فهرست مطالب

مطالعات فقه تربیتی - سال ششم شماره 11 (بهار و تابستان 1398)

مجله مطالعات فقه تربیتی
سال ششم شماره 11 (بهار و تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/01/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مجید طرقی اردکانی، جعفر یوسفی، سید عنایت الله کاظمی* صفحات 7-36

    انسان موجودی مرکب از روح و جسم، ذوابعاد و به اصطلاح دارای ساحات وجودی است. تکامل آدمی، تدریجی بوده و در تمام ابعاد و ساحات، قابلیت کامل شدن را دارد. اما توان و استعدادهای آدمی خودبه خود شکوفا نمی شوند بلکه باید شرایط لازم آن فراهم گردد، حال به مهیا نمودن این شرایط و زمینه ها «تربیت» اطلاق می شود. رعایت توان و ظرفیت متربی به عنوان اصل عام بر هر روش و اقدام تربیتی اثرگذار و حاکم بر کاربست سایر اصول تربیتی است. نظر به اهمیت این اصل، بررسی حکم فقهی این قاعده تربیتی، بیش ازپیش لزوم پیدا می‎کند. این نوشته در پی آن است که حکم فقهی «رعایت توان متربی» در اقدامات تربیتی را با روش تحقیق اجتهادی از خلال ادله عقلی و نقلی استنباط نماید.

    کلیدواژگان: توانش ها، اصل تربیتی، استعداد، ساحت های تربیت، تکلیف مالایطاق
  • نیکو دیالمه*، فائزه عظیم زاده اردبیلی صفحات 37-62

    پژوهش حاضر به هدف بررسی «حرمت اذلال نفس» به مثابه یک قاعده فقهی و واکاوی دلالت های تربیتی آن نگاشته شده است. مطالعات نشان می دهد که با وجود جایگاه ویژه قواعد فقهی در تفریع و تطبیق احکام؛ هنوز قواعدی هستند که استخراج و اصطیاد نشده و یا در میان فقها به عنوان یک قاعده فقهی شهرت نیافته اند. یکی از این موارد «حرمت اذلال نفس» است. این پژوهش به روش اسنادی – کتابخانه ای و به صورت توصیفی - تحلیلی انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد که حرمت اذلال نفس، هم تحت عنوان یک قاعده فقهی در حوزه فقه فردی و حاکمیتی قرار می گیرد و هم به عنوان یک اصل تربیتی پیش گیرانه در دو بعد فردی و اجتماعی مطرح می شود. دلالت های تربیتی مستنتج از این امر عبارتند از: ضرورت سازواری متربیان با فطرت انسانی، اصل تربیتی خوداجتنابی در برابر رذایل اخلاقی، اصل حریت و آزادگی، اصل عزت اجتماعی و حفظ اقتدار ملی است.

    کلیدواژگان: ادلال نفس، قاعده فقهی، دلالت تربیتی، تربیت پیش گیرانه، بعد فردی و اجتماعی
  • علیرضا اعرافی، جواد ابراهیمی* صفحات 63-88

    بی تردید اساس شکل‎گیری جامعه اسلامی برخورداری افراد از تربیت شایسته دینی است که زمینه‎ساز تحقق آرمان‎های اسلامی است. در دین شریف اسلام بر دو عنصر خانواده و تعلیم و تربیت الهی تاکید شده است. اکنون سوال این است که حدود وظایف والدین در تربیت فرزندان در خانواده چیست؟
    دانش فقه اسلامی که مرجع تعیین وظایف مکلفان در حیطه‎های مختلف می باشد، مرجع معتبری است که می‎تواند حدود و ضوابط تکلیف والدین در تربیت فرزندان را با ملاحظه منابع استنباط حکم فقهی بیان نماید. سیره، یکی از ادله معتبر شرعی قابل استناد است. در این پژوهش دلالت انواع سیره از جمله سیره انبیا در قرآن و سیره معصومین(بر وظایف والدین در تعلیم و تربیت فرزندان بررسی می شود. سیره های مذکور به‎ طور عمده بیانگر اهتمام به امور آموزشی و تربیتی در حد اباحه بالمعنی الاعم است و برخی قراین و ارتکازاتی که در مورد آن وجود دارد، بر رجحان که اعم از وجوب و استحباب است دلالت می‎کند.

