فهرست مطالب

نشریه سفینه
پیاپی 65 (زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/02/02
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحات 5-9
  • اسماعیل اسماعیلی شریف، مجید معارف، سیدمحمدعلی ایازی صفحه 10

    در این مقاله، آیاتی که علی بن احمد واحدی نیشابوری شافعی مفسر قرن پنجم (م. 468ق) در تفسیر البسیط بر اساس روایات وارده، شان نزول آن ها را پیرامون فضایل اهل بیت: می داند، مورد بررسی قرار گرفته و به دو دسته تقسیم شده اند: گروه اول آیاتی که تنها در شان اهل بیت: نازل شده است مانند آیه مباهله، آیه نجوی، آیه اطعام و آیه سقایه الحاج. گروه دوم آیاتی که به عقیده واحدی در شان اهل بیت و دیگران نازل شده است مانند آیه تطهیر و آیه ولایت. بر خلاف برخی از نویسندگان اهل تسنن واحدی به جایگاه والای اهل بیت پیامبر6 در قرآن اعتراف دارد. نگارندگان در این مقاله به مطالعه تطبیقی بین دیدگاه های واحدی با شماری از دانشمندان اهل تسنن و تشیع پرداخته اند.

    کلیدواژگان: واحدی، اهل بیت:، تفسیر البسیط، روایات تفسیری، فضایل و مناقب
  • اسماعیل تاج بخش، زهرا الله دادی صفحه 40

    در این مقاله چهارده نمونه از آیات قرآن را که مولانا جلال الدین بلخی در مثنوی به تاویل عرفانی آنها پرداخته است - بعد از ذکر مقدمه کوتاهی درباره «تاویل»-، آورده و بررسی و تحلیل کرده ایم. نمونه آن ها «ارض الله واسعه» است که مولانا به عوالم روحی و دنیایی فراحسی تاویل کرده است که اولیای حق آن جایند. یا «قرضا حسنا» است که به نظر او «از تن کاستن و به افزودن به جان» است. یا «اقتلو انفسکم» درباره بنی اسراییل است که به کشتن نفس تاویل شده است و...؛ در نتیجه گیری «تاویل» در مثنوی به کوتاهی گزارش شده است.

    کلیدواژگان: مثنوی مولانا، تاویل، تفسیر ظاهری، قرآن کریم، تفسیر باطنی
  • حمید سلیم گندمی صفحه 65

    این مقاله به توضیحات کلی در باره آیین های عبادی روز جمعه به ویژه دعای ندبه پرداخته، ده ها کتاب و مقاله و پایان نامه در باره دعای ندبه شناسانده، و 104 آیه را که با محتوای دعای ندبه ارتباط دارند، بر اساس کتاب توثیق دعاء الندبه فهرست کرده است.

    کلیدواژگان: دعای ندبه، روز جمعه، منابع مربوط به دعای نوبه، توثیق دعاء الندبه (کتاب)، آیات مرتبط با دعای ندبه
  • علی اکبر نصیری، فاطمه معظمی صفحه 90

    مسئله اسمای الهی و چگونگی ارتباط آن با ذات ربوبی از مسایل پیچیده ای است که همیشه ذهن اندیشمندان متاله را به خود مشغول ساخته است. پیچیدگی این مسئله هنگامی مضاعف می گردد که با مسئله علم الهی به ذات خویش و پرسش هایی که در این حیطه مطرح است، آمیخته شود. پرسش هایی از این قبیل: اینکه آیا خداوند قبل از خلقت به خود علم داشته است؟ آیا علم خدا به خویش، مستلزم وجود نسبت و اضافه ای بوده است؟ تفاوت مبنای ظهور و خلق در اسماء الهی چیست؟ عرفای مسلمان همچون ابن عربی در پاسخ به این پرسش ها، نظریه نسب علمیه را مطرح کرده اند که به موجب آن، بین ذات الهی و اسماء، نسبت و اضافه ای دو طرفه ایجاد می شود. اما در نگاه شیعی، هر کلامی که به غیر معصوم نرسد، خالی از لغزش نخواهد بود و کلام معصومین: یگانه مصداق کلام عاری از عیب است. بنابراین در این پژوهش، ابتدا دیدگاه نسب علمیه تبیین شده و پس از آن، در پرتو احادیث مورد واکاوی قرار گرفته است. در این پژوهش تطبیقی براساس تعارضاتی که روشن می شود، ابطال نظریه نسب علمیه اثبات می گردد. از مهمترین این تعارضات، تنافی نسب علمیه با بساطت و وحدت ذات الهی است.

