فهرست مطالب

مجله دراسات فی العلوم الانسانیه
سال بیست و ششم شماره 2 (خریف 1441)

  • تاریخ انتشار: 1398/08/07
  • تعداد عناوین: 6
|
  • طیبه امیریان* صفحات 1-23

    نحاول من خلال الدراسه النصیه التطبیقیه فحص روایه "رحله ابن فطومه" للروایی المصری نجیب محفوظ بناءا وتشکیلا، ولعل اهم خصایص إتقانها احتواوها علی استدعاء تراث الادب الصوفی والروحی، ما جعل هذه الروایه تنحو نحوا خاصا به لتلبیه استلهامات الروایی الفنیه فی البحث عن الحقیقه والکمال الروحی عبر تجربه صوفیه للحب. طموح نجیب محفوظ إلی إغناء تجربته الرواییه بتطویع معنی الحب فی القصص الصوفیه الإیرانیه مثل قصه "الشیخ صنعان والفتاه الرومیه" للعطار النیسابوری، اسهم فی صیاغه البنیه الصوفیه للروایه فکره وجمالیا ومثل صوره إبداعیه تثیر هذا السوال: کیف استدعی نجیب محفوظ الفکره الصوفیه المهیمنه فی نص الشیخ صنعان فی رحله ابن فطومه؟ قد کانت دراسه الروایه عبر المنهج التحلیلی- التطبیقی رغبه فی الوقوف علی تجلیات الخطاب الصوفی ومظاهر قصه الشیخ صنعان فی روایه محفوظ ومحاوله للکشف عن الدلالات الإیحاییه کدور المراه فی تحقیق النمط الصوفی وابعاد الرویا او الخیال والسفر من رحله البلدان إلی سفر القلوب والإمعان فی الفکر وفی إنتاج المعنی الصوفی.

    کلیدواژگان: الشیخ صنعان والفتاه الرومیه، رحله ابن فطومه، الصوفی، العطار، محفوظ
  • عفت مردانی، سمیه حسنعلیان*، حمید احمدیان صفحات 25-44

    التماسک النصی عنصر هام یقصد به مجموعه من الادوات التی تسهم فی الربط بین عناصر النص إما علی مستوی ظاهر النص من خلال دراسه الظواهر الشکلیه (الاتساق) او علی مستوی باطن النص من خلال دراسه الجانب الدلالی (الانسجام)، فیرکز الاتساق علی الادوات التی تسهم فی الربط الشکلی بین العناصر المکونه للنص. تعتبر الإحاله من عناصر الاتساق الاساسیه، فهی تعتمد علی عناصر تسهم فی التحام النصوص وترابطها وتعالقها والتی لا تکتفی بذاتها من حیث التاویل؛ إذ لابد من العوده إلی ما تشیر إلیه من اجل تاویلها، ویتحقق ذلک الربط بواسطه تلک العناصر الإحالیه المتنوعه بین الإحاله المقامیه والإحاله النصیه المتقسمه إلی قسمین، هما: الإحاله النصیه القبلیه والإحاله النصیه البعدیه. وهذا البحث یصبو إلی إیضاح الإحاله ودراسه توظیفها فی تماسک قصیده الغدیر للشریف المرتضی وهو شاعر مسلم ملتزم بالقضایا الإسلامیه لتبیین کیفیه استخدام العناصر الإحالیه ومدی إسهامها فی اتساق قصیدته الدینیه وفق المنهج التوصیفی التحلیلی مع الاستعانه بالمنهج الإحصایی. واتضح لنا من خلال تحلیل العناصر الإحالیه فی قصیده الغدیر للشریف المرتضی فی ضوء علم اللغه النصی ان هناک مجموعه من العناصر قد تضافرت لتشکیل بناء القصیده الدینیه عنده وتشیید بنیتها الدلالیه، ولذا کانت قصیدته مترابطه متماسکه، فتباینت عناصر الإحاله ووسایلها فی القصیده، إذ نجد ان الإحاله النصیه طغت علی القصیده، حیث اکثر الشاعر من استخدام الإحاله النصیه القبلیه بالمقارنه مع الإحاله البعدیه وهذا الاستخدام اسهم بشکل کبیر فی تماسک وترابط ابیات القصیده، وقیمتها الفنیه تکمن فی مزاوجه الشاعر بین العناصر الإحالیه والصور الفنیه مما جعل غرضه اقرب إلی الإدراک واکثر إقناعا للمتلقی.

