فهرست مطالب

نشریه تحقیقات مدیریت آموزشی
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 14، زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • غلامحسین حیدری تفرشی صفحات 15-35

    در این مقاله ویژگی های امام جماعت موفق و شایسته در پنج بخش به تصویر کشیده شده است: در بخش نخست ویژگی های فردی و اخلاقی امام جماعت شایسته در قالب صفاتی مورد بررسی قرار گرفته ، لزوم آگاهی او از مسایل سیاسی و اجتماعی در بخش دوم تشریح شده است. در سومین قسمت لزوم آگاهی امام جماعت از مسایل فقهی و شرعی را به بررسی نشسته و در بخش پسین ویژگی های ایشان را در آیینه آیات وحیانی و روایات معصومین (ع) به تماشا می نشینیم. در بخش پنجم لزوم آگاهی امامان جماعت از مهارت ها و دانش های مورد نیاز روز را مورد مطالعه قرار می دهیم.    شایان ذکر است که در هر بخش از مباحث پیشنهادهای اجرایی و کاربردی خود را در جای جای مقال برای مخاطبان فرزانه و فرهیخته اریه می دهیم.

    کلیدواژگان: مسجد، امام جماعت، نماز، تبلیغ
  • مجتبی معظمی، رضا والا صفحات 37-52

    مساله مورد بحث در این پژوهش بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی با میزان خلاقیت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بوده که سعی کرده ایم ضمن شناسایی ذهنیت فلسفی و خلاقیت کارکنان، به هدف اصلی تحقیق که کشف و تعیین رابطه بین ذهنیت فلسفی و خلاقیت کارکنان دانشگاه است، بپردازیم.روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد استفاده، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال 1390 است که 650 نفر بوده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 242 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین در این پژوهش از دو پرسش نامه ذهنیت فلسفی و خلاقیت استفاده شده که هر دو استاندارد بوده و ضریب پایایی آن به ترتیب 74/0 و 88/0 برآورد شده است. نتایج حاصل از روش های به کار گرفته شده در پژوهش (در سطح امار توصیفی، متغیرهای آماری نظیر فراوانی، میانگین، درصد، واریانس، انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از طریق همبستگی، آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون چند متغیره) نشان داد بین ذهنیت فلسفی با میزان افزایش خلاقیت کارکنان رابطه وجود دارد.

    کلیدواژگان: ذهنیت فلسفی و خلاقیت
  • رویا حبیبی، محمدرضا ساکی صفحات 53-76

    هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه مدیریت تصویر از خود مدیران با عدالت سازمانی می باشدوبرای اولین بار درایران درآموزش وپرورش انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران و دبیران مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان خرم آباد در سال تحصیلی 90-89 تشکیل می دهد.  نمونه ای با حجم 49 نفر از مدیران و 245 نفر از دبیران به صورت نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شد. روش پژوهش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. به منظور بررسی  عدالت سازمانی از پرسش نامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) که دارای 20گویه است و سه بعد عدالت سازمانی(توزیعی، رویه ای و مراوده ای) را اندازه گیری می کند و برای بررسی مدیریت تصویر از خود از پرسش نامه وین و فریز (1990) که دارای 24 گویه می باشد و سه بعد مدیریت تصویر از خود (تمرکز بر سرپرست، تمرکز بر خود و تمرکز بر شغل) را اندازه می گیرد، استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از ضریب همبستگی پیرسون با به کار بردن نرم افزار آماری مستقل t استفاده شده و برای مقایسه متغیرهای مورد مطالعه بین زنان و مردان از آزمون های لون و Spss بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد، میزان استفاده مدیران از مدیریت تصویر از خود و تمرکز بر شغل و تمرکز بر خود از حد متوسط بیشتر است؛ اما تمرکز بر سرپرست مدیران مرد بیشتر از مدیران زن می باشد؛ در حالی که بین میانگین های مدیریت تصویر از خود، تمرکز بر شغل و تمرکز بر خود مدیران زن و مرد تفاوت معنادار وجود دارد. عدالت توزیعی کمتر از حد متوسط، عدالت سازمانی و عدالت مراوده ای بیشتر از حد متوسط و عدالت رویه ای در حد متوسط می باشد. همچنین بین مدیریت تصویر از خود با عدالت سازمانی و ابعاد آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، رفتارهای سیاسی، مدیریت تصویر ازخود
  • بیژن عبدالهی، حاتم فرجی ده سرخی، علی اصغر حیات، نعیمه کهولت صفحات 77-88

