فهرست مطالب

اسلام و ارتباطات میان فرهنگی - پیاپی 1 (پاییز و زمستان 1398)

نشریه اسلام و ارتباطات میان فرهنگی
پیاپی 1 (پاییز و زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • صفحات 9-11

    " حوزه های علمیه باید با برنامه ریزی و نگرش جهانی به دین اسلام ، نظرات دین مبین اسلام را در مسایل مختلف مطرح نمایند. چنین نگرشی به دین اسلام موجب آمادگی حوزه های علمیه در سطح جهانی برای پاسخگویی به شبهات و همچنین محاوره و گفت وگو با دیگر ادیان می شود. " (بیانات مقام معظم رهبری در میان هیات اعزامی به اجلاس هزاره ادیان در نیویورک؛ 19/6/79) با عنایت خدواند متعال و باتوجه به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، مجوز دوفصلنامه «اسلام و ارتباطات میان فرهنگی» از سوی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی در تاریخ 17/04/1398 به شماره 85484 صادر گردید. امید است در جوار ملکوتی امام هشتم، حضرت علی بن موسی الرضا7 در گفتگو و تعامل علمی با ادیان، مذاهب، ملل، فرهنگ ها و جوامع بشری، توفیق تداوم داشته باشیم. دنیای معاصر ، دنیای ارتباطات است و با توسعه هرچه بیشتر دانش های مبتنی بر فضای مجازی، محدودیت های مرزهای فیزیکی کشورها از میان برداشته شده و ارتباطات و پیامدهای فرهنگی آن بیش از پیش زمینه بروز و ظهور یافته است. در این فضا، وظیفه صاحبان خرد و اندیشه در ادیان و مذاهب مختلف این است که با استفاده از بستر تعاملی به وجود آمده هر چه بیشتر به گفتگو و تعامل درباره مسایل و مشکلات خود ، به ویژه درزمینه دین و مذهب بپردازند و با گسترش فرهنگ و اندیشه اسلامی، از خشونت و جنگ و درگیری بپرهیزند. در این میان سازمان های مختلف که در حوزه مسایل فرهنگی و اجتماعی فعالیت می کنند، با بهر ه گیری از این فرصت طلایی همواره در راستای گسترش ارتباطات و توسعه مرزهای فکری و فرهنگی خود می کوشند. حوزه علمیه نیز به عنوان یکی از مهم ترین مراکز علمی و پژوهشی در جهان اسلام باید همواره به دنبال برقراری ارتباط مفید و موثر با دنیای پیرامون خود و صاحبان اندیشه در ادیان و فرق و مذاهب باشد و در فضایی کاملا علمی و پژوهشی به طرح مباحث مهم بین ادیان و مذاهب پرداخته و به سیوالات و شبهات در این زمینه پاسخ دهد. در همین راستا حوزه علمیه خراسان به منظور برطرف کردن خلاء آموزشی و پژوهشی مورد نیاز در گفتگوهای بین الادیانی و میان فرهنگی و تربیت صاحب نظران خبره در زمینه مباحث اسلام و ادیان و ارتباطات میان فرهنگی از میان طلاب و اساتید علاقمند به این گونه مباحث، «هییت اندیشه ورز اسلام ، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی» را در سال 1397 تاسیس نمود. این هییت فعالیت های مهمی را در راستای تامین اهداف مذکور برنامه ریزی کرده است که از جمله مهم ترین آنها انتشار دوفصلنامه