فهرست مطالب

آیین حکمت - پیاپی 43 (بهار 1399)

فصلنامه آیین حکمت
پیاپی 43 (بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/05/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • غلامحسین جوادپور * صفحات 7-42

    یکی از محورهای پژوهش در معرفت شناسی غربی و دینی در دهه های گذشته، ارزیابی نقش فضایل اعم از اخلاقی و فکری بر معرفت است و نظریه پردازان زیادی، از نوع و میزان اثرگذاری فضایل فکری و اخلاقی بر معرفت سخن گفته اند. از مبانی وجودشناسانه و رهیافت های نوین ملاصدرا و پیروان او به سه مقوله: علم (چیستی، منابع و موانع)، نفس و فضایل می توان پاسخ های جدیدی به این مساله اصطیاد کرد. صدراییان با تعیین معیار برای چیستی فضایل، از کم و کیف نقش کلیدی فضایل و رذایل اخلاقی و فکری در فرآیند معرفت سخن گفته اند. البته سیاق و گاه تصریح سخنان نشان می دهد ایشان اغلب معرفت حقیقی و والا یا همان معرفت به امور متعالی را در گرو آراستگی به فضایل اخلاقی می دانند؛ اما فضایل فکری را پیش نیاز غالب معرفت ها می شمارند. این پژوهش با مروری بر فضیلت گرایی معرفتی معاصر، در پی کشف سویه های چنین نگرشی در معرفت شناسی صدرایی است. گذار از تعریف رایج ارسطویی از فضیلت، اشاره به مصادیق جدیدی از فضایل فکری و همچنین ترسیم دقیق فرآیند اثرگذاری فضایل بر معرفت، از ویژگی های این سنت فلسفی است.

    کلیدواژگان: فضایل اخلاقی، فضایل فکری، معرفت، فضیلت گرایی معرفتی، حکمت صدرایی
  • سید یدالله یزدان پناه *، محمد مهدی گرجیان عربی، صدیقه محمدی صفحات 43-66

    «جلا» و «استجلا» دو اصطلاح عرفانی است که ناظر به نظام هستی شناختی است و همه تعین های حقانی و خلقی را شامل می شود. «جلاء» ظهور و جلوه ذات خداوند متعال برای خودش و در خودش و «استجلا» ظهور و جلوه ذات حق برای خودش و در تعینات خلقی است. نوشتار حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی تطبیقی رابطه کمال جلا و استجلای الهی با انسان کامل در مکتب ابن عربی و مکتب وحی پرداخته است. بر اساس یافته های این پژوهش روشن می شود که مقصود نهایی حق تعالی از ایجاد مجالی و مظاهر، دیدن کمالات خود در مظهر و آیینه ای مغایر است؛ در این میان انسان بهره مند از ویژگی هایی است که به واسطه او سر حق بر حق ظاهر و اسرار او هویدا می گردد. بنابراین کمال استجلا به واسطه انسان محقق می شود؛ اما این مرتبه برای او بالقوه است؛ مظهر بالفعل، همان «انسان کامل» است که استعدادهای خود را به فعلیت رسانده است. آموزه جلا و استجلا در مکتب وحی نیز مطرح گردیده است؛ در متون عرفانی آیات و روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد علاوه بر این که بیانگر پیوند عمیق میان عرفان و وحی است، ریشه داشتن عرفان اسلامی در مکتب وحیانی را اثبات می کند.

    کلیدواژگان: جلا، استجلا، کمال جلا و استجلا، انسان کامل، مکتب وحی، ابن عربی
  • معصومه سادات ساری عارفی*، عباس جوارشکیان صفحات 67-92

