فهرست مطالب

فصلنامه نانو مواد
پیاپی 42 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/04/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سولماز جمالی، احمد مشاعی* صفحات 61-67

    در این تحقیق پارامترهای تاثیرگذار در ساخت نانوساختارهای نیمرسانای اکسید مس به روش رسوب الکتریکی جهت کاربرد در تجزیه فتوالکتروشیمیایی آب مورد مطالعه قرار گرفته است. این پارامترها شامل اثر pH الکترولیت، پتانسیل اعمال شده، مدت زمان سنتز نمونه و دمای الکترولیت می باشند. اکسید مس به دلیل دارا بودن بالاترین بازده نظری برای تجزیه فتوالکتروشیمیایی آب، بسیار مورد توجه می باشد. از آزمون های پراش پرتو ایکس، میکروسکوپ الکترونی، طیف جذب UV-Vis و آزمون EDX برای بررسی ویژگی های ساختاری اکسید مس ساخته شده، استفاده شده است. در هر مرحله، فعالیت فوتوالکتروشیمیایی نمونه های ساخته شده از طریق آزمون جریان- ولتاژ تجزیه آب مورد مطالعه قرار گرفته است. بر این اساس، بهترین کارکرد تجزیه آب، از نمونه های اکسید مس ساخته شده در pH الکترولیت 13، در دمای oC 60 و با اعمال پتانسیل V 0/6- به مدت 30 دقیقه حاصل گردید.

    کلیدواژگان: نانوساختارهای Cu2O، تجزیه فوتوالکتروشیمیایی آب، جریان فوتونی، شرایط بهینه ساخت
  • مرزبان شکری، یاسر ملایی برزی* صفحات 69-82

    در این مطالعه، تاثیرات سولفید مولیبدن بدون پوشش و پوشش دار شده (با پلی اتیلن گلیکول) با غلظت های مختلف روی مشخصه های روانکاری یک روغن موتور پایه به روش تجربی مورد بررسی قرار می گیرد. برای انجام این کار روغن موتور ایرانول ریسینگ 10W40 به عنوان روغن پایه در نظر گرفته شده و سپس روغن نانو با غلظت های مختلف شامل 0/025، 0/01 و 0/05 درصد وزنی به روش آلتراسونیک تهیه و ساخته شد. ویژگی ها و اندازه ذرات نانو در روغن با استفاده از روش های آزمایشگاهی مانند TEM و XRD بررسی شده و همچنین جهت، شدت، اندازه و حجم معلق در روغن به کمک روش های طیف سنجی FTIR و DLS مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور بررسی عملکرد روغن و تاثیر روی مشخصه های اصطکاک و سایش روغن موتور، تست استاندارد چهار ساچمه روی روغن پایه و روغن های نانو با غلظت های فوق انجام شده و نتایج آن ثبت شد. نتایج آزمایش های طیف سنجی روی روغن با پوشش دار و بدون پوشش با غلظت های مختلف نشان داد که میزان ته نشینی و رسوب ذرات پوشش دار با درصد وزنی 0/01 درصد سولفید مولیبدن کمترین میزان را دارا بوده و بهترین همگنی را ایجاد می کند. همچنین نتایج تست چهار ساچمه حداکثر حدود 20 درصد کاهش خواص سایشی روغن را برای نانوذره بدون پوشش با غلظت 05/0 درصد نسبت به روغن پایه نشان داد.

    کلیدواژگان: مولیبدن سولفید، پوشش دار، روغن موتور، سایش، اصطکاک
  • علیرضا متولی زاده کاخکی*، فاطمه امارلو، راحله ژیانی صفحات 83-92

