فهرست مطالب

فصلنامه آینه معرفت
پیاپی 62 (بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/03/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا خانی*، ابراهیم خانی صفحات 1-20

    علامه طباطبایی با تمسک به آیاتی از قرآن کریم به تشریح دوگانه ای هستی شناسانه در تقسیم عوالم با عنوان دوگانه امر و خلق می پردازند. از منظر ایشان عالم خلق، همان عالم ماده است و عالم امر که باطن عالم ماده است شامل عالم مثال و عالم عقل می شود. از سوی دیگر در عرفان اسلامی دوگانه ای با عنوان جهت حقی و جهت خلقی مطرح است که مشابهت قابل توجهی با دوگانه امر و خلق در قرآن دارد و در آن از حیثیت غیر استقلالی و عین الربطی ظهورات ذات الهی، تعبیر به «جهت حقی» و از انتساب وجود به موجودات عوالم سه گانه (عقل، مثال و ماده) تعبیر به «جهت خلقی» می شود. در عین حال تفاوت هایی در تقسیم عوالم از منظر علامه طباطبایی و عرفان اسلامی وجود دارد؛ زیرا طبق دوگانه امر و خلق در بیان علامه طباطبایی، عالم مثال و عالم عقل از عوالم امری محسوب می شوند ولی طبق دوگانه جهت حقی و خلقی در عرفان اسلامی، این دو عالم از عوالم خلقی هستند. حال در این مقاله تلاش شده است پس از تشریح تفصیلی دوگانه قرآنی امر و خلق و دوگانه عرفانی جهت حقی و جهت خلقی نشان داده شود که به رغم تفاوت ظاهری در تقسیم عوالم طبق این دو نظر، تفاوتی بنیادین میان آنها نیست و می توان با تکیه بر ابزار مفهومی جدیدی که در هر دو نظام فکری مستتر است ولی به آن تصریح نشده است یعنی مفهوم «غلبه جهت حقی» و «غلبه جهت خلقی» دستاورد ها و دقت های هستی شناسانه هر دو نظریه را به طور توامان با یکدیگر محل توجه قرار داد.

    کلیدواژگان: عالم خلق، عالم امر، عالم اسماء، جهت خلقی، جهت حقی، عوالم هستی، علامه طباطبایی، عرفان اسلامی
  • عین الله خادمی* صفحات 21-50

    از نظر حاجی افاضه آن است که از فیاض، فیض صادر شود و از او چیزی کاسته نشود و در قوس صعود چیزی به او افزوده نشود. او ایجاد را به دو قسم- حقیقی و مصدری- تقسیم کرده و ایجاد حقیقی را وجود منبسط معرفی کرده است و در تبیین مشایی بسان حکیمان مشایی میان نظریه عقول و هیات بطلمیوس ارتباط برقرار کرده و بر این باور است که از عقل اول تا عقل نهم، هر کدام یک فلک ایجاد کرده و عقل دهم فلکی ندارد، اما مدبر موجودات زمینی است و بسان این حکیمان از عوالم لاهوت، جبروت، ملکوت و ناسوت سخن می گوید. او در تبیین اشراقی از ارباب انواع و نور سخن می گوید. ملاهادی در تبیین صدرایی از حدیث حضرت علی (ع) پیرامون ماهیت عقل استفاده می کند و هم مانند ملاصدرا در صدد جمع آراء درباره صادر اول بودن عقل یا وجود منبسط است. او در تبیین مشایی- اشراقی و اشراقی- صدرایی، به صورت ترکیبی از عناصر مشایی، اشراقی و صدرایی بهره گرفته است.

