فهرست مطالب

مجله رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی
پیاپی 9 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/06/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اعظم علی اصغری، شاره و پریسا محمدی *، فریبا نیاری خمس صفحات 1-13

    آثار باستانی و بناهای تاریخی نشان دهنده ی فرهنگ و تمدن و پیشینه تاریخی یک کشور بوده و در رشد اقتصاد و توسعه کشورها، می تواند بسیار موثر واقع شود. حفاظت از این آثار گرانسنگ، بسیار مهم است و اگر مورد توجه قرار نگیرد، مورد تخریب جدی و برگشت ناپذیر قرار می گیرد. در سال های اخیر علاوه بر فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی، عوامل زیستی نیز به عنوان عوامل مهم و موثر در فرسودگی آثار تاریخی معرفی شده اند. مسئله فرسودگی زیستی یکی از مشکلاتی است که میراث فرهنگی، همواره با آن مواجه است. فرسودگی میکروبی، آسیب غیر قابل برگشتی است که توسط میکروارگانیسم ها بر آثار باستانی ایجاد می شود. این مشکل جهانی، می تواند منجر به آسیب های زیبایی شناسی، فیزیکی و شیمیایی آثار باستانی و هنری شوند. امروزه نقش میکروارگانیسم های مختلف در فرسایش انواع بسترهای هنری و تاریخی اعم از نقاشی ها، آثار سنگی، سرامیک، اسناد کاغذی و کتاب ها، چوب، منسوجات و فیلم ها به اثبات رسیده است. بنابراین اولین گام در کنترل فرسودگی میکروبی آثار هنری و تاریخی، شناسایی میکروارگانیسم های فرسایشگر و نقش آن ها در فرسودگی آثار با ارزش تاریخی است که می تواند در انتخاب مناسب ترین روش برای پیشگیری، کنترل و تیمار آسیب های وارده به بسترها، اطلاعات با ارزشی در اختیار مرمت گران و محققان قرار دهد. این مقاله، مروری کلی بر معرفی میکروارگانیسم های موثر در فرسودگی میکروبی بسترهای مختلف هنری و مکانیسم آن دارد.

    کلیدواژگان: فرسودگی زیستی، میکروارگانیسم ها، تنوع زیستی، میراث فرهنگی
  • علی بهنام پور *، محمود گردان صفحات 14-49

    امروزه ساخت شناورهای آلومنیومی، یکی از مهمترین دغدغه های صنعت کشتی سازی بوده که بایستی اصول کامل کنترل کیفیت ساخت در آن رعایت گردد. لذا درنظر گرفتن کلیه فاکتورهای جامع کیفی خاص این سیستم تولیدی خاص، از مهمترین ابزارهای تحقق هدف خود می باشد. در این طرح به دنبال بررسی کیفیت شناورهای آلمینیومی در سه مرحله تامین مواد و تجهیزات (ورودی)، حین تولید و کنترل کیفیت نهایی محصول و قبل از ورود به انبار هستیم و هدف از روش اجرایی فوق بیان چگونکی نحوه بازرسی و آزمون مواد اولیه (مواد مصرفی) حین فرایند و نهایی درمورد ساخت، مونتاژ و جوش شناور مربوطه و بیان چگونگی نحوه شناسایی و کنترل محصول نامنطبق به منظور جلوگیری از استفاده، نصب و یا تحویل محصولی است که نیازمندی های تعریف شده منطبق نمی باشد. براساس جداول و توابع توزیع نرمال در می یابیم که متغیرهای بزرگی اندازه الکترود،زیاد بودن سرعت حرکت الکترود دارای بشترین توزیع غیرنرمال نتایج کیفی جوش می باشد که بایستی علل دیگر تاثیر گذار بر انها نیز مورد تحلیل قرار گیرد.

