فهرست مطالب

نشریه مهندسی ترافیک
پیاپی 79 (زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/12/27
  • تعداد عناوین: 9
|
  • افسانه زمانی مقدم*، سید مسلم موسوی پناه، تقی پورظهیر، اختر جمالی صفحات 4-20
    در ایران با هدف فرهنگ سازی ، افزایش انضباط اجتماعی و کاهش ضایعات حاصل از سوانح ترافیکی طرح همیاران پلیس از سال 86 به اجرا در آمد. در کنار هزینه های ناشی از اجرای طرح فوق همواره این چالش وجود دارد که آیا وضعیت آموزش همیاران پلیس مناسب می باشد. هدف از این مطالعه ، ارایه مدلی برای ارتقای آموزش همیاران پلیس (دانش اموزان) می باشد.تحقیق حاضر از نظر نوع داده ها کمی و کیفی ، و از نظر گردآوری داده ها ، توصیفی پیمایشی بوده است .جامعه آماری در بخش کیفی 20 نفر از اساتید دانشگاه ، روسای پلیس راهنمایی و رانندگی تهران و مدیران سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تشکیل دادند و در بخش کمی ، یک نمونه 129 نفری (70 نفر روسای آموزش پلیس راهنمایی و رانندگی تهران و 59 نفر مربیان پارک های ترافیک شهرداری تهران) به روش نمونه گیری ترکیبی (ترکیبی از روش های نمونه گیری تصادفی - طبقه ای) از جامعه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها ، از فن دلفی و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است . روایی صوری پرسشنامه ها از طریق اجرای آزمایشی ،روایی محتوایی از طریق مرور جامع ادبیات و قضاوت خبرگان و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی بررسی و تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرنباخ  (0/93) محاسبه شد .برای تحلیل داده های مربوط به تعیین  ابعاد و مولفه های ارتقای آموزش همیاران پلیس از تحلیل عاملی اکتشافی ، برای تعیین وضع موجود از آزمون t تک نمونه ای ، و  برای مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب آزمون t  وابسته  با کمک نرم افزار spss استفاده یافته اصلی این پژوهش مدلی است که نشان می دهد برای ارتقای آموزش همیاران پلیس در هر بعد دانش با بار عاملی (0.92) ، ارزش - نگرش با بار عاملی (0.99) و مهارت با بار عاملی (0.85) باید مورد توجه قرار گیرد. و نیز اینکه وضعیت موجود آموزش همیاران پلیس به طور کلی (2/48 از 5) و در تک تک ابعاد آموزش پایین تر از حد متوسط و نامناسب است.
    کلیدواژگان: آموزش، مقررات راهنمایی و رانندگی، همیاران پلیس
  • مهدی محمدی*، فاطمه ایمانی، معصومه ایمانی صفحات 21-31

    ضرورت اتخاذ تدابیر لازم در مواقع اضطراری جهت فعال شدن مسیرهای بحرانی ایجاب می نماید مدیریت شهری نسبت به شناسایی شبکه حمل و نقل اضطراری برای مراکز و مکان هایی که در مدیریت اقتضایی و تداوم امداد و نجات در مواقع اضطراری مداخله داشته و هرگونه عدم دسترسی آنها منجر به اختلال در  فرماندهی ، کنترل و تداوم امداد و نجات می شوند ، اهتمام داشته و بدین طریق تلفات و خسارات احتمالی کاهش یابد.لذا در این تحقیق با اولویت قرار دادن اهداف مزبور در سطح منطقه 7 تهران : محورهای خیابان انقلاب - دماوند ، خیابان سپاه و همچنین بزرگراه های صیاد شیرازی و امام علی (ع) به عنوان مسیرهای بحرانی در نظر گرفته شده و مجموعا  105 محل برای کنترل تردد برای مواقع بحرانی ملحوظ گردید.

