فهرست مطالب

نشریه نوآوری و ارزش آفرینی
پیاپی 16 (پاییز و زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/05/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدرضا خسروی*، رضا همایی، منصوره حورعلی صفحات 1-16

    در سال های اخیر تغییرات سریع بازارها با تکیه بر نوآوری در زنجیره های تامین مواد افزایش یافته و اتخاذ رویکردی پایدار به الگوهای مصرف اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این مسءله به خصوص در حوزه تامین و در نتیجه مصرف کالاها در زنجیره تامین نمود بیشتری داشته است. هدف مقاله حاضر طراحی مدل مفهومی شبکه لجستیک معکوس در راستای بکارگیری بهتر از مواد خام و کاهش ضایعات در زنجیره تامین کالا است. جامعه آماری تحقیق خبرگان دانشگاهی و مدیران زنجیره تامین حوزه دفاع در نظر گرفته شدند. نمونه آماری شامل 143 نفر میباشد که پرسشنامه نیمه ساختاریافته در قالب مصاحبه تکمیل و جمع آوری شد. نتایج تحقیق با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار و تکنیک lizrel تحلیل و ابعاد و مولفه های مدل لجستیک معکوس را در سه مرحله تامین، جمعآوری و بکارگیری مجدد شناسایی و در قالب مدل مفهومی شبکه مدیریت لجستیک معکوس ارایه شد. پایایی و روایی تحقیق نیز در نهایت پیشنهاد میشود مدیران و تصمیم گیران حوزه های دفاعی با تمرکز بر این سه بعد نسبت به برنامه ریزی معکوس تامین مواد مورد نیاز خود اقدام نمایند. 

    کلیدواژگان: مدل مفهومی، شبکه مدیریت لجستیک معکوس، مدیریت زنجیره تامین مستقیم، رویکرد نوآوری
  • جهانبخش اسدنیا *، سیما نوروزی، محسن حمیدی صفحات 17-30

    مطالعه ساز و کارهای سرآمدی، کارایی نهادهای مالی، کیفیت ارایه خدمات و جلب رضایت مشتریان یکی از الزامات رشد اقتصادی هر جامعه خواهدبود. به همین منطور پژوهش حاضر با تاکید بر نوآوری سازمانی به بررسی تبیین رابطه مدیریت کیفیت فراگیر بر سرآمدی عملیاتی و نوآوری سازمانی پرداخته است. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی پیمایشی است که ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده است که بین کارمندان و مدیران شرکت های استارت آپی فین تک (خدمات مالی) که عضو انجمن استارت آپ های فین تک بودند پخش و تعداد 120 نفر نسبت به تکمیل پرسشنامه اقدام نمودند. پس از جمعاوری داده های حاصل از پرسشنامه، با استفاده از آزمون های استنباطی تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون فرضیه های تحقیق مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان دهنده وجود ارتباط معنادار میان کیفیت خدمات و مشتری محوری در سرآمدی در سازمان مورد نظر بود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان میدهدکه: بین سرآمدی عملیاتی و ابعاد آن با تمایل به نوآوری در سازمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین بعد تعهد حمایت مدیران تعالی سازمان تمایل به نوآوری را پیشبینی مینمایند و ابعاد مشارکت کنان و بهبود مستمر نمیتواند پیش بینی کننده مناسبی برای تمایل به نوآری در شرکتهای باشد. نوآوری و اصیل بودن مقاله با بررسی شرکتهای دانش بنیان حوزه خدمات مالی در کشور و بررسی رابطه مدیریت کیفیت فراگیر و سرآمدی عملیاتی با میل به نوآوری در خدمات ارایه شده است.

