فهرست مطالب

مجله سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
سال سی و هشتم شماره 1 (پیاپی 149، بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/05/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مجید ملک محمد*، پریسا عدیمی ناغان، حمیدرضا جماعتی، میترا صفا صفحات 7-10

    اختلالات خواب و نقش آن در ایجاد عوارض مهم قلبی - عروقی، مغزی و متابولیک بسیار شایع است، بنابراین درمان و پیشگیری از اختلالات خواب بسیار پر اهمیت می باشد. رشته پزشکی خواب برای اولین بار بیش از 10 سال پیش در ایران تاسیس شد. از سال 2011، دانشگاه های ایران شروع به ارایه برنامه های آموزشی فلوشیپ و تکنسین پلی سومنوگرافی کردند. تخمین زده می شود که طی 10 سال آینده تعداد افراد آموزش دیده در این زمینه به 100 نفر برسد. متاسفانه، پیشگیری و درمان اختلالات خواب کاملا تحت پوشش شرکت های بیمه نمی باشد. با این حال، این سیاست به سمت افزایش پوشش بیمه در حال تغییراست. با وجود افزایش شیوع بیماری های اختلالات خواب، بیماران معمولا در مراحل پیشرفته و وخیم به بیمارستان ها مراجعه می نمایند که به دلیل کافی نبودن اطلاعات علمی مربوط به این بیماری ها در مراکز درمانی که به عنوان خط اول ارجاع هستند، این بیماران ممکن است دچار صدمات جسمی و مالی شوند. با توجه به مخارج زیاد درمان این بیماران در مراحل پیشرفته و نیز عوارض جدی این دسته از بیماری ها، ضرورت افزایش آگاهی در این زمینه، جهت پزشکان و پرستاران الزامی است. در حال حاضر به دلیل نبود یک دستورالعمل جامع و بومی مناسب برای درمان و پیشگیری از این اختلال و همچنین پوشش ناکافی بیمه ای در ایران و نیز عدم الویت به این دسته از بیماری ها از سوی مقام های مسیول، دسترسی به درمان مناسب و استاندارد در غالب نقاط کشور خصوصا در استان های محروم امکان پذیر نیست. از آنجا که بسیاری از شرکت های معتبر در کشور، تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای اختلالات خواب را ارایه نمی دهند، تجهیز آزمایشگاه خواب با وسایل ضروری بسیار گران و پرهزینه است. این در حالی است که اجزا این تجهیزات بطور جداگانه ساخته شده است و یا پتانسیل ساخت آنها وجود دارد ولی چون کاربرد تجمعی آن شناخته شده نیست با کمبود این تجهیزات مواجه هستیم.

    کلیدواژگان: خواب، اختلالات خواب، ایران
  • علی ماهر*، راضیه مالمیر، راهله طغیانی، محمدصالح صفری صفحات 11-18
    زمینه

    شیوع فعلی بیماری کووید-19باعث ایجاد وضعیت اضطراری و مخاطره آمیز برای سلامت عمومی در سطح بین المللی شده است. این بیماری باعث ایجاد علایم بیماری مشابه سرماخوردگی تا بیماری های شدید تنفسی(پنومونی) میشود و قبلا در انسان دیده  نشده بود. از این رو دولت ها برای کنترل و مدیریت این بحران، تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده اند تا خسارات کمتری به جوامع وارد شود. هدف از نگارش این مقاله، انتقال تجربه نوین ایجاد نظام سلامت یکپارچه در مدیریت بحران بیماری کووید 19 در ایران است.

    روش کار 

    این یک مقاله مروری است که با پژوهشی مبتنی بر مشاهده و مستندسازی تجربی کامل شده است. ابتدا براساس مطالعات کتابخانه ای و جستجوهای اینترنتی در پایگاه های داده ای معتبر همچون Scopus, Web of Science, Pubmed, Science Direct, Google Scholar و جستجوی پیشرفته در گوگل مطالعه صورت گرفته است، همچنین مقالات موجود در سایت سازمان جهانی بهداشت و CDC  آمریکا مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی تعداد227 متن داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت که تعداد 118  مقاله در زمینه نحوه مدیریت بحران بیماری کرونا ویروس جدید در ایران و جهان بود و در نهایت 40  مقاله مورد استفاده قرار گرفت.