    پژوهش حاضر با هدف« بررسی رابطه بین هوش هیجانی با سرمایه اجتماعی سازمانی کارکنان دانشگاه شیراز » به روش توصیفی- همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق (610) نفر از کارکنان دانشگاه شیراز بوده، که تعداد 140 نفر  از آن ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول لوی لمشو انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسش نامه هوش هیجانی شرینگ (1992) و پرسش نامه محقق ساخته سرمایه اجتماعی سازمانی می باشند که پایایی آن ها از طریق ضریب آلفای کرنباخ به ترتیب 86/. و 97/.  به دست آمد. جهت تحلیل داده ها از آزمون های همستگی پیرسون، تحلیل واریانس، رگرسیون گام به گام وتی مستقل استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که بین هوش هیجانی و پنج مولفه آن (خود آگاهی، خودکنترلی، خودانگیزی، همدلی و مهارت اجتماعی) با سرمایه اجتماعی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که تنها مولفه خودآگاهی با ضریب بتای 40/ توانایی پیش بینی سرمایه اجتماعی سازمانی کارکنان را دارا می باشد. سرانجام  نتایج حاصل از آزمون تی نشان داد که در کارکنان زن و مرد از لحاظ هوش هیجانی تفاوت معنی داری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: هوش هیجانی، سرمایه اجتماعی سازمانی، دانشگاه شیراز
  • حمیدرضا فاتحی صفحات 89-112

    انسان سه گونه هویت دارد : هویت شخصی ، صنفی و باطنی . هویت صنفی ، هویت شغلی و اجتماعی است و نشان دهنده شخصیت فکری و شان انسان در ابعاد مختلف اجتماعی است . این هویت ، در دو مفهوم ، هویت اجتماعی بالقوه (آنچه که یک شخص باید باشد) و هویت اجتماعی بالفعل (آنچه که یک شخص واقعا هست) به کار می رود . در جستجوی شکل گیری هویت دانشجویی دو بینش وجود دارد ، جبرگرایانه و کنش گرایانه . الگوی کنونی دانشگاه کنش متقابل است . دانشجو اگر چه تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی ساختار دانشگاه است، ولی می تواند نقش خود را با علاقه و اشتیاق یا تنفر و اکراه ایفا کند ؛ به نقش خود ایمان داشته باشد یا با فاصله آن را ادامه دهد و یا به طور ناگهانی صحنه را ترک گوید . برای هویت صنفی بالقوه دانشجو ، سه بعد کلی مطرح است که هر کدام  شاخص ها و نشانه گرهای خاصی دارند : علم و معرفت (معرفت دینی ، تفکر و شکوفایی روحیه حقیقت جویی ، فرهنگ مطالعه ، ارتقای معرفت و نو خواهی علمی) ، اخلاق و معنویت (خود سازی معنوی ، انتخاب الگو ، رعایت آداب معاشرت) ، تدبیر و سیاست (بینش سیاسی ، تکلیف شناسی ، دشمن شناسی ، مشارکت سیاسی) . یادگیری نقش ها و هنجارهایی که نقش ها را بیان می کنند از طریق جامعه پذیری است و پاسخ دانشجویان به دانشگاه برای اجرای نقش های مورد انتظار ممکن است متابعت ، همانند سازی و یا درونی کردن باشد . متابعت ضعیف ترین و درونی کردن قوی ترین سطح جامعه پذیری است ؛ لذا الگوهای علمی و فرهنگی بنیانی که از سوی دانشگاه ارایه می شود، باید طوری باشد که دانشجو آن ها را پذیرفته و درونی کند .

