فهرست مطالب

نشریه اندیشه سیاسی در اسلام
پیاپی 19 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/02/01
  • تعداد عناوین: 5
|
  • ابراهیم برزگر*، طاهره شریف صفحات 7-31
    داعش در سوریه و عراق و برخی کشورهای دیگر پدیده ای نو ظهور است . اندیشه ها و عملکرد آنان معماهای زیادی از خود به جای گذاشته است .داعش وجوه متعددی دارد . در این نوشتار از میان وجوه پدیده ،گفتمان،دولت ،ایدیولوژی،واندیشه، وجه اندیشه ای آن در دستور کار قرار داده است. برای شناخت آن اندیشه ها که بنیان های رفتارهای آنان را تشکیل می دهد از اطلاعات پیشینی در مورد وهابیت استفاده می شود . داعش و وهابیت در سه وجه عقاید سیاسی و اخلاقیات سیاسی و رفتار سیاسی مقایسه شده اند و شباهت های بینشی و گرایشی و کنشی داعش و وهابیت شناسایی شده است . روش گرداوری اطلاعات کتابخانه ای و منابع اسنادی و از روش تحلیل محتوای کیفی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. ازجمله شباهت های دو جریان تمسک به اصل هجرت،تکفیر غیر خودشان و سطحی نگری و ظاهرگرایی است. دو گروه بی توجه به مبانی عقلی بوده و نقل گرا هستند.
    کلیدواژگان: وهابیت، داعش، اندیشه تکفیری، اندیشه سیاسی اسلام
  • نصرالله نخعی زرندی، معین محرابپناه، حسین معین آبادی بیدگلی* صفحات 33-56
    هدف از این پژوهش بررسی دیدگاه های سیاسی شهید آیت الله بهشتی است. مقاله حاضر سعی دارد با استفاده از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه ای و بر اساس روش شناسی توماس اسپریگنز به این سوال پاسخ دهد که »دیدگاه های سیاسی شهید بهشتی چگونه شکل گرفته است؟» یافته های این مقاله حکایت از این دارد که شکل گیری دیدگاه سیاسی این متفکر، ریشه در شناخت بحران های دوران معاصرخود دارد. بهشتی بحران جامعه معاصر خود را حاکمیت طاغوت می دانست. وی عللی مانند استبداد ، ستم پذیری مردم، رواج اندیشه های مادی و غیر دینی را ایجادکننده حاکمیت طاغوت می داند. وی با در نظر گرفتن علل بحران، جامعه بازسازی شده خود را در قالب نظام امت و امامت طرح ریزی می کند و راه رسیدن به این جامعه آرمانی را در استقرار نهاد ولایت فقیه، کادر سازی و توسعه منابع انسانی متعهد، نهاد سازی و رواج آزادی و تحقق عدالت اجتماعی می بیند.
    کلیدواژگان: بحران، طاغوت، آزادی، ولایت فقیه، نظام امت و امامت، نهاد
  • محمد محمودی کیا* صفحات 57-82

    این پژوهش با بهره گیری از بیانات رهبر فقید انقلاب اسلامی سعی در پاسخ به این سوال دارد که از دیدگاه امام خمینی، بین نظریه حکمرانی خوب و کارآمدی نظام سیاسی چه رابطه ایی برقرار است؟ یافته این تحقیق از این قرار است که در دیدگاه امام خمینی، اولا مشروعیت مقدم بر کارآمدی است؛ ثانیا امتزاج مولفه های حکمرانی خوب با دیدگاه های توحیدی معنویت گرای انقلاب اسلامی، منبعث از اندیشه امام خمینی، به استقرار نوعی الگوی حکمرانی موثر، اخلاق مدار و متعالی منجر می شود که علاوه بر سعادت دنیوی، سعادت آن جهانی را نیز تامین می کند.از منظر امام خمینی هرچند مشروعیت مقدم بر کارآمدی است، با این حال، کارآمدی نظام سیاسی، ملاکی برای اثبات کارآمدی دین در عرصه عمومی به ویژه حکمروایی در عرصه ملی و فراملی است. ایشان خواهان استقرار یک نظام عدالت خواه و عدالت گستر هم در عرصه نظام داخلی و هر در عرصه نظام بین الملل است. از همین رو رویکرد ایشان به نظام بین الملل رویکردی انتقادی است چراکه نظام موجود را ناعادلانه دانسته و مکرر در بیانات خویش نسبت به آن رویکردی تحول طلبانه تجدیدنظرطلبانه اتخاذ کرده اند.