علمی_تخصصی «اسلام و ارتباطات میان فرهنگی» در این حوزه است تا از این طریق فرصتی برای پرورش و نشر ایده ها و نظریات موثر در بحث اسلام و ارتباطات میان فرهنگی فراهم آمده و پژوهشگران و صاحب نظران این شاخه از دانش بتوانند ضمن به اشتراک گذاشتن دیدگاه های خود، به نقد و بررسی نظریات رقیب بپردازند. هدف عمده و اصلی از انتشار نشریه «اسلام و ارتباطات میان فرهنگی» آشنایی نسل جوان با مبانی و اصول اسلام و تشیع و تقویت روحیه پژوهش گری در طلاب حوزه علمیه در تمام سطوح، به ویژه سطوح تخصصی در حوزه گفتگوی ادیان و مذاهب و ارتباطات میان فرهنگی است. از دیگر اهداف مهمی که در این دوفصلنامه به دنبال آن هستیم ، می توان به موارد زیر اشاره کرد : ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل؛ آشنایی طلاب با ادیان و کیفیت ارتباط با ادیان مختلف؛ ایجاد انگیزه تبلیغی در عرصه بین الملل و جهانی سازی اسلام؛ هدایت طلاب مستعد و علاقمند در حوزه ارتباطات میان فرهنگی؛ تربیت طلاب پژوهش گر در حوزه گفتگوی ادیان و الگوسازی روابط میان فرهنگی؛ ایجاد روحیه و دغدغه پژوهشی برای تولید مقالات در عرصه الگوی اسلامی ارتباطات فرهنگی؛ کمک گرفتن از ظرفیت مدارس حوزه های علمیه و معاونت های پژوهشی مدارس در این امر خطیر. در همین راستا و برای دست یافتن به اهداف بالا محورهای زیر مهم ترین محورهای فصلنامه را تشکیل می دهند: تبیین پیام مقام معظم ( حفظه الله تعالی ) در نوع رویکرد جهانی اسلام؛ اسلام و جهانی سازی؛ نقد اسلام هراسی و شیعه هراسی؛ ارایه الگوی صحیح اسلامی در ارتباطات میان فرهنگی؛ مطالعات اسلامی در غرب؛ گفتگوی ادیان و مذاهب در فضایی کاملا علمی و پژوهشی؛ بررسی تطبیقی مبانی اسلام و دیگر ادیان و مبانی شیعه و دیگر فرق و مذاهب. از تمام صاحب نظران ، اندیشمندان ، پژوهشگران ، اساتید ، طلاب و دانشجویان به ویژه رشته های تاریخ ، ادیان ، و مذاهب درخواست می کنیم با ارسال مقالات علمی خود به سامانه پذیرش مقالات فصلنامه به نشانی IRC.Journals.HozehKh.com ما را یاری دهند. در پایان و همزمان با انتشار نخستین شماره از این دوفصلنامه از همه کسانی که در آماده سازی ، داوری ، ارزیابی ، اصلاح، ویراستاری و صفحه آرایی مقالات ما را یاری رساندند، تقدیر و تشکر می کنیم. همچنین از همه مسیولان و دست اندرکارانی که در مراحل اخذ مجوز زحمات زیادی را متحمل شدند به ویژه حضرت آیهالله سید مصباح عاملی ، مدیر محترم مرکز مدیریت حوزه های علمیه خراسان بزرگ و حجه الاسلام کندری ، معاون محترم پژوهشی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، فاضل محترم جناب آقای حصاری، مدیر ترویج و گسترش پژوهش، و تمام اعضای هییت تحریریه سپاس به عمل آورده و امیدواریم در ادامه این مسیر هرچه بیشتر بتوانیم در راستای تحقق اهداف تعیین شده، گام برداریم.