    کلیدواژگان: شبکه حمل و نقل شهری، مدیریت مخاطرات، محورهای شریانی درجه 1 و 2
  • سید شهاب حسنی نسب*، مهران مظفری، علی پورقاسمی صفحات 32-38
    در شهرهای بزرگ ، با توجه به حجم تقاضای بالای حمل و نقل همگانی ، استفاده از سرویس های با ظرفیت بالا و متوسط در کریدورهای اصلی ضروری می باشد. یکی از راه های افزایش یکپارچگی سرویس های همگانی و اتصال مناسب مناطق حومه به شبکه ی اصلی ، استفاده از سرویس های تغذیه کننده می باشد. در این پژوهش علاوه بر بررسی عوامل موثر بر بهبود سیستم حمل و نقل همگانی انبوه بر ، روشی برای اضافه کردن سیستم های تغذیه کننده برای افزایش کارایی سیستم حمل و نقل انبوه بر تعیین خواهد شد. تعیین این روش در جهت کاهش هزینه های استفاده کنندگان و ارایه دهندگان خواهد بود این هزینه ها برای استفاده کنندگان به صورت زمان سفر و برای ارایه دهندگان به صورت مسافت پیموده شده و تعداد مسیرهای ایجاد شده در شبکه می باشد. در پژوهش حاضر از الگوریتم فرا ابتکاری رقابت استعماری جهت طراحی شبکه حمل و نقل همگانی تغذیه کننده استفاده شده است. مسئله برای یک شبکه نمونه حل شده و نتایج به دست آمده با نتایج چند پژوهش مهم مقایسه شده است. علاوه بر سرعت و توانایی بالای روش در حل مسیله، طبق نتایج ، شبکه ی طراحی شده توسط پژوهش حاضر، زمان سفر ، کل مسافت پیموده شده در شبکه و تعداد مسیرهای کمتری نسبت به شبکه های طراحی شده ی سایر پژوهش ها دارد.
    کلیدواژگان: حمل و نقل همگانی، سیستم تغذیه کننده، الگوریتم رقابت استعمار
  • میقات حبیبیان*، کمال خانعلی، محسن شانظری صفحات 39-46

    امروزه مدیریت تقاضای حمل و نقل به عنوان راه حلی مفید برای کاهش تراکم ترافیک و کاهش پیامدهای منفی حمل و نقل مورد توجه اکثر شهرهای جهان قرار گرفته است. در جهت نیل به این اهداف می توان سیاست های مختلفی را اتخاذ کرد ، که از آن جمله می توان به انواع سیاست های قیمت گذاری اشاره کرد. با اعمال این سیاست ها ، که از نوع سیاست های دفعی می باشد ، استفاده از وسیله ی نقلیه شخصی در منطقه ی قیمت گذاری شده کاهش می یابد. در نتیجه تراکم ترافیک کاهش یافته و از پیامدهای منفی حمل و نقل که از مهم ترین آن ها می توان به آلودگی هوا اشاره کرد ، کاسته خواهد شد. هدف از انجام این تحقیق ارزیابی اثر سیاست قیمت گذاری تردد در محدوده مرکزی شهر اصفهان بر کاهش آلودگی هوا می باشد. در این تحقیق با تغییر مدل های انتخاب وسیله نقلیه موجود و وارد کردن پارامتر هزینه استفاده از محدوده ، ماتریس های تقاضا تصحیح شده و با اختصاص آنها به شبکه حمل و نقل تغییرات شاخص های عملکردی شبکه در برابر تغییرات قیمت تردد در محدوده بررسی شده است. این مطالعه نشان می دهد که در قیمت 175000 ریال ، بیشترین منافع اجتماعیبه نسبت هزینه ترددعاید شهر می شود.