    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت فراگیر، شاخصهای کیفی، سرآمدی عملیاتی، میل به نوآوری
  • علی اصغر شکرشکن، جهانبخش اسدنیا *، حامد سیار صفحات 31-48

    درک رفتار هزینه ها یکی از عناصر اصلی در تحقیقات حسابداری مدیریت است. در این تحقیق به بررسی تاثیر همزمان سازوکارهای راهبری شرکتی و مدیریت سود بر چسبندگی هزینه های شرکتها با تاکید بر هزینه های بازاریابی و نوآوری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. بدین منظور اطلاعات مربوط به شرکتهای پذیرفته شده طی دوره زمانی 1390 الی 1395 که نمونه تحقیق شامل 113 شرکت بوده، بررسی شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از الگوی رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان داد که وجود انگیزه مدیریت سود افزاینده، به صورت معناداری چسبندگی هزینه های نوآوری را کاهش میدهد. همچنین نتایج نشان دهنده تاثیر مثبت ساز و کارهای حاکمیت شرکتی خوب بر کاهش چسبندگی هزینه های نوآوری می باشد. افزون بر این نتایج بطور کلی موید تاثیر همزمان سازوکارهای راهبری شرکتی و مدیریت سود بر چسبندگی هزینه های نوآوری شرکت ها می باشد. 

    کلیدواژگان: مدیریت سود، چسبندگی هزینه ها، هزینه های نوآوری
  • فاطمه حمیدی، ناصر شمس* صفحات 49-66

    اقتصاد جهان تحولات قابل ملاحظه ای را در دو قرن گذشته تجربه کرده و از نظام کشاورزی به سوی نظام مبتنی بر صنعت حرکت کرده است. اغلب تحولات در چهار دهه گذشته، در نتیجه تکامل اقتصادهای مبتنی بر خدمت بوده اند. رشد اقتصادهای بیشتر توسعه یافته در سراسر جهان، در جهت اقتصادهایی بوده که بخش غالب آن خدمات هستند. این تغییر در اقتصاد و حرکت در جهت طرز فکر خدماتی، بر ادبیات بازاریابی نیز تاثیر گذاشته است. بازاریابی از دیدگاه کالامحور که در آن نتایج مشهود و تراکنش های مجزا در مرکز قرار دارد به دیگاه خدمت محور که در آن نامشهودات، فرآیندهای مبادله و ارتباطات در مرکز قراردارد، حرکت کرده است. مشتریان و برخی سازمانهای پیش روی بینالمللی، در حال گسترش فعالیتهای خود به سمت یکدیگر بوده و مطابق با ادبیات خلق و استخراج ارزش برای دو طرف به صورت همزمان انجام میپذیرد. خلق مشترک ارزش به معنای مشارکت فعال مشتری در فعالیتهای ارزشساز سازمان، یکی از محوری ترین اصول این دیدگاه نوظهور میباشد. لذا این پژوهش با هدف مدلسازی معادلات ساختاری خلق مشترک ارزش در کسب و کارهای فناور محور انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران و کارمندان کسب وکارهای دانش بنیان در شهر تهران که در لیست شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی و فناوری هستند در نظر گرفته شد که با توجه به اینکه تعداد 52 شرکت نسبت به پر نمودن پرسشنامه اعلام همکاری نمودند جمعا تعداد 145 نفر انتخاب گردید و در بازه زمانی سال 1396 اقدام به جمع آوری نظرات این افراد گردیده است. با استفاده از پرسشنامه اطلاعات لازم جمع-آوری و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. کلیات فرضیات مطرح شده مورد تایید قرار گرفتند و بدین ترتیب مفهوم سازی ارزش، پلتفورم ایجاد، برنامهریزی منابع و عاملان ارزش بر فرآیندهای خلق مشترک ارزش تاثیر معنی داری داشته و همچنین یادگیری، مفهومسازی ارزش و فرآیندهای خلق مشترک ارزش و یادگیری بر ارزش خلق شده تاثیر معنی داری داشته اند.

    کلیدواژگان: خلق مشترک ارزش، ارزش خلقشده، مفهوم سازی ارزش، یادگیری، مدلسازی معادلات ساختاری، حداقل مربعات جزئی
  • مریم علی یی* صفحات 67-76

