فهرست مطالب

نشریه تحقیقات مدیریت آموزشی
سال ششم شماره 1 (پیاپی 21، پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/09/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدرحیم رسولی آزاد، کبری مکوندی صفحات 15-32

    هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه کتابداران در مورد شناخت مدیریت زمان در بهبود عملکرد حرفه ای کتابخانه های دانشگاه آزاد منطقه شش بوده و روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی و از نوع کاربردی است. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسش نامه محقق ساخته در ابعاد شش گانه برنامه ریزی زمان بندی کار، اولوی بندی کارها، برنامه ریزی برای پذیرش مراجعین، برنامه ریزی برای مکالمات تلفنی، تشکیل و اداره جلسه ها و تفویض اختیار صحیح گردآوری شد. جامعه مورد پژوهش 70 نفر از کتابداران کتابخانه های دانشگاه آزاد منطقه شش بودند که همه آنها در پژوهش شرکت کردند. داده های حاصل از اجرای پرسش نامه در دو سطح توصیفی و تحلیلی با استفاده از آزمون تی استیودنت، آزمون پیرسون و آزمون فریدمن از طریق نرم افزار spss نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش در ارتباط با دیدگاه کتابداران در مورد شناخت نسبت به مدیریت زمان و بهبود حرفه ای آنان نشان داد که 4 گویه از شش گویه مطرح شده در باب مدیریت زمان در کتابخانه های دانشگاه آزاد منطقه شش کمتر از حد متوسط با نمره ملاک (طیف) قرار گرفته است. این گویه شامل برنامه ریزی زمان بندی کار، برنامه ریزی برای پذیرش مراجعین، برنامه ریزی برای مکالمات تلفنی و تفویض اختیار صحیح بودند و تنها دو گزینه اولویت بندی کارها و تشکیل و اداره جلسه ها چنین نیست. نتیجه آزمون فرضیه ها نشان می دهد که در فرضیه اول کمتر از نیمی از مولفه های مدیریت زمان توسط کتابداران کتابخانه های دانشگاه آزاد منطقه شش رعایت می شود. این فرضیه مورد تایید قرار گرفته است و می توان گفت که مولفه های مورد بررسی در باب مدیریت زمان به طور همگانی و مشخص مورد پذیرش تمامی کتابداران کتابخانه های منطقه شش دانشگاه آزاد اسلامی نبوده است. در فرضیه دوم رابطه معنی داری بین گویه های مدیریت زمان در ابعاد شش گانه مطرح شده (برنامه ریزی زمان، اولویت بندی کارها، زمان پذیرش مراجعین، زمان مکالمات، زمان تشکیل جلسه ها و زمان تفویض اختیار) از دیدگاه کتابداران موجود است. این فرضیه نیز مورد تایید قرار گرفت زیرا آزمون همبستگی صورت گرفته نشان داد که کم و بیش ارتباط بین گویه های مورد بررسی برقرار می باشد.

    کلیدواژگان: زمان، مدیریت زمان، کتابخانه های دانشگاهی، کتابداران
  • فرهاد شفیع پور*، اسدالله خدیوی، منیره ترابی نهاد صفحات 33-48

    هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین دلبستگی شغلی، توفیق طلبی شغلی ،و کمال گرایی با توجه به اخلاق آموزش است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق را  کلیه دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه پنج کشور در سال تحصیلی 91- 1390 تشکیل داده اند. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی خوشه ای دو مرحله ای استفاده شده است. ابزار تحقیق بر  پنجگانه نوع است: پرسشنامه محقق ساخته دلبستگی شغلی (87/0 =α)،  پرسشنامه محقق ساخته توفیق طلبی شغلی (91/0 =α)،  پرسشنامه محقق ساخته کمال گرایی شغلی (86/0=α)، و پرسشنامه محقق ساخته انگیزه شغلی (95/0=α)، و  پرسشنامه محقق ساخته توسعه اخلاق آموزشی ادراک شده (89/0=α.  به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از روش همبستگی چندگانه و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. بطور کلی نتایج پژوهش نشان داد، بین دلبستگی شغلی، توفیق طلبی شغلی و کمال گرایی شغلی باتوسعه اخلاق آموزشی ادراک شده توسط دانشجویان در خصوص اساتید، همبستگی مستقیم و معناداری وجود دارد. بر اساس الگوی معادله ساختاری، توفیق طلبی شغلی در بعد عاطفی (45.0)،  توفیق طلبی شغلی در بعد ذهنی (39.0)، کمال گرایی  مادی(0.34)، بیشترین اثرات مستقیم را بر توسعه اخلاق آموزشی اساتید توسط دانشجویان داشته اند.  معنادار بوده است. همچنین نتایج بدست آمده از پژوهش در خصوص مدل مورد مطالعه، نشان داد که   0.0238 = RMSEA  ،   0.96=  GFI،   0.94=  AGFI،   0.000=  P(value)، و  567.930=  chi square است. لذا مدل تجربی پژوهش از برازش نکویی  مطلوبی برخوردار است.