    کلیدواژگان: التماسک النصی، الاتساق، الإحاله، الشریف المرتضی، قصیده الغدیر
  • محمد فرجیها*، پرویز آزادفلاح، هاجر آذری، کتایون مصری صفحات 45-64

    یعد التحرش الجنسی تجاه النساء فی اماکن العمل ظاهره جدیده ازداد الاهتمام بها منذ سبعینیات القرن المنصرم. ولیس هناک الکثیر من النظریات تتطرق لهذه الظاهره وتدرس اسبابها وعواملها. ما یوجد حول هذا الموضوع هی فقط آراء ووجهات نظر تربط الظاهره بالخلفیات الاجتماعیه والثقافیه والتنظیمیه والبیییه والشخصیه والمعرفیه والبنیویه لافراد المجتمع وابنایه. واخیرا ظهر نموذج متکامل من هذه العوامل یدرس هذه الظاهره ویحلل اسبابها. فی هذا البحث سنقوم بإجراء مقابلات موسعه مع 31 ضحیه من ضحایا التحرش الجنسی (ما بین 23 وحتی 47 عاما)  تم اختیارهن بالطریقه التسلسلیه، کما قام الباحثون ببیان تجارب الضحایا بالتواصل مع فریق العمل الذی شکل لهذه الغایه وذلک لمعرفه تجاربهم مع هذه الظاهره ثم قمنا بتحلیل ظاهره التحرش وفق النماذج والنظریات السابق ذکرها. اظهرت نتایج البحث ان هناک عوامل طبعیه واجتماعیه وثقافیه وتنظیمیه ومعرفیه تساهم فی بروز هذه الظاهره، لکن هذه العوامل لیست هی وحدها التی تخلق ظاهره التحرش. ومن خلال نموذج تعدد العوامل نستطیع التعرف علی العوامل الموثره الاخری فی هذه الظاهره الاجتماعیه.

    کلیدواژگان: النساء، التحرش الجنسی، النموذج الاجتماعی - الثقافی، النموذج التنظیمی، مکان العمل
  • عبدالله میراحمدی*، طاهره شاکری صفحات 65-91

    تعد قضایا المعاد الجسمانی والروحانی من القضایا الشایکه التی یتناولها علماء المذاهب الکلامیه فی العالم الإسلامی. فی هذا السیاق یعتقد الفخر الرازی والعلامه الطباطبایی بجسمانیه المعاد وروحانیته. فی هذا البحث نسعی اعتمادا علی المنهج التحلیلی والمحتوایی ان نتوقف علی آراء هذین العلمین الإسلامیین حول هذه القضیه والشبهات المثاره حولها. وبمراجعه آراء الفخر الرازی نجد انه یصرح اکثر فی حدیثه عن المعاد الجسمانی. وحول شبهه "الآکل والماکول"، یقول إن الإنسان یصبح معدوما بالکامل بعد الموت. ونظرا إلی انه یری جواز إعاده الموتی ویعتقد ان الله عالم وقادر، یستنتج ان إعاده المعدوم لیست ممتنعه. یعتقد الفخر الرازی حول شبهه تجرد النفس ان هناک اختلافا بین الروح والجسد واثناء الموت تنفصل الروح عن الجسد وتحلق نحو السماء. کما ان الآیات التی یستند علیها الفخر الرازی حول کون النفس التی لیست الجسم مجرده او غیر مجرده لا تدل دلاله واضحه علیه. فی المقابل یعتقد العلامه الطباطبایی الامتناع فی شبهه الآکل والماکول وإعاده المعدوم، فی اعتقاده لا یقع عدم فی الروح والجسد اثناء الموت. لان الجسد عندیذ یتحول إلی عناصر اخری والروح کذلک مجرده لا تفسد بمجرد الموت. وفی الرد علی شبهه تجرد النفس یعتقد العلامه الطباطبایی ان شیییه الشیء بصورته وهییته ولیست الماده حصرا. وفی اعتقاده ان اجسادنا تکون فی یوم القیامه مثل ما هی علیه الیوم. وکذلک یری العینیه فی النفس هی الحافظ لکیان الإنسان وشخصیته

