فهرست مطالب

نشریه مبانی فقهی حقوق اسلامی
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 7، بهار و تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/07/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیدابوالقاسم نقیبی* صفحات 9-24

    خانواده کهن ترین نهاد انسانی است که از همبستگی اجتماعی، عاطفی و حقوقی گروهی از انسانها که دارای رابطه ی زوجیت یا قرابت هستند، پدید می آید. تلاش و جدیت اعضای آن موجب شکل-گیری اعتبار و حیثیت اجتماعی برای نهاد خانواده میشود که سرمایه ی معنوی مشترک آنها به-شمار میآید. این سرمایه ی معنوی مشترک، در تعالیم اجتماعی و حقوق اسلامی مورد شناسایی قرارگرفته است و قواعد اخلاقی و حقوقی عام و اختصاصی برای حمایت از آن پیشبینی شده است؛ ازجمله ی قواعد عام حقوقی، قاعده ی لاضرر است. قاعده ی لاضرر با عنایت به زمینهی صدوری روایت مربوط به سمره بن جندب و انطباق عنوان ضرر و ضرار بر ایراد خسارت معنوی بر خانواده و امکانان ثبات حکم از ناحیه ی این قاعده بر جبران خسارت معنوی دلالت دارد. همچنین با توجه به روح و ملاک مندرج در قاعده ی مزبور و فلسفه ی تاسیس آن، جبران خسارت معنوی به فرد و گروه انسانی قابل شناسایی است. از آنجایی که شناسایی شخصیت حقوقی برای خانواده دشوار به نظر میرسد،هر یک از اعضای آن به جهت لطمه به حیثیت و عواطف خانوادگی، میتوانند جبران خسارت معنویبه خویش را مطالبه نمایند.

    کلیدواژگان: خانواده، قاعده ی لاضرر، خسارت معنوی، جبران خسارت
  • علیرضا امینی*، علیرضا سلیمی صفحات 25-47

    از جمله ابزارهای جدیدی است که امروزه در بازار های بورس مورد استفاده قرار « عقد اختیار »می گیرد. این عقد را میتوان از طریق برخی عقود متعارف مانند: جعاله و صلح تصحیح نمود، کمااینکه تصحیح آن بر مبنای عقد مستقل نیز عاری از اشکال است. هرچند پیوند آن با برخی از عقوددیگر مانند: بیمه و وکالت با چالش مواجه است. لازم به ذکر است شرایط عمومی عقود در این معامله وجود داشته و از این جهت دچار خلل نمیباشد. پرداخت حق الشرط را می توان از باب ابراتصحیح کرد. در بحث پیوند اوراق اختیار معامله، پیشنهاد مشارکت و وکالت را میتوان مطرح نمودو اشکالات وارده قابل دفع است. احکام این اوراق چون مالیت، تنزیل و سایر موارد با مبانی شرع سازگاری دارد

    کلیدواژگان: قرارداد اختیار، اوراق بهادار، ابزارهای مالی مشتقه، بازار بورس
  • احمدرضا توکلی*، محمدکاظم رحمان ستایش صفحات 49-66

    نگاه علمای اصول به خطابهای کلی که حاوی احکام شرعی هستند، متفاوت است. برخی خطاب-های کلی را از جنس قضایای خارجیه میدانند و برخی خطابات کلی را از جنس قضایای حقیقیه دانسته اند. براساس این دو دیدگاه، موضوع در خطابهای کلی افراد هستند نه خود عناوینی که درخطاب ذکر شده است. زیرا خطاب کلی منحل به خطابهای جزیی به تعداد افراد موضوع میشود؛بنابراین باید شرایط تکلیف در آن سوی خطاب وجود داشته باشد تا تکلیف نمودن به آن صحیح باشد. در مقابل این دو دیدگاه، حضرت امام خمینی معتقدند که موضوع این خطابها خود عناوین کلی و طبایع هستند، نه افراد. حکم در این قضایا متوجهی تکتک افراد نیست و این خطابه ای کلی منحل به خطابهای جزیی به تعداد مکلفین نمیشود. بنابراین خصوصیات و شرایط افراد دراین خطابات معتبر نیست. نتیجه ی پذیرفتن این دیدگاه، حل معضلات اصولی در مباحثی مانندمبحث ضدیا خروج برخی اطراف علم اجمالی از محل ابتلاست، زیرا منشا ایجاد اشکال، شرط بودن حالات مکلفین (مانند قدرت) در تکلیف است که باعث میشود در مواردی مانند خطاب به مهم درمورد ضدین و همچنین خطاب به تکلیفی که خارج از دسترس مکلف است، فعلیت نداشته و متوجهمکلف نباشد.