    تسهیم دانش موجب کاهش هزینه ها، بهبود عملکرد، بهبود ارایه خدمات به مشتریان، کاهش زمان توسعه محصولات جدید، کاهش زمان تحویل کالا به مشتریان و در نهایت کاهش هزینه های مربوط به یافتن و دسترسی به انواع ارزشمند دانش در داخل سازمان میشود. به همین دلیل نقش تسهیم دانش به نوعی با مفهوم مدیریت دانش بسیار گره خورده است. هدف مقاله حاضر بررسی عوامل موثر بر تسهیم دانش و اولویت بندی آنها با هدف کمک به شناسایی نقش این عوامل در فرآیند پیادهسازی و اجرای موفق مدیریت دانش در گروه صنعتی سایپا در نظر گرفته شده است. در گام اول بر اساس مطالعات و ادبیات مدیریت دانش پرسشنامه محقق ساخته 5 گزینهای طیف لیکرت ساخته شد که در بین دو گروه خبرگان برونسازمانی و درون سازمانی به صورت حضوری و در قالب مصاحبه بسته توزیع و جمع آوری گردید. این عوامل در چهار بعد: 1) عوامل فردی 2) عوامل سازمانی 3) عوامل فرهنگی و 4) عوامل فناوری شناسایی و دسته بندی شدند. در مرحله بعد در قالب پرسشنامه زوجی و به کمک نرم افزار Expert Choice این عوامل اولویتبندی و وزندهی شدند. با توجه به نتایج حاضل از پرسشنامه دوم عوامل: 1) عوامل فرهنگی (با وزن 0.460) ، 2) عوامل فردی (با وزن 0.258)، 3) عوامل سازمانی (با وزن 0.161) و 4) عوامل فناوری (با وزن 0.122) به ترتیب بیشترین تاثیر را در تسهیم دانش دارند. لذا پیشنهاد میشود مدیران و سیاست گذاران گروه صنعتی سایپا قویا نسبت به عوامل فرهنگی موجود در واحدهای سازمان به کمک منابع انسانی بپردازند تا بتوانند از نتایج تسهیم دانش بیشترین بهره برداری را نمایند.

    کلیدواژگان: دانش، مدیریت دانش، تسهیم دانش، وزن دهی
  • سمیه فریدونی* صفحات 77-98

    توده ای شدن آموزش عالی پدیده ایست که پس از جنگ جهانی دوم به سرعت جهان را درنوردید. آموزش عالی ایرانی نیز در بیش از دو دهه ی گذشته با این پدیده مواجه بوده و شواهد آماری آن در ابعاد مختلف آموزش عالی قابل استنادست. پژوهش ها نشان می دهند بحران های گوناگونی مانند بحران کیفیت آموزش عالی، کاهش منابع مالی، گسترش کمی بدون توجه به زیرساخت های لازم، فارغ التحصیلان بیکار، دگرگونی های اجتماعی و عواملی از این دست از جمله پیامدها سیاست های گسترش کمی در ایران است که با دغدغه ی بهبود فرصت های دسترسی به آموزش عالی آغاز شده بود. مروری بر مطالعات جهانی نیز نشان می دهند که بحران های کنونی آموزش عالی در ایران با آن چه پس از توده ای شدن در بسیاری کشورها رخ داد، متفاوت نبوده. اما مهم آن است که کشورهای گوناگون در عین تجربه ی بحران های مشابه از راهبردهای متفاوتی به منظور عبور از چالش های توده ای شدن آموزش عالی بهره برده اند و این تفاوت راهبردها، ریشه در تفاوت بافت های آموزش عالی هر کشور و ویژگی ها و اقتضایات آن دارد. از این رو در پژوهش حاضر پژوهشگر با به کارگیری مدل ترکیبی سوات-تاپسیس نخست راهبردهایی را متناسب با بافت ایرانی، برای عبور از بحران های حاصل آمده از گسترش کمی آموزش عالی به دست آورده و در گام بعدی با استفاده از تکنیک تاپسیس راهبردهای به دست آمده را اولویت بندی کرده است. یافته های پژوهش نشان می دهد ماموریت گرایی دانشگاه ها، حاکم شدن تفکر سیستمی بر نظام سیاست گذاری آموزش عالی و استقلال مالی سه راهبرد عمده از میان هشت راهبرد به دست آمده در پژوهش حاضر برای عبور از بحران های توده ای شدن آموزش عالی در ایران هستند.

    کلیدواژگان: توده ای شدن آموزش عالی، سیاست گذاری، سوات، تاپسیس