    در این پژوهش، نانوذرات نقره به روش سبز با استفاده از عصاره آبی برگ گیاه مرزنجوش سنتز شد. فعالیت آنتی اکسیدانی نانوذره نقره تولید شده با استفاده از قابلیت جذب رادیکال های 1، 1- دیفنیل-2-پیکریل- هیدرازیل مورد بررسی قرار گرفت. نانوذرات نقره بیشترین جذب را در nm 430 نشان دادند و دارای شکل کروی و میانگین اندازه آنها بین 35 تا nm 50 بودند. نانوذره نقره تولید شده به عنوان مهارکننده رادیکال  (μM 170DPPH(IC50 =  عمل کردند. حداقل غلظت مهارکنندگی و حداقل غلظت کشندگی بر روی باکتری استافیلوکوکوس اوریوس 3/13 و 6/25، اشرشیا کلی 13/3 و 6/25 و لیستریا مونوسایتوژنز 3/13 و 6/25 اندازه گیری شد. باکتری Listeria monocytogenes بالاترین میزان حداقل غلظت مهارکنندگی را نشان داد. نتایج حاصل نشانگر فعالیت آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی مناسب نانوذرات بیوسنتز شده بودند. همچنین اثر ضدمیکروبی فیلم های نانوکامپوزیتی ساخته شده از نشاسته، همراه با نانوذرات نقره بیوسنتز شده جهت استفاده در صنایع بسته بندی مواد غذایی با اندازه گیری قطر ناحیه روشن بوسیله آزمون نفوذ دیسک مورد بررسی قرار گرفت. فیلم های زیست تخریب پذیر بر پایه نشاسته همراه با نانوذرات نقره بیوسنتز شده اثر ضدمیکروبی علیه همه میکروب های تست شده نشان داد (p<0/05).

    کلیدواژگان: بسته بندی، ضدمیکروبی، گیاه مرزنجوش، نانوذرات نقره
  • مسعود فضل الله پور، محمد اکبرزاده پاشا*، سلمان احمدی اسب چین صفحات 93-112

    در این پژوهش، با استفاده از روش سل-ژل، هیبرید دوگانه نانولوله کربنی چند دیواره- دی اکسید تیتانیوم (MWCNTs-TiO2) ساخته شد و سپس طی یک فرآیند شیمیایی نرم چهار غلظت مختلف 0/06، 0/08، 0/1 و 0/2 مولار محلول آبی نیترات نقره به هیبرید مذکور اضافه گردید و هیبریدهای سه گانه نانولوله کربنی- دی اکسیدتیتانیوم- نقره (MWCNTs-TiO2-Ag) با چهار مقدار مختلف نشست نقره بدست آمدند. همچنین هیبرید دوگانه نانولوله کربنی- نقره (MWCNTs-Ag) و نانوذرات دی اکسید تیتانیوم و نانوذرات نقره به تنهایی به روش شیمیایی سنتز شدند. بررسی های میکروسکوپ الکترونی نشان داد که هیبریدهای دو و سه گانه شکل گرفته و نانوذرات دی اکسید تیتانیوم و نقره به بدنه نانولوله های کربنی چسبیده اند. پراش پرتو ایکس حضور همزمان ساختار هگزاگونال نانولوله های کربنی و فاز آناتاز نانوذرات تیتانیا را در هیبرید سه گانه تایید کرد. مشاهده شد که میزان نشست نانوذرات تیتانیا بسیار بیشتر از نقره است. طیف سنجی تبدیل فوریه فروسرخ اتصال نانوذرات تیتانیا و نقره به بدنه نانولوله ها با استفاده از گروه عاملی کربوکسیل را تایید کرد. مشاهده شد که هیبریدهای سه گانه فعالیت آنتی باکتریال بسیار بهتری در مقایسه با هیبریدهای دوگانه و نانوذرات تنها از خود نشان می دهند و در بین باکتری های مذکور، نانومواد سنتز شده بیشترین تاثیر را روی باکتری اشریشیا کلای داشته اند. بیشینه ناحیه عدم رشد برابر mm 13 است که با استفاده از هیبرید CTA4 در برابر باکتری استافیلوکوک اپیدرمیدیس در حجم μl 40 از باکتری بدست آمد.

