فهرست مطالب

امامت پژوهی - پیاپی 25 (بهار و تابستان 1398)

نشریه امامت پژوهی
پیاپی 25 (بهار و تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/05/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدتقی یارمحمدیان* صفحات 7-63
  • ولی الله حسومی، محمدحسین موسوی، ام البنین کیخا* صفحات 65-97

    پس از رحلت پیامبر (ص) جریانی هایی تلاش می کنند تا از طریق فرافکنی، خطوط فکری مردم را متناسب با خواست خود تغییر دهند. در این زمان قدرت خواهی فزونی یافت مرجع تراشی دینی جای الگوهای حقیقی را گرفت و حاکمان سعی کردند که با فرافکنی به روش های مختلف، همچون تحریک احساسات، تفرقه افکنی و... مردم را متقاعد کرده و جایگاه امام (ع) را در جامعه تضعیف کنند. نوشتار پیش رو به روش توصیفی- تحلیلی ضمن واکاوی بسترهای زمینه ساز فرافکنی، به بررسی شیوه های فرافکنی مخالفان و در نهایت به تبیین راهبردهای امام علی (ع) در مواجهه با فرافکنی ها را مورد بررسی قرار داده است. طبق بررسی انجام گرفته، شیوه های پیشگیرانه، و راهبردهای تدافعی، مهم ترین عملکردهای حضرت در مقابله با فرافکنی مخالفان است. بیشترین روش تدافعی امام (ع) گفتمان و استدلال است که مشهورترین آن ها خطبه ها و نامه های حضرت است. علاوه بر این، حضرت علی (ع) شیوه های پیشگیرانه مثل روشنگری، افشاگری و... را همزمان و توامان با گفتمان و نامه نگاری و ایراد خطبه به کار گرفتند. ارزیابی کلی از سیاست مقابله ای امام علی (ع) این است که حضرت در سیاست خود با رعایت اصل صداقت و درستی، توانسته است با جریان فرافکنی مقابله کند و حقیقت شیعه و شخصیت حقیقی خود را درتاریخ زنده نگه دارد. برخی از این سیاست ها کوتاه مدت و برخی دراز مدت به نتیجه رسیده است.

    کلیدواژگان: امام علی (ع)، راهبردها، فرافکنی، جنگ روانی
  • محمد عترت دوست*، فتحیه فتاحی زاده، زینب حسینی زاده، محمد رضایی مقدم صفحات 99-128

    خطبه غدیر به عنوان یکی از مهم ترین سخنرانی‎های پیامبر اکرم (ص) در میان جمع کثیری از مسلمانان در سال دهم هجرت ایراد گشته و حاوی پیام های بسیار مهمی است که مطالعه دقیق آن برای آشنایی با ماهیت حقیقی دین اسلام و ارکان اصلی آن ازجمله امامت و ولایت، ضروری می‎نماید. از آنجا که این خطبه در سه نقل متفاوت گزارش شده، لذا بررسی دقیق محتوای آن ها به منظور کشف ارتباط این متون جهت دستیابی به محتوای کامل فرمایش پیامبر اکرم (ص)، نیازمند بهره گیری از روش‎های تحقیق میان رشته ای متن محور و معتبری است که قابلیت تجزیه دقیق متون و ترسیم الگوی کلی متن را داشته باشد. به همین منظور در این پژوهش تلاش شده با بهره گیری از روش «تحلیل محتوا»، ابتدا هرکدام از سه متن گزارش شده به عنوان خطبه غدیر، جداگانه تحلیل و سپس با استفاده از تکنیک «تحلیل محتوای مقوله ای»، ساختار هندسی هرکدام از این متون به جهت مقایسه تطبیقی با یکدیگر ترسیم گردد. یافته‎های تحقیق نشان می دهد این سه گزارش با وجود اختلافات اندک، شباهت های محتوایی بسیاری داشته و بر مضامین و مقوله های خاص و ثابتی تاکید دارند و این قابلیت را ایجاد می کند تا ساختار هندسی آن ها با یکدیگر ادغام شوند. بی شک نتایج این تحقیق، زمینه اثبات اصالت و اعتبار هر سه خطبه را فراهم می آورد

    کلیدواژگان: خطبه غدیر، ولایت امام علی(ع)، روش تحلیل محتوا، تحلیل مقوله ای، ساختار هندسی
  • اسدالله کرد فیروزجایی*، قربان آهنگری کیاسری صفحات 129-146