  • آرش قربانی سپهر*، سیروس احمدی نوحدانی، هوشمند زارعی دارامرودی صفحات 13-38

    هر چند مفهوم ژیوپلیتیک شیعه برای نخستین بار توسط دشمنان شیعیان جهت مقابله با آنها و شیعه هراسی به کار گرفته شده است، ولی شیعیان توانسته اند طی تحولات صورت گرفته در چند دهه اخیر با استفاده از مولفه های موجود به بازسازی اندیشه های دینی خود با محوریت هویت شیعی بپردازند و با استفاده از ارزش ها و آموزه هایی مانند عاشورا، اربعین و غیره به بر وزن ژیوپلیتیکی خود افزوده و ژیوپلیتیک شیعه را به معنای واقعی خود در منطقه شکل دهند. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که پیاده روی اربعین امام حسین (ع) بر نقش و جایگاه شیعیان در منطقه و جهان چه تاثیری داشته است؟ فرضیه پژوهش این است که «پیاده روی اربعین یکی از عوامل مهم اثرگذار بر نقش و جایگاه شیعیان در منطقه می باشد و توانسته است وزن ژیوپلیتیکی شیعیان و مسلمانان در سطح منطقه و جهان را افزایش داده و همچنین زمینه ساز اتحاد بیشتر آنها گردد.» این مقاله با رویکردی توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و بهره گیری از متون علمی و اینترنتی به بررسی عوامل مهم اثر گذار بر نقش و جایگاه ژیوپلیتیکی شیعیان در منطقه و جهان پرداخته است. یافته های پژوهش نشان می دهد طی چند دهه گذشته تحولات و عوامل مختلفی بر نقش و جایگاه شیعیان اثرگذار بوده و فراز و نشیب هایی را در قدرت شیعیان به وجود آورده است. یکی از مهمترین این عوامل که جایگاه جهانی یافته، پیاده روی اربعین است که طی چندسال گذشته توانسته قدرت، منزلت و وزن ژیوپلیتیکی شیعیان را در سطح منطقه و جهان افزایش دهد.

    کلیدواژگان: ژئوپلیتیک شیعه، وزن ژئوپلیتیکی، شیعیان، پیاده روی اربعین
  • بردیا عطاران*، صابر اکبری خضری صفحات 39-62

    امروزه یکی از چالش های بشری که گریبان گیر جامعه جهانی از شرق تا غرب شده است بروز تحرکات افراطی و تروریستی است که متاسفانه نگاه های افراطی دینی در این میان بیشتر از دیگران به چشم می خورد. به همین سبب مقاله حاضر درصدد آن است که نحوه تعامل و گفت و گو بین ملت ها و ادیان مختلف را از منظر اسلامی و با تاکید بر قرآن کریم مورد بررسی قرار دهد. سوال اساسی اینجاست که راهبرد اساسی دین در ارتباط با دیگری چگونه است؟ روش به کارگرفته شده در این مقاله تحلیلی-نظری است و تحلیل های قرآنی صرفا از آرای دو اندیشمند بزرگ اسلامی در سده اخیر یعنی علامه طباطبایی و شهید مطهری اتخاذ شده است. در نهایت، جمع بندی اطلاعات گردآوری شده، ما را به این نکته رهنمون می سازد که اولا فهم صلح و زندگی مسالمت آمیز در گرو فهم جهاد و دفاع است و ثانیا باید تلاش شود تا جامعه بر اساس نگاه اصالت الاجتماع اداره گردد و این باور، مبنای درک و کنش اجتماعی افراد و نهادهای اجتماعی باشد. با توجه به آیات راهبردی 64 آل عمران و 13 حجرات به وجود آوردن شرایط شناخت متقابل، ضامن امنیت پایدار و زندگی مسالمت آمیز بشر خواهد بود و در واقع تحلیل و نگاه به وقایع از منظر دیگران و سعی در درک متقابل را تحقق دهنده به ارزش های انسانی دانسته است.

    کلیدواژگان: دیپلماسی فرهنگی، امنیت پایدار، اسلام، ارتباطات بین الملل
  • محمدحسین شعاعی* صفحات 63-80