    یافته ها

    بحران بیماری کووید 19 باعث شد تا  از زیر ساخت های موجود مثل سامانه سپاس، HISهای بیمارستانی، سامانه سیب و غیره، سامانه جدیدی بنام سامانه سلامت شکل گیرد تا ارتباط سطوح اول، دوم و سوم از طریق آن برقرار شود. بدین نحو که پس از پیدا کردن افراد مشکوک یا مبتلا، در صورت نیاز فرد، دستور قرنطینه خانگی و یا مراجعه به مرکز جامع سلامت یا بیمارستان داده می شود  همچنین پیگیری درمان بیمار از طریق این سامانه امکان پذیر بوده و مکررا ثبت می گردد. لذا افرادی که با بیمار در تماس بوده اند از طریق سامانه رصد شده و مراقبین بهداشتی طی تماس با این افراد اطلاعات آنها را نیز ثبت می کنند و در صورت لزوم به مراکز جامع سلامت (سطح اول) یا بیمارستان عمومی (سطح دوم) یا بیمارستان تخصصی در سطح سوم ارجاع می شوند، این در حالی است که تا پیش از این امکان پیگیری وضعیت بیماران ارجاعی از سطح یک به سطوح بالاتر میسر نبود و مدیریت بحران بیماری کووید 19 باعث ایجاد زنجیره کامل ارجاع بصورت الکترونیک در نظام سلامت ایران شد. تا به امروز بیش از 75 درصد جمعیت ایران در این سامانه دارای پرونده الکترونیک و ثبت سوابق مربوط به بیماری شده اند و بزودی این کار برای کل جمعیت ایران نهایی خواهد شد. ایران و دیگر کشورهای جهان سیاست های مبتنی بر شواهد  را برای مقابله با کووید-19قبل و بعد از ورود آن تدوین کرده اند. رویکرد ناکافی دولت و جامعه در مدیریت شیوع بیماری، تجهیزات پزشکی، بهداشت و گندزدایی محیط از بزرگترین چالش ها در تصمیم گیری و مداخله در مبارزه با کووید-19است.مدیریت این بحران نیاز به تلاش های حرفه ای و همکاری بین بخشی و ارگان های دولتی دارد.

    نتیجه گیری

    گرچه همه گیری بیماری کووید-19نگران کننده است و تدوین سیاست های مناسب و اجرای درست آنها اهمیت بالایی دارد ولی ایران و دیگر کشورهای جهان در همین راستا تلاش های بسیاری  می کنند. تهدید بیماری کووید 19 در ایران فرصت ایجاد سیستم یکپارچه مبتنی بر ارجاع را فراهم نموده که اکنون بیش از هر زمان دیگر نیاز به اقدامات منسجم تر و کاربردی است تا همه گیری این بیماری کنترل شود.

    کلیدواژگان: کووید-19، کروناویروس جدید، مدیریت سلامت، مدیریت بحران، ایران
  • احمدعلی نوربالا*، فاروق نعمانی، جعفر یحیوی دیزج، سیامند انوری، منیره محمود پورآذری صفحات 19-26
    زمینه

    اختلالات روانی به عنوان بارزترین چالش حال حاضر سلامت جهانی، نگرانی های بسیاری را برای نظام های سلامت، متخصصین و سیاستگذاران حوزه سلامت به وجود آورده و عامل اصلی رشد عوارض و ناتوانی های ناشی از عدم سلامت در جهان به شمار می رود. مطالعه حاضر با هدف توصیف وضعیت بار بیماری اختلالات روانی در کشورهای خاورمیانه، طی دوره مطالعاتی سال 2000 تا 2017 طراحی و انجام شد.