    نبوت رسالتی الهی برای هدایت و راهنمایی انسان ها است که دو نوع تشریعی و تبلیغی داشته و هر دوی آن خاتمه یافته است. شیعه امامیه معتقد است پس از خاتمیت، امامت با نصب الهی جانشین نبوت شده و به هدایت و راهبری مردم همت می گمارد. باور به وجود امامت پس از خاتمیت، شبهه «نقض خاتمیت» را به دنبال دارد، اثبات تفاوت بین نبوت تبلیغی و امامت می تواند این شبهه را برطرف کند، از این رو، این پرسش مطرح می شود که آیا نبوت تبلیغی و امامت از حیث کارکرد و رسالت، با هم تفاوت دارند یا خیر؟، جستار پیش رو بر آن است که با ابزار کتابخانه ای و روش تحلیل و سنجش داده ها به بررسی تطبیقی کارکرد این دو منصب الهی بپردازد. نتیجه به دست آمده حاکی است؛ نبوت تبلیغی عمده کارکردش تبلیغ شرایع گذشته، تحکیم حاکمیت نبی صاحب شریعت و ارایه طریق است اما امامت، علاوه بر آن، مسیول تحقق بخشیدن دستورات الهی، تشکیل حکومت دینی و نفوذ در نفوس مستعده در راستای هدایت تکوینی است.

    کلیدواژگان: امام، نبوت تبلیغی، انبیا، وحی
  • سید محمد مهدی موسوی* صفحات 147-182
  • مرتضی مداحی* صفحات 183-213

    ابوتراب یکی از کنیه های علی (علیه السلام) است. اما دشمنیهای کینه توزانه به ویژه در دوره بنی امیه از سویی، و حب افراطی علاقه مندان از سوی دیگر باعث شده زمینه صدور روایت کنیه ابوتراب در بین مجادلات و دیدگاه مذمت و منقبت آمیز قرار گیرد. به طوری که اکنون در منابع شیعه و اهل سنت دو دسته روایات درباره خاستگاه اطلاق این عنوان از سوی پیامبر بر علی (علیه السلام) ذکر شده است. اتان کلبرگ در مقاله ابوتراب مدعی است ابوتراب نه از روی مدح، بلکه از روی نکوهش و مذمت، به علی (علیه السلام) اطلاق شده و شیعیان با جعل احادیث به نفع علی ابن ابی طالب (علیه السلام) این عنوان را از مذمت به منقبت برگرداندند. این مقاله با رویکردی تحلیلی تاریخی، ضمن جستجوی روایات نقل شده در منابع شیعه و اهل سنت به نقد دیدگاه کلبرگ، و زمینه های ظهور این نقل ها پرداخته است. دو نقد کلی دیدگاه کلبرگ عبارتند از: نفی تغییر تدریجی ذم به مدح توسط شیعیان و عدم فحص کامل ایشان درباره خاستگاه های این کنیه در منابع شیعه و اهل سنت.

    کلیدواژگان: ابوتراب، امام علی(علیه السلام)، علی ابن ابیطالب، کنیه، اتان کلبرگ
|
  • MuhammadTaqi YarMuhammadiyan* Pages 7-63

    There are several hadiths signifying the instant acquiring of the knowledge of the past and the present affairs by any of the Infallible Imams, hence accepted as an axiom. Incompatibility of multiplicity of the Infallible Imams’ knowledge with the contents of such hadiths on the one hand, and that such hadiths used to be thought to be not too many in number on the other hand have led to their justification. The present paper attempts to prove that such hadiths are not few in number, hence a plenty of such hadiths that prove their multiplicity have been discovered concerning the Infallible Imam’s knowledge such that the basis and nature of his knowledge are regarded as his escalating knowledge. Other types of the Infallible Imam’s knowledge prove his imamate. When apparently incompatible, they must be interpreted in the context and light of the multiplicity of his knowledge. Apparent incompatibilities of such hadiths can be solved by means of restricting their semantic and temporal scopes as well as regarding them as a different type of hadith(s), hence proofs in favor of multiplicity of the Infallible Imam’s knowledge count as their additional proofs.

    Keywords: Imamate, knowing the imam, multiplicity of the Imam’s knowledge, hereditary knowledge, knowledge of the past, knowledge of the present, sources of the Infallible Imam’s knowledge
  • Valeullah Hasoomi, MohamadHoosin Moosavi, Omolbanin Keykha * Pages 65-97

    The present Jouesh explains the strategies of Imam Ali (as) to confront the political and social projections of his opponents. After the prophethood, the Prophet (pbuh) covered the dispersal of the Islamic community. At this time, power was increased, the reference of the religious effort was replaced by the real patterns, and the rulers tried to change the lines of thought to suit the people, and by applying various methods such as: stimulating feelings, divination, divisiveness And ..... tried to persuade people and weaken the position of Imam Ali (AS) in society.The present study by descriptive-analytical method with a narrative-historical approach and an interdisciplinary study, while analyzing the underlying backgrounds of narrative, explores the diffuse methods of the opponents and ultimately explains the strategies of Imam Ali (pbuh) in the face of projections. The present study shows that preventive methods, and defensive strategies are visible in the life of Imam Ali (AS). The main method of defending Imam Ali (as) is discourse and reasoning in confrontation with the projection of his age, which is the most famous of his sermons and letters.The result is that Imam Ali (AS) used preventive methods such as enlightenment, disclosure and ... simultaneously with the discourse, writing and sermon, and for a moment they defended their rights. The analysis of Imam Ali's series (AS) in dealing with the projection of opponents can be a practical model for using and applying in the present era.