    کلیدواژگان: المعاد الجسمانی- الروحانی، الفخر الرازی، العلامه الطباطبائی، الآکل والماکول، إعاده المعدوم، تجرد النفس
  • اصغر فهیمی فر*، حسنعلی پورمند، محمد خیر دریب صفحات 93-124

    اراد بریخت من المسرح ان یتحول إلی منبر للحوار ولیس منصه للاوهام، ووضع مفهوما جدیدا للإبداع المسرحی عرف ب"التغریب" او "المسرح الملحمی"، الذی یهدف إلی حث دایره النقد فی ذهن المتفرج. إن هذا المفهوم یستند إلی فکره "صناعه ما هو غریب" وهذا ما یحوله إلی فعل شعری، وکان بریخت یهدف من مفهومه هذا إلی انتزاع الانفعال من الإنتاج المسرحی وإیجاد تباعدیه بین المشاهد و شخصیات المسرحیه وانفکاک الممثلین عن ادوارهم. وتحویل المتفرج السلبی الی مشاهد فعال و ایجابی. هذا ویعد اصغر فرهادی من اهم المخرجین السینماییین الإیرانیین، وهو من القلایل الذین یملکون نمطا خاصا بهم، وفیلم البایع من اهم افلامه حیث إننا فی هذا المقال نسعی إلی ان نظهر الطریق الذی سلکه هذا الفیلم من اجل إیجاد مشاهدین متفاعلین وایجابیین، وبقراءه کافیه لفیلم البایع ومن خلال محورین رییسیین وهما الشخصیات وحواراتها والثانی هو الجانب الإخراجی، حیث یمکننا ان نری طریقه تشکیل هذا الجمهور، وذلک من خلال المنطق الاستقرایی لهذا الفیلم مع آراء برتولت بریخت، واسباب تاثیر فیلم "فروشنده" (البایع) علی الجمهور حیث سوف یتم تحلیله من خلال مفاهیم التباعدیه والتماهی. ویبدو ان فرهادی یستخدم نفس الاسالیب غیر المباشره لبریخت، للوصول إلی المشاهد الفعال ویجبر الجمهور علی التفکیر، وذلک من خلال وسایل وطرق غیر مباشره. ولکن بطبیعه الحال، فإن اسلوب فرهادی لا یتناقض مع خلق تماهی الجمهور مع شخصیات الفیلم، وبالإضافه إلی خلق نوع خاص وحدیث من التباعدیه بطریقته الخاصه وذلک من خلال حرکات الکامیرا، الدیکور، الدیکوباج، التاطیر الفیلمی، والسرد الروایی. لانه وفی العصر الحالی امام موضوعات عادیه وبمعالجه عادیه للقصه، فإن ذلک لا یجبر ولا یدعو المشاهد للتفکیر.

    کلیدواژگان: السینما، المشاهد، التباعدیه، التماهی، برتولت بریخت، اصغر فرهادی، فیلم البائع
  • بسام خلیل ابراهیم الخفاجی، مرضیه آباد*، احمدرضا حیدریان شهری صفحات 125-146

    یعتبر توفیق الحکیم من الادباء الرواد فی الوطن العربی. فقد ترک میراثا کبیرا یتنوع ما بین الروایه والقصه والمسرحیه والمقاله. وتعد روایته (عوده الروح) عملا رواییا یحمل سمات کل من الواقعیه النقدیه التی تعنی نقد الاوضاع السیاسیه والاجتماعیه السایده فی الفتره ما بین الحربین العالمیتین 1914م_ 1938م، وخصوصا ثوره 1919م بقیاده سعد زغلول. وکذلک سمات الواقعیه الاشتراکیه التی تعنی وجود الامل والتفاول بتغییر الاوضاع المتردیه. فقد حاول عرض حیاه مجتمع مصغر ونموذج من المجتمع المصری وما یعیشه من ظروف اجتماعیه صعبه فی تلک الفتره. ویکون البحث وفق المنهج الوصفی التحلیلی. ومن اهم النتایج التی توصلنا إلیها ان الروایه تعتبر نموذجا متقدما للواقعیه علی من سبقها من الروایات الواقعیه، فهی اکثر جراه فی نقد الواقع وکشف الاوضاع الفاسده فی ظل المحتل البریطانی. وایضا تعتبر وثیقه من تاریخ مصر السیاسی والاجتماعی.

