فهرست مطالب

فصلنامه مدیریت در اسلام (نخل شهداد)
پیاپی 39 (پاییز و زمستان 1398)

  • بهای روی جلد: 200,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1399/04/22
  • تعداد عناوین: 9
|
  • حسن روشن صفحه 8
  • صالح آقابابایی صفحه 10

    با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شروع دوران دفاع مقدس، ادبیات جدیدی وارد محافل سیاسی و مدیریتی کشور شد که از آن با نام «مدیریت جهادی» یاد می شود. یکی از نهادهایی که توانسته و می تواند پیوند خوبی با این مفهوم برقرار کند حوزه های علمیه هستند. حوزه های علمیه با در پیش گرفتن شاخصه های انقلابی گری در سه بعد ارزشی، بینشی و رفتاری به خوبی می توانند زیرساخت های لازم برای احیا و بکارگیری مدیریت جهادی را در کشور فراهم نمایند. هدف از مطالعه پیش روی معرفی و تبیین حوزه انقلابی به عنوان یکی از زیرساخت ها و پایه های اساسی مدیریت جهادی است.

    کلیدواژگان: حوزه انقلابی، انقلابی گری، مدیریت جهادی، مدیریت
  • ابراهیم کارگران صفحه 22

    پیامبراکرم صلی الله علیه وآله بعد از هجرت به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی، در حوزه های سیاسی- نظامی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با چالش هایی روبه رو بود که برای هر یک از این چالش ها، راهبردهایی را انتخاب کرد. مسایل، مشکلات و چالش های موجود در حوزه فرهنگی آن روز مدینه که همزمان با عصر جاهلیت بود؛ ضرورت راهبردهای فرهنگی را جهت برون رفت از آن چالش ها اثبات می کند که ما در نوشتار قبلی با عنوان«راهبردهای فرهنگی حکومت نبوی» به مواردی از آن ها از جمله«وحدت و همبستگی امت اسلامی»، «مسجد محوری»،«ابطال نژادگرایی و إنقضاء خرافات جاهلی»،«بخشش و رافت اسلامی»، «احیاء کرامت انسانی زنان»،«پایه ریزی نظام آموزشی» و «معرفی جانشین و سرپرست امت اسلامی» پرداختیم که در این نوشتار به چند مورد دیگر از آن ها می پردازیم. برنامه ریزی و اجرای راهبردهایی مانند «ارایه سبک زندگی اجتماعی اسلامی»،« برقراری عدالت و مساوات» و «جوان گرایی» در حکومت نبوی، موجب شد که مردم به تدریج از فرهنگ جاهلیت فاصله گرفته و خود را با فرهنگ و ارزش های اسلامی منطبق کنند. همچنین این مهم، موجب شد تا مردم تحت حکومت اسلام در هر نوع آیینی که بودند، مورد ارزش و احترام قرار گیرند، عدالت و مساوات در حق شان اجرا شود و به ادامه زندگی امیدوار شوند.

    کلیدواژگان: راهبرد فرهنگی، سبک زندگی اجتماعی، عدالت، مساوات، جوان گرایی، حکومت نبوی
  • مهدی قیاسی کارگرمقدم، محمد حسین زاده رودی، مرتضی رحیمی دون صفحه 38

    اهمیت تصمیم گیری به عنوان یکی از وظایف اصلی مدیر آنقدر زیاد است که علم مدیریت را مساوی با تصمیم گیری دانسته اند چون انجام همه وظایفی که علم مدیریت به عهده مدیر گذاشته وتحقق مدیریت صحیح و کارامد و بهینه شدن مدیریت منوط به تصمیم گیری درست و صحیح می باشد. لذا برای رسیدن به یک تصمیم کارامد و به موقع و به جا باید عوامل تاثیر گذار براین مطلب را بررسی و کنترل کرد تا به نتیجه و تصمیم مطلوب برسیم. در این نوشتار نقش مدیریت خواهش ها در تصمیم گیری از منظر قرآن کریم بررسی شده است.

    کلیدواژگان: تصمیم گیری، مدیریت، مدیریت خواهش، بهینه سازی مدیریت
  • مهدی رضا غفاری، داود فراهانی، محمد مهدی مهدی یار صفحه 46

    در این نوشتار موضوع نرمش قهرمانانه در سیره حضرت رسول صلوات الله علیه با استفاده از مویدات قرآنی ، تاریخ اسلام و نحوه برخورد حضرت با دشمنان در مقوله صلح و جنگ و بهره برداری از بیانات ولی فقیه در موضوع مذاکره و برخورد با مشرکان و هم پیمانان در نظام اسلامی، تبین و  مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت مبانی کلی نرمش قهرمانانه بیان می شود.