    کلیدواژگان: اسماء الهی، کثرت، وحدت، تعین، ابن عربی، نسب علمیه
  • سید محمد رضوی، سیدابوالحسن سادات اخوی صفحه 114

    معرفت خدا، فعل خدای متعال است و بشر نسبت به آن منفعل است، خدای سبحان تفضلا این معرفت را به انسان بخشیده است. انسان مختار می تواند نسبت به معرفت موهبتی خدای متعال موضع بگیرد، یا آن را بپذیرد و اقبال کند، یا آن را منکر شود و ادبار کند، که بدین جهت مستلزم و مستوجب ثواب یا عقاب الهی می گردد. آیات و روایات نشان می دهند که خدای متعال در عقل، وهم، خیال و فکر انسان نمی آید تا برای او معرفتی بشری حاصل شود. بعلاوه معرفت خدای متعال، فعل خدا است، بشر در آن، دخالتی ندارد و این معرفت قبل از نشیه دنیا به انسان اعطا شده است.

    کلیدواژگان: عقل، وهم، معرفت، صنع، فطرت
  • عباس مفیدی صفحه 128

    نظام اعتبارسنجی روایات را می توان به دو بازه زمانی پیش از مکتب حله و پس از آن تقسیم کرد. رویکرد اعتبارسنجی متاخران بیشتر بر اعتبارسنجی سندی (اعتبارسنجی راوی محور) استوار است، درحالی که بررسی سندی در میان قدما از تاثیر چشم گیری برخوردار نیست. پیشنیان نظام اعتبار سنجی قرینه محور را در دستور کار داشتند که بررسی سند، یکی از قراین بود. در مقاله پیش رو با روش توصیفی تحلیلی روایات مرتبط با ملکی به نام فطرس، با توجه به دو رویکرد اعتبار سنجی متاخران و متقدمان بررسی شده است. نتیجه این نوشتار آن است که در روش اعتبارسنجی قدمایی روایات فرشته ای به نام فطرس را پذیرفته اند.

    کلیدواژگان: فطرس، اعتبارسنجی راوی محور، اعتبارسنجی قرینه محور، بررسی سندی، مکتب حله
  • سیدمحمدعلی ایازی صفحه 156

    میرزا ابوالقاسم اردوبادی از عالمان جامع الاطراف در نیمه اول قرن چهاردهم است که در اردوباد زاده شد و در تبریز و نجف دانش آموخت. از او در زمینه هایی مانند قرآن پژوهی، کلام، فقه و اصول نزدیک به پنجاه کتاب و رساله مفید برجای مانده که بیشتر این آثار، چاپ و منتشر نشده اند. از کتاب های مفصلی مانند «سبیل الرشاد» در فقه استدلالی تا رساله های مختصر در فقه و نیز کتاب های متنوعی در حریم دفاع از دین مانند شهاب مبین و الشهب الثاقبه، در میان این آثار دیده می شود. این تحقیق از نوع توصیفی بوده و به روش کتابخانه ای انجام شده است. بر اساس این تحقیق 62 درصد از آثار ایشان به زبان عربی، 35 درصد به فارسی و 3 درصد به زبان ترکی است. از نظر موضوع، فقه با 41 درصد بیشترین فراوانی و موضوعات قرآن، منطق و متفرقه با فراوانی های کمتر از 10درصد، کمترین عناوین را به خود اختصاص داده اند. به لحاظ حجم تنها دو عنوان از آثار اردوبادی به دوره های مفصل (بیش از یک جلد) اختصاص می یابد و آثار مختصر (کمتر از 50 برگ)، 49 درصد و متوسط (یک مجلد) 46 درصد است.