    کلیدواژگان: الواقعیه، توفیق الحکیم، عوده الروح
|
  • Tayebeh Amirian* Pages 1-23

    Through an applied text study we try to get closer to “Rehlat Ebn Fatoma” distinguished by structure and composition, by Nagiub Mahfouz Egyptian novelist, and perhaps the most important characteristics is its mastery to contain a recall of the heritage of mystical and spiritual literature, that Makes this navel tends its own shoved to meet the novelist thecnical inspiration in the search for truth and spiritual perfection through a mystical experience of love. Mahfouz's ambition to enrich his narrative experience by expanding the meaning of love in Iranian Sufism stories, like the story of “Al- Shaikh Sanaan va Al-Fatat Al- Rumiah”by Attar Al- Nayshabouri, contributed to the formulation of the mystical structure of the novel in terms of idea and aesthetically and represent a creative image raises the question: How did Nagiub Mahfouz recall the Sufiam dominant thought of the text of Al-Shaikh Sanaan in Rehlat Ebn Fatoma? The applied-  analytical approach is desiring to stand on the Suism discours manifestations of the story of Al-Shaikh Sanaan in Mahfouz’z novel and try to reveal the suggestive semantics like the role of women in achiving the mystic style and the dimensions of dream or imagination and travel from the countries trip to the travel of hearts and examination in thought and in the production of Sufi meaning.

    Keywords: Al-Shaikh Sanaan, Roman Girl, The Journey of Enb Fatoma, Sufi, Al- Attar, Mahfouz
  • Effat Mardani, Somayeh Hassanalian*, Hamid Ahmadian Pages 25-44

    Textual cohesion is one of the important elements of pivotal text and is a set of form (shape cohesion) and semantic (Coherence) tools that contributes the interconnection of text and the interrelationship between its components, so shape cohesion is due to the application of elements which makes the apparent relation between the constituent elements of the text. Reference is a form of shape cohesion that contributes in realization of communication and interconnection of the components of a text, but it does not assume that role alone, but understanding the elements in the context depends on the interpretation and explanation of other elements in the same context which they refer to and this communication is realized through referencing links such as out-of-text and in-context reference, which in-text also refer to two types of pre-reference and post-reference. The present article seeks to examine the issue of its reference and application in the interconnection of Sharif Morteza`s  Al-Ghadir ode, a Muslim poet who is also committed to the issues of Islam to reveal how the elements of reference are used and their role in realizing the amount of communication and integrity of the elements of this ode. From the analysis of referential elements in the Sharif Morteza`s Al-Ghadir ode, it appears that a set of elements have joined together in shaping this religious story and its semantic structure and, so the present ode is coherent and intertwined, so the elements and means of reference in this ode are varied, as far as we can see the in-text reference has increased in the poet's ode, and at the same time the poet has used more pre-reference elements than post-reference elements and this application has played a significant role in the interconnection and relevance of the ode verses. The artistic secret of this ode is in the referential elements and poetic imagery that makes the poet's intention close to the mind and helps the reader to accept the poet's ode more and more.

    Keywords: Textual cohesion, Shape Coherence, Reference, Sharif Morteza, Al-Ghadir ode
  • Mohammad Farajiha*, Parviz Azadfallah, Hajar Azari, Katayoun Mesri Pages 45-64

    Attention to sexual harassment at workplace is a new phenomenon which has been the focus of researchers since the 1970s. There are many models and theories to explain sexual causes, most of which have socio-cultural, biological and personality roots,as well as organizational and cognitive origins. Recently, a multi-factor model has combined all factors to investigate this phenomenon. In this article, we have conducted in-depth interviews with 31 sexual harassment victims (with age groups ranging from 23 to 47). Applying the Snowball Method, the study found what the members of the focus group described their experiences and it analyzed the sexual harassment based on patterns and theories. In response to causes of sexual harassment, the findings of this study show that biological, social, cultural, organizational, and cognitive factors are effective but not sufficient in themselves and a multifactorial pattern can be used to explain the influential variables of this phenomenon.