    کلیدواژگان: حکمرانی خوب، کارآمدی، نظام سیاسی، امام خمینی، مشروعیت
  • علی محمد حاضری، علیرضا محسنی ابوالخیری صفحات 83-104

    ابهام پژوهش این است که علی رغم هژمونیک شدن حجاب اسلامی از اواسط 1358 ه . ش و به ویژه با حذف گفتمان سکولاریسم (وبه دنبال آن انگاره حجاب مورد نظر آن) و هژمون شدن گفتمان اسلام گرایی (به عنوان تنها گفتمان موجود که می توانسته انگاره ی خود از حجاب را بدون رقیب هژمون سازد) از سال 1360 ه ش، مساله ی حجاب همچنان موجودیت داشته است. پرسش این است که: «چگونه و چرا مساله ی حجاب در جمهوری اسلامی ایران ایجاد گشته و تداوم یافته است؟» پژوهش حاضر با روشی توصیفی - تحلیلی این فرضیه را به آزمون گذاشته است که «مساله حجاب معلول قرایت های متفاوت خرده گفتمان های گفتمان اسلام گرایی (گفتمان های جنگ، سازندگی، اصلاح طلبی و اصول گرایی)، بر مبنای فضای گفتمانی خود، از انگاره ی حجاب اسلامی (حد حجاب شرعی (حد حجاب حداکثری و حداقلی) و تکلیف حکومت در الزام یا عدم الزام به حجاب) است». واکاوی منابع و داده های دست اول تاریخی و ردیابی فرآیند منازعات گفتمانی حجاب در این دوره، فرضیه ی طرح شده را اثبات می نماید.

    کلیدواژگان: حجاب، جمهوری اسلامی، گفتمان اسلام گرایی، حد حجاب، تکلیف حکومت در باب حجاب
  • محمدعلی توانا، نوش آفرین عزیزی صفحات 105-127

    در نظام خلافت ماوردی، مخالفان چه جایگاهی دارند و احیانا از چه حقوقی بهره مندند؟ یافته های این مقاله نشان می دهد: در نظام خلافت ماوردی، می توان مخالفان عقیدتی، سیاسی و مخالفان عقیدتی-سیاسی را از هم بازشناخت. مهمترین مخالفان عقیدتی کافران ذمی و مرتدان هستند.کافران ذمی از حقوق مدنی و اجتماعی و سیاسی برخوردارند، هرچند از منظر مدنی، اجتماعی و سیاسی با اکثریت مسلمان برابر نیستند،مرتدان از تمامی حقوق مدنی و اجتماعی و سیاسی محرومند. مهمترین مخالفان عقیدتی-سیاسی، باغیان هستند. باغیان مشروط بر این که از نظام خلافت، اعلان استقلال نکنند، دارای حقوق اولیه مدنی و اجتماعی هستند، و در درون نظام خلافت در مرتبه ای همتراز با مخالفان عقیدتی قرار می گیرند. البته مخالفان عقیدتی-سیاسی فاقد حقوق سیاسی اند.مهمترین مخالفان سیاسی، محاربان هستند. محاربان به واسطه این که خطری بنیادین برای نظام سیاسی محسوب می شوند و به کنش خشونت آمیز مسلحانه مبادرت می کنند، از کلیه حقوق مدنی، اجتماعی و سیاسی محرومند و هیچ جایگاهی در درون نظام خلافت ندارند. مقاله حاضر از روش خوانش متن -زمنیه محور برای تحلیل محتوای کتاب احکام السلطانیه بهره می برد.