    از منظر عرفان نظری و حکمت متعالیه به ویژه بر مبنای وحدت شخصی وجود، ماهیت، احکام آن، نسبت ماهیت با وجود و مسایل مترتب، تصویر متفاوتی از مکاتب فلسفی پیشین به ویژه مشاء می یابد. بالتبع جوهر و عرض نیز که از مقولات ماهوی هستند تبیین متفاوتی می یابند. این پژوهش به ترسیم جوهر و عرض از دو منظر ملاصدرا و عرفان نظری می پردازد و سرانجام براین اساس، جوهر و عرض در حکمت متعالیه و عرفان نظری، با وجود حفظ صورت اصطلاحی سیری استکمالی در جهت عمومیت معنایی و نیز گستره سعه وجودی طی می کند. در منظر ملاصدرا، در جوهر، سه عنصر «بدون موضوع بودن»، «مقوم بنفسه بودن» و «تقویم غیر» حفظ می شود با این تفاوت که اولا تبیین جدیدی از موضوع، تقویم و علیت در مراتب گوناگون ارایه می شود و ثانیا، این سه در یک جهت یکسان، ترسیم می شوند. به تناسب تغییر تفسیری در معنای جوهر، عناصر مبین عرض شامل نیاز به موضوع و نیازمندی در تقویم به غیر در رابطه با جوهر دگرگون می شوند و عرض مراتب و تقسیمات متنوعی می یابد. در عرفان نظری نیز همگام با رویکرد نهایی ملاصدرا، رابطه جوهر و عرض، تقسیمات آنها و عناصر سازنده تبیین معنایی آن ها دارای تفاوت نگاه مرحله ای می گردد

    کلیدواژگان: جوهر، عرض، وجود منبسط، ظهور، تشکیک، حکمت متعالیه، عرفان نظری
  • حسن رضایی*، سید محمود موسوی صفحات 93-116

    توجیه معرفت و باور دینی و فرایند آن از جمله مباحث مهم در معرفت شناسی دینی است. از جمله راه هایی که در دوره معاصر برای توجیه باور دینی از سوی برخی فیلسوفان دین ارایه شده است، تجربه دینی است. در این روش، تجربه دینی، نقش باور مبنایی برای توجیه باورهای روبنایی را ایفا می کند. ویلیام آلستون فیلسوفی است که توجیه برخی از باورهای دینی را بر اساس حس حضور خداوند و تجربه او در زندگی روزمره انسان ها تبیین می کند. به نظر آلستون ابتناء باورهای دینی روبنایی بر تجربه دینی، نوعی رویه باورساز اجتماعی تثبیت شده است و از سوی دیگر، همه رویه‎های باورساز قابل اعتماد هستند و استناد به آنها، معقول است. آلستون با این کار، مبادی استدلال را توسعه داده است. این رویکرد دارای مجموعه ای از آثار و نتایج معرفتی و الاهیاتی است از جمله توسعه در گزاره های پایه، توجیه معرفتی گزاره های جلوه بنیاد، اثبات صدق و حقانیت باورهای جلوه بنیاد، اثبات واقعی بودن تعامل شخص با خدا، تکثرگرایی دینی و عرضه نقشه راه سعادت

    کلیدواژگان: توجیه، باور دینی، تجربه جلوه بنیاد، باور پایه، تجربه دینی، ویلیام آلستون
  • حسن عبدی*، محسن قمی، علی عطائی صفحات 117-144

    ازخودبیگانگی یکی از مهمترین مسایل انسان شناختی عصر حاضر است که پژوهش درباره آن نیازمند فهم درست مبانی فلسفی و انسان شناختی آن است. این نوشتار با استفاده از روش تحلیلی - انتقادی به بررسی انتقادی دیدگاه یاسپرس در زمینه ازخودبیگانگی فلسفی بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی می پردازد. پرسش اصلی تحقیق عبارت است از: از منظر علامه طباطبایی چه انتقادهایی بر آراء یاسپرس در باره ازخودبیگانگی فلسفی وارد است؟ بر اساس یافته های تحقیق، یاسپرس مهمترین قسم ازخودبیگانگی را ازخودبیگانگی فلسفی می داند که خاستگاه آن خلط میان آگاهی واقعی از وجود احاطی و آگاهی ساختگی از وجود احاطی است. در فرایند ازخودبیگانگی فلسفی انسان ازخودبیگانه با معرفت ساختگی از وجود احاطی به چیزی در ورای خود اشاره نکرده است تا با حرکت در آن افق ها به وجود مطلق برسد. به باور او «ایمان فلسفی» راه غلبه بر ازخودبیگانگی فلسفی است. بر اساس مبانی علامه طباطبایی، اولا یاسپرس میان حقیقت وجود و حقیقت انسان خلط کرده است و این دو را یکی پنداشته است، ثانیا درباره توصیف حقیقت انسان، دچار تناقض گویی شده است، ثالثا از تمایز نهادن میان ادراکات حقیقی و اعتباری ناتوان مانده است، رابعا روش مورد استفاده او (: پدیدارشناسی) توان لازم برای تحلیل مسایل نفس را فاقد است. در مقابل، علامه طباطبایی خاستگاه ازخودبیگانگی را فراموشی عین الربط بودن خود می داند.