    کلیدواژگان: تربیت، سیره، والدین، حکم شرعی، فقه
  • عبدالجبار زرگوش نسب *، طیبه فایضی، عارف بشیری صفحات 89-122

    از نگاه قرآن کریم، یکی از مظاهر ویژه سلامت اجتماعی، الگوی صحیح راه‎رفتن است. حالاتی که فرد راه‎رونده در حین راه‎رفتن بر نفس و یا جوارح خود عارض می‎سازد، مسایل دقیق و گسترده‎ای را در مورد تاثیر و تاثرات مثبت و منفی فردی و یا اجتماعی برجای می‎گذارد که شایسته بررسی است. این پژوهش با تمرکز بر روی آیات قرآن‎کریم و کتب روایی اربعه و تحلیل‎های بنیادین روان‎شناختی، آموزه‎های تربیتی راه‎رفتن را از جوانب مختلف، ارزیابی نموده است. بررسی تربیتی بحث حاضر، مقتضی ضرورت تفکیک جوانب مختلف مسئله به حالات ظاهری و حالات باطنی راه‎رفتن، ملزومات آن و راه‎رفتن به سوی اماکن مقدس است. تکیه بر سفارش هایی نظیر «اعتدال در راه‎رفتن» با هدف عقلانیت در تعاملات اجتماعی و پرهیز از هرگونه افراط و تفریط در مظاهر آن و «داشتن آرامش و وقار در راه‎رفتن» که از صفات عبادالرحمن است، مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: راه رفتن، آموزه های تربیتی، سلامت اجتماعی، تکبر، عبادالرحمن
  • حسین محمودیان، احمد امامی راد صفحات 123-142

    تربیت اخلاقی که حاصل نگاه علمی به تربیت و تمایز ساحت های مختلف آن از یکدیگر است، فرایند یاری رسانی به متربی برای ایجاد تغییر تدریجی در ساحت صفت و رفتار اخلاقی است که به واسطه عامل انسانی دیگر و به منظور زمینه سازی در جهت تخلق وی به فضایل اخلاقی و دوری از رذایل اخلاقی و نهایتا نیل به کمال اخلاقی صورت می گیرد. این مقاله با روش تحقیقی تحلیلی محتوا، سیره معصومین(در تربیت اخلاقی را از نگاه فقهی بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که علاوه بر وجود تربیت اخلاقی در سیره این بزرگواران، این امر به دو صورت «پیش گیرانه و درمان گرانه» جاری بوده و با روش های گوناگون: موعظه، سالم سازی محیط، امر و نهی، سوال و جواب، نظارت و مراقبت انجام می گرفت. فضایل و رذایل اخلاقی نیز از مواردی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: فضایل اخلاقی، رذایل اخلاقی، موعظه، ورع، خلف وعده، تکبر، نگاه حرام
  • مسعود شیبک، سجاد فرخی پور *، هادی خشنودی، محمد موذن صفحات 145-162

    بررسی های زبان‎شناسی نشان می دهد که تلفظ یکی از سخت ترین جنبه های یادگیری زبان دوم است. تحقیق حاضر حکم فقهی صحت تلفظ را از دیدگاه زبان‎شناسی و با تاکید بر فرضیه دوره بحرانی بررسی کرده است. نتایج حاصل نشان داد که روش های متاخر به آموزش زبان دوم، یادگیری تلفظ مطلق بعد از این بازه بحرانی را ناممکن می دانند و بر معیارهای دیگری مانند فهم پذیری و معناداری تاکید می کنند. همچنین یافته ها حاکی از آن است که رویکرد فقهای شیعه در صدور حکم صحت تلفظ، بسیار ظریف و در سه حیطه اصلی علوم آواشناسی و سمانتیک، منطبق با علم زبان‎شناسی و در عین حال غیر سخت گیرانه و تحقق پذیر است. در پایان نیز با بررسی عوامل عمده در دشواری تلفظ، راهکارهایی از حوزه دین و زبان‎شناسی برای تسهیل در یادگیری تلفظ ارایه شده است.

    کلیدواژگان: حکم فقهی، نماز، قرائت، تلفظ، زبان شناسی
|
  • Majid Toroghi Ardakani, Ja'far Yusufi Pages 7-36

    Man is a creature composed of soul and body; he is a multidimensional being, and his life is characterized by different facets. Human perfection is gradual and can be completed, with the passage of time, in all aspects and areas provided the necessary conditions are met. However, human potentials and talents do not spontaneously flourish; rather the conditions necessary for their burgeoning and development must be fulfilled. Preparing the conditions and ground for a proper is called 'tarbiya' (moral upbringing). To consider the power and capacity of the trainee, as a general principle, is effective and a governing principle in the application of other educational principles. Given the importance of this principle, investigating the jurisprudential verdict of this educational principle is more than necessary. This article seeks to infer the jurisprudential ruling of "taking the trainee's ability into consideration" in educational practices through the method of inferential inquiry relying on rational and textual arguments.