  • رامین پورسعید*، حسین یاسری صفحات 67-84

    این تحقیق به موقعیت های فهم حقوقی از منظر صفت های هرمنوتیکی و فهم فهم ابهام زا در متون حقوقی پرداخته است. نقش سنت، عرف، نظام نظارت مدنی، حقوقی و انتقادی در بازگشایی رمز ازمتون حقوقی پس از انقلاب دکارتی مورد بررسی قرار میگیرد. هرمنوتیک حقوقی تفسیری برایبدست آوردن آزادی است. منظور از آزادی تفسیر مقهور شده ی سلطه ی سنت های حقوقیم تافیزیکی و تحلیل موقعیت، در افق نگاه مدرن و پاسخگویی به همه ی زوایای نیازهای بشر، به سوی آزادی و عدالت است. قبل از پرداختن به هرمنوتیک حقوقی نخست به معنای چیستی و قلمروی هرمنوتیک پرداخته می شود.

    کلیدواژگان: متن، تاویل، آزادی، عدالت، هرمنوتیک حقوقی
  • احسان علی اکبری بابوکانی*، رضا عباسپور، حسین ناصری صفحات 85-112

    آنچه که در فقه امامیه درباره ی مجازات و تنبیه کودک آمده است، مطلق ممنوعیت نیست و با توجه به مقتضیات و شرایط خاصی، شارع مقدس ممنوعیت آن را مرتفع نموده است. در بادی امر عنوان اولیه در مجازات و تنبیه حرمت است و این ظهور بدوی در کودک به طریق اولی صادق است و موارد جوازآن در نوع افراد و همچنین کودک تحت عنوان موارد خاص جعل شده است. تعزیر و تنبیه، دو عنوان کلی هستند که موارد خاص جواز تنبیه و مجازات را شامل میشوند. هر چند اکثر فقها در تنبیه بدنی کودک، این دو عنوان را تفکیک نکرده اند، اما به نظر می آید از آنجا که در برخی موارد خاص به آن اشاره نموده اند، تفکیک این دو عنوان ضروری است؛ چه آنکه موارد، حکم، شرایط و بسیاری از لوازماین دو عنوان با هم متفاوت است و ثمرات عملی قابل توجهی در تفکیک این دو عنوان وجود دارد.بسیاری از ضوابط و شرایط تنبیه و مجازات بدنی کودک در کتب فقهی بررسی نشده است.

    کلیدواژگان: فقه امامیه، کودک، مجازات، تنبیه، تادیب، تعزیر
  • علی اکبر ایزدی فرد*، محمد محسنی دهکلانی، امین یوسفی صفحات 113-127

    مجازات اصلی جرم قتل عمدی، قصاص است. اما براساس همان مقررات فقه اسلامی، اگر پدری فرزند خود را به قتل برساند به مقتضای ادله، قصاص نمیشود. سوال اساسی این است که آیا ادله ی عدم قتل پدر، اختصاص به باب قصاص دارد یا به طور مطلق مجازات قتل از او سلب میگردد؟ اگرقتل فرزند در قالب محاربه و افساد فی الارض باشد آیا میتوان پدر را محکوم به مجازات عناوین مذکور نمود؟ این مساله کمتر در آرا فقهی بازتاب یافته است و فقیهان به قلت متعرض آن شده اند،« عموم ابتلا » درنتیجه قانون گذار نیز به سکوت از کنار آن گذشته است. با این همه نمیتوان منکراین پدیده در جامعه شد. با عنایت به موارد فوق و از آنجا که مطابق اصل 167 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هرگاه قاضی حکم مساله ای را در قوانین مدون نیابد، باید به استناد منابع معتبر اسلامی یا فتاوای معتبر، حکم قضیه را صادر نماید، بررسی همه جانبه ی موضوع امری لازم و ضروری به نظر میرسد. آنچه مختار نویسندگان این مقاله قرار گرفته است، وجود وجاهت فقهی چنین مجازاتی می باشد ایشان جهت تثبیت نظر برگزیده خویش به دلائل و مویداتی استناد جسته-اند. همت این مقاله بازتاب جهد و جهد نویسندگان آن در تبیین نظریه مختار است.