    امروزه دانش ارتباطات میان فرهنگی که ترکیبی از دو دانش فرهنگ و ارتباطات است، مورد توجه نظری و کاربست عملی افراد و سازمان های مختلف با اهداف متفاوت قرار گرفته است.در حالی که بنیادهای نظری این دانش مبتنی بر انسان فردگرای سکولار فرهنگ نهاد بنا شده است، ضروری است با عنایت به قرآن به عنوان کتابی که هم هرچه گفته است حق و حقیقت است و هم شامل تمام حقیقت، زمینه سازی پیدایش و گسترش این دانش را مبتنی بر آموزه های اسلامی فراهم-آورد. دراین راستا، تلاش شده است تا با دو روش تحلیل محتوی و تحلیل مضمون در آیات شریفه قرآن، چارچوب نظری انسان شناسی قرآنی ترسیم شود. اولویت مفهومی این چارچوب در مقایسه با چارچوب فعلی این دانش در عرصه جهانی طراحی می شود، که این خود می تواند نوآورانگی این پژوهش محسوب شود. ازجمله دستاوردهای این پژوهش آن است که قرآن با به رسمیت شناختن تفاوت ها واشاره تعلیلی به آن "لیتعارفوا" و در عین حال اصل ننگاشتن آنها، اشاره به جوهر مشترک در میان انسان ها با عنوان فطرت" فطرت الله التی فطر الناس علیها" در بعد بینشی و گرایشی و حکمت در بعد بینشی و کنشی دارد. بنابراین ترکیب فطرت و حکمت که به ترتیب دلالت بر اشتراک نظری و عملی میان انسان ها در قالب نگرشی دارد، در کنار فرهنگ که ناظر به اختلاف مکان،زمان و زبان محور است، سه پایه ساختمان ارتباطات میان فرهنگی است که با جمع و عدل دوگان های فرد-اجتماع، ساختار-عاملیت، درزمانی- همزمانی در جهت موفقیت در دنیا و سعادت در آخرت برخواهد بود.

    کلیدواژگان: انسان شناسی قرآنی، ارتباطات میان فرهنگی، حکمت، فطرت، فرهنگ
  • هادی قربان یار* صفحات 81-98

    نگاهی که در فقه شیعه نسبت به اهل کتاب وجود دارد حاکی از وجود یک روح تقریبی است که در آموزه های و احکام فقهی و در قالب رعایت عدالت و اخلاق نسبت به ایشان متجلی شده است. این نگرش می تواند گام مهمی در راستای ایجاد تقریب بیشتر بین دینی خصوصا میان مسلمانان و یهودیان و مسیحیان تلقی گردد. چرا که یکی از علل اصلی برای سوء برداشت ها و تفسیرهای غلط از اسلام در جهان امروز، عدم ارایه ی درست و صحیح آیین اسلام برای غیر مسلمانان است که خود ناشی از وجود دیواری حایل بین این دو گروه دینی در دنیای معاصر است. این تحقیق در تلاش است تا با برجسته سازی نگرش فوق، این فاصله را کوتاه و زمینه ی تعامل بیشتر بین مسلمانان و اهل کتاب را فراهم سازد. در این راستا دو محور عدالت محوری و اخلاق مداری احکام فقهی مرتبط با غیر مسلمانان بررسی شده تا بدین وسیله اسلوب تقریب گرایی که خاستگاهش این دو محور است تبیین گردد.  .

    کلیدواژگان: عدالت، فقه، تقریب، اسلام، اهل کتاب
  • سید علی جعفریان خیرآبادی*، جعفر مروارید صفحات 99-112

    پاپ رهبر کلیسای جهان است. او به عنوان خلیفه سنتی پطرس، مورد قبول مسیحیان واقع شده است آنها معتقدند که عیسی قدرت وصل و فصل کردن و کلیدهای بهشت را به وی داده است؛ از طرفی مرجع تقلید در مذهب امامیه به مجتهد جامع الشرایطی گفته می شود که رهبری معنوی شیعه را به عهده میگیرد؛ و عالی ترین نهاد اسلامی شیعی است؛ اکنون سوال اصلی تحقیق آن است شباهت نهاد مرجعیت و پاپ در مسیحیت چیست؟ این نوشته به مقایسه میان این دو پرداخته است. گرچه این دو در ظاهر شبیه همدیگر هستند؛ ولی تفاوت های پایه ای میان این دو وجود دارد؛ انگیزه تحقیق آن است که شباهت هایی جزیی میان این دو نهاد سبب گشته تا برخی اشکالات پاپ را بر مرجعیت شیعه وارد کنند. گرچه اتصال به خدا از شباهت ها شمرده می شود، ولی فرایند انتخاب، جایگاه آن دو و همچنین خطاپذیر یا ناپذیر بودن آنها از مهم ترین اختلافات است.

