهای پیشین در این ارتباط مطالبی را عنوان نموده اند، اما با توجه به مقتضیات دوران حاضر، این پاسخ ها نیازمند بررسی مجدد است. از این منظر فتوای عدم طهارت اهل کتاب در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه به گفته ی وحید بهبهانی این فتوی، شعار شیعه شده و به قول صاحب مدارک، شیعه را با این فتوی می شناسند؛ اما محققین و فقهای معاصر تردیدهایی جدی نسبت به ادله ی این فتوی که از مباحث اختلافی شیعه و عامه نیز می باشد، ابراز داشته اند. در مقاله ی حاضر تلاش شده است، ادله ی چهارگانه ی این مساله بررسی گردد و پس از اثبات ناتمامی این ادله در مقابل، ادله ی طهارت اهل کتاب تشریح و تقویت شود. در پایان مویداتی فقهی بر طهارت اهل کتاب ارائه شده است.

    کلیدواژگان: اهل کتاب، طهارت، نجاست، مشرک، پلیدی، نجس
  • رضا شیخ الاسلامی* صفحات 87-102

    استعمال و خرید و فروش دخانیات به عنوان نخستین «شبهه ی حکمیه ی تحریمیه ی ما لانص فیه» در معرض قضاوت و فتوای مجتهدین قرارگرفته است. البته موضوع، مورد اختلاف نظر فراوان میان آنان بوده است. این مقاله با بررسی دلایل و مبانی فقهی حرمت بیع اعیان نجس، حرمت بیع آن چه که موجب کمک به گناه می شود، حرمت بیع کالاهای فاقد منفعت محلله و حرمت بیع آلات لهو و با استناد به قواعدی نظیر: قاعده ی تسبیب و در مقابل قاعده ی تحذیر و اقدام، حرمت و حلیت خرید و فروش دخانیات را مورد بررسی قرار می دهد. در نتیجه برای «عرف»، نقش عمده ای در حکم استعمال و بیع دخانیات قائل است. البته دست یابی به یک نظر متقن نیازمند تامل بیش تر خواهد بود.

    کلیدواژگان: دخانیات، بیع، منفعت محلله، اعیان نجس
  • اصغر عربیان*، حسن خدابخشی صفحات 103-124

    در نظر بسیاری از اندیشمندان، تسلیم و قبض مانند دو مفهوم ایجاد و وجود، علی رغم وحدت در ذات به اعتبار متفاوت هستند. اگرچه تسلیم از سوی بایع و قبض از سوی مشتری صورت می پذیرد؛ اما تسلیم زمانی محقق می شود که قبض از سوی مشتری صورت گیرد و آثاری چون انتقال ضمان معاوضی بر عمل مشتری (قبض) بار می شود و تا زمانی که مشتری مبیع را قبض نکند، بایع از مسئولیت تلف مبیع قبل از قبض بری نخواهد شد. تسلیم و قبض دو مفهومند که تفاوت آن ها حقیقی و واقعی است. قبض و تسلیم دو مرحله ی جدا از هم می باشند و ممکن است تسلیم مبیع از سوی بایع صورت پذیرد؛ اما مشتری مبیع را قبض نکند. فایده ی عملی این جدایی، در آثاری چون انتقال ضمان معاوضی، جابه جایی مسئولیت بین خریدار و فروشنده، اعمال حق حبس و... نمود پیدا می کند. تسلیم، غایت و نهایت چیزی است که بر بایع واجب است که با قبض عرفی همراه خواهد بود و برائت او از ضمان، منوط به قبض مبیع از سوی مشتری نخواهد بود.

    کلیدواژگان: تسلیم، قبض، ضمان معاوضی، حق حبس
  • علیرضا مشهدی زاده*، منصور امینی صفحات 125-136

    مباحث مسئولیت پزشک و طبیب دارای سابقه دیرینه ای به عمر علم حقوق است. این مقاله با توجه به انجام تحقیقات بسیار در خصوص اصل مسئولیت و ضمان پزشک با پیش فرض هایی مانند ضمان پزشک، لزوم اثبات تقصیر پزشک در صورت اخذ برائت و... که به صورت قول مشهور و رویه ی قضایی در آمده، نگاشته شده است. در این مقاله  به دنبال اثبات قراردادی بودن رابطه ی پزشک و بیمار در اغلب موارد می باشد. در اعمال جراحی زیبایی غیر ضروری (فانتزی) نیز پزشک، متعهد به نتیجه می باشد و در صورت عدم حصول نتیجه، پزشک ناقض قرارداد به شمار می آید و ضامن نقض تعهد قراردادی می باشد و هیچ یک از اسباب معاف کننده ی ضمانت پزشک، مانند قاعده ی احسان در این رابطه ی تجاری ورود ندارد.

    کلیدواژگان: مسئولیت، قرارداد، تعهد به وسیله، تعهد به نتیجه، جراحی زیبایی، ضمان، تقصیر
|
  • Jalil Omidi * Pages 9-32

    Ijtihad as a meditation in sources and purposes of Islam to obtain an opinion for unknown cases has been regarded as a collective duty. This historical obligation has been performanced in various methods during the Islamic history. Before the establishment of jurisprudence schools, free or independed Ijtihad was the current paradigm; however after that period the depended Ijtihad and bounding over the rules and methods of the great former jurists (faghih)was accepted and followed as common or standard methods. Scholastic jurists that have been divided to: absolute, exegesis and preference mujtahid, have the same knowledge that the establishers of the schools have. In spite of this they were bounding over the former leader’s rules, principles and methods in their meditation or exposition. Passing the Jurisprudence from period to other has not created any interruption in its historical process. Therefore matters such as jurists imitating, closeness of ijtihad and absence of jurists in an age was not happened at all.