    Keywords: ability_educational principle_talent_areas of pedagogy_imposing a burden beyond one's capability
  • Niku Dialameh, Faeza Azimzadeh Ardabili Pages 37-62

    The present research has been done to study the 'prohibition of selfhumiliation' as a general jurisprudential principle as well as to scrutinize its educational significations. Studies show that, despite the signification of the jurisprudential principle in sorting out and applying the rules, there are still some other rules and principles which have not been extracted or become well-known among jurists as a jurisprudential principle. One of them is "the prohibition of humiliating oneself [qa'eda ezlal al-nafs]". This research has been done in a descriptive-analytical way using references and library resources. Findings show that religious premises and concepts are general and inclusive and they have the capacity to be applied wherever necessary. The prohibition of self-humiliation can be considered as a preventive educational principle in both individual and social dimensions. The educational implications, therefore, include the necessity of a trainee's adaptation to human nature, the educational principle of self-avoidance in the face of moral evil, the principle of dignity and freedom, the principle of social dignity, and preservation of national authority.

    Keywords: Self-esteem, jurisprudence, educational implications, preventive education, individual, social dimensions
  • Alireza A'rafi, Jawad Ibrahimi Pages 63-88

    Undoubtedly, a decent religious education that underlies the realization of Islamic ideals forms the basis of the Islamic society. In the noble religion of Islam, two elements of family and divine education have been highly emphasized. The question now is what are the parents' responsibilities in raising children in the family? The Islamic jurisprudence, which is responsible to assign duties in different areas, is a valid source that can state the terms and conditions of parental responsibility in educating and upbringing children. Those conditions can be inferred by delving into the jurisprudential sources. Seerah or the normative conduct is one of the valid religious sources that can be cited and relied upon. This study examines the implications of different kinds of seerahs and conducts including those of the prophets in the Qur'an and the infallibles with respect to the parental duties in the education of children. The aforementioned normative conducts mainly indicate a focus on education and upbringing to the extent of general permissibility, and some of the evidences surrounding it suggest a preference, which is more farreaching and wide-ranging than just obligation [wujub] and desirability [istihbab].

    Keywords: Education, seerah, parents, religious ruling, jurisprudence
  • Abdul Jabbar Zargushnasab, Tayyiba Fayizi, Arif Bashiri Pages 89-122

    According to the Holy Quran, one of the most important expressions of social health is the correct pattern of walking, one which has to conform to certain standards. This definitely impacts his soul and limbs and consequently results in positive or negatives effects for both the individual and society at large. This study has evaluated the educational teachings about walking in different aspects by focusing on the Qur'anic verses, the four hadith books and the fundamental psychological analysis. The present educational discussion considers the necessity of sorting out the different aspects of the matter into the apparent and inner states of walking, the necessities of walking and trekking towards sacred sites. Relying on recommendations such as "Moderation in walking" with the aim of rationalizing social interactions and avoiding any extremities in its manifestations; and "maintaining magnanimity and dignity (which is one of the attributes of the servants of God) has been examined.

    Keywords: Walking, educational teachings, social health, arrogance, servants of God
  • Hussein Mahmudiyan, Ahmad Imamirad Pages 123-142

    Moral education, which is the result of a scientific view of education and the differentiation of its different areas, considers the process of assisting the trainee in a bid to bring about a gradual change in his morality and behavior which takes place through the mediation of another human factor in order to pave the ground for adaptation to moral virtues and staying away from moral malice and ultimately attaining moral perfection. This article, using content analysis research method, has considered the jurisprudence of the infallible in moral training and concluded that in addition to the element of moral training in the practice of these noble people, this has been current in both preventive and curative ways conducted in a variety of modes such as preaching, sanitizing the environment, enjoining and prohibiting, questions and answers, supervising and looking after. Moral virtues and vices are also among the topics discussed in this article.

    Keywords: Moral virtues, moral vice, exhortation, piety, breach ofpromise, pride, prohibited look
  • Masud Shibak, Sajjad Farrukhipoor, Hadi Khoshnudi, Muhammad Moazzin Pages 145-162

    Linguistic studies show that pronunciation is one of the most difficult aspects of learning a second language. Some theoretical approaches popular in linguistics, such as the critical age hypothesis, make it impossible to learn this aspect of language after puberty. The results showed that the later methods of second language teaching makes learning absolute accurate pronunciation impossible after the critical period; they, they are emphasizing upon other criteria such as comprehensibility and meaningfulness. The findings also indicate that the approach of Shiite jurists in issuing accurate pronunciation verdict is very subtle in the areas of phonology and semantics consistent with linguistics, but at the same time it is non-rigid and achievable. Finally, by exploring the major factors in the difficulty of pronunciation, strategies from the perspective of religion and linguistics to facilitate pronunciation learning are presented.

    Keywords: Jurisprudence, prayer, recitation, pronunciation, linguistics