فهرست مطالب

نشریه مهندسی عمران دانشگاه علم و فرهنگ
پیاپی 3 (1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/06/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بابک زمانزاده*، حسن اصانلو، حسن طاهرنژاد صفحات 7-19

    دارایی های ناملموس تبدیل به مهمترین دارایی های سازمان ها شده اند و در همین راستا چگونگی اندازه گیری و نقش آنها در اجرای استراتژی سازمان مورد توجه قرار گرفته است و در سال های اخیر روش های زیادی در این زمینه توسط محققین ارایه شده است. در این پژوهش، پس از بررسی مفاهیم دارایی های ناملموس، به چگونگی اندازه گیری این دارایی ها ، بیان مهمترین آنها و مزایا و معایب کلی این روش ها و نقش دارایی های ناملموس در اجرای استراتژی سازمان پرداخته شده است. جهت انجام کلیه این بررسی ها از روش کارت امتیازی متوازن استفاده شده است. از دلایل انتخاب روش کارت امتیازی متوازن این می باشد که میتوان از نتایج اندازه گیری آن جهت بهبود فرایندهای داخلی سازمان استفاده نمود و اینکه این روش در سازمان های ایرانی شناخته و پیاده شده است. سپس با تعیین و توسعه چهار چوبی با استفاده از کارت امتیازی متوازن جهت اندازه گیری دارایی ناملموس ، منظر های کارت امتیازی متوازن با مدل دارایی های ناملموس یکپارچه شده است، که این یکپارچگی، گزارش دهی دارایی ناملموس سازمان را آسانتر می سازد. همچنین با استفاده از تحقیقات پیشین به بررسی نتایج پیاده سازی استراتژی در سازمان های درگیر در صنعت ساخت وکنترل نقاط ضعف و قوت آنها پرداخته ، با طرح پرسشنامه ای در جهت رسیدن به مدلی برای اجرای بهتر استراتژی با استفاده از دارایی های ناملموس سازمان ها برای پویا نمودن استراتژی های سازمان اقدام شده است

    کلیدواژگان: دارایی ناملموس، کارت امتیازی متوازن، نقشۀ استراتژی، صنعت ساخت
  • حمید جهان بخش، محمد محمد کریمی صفحات 21-29

    روسازی های انعطاف پذیرتحت بارگذاری حاصل از ترافیک و شرایط آب و هوایی همواره مستعد خرابی ترک خوردگی هستند. امروزه خودترمیمی القایی رویه های آسفالتی تحت اشعه الکترومغناطیس و با افزودن مواد با قابلیت رسانایی بالا جهت ترمیم ترک های موجود در بتن های آسفالتی به عنوان روشی نوین در تعمیر ترک های حاصل از شکست در روسازی های آسفالتی مطرح گردیده است. در پژوهش حاضر تمرکز ما بر بررسی خودترمیمی القایی بتن آسفالتی در حضور الیاف فلزی1 (سیم ظرف شویی) است. به منظور فراهم آوردن گرمایش القایی در نمونه ها از دستگاه ماکروویو استفاده شده است. در این پژوهش گرم شدن القایی، مقاومت الکتریکی، خصوصیات عملکردی و نیز ترمیم القایی ترک های موجود در بتن های آسفالتی حاوی 2/0 و 5/1 درصد وزنی الیاف فلزی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که با افزودن الیاف فلزی به بتن آسفالتی مقاومت الکتریکی نمونه ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که نشان از تسهیل فرآیند گرم شدن القایی نمونه ها دارد. همچنین مشاهدات آزمایشگاهی نشان می دهد که بتن های آسفالتی حاوی 2/0 و 5/1 درصد الیاف فلزی کاملا توانایی فراهم آوردن گرم شدن القایی توسط ماکروویو و نیز ترمیم ترک های موجود در بتن آسفالتی را دارا هستند. در انتها از نتایج آزمونکشش غیرمستقیم2 نتیجه گیری گردید که 2/0 درصد الیاف فلزی به عنوان افزودنی رسانا به بتن آسفالتی بدون اثر منفی قابل توجه بر استقامت کششی بتن آسفالتی در مقایسه با افزودن 5/1 درصد الیاف فلزی پتانسیل ترمیم القایی ترک خوردگی را در رویه های انعطاف پذیرفراهم می نماید.