    کلیدواژگان: سنتز سبز، تفاله چای، نانوکامپوزیت، _ Fe3O4، Cellulose
  • سعید باغشاهی، فاطمه میرجلیلی*، صاحبعلی منافی، مژده آقایی صفحات 113-122

    در این مطالعه، نانوکامپوزیت β-TCP/HA توسط روش رسوب شیمیایی ساخته شد. سپس تاثیر تغییر درصد وزنی و زمان چرخش بر پودر نانوکامپوزیت β-TCP/HAp بررسی شد. نمونه ها توسط روش های مختلفی مانند XRD، FTIR، میکروسکوپ های الکترونی عبوری و روبشی (TEM, FESEM)، آنالیز عنصری (EDS) و اندازه گیری اندازه ذره مشخصه یابی شدند. نتایج نشان داد که با استفاده از روش رسوب شیمیایی می توان به نانوکامپوزیت β-HAp-TCP با اندازه و توزیع اندازه ذرات یکنواخت دست یافت. تغییر غلظت محلول های نمک کلسیم و فسفات نشان داد که نانوکامپوزیت بتا تری کلسیم فسفات و هیدروکسی آپاتیت با غلظت 0/3 مولار نمک کلسیم و 0/191 مولار نمک فسفات در مقایسه با غلظت های دیگر به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی مشابه با آپاتیت معدنی موجود در بدن، بهینه ترین نمونه تشخیص داده شد. همچنین به منظور افزایش کریستالیته و کاهش اندازه ذرات زمان های چرخش مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت. بطور کلی نمونه ها با pH=10، زمان چرخش h 24، دمای °C 1100 و نمونه با غلظت خ/3 مولار نمک کلسیم و 0/191 مولار نمک فسفات بهینه تشخیص داده شدند.

    کلیدواژگان: نانوکامپوزیت، β-TCP، HAp، بیوسرامیک، روش رسوب شیمیایی
  • ویدا نظام آبادی، محمدرضا اخگر*، بتول تهامی پور، پیمان رجایی صفحات 123-135
    در این مطالعه، نانوالیاف کامپوزیتی زیست سازگار و زیست تخریب پذیر با خواص موثر با استفاده از پلی وینیل الکل و عصاره گونه گیاهی درمنه کوهی (Artemisia aucheri) سنتز شد. همچنین، تاثیر مقادیر مختلف عصاره گیاه روی خواص نانوالیاف بررسی گردید. ترکیبات شیمیایی عصاره گیاه به روش کروماتوگرافی گازی و طیف سنجی جرمی شناسایی شدند. نتایج تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی نشان داد که نانوالیاف دارای الیافی با مورفولوژی شبکه ای، سطح یکنواخت و همچنین توزیع قطری همگن بطور متوسط 80 تا nm 110 می باشند. به منظور بررسی فعالیت ضدباکتریایی این نانوساختارها از باکتری های گرم منفی وگرم مثبت استفاده شدکه تست های میکروبی آن ها به روش دیسک و محیط آگار بررسی گردید. در نتیجه، قطر هاله عدم رشد (سنجش اثر آنتی بیوتیک یا سایر عوامل آنتی باکتریالی برای ممانعت از رشد باکتری است) عصاره گیاه، 10 تا 11 میلی متر و قطر هاله عدم رشد نانوالیاف آن 5 تا 6 میلی متر در برابر دو باکتری گرم منفی اشریشیا کلی (Escherichia coli) و گرم مثبت استافیلوکوکوس اوریوس (Staphylococcus aureus) گزارش شد. ترکیبات بالقوه نانوالیاف کامپوزیتی در این مطالعه، آن را در مقابل هر دو باکتری گرم مثبت و گرم منفی مقاوم ساخته که این موضوع نشان دهنده پتانسیل قوی عصاره برای فعالیت های آنتی باکتریالی و جایگزین شدن با مواد دارویی و شیمیایی است.
    کلیدواژگان: عصاره گیاهی، درمنه کوهی، نانوالیاف کامپوزیتی، ترکیبات زیست سازگار، فعالیت ضدباکتریایی
|