فهرست مطالب

باغ نظر - سال هفدهم شماره 88 (مهر 1399)

نشریه باغ نظر
سال هفدهم شماره 88 (مهر 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/02
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهران کار احمدی، مصطفی کیانی*، مریم قاسمی سیچانی صفحات 5-18
    بیان مسئله

    بروز موج نوگرایی در تاریخ معاصر ایران موجب پیدایش مدارسی به شیوه اروپایی در کشور و شهر اصفهان شد. این مدارس از نظر محتوای دروس و معماری بنا با مدارس سنتی متفاوت بودند. در اواخر دوره قاجار و دوره پهلوی اول، به تبع افزایش جمعیت در ایران و نیز سیاست دولت وقت در زمینه توسعه کمی مدارس به منظور تربیت نیروی متخصص، ساخت مدارس در دستور کار قرار گرفت. اهمیت تحقیق حاضر از آن حیث است که اکثر پژوهش ها درباره معماری مدارس اصفهان به مدارس سنتی (مدارس علمیه) شهر اصفهان می پردازند، و به معماری مدارس معاصر، خصوصا در دوره های مذکور، و روند شکل گیری آن کمتر توجه شده است.

    هدف پژوهش

    این پژوهش در پی شناخت عوامل تاریخی-سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار بر شکل گیری مدارس نوین اصفهان در دوره های مذکور، و شناخت ماهیت معماری و مقایسه ساختار کالبدی و شیوه معماری این مدارس با یکدیگر است.

    روش پژوهش

    مطالعه حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و موردپژوهی انجام شده است. پنج مدرسه به عنوان نمونه موردی برگزیده شدند و تاریخچه شکل گیری آن ها با روش کتابخانه ای و اسنادی مورد مطالعه قرار گرفت؛ سپس، با روش میدانی، اطلاعات مدارس کامل شد و این مدارس براساس هدف پژوهش با یکدیگر مقایسه شدند.

    نتیجه گیری

    از مهم ترین عوامل شکل گیری مدارس نوین می توان به انقلاب مشروطیت، نقش حکومت پهلوی اول، میسیونرهای انگلیسی، و استادکارهای بومی شهر اشاره کرد؛ در مورد دوره پهلوی، تمایل حکومت به ایجاد شیوه باستان گرایی در معماری، در مورد میسیونرها، تحولات دو قرن نوزدهم و بیستم در اروپا و تغییر ساختار آموزشی غرب و احداث چند مدرسه در اصفهان توسط میسیونرهای فرانسوی و انگلیسی و تاثیر آن ها در ایجاد ساختار معماری مشابه مدارس غربی، و در مورد آخر حضور استادکارهای بومی (اصفهانی) در این شهر و تمایل آن ها به اجرای شیوه سنتی (اصفهانی) در معماری مدارس، تعیین کننده بوده اند. این عوامل در کنار هم منجر به ایجاد نوعی معماری تلفیقی در ساختمان های اکثر مدارس اصفهان در دوره های مذکور شده است.

    کلیدواژگان: شیوه معماری قاجار، شیوه معماری پهلوی اول، مدارس دوره قاجار و پهلوی اول اصفهان، معماری باستان گرای اصفهان، مدارس میسیونرهای انگلیسی اصفهان
  • علیرضا صیاد*، میلاد ستوده، سجاد ستوده صفحات 19-26
    بیان مسئله

    در واکنش به سلطه نگره اپتیکی بر سینما، در سال های اخیر گرایش عمده ای در حوزه مطالعات فیلم پدید آمده که ظرفیت های ادراک جسمانی-لامسه ای را در تجربه سینمایی مورد توجه قرار داده است. این رویکرد تاکید دارد که نگاه کردن هرگز صرفا امری بصری نیست، بلکه می تواند هاپتیکی، حسانی و تن یافته باشد. هاپتیک حس قرابت و نزدیکی، تماس، مشارکت احساسی و ارتباط لامسه ای است. هاپتیک جهت گیری به سوی حسانیت مندی است، به شکلی که تمام حواس را درگیر می کند، فاصله مندی نگاه خیره را از بین می برد و واکنش هایی عاطفی را برمی انگیزاند. در نتیجه، در تضاد با پارادایم های غالب نظریه فیلم مبتنی بر فاصله مندی پرسپکتیوی (بصریت اپتیکی)، بصریت هاپتیکی فراهم کننده بستری نظری برای تحلیل پویایی جسمانی تجربه تماشای فیلم است.