    روش کار

    مطالعه توصیفی-مقطعی حاضر بر اساس آخرین داده های منتشر شده و در دسترس(تا سال 2017 میلادی) توسط پایگاه اطلاعاتی Global Burden Disease) GBD)، برای اختلالات روانی در سال 1398 هجری شمسی انجام شد. جامعه مورد بررسی کشورهای منطقه خاورمیانه بودند. در مطالعه حاضر اختلالات روانی شامل: اسکیزوفرنیا، افسردگی، اختلال دو قطبی، اختلال اضطرابی، اختلال خوردن، اوتیسم، اختلال نقص توجه بیش فعالی(ADHD)، اختلال رفتاری و اختلال ناتوانی ذهنی مورد بررسی قرار گرفتند. از شاخص (DALY (Disability-Adjusted Life Years به عنوان معیار بار کل بیماری استفاده شد. اطلاعات درج شده در پایگاه GBD بر اساس دریافت داده هایی است که کشورهای ذیربط برآورد کرده اند و به  دلیل محدودیت های اقتصادی و توسعه بهداشتی، برخی از کشورها در رابطه با ثبت داده ها مبتنی بر شواهد پژوهشی عملکرد ضعیفی داشته اند.

    یافته ها

    اختلالات روانی، 9/4 درصد از دالی های ثبت شده برای کل بار بیماریها در جهان را به خود اختصاص داده که از این نظر در جهان، رتبه ششم را دارد؛ این میزان برای منطقه خاورمیانه 2/6 درصد(رتبه هفتم) بوده است. دو اختلال افسردگی(35%) و اختلال اضطرابی(25%) بیشترین میزان بار بیماری اختلالات روانی را داشته اند. براساس اطلاعات ثبت شده در پایگاه اطلاعاتی GBD،  اختلالات روانی در کشورهای ایران، بحرین و قطر بیشترین و در کشورهای مصر، عراق و یمن کمترین میزان بار بیماری را به خود اختصاص داده اند. همچنین بار بیماری اختلال افسردگی و اختلال اضطرابی به طور مشخص در تمام کشورها در بین زنان بیشتر از مردان بود. گروه سنی 49-15 سال بالاترین میزان DALY اختلالات روانی را به خود اختصاص داده بودند.

    نتیجه گیری

    نتیجه مطالعه حاضر نشان می دهد که اختلالات روانی در منطقه خاورمیانه از بار بیماری بالایی نسبت به میزان جهانی برخوردار می باشد. همچنین در کشورهای منطقه خاورمیانه به دلایل موانع فرهنگی و سایر محدودیتها، زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض اختلالات روانی قرار داشتند. پیشنهاد میشود سیاستگذاران کشورهای مورد مطالعه از جمله ایران جهت کنترل و کاهش شیوع اختلالات روانی، اقدامات عملی در زمینه بهداشت روان را در اولویتهای سیاستی خود قرار دهند.

    کلیدواژگان: بار بیماری، DALY، اختلالات روانی، خاورمیانه، ایران
  • میترا صفا*، شیرین اسماعیلی دولابی نژاد، فاطمه قاسم بروجردی، فرزانه حاجی زاده، بامداد میراب زاده اردکانی صفحات 27-33
    زمینه

    با شیوع سریع بیماری COVID-19 در ابتدای سال 2020 در جهان، فشار جسمانی و روانی شدیدی بر کادر درمانی بیمارستان هایی که درگیر مراقبت از بیماران مبتلا به COVID-19 بودند، وارد گردید که خطر بروز اختلال پس از ضربه (PTSD) را می تواند افزایش دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت بروز اختلال پس از ضربه (PTSD) در پرسنل بیمارستانی درگیر مراقبت از بیماران COVID-19 بود.

    روش کار

    در این پژوهش توصیفی  311 نفر از پرستاران و بهیاران بیمارستان دکتر مسیح دانشوری شرکت کردند و از پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک محقق ساخته و مقیاس می سی سی پی PTSD استفاده گردید. از روش های آماری توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها

    3/69 % از افراد مورد مطالعه پرستار و 7/30 % از آنها بهیار بودند. در 3/13 % از آنها ابتلا به COVID-19 در خود یا اعضای خانواده درجه یک آنها گزارش شد. میانگین نمره PTSD در تمام اعضای نمونه شدید بود.  بین گروه های سنی مختلف در زیر مقیاس فقدان افسردگی و بین افراد با وضعیت های تاهل مختلف، در زیرمقیاس های خاطرات رخنه کننده و ناتوانی در کنترل عاطفی و نمره کل PTSD تفاوت معناداری وجود داشت (05/0 >P).

