فهرست مطالب

اسلام و علوم اجتماعی - پیاپی 22 (پاییز و زمستان 1398)

دوفصلنامه اسلام و علوم اجتماعی
پیاپی 22 (پاییز و زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/03/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • یونس احمدی*، باقر طالبی دارابی صفحات 1-24

    مطالعه دین یا دین‎پژوهی به عنوان یک رشته علمی دانشگاهی و تاثیرپذیری آن از محیط، از موضوعاتی است که توجه محققان را به خودجلب کرده است و موجب تحولات درون ساختاری و مناسباتی می شود که از نظر جامعه شناسی معرفت، در شکل‎گیری معرفت ناشی از این رشته اثرگذار است. این مقاله تلاش کرده‎ است با تکیه بر تحقیق کتابخانه‎ای و بررسی اسناد موجود و مشاهده از دو منظر یافته‎های نظری و تجربی به این موضوع در بستری تاریخی و با بررسی پیشینه مفهومی و نظری آن بپردازد و همچنین نسبتی از آنچه که ما می‎توانیم با این امر داشته باشیم را توضیح دهد. نتایج تحقیق نشان داد که دین‎پژوهی متاثر از بستر اجتماعی و فرهنگی است و به طور خاص ثابت شد که دانشگاه ادیان که رشته دین‎پژوهی در آن جریان دارد، بر نوع دین‎پژوهی هم به لحاظ شکل و هم محتوا اثرگذار است. این امر ناشی از تاثیرپذیری خود دانشگاه ادیان از یک محیط بزرگ تر به نام قم و ایران بوده و مجموعه‎ای از مهم ترین مسایل منبعث از اولویت‎های محیطی، در چشم‎اندازهای پژوهشی دانشگاهی در امر مطالعه دین، مطرح است.

    کلیدواژگان: دین، مطالعه آکادمیک دین، دانشگاه ادیان و مذاهب، دین‎شناسی، دین‎پژوهی
  • فریبا شایگان* صفحات 25-45

    بررسی شیوه‎های نهاد‎‎ینه‎ کردن مراسم بزرگداشت یاد شهدا به نحوی که اجرای ا‎‎ین برنامه‎ها ‎ارزش و ثبات دایمی ‎‎یابند و به الگوها‎‎ی رفتار‎‎ی پا‎‎یدار، ارزشمند و تکرار شونده تبد‎‎یل شوند، هدف مقاله حاضر این بود که برا‎‎ی پاسخ به سوالات از روش کیفی تحلیل محتوای جهت‎دار و ابزار مصاحبه حضور‎‎ی نیمه ساخت‎یافته استفاده شد. جامعه‎ آمار‎‎ی پژوهش مسیولان و نخبگان فرهنگی، روسا و مداحان هییت ‎های مذهبی و مسیولان امور شهدا و برگزارکنندگان مراسم بزرگداشت شهدا بود که با اشباع نظری، حجم نمونه برا‎‎ی مصاحبه 25 نفر شد.نتایج تحقیق نشان داد که از نظر مصاحبه‎شوندگان وزارت آموزش و پرورش با اقداماتی چون معرفی شهدا در کتاب ‎های درسی و درج خاطراتشان و اهمیت تلاش آنها برا‎‎ی دفاع از وطن، بنیاد شهید با تعیین مکانی خاص در هر شهر برا‎‎ی برگزار‎‎ی مراسم شهدا و برگزاری مراسم حماسی و با شکوه، خانواده‎ها با اجتماعی کردن فرزندان و انتقال ارزش احترام به شهدا به آنها، رسانه‎ها با نمایش رشادت‎ها‎‎ی رزمندگان، دولت با حما‎‎یت، ترسیم سیاست‎ها، تدو‎‎ین و تصو‎‎یب قوانین مرتبط، تالیف و تدو‎‎ین کتب، نام‎گذار‎‎ی خیابان‎ها به نام شهدا شیوه‎هایی است که به نهاد‎‎ینه کردن مراسم شهدا کمک می‎کند.