    کلیدواژگان: حاجی، کثیر، واحد، فیض، مشایی، اشراقی، صدرایی
  • احمدرضا هنری* صفحات 51-70

    رمزپردازی شیوه ای برای انتقال معانی است که در حوزه های مختلفی مانند حکمت و هنرهای سنتی کاربرد داشته و در عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی نیز دارای سابقه است. سهروردی و عرفا از رمزپردازی به شکل گسترده ای استفاده کرده اند. از آنجا که حکمت متعالیه یکی از مهم ترین مکاتب حکمی در حکمت اسلامی است این مسئله قابل تامل است که در حوزه جهان شناسی کدامیک از مبانی این حکمت با رمزپردازی تناسب داشته و می تواند به عنوان پشتیبان نظری آن قرار گیرد؟ مبانی جهان شناسی حکمت متعالیه به دلیل بهره مندی از نگاه وجودی، با مسئله رمزپردازی کاملا سازگار و متناسب است. از این میان می توان به مبانی ای هم چون مثل افلاطونی، تطابق عوالم، عالم مثال و حرکت جوهری اشاره کرد که هر یک به نحوی مبین رمزپردازی است؛ لذا مبانی جهان شناسانه حکمت متعالیه چارچوبی را فراهم می نمایند که بر اساس آن رمزپردازی دارای بنیانی عقلانی خواهد بود و همچنین معیاری را برای ارزیابی رمزپردازی های صحیح و عقلانی در اختیار قرار می دهد. در این مقاله برای دستیابی به مطلوب از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است.

    کلیدواژگان: حکمت متعالیه، مبانی جهان شناسی، رمز، رمزپردازی
  • مسعود حاجی ربیع*، محمدحسن مهدی پور صفحات 71-902

    تحلیلی که عرفا از نحوه تکون و شاکله بندی اعیان ثابته در تعینات حقی ارایه می کنند ایا قابلیت تعین اختیاری حقیقت اختیار در اعیان ثابته را دارد یا نه؟ غالب عرفا معتقدند که اعیان ثابته موجودات مختار، تمام استعدادهای ثبوت یافته مخصوص به خود را در مرتبه علم ذاتی حق تعالی، از ازل الی الابد به صورت ذاتی، لایتغیر و ثبوتی دارا بوده و حقیقت اختیار در اعیان ثابته موجودات مختار، جزء شیون ذاتی اقتضایات اعیان ثابته است، طبق قاعده " الذاتی لایعلل "، اختیار در اعیان ثابته تعین ساز و منشا بردار نیست. این نظریه مستلزم جبرگرایی است. در این مقاله با نقد نگاه تک ساحتی (حیثیت تقیدیه نفادی) به شکل گیری اقتضایات ذاتی اعیان ثابته، با روش تحلیلی عقلی و با استمداد از مبانی دینی، در صدد اثبات این نظریه هستیم که اقتضایات ثبوت یافته در اعیان ثابته که بر اساس ترتب علی و معلولی عرفانی (حیثیت تعلیلیه اندراجی) در اثر فرایند امتزاج اسماء ایجاد شده، فاعل علمی در این فرایند، تناکح و تعین اسماء ثلاثه علم و قدرت و اراده حق تعالی بر اساس میزان پذیرش استعدادهای ثبوت یافته در اعیان ثابته خواهد بود و ثمره این تحلیل انطباق با نظریه امر بین الامرین است.

    کلیدواژگان: منشا اختیار، علم ذاتی حق تعالی، نکاح اسماء، اعیان ثابته، اقتضاء و استعداد
  • مسعود اسماعیلی* صفحات 91-110

