فهرست مطالب

نشریه پژوهش های مدیریت در جهان اسلام
پیاپی 2 (بهار 1399)

  • بهای روی جلد: 400,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1399/04/10
  • تعداد عناوین: 5
|
  • مهرداد حیدری ذوله صفحه 7

    در حوزه کسب و کار، آن چه مسلم است این است که همه دوست دارند شرکت یا موسسه آنها جزو موفق ترین ها باشد. سهام شرکت آن ها دست به دست بچرخد و سرمایه گذاران برای آن سر و دست بشکنند و هر سال شرکت آن ها ترقی کند. تولید بیشتر، تولید بهتر و برتر، فروش بالا و محبوبیت در بین مشتریان، همگی از آرزوها و خواسته های یک مدیر است. یک مدیر موسسه یا شرکت و یا تیم فوتبال... همه خواهان پیروزی هستند اما آیا پیروزی فقط با کار بیشتر ممکن است؟ یا ثروت و سرمایه بیشتر، یا تجهیزات و امکانات پیشرفته تر؟ یا فقط با نیروهای تحصیل کرده؟ خیر. امروز، در همه کشورهای جهان ساعت ها کلاس درسی با موضوع مدیر و مدیریت برگزار می شود و در موسسات و دانشگاه ها تعریف های مختلف از مدیریت عنوان می شود. اما آن چه که تمام مدیران موفق دنیا به اتفاق آرا بر آن تاکید دارند اهمیت نیروی انسانی است. موفق ترین مدیران امروز جهان بیش از هر چیز از اهمیت ارتباط موثر با کارکنان و توشیق کار تیمی و ایجاد محیط کار سرشار از انرژی، نوآوری و خلاقیت سخن می گویند. هیچ میزان سرمایه یا پیشرفته ترین دستگاه های تکنولوژی نیم تواند جای رابطه درست بین مدیر و کارکنان را بگیرد و نقشی بیشس از آن در موفقیت شرکت یا موسسه ایفا کند. در این مقاله صد و پنجاه راهبرد کلیدی برای مدیریت موفق را از زبان برترین مدیران جهان به صورت موردی بررسی می کنیم.

    کلیدواژگان: مدیران موفق، مدیریت، پیروزی و موفقیت، مدیران ارشد، مدیر کارآمد
  • مژگان قنبری صفحه 25

    شما از نظر ظاهری به عنوان یک فرد بالغ شناخته می شوید، اما تا زمانی که از نظر عاطفی و ذهنی به بلوغ نرسید، نمی توانید نام یک شخص کامل را بر روی خود بگذارید. مگر اینکه بخواهید با یک کودک ازدواج کنید (که در این حالت "کمال" بالاجبار به شما تزریق می شود) در این حالت وقت کافی دارید که در حین رابطه رشد کرده و بزرگ شوید. روش های زیر به شما کمک می کند که راه رسیدن به کمال را آسانتر طی کنید. خلاقیت باعث بروز افکار بزرگ در انسان میشود. اما معمولا سخت ترین مرحله نقطه شروع است. افکار بزرگ ما را به سمت پیشرفت راهنمایی کرده و فردایی روشن را برای ما به ارمغان می آورند. با به کارگیری اصولی که دراین قسمت برای شما شرح می دهیم می توانید یک تجارت بزرگ و بی نقص راه اندازید. ما متاسفانه ذهن خود را به انجام این امور عادت نداده ایم. این امر سبب میشود تا توانایی خود را برای دامن دادن به تصورات و تخیلات از دست داده و در نتیجه قدرت تخیل خود را به کار نگیریم. به همین دلیل فرصتهای بی شماری را به آسانی از دست می دهیم. ایده های بزرگ از محلی فرای باورهای شخصی نشات می گیرند. باید به دوردست ها بنگرید و افکار متفاوت را آزمایش کنید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. در این مقاله با بررسی و شناخت روش هایی مفید و کارساز برای ایجاد خلاقیت و ایده های بزرگ در ذهن مطالب و نکات مهمی را تحلیل و گوشزد می کنیم.