    کلیدواژگان: مدیریت تقاضای حمل و نقل، قیمت گذاری تردد، محدوده مرکزی شهر، آلاینده های هوا، اصفهان
  • مهدی سکونی رواسانی*، علی توکلی کاشانی، احسان ایازی صفحات 47-54

    هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین ویژگی های شخصیتی ، نگرش راننده و رفتار رانندگی در یک نمونه 300 نفری از رانندگان ایرانی که اقدام به مانور سبقت در جاده های دو خطه نموده اند با استفاده از مدل سازی  معادلات ساختاری می باشد. هدف دیگر پژوهش بررسی نقش تعدیل کننده نوع سبقت است. محدوده فیزیکی مطالعه ، 5 محور اصلی برون شهری (13 سایت مطالعه) شامل 3 محور در استان زنجان و 2 محور در استان آذربایجان شرقی و به لحاظ زمانی نیز ، شهریور و مهر ماه سال 93 در نظر گرفته شدند. پرسشنامه این پژوهش از چند قسمت تشکیل شده است. بخش اول شامل توضیحاتی درمورد پژوهش درحال انجام ، بخش دوم شامل سوالات مربوط به ویژگی های شخصیتی ، بخش سوم شامل سوالات مربوط به نگرش راننده و بخش چهارم شامل سوالات مربوط به رفتار رانندگی (DBQ) است. نتایج نشان داد مدل ساختاری پژوهش از برازش قابل قبولی برخوردار است. همچنین عامل نگرش راننده به عنوان میانجی بین عوامل شخصیتی و رفتار رانندگی شناخته شد. نتایج بررسی متغیر تعدیل گر نیز نشان داد نوع سبقت بعنوان یک متغیر تعدیل کننده در عوامل شخصیتی می باشد.

    کلیدواژگان: ویژگی های شخصیتی، نگرش راننده، رفتار رانندگی، معادلات ساختاری، تعدیل کننده
  • شهاب حسن پور*، یوسف داداشی صفحات 55-62

    همواره جلوگیری از وقوع شلوغی در شبکه ترافیک درون شهری از دغدغه های اساسی مدیران ترافیک در سطح جهان بوده است. در این شرایط معضلاتی مانند افزایش چشم گیر زمان سفر، بالا رفتن مصرف سوخت ، افزایش آلودگی های زیست محیطی ، تهدید سلامت روانی کاربران شبکه حمل و نقل و افزایش تصادفات دور از انتظار نیست.در این مقاله اثرات قیمت گذاری شبکه بر ترافیک برای نمونه مورد پل طبقاتی امام خمینی اصفهان بررسی شد. به منظور اثر سنجی هر یک از سناریوهای پیشنهادی قیمتها ،لازم است تا سهم هریک ازگونه های حمل و نقلی تعیین گردد. بدین منظور باید مدلهای انتخاب وسیله را پرداخت نموده و با بررسی اثرات جانبی متغیرهای قیمتی در آن ، نتایج هر سناریو را بررسی نمود. تحلیل نتایج تمایل به پرداخت استفاده کنندگان نشان ازکم بودن این تمایل دارد. دلیل این رخداد را می توان در عدم تجربه شهروندان در استفاده از یک تسهیل موازی دارای عوارض ، ولی با سطح سرویس بهتر، جستجو نمود. به بیان دیگر شهروندان اصفهانی تجربه ای درخصوص وجود یک معبر دارای عوارض اما مناسب برای سفرهای دوربرد درون شهری که موجب صرفه جویی قابل توجه ی در زمان سفرشان گردد ندارند. به طوری که در صورت تعیین عوارض 1000 تومانی ، 45 درصد افراد حاضر به پرداخت و استفاده از پل طبقاتی امام خمینی هستند و اگر میزان عوارض به 10000 تومان برسد سهم پرداخت و استفاده ار پل به 16 درصد کاهش می یابد.

    کلیدواژگان: قیمت گذاری، مدل لوجیت، سفرهای روزانه، اصفهان
  • بابک میربها*، فاطمه مهاجری صفحات 63-70