    کلیدواژگان: دلبستگی شغلی، توفیق طلبی شغلی، کمال گرایی شغلی، انگیزه شغلی، اخلاق آموزشی ادراک شده
  • مینو رزم پوش، کیانوش هاشمیان، خدیجه ابوالمعالی صفحات 49-66

    هدف  از پژوهش  حاضر تعیین سهم هوش معنوی[1] و تاب آوری[2] در تبیین جهت گیری زندگی  دانشجویان بود. جامعه آماری در برگیرنده  دانشجویان  دانشگاه آزاد رودهن در سال تحصیلی 92-91 بود. افراد گروه نمونه 180 نفر بود و  به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی انتخاب شدند. افراد گروه نمونه پرسشنامه های جهت گیری زندگی شی یر[3] و کارور[4]  [5](LOT) و هوش معنوی عبدالله زاده (SQ) و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون[6] (CD-RISC) را تکمیل کردند. داده ها از طریق، رگرسیون چند گانه تحلیل شدند نتایج نشان داد که هوش معنوی و تاب آوری سهم معناداری در پیش بینی خوش بینی و بدبینی داشتند.

    کلیدواژگان: جهت گیری زندگی، تاب آوری، هوش معنوی
  • حمید شفیع زاده*، ساناز حاج حسنی صفحات 67-92

    این پژوهش با هدف بررسی عوامل انگیزش داوطلبان در خصوص انتخاب رشته دانشگاهی و محل تحصیل انجام گرفته است. متغیرهای مستقل شامل علاقه، استعداد تحصیلی، میزان آگاهی داوطلبان، سطح تحصیلات خانواده، مدرک گرایی، ادامه تحصیل و آینده بازار کار است که پژوهش در رابطه با تاثیر عوامل مذکور بر انگیزش داوطلب مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی ازنوع پیمایش محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی منطقه ده در سال تحصیلی 92-91 بوده که شامل60357 می باشد. با استفاده از جدول مورگان، 384 نفر به عنوان حجم نمونه با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند که برای افزایش اعتبار نتایج تحقیق،حجم نمونه به 400 نفر افزایش یافت. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته 25 گویه ای بوده است که عوامل انگیزشی داوطلبان را مورد آزمون قرار داده است. ابزار تحقیق از نظر روایی محتوایی و بر اساس نظر تعدادی از اساتید صاحب نظر در حوزه آموزش عالی مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین پایایی پرسش نامه نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آن برابر 88/0 به دست آمد. تحلیل داده ها با استفاده از برنامه نرم افزاری SPSS نسخه 5/11 انجام شد. از آزمون t تک نمونه ای و آزمون فریدمن، برای تحلیل داده ها استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد متغیرهای استعداد تحصیلی، وجود زمینه ادامه تحصیل در داخل یا خارج از کشور، سطح تحصیلات خانواده، علاقه، آینده رشته تحصیلی و بازار کار و میزان آگاهی داوطلب پیش از ورود به دانشگاه به ترتیب بیشترین تاثیر را در عوامل انگیزشی داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاهی و محل تحصیل داشتند.

