فهرست مطالب

پژوهش های گردشگری و توسعه پایدار - سال سوم شماره 1 (پیاپی 9، بهار 1399)

نشریه پژوهش های گردشگری و توسعه پایدار
سال سوم شماره 1 (پیاپی 9، بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/03/06
  • تعداد عناوین: 6
|
  • الهام مطلبی *، مانی یوسفی، ناهید یوسفی صفحات 1-14

    روستاهای مناطق کوهستانی می توانند برای توریستها و کوهنوردان بسیار جاذب باشند. در ایران میتوان به روستاهای مسیر گردشگری ناهارخوران گرگان به سمت جنوب اشاره کرد که به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و تنوع پدیده های طبیعی به عنوان یکی از مراکز گردشگری طبیعی و روستایی در کشور شناخته میشود؛ ولی علی رغم برخورداری از جاذبه های طبیعی فراوان، اکوتوریسم این منطقه با مشکلات و موانع گوناگونی مواجه بوده که مانع از گسترش آن شده در پی شناسایی و بررسی ، است. این مقاله با رویکردی توصیفی- تحلیلی با استفاده از مطالعات میدانی و کتابخانه ای مهمترین چالش های اکوتوریسم در روستاهای مسیر موردنظر و ارایه راهکارهای مناسب برای توسعه آن است. در این تحقیق روستاهای زیارت، چهارباغ، شاه کوه، تاش علیا و تاش سفلی بررسی شد. یافته های تحقیق نشان داد که روستاهای موجود با بهره مندی از شاخصه های طبیعی ممتاز به عنوان یکی از مناطق ویژه و منحصربه فرد درزمینه گردشگری روستایی قابل طرح میباشند که درعینحال با چالشهای متعددی نیز روبه رو هستند که با برنامه ریزی صحیح و اصولی در راستای دستیابی به توسعه پایدار میتوان به نوعی این چالشها را رفع کرد.

    کلیدواژگان: اکوتوریسم، تاش، چهارباغ، شاه کوه، زیارت، نهارخوران گرگان
  • آزیتا اسدزاده، مسعود اعلم صمیمی، سلمان سفیدچیان، بشری مهاجر صفحات 15-24

    برای اینکه سازمان بتواند فروش خود را افزایش دهد نیاز به یک برنامه کلی دارد که این برنامه کلی استراتژی بازاریابی است که شامل عناصر مختلفی است,یکی از این عناصر قیمت است. عنصر قیمت به سازمان کمک می کند تا محیط های اطراف خودش را به خوبی شناسایی کند. به همین منظور تحقیق حاضر که از نوع تحقیقات کاربردی است و از دسته پژوهش های توصیفی و از نوع علی به شمار میرود,با هدف بررسی استراتژی بازاریابی بر انتخاب استراتژی قیمتگذاری گویه به روش تصادفی ساده در آژانسهای سافرتی شهر مشهد توزیع و 28 در صنعت گردشگری است. پرسشنامه شامل نمونه جمع آوری شد. در متغیرهای پیش بین متغیر تنوع محصول متغیر اثر گذارتری میباشد و مشخص شد که هر 208 کدام از ابعاد پژوهش بهتر است از چه نوع استراتژی قیمت گذاری استفاده کنند.

    کلیدواژگان: آژانس های مسافرتی شهر مشهد، استراتژی قیمت گذاری، استراتژی بازاریابی
  • امین سالم قهفرخی، سید رضا رضایی، محسن رستمی، ساهره علیخواه صفحات 25-40

    صنعت گردشگری به دلیل تعامل و وابستگی اجزای تشکیل دهنده آن یکی از آسیب پذیرترین حوزه های اقتصادی جهان در برابر بحرانها و فجایع میباشد و همین موضوع جریانهای مطلوب اقتصادی و شغلی را از مقاصد و کسب وکارهای توسط » تاب آوری سازمانی « گردشگری دور مینماید. بر همین اساس محققان حوزه گردشگری شروع به بررسی نظریه سازمان های مدیریت مقصد برای پرداختن به وقایع بحرانی کرده اند .تاب آوری سازمانی رویکردی است که برای رفع اختلالات پیشبینینشده اتخاذ میشود. پژوهش حاضر با فراهم آوردن فرصتی برای سازمانهای مدیریت مقصد برای این ، اثربخشی و زمان پاسخگویی در حوادث بحرانی ، ارزیابی و تراز استراتژی های سازمانی به منظور بهینه سازی کارآیی موضوع را موردبررسی قرار داده است و یک چارچوب استراتژیک و جامع در مدیریت فاجعه و بحران گردشگری را پیشنهاد چارچوبی برای یکپارچگی آنها با ، میدهد، همچنین با بررسی آناتومی بحران و نیز ابعاد مختلف مدل تاب آوری سازمانی چارچوب مدیریت بحران گردشگری را ارایه شده است. پژوهش پیش رو بر اهمیت وجود یک رویکرد مدیریت بحران چندلایه در صنعت گردشگری تاکید مینماید.