    کلیدواژگان: انسان، ازخودبیگانگی، خود، انسان شناسی، هستی، حقیقت وجود، یاسپرس، علامه طباطبایی
  • میرزاعلی کتابی*، علی شیروانی، سید مهدی سجادی فر صفحات 145-168

    شناخت انسان و ویژگی های او همواره دغدغه اندیشمندان بوده و هست؛ شهید مطهری، متفکر برجسته اسلامی در دوره معاصر، و ژان پل سارتر، متفکر اگزیستانسیالیست معاصر، علاقه بسیاری به بررسی مسایل مربوط به وجود انسانی داشتند. با توجه به اهمیت مباحث انسان شناسی و تاثیر آن در دیگر مباحث اساسی مانند خداشناسی و جامعه شناسی، این پرسش مطرح می گردد که این دو متفکر چه دیدگاهی درباره «انسان» دارند؟ و با توجه به این که یکی از آنان موحد و دیگری ملحد است، چه وجوه اشتراک و وجوه اختلافی میان دیدگاه آنان می توان یافت؟ در این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به مقایسه دیدگاه آن دو پرداخته شده است. بر اساس یافته های تحقیق به نظر می رسد برخی وجوه اشتراک میان دیدگاه این دو متفکر وجود دارد، مانند: ارزشمندی آزادی، اهمیت حالت انسانی دلهره، اهمیت مسئولیت انسان، نقش فرد در ساختن شخصیت خود. اما اختلافات مبنایی بسیاری نیز میان دیدگاه آن دو وجود دارد، برای نمونه در نظر سارتر آزادی، تنها ارزش انسانی است، و آزادی تنها کمال انسانی است. هم چنین از نظر او آزادی با وجود خداوند و وجود ارزش های دیگر تضاد دارد. اما به نظر استاد مطهری، آزادی فقط یک کمال مقدمی است و نه تنها با وجود خداوند در تضاد ندارد، بلکه به جز وابستگی به خداوند هر گونه وابستگی با آزادی انسان تضاد دارد. وابستگی به خداوند با آزادی انسان سازگار است.

    کلیدواژگان: خدا، انسان، آزادی، دلهره، مسئولیت، شهید مطهری، سارتر
  • حسنعلی سلمانیان * صفحات 169-198

    اندیشمندان مسلمان همواره با شیوه های مختلف از دین دفاع کرده اند. اقبال لاهوری یکی از همین اندیشمندان است که تکاپوی بسیاری نمود تا دین را در عصر جدید احیاء و بازسازی کند. این پژوهش با شیوه توصیفی - انتقادی سعی می کند روش کلامی اقبال در دفاع از دین را واکاوی نماید. یافته های پژوهش مشخص کرد که اقبال در وجه سلبی دستگاه کلامی خود، شیوه «فلاسفه اسلامی» و نیز «کلام سنتی اسلامی» در دفاع از آموزه های دینی را ناتمام و بلکه نادرست می داند. عقلانی محض بودن و فقدان شورانگیزی این دو دانش، عامل این رویگردانی است. اقبال در وجه ایجابی اندیشه اش سعی کرده است از طریق «تجربه دینی» -که قرابت معنایی با «شهود عرفانی» دارد- از دین دفاع کند. او یقین دارد که تنها همین روش، ابزار مناسب و هم گرا با نیاز بشر امروزین و مطابق با خواست قرآن است. پژوهش حاضر در قسمت نقد نشان داده است که اقبال شناخت عمیقی از تراث اسلامی نداشته است و شیوه کلام پژوهی وی قوت لازم در دفاع از دین را ندارد