    کلیدواژگان: نرمش قهرمانانه، دشمن، مصلحت، اقتدار، سیاست خارجی حضرت رسول صلوات الله علیه، صلح حدیبیه، جنگ بدر، صلح، جنگ
  • محمود صفی پور، محمدباقر حسین نتاج درزی، حامد تقوی صفحه 80

    خشم آثار مخرب برای خود انسان و خانواده و جامعه دارد و کنترل آن سبب برکات فراوان در دو سرا است. برای نایل شدن به آثار کنترل این نیرو احتیاج به انگیزه کافی است در مدیریت اسلامی که برگرفته از  کلام وحی و سخنان اهل بیت علیه السلام است این انگیزه در افراد بوجود می آید. چون کلام خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام به عنوان فصل الخطاب و حجت است. بنابراین سعی شده در این مقاله با استفاده از این دو منبع قوی و کلام برخی بزرگان آثار کنترل خشم در افراد و سازمانها مورد بررسی قرار گیرد.

    کلیدواژگان: مدیریت، خشم، غضب، کنترل خشم، نهج البلاغه
  • مهدی آخوندی شیخ احمدلو، محمدصالح برشان، محمود اعتصامی فر صفحه 92
  • رضا شجاعی فر، حمیدرضا منتشلو، علی ثامنی صفحه 110

    دراین مقاله بر آنیم تا با استفاده از منبع عظیم وارزشمند قرآن کریم  ونهج البلاغه خصلت حلم که یکی ازخصایص اولیه ومهمی است که هرفردی ازافراد بشر برای اداره امورات فردی واجتماعی خود به آن نیاز دارد را بررسی نموده واهمیت وجایگاه آن را از دیدگاه قرآن ونهج البلاغه بیان کنیم.
     با بررسی معانی لغوی واژه حلم وکارکرد آن درمدیریت با مراجعه به قرآن وبررسی آیاتی که واژه حلم درآن به کاررفته وبا مراجعه به تفاسیر متعدد، برداشت های مدیریتی خود را متذکر گردیده ایم اما درنهج البلاغه به بررسی نقش واهمیت حلم درسیره عملی امیرالمومنین علیه السلام وسفارشات ایشان به کاگزاران خود پرداخته وتوصیه های متعدد حضرت را دراین زمینه مدنظر قرار داده ایم. باتوجه به این مسئله واهمیت آن در میابیم که یک مدیر برای رسیدن به اهداف مدیریتی در اسلام که مهمترین واولین هدف همان تعالی بشراست باید متصف به صفت حلم بوده تا بتواند این اهداف والا را محقق نمایدچراکه خداوند متعال درباره  پیامبرعظیم الشان خود حضرت محمد صلی الله علیه وآله  میفرماید:«اگر تندخو وغلیظ القلب بودی مردم از اطراف توپراکنده میشدند » واین نشان از اهمیت بالای خصلت حلم وکارکرد آن درمدیریت دارد که هر مدیری لاجرم باید متصف به آن بوده تا به موفقیت دلخواه خود نایل گردد.

    کلیدواژگان: مدیریت، حلم، کارکرد حلم، غلیظ القلب
  • محمدتقی متحد صفحه 138

    سازمان شیعیان به عنوان یک سازمان گسترده با وجود مدیرانی معصوم و الهی ، الگوی کامل مدیریتی را به عالم معرفی میکند.علم مدیریت هم که رسالت هماهنگی منابع انسانی ومادی برای نیل به هدف سازمان را دارد؛ با پشت سر گذاشتن رویکردهای مختلف به مدیریت با دیدگاه اقتضایی میرسد. اساس رویکرد مدیریت اقتضایی، هماهنگی وظایف داخلی سازمانه  با نیازمندیهای وظایف سازمان تکنولوژی یا محیط بیرونی وهم چنین خواسته های اعضای آن تا سازمان بتواند به نحو موثری کار کند. سیره مدیریتی امام کاظم(ع) نشان می دهد که ایشان در ابعاد مختلف مدیریت در محیطهای گوناگون با در نظر گرفتن قدرتهای درونی نیروهای انسانی به بهترین شکل سازمان شیعه را به سوی اهداف آن پیش بردند. این الگوی معصوم نمونه ای کامل وموفق در مدیریت اقتضایی است لذا در این نوشتار بعد از آشنایی اجمالی با مفهوم مدیریت اقتضایی به بررسی سیره حضرت پرداخته میشود و تبیین میشود که حضرت با در نظر گرفتن چه مقتضیاتی به سوی اهداف حرکت کردند.

    کلیدواژگان: سازمان شیعیان، مدیریت اقتضایی، وظایف سازمانی، سازمان