    Keywords: Free Ijtihad, Scholastic Ijtihad, Independed Mujtahid, Scholastic Jurist, Closeness of Ijtihad, Absence of Jurist
  • Ali Pourmohammadi * Pages 33-54

    The most fundamental concept in philosophical aspect of bioethics, the “personal identity”, is being reviewed & studied in this article. After reviewing the concept of “person”, the major theories of “personhood” is being briefly expressed, then, the important point of “personal identity in Islamic philosophy in regard of cloning from person to person” is evaluated in accordance with the acceptance or rejection of reincarnation. Furthermore, in expressing the measures of the “personal identity”, three different theories including   shared memory, casual dependence and theory of survival have been expressed and each one has been individually studied and analyzed in accordance with the Islamic philosophy. Finally, it is expressed that the “personal identity in Muslim philosophers’ point of view” is nothing but a “personal unity. The soul is the only element that can protect & guard the identity as well as the personality. If cloning is not reincarnation, experiencing it tangibly shall be expected in order to be logically studied as a posterior fact, since the philosophy cannot say anything about the prior facts.

    Keywords: Person, Personal Identity, Personhood
  • MuhammadMahdi Taghdisi *, Kazim Ghazizade Pages 55-86

    In the modern era - is called communication time - symbiosis, interaction and experience exchange among human beings are vital and necessary. Islam deems necessary the multilateral presence of religion in diverse fields of life, one of which is connections of Muslims with others. Relationships with nonMuslims have been brought up in the Qur’an from different aspect and with various criterions. In the same way, efficient answering to questions concerning human relationships, interaction and symbiosis with the followers of other religions is expected from Islamic Jurisprudence. Certainly previous jurists have provided some answers in this ground, but nowadays in the light of new requirements, these answers need further study. Therefore, this paper has noticed the verdict of ritual impurity of the people of the sacred book. Although some jurists like Vahid Behbahani has said this verdict has turned to emblem of Shi’a and despite the statement of author of Madarek: “ Shi’a is known with the verdict”, but modern researchers and jurists express serious hesitation about reasons of this judgment which is also one of controversial matters between sunnism and shi’ism.  In this article, the four proofs (two verses from Holy Qur’an: 28 of Toba and 125 Anaam; traditions and consensus) of this verdict have been reviewed and their inaccuracy proved.

    Keywords: People of the sacred book, Ritual purity, impurity, Islamic traditions, Consensus, Quran
  • Reza Sheikholislami * Pages 87-102

    The jurists have been deliberating on its selling and smoking, and of course there has not been any agreement among them in this regard. This research considers the relevant jurisprudence evidences and principles comprehensively. The main point is that buying and selling the filthy (najes) and useless goods, and those which play any role in “sin commitment” are prohibited in Islam, so some jurists claim that the transaction of tobacco products is forbidden, while the others believe it is lawful because the pictures on cigarettes’ pockets warn smokers. It concludes that the important factor which played and plays fundamental role in Islamic commandments about smoking is “customary low” (Orf) and so the jurists must consider all the aspects of the problem.

    Keywords: Tobacco Products, Selling, Lawful, Benefit, Impurity, Objects
  • Asghar Arabian *, Hasan Khodabakhshi Pages 103-124

    Some thought men believe that delivery and receipt are similar to two concepts of cause and existence due to uniformity of essence in turns of validity are different. Because of this although delivery is done by seller and receipt is done by customer,delivery will be happened when receipt is done by customer, so effects like transferring of gurantee indemnify are done on customer's act and untillthe customer doesn'treceive the object of sale, the seller wont discharged from responsibility of destructing object of sale before receipt. In fact delivery and receipt are two concepts that their differences are real and fact. Delivery and receipt are two separated stepsfrom each other and imaginatingly delivery may be done by seller but the customer doesn't receive the subject. Practical use of this separation is in effects like transferring guarantee of indemnify, right of lien act and etc. It means that the goal of delivery is necessary for seller and one is discharge from guarantee won't be depended on receipt of object of sale by customer.

    Keywords: Delivery, Receipt, Guarantee of Indemnify, Right of Lien Act
  • AliReza Mashhadizadeh *, Mansour Amini Pages 125-136

    Issues related to physician's liabilityis as old as the science of law itself. This article has been written while considering abundant studies carried out on the principle of physician's liability with presuppositions like doctor's responsibility, the requirement to prove the doctor's failure case of obtaining innocence, etc. which has turned into common statement and jurisprudence. The current study is trying to prove that the relation between doctor and patient is contractual in most cases. Even in unnecessary cosmetic (fantasy) surgeries, the doctor is obliged to the result; and in case of failing to obtain the [expected] result, the doctor is considered as the defiant of the contract and the guarantor of breaching the contract commitments. No reasons exempting physician's liability such eshesan principal cannot be enforced in this commercial relation

    Keywords: Responsibility, Contract, Obligation of Mean, Obligation of Result, Cosmetic Surgery, Liability, Failure