    کلیدواژگان: پدر، فرزند، قتل، مجازات، قصاص، محاربه
  • صالحه یزدانی فر*، مهدی خدایی صفحات 129-146

    اصطلاح پزشکی عبارت است از هر فعل یا « ترجیح مشفقانه ی مرگ بیمار لاعلاج » یا « اتانازی »ترک فعل عمدی که به درخواست بیمار لاعلاج و یا بدون درخواست او واقع میشود تا زندگی اوبدون تحمل درد و رنج بیشتر خاتمه یابد. اتانازی براساس نحوه ی عملکرد تیم پزشکی و اینکه تقسیم میشود. « غیرفعال » و « فعال » به دو نوع « ترک فعل » باشد یا « فعل » رفتار پزشک از جنسو در مواردی که « داوطلبانه » هم چنین اگر اتانازی منبعث از خواست و اراده ی بیمار باشد آن رامی نامند. بر مبنای « غیرداوطلبانه » بیمار به لحاظ حقوقی صلاحیت تصمیم گیری ندارد، اتانازی رااز « اتانازی فعال غیر داوطلبانه » ، نظام کیفری اسلام و قوانین موضوعه ی جمهوری اسلامی ایران مصادیق روشن قتل عمد و لذا حرام و موجب قصاص است و انگیزه ی مشفقانه پزشک رافع مسئولیت کیفری وی یا عامل تخفیف درمجازات نخواهد بود. اگر پزشک به واسطه ی گذشت اولیای دم از قصاص مبرا شود، چنانکه دادگاه عمل پزشک را موجب اخلال در نظم جامعه و ایجاد خوف تشخیص دهد یا بیم تجری وی یا سایر پزشکان وجود داشته باشد، می تواند پزشک مرتکب اتانازی رابه حبس تعزیری محکوم نماید.

    کلیدواژگان: اتانازی فعال، اتانازی غیرداوطلبانه، ترجیح مرگ، قتل مشفقانه، بیمار لاعلاج
|
  • SeyedAbolghasem Nagibi * Pages 9-24

    Family is the oldest human institution that emerged as a result ofsocial, emotional and legal solidarity between groups of humanbeings who are linked together via marriage bond. The efforts of themembers of the groups bring about credit and social dignity for thefamily institution which is regarded as their shared spiritual capital.This capital has been recognized by Islamic social teachings as wellas by Islamic law; accordingly, moral and legal rules, both publicand private, have been stipulated by the Islamic law in order tosupport this valuable capital. One such rule is that of la zararwa lazirar. This rule, based on a hadith narrated by MurratibniJundab, isused to recognize any spiritual damage on family as being a case forzarar (incurring loss) or zirar (inflicting loss upon others) in orderto confirm a verdict and hence compensate for any such damage orloss on family. Also, in view if the spirit of this rule, any damagecompensation for an individual or a group is legally recognized.Since establishing a legal person status for family appears legallydifficult, any individual members of the family (as natural persons)may sue for any damage to their dignity and emotions in the familywithin the context of this same rule.

    Keywords: family, Lazarar, wa Lazirar Rule, Spiritual Damage, Loss, Loss Compensation
  • AliReza Amini *, AliReza Salimi Pages 25-47

    The "option contracts" are among means being used in the stockmarket today. This kind of contract can be corrected through certaincontracts such as "Jealeh" and "Solh" contracts. It's correction basedon independent contract is devoid of any fault, though it's linkagewith some other contracts like "Insurance" as well as Representationis faciny challenge. It should be said, however That there existgeneral conditions relevant to the contracts in this kind ofinteraction and is devoid of any fault from this point of view. Thepayment of the right of condition can be corrected for the cause ofebra. On the subject of the linkage between papers of the tansactionoption are can refer to the suggestion of participation andrepresentation and all possible defects can be repelled. The verdictsrelated to the papers like ownership (possession), interest and so,are compatible with the religious law.

    Keywords: Transaction Contract, Stock Exchange Papers, Promisory Notes, Instranments of Financial Derivations
  • AhmadReza Tavakoli *, MohammadKazem Rahman Setayesh Pages 49-66

    Principle scholars look at general addresses including religious rulesdifferently. some believe general addresses are from foreign mattersand some believe general addresses are from real matters.According to these attitudes , the subjects in general addresses areindividuals not the titles mentioned in the address. Because generaladdresses analyzed to specific addresses are related to the numberof individuals, so there should be duty conditions in order to havetrue orders. In contrast to these two attitudes , Imam Khomeinibelieves the subject of these addresses are general title and natures,not individuals. order in these matters is not related to individualsone by one and these general addresses analyzed to specificaddresses are not related to the number of obliged people. So,characteristics and conditions of individuals are not reliable in theseaddresses. The result of accepting this attitude is resolving principleproblem in discussions such as opposite discussion or those mattersthat obliged person has general knowledge a bout. Because theorigin of the problem is conditioning of obliged individuals states(like power) for duty. It causes in some cases such as the address ofimportant a bout opposite things and the address about the dutybeyond obliged individual ability , the address is not focused on theobliges individual. In this paper, firstly, we have defined the addressand different kinds of it. Then, we have investigated different partsof general addresses separately. Different attitudes have beenmentioned about the addresses. Finally the results of attitudesdifferences have been offered.