    هدف پژوهش

    به نظر می رسد پارادایم های ادراک هاپتیکی در ذات هنرهای ایرانی- اسلامی وجود دارند، و این ویژگی می تواند پیشنهادهایی تازه در بیان سینمایی به فیلم های ایرانی ارایه دهد. هدف این مقاله توضیح چگونگی نمود بصریت هاپتیکی در هنرهای ایرانی- اسلامی و بروز آن در سینمای مبتنی بر این جنس از هنر است.

    روش پژوهش

    مقاله حاضر می کوشد، با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و با اتخاذ روش توصیفی- تحلیلی، به تبیین مفهوم ادراک هاپتیکی بپردازد و در ادامه، با بررسی نمونه های مطالعاتی، ظرفیت های هاپتیکی هنر ایرانی- اسلامی را مورد توجه قرار دهد.

    نتیجه گیری

    این پژوهش نشان می دهد که، با توجه به ویژگی های بصریت هاپتیکی در هنر ایرانی- اسلامی، فیلم سازها می توانند از این ویژگی ها به منظور پردازش اثر سینمایی خویش استفاده کنند. در اثبات این ادعا، فیلم «آتش سبز» ساخته محمدرضا اصلانی، به عنوان اثری از سینمای ایران که موفق شده است با تمهیدهای سینمایی ادراک هاپتیکی مخاطب را تحریک کند، مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: بصریت هاپتیکی، هنر ایرانی، لورا مارکس، نگره اپتیکی، محمدرضا اصلانی
  • صدف سرمدی، آزاده شاهچراغی*، لیلا کریمی فرد صفحات 27-38
    بیان مسئله

    طبق تعاریف، منظر پدیده ای است که توسط انسان ادراک می شود. انسان در وهله اول از طریق حواس با محیط و محرک ها، ارتباطی فیزیولوژیک برقرار می کند و این به تقویت خاطره ذهنی و ادراک حسی منجر می شود. در ادامه در ادراک عقلی، تجارب حسی معنی دار شده و شناخت حاصل می شود. در نتیجه، عدم توجه به تمامی حواس موجب کاهش تجربیات حسی می شود. از آنجا که تا کنون تحقیق جامعی در زمینه فرایند ادراک مناظر ارایه نشده، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال اصلی است که فرایند ادراک منظر چگونه است. در راستای پاسخ به این پرسش در ابتدا پاسخگویی به این سوالات فرعی لازم است که ادراک حسی انسان بر پایه چه حواسی شکل می گیرد و ادراک عقلی انسان و عوامل تاثیرگذار بر آن کدام اند.

    هدف پژوهش

    این پژوهش سعی در افزایش تجربیات حسی و پاسخ دهندگی بیشتر منظر، از طریق شناسایی و توجه به فرایند ادراک و عوامل تاثیرگذار در آن، دارد.

    روش پژوهش

    پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت از نوع کیفی با هدف کاربردی است و روش آن تحلیل محتوای کیفی و روش گردآوری اطلاعات با استفاده از روش کتابخانه ای از طریق بررسی متون و نقد نوشته های دیگران و تحلیل محتوای کیفی آنها بوده و به شیوه استنتاجی و استنباطی، به بررسی فرایند ادراک مناظر در دو حوزه ادراک حسی و ادراک عقلی می پردازد.

