فهرست مطالب

آیین حکمت - پیاپی 42 (زمستان 1398)

فصلنامه آیین حکمت
پیاپی 42 (زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/02/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی احمدی امین*، مجتبی مصباح صفحات 7-30

    واقع گرایی اخلاقی بدین معناست که گزاره ها از اموری واقعی، ورای سلیقه و میل یا قرارداد حکایت می کنند. لیبرالیسم به عنوان جریانی تاریخی، مکاتب و نظریه های متفاوتی را دربرمی گیرد. بررسی واقع گرایی یک دیدگاه، نسبت آن دیدگاه را با امکان ارزش سنجی براساس استدلال و دانش نمایان می سازد. برپایه این پژوهش، همه مکاتب لیبرالی، اعم از واقع گرا و غیرواقع گرا، نتیجه گرا یا وظیفه گرا و همچنین نوفضیلت گرایان، و نیز معتقدان به خردگرایی وحدت گرا و مخالفان ایشان، در حوزه خیرات معنوی، اخلاقی و خیرات اخروی، غیرواقع گرایانه عمل می کنند و ارزش گذاری را از حوزه استدلال و دانش خارج کرده و به حوزه دلخواه افراد واگذاشته اند؛ درمقابل در خیرات دنیایی، واقع گرایان معیاری واقعی ارایه می کنند، اما غیرواقع گرایان به لحاظ نظری ارزش گذاری را به سلیقه یا قرارداد وامی گذارند؛ هرچند همه لیبرال ها در حوزه خیرات دنیایی، در عمل واقع گرایانه عمل می کنند و ارزش گذاری را براساس استدلال و دانش قرار می دهند

    کلیدواژگان: آزادی، اخلاق، واقع گرایی، خردگرایی، لیبرالیسم
  • محسن رحمانی زاده*، حسن عبدی صفحات 31-52

    «بررسی دلالت برهان فطرت بر اثبات صفات ذات خدا» با پرسش اصلی «برهان فطرت به فرض درستی اش چه دلالتی بر اثبات صفات ذات خدا دارد؟» آغاز گردید. صفات ذات خدا از مهم ترین مباحث اعتقادی بشر هستند و نوشته حاضر سعی دارد با روش تحلیلی بررسی کند که: آیا برهان فطرت می تواند صفات ذات خدا را ثابت کند؟ اهمیت این بحث در کوتاه کردن اثبات صفات خدا و آشنایی با ظرفیت برهان یادشده است. پرسش اصلی با فرضیه «صفات ذات خداوند را می توان براساس برهان فطرت اثبات کرد» مواجه شد. نخست، دو تقریر از برهان فطرت ارایه گردید که حاصلشان چنین به دست آمد: «خدا کمال مطلق است» و «خدا ناجی است». دلالت کمال مطلق بر صفاتی چون علم حضوری و فاعلیت بالتجلی، قدرت، حیات، غنای وجودی، بساطت عقلی و خارجی، واحد بودن و سرمدیت تبیین شد. دلالت ناجی بر آگاهی و توانایی نجات خواهان، علم و قدرتش را فی الجمله، و نیز حیات، بساطت خارجی، واحد بودن و سرمدیت خدا را تصدیق کرد، ولی در اثبات غنای وجود ناجی درماند.

    کلیدواژگان: برهان فطرت، صفات ذات، کامل مطلق، ناجی مطلق، عالم مطلق، قادر مطلق، حی مطلق
  • علی کارشناس* صفحات 53-78