    Keywords: Women, Sexual Harassment, Socio-cultural Theory, Organizational Theory, Work Environment
  • Abdollah Mirahmadi*, Tahereh Shakeri Pages 65-91

    The subject of physical and spiritual resurrection is one of the most challenging theological issues among Islamic scholars. Meanwhile, Fakhr Razi and Allameh Tabataba'i believe in spiritual resurrection. In this study, we intend to analyze the content and approach of the two great thinkers about the most significant resurrection doubts. A closer look at the works of Razi reveals that his words are more explicit on physical resurrection. He responds to the Corrosive and Eaten of deceit and man. Since he considers restorations permissible and God Almighty, he concludes that Restoration of Non-being is not abstained. Razi, in the immateriality of the human soul Doubt, refers to the contradiction of the soul and the body, which is separated from him when he dies and ascends to the universe. Also, the verses quoted by him do not indicate that the soul that is other than the body is Immateriality or not Immateriality. In contrast, Tabatabai avoids the Corrosive and Eaten and the Restoration of Non-being Doubt. In his view, there is nothing in the body and soul, because the body changes to other elements, and the soul is a Immateriality thing that is not corrupted by the death of the body. Tabataba'i, in response to the immateriality of the human soul of self-objectification Doubt, considers the regards the object as object, not matter. He believes that our body in the resurrection is like the earthly body. He also considers being objective in the self and preserving the human personality.

    Keywords: Physical-Spiritual Resurrection, Fakhr Razi, Allameh Tabataba'I, Corrosive, Eaten, Restoration of Non-being, immateriality of Human Soul
  • Asghar Fahimi Far*, Hassanali Pourmand, Muhamad Khayer Drib Pages 93-124

    Bertolt Brecht wanted the theater to become a forum for dialogue rather than a platform for delusions, and to develop a new concept of theater creativity known as "Westernization" or "APEC Theater" which aims to stimulate the cash circle in the spectator's mind. This concept is based on the idea of "making what is strange" and this turns it into a poetic act. Brecht intended, from this concept, to extract emotion from theatrical production and to distance the viewer from the characters of the play and the actors' departure from their roles, and then the truth becomes easier to understand. Asghar Farhadi is considered one of the most important Iranian film directors, and he is one of the few who owns a style of their own, and The Salesman  is one of his most important films as we in this article seek to show the way this film took in order to find positive and interactive viewers through two main axes: characters and their conversations as well as direction. Here we can see the way the audience is formed. By extrapolating this film with the opinions of Brecht, and the reasons for the influence of the film "Froshendeh" or Salesman, on the audience, it will be analyzed through the concept of divergence and identification. It seems that Farhadi like Brecht uses the same indirect methods, to reach effective and active viewer and forcing the audience to think. But, of course, Farhadi's style does not contradict the audience's identification with the characters of the film, in addition to creating a special and modern type of divergence in his own way through camera movements, decoration, decoupage, film framing, and narrative. Because in the present era with ordinary subjects and a normal treatment of the story, this does not force the viewer to think.

    Keywords: Cinema, Audience, Distancing Effect, Identification, Brecht, Farhadi, the sealsman
  • Bassam Khalil Ibrahim AlKhafaji, Marziyeh Abad*, AhmadReza Haydarian Shahry Pages 125-146

    Tawfiq al-Hakim is one of pioneers in Arabic literature and has produced a large volume of stories, dramas and articles. Odat al Ruoh or the Return of the Spirit is a story with critical realistic elements and portrays socio-political conditions and developments between the two world wars, especially the Egyptian revolution of 1919 led by Sa’ad Zaghloul. This story contains socialist realism elements, such as hope and optimism concerning reforms for a corrupted society. In this story, he has attempted to show a small part of the Egyptian society and its debilitating and terrible conditions. It tries to reflect the pain and difficulties Egyptian people had undergone to form unity to resist oppression and tyranny. This research aims to reflect on realism elements Tawfiq al-Hakim employed and more specifically how they were used in this story. In other words, this study tries to answer the questions as what realism the story has and how the personal life of the author affected it. The important findings suggest that this story is among the first ones, which are based on the school of realism because the author has been bold enough to criticize the reality and revealed the corrupted conditions of the Egyptian society when it was once occupied by Britain. It is considered important and reliable evidence for political and social history of Egypt.

    Keywords: Realism, Tawfiq al-Hakim, Odat al Ruoh (The Return of the Spirit)