    کلیدواژگان: کلام، فلسفه، عرفان و تصوف، تجربه دینی، اقبال لاهوری
  • سید امیر سخاوتیان، حمید پارسانیا، مسعود عبدالله زاده صفحات 199-226

    تفسیر کپنهاگی فیزیک کوانتومی متاثر از مبانی فلسفی پدیدارشناختی، با دوگانه انگاری پدیده و پدیدار، پدیدارشناسی فیزیک کوانتومی را مطرح کرد که حاصل آن نیز ذاتی بودن شانس و احتمال حاکم بر طبیعت است. لذا نتایج آزمایش های مربوط به ذرات کوانتومی غیرخوش تعریف همانند الکترون و فوتون، در هر آزمایش امکان تفاوت دارد. از سوی دیگر، نظام حکمت صدرایی با توجه به مبانی فلسفی موجود در حکمت، همانند نفی صدفه و علت مند بودن پدیده ها در جهان هستی، توانایی ارایه تفسیر واقع گرایانه و علی از مشاهدات فیزیک کوانتومی را دارد. از این رو ضرورت دارد ضمن بیان رویکرد پدیدارشناسانه فیزیک کوانتومی در توصیف احتمال ذاتی و عدم تعین حاکم بر طبیعت، تفاوت بنیادین آن با مبانی حکمت متعالیه بیان گردد. براساس یافته های این پژوهش، شانس و احتمال ذاتی حاکم بر طبیعت نیست و می توان از تجربیات کوانتومی توصیف علی و واقع گرایانه ارایه کرد. به عبارت دیگر تفاوت پدیدارها در تکرار آزمایش مشابه از پدیده معین، حتی در سطح تک ذره ها، تابع روابط علی است. در این نوشتار داده ها به صورت کتابخانه ای جمع آوری و به صورت توصیفی - تحلیلی بررسی می گردد. چشم انداز آن نیز پیامدهای فلسفی هر یک از تفاسیر فیزیک کوانتومی همانند طرد یا پذیرش واقع گرایی است

    کلیدواژگان: پدیدارشناسی، فیزیک جدید، واقع گرایی، فیزیک کوانتومی، حکمت صدرایی
|
  • Gholamhosein Javadpoor * Pages 7-42

    One of the axes of research in Western and religious epistemology in recent decades has been to assess the role of virtues - both moral and intellectual - on knowledge, and many theorists have talked about the type and extent of the influence of intellectual and moral virtues on knowledge. From the ontological foundations and new approaches of Mulla Sadra and his followers to three categories: knowledge (the what, the resources and the obstacles), soul and virtues, new answers can be given to this issue. By determining the criteria for what virtues are, those followers of Sadra have spoken of the key role of moral and intellectual virtues and vices in the process of knowledge. Of course, the context and sometimes the specificity of the words show that they often consider true and sublime knowledge or the knowledge of the sublime to be dependent on adornment with moral virtues; but intellectual virtues are considered the prerequisites of most knowledge. This review, by reviewing the epistemological virtues of contemporary epistemology, seeks to discover the aspects of such an attitude in Sadra's epistemology. Transition from the common Aristotelian definition of virtue, reference to new instances of intellectual virtues, as well as exact picture of the process by which virtues affect knowledge, are features of this philosophical tradition.

    Keywords: Moral Virtues, Intellectual Virtues, Knowledge, Epistemological Virtue, Sadra's Wisdom
  • Seyyed Yadollah Yazdanpanah *, Mohammadmahdi Gorjian, Sedigheh Mohammadi Pages 43-66

    "Jala`" and "Istijla`" are two mystical terms that refer to the ontological system and all Divine and created determinations. "Jala`" is the manifestation of the Essence of God, the Almighty, for Himself and in Himself, and "Istejla`" is the manifestation of Divine Essence for Himself but in creature determinations. The present article with a descriptive-analytical method is a comparative study of the relationship between the Divine perfection of Jala` and istejla` with the perfect man in Ibn Arabi's school and the school of revelation. Based on the findings of this study, it becomes clear that the ultimate goal of the Supreme Being is to create opportunities and manifestations, to see his perfections in the manifestation and facing the mirror as the other; In the meanwhile, man enjoys the characteristics through which the Divine secret would appear for the Truth and his secret his secrets are made clear. Thus the perfection of istejla was achieved by man; But this degree is potential for him; the actual manifestation is the very "perfect man" who has realized his talents. The doctrine of jala` and istejla` has also been discussed in the school of revelation; In mystical texts, there are many verses and hadiths in this field. In addition to expressing the deep connection between mysticism and revelation, it proves the roots of Islamic mysticism in the school of revelation.