    پیشینه بحث از ادله ولایت فقیه به عصر غیبت صغری و عصر شیخ مفید بازمی گردد. براساس ولایت فقیه، تصدی امور مسلمانان در عصر غیبت برعهده فقیه عادل است و از دیدگاه امام و رهبری، دلیل حسبه، یکی از راه های اثبات ولایت فقیه شمرده می شود. این مقاله با بررسی مقایسه ای میان نظریه امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی، می خواهد نزدیکی دیدگاه های آن دو را در اثبات ولایت فقیه براساس حسبه به اثبات برساند. روش ما در نگارش این مقاله، عقلی تحلیلی است و با توجه به اینکه دلیل حسبه، از نوع برهان انی است، به تحلیل این دلیل با تاکید بر آرای امام و رهبری می پردازیم. یافته مقاله حاضر آن است که نظریه حسبه، یکی از دلیل های روشن برپایی حکومت اسلامی است و اصیل ترین مصداق امور حسبیه، استقرار نظام عادلانه سیاسی مبتنی بر قوانین الهی به رهبری فقیه عادل جامع شرایط است. ازاین رو، پیش فرض نظریه حسبه مانند بسیاری از احکام سیاسی و اجتماعی اسلام، وجود و عینیت حکومت و نظام سیاسی است.

    کلیدواژگان: حسبه، ولایت فقیه، برهان لطف، برهان حکمت، برهان حفظ نظام، امام خمینی، مقام معظم رهبری
  • محمدرضا متقیان* صفحات 79-98

    جنبه بشری علم انسان کامل در طول تاریخ همواره مورد تاخت و تاز اندیشه ها قرار گرفته است؛ چراکه انسان کامل، هم از منظر عرفان و هم از نگاه شریعت، دارای دو جنبه بشری و الهی است که به لحاظ بشری از بعضی از امور آگاهی ندارد، درحالی که به لحاظ جنبه الهی، همه هستی همچون کف دست برای وی آشکار است. این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی کوشیده است با طرح و حل شبهات مهم در باب علم انسان کامل، نشان دهد که گاه او به لحاظ جنبه بشری و در اثر عدم توجه به بعضی از امور، از آنها اظهار بی اطلاعی می کند؛ البته این عدم توجه و علم به بعضی از امور هم، اولا، در حوزه آن دسته از علومی است که انسان کامل به عنوان حجت حضرت حق به آن نیاز ندارد. ثانیا، به طور ارادی صورت می گیرد. ثالثا، طبق اصالت جنبه بشری، انسان کامل همواره این جنبه از علم را برای خود برمی گزیند

    کلیدواژگان: انسان کامل، علم ارادی، علم شانی، علم غیب، علم بشری
  • محمدحسین وفائیان*، احد فرامرز قراملکی صفحات 99-122

    قوه خیال در فلسفه ابن سینا و تابعان وی، «خزانه» صوری معرفی می شود که جزیی است و به وسیله حس مشترک ادراک شده است؛ در مقابل، صدرالمتالهین در مقام تعریف قوه خیال، دو دیدگاه متفاوت، ولی منسجم و منطقی ارایه کرده که با تحلیل روش شناختی وی در مباحث نفس، قابل استنتاج و توصیف است. مسئله اساسی پژوهش جاری، توصیف نظریه واقعی صدرالمتالهین در مسئله چیستی خیال و سپس مقایسه آن با دیدگاه رایج مشاییان، به منظور کشف نقاط اشتراک و افتراق حقیقی این دو دیدگاه است. یافته اصلی که براساس روش تحلیلی منطقی و با تکیه بر روی آورد تحلیل گزاره ای و سیستمی عبارات صدرالمتالهین در دو مقام «تبیین مبانی شناخت قوه خیال» و «ارایه کارکردهای این قوه» به دست آمده است، حاکی از اتخاذ دو رویکرد از سوی صدرا در تعریف قوه خیال است. وی در ابتدای مباحث نفس شناسی و قوای آن، تابع دیدگاه مشهور مشاییان است و پس از آن و در فرایندی تعالی گونه و با ابتنا بر امکان تشکیک در قوای نفس، دیدگاه دیگری را در بازشناسی قوه خیال ارایه می دهد. صدرالمتالهین خیال را به مثابه نفس حیوانی و فصل حقیقی انسان در مرتبه حیوانیت معرفی می کند که خود بر قوه انگاری هریک از مراتب سه گانه نفس انسانی در نظام فلسفی وی مبتنی است.

