فهرست مطالب

مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی - سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 50، تابستان 1399)

فصلنامه مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی
سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 50، تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/04/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • احسان سلیمانی*، احمد ملکی صفحات 11-42

    تحقق مدیریت دانش،در نیرو های مسلح که طلایه داران حفظ امنیت و آرامش در هر کشوری می باشند،گذشته از افزایش بهره وری در آنها ،مسیر توسعه را برای سازمان های نظامی و انتظامی به عنوان یک سازمان دانش محور هموار می گرداند. هدف این تحقیق ایجاد یک دید جامع در خصوص چالش ها و موانع استقرار مدیریت دانش در نیروهای مسلح و ارایه راهکار هایی جهت بهبود آنها به عنوان پیش نیازی برای رسیدن به اهداف دانش محوری در سطح این سازمانها می باشد.پژوهش حاضر از نوع مروری بوده که با روش کتابخانه ای و بررسی تحقیقات پیشین در حوزه نیروهای مسلح و سازمان های دولتی انجام گرفته است.یافته های تحقیقات نشان می دهد که سازمانهای نظامی و انتظامی علاوه برموانع وچالش های عمومی که سایر ارگان های دولتی با آن دست به گریبان هستند،دارای محدودیت های منحصر به فردی می باشد.و راه کار های ارایه شده حاکی از این است که با لحاظ نمودن مدیریت دانش در ساختار سازمانی وپیش بینی مدیر ارشد دانش در آن و بستر سازی فرهنگی درخصوص اشتراک گذاری دانش کارکنان و ایجاد هییت های اندیشه ورز بعنوان یک بازوی کمکی، عمده مشکلات پیاده سازی مدیریت دانش در نیرو های مسلح برطرف گردد.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، نیروهای مسلح، موانع مدیریت دانش
  • علی رشیدی، شهرام مهرآور گیگلو* صفحات 43-65

    هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد سازمانی بر تنیدگی شغلی با نقش تعدیل کننده رفتار های تلافی جویانه در محیط کار بود. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان نیروی انتظامی شهرستان تربت حیدریه بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 218 نفر انتخاب و در پژوهش شرکت کردند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های تنیدیگی شغلی (کیراکو استاکلی) با ضریب پایایی (70/0)، پرسشنامه ابعاد ساختار سازمانی (رابینز) با ضریب پایای (88/0) و پرسشنامه رفتار های تلافی جویانه (اسکارلسکی و فولگر) با ضریب پایای (79/0) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی و همبستگی صورت گرفت که در بخش استنباطی برای پاسخ گویی به سوالات از نرم افزار های (spss,pls,amos) و آزمون های تحلیل همبستگی چند متغییره شامل مدل مسیر استفاده شد.یافته های بدست آمده نشان داد که بین کلیه ابعاد ساختار سازمانی هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم با تنیدگی شغلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد که در مورد رابطه غیر مستقیم با تایید فرضیات یافته های نقش تعدیل کننده رفتار های تلافی جویانه را مورد تایید قرار دادند. بنابراین بر اساس یافته های این تحقیق چنین استنباط می شود که در صورتی که ابعاد ساختار سازمانی بدون بررسی و در نظر گرفتن شرایط سازمان تغییر یابند علاوه بر اینکه تاثیر معنادار بر تنیدگی و استرس شغلی کارکنان دارد می تواند عاملی مهم در شکل گیری رفتار های تلافی جویانه باشند.

    کلیدواژگان: ابعاد ساختار سازمانی، تنیدگی شغلی، رفتار تلافی جویانه
  • مرتضی شعاعی*، حسن کرمی، محمد جعفری صفحات 67-98

    هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی با نقش میانجی استرس شغلی ورزشکاران در ناجا بوده است. تحقیق حاضر با استفاده از سه متغیر فرهنگ سازمانی، استرس شغلی و یادگیری سازمانی و با استفاده از روش پیمایشی از نوع توصیفی در بین ورزشکاران انجام گرفت. جامعه این پژوهش کلیه ورزشکاران ناجا بوده اند. برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 97 نفر برآورد شد. بعد از جمع آوری داده ها 100 پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه فرهنگ سازمانی، یادگیری سازمانی، استرس شغلی بهره گرفته شد، همچنین نتایج آزمون آلفای کرونباخ، پایای ابزار اندازه گیری را نشان داد و داده های گردآوری شده وارد نرم افزارهای SPSS و PLS شده و مورد تحلیل قرار گرفت. آزمون مدل معادلات ساختاری ضمن تایید کلیت مدل و اثرگذاری تمامی متغیر ها بر متغیر یادگیری سازمانی، نشان داد که متغیر استرس شغلی با ضریب تاثیر 55/0 بیشترین اثر گذاری را به صورت مستقیم بر متغیر یادگیری سازمانی داشته است. همچنین این متغیر با ضریب تاثیر 51/0 به عنوان متغیر میانجی در رابطه بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی نقشی موثر داشته است. یافته های تحقیق حاضر با سایر تحقیقات بررسی شده همسویی داشته و تاثیر گذاری فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی را مورد تایید قرار داده است.