    Keywords: Jala`, Istejla`, Perfection of Jala` & Istejla`, Perfect Man, School of Revelation, Ibn Arabi
  • Masoumehsadat Sari Arefi*, Abbas Javareshkian Pages 67-92

    As viewed in theoretical mysticism and transcendent wisdom, especially based on the individual unity of existence, quiddity, its rules, the relation of quiddity to existence and its ordered problems, a different picture of previous philosophical schools, especially peripatetics, emerges. Following it, substance and accident, which are categories of quiddity, are also explained differently. This study draws quiddity and accident from the two perspectives of Mulla Sadra and theoretical mysticism and finally, based on this, quiddity and accident in transcendent wisdom and theoretical mysticism, despite maintaining their technical form take an upgrading course towards semantic generality and the scope of existential expansion. In Sadra's view, the three elements of "being of no needless place", "self-sufficiency," and "other-substantiating" are preserved in substance, with the difference that, firstly, a new explanation of subject, substantiating, and causality is presented at various levels and, secondly, they are drawn in the same direction. With regard to these substantial elements in the meaning of the substance, the explaining elements of accident, including the need for the subject and substantiating need to other, etc., change in relation to the substance, and accident exposes various divisions. In theoretical mysticism, following the final approach of Mulla Sadra, the relationship between quiddity and accident, their types and their semantical elements of explanation become of a view of differential stage

    Keywords: substance, accident, Extended Existence, Emergence, Gradation, Transcendent Wisdom, theoretical mysticism
  • HASAN REZAEI*, Seyyed Mahmood Musavi Pages 93-116

    The justification of religious knowledge and belief and its process are among the important topics in religious epistemology. One of the ways that some philosophers of religion have proposed in the contemporary period to justify religious belief is through religious experience. In this way, religious experience plays the role of basic beliefs to justify superficial beliefs. William Alston is a philosopher who explains the justification of some religious beliefs based on the sense of God's presence and experience in people's daily lives. According to Alston, the supremacy of superficial religious beliefs over religious experience has established a kind of social believer, and on the other hand, all believing practices are reliable and it is reasonable to cite them. By doing so, Alston has developed the basics of argument. This approach has a set of epistemological and theological effects and results, including development in basic propositions, epistemological justification of manifestation-based propositions, proof of truth and legitimacy of manifestation-based beliefs, proof of the realism of one's interaction with God, religious pluralism, and the presentation of a roadmap for happiness.

    Keywords: Justification, Religious Belief, Religious Experience, William Alston
  • Hasan Abdi *, Mohsen Qomi, Ali Ataee Pages 117-144

    Alienation is one of the most important anthropological issues of the present age that any research on it requires a proper understanding of its philosophical and anthropological foundations. Using an analytical-critical approach, this paper critically examines Jaspers' view of philosophical alienation based on Allameh Tabatabai's view. The main question of the research is: regarding Allameh Tabatabai's point of view, what may be taken as the critiques of Jaspers' view on philosophical alienation? As seen in the findings of the research, Jaspers considers the most important type of alienation to be philosophical alienation, the origin of which is his confusion between the real awareness of encirclement existence and false awareness of it. the truth of existence and the truth of human and, therefore, and considering the two as one thing. In the process of philosophical self-alienation, the alienated, relying on such a false awareness has not referred to anything beyond himself in order to reach absolute existence by moving on those horizons. According to him, "philosophical faith" is the way to overcome philosophical alienation. According to Allameh Tabatabai's principles, firstly, Jaspers has confused the truth of existence with that of human being and considered these two as one. Secondly, when qualifying the truth of human being, he has contradicted, and thirdly, he has been unable to distinguish between true and credit perceptions and, finally, The method he uses (phenomenology) lacks the ability to analyze the problems of the soul. In contrast, Allameh Tabatabai considers the origin of alienation to be the forgetfulness of the self`s state of being pure relation