    زمان توقف اتوبوس در ایستگاه یک فاکتور مهم در سیستم های حمل و نقل همگانی می باشد که تاثیر قابل توجهی روی ظرفیت ، تاخیر ، سطح سرویس و کارایی عملکردی خط دارد. نحوه پرداخت کرایه یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار روی زمان توقف در ایستگاه در سیستم های حمل و نقل همگانی است. استفاده از تکنولوژی کارت هوشمند به عنوان یکی از روش های پرداخت الکترونیکی کرایه توسط مسافرین در کنار مزایای دیگری که دارد سبب کاهش زمان توقف در ایستگاه در سیستم های حمل و نقل همگانی می گردد. هدف اصلی در این مطالعه تعیین تاثیر روش پرداخت کرایه در زمان توقف اتوبوس در ایستگاه است که تاثیر این متغیر در مدل ارایه شده در آیین نامه ظرفیت راه ها (HCM)  دیده نشده است. از این رو، در چند خط اتوبوس های تندرو در شهر تهران برداشت اطلاعات انجام شده است. سپس با مدل سازی آماری داده های جمع آوری شده ، مدل های رگرسیونی برای محاسبه زمان توقف اتوبوس در ایستگاه براساس تعداد مسافران پیاده و سوار شده در هر ایستگاه ، جنسیت مسافران و نحوه پرداخت کرایه ارایه شده است. از بین مدل های ساخته شده و مدل ارایه شده توسط HCM ، مدلی که بیشترین همبستگی با مقادیر مشاهده شده را دارا می باشد به عنوان مدل پیشنهادی ارایه شده است. این مدل دارای ضریب همبستگی 0/549 با مقادیر مشاهده شده می باشد. این در حالی است که مدل ارایه شده توسط HCM ، ضریب همبستگی 0/487 با مقادیر مشاهده شده دارد.

    کلیدواژگان: زمان توقف اتوبوس در ایستگاه، نحوه ی پرداخت کرایه، سیستم های حمل و نقل همگانی، کارت هوشمند
  • محمد کرمانشاه*، کیمیا کمال صفحات 71-80

    با توسعه فناوری ارتباطات ، دورکاری به عنوان یکی از رویکردهای مدیریت تقاضای حمل و نقل مورد توجه برنامه ریزان حمل و نقل قرار گرفته است. در این پژوهش فرآیند پذیرش طرح دورکاری به این صورت انجام شده است که پس از ارایه طرح به هر یک از سازمان های مورد بررسی ، سرپرست آن سازمان مناسب بودن دورکاری را برای کارمندان خود بررسی می کند و در صورت موافقت او و تمایل کارمندان به دورکاری ، آن ها در این طرح شرکت کنند. بررسی وجود فرصت دورکاری برای کارمندان هر سازمان ، با توجه به نقش دورکاری بر حمل و نقل شهری حایز اهمیت است.از این رو در این مطالعه ، مدل امکان پذیری دورکاری با استفاده از ساختار مدل لوجیت دوگانه و با در نظرگیری نقش هر دو گروه موثر(کارمند و سرپرست او) ساخته شده است. مدل سازی با استفاده از نمونه آماری شامل 245 پاسخ سرپرست و کارمند 7 سازمان دولتی شهر تهران در مورد امکان پذیری دورکاری ، با در نظرگیری عوامل مختلف ، به ویژه شغل کارمندان و با استفاده از رویکرد شغل انتزاعی پرداخته شده است.نتایج این مطالعه نشان می دهد که دورکاری برای کارمندانی که وابستگی فعالیت های شغلی آن ها به محیط معمول کار کمتر است ، امکان پذیرتر می باشد و امکان مشارکت آن ها در این طرح بیشتر است.

    کلیدواژگان: دورکاری، مدیریت تقاضای حمل و نقل، امکان‎ پذیری دورکاری، شغل انتزاعی
  • سیامک حسینی*، امیررضا ممدوحی، سید امیرمحمد خطیبی صفحات 81-88