    نتیجه گیری

    پاندمی COVID-19 می تواند منجر به بروز مشکلات روانشناختی جدی، به خصوص در کادرخط مقدم درمان شود. وجود PTSD در پرسنل بیمارستان، باید به عنوان عاملی مهم توسط وزارت بهداشت و درمان کشور در نظر گرفته شود تا سلامت روان اعضای جامعه حفظ شود.

    کلیدواژگان: اختلال استرس پس از ضربه، COVID-19، کادر پرستاری
  • رضا علی بخشی*، شهرام زهتابیان، سید یوسف سیدنا، علیرضا رای صفحات 34-41
    زمینه

    بیماری شریان کرونر (CAD) به تنگی یا انسداد تمام یا قسمتی از مجرای شریان کرونر به دلیل فرایند آترواسکلروز یا وجود لخته اطلاق می شود.  هدف از این مطالعه بررسی ارتباط miR-197 سرم به عنوان یک شاخص تشخیصی در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر است.

    روش کار

    دراین مطالعه 100 بیمارکه دارای اختلال و تنگی شریان عروق کرونر بودند، انتخاب گردیدند.  استخراج microRNA ها از نمونه پلاسما خون محیطی با استفاده از کیت اختصاصی استخراج microRNAs  انجام گرفت. سپس سنتز cDNA و سطح بیان  miR-197 با تکنیک Real Time RT-PCR روش  SYBER Green و snRNA U6 به عنوان کنترل داخلی انجام گرفت. جهت  تحلیل میزان بیان microRNA  و معنی دار بودن از آزمون t-test استفاده شد و برای تعیین ارتباط بین سطح بیان microRNA ها آزمون ضریب همبستگی پیرسون (Pearson) به کار گرفته شد.

    یافته ها

    نتایج نشان دهنده وجود ارتباط مثبت بین سطح بیان miR-197 دربیماران با اختلالات عروق کرونراست و بیان متوسط از 11/0 ± 78/0 در نمونه شاهد به میزان 76/2 بر اساس شدت درگیری عروق کرونر افزایش یافت. بنابراین بیان نسبی miR-197 در گروه بیماران مبتلا به عروق کرونری در مقایسه با کنترل به صورت معنا داری افزایش یافته بود (04/0>P).

    نتیجه گیری

    احتمالا می توان miR-197 را به عنوان یک شاخص عملکرد سلول های اندوتلیال عروق کرونر در نظر گرفت. لذا می توان از این microRNA  به عنوان نشانگر زیستی جهت پیش آگهی شروع اولیه وکنترل درمان اختلالات عروق کرونر استفاده کرد.

    کلیدواژگان: MiR-197، اختلالات عروق کرونر، Real Time RT-PCR، snRNA U6
  • صادق یوسف نژاد*، رضا خانی جزنی، کتایون جهانگیری صفحات 42-49
    زمینه

    بعد از وقوع بلایای طبیعی به علت جابه جایی جمعیت، افزایش عوامل خطر، تغییرات زیست محیطی، تغییر شرایط زندگی و افزایش آسیب پذیری در برابر عوامل بیماری زا، امکان طغیان بیماری های عفونی افزایش می یابد که ازجمله مهم ترین آن ها بیماری های منتقله از آب و غذا است. این پژوهش با هدف تدوین مدل کنترل طغیان بیماری های منتقله از آب و غذا بعد از وقوع بلایای طبیعی در ایران انجام شد.

    روش کار

    این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی است که به صورت ترکیبی و در هفت مرحله انجام شد. برای اعتبار سنجی مدل اولیه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید و جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ویرایش 23 و LISREL9.1 استفاده گردید. روابط متغیر ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری SEM استخراج شد و اعتبار مدل مورد تایید قرار گرفت.

    یافته ها

    درمجموع تعداد 6 عامل موثر بر کنترل طغیان بیماری های منتقله از آب و غذا بعد از وقوع بلایای طبیعی استخراج و شناسایی شده است که شامل: منابع انسانی، نظام مراقبت سندرمیک، مدیریت، آموزش همگانی، تدارکات و تجهیزات و برنامه کشوری می باشند.