    Keywords: Order, Address, Dependent, Subject, Obliged, individual
  • Ramin Poursaeid *, Hossein Yasseri Pages 67-84

    This research is attempting to highlight the interpretation of legalcases from hermeneutic perspectives and to comprehend theambiguous perceptions in legal texts and sources. Further, it takesinto consideration the roles of tradition, convention, the civil, legal,and critical supervisory systems in deciphering the codes in legaltexts after the Dekartian revolution. From a modern perspective andthe degree of accountability for the fulfillment of the requirementsof humanity, in fact, the hermeneutic interpretations of the legalcases lead to independence and, achieving unfettered freedom fromthe imposed interpretations dictated by metaphysical legaltraditions.

    Keywords: Case, Interpretation, freedom, justice, HermeneuticInterpretations
  • Ehsan Aliakbari Babookani *, Reza Abaaspor, Hossein Naseri Pages 85-112

    Shiite jurisprudence is not prohibited the punishment of child ingeneral. But due to certain circumstances, the ban is lifted.However, the preliminary sentence of child punishment is sanctity,only have some exceptions in specific circumstances. Exceptions ofchild punishment is under tow general term including discretionarycorrection and correction. Although most of the Islamic scholars didnot separate this two general term in the corporal punishment ofchildren, it seems necessary in some cases to separate these twogroups, because the cases, the conditions and many accessories ofthis tow general term are different and the separation of this towterm haven’t any significant practical results. Moreover, sinceIslamic scholars haven’t argued within the issue, many of the termsand conditions including corporal punishment of children, thequality, level and the persons who have the right of punishment hasnot been investigated in the texts of jurisprudence.

    Keywords: punishment, Child Discipline, Chastising, ShiiteJurisprudence
  • Aliakbar Ezadifard *, Muhammad Muhsini Dihkalani, Amin Yusifi Pages 113-127

    According to explicit verses of Quran (Isra', 31; The Cow, 178-179)main penalty for murder is retaliation. But based on Islamicjurisprudence, if the father murders his child, he won’t be retaliatedaccordance to demands of reasons. In this paper, main question iswhether reasons of non-murder is assigned to retaliation or divesteddeath penalty from him absolutely (even in the face of other crimesof killing children by parents like attack and war)? For example, ifthe murder of child is in the form of war and corrupting on earth,will the father be sentenced? This issue is reflected less injurisprudential views and the jurists have written about it less.Legislator has been silence in this case too. However, cannot bedenied the generality of this phenomenon in society. Consideringthe above instances and article 167 (The judge is bound to endeavorto judge each case on the basis of the codified law. In case of theabsence of any such law, he has to deliver his judgment on the basisof authoritative Islamic sources and authentic fatawa. He, on thepretext of the silence of or deficiency of law in the matter, or itsbrevity or contradictory nature, cannot refrain from admitting andexamining cases and delivering his judgment) thoroughlyinvestigate the subject seems necessary. The chosen view of authorsin this paper is existence of legitimacy of this penalty relying onreasons and argues and claims. This article reflects the authors’efforts and explaining the chosen theory.

    Keywords: Father, child, Murder, Penalty, Retaliation, war
  • Saleheh Yazdanifar, Mehdi Khodaie * Pages 129-146

    “Euthanasia” or “The Compassionate Preferring Death of theIncurable sick” in the medical term is any intentionally act oromission that done in request or without request of an incurable illto end his life without more pain and suffering. Based on thebehavior of the medical team and that the physician behavior hasthe manner of "act" or "omission", euthanasia divides into “Active”and “Passive”. Also, if euthanasia spring out of the will and volitionof the patient, it will be called “Voluntary” and in the cases wherethe patient is legally incompetent to decide, it will be called“Involuntary”. Based on the Islamic criminal system and the statueof the Islamic Republic of Iran, active euthanasia is a clear exampleof murder and therefore, it is illicit and causes retaliation and thecompassionate motive of the physician will not fail physician’scriminal responsibility or will not cause any discount in hispunishment. Also whenever the physician is spared by theforgiveness of the parents, if the court recognizes his act as a causeof disrupting the community or creating fear, or if be afraid abouthis or other doctors’ Audacity, it can sentence him to thediscretionary imprisonment.

    Keywords: Active Euthanasia, Involuntary Euthanasia, PreferringDeath, Compassionate Murder, Incurable Sick