    کلیدواژگان: صدرالمتالهین، انسان شناسی، قوای نفس، خیال، نفس حیوانی
  • نجف یزدانی*، احسان کردی اردکانی، زهرا خسروی صفحات 123-146

    یکی از مباحث بنیادین علم النفس، ملاک تعدد قوای نفس است. مسئله اصلی پژوهش آن است که: ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا چه ملاک هایی برای تعدد قوای نفس در نظر گرفته اند و آیا این ملاک ها قابل پذیرش اند؟ ابن سینا پنج معیار را برحسب اختلاف در شدت و ضعف، تندی و کندی، وجود و عدم، تضاد و اختلاف جنسی افعال نفس برای تعدد قوا معرفی می کند و با استناد به قاعده الواحد، تنها ملاک پنجم را می پذیرد. شیخ اشراق با انحصار قاعده الواحد به ذات بسیط خداوند، تغایر و تعدد قوا را برحسب جهات و اعتبارات مختلف نفس تبیین می کند. ملاصدرا نیز پس از ذکر اشکالاتی به معیار ابن سینا، درنهایت براساس ملاک انفکاک وجود یک قوه از قوه دیگر و تناقض در افعال نفس، به بررسی تمایز قوا می پردازد. در این پژوهش ضمن بررسی تحلیلی انتقادی ملاک های یادشده، اشکالات وارد بر آنها نیز بحث، و اثبات می شود که هیچ کدام از این موارد نمی تواند ملاک تعدد قوای نفس باشد.

    کلیدواژگان: معیار تعدد، قوای نفس، ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا
|
  • Ali Ahmadi Amin*, Mojtaba Mesbah Pages 7-30

    Ethical realism means that propositions tell the reality beyond taste and convention. Liberalism as a historical current encompasses different schools and theories. A study of the realist state of a view reveals the relation of that view to the possibility of value-based reasoning and knowledge. According to this study, all liberal schools, whether realistic or unrealistic, consequentialist or conservative, as well as neo-virtualist ones, as well as believers in monotheist rationalism and their opponents, in the field of spiritual, moral and hereafter charitable act unrealistically and exclude valuation from the domain of reasoning and knowledge and view it as being arbitrary. While, on the contrary, in the case of worldly charities, realists provide a realistic measure, but those other than them theoretically lend valuation to taste or convention, although all liberals in the realm of worldly charity do act realistically and base evaluation on reasoning and knowledge

    Keywords: Liberty, Ethics, Realism, rationalism, liberalism
  • Mohsen Rahmanizadeh*, Hassan Abdi Pages 31-52

    The study began with the main question "What denotation does the of proof by nature - given its truthfulness – have in proving the Divine Essential Attributes?" Essential Attributes of God are among the most important topics of human belief, and this essay attempts to study analytically the question. The importance of this study lies in shortening the way for proving God's Attributes and in familiarity with the capacity of this proof. The main question was faced with the hypothesis: "the Essential Attributes of God may be proved by the proof of nature." At first, two expressions of the proof by nature were given; it followed by the conclusion that: "God is Absolute Perfection" and "God is Savior". On the basis of the former, such Attributes as Science, Lightening Agency, Power, Life, Existential Richness, rational and external Simplicity, Unity and Non-Temporality. On the basis of the latter, however, one may not prove the Divine Existential Richness.