    کلیدواژگان: هویت باطنی، هویت صنفی دانشجو، قلمروهای هویت، ابعاد هویت دانشجویی، جامعه پذیری
  • فرهاد شفیع پور مطلق، اسدالله خدیوی، منیره ترابی نهاد صفحات 113-126

    هدف پژوهش حاضر،  ارزیابی مدل رابطه ای بین جو سازمانی، سبک رهبری، عدالت سازمانی ادراک شده ، و تعهد سازمانی با  انگیزه توفیق طلبی سازمانی بوده است. روش پژوهش همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات در سال تحصیلی91-1390 تشکیل داده است. بدلیل محدویت جامعه آماری، کلبه آنها به عنوان نمونه (تعداد 100) نفر برای پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پنج پرسشنامه جو سازمانی جاو لیو (2003)، سبک رهبری باس (2001)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (2001)، تعهد سازمانی آلن و مایر (1990) ، و پرسشنامه  توفیق طلبی سازمانی محقق ساخته ، بوده است که روایی آنها به لحاظ محتوا تامین شده و ضریب اعتبار آنها به روش آلفای کرونباخ بترتیب معادل 86/0،89/0، 95/0 ،88/0،  92/0 بدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شده است.  بطور کلی نتایج پژوهش نشان داد که جو سازمانی  همکارانه، سبک رهبری  تحولی، و  عدالت  مراوده ای، بیشترین اثر مستقیم را یر  انگیزه توفیق طلبی سازمانی اساتید داشته اند و تعهد سازمانی ، بطور معناداری رابطه بین متغیرهای مورد مطالعه در پژوهش را میانجی گری کرده است. نتایج مدل معادله ساختاری نشان داد، شاخص GFI برابر با 95/0  و شاخص  AGFI برابر با 8/0 ، شاخص RMSEA برابر با 124/0، مجذور کا() برابر با 21/218  بوده که حاکی از برازندگی مدل  تجربی پژوهش می باشد.

    کلیدواژگان: جو سازمانی، سبک رهبری، عدالت سازمانی
  • محمد پوراسدی، بهرام نوروزی صفحات 127-144

    پیشگیری از جرم یکی از جلوه های سیاست داخلی است که ارتباط تنگاتنگی با نظام سیاسی حاکم بر جوامع بشری دارد. پیشگیری از جرم، مولفه ای موثر و مهم در ایجاد جامعه امن است. یکی از روش های هم سوسازی اقدامات جاری نهادهای دولتی و خصوصی با آموزه های پیشگیری از جرم، رویکرد «کنترل پلیسی جامعه محور» است. پلیس جامعه محور بر این فرض استوار است که مراقبت پلیسی وقتی موثر خواهد بود که از پشتیبانی و مشارکت مردم بر خوردار باشد و جنبه های مختلف نقش پلیس در زمینه خدمات اجتماعی و حفظ نظم به رسمیت شناخته شود. مسئله ای که در این تحقیق وجود دارد این است که، آموزش های لازم برای پلیس جامعه محور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (پلیس پیشگیری) چیست؟» در این راستا مرور ادبیات نظری برای ارایه چارچوب نظری، مطالعات تطبیقی در مسیر دستیابی به ویژگی های الگوی مطلوب و تحقیقات میدانی برای به دست آوردن نظر خبرگان انجام شده است. برای ارایه الگوی مناسب با استفاده از تفکر سیستمی، مولفه های آموزشی نیروی انتظامی ج.ا.ا به عنوان ورودی سیستم و ویژگی های پلیس جامعه محور ، به عنوان خروجی سیستم در نظر گرفته شده و فرآیند دگرگونی پلیس فعلی به پلیس جامعه محور، مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: پلیس، پلیس جامعه محور، پیشگیری از جرم، آموزش
  • ملیحه انارکی، رشید ذوالفقاری زعفرانی، جلال حیدر بیگی صفحات 145-159