    در عرفان اسلامی علم تاویل اعلی و نهایی قرآن کریم، از طریق وصایت وجودی از جانب رسول اکرم (ص)، در اختیار امیرالمومنین حضرت علی (ع) قرار دارد و چون ایشان تنها باب علم رسول (ص) است، دیگران هم اگر از این علم تاویل بهره می برند، به تبع و به وراثت از ایشان است و ممکن نیست کسی به طور مستقل و بدون بهره گیری از وی، چنین علمی را دارا شود یا هم رتبه ایشان در این علم گردد، لذا این مرتبه از تاویل در انحصار  علی (ع) خواهد بود. تاویل در مراتب نهایی، تنها به نحو شهودی و در مرتبه ولایت و توسط ولی ممکن است و تنها شامل دین نیست، امور هستی شناسانه را نیز در بر می گیرد و تاویل نهایی قرآن کریم به عنوان تجلی کلامی جامع، ایصال به بالاترین مقام اطلاقی است. همچنین تاویل امری تشکیکی است و به وزان درجات آن، درجاتی از تاویل گران وجود دارد و عالی ترین درجه تاویل، در اختیار عالی ترین انسان کامل است. گزارش و توصیف بیان عارفان در این خصوص، بر محور تاییه ابن فارض و بیت مشهور آن (و اوضح بالتاویل ما کان مشکلا/ علی بعلم ناله بالوصیه) می چرخد. در این مقاله با بیاناتی از ابن فارض، فرغانی، کاشانی، قیصری و صاین الدین ترکه در ابتدا به گزارش و تحلیل بیان عارفان در این خصوص پرداخته شده و سپس دو نمونه از مهم ترین استدلال های عرفانی براین مطلب از طریق دو مفهوم قرابت (قرب وجودی حضرت علی (ع) نسبت به رسول اکرم (ص)) و خلافت ارایه شده است

    کلیدواژگان: علم تاویل، تاویل اعلی، وصایت وجودی، قرابت وجودی، خلافت، اعتدال مزاج
  • مریم رستگار، محمدعلی اخویان*، علی پیرهادی صفحات 111-132

    صفات خبری پردامنه ترین بحث صفات الهی است که ضرورت تبیین و تصویر صحیح آن، غور در دیدگاه ها و بررسی تطبیقی آراء متفکران را می طلبد، در این راستا، پژوهش پیش رو با روش توصیفی تحلیلی، به تطبیق آراء دو اندیشمند کلامی امامیه و معتزله؛ علامه جوادی آملی و قاضی عبدالجبار معتزلی پرداخته است که پس از مروری کوتاه بر دیدگاه های مشهور، به مقایسه آن پرداخته است که وجه اشتراک آنان در مبانی ای چون؛ عینیت ذات و صفات، نظریه تنزیه، تنافی صفات انسان گونه با تجرد ذات خداوند، تاویل این صفات، عدم اعتقاد به تجسیم خداوند و بهره گیری از منهج واحدی چون تاویل، مجاز و لغت در رفع اشکال و توجیه صفات خبری است که به نتیجه واحد می انجامد و وجه اختلاف، در کمیت ابزار و کیفیت تبیین است که عبدالجبار در مساله صفات خبری با نگاه "پاسخ به شبهه" و "رفع تعارض" با تکیه بر عقل؛ به عنوان محور و از نظر رتبی، اولین منبع معرفتی، به تبیین آن می پردازد در حالی که علامه جوادی با سیستمی اعتقادی، که در آن، عقل به عنوان یکی از منابع معرفتی، مستفاد از معارف و هدایت عقل معصومان به تاویل آیات صفات خبری می پردازد و با حذف لوازم، در پی دستیابی اصل معنا، معنای نهایی و جدی کلام الهی در آیات، با در نظر گرفتن تمام قراین، از جمله آیات تنزیه و مسایل عقلی است که به همراه بیان عرفانی به تبیین صفات خبری پرداخته که دارای عمق و کیفیت قابل تاملی است.

    کلیدواژگان: صفات خبری، امامیه، معتزله، جوادی آملی، عبدالجبار
  • علی قاسمی*، هادی کاظم زاده صفحات 133-152

    تمدن اسلامی بر بنیان های نظری متعددی از قبیل هستی شناختی، انسان شناختی، جامعه شناختی و ارزش شناختی استوار است. یکی از مهم ترین بنیان های نظری این تمدن، بنیان های معرفت شناختی است که ارتباط تنگاتنگی با نوع الگوی تمدنی در جامعه پیدا می کند. ازآنجاکه رسیدن به یک الگوی تمدنی از اهمیت اساسی برخوردار است، فهم و تبیین این بنیان ها نیز دارای اهمیت است. در مقاله حاضر، بر این اساس تلاش شده با الگوی روشی متن و زمینه محوری به تبیین دو بنیان مهم عقل گرایی و شمول گرایی پرداخته شود که در نتیجه درآمدی بر تبیین الگوی تمدنی نوین اسلامی خواهد بود. از آنجاکه انجام این مهم مستلزم مراجعه به متون دینی است. در این مقاله با چنین روشی به تبیین مهم ترین بنیان های نظری معرفت شناختی تمدن نوین اسلامی با تاکید بر کتاب اصول کافی پرداخته شد.