    کلیدواژگان: روحانیت مرجعیت پاپ کلیسا، سازمان روحانیت، نهاد کلیسا
  • باقر طالبی دارابی، سید مرتضی فری زنی* صفحات 113-124

    آموزه تثلیث از مسایل کلامی پر مناقشه میان اندیشمندان اسلامی و مسیحی است. در قرآن نسبت به این آموزه و باور انتقاد صریح و متقنی مطرح شده به گونه ای مضمون آیات حاکی از نکوهش هرگونه چندگانه پرستی است. در دوره های جدید، برخی الهی دانان مسیحی با رویکرد تاریخی و تقریبی در صدد بوده اند که تفسیر و تبیین متفاوتی از برخی آیات که به طور مستقیم تثلیث را انتقاد قرار داده ارایه دهند و در توجیهی ناسازگار با محتوای آیات، محل انتقاد قرآن را در باور به تثلیث مریمی که پیش از اسلام رواج داشته بدانند.در این مقاله با روش تحلیلی و توصیفی و در قالب کتابخانه ای، با نگاهی مجموعه ای به آیات و دیدگاه مفسران اسلامی نشان داده که هر گونه چندگانه پرستی اعم از تثلیث مریمی یا تثلیث روح القدسی مورد اشکال است و بر فرض صحت ادعای آنان، نقد جامع و فراگیر قرآن در این مسئله شامل قرایت و تحلیل نوین آن ها از تثلیث نیز می شود.  

    کلیدواژگان: آموزه تثلیث، نقد قرآن، الهی دانان مسیحی، تثلیث مریمی
  • علی موحدیان عطار، سید حسین بیریایی* صفحات 125-145

    تفاهم و همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان، ضرورت اجتناب ناپذیر عصرفعلی ست؛ چرا که می تواند به کاهش حجم انبوه مشکلات فکری و الگویی جوامع بینجامد و تفرقه و تخاصم موجود را به حداقل ممکن برساند. برای دستیابی به چنین هدفی کشف آموزه های مشترک بنیادی در ادیان و معرفی آنها به باورمندان می تواند نقش چشمگیری را ایفاء نماید. در همین راستا جستار پیش رو با روش تطبیقی و رویکرد الاهیاتی تلاش نموده است تا با استفاده از آیات قرآن و بهره مندی از بهگودگیتا و نیز آثار تفسیری مربوطه به شناخت حقیقت متعال (خداوند) به عنوان یکی از باورهای اساسی ادیان از پرتو اوصاف او، بپردازد. با استخراج صفات همانندی که در این پژوهش به دست آمد یعنی: فراگیری و دامنه گسترده علم خداوندی، وسعت حضورش در سرتاسرهستی، وصف خالقیت و نیز اجابتگری او، احتمال آنکه باورمندان در هر دو آیین به حقیقت واحدی به عنوان معبود تعلق خاطر داشته باشند دور از ذهن نخواهد بود.  

    کلیدواژگان: بهگود گیتا، قرآن، برهمن، الله، خداشناسی
|
  • Syrus Ahmadi Nohadani, hooshmand Zarei Daramroodi, Arash Ghorbani Sepehr* Pages 13-38