    Keywords: man, alienation, self, anthropology, existence, truth of existence, Jaspers, Allameh Tabatabai
  • Mirza Ali Ketabi*, Ali Shirvani, Seyyed Mehdi Sajjadifar Pages 145-168

    Attaining a knowledge of human being and characteristics has always been and is a concern of thinkers; Shahid Motahhari, a prominent contemporary Islamic thinker, and Jean-Paul Sartre, a contemporary existentialist thinker, were very interested in examining issues related to human existence. Given the importance of anthropological issues and their impact on other fundamental issues such as theology and sociology, the question arises as: what is the view of these two thinkers about "human being"? And considering that one of them is theist and the other atheist, what are the commonalities and differences between their views? In this research, using a descriptive-analytical method, the views of the two have been compared. Based on the research findings, it seems that there are some commonalities between the views of them, such as: the value of freedom, the importance of the human state of apprehension, the importance of human responsibility, the role of the individual in building his personality. But there are also many fundamental differences between the two perspectives, for example, in Sartre's view, freedom is the only human value, and freedom is the only human perfection. In his view, freedom also contradicts the existence of God and the existence of other values. But according to Motahhari, freedom is only a prerequisite and not only does it not conflict with the existence of God, but apart from dependence on God, any dependence also contradicts human freedom. Dependence on God is compatible with human freedom

    Keywords: God, Human Being, Freedom, Apprehension, responsibility, Shahid Motahhari, Sartre
  • Hasanali Salmanian * Pages 169-198

    Muslim thinkers have always defended religion in various ways. Iqbal Lahori is one of those thinkers who tried to revive and rebuild religion in the new era. This research tries to analyze Iqbal's theological method in defending religion in a descriptive-critical way. According to the findings of this study, Iqbal, in negative aspect of his theological system, considers the method of "Islamic philosophers" and "traditional Islamic theology" as being incomplete rather incorrect in defending religious teachings. The pure rationality and lack of excitement of these two field is the cause of this turn. In a positive way, Iqbal has tried to defend religion through "religious experience," which has a semantic affinity with "mystical intuition." He believes that only this method is suitable for defending religion, and this method is in accordance with the Qur'anic teachings and in line with the needs of today's human beings. This research, as being critical partly, has shown that Iqbal did not have a deep knowledge of Islamic heritage and his theological research method did not have the necessary power to defend religion

    Keywords: Iqbal Lahori, theology, Philosophy, Mysticism, Sufism, Religious Experience
  • Seyed Amir Sekhavatian*, Hamid Parsania, Masud Abdollahzadeh Pages 199-226

    The Copenhagen interpretation of quantum physics, influenced by the philosophical foundations of phenomenology, with the duality of nomenon and phenomenon, introduced the phenomenology of quantum physics, which results in the inherent chance and probability ruling nature. Therefore, the results of experiments related to non-defined quantum particles, such as electrons and photons, may differ in each experiment. On the other hand, Sadra's system of wisdom, given the philosophical foundations of wisdom, such as the negation of accidence and belief in the causality of phenomena in the universe, has the ability to provide a realistic and causal interpretation of quantum physics. Therefore, while expressing the phenomenological approach of quantum physics in describing the intrinsic probability and non-determination of nature's governance, it is necessary to express its fundamental difference with the foundations of transcendent wisdom. According to the findings of this study, chance and probability are not inherent in nature and quantum experiments can be used to provide a causal and realistic description. In other words, the difference in phenomena in the repetition of a similar experiment from a given phenomenon, even at the level of single particles, is a function of causal relationships. In this paper, the data were gathered from library sources and described as descriptive-analytical. Its outlook is the philosophical implications of each interpretation of quantum physics, such as the rejection or acceptance of realism

    Keywords: phenomenology, New Physics, Realism, Quantum Physics, Sadra`s Philosophy