    کلیدواژگان: بتن آسفالتی، خودترمیمی القایی، الیاف فلزی، ماکروویو، ترک خوردگی خستگی
  • صادق قوامی جمال* صفحات 31-39

    خاک های رسی عموما دارای مقاومت و ظرفیت باربری کم هستند که برای تثبیت این خاک ها معمولا از مواد افزودنی استفاده می شود. در سال های اخیر، استفاده از خاکستربادی در تثبیت خاک، علاوه بر جنبه اقتصادی، کاهش آلودگی محیط زیست را نیز به همراه داشته است. این مقاله نتایج آزمایشگاهی تثبیت خاک رسی با پلاستیسیته بالا توسط دو نوع خاکستربادی رده Fو Cبا درصد های مختلف را مورد بررسی قرار داده است. آزمایش های حدود اتربرگ، تراکم، مقاومت فشاری محصور نشده و نسبتباربری کالیفرنیا انجام شد. نتایج نشان می دهد که با افزایش مقدار خاکستربادی، دانسیته خشک حداکثر کاهش و درصد رطوبت بهینه افزایش می یابد. حد روانی و شاخص پلاستیسیته خاک رس با افزایش خاکستربادی رده Fو Cکاهش داشته و این روند تا افزودن 25 درصد خاکستربادی ادامه دارد. بیشترین مقدار مقاومت فشاری محصور نشده و نسبت باربری کالیفرنیا در 25 درصد خاکستربادی مشاهد شد. دوره عمل آوری اثر مثبت بر نتایج داشته و با افزایش دوره عمل آوری، مقاومت فشاری محصور نشده افزایش یافت. نمونه های تثبیت شده با خاکستربادی رده Cنسبت به رده Fمقاومت بیشتری دارند.

    کلیدواژگان: تثبیت خاک، خاکستربادی، خاک رس با پلاستیسیته بالا
  • مهدی صباغ*، منصور عسگری، محمدتقی کاظمی صفحات 41-47

    تخمین درست مشخصات مکانیکی بتن در تحلیل و طراحی سازه های بتن آرمه نقش کلیدی دارد اما مشخصات مکانیکی بتن با گذشت زمان تغییر می کند، این تغییر ناشی از واکنش های شیمیایی داخل بتن موسوم به هیدراتاسیون است. از جمله این مشخصات مدول الاستیسیته و سرعت موج فراصوت در آن است که با افزایش سن بتن و گیرش آن افزایش می یابد. در این پژوهش با تهیه نمونه های بتنی و مانیتورینگ روند تغییرات سرعت موج طولی و مدول الاستیسیته در آنها در طی فرآیند عمل آوری در سنین مختلف روند این تغییرات بررسی شده است. همچنین با ارزیابی تاثیر مشخصات مصالح و طرح اختلاط بتن اعم از نسبتآب به سیمان و نسبت سنگدانه ریز به سنگدانه درشت دید کاملتری از این تغییرات ارایه شده است. در حالت کلی با کاهش نسبت آب به سیمان و نیز افزایش سنگ دانه درشت، سرعت موج فراصوت و مدول الاستیسیته بتن در سنین مختلف افزایش می یابد. دانستن تغییرات مشخصات مکانیکیبا زمان در تحلیل های تیوری و عددی سازه ها و همچنین در بررسی استحکام سازه های موجود یا مقاوم سازی آنها ضروری است.