    کلیدواژگان: اردوبادی، ابوالقاسم، حوزه نجف، قرآن پژوهی، نسخه های خطی، دفاع از حریم دین، پیشنهاد پژوهش
  • صفحه 184
|
  • Pages 5-9
  • Seyyid Mohammad Ali Ayazi, Ismail IsmailiSharif, Majid Maaref Page 10
  • Ismail Tajbakhsh, Zhahra Allad Dadi Page 40
  • Hamid SalimGandomi Page 65
  • Fatemah Mu’azimi, AliAkbar Nasiri Page 90

    the issue of Names of God and their relationship with Him is of the complicated issues that obsessed Mutillah scholars. This complexity is doubled when mixed with the issue of Knowledge of God about Himself and the questions in this regard. The questions like: had God the knowledge about Himself before creation? What is the difference between the base of appearance and creation in Names of God? Muslim mystics like Ibn Arabi in order to answer these questions put the theory of Nesab Ilmiyah that says there is a bilateral Nesab and Izafah between Essence of God and Creation of His Names. But in Shia opinion each narration which is not from infallibles is not immune from mistakes and shortcoming and the narrations of infallibles are the only example of perfect mistake-less words. Therefore, in this study, first the opinion regarding Nesab Ilmiyah is explained and after that this theory is analyzed according narrations. This comparative study rejects this theory by contradiction which appear. Of the most significant contradictions we can mention difference of it with Bisatat and Unity of the essence of God.

  • Seyyid Muhammad Razavi, Seyyid Abul Hasan Sadat Akhavi Page 114

    the present article studies narrational reasons including Quran and the narrations of infallibles about disability of men to know God by recognition means that men are equipped with like reason, delusion, imagination and thinking and asserts this disability by 23 verses and traditions. Of course human being are not empty of knowledge about God but they play no role in it. Having knowledge about God is the Act of God and human being is passive in it, God Almighty gave this knowledge about God to men out of His Bounty. Human being can willingly oppose it or accept it, or deny it. Based on their reaction, they deserve rewards or punishment. The verses and narrations show that God Almighty can not be limited in reason, delusion, imagination or thought to make men know him. In addition, the knowledge of God is the Act of God, and men has no role in it and this knowledge about God had given to human being prior to emanation of the world.

  • Imail Taj, Bakhash, Zahra Allah Dadi Page 128

    in this article, after a brief introduction about Ta’vil, fourteen examples of Quranic verses that Mulana Jalaluddin Balkhi interpreted mystically in his Mathnavi are analyzed. One of these examples is “ارض الله واسعه” that Mulana interpreted it the spiritual worlds which are worlds exceeding senses where the infallibles are. Or for example “«قرضا حسنا» that he believed means reducing from body and adding to soul. Or “اقتلو انفسکم»” about Bani Israel that is meant as killing low soul. In the conclusion, Ta’vil in Mathnavi is reported briefly.

  • Ismail Ismaili Sharif, Majid Maaref, SeyyidMohammadAli Ayazi * Page 156

    the present article deals with the verses that Ali ibn Ahmad Vahedi Neishabouri Shafe’ee, the Quran interpreter of fifth century (b.468 A.H.), in Tafsir Al-Basit believed have been sent down regarding the virtues of Ahul-Bayt. The verses here are divided into two groups: first, the verses that have specifically been sent down regarding Ahlul-Bayt like the verses Mubahilah, Najva, It’am, and Siqayat al-Haj. The second, the verses that Vahedi believed have been sent down regarding Ahlul-Bayt and others like Tathir verse, and Villayat verse. Against some sunni authors, Vahedi asserted the high position of Ahlul-Bayt of holy Prophet in Quran. The authors of the present study compared and contrasted Vahedi opinions with several sunni and Shia scholars in this regard.