    کلیدواژگان: ایده پردازی، خلاقیت، موفقیت، پیروزی، نظر و ایده
  • دکتر عباس ایوانی صفحه 37

    ورشکستگی عبارت است از ناتوانی یک کسب و کار در پرداخت بدهی های خود. به عبارت دیگر، اگر بدهی یک کسب وکار بیش از ارزش دارایی های آن باشد، ورشکستگی رخ می دهد. زمانی که کسب وکاری دچار ورشکستگی می شود، تمام کسانی که به نوعی با آن کسب وکار مرتبط اند، تحت تاثیر قرار می گیرند. در صورت ورشکست شدن یک کسب وکار، تامین کنندگان مواد اولیه نمی توانند مطالبات خود را وصول کنند. از سوی دیگر، کسب وکار ورشکسته، توزیع کنندگانی را که بدهکارند، برای دریافت پیش از موعد مطالبات خود تحت فشار قرار خواهد داد. کارکنان این کسب وکارها شغل خود را از دست خواهند داد و مصرف کنند گان و دولت ها در سطح کلان تحت تاثیر پیامدها و تبعات ورشکستگی کسب وکارها قرار خواهند گرفت. ورشکستگی به طور ناگهانی رخ نمی دهد بلکه کسب وکار معمولا به تدریج و در طول یک دوره زمانی دچار زیان مالی می شود و در نهایت ورشکستگی اتفاق می افتد. به این دوره زمانی، دوره نهفتگی گفته می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل اصلی ورشکستگی در کسب و کارهای کوچک بپردازیم. این علل و عوامل را به صورت تیتروار ذکر و بیان می کنیم.

    کلیدواژگان: ورشکستگی شرکت ها، علل ورشکستگی، فاکتورهای موفقیت و پیشرفت
  • دکتر حمزه ملکی صفحه 47

    اغلب کسانی که به تازگی به جرگه مدیریت پیوسته اند خواسته یا ناخواسته مرتکب اشتباهاتی می شوند که می تواند برای آنها خطرناک و زیانبار باشد. در برخی موارد، مدیران از این اشتباهات مطلع می شوند و سعی می کنند تا آنها را تکرار نکنند اما گاهی اوقات اشتباهاتی از مدیران کم تجربه سر می زند که نادرست به نظر نمی رسند و همین ها هستند که می توانند عمر مدیریتی یک مدیر را کوتاه کرده و عملکرد او را زیر سوال ببرند. به همین دلیل هم هست که آگاهی یافتن از این اشتباهات مدیریتی می تواند برای هر مدیر تازه کاری مفید و حیاتی باشد. در این مقاله به مهم ترین اشتباهات پنهان و ناملموس مدیریتی اشاره می کنیم. بسیاری از مدیران بعد از سال ها کار دچار روزمرگی می شوند و مدیریت مجموعه خود را رها می کنند و از سوی دیگر بسیاری از مدیران تازه کار به دلیل نداشتن تجربه  در زمان های حساس تصمیم های اشتباه می گیرند. در این بین موسسات تحقیقاتی مهم جهان که روی مدیریت سازمان ها و بنگاه ها پژوهش انجام می دهند هر از چندی با بررسی های میدانی، علمی و مصاحبه با مدیران تازه کار و با تجربه تلاش می کنند تا به معرفی اشتباهات رایج بین مدیران به پردازند و راهکارهایی را در این بین مطرح کنند.

    کلیدواژگان: اشتباه در مدیریت، مدیریت موفق، پیروزی، راهکارهای موفقیت در مدیریت
  • دکتر خاتون عزتی صفحه 61

    هرفردی خواه در شهر خواه در روستاه برای رشد کامل استعدادهای خویش باید امکانات مساوی داشته باشد. زیرا هوش را هم در جاهای کم جمعیت می توان سراغ گرفت و هم در نقاط پر جمعیت، هم بر سر راه های باریک و هم بر سر شاهراه ها ، هر جا کودک باشد هوش هم هست. آموزش در کلاس های چند پایه، شیوه ای است که دسترسی کودکان روستایی را به کلاس درس بیشتر می کند. البته تدریس در این کلاس ها، نیازمند برخورداری از مهارت های ویژه و روش های مناسب سازماندهی کلاس است. همچنین «به روز کردن شیوه های تدریس، کارآمد کردن بهره گیر ی از منابع، افزایش مشارکت جمعی و توسعه سواد» را می توان از دلایل تشکیل کلاس های چند پایه شمرد. هدف از پژوهش حاضر " بررسی روش ها و راهبردهای تدریس در کلاس های چند پایه با تاکید بر روش یادگیری خود راهبری" می باشد. روش تحقیقی مورد استفاده در این پژوهش روش توصیفی- تحلیلی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که اگر مدیریت کلاسهای چند پایه ، توام با استفاده از رویکردهای آموزشی مناسب باشد، گاهی پیشرفت هایی بالاتر از کلاس تک پایه به دست می دهد.

    کلیدواژگان: کلاس های چند پایه، یادگیری خود راهبری، رویکردهای آموزشی، راهبردهای تدریس