    کلیدواژگان: بتن، عمل آوری، سرعت امواج فراصوت، مدول االستیسیته، سن بتن
  • علیرضا احدی، احمدرضا محبوبی اردکلنی صفحات 49-55

    امروزه شالوده های مرکب رادیه-شمع که تشکیل یافته از سه عنصر خاک، رادیه و شمع ها می باشند، به منظور کاهش نشست و افزایش ظرفیت باربری در خاک های مسئله دار کاربرد گسترده ای پیدا کرده اند. در این مقاله پس از مقایسه سه نوع شالوده رادیه، گروه شمع و رادیه-شمع، 3 پارامتر مهم زاویه اصطکاک داخلی، قطر شمع و فاصله بین شمع ها به کمک نمودار بار- نشست بررسی شده است و نتایج ان نشان می دهد که قطر شمع و زاویه اصطکاک داخلی در نشست کم بی تاثیر و در نشست زیاد به شدت تاثیر گذار است. فاصله بین شمع ها بیشترین نقش را در افزایش ظرفیت باربری و کاهش نشست حداکثر شالوده های مرکب رادیه-شمع هم در نشست های کم و هم زیاد ایفا می کند. با شناخت هرچه بیشتر پارامتر های موثر در شالوده های مرکب رادیه-شمع می توان به هدف اصلی طراحیبهینه این گونه شالوده ها نزدیک تر شد.

    کلیدواژگان: شالودۀ مرکب رادیه ــ شمع، ظرفیت باربری، نشست حداکثر، روش اجزای محدود، اندرکنش خاک ــ ساز
  • علیرضا فرخی*، سعید فرزین، حجت کرمی صفحات 57-70

    امروزه این نگرانی وجود دارد که تغییر اقلیم و تغییرپذیری اقلیمی می تواند جامعه بشری را تحت تاثیر قرار داده و انسانها را وادار به تحمل خسارات سنگینی در زندگیشان کند. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که "اقلیم از گذشته دور تاکنون چگونه تغییر کرده است". محور اصلی بسیاری از مطالعات پیشین که در زمینه آشکارسازی صورت گرفته، استفاده از روش های آماری بوده است. اما این روش ها توانایی تحلیل و تفسیر رفتارهای نوسانی را دارا نمی باشند. روش تبدیل موجک بعضی از ویژگی های رفتارهای نوسانی را، که روش های دیگر طیفی (نظیر تبدیل فوریه) از آن غافل هستند، آشکار می سازد. هدف اصلی از به کارگیری این روش دستیابی به نمایش زمانی پدیده های متمرکز و گذرایی است که در مقیاسهای زمانی مختلف اتفاق می افتند. در این تحقیق، ما به تحلیل تاثیرات پدیده های اقلیمی ENSO و PDO برسریهای زمانی جریان رودخانه کارون پرداخته ایم. به منظور پی بردن به ارتباط میان نوسانات جریان و سیگنال های اقلیمی این پدیده ها از محاسبات همبستگی استفاده شده است. در مرحله بعد به منظور جستجوی رفتار نوسانی در قلمرو فرکانس، تبدیل موجک پیوسته به عنوان ابزاری قدرتمند در تشخیص دوره تناوب، موقعیت زمانی و تداوم هریک از نوسانات موجود در سریهای زمانی جریان به کارگرفته شده است. طیف موجک، نوساناتی را در مقیاس درون سالی (3 تا 6 ساله) نشان می دهد، که می تواند مربوط به تاثیر پدیده  ENSO باشد.

    کلیدواژگان: تغییر اقلیم، تغییرپذیری جریان رودخانه، مطالعات همبستگی، تبدیل موجک
|
  • Hamid Jahanbakhsh *, Mohammad Mohammad Karimi Pages 21-29

    Flexible pavements is subjected to various combinations of repeated loading and varying environmental conditions that lead to their cracking. Induce healing technology of asphalt pavements under the electromagnetic radiation with electrically conductive particles is a novel method to heal the existing cracks of asphalt concrete materials. This research characterizes the mechanical and induced heating behavior of steel wool fiber (SWF) modified asphalt concrete considering induced healing technology. A microwave device was used to provide inductive heating in specimens. The electrical resistivity, Induce heating and healing and indirect tensile strength test were conducted on 0.2 and 1.5 (wt)% SWF modified asphalt concretes. The results indicated that SWF as a conductive component significantly decreased the electrical resistivity of asphalt concrete materials and is a potentially powerful additive for induction heating and healing purpose. Experimental tests demonstrated that not only the addition of 0.2 (wt)% SWF meets both the heating and healing requirements, but also it had considerably less negative effects on the mechanical performance of asphalt concrete comparing to the conventional 1.5% of SWF.