    کلیدواژگان: بحران، فاجعه، سازمان مدیریت مقصد، گردشگری، تاب آوری سازمانی
  • محمدرضا احمدی* صفحات 41-52

    صنعت توریسم به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت و نیز به عنوان هدفی قابل حصول در فرایند توسعه پایدار در موردتوجه بسیاری از کشورها قرارگرفته است، با توجه به رشد و اهمیت اقتصادی گردشگری در عصر ، مناطق شهری می توان این صنعت را ابزاری مناسب برای توسعه اقتصادی در مقصدها شمرد. رایج ترین دلیل توسعه ، جهانی شدن گردشگری به ویژه در میان کشورهای درحالتوسعه نیز همین است و در این میان بافت های تاریخی و مسیرهای گردشگری در آنها می تواند نقش بسیار مهمی در این زمینه داشته باشد. گردشگری شاخه های زیادی دارد که امروزه گردشگری شبانه بسیار موردتوجه قرارگرفته و با توجه به توریستی بودن شهر شیراز این نوع گردشگری نیز میتواند مثمر ثمر باشد. در این مقاله که بر اساس روش کتابخانه ای و بازدید میدانی صورت پذیرفته، طراحی مسیرهای گردشگری شبانه بافت تاریخی موردبررسی قرارگرفته تا علاوه بر استفاده گردشگران از زیبایی بافت تاریخی شیراز در شب، اقتصاد بافت تاریخی را نیز رونق بخشد.

    کلیدواژگان: گردشگری شبانه، بافت تاریخی شیراز، اقتصاد شهری، گردشگری
  • بدریه بحرینی* صفحات 53-62

    امروزه مقوله گردشگری به طور عام و گردشگری فرهنگی به صورت خاص میزان قابل توجهی از تولید ناخالص ملی و داخلی کشورهای جهان را خود به اختصاص می دهد. گردشگری و اقتصاد گردشگری در حال تبدیلشدن به یکی از ارکان از صنعت گردشگری به عنوان ، اصلی اقتصاد تجاری جهان است. افزودن بر این بسیاری از برنامه نویسان و سیاستگذاران رکن اصلی پایدار یاد میکنند. توسعه پایدار گردشگری، فرآیندی است که باکیفیت زندگی میزبانان، تامین تقاضای بازدیدکنندگان و به همان نسبت حفاظت منابع طبیعی و انسانی در ارتباط است. گردشگری پایدار شیوه ای مثبت برای کاهش هیجانات و تنش هایی است که به وسیله تاثیرگذاری هایی متقابل میان صنعت گردشگری و بازدیدکنندگان، محیط زیست و جوامع میزبان به وجود آمده است. در این راستا گردشگری فرهنگی نیز جزیی از صنعت گردشگری به حساب میآید. در این مقاله با طرح این پرسش که گردشگری فرهنگی چه تاثیری بر توسعه پایدار دارد، تلاش خواهیم کرد، با استفاده از روش تحقیق مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، به تاثیر آن بپردازیم.

    کلیدواژگان: توسعه پایدار، گردشگری فرهنگی، گردشگر، گردشگری
  • سیده مینا خوشابی، مرتضی خزائی پول صفحات 63-74

    از آنجایی که در صنعت گردشگری صحبت درباره کیفیت خدمات جایگاه مهمی دارد، رضایت از خدمات، انگیزاننده قوی موفقیت یا شکست توسعه گردشگری بسیاری از مقصدها در سرتاسر ، برای سفرهای تفریحی و فراغتی به شمار میآید جهان به رضایت گردشگر نسبت به مقصد گردشگری وابسته است. برای جذب گردشگران بالقوه و حفظ رقابت بازار در یک مقصد، مدیران بازاریابی باید جایگاهی رقابتی در بازار و درکی مثبت در میان بازار هدف خود ایجاد کنند. بنابراین برای دستیابی به بازاریابی موفق مقصد بازاریابان گردشگری باید با ایجاد رفتارهای مسئولانه زیست محیطی با توجه به رضایت از خدمات گردشگری حس دلبستگی به مکان را گردشگران به وجود بیاورند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر صفات شخصیتی و رضایت از خدمات تفسیری بر رفتار مسیولانه زیست محیطی گردشگران با نقش میانجی دلبستگی به مکان 0198 میباشد .جامعه ی آماری این تحقیق کلیه گردشگران ورودی به مجموعه باغ پرندگان در بهار و اوایل تابستان نفر با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. سپس با استفاده از ابزار پرسشنامه 111 نمونه ای به حجم ، میباشد داده ها جمع آوری شد. سرانجام با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار پی ال اس فرضیه ها مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج این تحقیق نشان داد که صفات شخصیتی و رضایت از خدمات تفسیری با نقش میانجی دلبستگی به مکان تاثیر مثبت و معنی داری بر رفتارهای مسیولانه زیست محیطی گردشگران دارد.