    کلیدواژگان: شناور آلومنیومی، کنترل کیفیت فرایندی، جوشکاری آلومنیومی، کنترل کیفیت آماری
  • خدیجه صابری *، احرام صفری، علی منصور صفحات 50-64

    هر پیشرفتی که در هر زمینه ای از علم یا تکنولوژی صورت می گیرد ضمن اینکه آن حوزه را تحت تاثیر قرار می دهد می تواند در حوزه های دیگر نیز باعث پیشرفت شود. صنعت بازی سازی یکی از این حوزه هاست که توانسته است آموزش، تجارت، صنعت و سایر حوزه ها را دگرگون کند، در قالبی که بازی سازی نامیده می شود. بازی سازی سعی در بیشینه کردن یادگیری و درگیر ساختن کاربر با محصول (و یا مفهوم مورد نظر) است. در حقیقت، از بازی سازی میتوان جهت ایجاد جذابیت در یادگیری، انجام فرایندهای تکراری و یا کارهای غیر جذاب برای مقاصد غیر بازی گونه استفاده نمود، و این خاصیت را می توان مهمترین دلیل فراگیری این زمینه جدید در عرصه های مختلف دانست. این پژوهش تلاش دارد تا نتایج بکارگیری ایده \"بازی-سازی\" که یکی از جدیدترین تکنولوژی‏های انگیزشی است، را در راهکارهای مدیریت پروژه نشان دهد. ازآنجایی که در مدل پذیرش فناوری، همیشه باورهای سودمندی و سهولت استفاده کاربرد، تعیین کننده های اصلی تصمیم استفاده از فناوری هستند، پس با افزایش و تقویت آن ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم می توان باعث تقویت مدیریت پروژه‏ پژوهشگاه فضایی ایران شد.

    کلیدواژگان: گیمیفیکیشن، مدیریت پروژه‏، پژوهشگاه فضایی ایران
  • آرش گرگین کرجی *، حمیدرضا عباسیان جهرمی، سهیل منجمی نژاد صفحات 65-83

    پیشرفت در فناوری و نیاز روزافزون بشر به انواع سازه های گوناگون سبب شده، تا تحقیقات وسیعی بر روی خواص، رفتار مواد و مصالح تشکیل دهنده آنها، همچنین بهینه سازی استانداردهای طراحی صورت پذیرد. بتن فروسیمانی یا به اصطلاح فروسمنت فرم دیگری از بتن مسلح با تسلیحات فولادی شبکه ای یا مفتولهای با قطر کوچک که ملات بتن در آنها بتواند نفوذ کرده و جسمی توپر و سخت را پدید آورد. فروسمنت سازه ترکیبی جدار نازک بوده که در آن یک ماده پر کننده بنام بتن، با شبکه های فلزی در سراسر مقطع مسلح شده و به اجرای ساختار بهتری منجر میگردد. کاربردهای فروسمنت در سازه یا عناصر سازه ای و ترمیمی ساختمانها که برای آنها مهارت ویژه ای نیاز نیست بسیار زیاد است.استفاده از این ماده شاید ساده باشد، اما در طراحی مخلوط نکات ویژه ای را داشته که آنرا از بتن سنتی متمایز کرده است. هدف این پژوهش آشنایی با رویکردهای طراحی، ضوابط و کاربردهای این ماده ترکیبی و کاربردی است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت کاربردی- توسعه ای، روش کار آمیخته یا ترکیبی استفاده شده است.همچنین علاوه بر رعایت اصول علمی پژوهشی، با هدف کاربردی برای آموزش دانشجویان ایفای نقش کند.

    کلیدواژگان: فروسمنت، طرح اختلاط، بتن، شبکه، ترکیبی
  • سیما قابضی *، ایرج رسولان، بیژن سیاف زاده صفحات 95-112