  • Sadegh Ghavami * Pages 31-39

    Clay soils generally have low strength and bearing capacity. Chemical stabilization commonly used to improve the geotechnical performance of fine-grained soils. In recent years, waste material like fly ash was employed for soil stabilization in geotechnical engineering not only for the economic aspect but also from the environmental point of view. This paper presents the results of an experimental investigation to evaluate the effect of class C and class F fly ashes on geotechnical parameters of clay soil with high plasticity. The Atterberg limits, compaction, unconfined compressive strength and California bearing ratio (CBR) are particularly investigated. The test results show that with the increase in the amount of fly ash, while the maximum dry density values decrease, the optimum water contents increase. The liquid limit and the plasticity index values decrease when the fly ash amount is increased to the level of 25% and then increase after this level. The highest unconfined compressive strength and California bearing ratio were obtained when the fly ash content was 25%. The curing period significantly affected the compressive strengths of mixtures. The soil samples with class C fly ash is more efficient on the compressive strength, compared to class F fly ash.

  • Mehdi Sabagh *, Mansour Asgari, Mohammad Taghi Kazemi Pages 41-47

    The real estimation of the mechanical properties of concrete in the analysis and design of reinforced concrete structures plays a key role but mechanical properties of concrete change over time. These changes are due to chemical reactions inside the concrete known as hydration. One of these features is the modulus of elasticity and the ultrasonic wave velocity, which increases with the age of the concrete and its cement setting. In this study, concrete cube specimens were prepared with different mixing ratios and longitudinal wave velocity variations and modulus of elasticity of specimens were monitored during the process of curing at different ages and factors influencing these changes have been investigated. In the theoretical and numerical analysis of structures, as well as in examining the strength of existing structures or their retrofitting, it is necessary to know the variation of mechanical properties of concrete with time. Concrete mixing ratios are factors that are effective in changing the mechanical characteristics of time. In general, reducing the water-to-cement ratio as well as increasing coarse aggregates, the ultrasonic velocity and the modulus of elasticity of concrete at different ages increases.

  • Alireza Ahadi *, Ahmadreza Mahboubi Ardakani Pages 49-55


    Nowadays, piled raft compound foundation, which consists of three elements of soil, raft and piles, has been widely used to reduce sedimentation and increase the load capacity in problematic soils. In this paper, after comparing three types of raft foundation, the pile group and piled raft, three important parameters of the internal friction angle, the diameter of the pile and the distance between the piles using the force-displacement plot are investigated and the results indicate that the diameter of the pile And the angle of internal friction in the low settlement is very ineffective and very influential in the high settlement. The distance between the piles plays the most role in increasing the bearing capacity and reducing the maximum settlement during both low and high settlements. By recognizing the most effective parameters in the piled raft compound foundation, the main objective of the optimal design of these foundations could be approached.

  • Alireza Farrokhi *, Saeed Farzin, Hojat Karami Pages 57-70

    Today, there is concern that climate change and climate variability may affect human society and enforce them to undergo much harm in their life. Questions come up that "how has long term climate varied in the past". More of past studies, on the field of detection, focused on statistical methods. But these methods cannot interpret periodic behaviors. Continuous Wavelet Transform (CWT) reveals some aspects that other spectral analyses (Fourier analysis) miss. The basic objective of the continuous wavelet transform is to achieve a complete time-scale representation of localized and transient phenomena occurring at different time scales. In this research we have investigated discharge trends and periodicity as the two main aspects of runoff variability for Karoon River. To understand of relation between streamflow oscillations and climatic phenomena correlation analysis was used. At the next step, CWT was implemented as a powerful way to characterize period, time position andduration of oscillations in streamflow data series. Wavelet spectrum showed bands of intermittent fluctuations from interannual variability (3-6year) that could be related to ENSO phenomenon