    Keywords: Projection, Strategies, Imam Ali (AS), Psychological warfare
  • Mohammad Etrat Doust *, Fathiyh Fattahizadeh, Zeinab Hoseinizadeh, Mohammad Rezaeimoghadam Pages 99-128

    Ghadir's sermon was one of the most important speeches of the Prophet (peace be upon him), spoken by a large Muslim population in the year 10 A.H, and contains important messages about Islam and its main pillars, such as Imamate and Velayat. To examine this sermon, which is reported in three different quotes, and to obtain the full content of the Prophet's training, it is necessary to use text-based and credible interdisciplinary research methods to accurately parse texts and draw a general pattern of the text. In this paper, we attempt to analyze each of the three texts reported as a sermon separately, using the content analysis method, and then draw a geometric structure of each of these texts using the "content analysis" technique. Research findings show that these three reports, despite slight differences, share many similarities with each other and emphasize specific and consistent themes and categories. The results of the research provide the capability to integrate the geometrical structure of these three sermons. Therefore, the authenticity and validity of all three sermons are proven.

    Keywords: Ghadir Sermon, Imam Ali Province, content analysis method, Categorical Analysis, Geometric Structure
  • Asadollah Kurdish *, Ghorban Ahangari Kiasari Pages 129-146

    Divine divine prophecy is for the guidance and guidance of humans, which have two types of prophetic and prophetic, and both of them have been terminated. Shiite Imamate believes that after Imamate, Imamate is the successor to prophecy with the establishment of divine guidance and guidance to the people. The belief in the existence of Imamate after Khatmatyh has led to the alleged "violation of Khatmaty"; the proof of the difference between Prophethood and Imamate can eliminate this doubt; hence the question arises as to whether Prophethood and Imamate are in function and The mission is different or different, the leading issue is that with the library tool and the method of data analysis and evaluation, the comparative study of the work of these two divine offices is addressed. The result shows that Prophecy is the main propaganda of its work, propagating the past of the past, consolidating the sovereignty of the prophet of the Shari'ah and providing the way, but Imamate is also responsible for the fulfillment of the divine orders, the formation of a religious government and the penetration of the mankind in the direction of the evolutionary guidance. .

    Keywords: Imam, prophecy prophecy, prophets, revelation
  • Sayyid MuhammadMahdi Mousavi Pages 147-182

    The present paper attempts to deal with studying the imamate-oriented views of the Iranian Salafist trend which is a revisionist current in the Shiite thought and its being identical with the main Twelver Shiite creed. The paper deals with a number of aspects of the problem, that is, definition of imamate, the major and minor qualifications of the Infallible Imam, and the process of making of imamate from their perspective. Having defined five key terms from the lexicon of the terminologies Twelver Shiism uses for and in the case of imamate, it shows the reasons for the opposition of the Salafist trend with these concepts. As for the main attributes of imamate, this paper deals with the rejection of the principle of the Divine selection and nomination, the knowledge and infallibility of the Infallible Imams, and their (i.e., Salafists’) skepticism over the primacy of Imam Ali over the other three caliphs who were contemporary with him. As for the minor characteristics, responsibilities, and offices of the Infallible Imams, the trend in question has cast certain doubts, too. They do so to make use of the Quran and the human intellect as their supports. They finally come up with rejecting the Divine nomination and the absence of any explicit text on the succession of the Infallible Imams. Therefore, the present paper attempts to render a well-documented report of these constitutive elements in the array of the beliefs of their Salafist trend so as to picture their correspondence with as well as their opposition against the mainstream of the Twelver Shiite doctrines

    Keywords: Theory of imamate, attributes of the Iranian Salafist trend
  • Morteza Maddahi * Pages 183-213

    Etan Kohlberg, the Shi‘a study researcher in Hebru University has an article titled “Abu Turab” in which he studies the title of Imam Ali (A.S.) given by prophet (A.S). He in this article argues that the title Abu Turab was given to Imam Ali (A.S.) not out of honoring him rather, prophet wanted to diminish Ali. Nevertheless, Shi‘a scholars during the history have changed the origin of issuing this title from blame to admiration. Therefore, they have forged many hadith regarding this title. The present Article first present a Persian translation of Kohlberg’s paper then critically studies the main points of the writer. This article argues that first of all Kohlberg has not present the complete origins of this title and secondly the admiration origins are not restricted in Shi‘a sources. The methodology of this article is historical and analytical. We have referred in this article to abundant historical and hadith sources.

    Keywords: Abu Turab, Imam Ali, Kunyeh, Ethan Kohlberg