    کلیدواژگان: نهاد‎‎ینه کردن، شهدا، بنیاد شهید، عاشورا و تاسوعا، خانواده‎ها‎‎ی شهدا
  • مهدی شامحمدی*، محمدهادی مفتح، سید حسین شرف الدین صفحات 47-69

    تعارض‏های اجتماعی همواره به عنوان معضلی بزرگ در جوامع بشری و سدی در برابر رشد و اعتلای آنها به شمار آمده است. تعارض‏های اجتماعی انواع متفاوتی داشته و سطوح مختلف جامعه را دربر می‏گیرد. آنچه در این پژوهش بررسی  شده است، پاسخ به این پرسش است که اسلام برای مدیریت تعارض‏های اجتماعی در حوزه روابط بینافردی چه طرحی ارایه کرده است؟ پژوهش حاضر، پژوهشی اکتشافی با روش توصیفی−تحلیلی است که با استفاده از ابزار مطالعه کتابخانه‏ای، به جمع‏آوری آیات و روایات و سپس کدگذاری و تجزیه و تحلیل محتوای آنها پرداخته شده است. براساس یافته‏های تحقیق، برنامه اسلام برای مدیریت تعارض‏های بینافردی، دربرگیرنده نه محور اساسی در جهت تنظیم روابط بینافردی و مدیریت تعارض‏های این حوزه ارتباطی است. این محورها عبارتند از: نفی برتری‏های دروغین؛ تعیین حقوق متقابل؛ دستور به حسن خلق اجتماعی؛ تلطیف عواطف و احساسات؛ نهی از امور تعارض‏برانگیز؛ ایجاد اتقان در روابط؛ ضرورت اصلاح گری همگانی؛ ضرورت نظارت همگانی؛ و تفکر جمعی. اسلام در این راه، اراده‏های فردی و جمعی جامعه را مد نظر قرار داده و افزون بر مسیول دانستن هریک از افراد جامعه در مدیریت تعارض‏های اجتماعی، در این مسیر بر نقش تشریک مساعی آنها انگشت تاکید نهاده است.

    کلیدواژگان: مدیریت تعارض‏های اجتماعی، روابط اجتماعی، نظریه اجتماعی اسلام
  • حسین پرکان*، آرزو نیکوییان صفحات 71-97

    روح حاکم بر اسناد بالادستی نظام، تاکید بر شریعت اسلام و جهت‎دهی به سمت حکومت و جامعه اسلامی است. لیکن با وجود تاکید کلی اسناد بالادستی بر شریعتمداری، در عمل به سبب اینکه این معنا در طبقات پسینی، جریان نیافته، اقسام رویارویی‎ها و سرگشتگی‎ها، سیاست‎گذاران فرهنگی را آزار می‎دهد. ثمرهموضع‎گیری سیاست‎گذار، چیزی جز موقعیت‎سازهرمنوتیکی نیست و دریافت‎های پسینی وی تحت تاثیر این گزینش است. شماری از موقعیت‎سازها کلیدی هستند و با هر گزینش، سلسله‎‎ای از موقعیت های هرمنوتیکی ایجاد خواهد شد.در این پژوهش با بهره‎گیری از استراتژی تحلیل مضمون، موقعیت‎های تقابلی در حیطه شریعتمداری، مبتنی بر شش منبع مختلف استحصال و نیز با استفاده از روش ISM، موقعیت‎سازهای کلیدی هرمنوتیکی حاوی: «تعبد و تعقل در فهم شریعت»، «رابطه همسازی اخلاق و فرهنگ یا رابطه آمرانه اخلاق و فرهنگ؟»، «فقه فردی و فقه حکومتی»، «هنر ارزشی و هنر عام»، «حدود و ثغور شادی حقیقی و لهو و لعب» و «تقابل در اجباری یا غیراجباری بودن حجاب» مشخص و تبیین شده است. در انتها اهم مسایل هرمنوتیکی در حیطه شریعتمداری بررسی شده است.

    کلیدواژگان: موقعیت‎سازهای کلیدی هرمنوتیکی، سیاست‎گذاری فرهنگی، شریعتمداری
  • فاطمه رادان* صفحات 99-120

    از دیرباز پدیده فرزندپذیری یا فرزندخواندگی در ایران همواره به اشکال گوناگون وجود داشته و طبق قانون جدید فرزندخواندگی مصوب 1392 دختران و زنان مجرد واجد شرایط نیز می‎توانند به شکل قانونی سرپرستی فرزند بی‎سرپرست یا بدسرپرست را به عهده بگیرند. اکنون این سوال مطرح است که چه ویژگی های اجتماعی، فرهنگی در نگرش این گروه از جامعه نسبت به فرزندپذیری موثر است؟ هدف این تحقیق سنجش نگرش دختران و زنان مجرد 30 تا 50 ساله ساکن تهران به فرزندپذیری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و شناسایی مولفه های موثر بر نگرش جامعه آماری تحقیق، به منظور شناسایی و کاهش موانع متعدد و افزایش عوامل موثر بر نگرش به فرزندپذیری این گروه از اعضای جامعه است. این تحقیق همبستگی به روش پیمایشی انجام شده است. براساس جدول کرجسی و مورگان 365 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. روایی پرسشنامه از نوع محتوایی و صوری است که توسط متخصصین در این زمینه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به تایید رسیده است. نتایج نشان می دهد مولفه های میزان دینداری بیشترین تاثیر و عضویت در گروه مرجع غیرنهادی (در زمینه رفع مشکلات روحی و روانی) کمترین تاثیر بر نگرش به فرزندپذیری را دارند.