    کلیدواژگان: انگیزش، داوطلبان، رشته تحصیلی، دانشگاه، علاقه، استعداد تحصیلی
  • مریم شاه محمدی*، فریبا حنیفی، پریوش جعفری صفحات 93-114

    مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که هدف از انجام آن آسیب شناسی ارزشیابی آموزشی از دیدگاه دبیران دوره راهنمایی تحصیلی شهر تهران  و ارایه راهکارهای بهبود ارزشیابی آموزشی بوده که با روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن  شامل کلیه دبیران دوره راهنمایی تحصیلی  شامل 15870 نفر بودند  که از میان آنها تعداد 308 نفر به عنوان نمونه، طبق جدول کرجسی و مورگان به روش تصادفی ساده و طبقه ای نسبی انتخاب شدند. ابزار پژوهش دوپرسشنامه محقق ساخته اولی برای تعیین آسیب های وارده به نظام ارزشیابی تحصیلی دوره راهنمایی بود که پس از مطالعه عمیق مبانی نظری و پیشینه تحقیقات انجام شده  ابتدا 48مورد به صورت چک لیستی تهیه شد و پس از نظر سنجی و مصاحبه با افراد صاحبنظر در 30 گویه تدوین وروایی  آن توسط نظرسنجی از  10 نفر صاحب نظر  انجام و پس از اعمال اصلاحات توسط اساتید راهنما و مشاور تایید شد. سپس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ،  پایایی آن با ضریب 89/0 تایید شد و دومی برای ارایه راهکار های بهبود ارزشیابی آموزشی تدوین و روایی و پایایی آن نیز تایید شد.برای اجرای اصلی 340 پرسشنامه با احتمال 10% عدم برگشت توزیع شد و در نهایت 308 پرسشنامه جمع آوری شد و داده های حاصل از اجرای پرسشنامه ها با استفاده از روش های آمار  توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد: 1- به  نظر دبیران دوره راهنمایی شهر تهران هر سه مورد از آسیب های مرتبط به مسایل دانش آموزان و آسیب های مرتبط به مسایل دبیران و آسیب های ساختاری به میزان زیادی بر ایجاد آسیب های ارزشیابی آموزشی موثر هستند. 2- به نظر دبیران دوره راهنمایی شهر تهران توجه به راهکارهای مرتبط به مسایل دبیران و راهکارهای ساختاری به میزان زیادی در بهبود نظام ارزشیابی آموزشی موثر هستندو همچنین به  نظر دبیران دوره راهنمایی شهر تهران ارزشیابی دوره راهنمایی به میزان زیادی منطبق بر الگوهای مدون آموزشی و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان است. 3- دبیران مرد نسبت به دبیران زن در راستای آسیب شناسی ارزشیابی آموزشی دارای نظرات متفاوتی می باشند و توجه به آن را امری ضروری می دانند.

    کلیدواژگان: آسیب شناسی، ارزشیابی آموزشی، دوره راهنمایی، دبیران، شهر تهران
  • رنگین نگار کرم زاده* صفحات 115-148

    طرح مسیله: در جامعه ایران تعاونی ها نقش موثری در زندگی  جمعی مردم ایفا میکنند. از جمله تعاونی های مسکن را    می توان به ترکیب  پیچیده ای  از عوامل در سطوح  کلان - میانی و خرد در حوضه های  اقتصادی - اجتماعی - سیاسی و فرهنگی مربوط  دانست . در این نوشتار سعی بر ان است  تا بر اساس  نتایج  تحقیقی که در ان به بررسی مسایل ومشکلات  تعاونی های مسکن پرداخته شود . یکی از ابعاد بسیار مهم  و در عین حال معقول تعاونی های مسکن بعد اجتماعی ان است  ک مورد تدقیق نظر قرار  گرفته شده است

    هدف

    این تحقیق به دنبال شناخت عوامل  اجتماعی موثر بر  عملکرد  اقتصادی تعاونی های  مسکن صورت گرفته است .  رهیافت بررسی عوامل اجتماعی نظریه ی پارسونز وبرای بررسی عملکرد  اقتصادی از شاخص هایی همچون بهره وری - کارایی و اثر بخشی استفاده شده است .
    روش تحقیق : پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی واز نوع مقطعی بوده که به صورت مطالعه موردی  وبر اساس اهداف ویژه ان از نوع کاربردی محسوب میگردد. به کمک پرسشنامه ای شامل دو بخش مشخصات کلی تعاونی ها و بخش عملکردی تعاونی ها نسبت به جمع اوری اطلاعات اقدام شده است . با توجه به محدود بودن تعاونی ها آنها را سرشماری نمودیم.