    کلیدواژگان: مبانی دینی، معرفت شناسی، تمدن سازی، تمدن نوین اسلامی
|
  • AhmadReza Honari* Pages 51-70

    Several ways has used for transmission of meaning especially metaphysical meaning in human culture and civilization during the history that symbolism is included. Symbolism has used in different fields such as wisdom and traditional arts and it has a history in Islamic civilization. We can find it in Suhrawardi’s illuminationist wisdom and Islamic mysticism widely. Because of Mulla sadra’s transcendental philosophy has had a significant place in Islamic philosophy, it’s deserve to consider that which cosmological foundations of this wisdom are appropriate to symbolism and can be a theoretical supporter for it. Cosmological foundations of Mulla sadra’s transcendental wisdom, For the existential approach, are totally appropriate and compatible with symbolism. These foundations incorporate platonic ideas, imaginal world, substantial motion and etc that each one expresses symbolism in a specific way. Then Cosmological foundations of Mulla sadra’s transcendental wisdom provide a framework that based on it symbolism will has a firm and intellectual basis and also make available a criteria to evaluate right and intellectual symbolism.

    Keywords: transcendental wisdom, cosmological foundation, symbol, symbolism
  • Pages 71-902

    The way of changing the truth of the discretion of the second determinations has made the dominant mystics in the category of fixed beings, by assuming the intrinsic factors in this matter, to forge the precepts and inherent requirements for the protagonists of the predestined beings. Most of the mystics believe that the protagonists of the universe have all of their special talents in the level of the inherent knowledge of God, from the beginning of the eternity of al-Qa'dd, in an indefinite and stable way, and the truth of the power in the fixed beings, which is an intrinsic part of the claims of the fixed beings, According to the rule of 'Al-Dhati Lukarllah', the authority in the fixed-term beings is not causal. In this article, by criticizing the one-dimensional view (the dignity of the substantiation) for the formation of the claims of the fixed beings, we seek to prove the theory with the rational analytical method that the established conditions in the fixed beings, based on the causal order and the mystical disability (dignity of the suspension) The effect of the process of merging the created names, the scientific subject in this process, the third names of science and the power and will of the Almighty God, and the rate of acceptance of the established talents in the fixed beings.

    Keywords: the origin of the discretion, the inherent knowledge
  • Masoud Esmaeili* Pages 91-110

    Will be presented soon. Will be presented soon.Will be presented soon.Will be presented soon.

    Keywords: Knowledge of Interpretation, Supreme Interpretation, Existential Testament Existential Kinship, Caliphate, Balance in temperament
  • maryam rastgar, MohammadAli akhaviyan*, ali pirhadi Pages 111-132

    The Most Extensive Discussion and Discussion News Pages by Allameh Javadi Amoli and Judge Abdul Jabar A Leader That Can Review and Enable YouTheir contribution to such principles as objectivity of essence and attributes, the theory of Tanzania, the contradiction of anthropogenic traits with the abstraction of the essence of God, the interpretation of these attributes, disbelief in the incarnation of God, and the use of unified interpretation such as interpretation, permissibility, and bug fixing. And it is the justification of news traits that results from the unit and the difference, in the quantity of tools and quality of explanation that Abdul Jabbar has on the question of news traits by looking at "response to doubt" and "resolving conflict" by relying on reason; , The first epistemic source, explains it

    Keywords: News traits, Imamiyah, Mu'tazilites, Javadi Amoli, Abdul Jabbar