    The psychology of political leaders is one of the branches of political psychology.Although the concept of Shiaes geopolitics was first used by Shiaes enemies to counter them and Shiite fears, Shiaes have been able to redefine their religious ideas through Shi’ite identity-based Shi’a identity in recent decades, using existing components. And using these values and teachings like Ashura, Arbaeen, etc. to enhance their geopolitical weight and shape the Shiite geopolitics in their true meaning in the region. This article seeks to answer the question of what impact did the walk of Imam Hussein (as) have on the role and position of Shiaes in the region and in the world? The research hypothesis is that “Arbaeen hiking is one of the important factors affecting the role and position of Shiaes in the region and has been able to increase the geopolitical weight of Shiites and Muslims across the region and the world as well as their greater unity”. Using a descriptive-analytic approach, this article studies the important factors affecting the role and geopolitical position of Shiaes in the region and the world by using library resources and using scientific and internet texts. Research findings show that over the past few decades developments and factors have influenced the role and status of Shiaes, which has led to ups and downs in Shiites, one of the most important factors that has gained global status is the Arbineh Walk. Over the past few years, it has been able to increase the power, dignity and geopolitical weight of Shiites in the region and the world, not only by uniting Shiaes but also by the presence of millions of Shiaes from every religion and nation. It also has more unity among Muslims and free nations in the world

    Keywords: Shia geopolitics, Geopolitical weight, Shiaes, Arbaine Walk
  • Bardia Attaran*, Saber Akbari khezri Pages 39-62

    Nowadays, one of the most controversial issues of the mankind throughout the world is “terrorism and extremist”. Unfortunately, religious extremists are more common than others. Therefore, this paper is about to study the interaction and dialogue between nations and religions from an Islamic perspective, while considering the Holy Quran as the main factor. The most critical question is “What is the basic strategy of Islam in communicating with another?” The method which is used in this article is analytic-theoretical. Additionally, Qur’anic analysis has been based solely on the views of the two great Islamic scholars in the last century, Allameh Tabatabaei and Martyr Motahari. Finally, the gathered information leads us to; Understanding peace and peaceful life is depended on understanding Jihad and defence, in the first place. Secondly, the society should be governed based on the principle of social authenticity, which is the foundation of understanding and the action of individual and social organizations. According to the verse 64 of Al-Imran surah and the verse 13 of Hijra surah, creating the opportunity for mutual recognition will ensure a stable safety and peaceful life. In fact, analysing, looking at occasions from other’s point of view and trying to understand each other realizes the human values.

    Keywords: Cultural diplomacy, Stable Safety, Islam, International communication Fitrah, Culture
  • MohammadHosein Shoaee* Pages 63-80

    Intercultural communication as a cross-disciplinary is a combination of cultureand communication that has been well received by scholars and officials due toits coverage of various subjects. By examining the theoretical foundations of thisdiscipline, one can understand the importance and centrality of the concept ofdifference. In the current discipline, the difference is at the core of the categoriesand analyzes, so we see a variety of dimensions of cultural difference. Regardlessof the theoretical foundations of this discipline that, ironically, have a profoundlink to its application in the field, this research seeks to establish and expandedthis knowledge based on Islamic teachings the Qur’an as an eternal miracle ofIslam, a book of all truth and truth.In this regard, it has been attempted to delineate the theoretical frameworkof Quranic anthropology by using a descriptive-analytical method in the versesof the Qur’an. Therefore, it is tried to design the conceptual priority of thisframework in comparison with the existing framework of this knowledge inthe global arena, which can be considered as the innovation of this research.The findings of the study show that while the existing knowledge of westernintercultural communication focuses solely on individualism, the Qur’anrecognizes its differences as literal and at the same time does not refer to themas recognizing differences, and instead it refers to the common essence amonghumans called “Fitrat” which can imply in the aspect of insight and tendencyand wisdom in the aspect of insight and action. Hence, building a foundationintercultural communication, which is just a fundamental difference, in theIslamic view has two other foundations, namely, Fitrah and Wisdom. Thus thetripod of the intercultural communication building has a simultaneous look atdifference and similarity and will be able to adopt and execute policies with thedualities of individual-community, structure-agency, Synchronic - diachronicto succeed in the world and happiness in the hereafter. It may be possible topresent the comprehensiveness of the Islamic religion to a global audience interms of such dualities.