    Keywords: Argument by nature, Attributes of Essence, Absolute Perfection, Absolute Savior, Absolute World, Omnipotent, Absolute Life
  • Ali Karshenas* Pages 53-78

    The background of the proofs of faqih guardianship turns lies in the period of minor absence and the age of Sheikh Mofid. On the principle of faqih guardianship, during the Imam`s absence the administration of Muslim affairs is just faqih`s duty and, as viewed by the late Imam Khomeini and the supreme leadr, hesbeh is a proof for the principle. Comparing the two leaders views on in the field, the article has intended to prove the proofs` closeness for supporting the principle. The method of study is ratio-analytical and, regarding the inni quality of the proof of hisbah, the leaders` views have been studied. As concluded in the article, the theory of hesbeh is among the clear proofs for establishing Islamic government and the most essential case of hisbah consist of establishing a just political system on the basis of Divine laws with the leadership of a just faqih with all religiously determined conditions. Such being the case, the establishment of Islamic system of political government would be the necessary ground for the theory of hisbah like all other Islamic social and political rules.

    Keywords: Hisbah, Faqih Guardianship, Proof by Grace, Proof by Wisdom, Keeping the System, Imam Khomeini, the Supreme Leader
  • MohammadReza Mottaghiyan* Pages 79-98

    The humanist aspect of perfect man`s science has always been by history, because the perfect man has both humanist and divine aspects, both in mysticism and Shari'ah, which have no humanist knowledge of some things, while with regard to Divine aspect of his science, all existence is palm-like to him. This descriptive, analytical, and critical research has attempted to illustrate and resolve important misgivings about the science of perfect man. As explained in the paper, sometimes perfect man may be ignorant and lack attention to some things. It should be stated that this ignorance is irrelative to the sciences necessary for him as the authority of the Prophet firstly and then, it is done voluntarily and finally, according to the humanist aspect, the perfect man, as being a man, always chooses this aspect of science for himself

    Keywords: Perfect Human, Voluntary Science, Science of Dignity
  • MohammadHossein VafaIan*, Ahad Faramarz Qaramaleki Pages 99-122

    The Power of Imagination in Ibn Sina and his followers` philosophy is introduced as the container of those partial forms perceived by the common sense. Sadr al-Mutuallihin, however, when defining the power of Imagination, presented two distinct, but coherent and logical, perspectives inferential and describable by his methodological analysis. The main issue of the current study is to describe Sadr al-Mutuallihin's true theory of the what of imagination and then compare it with the common Peripatetic view to discover the true commonalities and differences between these two views. The main finding, on an analytical-logical approach and the propositional and systematic analysis of Sadr al-Mutuallihin's statements in the two positions of "explaining the fundamentals of the cognition of the imagination" and "presenting the functions of this power", suggests that Sadra has adopted two approaches. At the beginning of his epistemological debates and his powers, he is subject to the famous view of the Peripatetic, and then, in a process of transcendence, with a view to the possibility of forming a self-power, offers another perspective on the recognition of the imagination. Mulla Sadra defines the imagination as the animal soul and the real species of man in the animal system, which itself is based on the three-fold power of the human soul in his philosophical system

    Keywords: Sadr al-Mutuallihin, anthropology, mental powers, Imagination, animal soul
  • Najaf Yazdani*, Ehsan Kordi Ardakani, Zahra Khosravi Pages 123-146

    One of the fundamental topics in philosophical psychology is the criterion of the multiplicity of the powers of the soul. The main research question is: What has been taken as the criteria for mental powers as being numerous by Ibn Sina, Suhrawardi and Mulla Sadra for multiplicity of souls? How one may view on what they said in the field? Ibn Sina introduces five criteria in terms of differences in intensity and weakness, rapidity and slowness, existence and absence, contradiction and sexual difference as the criteria, and, relying on the rule of alvahid accepts only the fifth criterion. Sheikh Ishraq, limiting the rule of alvahid to the very essence of God, explains the difference and multiplicity of mental powers in terms of different directions and modifications of the soul. Mulla Sadra, having criticized Ibn Sina`s, also examines the distinction of powers based on the criterion of the separation of one power from another and contradiction in the functions of the soul. In this study, while analyzing these criteria critically, we discuss the drawbacks to them, and prove that none of them may be taken as a criterion in the field.

    Keywords: Multiplicity Criterion, Self-Efficacy, Avicenna, Suhrawardi, Mulla Sadra