    جلوگیری از تبدیل بلایای طبیعی به فجایع طبیعی مستلزم بالابردن توان مدیریتی و برنامه ریزی های مدیریت بحران است. به این منظور در روند خدمت رسانی درچنین حوادثی ،ثانیه ها و دقایق نقش به سزایی درنجات انسان ها دارند.در این راستا ، این پژوهش با درنظرگیری یک بیمارستان و ناوگان امدادرسانی آن ، به عنوان ارگان اصلی ارایه خدمات درمانی در شهر قزوین ، و نیز به کارگیری فواصل واقعی مناطق مختلف این شهر از این محل ، درصدد بهینه سازی زمان لازم برای انتقال مجروحین در شرایط بحران به بیمارستان در یک زنجیره تامین سه مرحله ای می باشد که ظرفیت ناوگان امداد رسانی نیز در مساله لحاظ شده است. پیچیدگی مساله فوق از نوع NP-hard می باشد. بنابراین پیدا کردن جواب بهینه در زمان معقول ، برای مساله با استفاده از روش های دقیق غیرممکن است.در این مقاله برای حل مساله ، از یک الگوریتم ژنتیک پویا دارای کروموزوم هایی با ساختار متغیر استفاده می شود. همچنین به منظور بررسی صحت نتایج به دست آمده از این الگوریتم ، نتایج با جواب های روش جستجوی تصادفی مقایسه گردیده است. نتایج ، نشان از برتری الگوریتم ژنتیک ارایه شده دارد و نشان دهنده ی کاهش میانگین جواب ها در مواردی نظیر افزایش تعداد وسایل امدادی و ظرفیت آن ها و کاهش زمان امداد رسانی اولیه و نیز افزایش میانگین جواب ها با افزایش تعداد مجروحین است.

    کلیدواژگان: مدیریت بحران، زمان بندی بهینه، زنجیره تامین، الگوریتم ژنتیک پویا، ظرفیت ناوگان
|
  • F Imani_ Mehdi Mohammadi * Pages 21-31
    Review
    Necessary measures required in emergencies to enable critical paths requires The management of urban transport network to identify emergency centers and places where the conduct, management and continued interfere vital rescue And each of their lack of access to critical network paths leading to disturbances in Command, Control and Rescue continue to beEffort and thereby reduce casualties and .damage
    7th District The purpose of this study was to prioritize these targets in Tehran Axis of revolution -Dmavnd street, streets and highways Corps Sayyad Shirazi and Imam sites were included to control Trdddr 105 Ali (AS)Considered as critical paths and a total of .crisis
    Keywords: Urban Transport Network, Risk Management, Arterial Axes Grades2-1
  • Meeghat Habibian, Kamal Khanali, Mohsen Shanazari Pages 39-46

    Nowadays, transportation demand management is considered as a solution to more efficient usage of transportation resources of a society. In order to achieve this objective, different types of policies including pricing policies in restricted area could be chosen. By applying such policies, which discourage people from car usage, traffic congestion and air pollution would be decreased in the restricted area. The objective of this study is to assess the impact of cordon pricing policy on reducing air pollution in the central part of the city of Isfahan. Therefore, by introducing cost parameters to the existing mode choice models, the transportation demand matrix is updated. By assigning the updated demand to the transportation network, a number of network performance indicators versus different cordon price have been investigated. This study shows that, the .Rials 175000 ratio of social benefits to transportation cost for the city will be maximized at

    Keywords: Transportation demand management, Cordon pricing, City central part, Air.pollutants, Isfahan
  • Ali Tavakoli Kashani, Mahdi Sokouni Ravasani, EhsanAyazi Pages 47-54

    The aim of this study is to investigate the relationship between personality traits, driver attitudes Iranian drivers who have attempted overtaking 300 and driving behavior in a sample of maneuver on two-lane roads using structural equation modeling. Another goal of the study is to determine the moderator role of overtaking type.Since data collection in this research was very time-consuming and costly, five main suburban roads in the provinces of East Azerbaijan and zanjan were considered as the physical area of the study In September and October of year the questionnaire of this study have made up of several parts. The first part contains a .2014 description of the research being done. The second part includes questions related to personality traits. The third part includes questions related to the driver attitude and The fourth section contains questions related to driving behavior (DBQ). Results showed that the structural model fit is acceptable. The driver attitude was identified as a mediator between personality factors and driving behavior. also results indicated that overtaking type as a .moderator variable in personality traits

    Keywords: Personality traits, driver attitudes, driving behavior, structural equationmoderating
  • Shahab Hasanpour, Yousef Dadashi Pages 55-62