    یافته ها

    عوامل اجتماعی همچون مشارکت همکاری  اعتماد و اطمینان توجه به نظرات فردی و جمعی  و شرکت اعضاء و مدیران  در کلاس های آموزشی بر عملکرد  تعاونی ها موثرند و عواملی همچون همدلی و دوستی و اشنایی اعضاء ومدیران تاثیری  بر عملکرد اقتصادی تعاونی ها تاثیر ندارند .

    نتایج

    نتایج تحقیق  بیانگر آن است که به ترتیب 1. اعتماد و اطمینان اعضاء و مدیران 2. همکاری اعضاء ومدیران 3. مشارکت اعضاء ومدیران بیشترین نقش  و تاثیر را بر عملکرد اقتصادی تعاونی ها داشته اند .

    کلیدواژگان: تعاونی مسکن، عوامل اجتماعی، عملکرد اقتصادی
  • محمدحامد خان محمدی*، علیرضا رضا خسروی، امیر صیفی، مینا مزینی صفحات 149-170

    در این مقاله سعی شده است تا ارتباط بین متغیرهای آموزشی و موفقیت تحصیلی دانشجویان حسابداری مورد بررسی قرار گیرد تا با استفاده از نتایج به دست آمده بتوان عوامل موثر را شناسایی و رتبه بندی نمود و از این طریق، مولفه های با اهمیت را تقویت نموده و موجبات بهبود کیفی آموزش را فراهم آورد. در این پژوهش از میانگین نمره کلاس به عنوان نماینده ارزیابی موفقیت تحصیلی استفاده گردید. برای این منظور داده های مربوط به متغیرهای پژوهش برای 368 کلاس در دو نیمسال تحصیلی سال 92-91 از بانکهای اطلاعاتی موجود در بخش آموزش دانشگاه، گردآوری و سپس برای آزمون فرضیه ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون، آزمون t و تحلیل واریانس یک راهه برای مقایسه میانگین ها با توجه به نوع فرضیه ها استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که متغیرهای روز برگزاری کلاس، زمان برگزاری آزمون، سطح تحصیلات استاد، نحوه همکاری استاد، جنسیت استاد، سن استاد و نمره ارزیابی استاد توسط دانشجویان دارای رابطه معنی دار با موفقیت تحصیلی دانشجویان هستند. همچنین بین موفقیت تحصیلی با متغیرهای زمان برگزاری کلاس، رشته تحصیلی استاد، نیمسال های برگزاری کلاس و جمعیت کلاس رابطه معنی داری مشاهده نگردید.

    کلیدواژگان: موفقیت تحصیلی، متغیرهای آموزش، نمره ارزیابی استاد توسط دانشجو
  • مریم دارابی، مصطفی امامی صفحات 171-191
    مقدمه و هدف پژوهش

    مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان ها یاری می دهد اطلاعات مهم را بیابند،گزینش، سازماندهی و منتشر کنند و تخصصی است که برای فعالیت هایی چون حل مشکلات، آموختن پویا و تصمیم گیری ضروری است. مدیریت دانش می تواندگستره از ویژگی های عملکرد سازمانی را با قادر ساختن شرکت به عملکرد هوشمندانه تر بهبود ببخشد اما این به تنهایی کافی نیست، چرا که مدیریت دانش برای آن که قابل استفاده باشد، نیازمند به کارکنانی متعهد به سازمان و حرفه شان می باشد، که فرایند مدیریت دانش را با جان و دل بپذیرند و آن را اجرا کنند(ویگ،2002).با توجه به اهمیت این موضوع پژوهش حاضر به بررسی رابطه مدیریت دانش با توانمندی مدیران مدارس متوسطه استان کرمانشاه می پردازد. شکل گیری این تحقیق براساس این سوال بود که با توجه به اهمیت توانمندی مدیران ، مدیریت دانش با توانمندی مدیران چه ارتباطی دارد.