    کلیدواژگان: بی سرپرست، دختران، زنان مجرد، فرزندپذیری
  • منصور نیک پناه* صفحات 121-145

    آسیب شناسی اجتماعی عبارت از مطالعه و شناخت ریشه بی نظمی های اجتماعی است که باعث یک نوع بی نظمی و عدم تعادل در سیستم اجتماعی می شود و نگرانی نخبگان سیاسی و علمی جامعه را موجب می شود. انواع آسیب های اجتماعی در تمام جوامع سنتی و مدرن ظهور و بروز می یابد و علل و عوامل متعدد و متنوعی باعث رخداد آن می شود. بررسی مکتوبات و ادبیات جامعه ایران نیز موید این موضوع است. دیوان اشعار انوری به عنوان یکی از منابع مهم که مسایل اجتماعی عصر خود را منعکس کرده است از این قاعده مستثنی نیست. برای شناخت انواع و علل آسیب های اجتماعی عصر قبل از حمله مغول دیوان انوری با استفاده از روش پژوهش توصیفی و تکنیک کتابخانه ای و مراجعه به اسناد و مراجع معتبر شواهدی را به دست آورده است که نشان می دهد. اول اینکه، مسایل اجتماعی چون قتل و غارت، عدم امنیت جانی و مالی، باده نوشی مفرط، غلام بارگی و همجنس بازی، تحقیر زن، حرص و طمع، عیش و نوش و ریخت پاش زیاد، شکم بارگی و خوشگذرانی، خساست طبع، رباخوری، تملق گویی و هجوپردازی، انحطاط اخلاقی، بی اعتمادی اجتماعی و جنگ داخلی و خونریزی در عصر انوری شایع بوده است؛ دوم اینکه، این مسایل ریشه در عوامل سیاسی داخلی و خارجی دارد؛ سوم اینکه، اتحاد فقها و حکام به عنوان نخبگان جامعه در شیوع مسایل اجتماعی نقش مهمی دارد. و بالاخره اول طبقه حاکم مرتکب انحرافات می شوند و بنابر قاعده «الناس علی دین ملوکهم» مردم نیز از آنها تبعیت می کنند در نتیجه جامعه دچار انحطاط شده و در معرض فروپاشی قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: آسیب های اجتماعی، انوری، حمله مغول، اندلس
  • توحید راستین*، محبوبه پاک نیا صفحات 147-177

    جریان اسلام گرا ازجمله جریان های اجتماعی−سیاسی دوره پهلوی بود که به عنوان جریان اپوزسیون در برابرجریان سلطنت طلب مطرح شد. این جریان با بهره مندی از روشنفکران و رهبران نمادین منتسب به خود و با تکیه بر مفاهیم نمادین پرشمار مندرج در بافت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه، نقش اساسی در فروپاشی حکومت پهلوی ایفاکرد. از منظر جامعه شناختی؛ در متن این جریان، نمادها مهم ترین ابزار ارتباطی، زبانی و کتابت به شمار می آید که نقش ویژه ای در هدایت و تحریک کنشگران بر ضد جریان سلطنت طلب داشته است. مفاهیم نمادین منتسب به این جریان نظیر؛ شهادت، غیبت، انتظار، محرم، عاشورا و... همانند پلی نمادین، ارتباط عقیدتی و معنوی بین اسلام گرایان را تسهیل می کرد و در خلال این فرایند، ضمن ایجاد انگیزش، همدلی و تحرک بین کنشگران این جریان؛ باعث تقویت، انسجام و ماندگاری جریان اسلام گرا می شد.

    کلیدواژگان: نماد، جریان، جریان اسلام گرا، خصلت یا عادت واره، سرمایه نمادین
|
  • Younes Ahmadi *, Baqer Talebi Darabi Pages 1-24

    The study of religion or Religious Studies as an academic discipline and its impact on the environment is one of the topics of interest to scholars and has led to the intra-structural changes and relationships that sociological knowledge has shaped. The knowledge gained from this field is influential. This article has attempted to address this issue in historical context by examining existing documents and examining existing documents from both theoretical and empirical points of view, and examining its conceptual and theoretical background, as well as a part of what we have We can explain this with you.The results of the study showed that religion is influenced by the social and cultural context and in particular it has been shown that the University of Religions in which the field of religion studies is influencing both the form and content of religion. This is due to the influence of the University of Religions itself on a larger environment called Qom and Iran, and a series of important issues arising from environmental priorities are raised in academic research perspectives on the study of religion.