    رفتار دینامیکی مخازن استوانه ای رو زمینی ذخیره سازی مایعات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که این مخازن کاربرد فراوانی در مجتمع های صنعتی دارند و آیین نامه های طراحی آن ها بیشتر براساس رفتار استاتیکی مخازن تدوین شده اند. در حالی که رفتار مخازن در هنگام زلزله کاملا متفاوت می باشد. بنابراین به درک و پیش بینی بهتری از رفتار لرزه ای آنها نیاز است. بنابراین در این تحقیق به مدلسازی مخازن فولادی استوانه ای روزمینی با در نظر گرفتن اندرکنش سازه سیال تحت بار زلزله پرداخته شده است. در تحقیق حاضر سیال به دو روش اویلری و جرم و فنر مدلسازی شده است. این مدلسازی به کمک نرم افزار اجزا محدود آباکوس مورد بررسی قرار گرفته است. در مطالعات پارامتریک اثر تغییر ضخامت، ارتفاع مخزن و تغییر ارتفاع سیال بر روی حداکثر تنش مخازن و جابجایی به دو روش اویلری و جرم و فنر بررسی شده است. در روش جرم و فنر تنش و جابجایی در حالت های مختلف مقادیر نزدیکی داشتند. به طور خلاصه نتایج نشان می دهند که روش جرم و فنر یک روش تقریبی و همراه با خطا است ولی روش اویلری به دلیل مدلسازی سیال به صورت واقعی و نمایش حرکات سطح سیال مطابقت بیشتری با واقعیت دارد و نسبت به روش جرم و فنر روش کامل تر و دقیق تری است.

    کلیدواژگان: مخازن استوانه‌ایی روزمینی، مدلسازی سیال، نیروی زلزله، روش اویلری، روش جرم و فنر
  • مجتبی رحیمی شهید *، نیما رحیمی صفحات 113-130

    هر ساختگاه سد خرسان 2 در 60 کیلومتری جنوب غربی شهرستان لردگان واقع شده است. ساختگاه سد بر روی یال شمالی تاقدیس سرکمر قرار گرفته است. شیب و راستای لایه بندی در دو تکیه گاه تقریبا مشابه است. دره محل سد یک دره V شکل و نامتقارن است. دسته درزه های موجود در منطقه، تحت یک سیستم واحد (متاثر از ساختار تشکیل چین خوردگی) ایجادشده اند. در این مقاله جهت بررسی زمین شناسی مهندسی ساختگاه سد خرسان 2، آزمایش های برجا شامل؛ دیلاتومتری، برش مستقیم برجا، بارگذاری صفحه ای، لوژون و شاخص کیفی سنگ مورد مطالعه قرار گرفته است. با توجه به مطالعات ژیومکانیکی صورت پذیرفته، میانگین مدول تغییر شکل پذیری برآورد شده از آزمون دیلاتومتری و بارگذاری صفحه ای به ترتیب، 84/8 و 45/20 گیگاپاسکال و همچنین میانگین ضریب چسبندگی و زاویه اصطکاک برآورد شده از آزمایش برش مستقیم برجا، 77/0 مگاپاسکال و 6/37 درجه است. بر اساس آزمایش لوژون، تکیه گاه چپ بیشترین نفوذپذیری را نسبت به تکیه گاه راست و بستر سد دارد. طبق تقسیم بندی کیفی سنگ ها بر اساس RQD توده سنگ های بستر سد در ردیف خوب قرار می گیرند. البته شایان ذکر است که تکیه گاه و ساحل چپ، کمترین مقدار RQD را دارند.

    کلیدواژگان: زمین شناسی مهندسی، عملیات سنگی، سد خرسان 2، پارامترهای ژئومکانیکی
|
  • Reza Cheraghi*, Omid Farzi Pages 84-94

    In all areas of statistics, one of the most important issues is data collection. Sometimes the data collected does not follow the normal distribution and tests were performed to see if the data followed the normal distribution, The most important of these arethe Shapiro-Wilk test and the Kolmogorov-Smirnov test.If the data is abnormal, one of the most suitable methods used for data normalization is the Box-Cox method, which is widely used in the time series. In addition to normalizing the data, this method can help maintain the stability of the variance in the time series. In this article, we will first introduce the Box-Cox method and then introduce similar methods for normalizing data, which are four methods. Finally, we will examine the application of these transformations in a time series in R software.

    Keywords: Normal distribution, Box-Cox transformations, Kolmogorov-Smirnov test, Shapiro-Wilk test, Normalization