    روش پژوهش

    این تحقیق بر اساس روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی و از شاخه پیمایشی می باشد. حجم جامعه آماری مورد نظر103 نفر می باشد.  لذا براساس روش نمونه گیری تصادفی از بین آنها نمونه آماری انتخاب گردید و در نهایت 60 پرسشنامه جمع آوری گردید. یافته ها و نتیجه گیری جهت تعیین نرمال بودن داده های بدست آمده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد و نتایج آزمون نرمال بودن داده ها را تاییدکرد. فرضیات تحقیق با انجام آزمون همبستگی اسپیرمن، مورد تایید قرار گرفتند و تاثیر معنی دار و مثبت آنها به اثبات رسید.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، دانش، توانمندی کارکنان
|
  • Pages 15-32

    The present study examined the viewpoints of librarians about time management and improving professional performance of libraries in Islamic Azad University, Zone 6. The study was survey type and the methodology was analytical. Required data were gathered through administering a questionnaire rated on six dimensions of the program: work, prioritizing tasks, planning for the reception of visitors, telephone calls, planning, establishing and managing sessions and entrusting. The sample of the study included 70 librarians of IAU branches in Zone 6. The obtained data were analyzed using t test, Pearson Product Correlation, and Friedman test by SPSS software version 1. Four items including planning work schedules, planning for client acceptance, planning and delegating calls were correct and only two options: prioritize tasks and manage the meetings were different. The results of testing the research hypotheses showed that the first hypothesis is less than half the components management. The second hypothesis which stated that there was a significant relationship between time management and the six dimensions (time to plan, prioritize tasks, client acceptance date, time calls, schedule meetings and delegating time) was confirmed.

    Keywords: Time, Time Management, Academic libraries, librarians
  • Pages 33-48

    The main purpose of this research was to study was the relationship between job devotion, job success, perfectionism with perceived educational ethic based on mediation of job motivation. For choosing the sample, the two-step cluster random sampling was employed. The statistical sample was selected from all of the university students in Zone 5 which consisted of 100 subjects.
    The research tools were five questionnaires: the researcher-made questionnaires of job devotion, α==0.87; job success, α= 0.91; perfectionism, α=0.86; developing educational ethics, α=0.89, and job motivation, α=0.95. For data analysis, the study employed Pearson correlation coefficient and Structural Equations Modeling. The results indicated that there was significant and direct effect between job devotion, job success, and perfectionism with perceived educational Ethic. Also, job success had a direct effect on affective domain (0.45), In addition, job success had a direct effect on  mental domain (0.39), as well as material Perfectionism(0.34). According to the findings, GFI index equaled 0.96; AGFI index equaled 0.94, and; x2 = 567.930 which indicate the fitness of the model.

    Keywords: Job devotion, Job Successful, perfectionism, Perceived education, Job motivation
  • Pages 49-66

    The main purpose of this research was to determine the proportion of spiritual intelligence and resilience in explaining university students’ life orientation. The population of the study consisted of students of Islamic Azad University, Roudehen Branch in the academic year of 2011-2012. The sample consisted of 180  subjects which were selected by stratified sampling method. The instruments administered were life orientation (LOT) of Schier and Carver, spiritual intelligence (SQ) of Abdollah zadeh and resilience scale (CD-RISC) of Connor and Davidson. The results showed that spiritual intelligence and resilience variables can predict optimism and pessimism of students’ life orientation variable.

    Keywords: life orientation, Spiritual Intelligence, resilience
  • Pages 67-92

    The main objective of the present study was to investigate the applicants’ motivational factors of choosing a field of study and university in District 10 of Islamic Azad University. Independent variables included interest, talent, education, awareness, being volunteer, family education, degree orientation, continuing education and future labor market.   This research method was descriptive and survey study. The study sample consisted of all students of Islamic Azad University of district 10, including 60,357. By applying Morgan Table, 384 as the sample size, were selected using simple random sampling method to increase the reliability of the results; the sample size was increased to 400. The instrument was a questionnaire with 25 items testing  a motivating factor for volunteers. The content validity was reviewed by several experts in the field of management and the required modifications were done. To ensure the reliability of the study, the Cronbach’s Alpha was used The Cronbach's alpha coefficient appeared to be 0.88. Data analysis was performed using SPSS software version 11.5. One sample t test and the Friedman test, was used for data analysis. Research findings showed that education, the perspective of education, the possibility of continuing education abroad, level of education in the family, interest, discipline and future labor market and the knowledge of the candidate before entering the university have the highest impact on motivational factors for choosing a fieldof study and the university.