    Keywords: Religion, Academic study of religion, University of Religions, Denominations, theology, religious studies
  • Mahdi Shamohammadi *, Mohamadhadi Mofateh Mofateh, Sayed Hosein Sharafuddin Pages 47-69
  • Hosein Parkan *, Arezoo Nikueian Pages 71-97

    Soul governing the upstream documents of the system emphasizing the Islamic law and directing the government and Islamic society. But despite the general emphasis on upstream documents on religiosity, in practice, because of this concept, in the next layers is not current, types of confrontation and ambiguity, will hurt the cultural policymakers.Any situation of the politician, have a hermeneutical situation that creates for him and his later understandings affected by this choice. Such situations are hermeneutical situation creators that some of them are key and with any choice in these situations, a chain of hermeneutic situations will arise.In this research, by using the thematic analysis method, Conflict situations in the religiosity, based on six sources, includes upstream documentation, statement by Imam Khomeini and Supreme Leader of the Revolution, strategies and policies adopted by governments, comments by the authorities, Elite and educators, models and patterns of public and cultural policy, and also 21 dilemmas of the Council of Europe, Extracted and also by using the ISM method the key hermeneutical situation creators are identified and explained. In the end, the most important hermeneutical challenges in the religiosity based on hermeneutical situation creators relationships in the religiosity domain, has been analyzed.

    Keywords: hermeneutical situation creators, cultural policymaking, religiosity
  • Fatemeh Radan * Pages 99-120

    The phenomenon of childbearing or adoption in Iran has always existed in various forms since a long time ago. According to the Recent Adoption Law approved in 1392, eligible girls and single women can also legally adopt homeless and parentless children. A question is raised concerning the socio-cultural features affecting the attitude of the aforesaid community towards child adoption. The objective of the research is to measure the attitudes of 30- to 50-year-old girls and single women living in Tehran towards adopting homeless and parent less children. The applied purpose of the project is to identify the factors affecting the attitude of the research population in order to identify and reduce the different barriers and increase the factors affecting the attitude towards the child adoption. The survey method is a correlational type. 365 people out of whom were selected by random sampling based on Krejcie and Morgan Table. The content and facial validity of the questionnaire has been confirmed. According to the findings of the study, the factors of religiosity and membership in the non-institutional reference group (in terms of mental and psychological problems) have had, respectively, the highest and the least effect on the attitude towards child adoption.

    Keywords: Parent less, Girls, Women Singles', Child Adoption
  • Mansour Nikpanah * Pages 121-145

    It is imperative to review the past experiences of mankind to avoid repeating miserable and bitter experiences, especially for the Islamic community, which is not a double-hole. Persian poetry has in many cases brought the social burden of our country. Poets who have had more pain in the community have shown this reflection more intensely. Anvari is a prolific and eulogy poet who has neglected the reflection of social affairs in his poetry. Experience has shown that the signs of weakness and weakness of Islamic civilizations are the same in different periods, similar to what happened in the Islamic civilization of Andalusia. This research, based on the Divan Anvari's description of Razavi's teacher, attempts to show these parameters to the poet's poetic evidence. This research is descriptive and obtains evidence from the library method and referring to valid documents and references. In the end, the poet criticizes the unhealthy society and the decline in Iran's weaknesses and eventually the collapse of Iranian Islamic governments against the Mongol invasion.

    Keywords: Anvary, Seljuk, community, corruption, Government
  • Tohid Rastin *, Mahbobeh Paknia Pages 147-177

    The Islamist movement was one of the socio-political movements of the Pahlavi opposition, which was presented as an alternative to the monarchist movement and played a major role in the collapse of the Pahlavi regime. The main features of this flow are compared to other trends, the presence of numerous symbols in its text, and the great potential of Islamist leaders and intellectuals in symbolism. This research examines the role of symbols in strengthening and advancing the goals of the Pahlavi Islamist movement. The findings of this study indicate that symbols are the most important means of communication, language and writing of this process, which has played a special role in guiding and stimulating the actors involved in this process. Symbolic concepts attributed to this stream such as martyrdom, absenteeism, waiting, Muharram, Ashura and ... like the symbolic, facilitated the spiritual and ideological connections between the Islamists, and during the process, while motivating, empathizing, and mobilizing The opposition; they strengthened the coherence and survival of the Islamist process.

    Keywords: symbol, flow, Islamist flow, character or habit, symbolic capital