    نتیجه گیری

    تدوین سیاست ها و دستورالعمل ها و راهنماهای عملکردی در سطح ملی، تدوین برنامه و تامین منابع و مشخص کردن ساختار مدیریت محلی، افزایش دانش و بهبود نگرش و کسب مهارت های لازم در سطح فردی، ارزیابی وضعیت موجود ، تقویت نظام مراقبت سندرمیک، تهیه منابع و تجهیزات موردنیاز برحسب نوع مخاطرات، آموزش مداوم و برگزاری مانور در جهت مدیریت و کنترل طغیان بیماری های منتقله از آب و غذا در هنگام وقوع بلایای طبیعی پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: بلایای طبیعی، بیماریهای منتقله از آب و غذا، کنترل بیماری، طغیان
  • حمید اسدزاده عقدایی*، شقایق سادات حسینی، ایمان سلحشوری فر صفحات 50-57
    زمینه

    بررسی میزان بیان ژنهای دخیل در رشد و توسعه سرطان روده بزرگ میتواند عاملی برای تشخیص روند بدخیمی این تومور باشد. ژن (Connective Tissue Growth Factor(CTGF
    کد کننده پروتیینی وابسته به ماتریکس خارج سلولی (Extra Cellular Matrix(ECM و عضو خانواده پروتیینی CCN می باشد که نقش اساسی در فیبروز، التهاب و بازسازی بافت همبند در انواع بیماری ها از جمله سرطان دارد و برای تکثیر سلولی، چسبندگی و گسترش سلول در طول پاتوژنز مهم است. هدف از این مطالعه بررسی میزان بیان ژن CTGF  در سطح mRNA در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ می باشد.

    روش کار

    جامعه مورد بررسی تعداد 122  بلوک پارافینه بافت بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال به همراه نمونه ی نرمال مرتبط بیماران از بیمارستان طالقانی و شهدا تهران به همراه 20 بلوک پارافینه بافت افراد نرمال بود. میزان تغییرات بیان ژن CTGF بر اساس 2-ΔΔCT به روش Real-time PCR  و با نرم افزار REST و نرم افزار Prism مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین از نرم افزار Linreg برای محاسبه کارآمدی پرایمر استفاده شد.

    یافته ها

    افزایش بیان ژن CTGF در سلول های بافت توموری نسبت به نمونه های بافت نرمال مجاور افزایش معنی داری داشت. این افزایش بیان در گروه تومور نیز بطور معنادار بیشتر از گروه کنترل طبیعی بود (0001/0>P و 2<RQ). همچنین افزایش بیان این ژن در تومورهایی که در سمت چپ روده هستند نسبت به تومورهایی که در سمت راست روده هستند، معنی دار بود.

    نتیجه گیری

    یافته ها نشان می دهند که الگوی بیان ژن CTGF، در روند شکلگیری سرطان از بافت طبیعی، تغییر چشمگیری میکند. بنابراین ژن CTGF با توجه به نقش اساسی که  در فیبروز، التهاب و بازسازی بافت همبند دارد، می تواند در روند انواع بیماری ها از جمله سرطان مهم واقع گردد.

    کلیدواژگان: ژن CTGF، سرطان روده بزرگ، Relative quantification
|
  • Pages 7-10

    The discipline of sleep medicine was first established in Iran more than 10 years ago. From 2011 universities in Iran began to offer fellowship and technician training programs in sleep medicine. It is estimated that within the next 10 years, the number of experts in this field will reach up to 100. Unfortunately, prevention and treatment of sleep disorders is not fully covered by insurance companies; however, this policy is changing towards increasing the insurance coverage. Despite the rise in the number of patients with sleep disorders, patient referral has not increased due to lack of physicians’ knowledge of this condition. However, because of increasing awareness in this field, physicians’ awareness of sleep disorder is gradually rising. At present due to absence of a suitable structured guideline for treatment and prevention of this disorder as well as lack of sufficient insurance coverage in Iran, proper treatment is not provided and most cases are treated by non-standard methods. As there are not many reputable companies offering medical equipment for sleep disorder in Iran, equipping a sleep laboratory with the essential tools is very expensive and costly.