    کلیدواژگان: فرهنگ و یادگیری سازمانی، استرس شغلی، ورزشکاران ناجا
  • حمیدرضا محمدزاده مهنه*، مهدی حجتی نیا، محمد صفری صفحات 99-117

    بزه، اولین پدیده ای است که با تجمع افراد به دور یکدیگر و شکل گرفتن جامعه، تظاهر می کند، زیرا گرد هم آمدن افراد موجب سرپیچی از برخوردهای گوناگونی بین آنها شده و به همین دلیل دستورات و مقرراتی پدید می آید تا قدری آزادی افراد را به سود جامعه مقید گرداند و حدود هر یک از افراد جامعه مشخص شود. بررسی های جرم شناسی نشان می دهد که هر معلولی، علتی دارد و هیچ چیز به خودی خود به وجود نمی آید بنابراین هر جرمی هم دارای علل سازنده ای است که بر روی فرد اثر می گذارد و او را بسوی ناسازگاری و نابهنجاری سوق می دهد. بزهکاری اصولا از مجموعه ای از جرایمی به وجود می آید که در یک زمان و مکان معین به وقوع می پیوندد و به همین جهت زمانی که مورد بررسی قرار می گیرند، در حقیقت کلیه پدیده های اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی، سیاسی، مذهب، خانوادگی و... یک جامعه عمیقا مورد مطالعه واقع می شوند. در مقاله حاضر، بزهکاران از جهات مختلف، سن، میزان تحصیلات، جرم، مشکلات خانوادگی و... تقسیم بندی می شوند و بدنبال آن نقش خانواده و آموزش و پرورش، در پیشگیری از بزهکاری نوجوانان از طریق آموزش مهارت های زندگی، در این عامل، مورد بررسی قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: مهارت های زندگی، بزهکاری، پیشگیری، خانواده
  • سید مهدی احمدی بالادهی*، علی دستور صفحات 119-137

    توانمندسازی در سازمان قابلیتی است که فرصت تصمیم گیری را از طریق گسترده کردن حیطه اختیارات فراهم می کند و باعث شکسته شدن سلسله مراتب سنتی ساختارهای سازمان می شود. یکی از عوامل موثر بر توانمندسازی روان شناختی، تسهیم دانش است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتقای توانمندسازی روان شناختی در پرتو تسهیم دانش کارکنان است. این پژوهش از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی، و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان فرماندهی انتظامی استان هرمزگان که 195 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد تسهیم دانش چانگ و همکاران (2013) و پرسشنامه استاندارد توانمند سازی روانشناختی اسپریتزر (1995) به کار گرفته شد و تجزیه وتحلیل داده ها با نرم افزارهای SPSS و آزمون همبستگی، رگرسیون و آزمون فریدمن انجام گرفت. یافته ها نشان می دهد بین توانمندسازی روان شناختی و همه ابعاد تسهیم دانش ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج مشاهده شده، تسهیم دانش عاملی بسیار قوی است، که به توانمندسازی روانی کارکنان منجر می-شود. همچنین براساس آزمون فریدمن، تشویق انگیزه یادگیری باضریب 18/2دراولویت اول قراردارد، در نتیجه بیش ترین اثر را بر توانمند سازی روان شناختی دارد و در تسهیم دانش فردی ادامه باضریب 97/1در اولویت دوم و تسهیم فرصت یادگیری با ضریب 86/1 در رتبه سوم و پایانی قرار دارد درنتیجه کم ترین اثر را بر توانمند سازی روان شناختی در ناجا دارد.

    کلیدواژگان: توانمندسازی روان شناختی، تسهیم دانش، کارکنان، هرمزگان
  • جواد منظمی تبار* صفحات 163-191

    با توجه به اهمیت سواد اطلاعاتی در امر یادگیری در عصر حاضر، تجهیز دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم انتظامی به سواد اطلاعاتی دارای تاثیرات مثبتی بر ساختار آموزشی و پژوهشی و در نتیجه بر بدنه ی اجرایی و مدیریتی ناجا می باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین ضرورت آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی در برنامه های درسی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می باشد. تا بتوان برآن مبنا، از یافته های حاصل از این بررسی برای برنامه ریزی آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی سود جست. جامعه آماری ما کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه علوم انتظامی می باشد که تعداد 380 نفر نمونه به شیوه ی تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب گردید. در فرایند گرد آوری داده ها از ترجمه ی پرسشنامه ی استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی که توسط انجمن کتابخانه های آمریکا در سال 2015 به تصویب رسیده استفاده شده و برای تحلیل نتایج از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون T) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات کسب شده حاصل از نظرات دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری درباره ی سواد اطلاعاتی خود تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین میانگین نمرات کسب شده ی دانشجویان به تفکیک محل خدمت (تهران و مراکز استانها - شهرستانها) در رابطه با سواد اطلاعاتی آنان برای کل پرسشنامه و در مورد هر یک از استاندارها تفاوت آماری معناداری وجود ندارد. همچنین بین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان به تفکیک نوع شغل (کارکنان صف- کارکنان ستاد) نیزتفاوت معناداری مشاهده نگردید.

    کلیدواژگان: آموزش سواد اطلاعاتی، نوع شغل، محل خدمت، برنامه درسی
  • بهجت آب چر*، حسین قره بیگلو صفحات 193-212

    پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم و فنون خرمشهر صورت گرفت. روش این پژوهش شبه آزمایشگاهی بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های راهبردهای شناختی و فراشناختی داوسون و مک اینری (2004) و پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه علوم و فنون خرمشهر در سال تحصیلی1397 می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 40 نفر از دانشجو انتخاب شدند. تجزیه وتحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS21 انجام شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین دانشجویان دختر و دانشجویان پسر در استفاده از نوع راهبردهای شناختی و راهبردهای فراشناختی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین راهبردهای شناختی و فراشناختی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تاثیر معنادار دارد. راهبردهای شناختی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تاثیر معنادار دارد. راهبردهای فراشناختی بر پیشرفت عملکرد دانشجویان تاثیر معنادار دارد.

    کلیدواژگان: راهبردهای شناختی، فراشناختی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان دانشگاه علوم و فنون خرمشهر