    In recent years, congestion pricing is applied as one of the main demand management methods in urban areas. Although, numerous studies had been performed in urban road networks, but only few of them is about link pricing in urban areas. Imam Khomeini elevated highway, recently built in Isfahan, is the case study of this paper. This route which has many alternative routes elevation) has the potential for link pricing in 0 (for example Imam Khomeini highway in level Isfahan. Due to this fact that currently there is no any pricing mechanism in this route, a stated preference method had been applied for defining the reaction of users to route pricing. A binary logit model was applied for modeling the route choice behavior of users due to pricing. Results showed that using the route in peak hour cause to increase the willingness to pay. Users with mandatory trip goals, have more will to use faster routes. Also, results showed that users with more expensive cars and higher education level pay more for priced routes. Sensitivity analysis of demand have % 45 tomans, about 1000 showed that if the pricing toll is going to be set on the willingness to pay. With raising the cost, the willingness to pay tends to reduce significantly. .percents of total demand would tend to pay 16 ,tomans 100000 For example, if the toll is set to

    Keywords: Road pricing, Logit, daily trips, Isfahan
  • fatemeh mohajeri, Babak mirbaha * Pages 63-70

    Dwell time is one of the most important parameters in analyzing urban transit systems which has a major effect on capacity, delay, level of service and performance of transit line. One of the most effective factors on dwell time in transit stops, is the fare collection method. The technology of smart card as one of the fare collection methods causes the reduction in dwell time in transit system stops, in addition to other advantages. The main objective of this study is the study of the impact of fare collection method on dwell time. Therefore the datas are gathered in several lines of BRTs in Tehran, Then the Statistical models of collected datas are represented to show the impact of fare collection method and the gender of passengers on dwell with observed data while the correlation 0.549 time. The sugested model has the correlation of of the HCM model with observed data is

    Keywords: Dwell time, fare collection method, transit systems, smart card
  • Kimia Kamal. Mohammad Kermanshah Pages 71-80

    Since the expansion of communication technology, telecommuting has gained attention from transportation planners as an approach in the field of demand management. In this research, the process of investigating the acceptability of telecommuting consists of successive steps. At the first step, telecommuting program is presented to particular organizations. Subsequently, the head employer evaluates the appropriateness of the program for employees. If he comes to the conclusion that the program will succeed and in case of employees' tendency to perform the program, the organization will attend the telecommuting program. The investigation of the feasibility of telecommuting is pivotal due to its influence on urban transportation. In this paper, the feasibility model of telecommuting is developed through Binary logit considering the role individuals working as employer/ 245 .)of both influential groups (employee and employer governmental organizations in the city of 7 employee participate in the survey who work in Tehran. The survey investigates the feasibility of telecommuting through abstract job approach regarding various factors and emphasizing the employees' occupations. The results reveal that telecommuting is more feasible for employees whose dependence on workplace is lower .compared to their colleagues. Thus, such employees tend to participate in telecommuting program

    Keywords: telecommuting, transportation demand management, feasibility oftelecommuting, abstract job
  • Amirreza Mamdoohi, Seyyed Amirmohammad Khatibi, Siamak Hosseini Pages 81-88

    Avoidance of turning natural disasters to natural tragedies requires upraising in capacitance of management and planning in crisis management. Into this purpose, seconds and minutes should be considered as an essential limitation to save lives in such natural catastrophes in the process of serving. Therefore, this paper presents the optimization of transfer time of injured people in crisis condition to the hospital in the three-stage supply chain, regarding to one hospital and relay's fleet for main remedial serving organ in Qazvin and real distances of regions than this place, respect to the capacity of fleet. Degree of complexity of the problem is NP-hard. So, find an optimal solution in a reasonable time is impossible by using accurate methods. In This paper, a dynamic genetic algorithm has been employed in which contains chromosomes with variable structure in order to solve the problem. In addition, for evaluation of results accuracy from this algorithm, it compare with result from random search method. Results show genetic algorithm is more reliable and demonstrate the improvement of average results with increase of relay vehicle .and capacity of them; also the deterioration of average results with growth of injured people

    Keywords: Crisis Management, Optimum Scheduling, Supply Chain, Dynamic Genetic.Algorithm, Capacity of Fleet