    Keywords: Quranic Anthropology, Intercultural Communication, Wisdom
  • Hadi Qorbanyar* Pages 81-98

    The way that Shia jurisprudence looks at ahl al-kitah illustrates the existence ofa spirit of proximity which is reflected in the Islamic decrees and jurisprudentiallaws through calling for the observance of justice and morality with respect tothem. This attitude is an important step in the development of creating a morereligious harmony, especially among Muslims, Christians and Jews; Becauseone of the main causes of misconceptions about and misinterpretation of Islamin modern world is the lack of a proper and accurate presentation of Islam fornon-Muslims which stems from the separation of those religious groups in thecontemporary world.This study tries to highlight the above mentioned attitude in an attempt to pavethe way for developing more interactions and dialogue between Muslims andthe People of the Book. In this regard, the two axes of observing justice andmorality within the Islamic laws regarding the non-Muslims have been studiedso that the method of the proximity of Abrahamic religions will be developed.

    Keywords: Justice, Ethics, Jurisprudence, Shia, Approximation, Islam, People ofthe Book
  • Jafar Morvarid, Sayyed Ali Ja’fariyan Kheirabadi* Pages 99-112

    Pope is the leader of all churches around the world. He as the Petros traditional successor, has been accepted among the Christians. They believe that Jesus has given the power of receiving and solving and the heaven keys to him. On the other side the reference of emulation (Marja’-e-Taqleed) in Imamiyyah School is called “Mojtahid of Comprehensive Conditions” who is in charge of spiritual leadership amongst the shia that is the highest Islamic position. The main question of this article is to know “what are the similarities between Shia authority (Marja’iyah) position and Pope in Christianity?” The following paper is going to compare these two. However these two are similar to each other apparently, there are basic differences between them.The thing which is the motivation of this article is partial similarities between these two positions, that caused some of the Pope’s bugs entered to the Shia authority (Marja’yiah). The connection to God is considered as one of the similarities, but the process of the choice, the position of these two, and the fallibility and the infallibility are the most important differences.

    Keywords: Spirituality (Rawhaniyah), Shia Authority (Marja’iyah), Pope, Church, Spiritual Organization, Church Institution, Shia, Christianity
  • Baqer Talebi Darabi, Sayyid Morteza Farizani Pages 113-124

    The Doctrine of trinity is one of theological and controversial disputes among the Islamic and Christion scholars. Quran has stated an explicit and vigorous criticism about this doctrine as the content of Quranic verses censure the Polytheism in general and Trinitarian in particular. In new ages, certain Christion theologians have sought to construe and explain with historical and approximational approach, some Quranic verses differently which had criticized the trinity in particular; they have asserted that the critique of Quran is about the belief of Marian trinity which was prevailing in pre-Islam whilst the idea is inconsistent with major content of verses. In this paper, with a analytical and descriptive method and based on librarian system, has demonstrated that according to the verses and Islamic exegetes, all kind of Polytheism which included the Marian trinity and Holy Spiriting trinity is problematic and if supposed the accuracy of this claim, the inclusive of Quranic critique is comprising their understanding and analyzing of trinity as well.

    Keywords: The Doctrine of trinity, Quranic critique, Christion theologians, Marian trinity
  • Ali Movahedian Attar, Seyyed Hossein Bireai Pages 125-145

    The Doctrine of trinity is one of theological and controversial disputes among the Islamic and Christion scholars. Quran has stated an explicit and vigorous criticism about this doctrine as the content of Quranic verses censure the Polytheism in general and Trinitarian in particular. In new ages, certain Christion theologians have sought to construe and explain with historical and approximational approach, some Quranic verses differently which had criticized the trinity in particular; they have asserted that the critique of Quran is about the belief of Marian trinity which was prevailing in pre-Islam whilst the idea is inconsistent with major content of verses. In this paper, with a analytical and descriptive method and based on librarian system, has demonstrated that according to the verses and Islamic exegetes, all kind of Polytheism which included the Marian trinity and Holy Spiriting trinity is problematic and if supposed the accuracy of this claim, the inclusive of Quranic critique is comprising their understanding and analyzing of trinity as well.

    Keywords: According to Gita, Quran, Brahman, Allah, theology