    هدف اساسی این پژوهش بررسی تاثیر خود گفتاری و دریافت بازخورد در افزایش سطح یادگیری مهارتهای حرکتی دانشجویان رشته مکانیک است.  جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کاردان فنی رشته مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بودند که در نیمسال اول سال تحصیلی 1391-1390درس انتقال قدرت اتوماتیک را اخذ کرده بودند. از جامعه فوق 36 نفر به صورت تصادفی ساده با استفاده از جدول اعداد تصادفی و لیست حضور و غیاب استاد، انتخاب شده و در 4 سلول به طور تصادفی جایگزین شدند. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی، طرح عاملی تصادفی شده همراه با پیش آزمون بود. ابزار سنجش یک پرسش نامه محقق ساخته و یک سیاهه مشاهده  محقق ساخته هر دو بر اساس جدول هدف - محتوای درس مذکور بود که پایایی آن ها بر اساس آلفای کرونباخ به ترتیب 75/. و 83/. به دست آمد. پس از تحلیل واریانس چند متغیره به نتایج زیر رسیدیم :1- خودگفتاری و بازخورد در سطح 95% اطمینان  (p<0/05) منجر به افزایش سطح یادگیری دانش شناختی شده، ولی این دو متغیر مستقل در سطح 95% باهم تعاملی نشان ندادند.2- خودگفتاری و بازخورد در سطح 95% اطمینان (p<0/05)  منجر به افزایش سطح یادگیری مهارت حرکتی شده، ولی تعامل خودگفتاری و بازخورد در سطح 95% با هم تاثیری بر یادگیری مهارت حرکتی نداشتند. 3- خودگفتاری و بازخورد در سطح95% اطمینان منجر به افزایش سطح یادگیری فنی (ترکیب خطی یادگیری دانش شناختی و یادگیری مهارت حرکتی) شده است. ولی تعامل این دو در سطح 95% بر یادگیری فنی تاثیری نداشته است.

    کلیدواژگان: سطح یادگیری، مهارت های حرکتی
|
  • Pages 15-35

    In this paper, the characteristics of a qualified and successful Imam Jama'at have been depicted in five sections.  In the first section, his individual and moral characteristics have been described, and it has been notified in section two that he should be aware of political and social affairs.  The third section is devoted to his awareness of religious affairs, and the next section refers to the Imam Jama'at characteristics based on the holy Quran's Sourahs and Masoums' Revayahs.  The last section depicts the necessity of Imam's awareness of modern knowledge and skills.  In each section, the related applied suggestions have been mentioned as well.

    Keywords: Mosque, Imam Jama'at, Prayer, Advertisement
  • Pages 37-52

    This research was an attempt to investigate the possible relationship between the philosophical mentality and creativity of the staff working in Islamic Azad University, North Tehran Branch. The study aimed at identifying creativity and philosophical mentality of the staff of this university Branch. The study was descriptive in nature and made use of correlation studies for the purpose of data analysis. Using Kergsey and Morgan sampling technique, the sample consisted of 242 subjects randomly selected from a total number of 650 staff working in the university. Two standardized questionnaires were utilized to obtain the required data on creativity and philosophical mentality (r =0.88 and 0.74 respectively). The results obtained through statistical procedures (descriptive statistics: frequency tabulations, mean, percentage, variance, standard deviation and inferential statistics: correlation, one-way ANOVA and multiple regression) revealed that there is a positive correlation between philosophical mentality of the staff and their creativity.

    Keywords: Philosophical mentality, creativity
  • Pages 53-76

    The purpose of this research is to investigate the relationship between self impression management of managers and organizational Justice .  The statistical population  of the research consists of all high schools’ principals and teachers of Khorram Abad City in the academic year of 2010 – 2011 and the research sample includes 49 principals and 245 high school teachers.  The method of research has been descriptive. In order to investigate organizational Justice, the researchers used Niehoove and Moorman (1993) questionnaire which has twenty items, and measures three dimensions of organizational Justice (distributive, Procedural and Interactional),  and in order to measure theself impression management, Wayne and Ferriss's (1990) questionnaire which has 24 items and measure  three dimensions of the variable (Job – Supervisor – Self Focused ) was used. Results of this research showed that the usage of Impression Management, self  focused and Job  focused,  is more than the average, whereas focus on male supervisors is more than females.  However, there is a significant difference between impression management,  Job focused and self focused,  among of male and females supervisors.  Distributional Justice is below the average; organizational Justice and interactional Justice greater than the average, and; interactional  Justice is equal to the average. Also, there is a positive and significant relationship between impression management and organizational justice and its dimensions.

    Keywords: Organizational Justice, political behavior, Impression management
  • Pages 77-88

    The aim of the current paper is to investigate the correlation between emotional intelligence and organizational social capital among Shiraz University's employees and is conducted using descriptive-correlative method. The statistical population consists of 610 individuals of Shiraz University.  The research sample includes 140 subjects randomly chosen using Levy and Lamshaw's formula. The tools used include Shring (1992)'s emotional intelligence questionnaire as well as a researcher made questionnaire of organizational social capital.  The reliability of the tools was 0.86 and 0.97 respectively. Pearson's coefficient correlation, variance analysis, stepwise regression, and t test were used for data analysis. The results indicate that there is a positive and significant relationship between emotional intelligence and its aspects and organizational social capital. The results of regression also show that only self-consciousness can predict organizational social capital among the employees. The t test results, finally, reveal that there is no significant disparity between men and women in terms of emotional intelligence.