    Keywords: Sleep Medicine, Sleep Disorders, Iran
  • Pages 11-18
    Background

    The prevalence of COVID-19 disease has led to an international health emergency and hazard 
    The disease has not been previously diagnosed in humans. Therefore, governments have made serious decisions to control and manage this crisis so that less harm is done to any society

    Methods

    This research is a review article based on library studies and internet searches in valid databases of Scopus, Web of Science, PubMed, Science Direct and Google Scholar.The number of 227 articles on how to manage the new coronavirus disease crisis in Iran and the world has been studied so far, which was finally 118 used. The articles on the World Health Organization and CDC website were also reviewed.

    Results

    Iran and other countries around the world have designed policies based on countering COVID-19 before and after its entry. Managing this crisis requires professional efforts and inter-sectoral cooperation and government agencies.

    Conclusion

    The pandemic of COVID-19 disease is worrying. It is important to formulate appropriate policies and implement them properly. Iran and other countries in the world are working in this direction. Now more than ever, more coherent and practical measures are needed to control the spread of the disease.

    Keywords: COVID-19, New Coronavirus, Pneumonia, Health Management, Crisis Management
  • Pages 19-26
    Background

    Mental disorders, as the most important global health challenge these days, have created many concerns for health systems, health professionals and policy makers and are a major contributor to the growth of health complications and disabilities worldwide. The present study was designed and conducted to describe the status of the illness burden of mental disorders in the Middle Eastern countries during the period 2000 to 2017.

    Methods

    This descriptive cross-sectional study was conducted based on the latest published and available data (up to 2017) by Global Burden Disease (GBD) database for mental disorders in 2018. The population of the study was Middle Eastern countries. In the present study, mental disorders including: schizophrenia, depression, bipolar disorder, anxiety disorder, eating disorder, autism, ADHD, behavioral disorder and mental disability disorder were evaluated. Disability-Adjusted Life Years Index (DALY) was used as a measure of total disease burden. The information contained in the GBD database is based on data obtained by the countries concerned and due to economic constraints and health development, some countries have performed poorly in research evidence-based data recording.

    Results

    Mental disorders accounted for 4.9% from DALY recorded for burden of diseases in the world, ranking sixth in the world; for the Middle East region, 6.2% (rank seventh). Depression disorder (35%) and anxiety disorder (25%) had the highest burden disease of mental disorders. According to data from the GBD database, mental disorders in Iran, Bahrain and Qatar have the highest rank and in Egypt, Iraq and Yemen had the least burden of disease. Also, the burden disease of depression and anxiety disorder, was significantly higher among women than men in all countries. The age group of 15-49 years had the highest DALY level of mental disorders.

    Conclusion

    The results of the present study show that mental disorders in the Middle East region have high burden disease compared to the global level. Also, in the Middle Eastern countries, women were more at risk of mental disorders than men because of cultural barriers and other restrictions. It is suggested that policymakers in the studied countries, including Iran, prioritize action on mental health in their policy priorities to control and reduce the prevalence of mental disorders.

    Keywords: Burden disease, DALY, Mental disorders, Middle East, Iran
  • Pages 27-33
    Background

    The fast outbreak of COVID-19 in early 2020 in the world, has put great physical and psychological pressure on medical staff of hospitals occupied in treating the COVID-19. It would cause the development of Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) among them. Thus, the current study aimed to determine the incidence of PTSD in hospital staff who were involved in treatment of COVID-19 patients.

    Methods

    The research method was descriptive. 311 nurse and clinical assistants in Masih Daneshvari Hospital were included in the study. The demographic information questionnaire and Mississippi PTSD scale were applied for providing data. Descriptive and inferential statistical methods were used for data analyzing.

    Results

    69.3% of the sample groups were nurse and 30.7% of them were clinical assistant. 13.3% of themselves or their immediate family members, had been infected by COVID-19.The mean score of PTSD in all participants was critical. There was a significant difference between various age groups in terms of depression, and also between people with various marital status in re-experience, alexithymia and PTSD scores (P<0.05).

    Conclusion

    The existence of PTSD among medical staff should be a major concern for Ministry of Health in order to protect the mental health of population. If not so, the pandemic of COVID-19 would result in serious psychological problems, especially in the frontline healthcare staff.