    کلیدواژگان: ماوردی، احکام السلطانیه، نظام خلافت، مخالفان، جایگاه، حقوق مدنی، اجتماعی و سیاسی
|
  • Ebrahim Barzegar *, Tahereh Sharif Pages 7-31
    ISIS is a new phenomenon in Syria and Iraq and some other countries.like african countries .Their thoughts and performance have a left lot of confusions. ISIS has several aspects. In this paper, among the aspects of phenomena, discourse, state, ideology, and thought, has put it on the agenda. To understand the thoughts that form the foundations of their behavior, we use a prior information about Wahhabism. ISIS and Wahhabism have been compared in three ways: political opinions, political ethics, and political behavior, and the similarities between ISIS and Wahhabism's proximity and orientation have been identified. The method of collecting and studing is library information and documentary resources and qualitative content analysis method have been used for data analysis. Among the similarities of the two takfiri currents are the principle of emigration, their non-excommunication, and the superficiality of appearance and appearance. The two groups are rational and unrational.one of their common and important ideas are takfir.
    Keywords: Wahhabism, ISIS, Takfiri thought, Islamic political thought
  • Nasrollah Nakhaei Zarandi, Moeen Mehrabpanah, Hossein Moein Abadi Bidgoli * Pages 33-56
    An Exploration of Ayatollah Beheshti’s Political Viewpoints Based on Springers’s Method Abstract An Exploration of Ayatollah Beheshti’s Political Viewpoints Based on Springers’s Method Abstract The following enquiry aims at analyzing Beheshti’s political viewpoints using Springer’s method, this research aims at answering the question of the evolvement of Beheshti’s political standpoint. Findings of the research show his political viewpoints to be rooted in his understanding of his then-contemporary world crises. From his point of view, “idolatrous sovereignty” was the urgent crisis in the contemporary world. He believed tyranny, the prevalence of materialistic and non-religious thoughts, and subjection to be the causes of idolatrous sovereignty.” Nation- leadership” system, traced as utopia by Beheshti, would have been achieved by establishing guardianship of the Islamic jurist, forming committed cadre, institutionalization, freedom propagating and social justice fulfilling. Keywords: the crisis, idolatrous sovereignty, freedom, guardian ship of the Islamic jurists, nation- leadership system, institution. nation- leadership system, institution.
    Keywords: the crisis, idolatrous sovereignty, freedom, guardian ship of the Islamic jurists, nation- leadership system, institution
  • Mohammad Mahmoodikia * Pages 57-82

    The failure of structural adjustment programs in the 1980s led to the design of a new theory of politics and government, one of which is the theory of good governance. This style, which emphasizes components such as transparency, corruption, efficiency, participation, accountability, the rule of law and the existence of an independent and efficient judicial system, has quickly emerged as a successful model of governance in global politics. At the same time as designing this view, we are witnessing the victory of the Islamic Revolution in Iran, a revolution that has come to the fore with the idea of ​​a monotheistic wisdom and justice. It seems that this synchronization has many reciprocal effects on the idea of ​​good governance, and the pattern of government emerging from the Islamic Revolution has also added other components of the elements involved in good governance. Imam Khomeini's monotheistic attitude and ontology as a leader and founder of the Islamic Revolution has had a great influence on the reading of a republican Islamic republic from a good government perspective.This research used the descriptive analytical method and also used the statements of the late leader of the Islamic Revolution to answer this question; According to Imam Khomeini's views, what is the idea of good governance and what influence does it have on the effectiveness of the political system? It seems that good governance in the eyes of Imam Khomeini is a model of governance that provides both the happiness of the people of the world and their bliss in the future. Hence, good governance is an attempt to establish an efficient, participatory, accountable, and fair-minded system.

    Keywords: Good Governance, Effectiveness, political system, Imam Khomeini, components
  • Ali Mohammad Hazeri, Alireza Mohseni Abolkhairi Pages 83-104

    The ambiguity of the research is that despite of the hegemony of Islamic Hijab since mid-1358 Hijri, In particular, by removing the discourse of secularism (and the idea of its notion of Hijab), and the hegemony of the discourse of Islamism (as the only existing discourse that could dominate its notion of Hijab without rival), since the 1360 Hijri, the issue of Hijab have still been exist. The question is that: "How and why was the issue of Hijab created in the Islamic Republic of Iran?" The present study, by using a descriptive-analytical method, has tested the hypothesis that “the issue of Hijab has resulted in the different readings of the subdivisions of Islamist discourse (the discourses of war, Sazandegi State`s Discourse, reformism, and Principlism) that based on their discursive space from the notion of Islamic hijab ( The extent of the Hijab (maximal and minimal Hijab) and the d

    Keywords: hijab, Islamic Republic, Islamist discourse, Coverage limits, Islamic government's duty on Hijab
  • MohammadAli Tavana, NooshAfarin Azaizi Pages 105-127

    what is the question of the position of the opposition in the system of caliphate, and what rights do they have?The findings of this paper show that in the system of caliphate,the ideological,political,and political-ideological opposition can be identified.The most important opponents of the ideology are the disbelievers and the apostates.Dafi disciples have civil, social and political rights, although they are not equal in civil, social, and political terms with the Muslim majority, the apostates are deprived of all civil, social and political rights.The most important political-ideological opponents are the Gardens.Provided that they do not stand up for the caliphate system, they have basic social and civil rights, provided they are at the same level as the caliphate,on par with the ideological dissent. political dissenters lack political rights. The most important political opponents are Mohareb.The hostages are deprived of all civil, social and political rights because they are a fundamental threat to the political system and engage in violent acts of armed resistance, and they have no place in the system of caliphate.

    Keywords: Al-Mawardi, Al-Ahkam al-Sultania, Caliphate, dissidents, Position, civil, social, political rights