    Keywords: emotional intelligence, Organizational social capital, Shiraz University
  • Pages 89-112

    Human being has three kinds of identity: Personal identity, corporate identity, and internal identity.  Corporate identity is occupational and social identity which reveals thought, personality and human`s status in various social dimensions . This identity is used in two concepts: potential and social identity (what  person needs to be) and potential social identity (what person really is). There are two attitudes in student's identity which form his determenistic & actionalist identity. Although the student is affected by external and internal factors of university structure, he/ she is able to perform his/her role with interest and enthusiasm or hate and disgustion; he accepts his/her role completely or continues playing his role while keeping distance, or abandons the scene suddenly. For student's potential corporate identity, there are three major dimensions propounding that each one has special indicators: science and knowledge (religious knowledge, thinking & developing of fact-seeking, studying culture, developing of knowledge and scientific demanding). Morals (self-instruction, pattern choosing, establishing mores), treatment and policy (political perspective, knowing the tasks, knowing enemies, political participation). Learning the roles and norms which state the roles are done by "socialization". The student`s response to university for performing the anticipated role probably is: dependency, identification and internalization of orientation. Dependency is the weakest and internalization is the most powerful step of socialization.  So, the scientific and basic cultural patterns which are presented by university must be in a way that the student could believe and internalize them.

    Keywords: Instinct identity, Student`s corporate identity, Identity areas, Student`s identity dimensions, socialization
  • Pages 113-126

    The aim of the present study was to studythe relationship between organizational climate, leadership style, and perceived organizational justice with academic staffs’ organizational success attainment based on moderation of organizational commitment. The study design was correlational descriptive. The  statistical population of the study included all of  academic staff in Mahallat Branch in academic year 1390-1391. Sampling has been multistage clustering and consisted of 100 subjects. Five questionnaires were used as data collection instruments: 1.  The questionnaire of the organizational climate (Jaw & Liu,2003) (α = 0.86); leadership style(Bass,2001) (α = 0.89); organizational justice (Nihoff &Moorman ,2001) (α = 0.95); organizational commitment (Allen & Myer,1990) (α = 0.88), and;  the researcher-made organizational success attainment questionnaire (α = 0.92). The overall results of the study indicated that creative organizational climate, transformational leadership style, transactional leadership style, and interactional justice have had the most influence on  academic staffs’ organizational success attainment. Furthermore, organizational commitment moderated the relationship between the mentioned variables. According to the findings, GFI and AGFI indexes have been 0.95 and 0.80 respectively suggesting that the model has a rather desirable fitness.

    Keywords: leadership style, Organizationl Climate, Perceived Organizational
  • Pages 127-144

    Crime prevention is one of the manifestations of internal policy which has a close relationship with the political system governing the country. Crime prevention is an effective component for making a society secure.  One of the methods of attaining this goal is to have a security system, which is society-oriented.  The purpose of the present study is to investigate the existence of necessary training for Islamic Republic of Iran Police Squad.  In order to find a suitable model, applying systematic thought, the training components of the police was considered as system input, and the society-oriented characteristics were taken as system output.  The process of changing from the present situation into a society-oriented police has been also studied.

    Keywords: Police, Society-oriented police, Crime prevention, Training
  • Pages 145-159

    The purpose of the study is to investigate the effect of self-speech and feedback in increasing the level of learning  motor skills by students of Mechanical Engineering  in  Islamic Azad  University, Roudehen Branch.  The population included all students of Mechanical Engineering  registered in the first semester of the academic year 1391-1390 in the course of the Automatic Transmission. The research sample consisted of 36 students who were randomized in 4 groups. The design of study was semi-experimental, and the statistical method was MANOVA. The reliability of tests of cognitive knowledge and motor skills appeared to be 0.75and 0.83 respectively.  The results showed that self-speech and feedback lead to the best learning, and increase motor learning skills of students. But, there is no significant relationship between the two independent variables of self-speech and feedback.

    Keywords: learning, Motor skill, Self-speech, feedback