    Keywords: : PTSD, COVID-19, Nursing staff
  • Pages 34-41
    Background

      Coronary Artery Disease (CAD) refers to the reduction or blockage of all or part of the coronary arteries due to the process of atherosclerosis or the presence of a clot. The aim of this study was to investigate the association of serum miR-197 as a diagnostic index in patients with coronary artery disease.

    Methods

    In this study, 100 patients with CAD were selected. Extraction of microRNAs from peripheral blood plasma was performed using an exclusive microRNA extraction kit. Then the cDNA synthesis and the expression level of miR-197 were performed using the Real Time RT-PCR technique and the SYBER Green method, using U6 snRNA as an internal control. T-test was used to analyze microRNA expression and significance and to determine the relationship between microRNA expression levels, Pearson correlation coefficient test was used.

    Results

    The results showed a positive correlation between miR-197 expression and CAD. The average expression of 0.78 in the control sample was increased to 2.76 according to severity of involvement in the patient. That is, the relative expression of miR-197 in the patients + group was significantly increased compared to control (P <0.004).

    Conclusion

      It appears that miR-197 can be considered as an indicator of coronary endothelial cell function. It is possible to use it as a bio marker for prognosis, and control of treatment for CAD.

    Keywords: MiR-197, Coronary Artery Disease, Real Time RT-PCR
  • Pages 42-49
    Background

    After natural disasters the likelihood of outbreak of infectious diseases especially water and foodborne diseases, increases due to population displacement, increasing risk factors, environmental changes, changing living conditions and increasing vulnerability to pathogens. This research was conducted with the aim of designing a model for controlling the outbreak of water and foodborne diseases after natural disasters in Iran.

    Methods

    This study is an applied research that was done in mixed methods and seven stages. The first stage was conducted as a descriptive cross-sectional study. Confirmatory factor analysis was used to validate the initial model. Data were analyzed by SPSS23 and LISREL9.1 software. The relations of variables were extracted by using structural equation modeling (SEM) and the validity of the model was confirmed.

    Results

    Generally, 6 factors have been identified that affect the control of the outbreak of water and foodborne diseases after natural disasters, including: human resources, syndromic surveillance system, management, public education, logistics and equipment, and national program.

    Conclusion

    Developing policies and guidelines at a national level, planning and determining the resources and local management structure, increasing knowledge and improving attitudes and skills at individual level, situational analysis, providing resources and equipment based on type of risk, continuous education and exercises, reinforcement syndromic surveillance system order to manage and control the outbreak of water and foodborne diseases after natural disasters, can be considered as proposed strategy.

    Keywords: Control of diseases, Natural disasters, Water, foodborne diseases, Outbreak
  • Pages 50-57
    Background

    The Connective Tissue Growth Factor (CTGF) gene encoding an extracellular matrix (ECM)-associated protein and as a member of the CCN family of proteins plays a major role in fibrosis, inflammation and connective tissue remodeling in a variety of diseases including cancer. The CCN proteins are multifunctional and are involved in cell proliferation, adhesion and cell development during pathogenesis. The purpose of our study was to determine the expression level of CTGF mRNA in patients with colorectal cancer (CRC).

    Methods

    paraffin embedded tissues from 122 patients with colorectal cancer and their matched normal colon tissues and 20 paraffin embedded  normal tissues blocks from normal individual were collected from Taleghani and Shohada hospital in Tehran. The fold change of CTGF expression was analyzed by quantitative real time PCR method, using REST and Prism softwares. Also, LinReg PCR software was also used for the efficiency of primers.

    Results

    We found that expression of CTGF gene in tumor tissue was significantly higher than in adjacent normal tissue (P<0.0001, RQ>2). A Significant increase was also observed in the expression of this gene in right-sided colon cancer than left side.

    Conclusion

    The findings indicated that the expression pattern of CTGF gene is significantly altered in   the development of cancer from normal tissue. Thus, according to major role of CTGF gene in fibrosis, inflammation and connective tissue remodeling, it may be effective in various diseases process including cancer.

    Keywords: CTGF gene, Colon cancer, Relative quantification