    Keywords: motivation, Volunteers, Discipline, University of interest, Academic talent
  • Pages 93-114

    The present study aimed at investigating the pathology of Tehran Guidance Schools evaluation system and strategies for improving educational evaluation The population included all guidance schools teachers in Tehran which included 15870 persons in the 91-92 school year. The sample of the study was chosen based on kerjsy and Morgan Table and consisted of 308 persons chosen randomly. To assess the probable damage  to guidance education evaluation system   according to depth study of the theoretical and research backgrounds,  a researcher-made questionnaire was designed which consisted of three main components with 30 items. The content validity of the questionnaire was confirmed by ten experts and its reliability was calculated and verified by Cronbakh's Alpha which appeared to be 0.89. The other researcher-made questionnaire was also used to investigate the strategies for improving the educational evaluation system. The validity and reliability of the tool were confirmed too.   The results showed that: according to guidance schools teachers' point of view the main damages made in scope towards students and teachers as well as the structure of system. The improvement of strategies related to teachers and the structure of system affect the improvement of the educational evaluation more than the strategies which are related to students.  The guidance schools evaluation system is in agreement with the   theoretical evaluation   patterns and students' characteristics. Also, male and female teachers had different views about the damages. Male teachers believed that the mentioned damages were more important. According to them, it was very important to tackle the weaknesses of the current evaluation system.

    Keywords: Pathology, Tehran Guidance Schools, Evaluation system, Improvement strategies
  • Pages 115-148

    Housing cooperatives functioning in terms of economic, social and cultural government always have a special interest. Also in Iran to fight poverty in the community, is among the responsibilities of the government. The Constitution (Principles 42 and 43) has explicit reference to cooperation in the 43rd and 44th constitutional principles of cooperation in order to achieve full employment and prevent the employer being the absolute authority. In the fifth program, according to the law "Fourth Amendment of the Law and the implementation of general policies of Article 44 of the Constitution" and to allocate part of the above Act and the Department of Cooperatives Promotion Setting 25 percent share of this sector to national economy to the end, the provisions like the 25 percent increase in the share of cooperatives in the country's money markets, increase the annual capital and Cooperative Development Bank Guarantee Fund investment cooperation and priority items to be cooperative sector in partnerships with non-governmental sectors have been considered. This study followed the social factors affecting the economic performance of housing cooperatives. Parsons theory approach and social factors to evaluate the economic performance indicators such as productivity, efficiency and effectiveness are used. The results indicated that the followings have had great effect on the economic performance of the cooperatives : trust between members and managers; cooperation of managers and members, and; Participation of members and managers

    Keywords: Cooperative housing, Social factors, Economic performance
  • Pages 149-170

    In this paper, an attempt has been made to study the relationship between educational variables and educational success of Accounting students. The results have been used to identify and rank the factors. In this study, the average class score was used as a proxy for assessing achievement. For this purpose, the obtained data related to 368 classes for the two semesters in the academic year of 91-92 were collected.  Then, to test the hypotheses, Pearson correlation and regression analysis of variance as well as t-tests for comparison of means depending on assumptions were used.  The results of the study indicated that the variables such as the day of classes, test time, education level of teacher, type of teacher cooperation, teacher sex, teacher age and student evaluation of teacher have a significant relationship with student success. On the other hand, there is no significance relationship between academic achievement and variables such as time of classes, field of study of the teacher, first/second semester and class population.

    Keywords: Educational variables, academic success, Accounting students, Student evaluation of teacher
  • Pages 171-191

    Knowledge management is a process that helps organizations to find important information, select, organize and spread it. It is an essential expertise for activities such as problem solving, dynamic learning and decision making. A range of organizational knowledge management performance improves by enabling companies to increase their performance. But this is not enough, because it can be used for knowledge management needs employees who are committed to their organization and profession (Whigs, 2002). Regarding the importance of knowledge management, this study investigated the relationship between this factor and the capabilities of secondary school principals in Kermanshah province. This study design and method was field survey and descriptive. Total population was about 103 people. The sample was selected randomly.  The total number of collected questionnaires was 60.  To analyze the obtained data, the Kolmogorov-Smirnov test of normality of the data was obtained. Test results confirmed the data normality, Spearman correlation test also showed a positive and significant relationship between the variables.

    Keywords: Knowledge Management, Knowledge, Empowerment