    نتیجه گیری

    نتایج به دست آمده بیانگر آن است که بسنده کردن به حواس پنج گانه در ادراک منظر، فارغ از 51 حس و ادراکات عقلی و عوامل آن (منظر فیزیکی، عوامل فرهنگی، عوامل شخصی)، موجب توصیف عینی و فنی منظر، ثبت لایه ای سطحی از تجربیات حسی و تضعیف رابطه کاربر با محیط کالبدی شده و در صورت عدم تامین انتظارات انسان، موجب رنجش و ترک محیط می شود.

    کلیدواژگان: منظر، فرایند ادراک، ادراک حسی، ادراک عقلی، حواس
  • رضوان احمدی پیام، سارا شادرخ* صفحات 39-50
    بیان مسئله

    در مطالعه ساختار فرش های قبل از اسلام کمبود منابع مکتوب و نمونه های تصویری در دسترس از چالش های پیش روی پژوهشگران است. مطالعه نمونه های منتسب به دوره ساسانی متعلق به موزه دار الآثار الاسلامیه کویت فرصت قابل تاملی است تا مواردی از آنها براساس برخورداری از شاخص ترین نقوش تزیینی و ویژگی های بصری مورد بررسی قرار گیرند.

    اهداف پژوهش

    ساختار فرش های مذکور با هدف پاسخگویی به سوالات زیر بررسی شده است:نقوش تزیینی موجود در فرش های دوره ساسانی شامل چند گونه هستند؟الگوهای قابل استخراج از ساختار کلی نمونه های مورد مطالعه چند گونه است؟ روابط بصری میان عناصر و فضاهای تشکیل دهنده در نمونه های مورد نظر چگونه است؟

    روش تحقیق

    روش تحقیق در تحلیل نمونه ها تحلیلی-توصیفی و جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای است.

    نتیجه گیری

    نتایج حاکی از آن است که نقوش موجود در دستبافته های مورد مطالعه در سه گونه حیوانی، گیاهی و هندسی قابل ارایه هستند. همچنین نظام های ساختاری حاصل از چینش نگاره ها در فضاهای مختلف فرش ها (حاشیه و متن) نقشه های سه گانه کف ساده، مشبک و تصویری را موکد ساخته است. روابط عناصر تزیینی با یکدیگر در فضاهای مختلف متن و حاشیه نمونه ها به طور نسبی برقرار است. مشخص شد که استفاده پایدار از برخی نقشمایه های همسان و روابط میان آنها طبق معدود الگوهای واحد و رسمی زمانه، مورد استفاده قرار گرفته اند.

    کلیدواژگان: فرش، ساسانی، نقوش تزئینی، متن و حاشیه، طرح
  • نادیه ایمانی*، ندا عرب سلغار صفحات 51-60

    بیان مسیله: پژوهش حاضر برای پاسخ به چگونگی تحقق مفهوم منظر مدنی صورت گرفته است. منظر مدنی نگرش های دموکراتیک را به عرصه طراحی و برنامه ریزی منظر شهری وارد کرده است. مدنیت، به مثابه گفتمان سیاسی-اجتماعی، شیوه ایجاد فضای مشترک میان افراد به منظور برقراری ارتباط بر بنیان تفاوت ها و اختلاف هاست. منظر نیز به عنوان یک ماهیت میان رشته ای، به طور ذاتی وسعت و محدودیت های عدالت اجتماعی در فضا را نشان می دهد. لذا تبیین مفهوم منظر مدنی نه به معنای ارایه یک تعریف قطعی و تعیین کننده، بلکه جستجوی عواملی است که بر چگونگی امکان تحقق مفهوم مدنیت در فضا به طور عام و منظر به طور خاص دلالت می کنند. هدف پژوهش: تبیین چارچوبی مفهومی از منظر مدنی براساس ایده ها و مفاهیم بروز مدنیت در معماری منظر، هدف این پژوهش است. ازاین رو ابتدا چیستی نسبت فضا و ابعاد جامعه مدنی، و سپس فرصت ها و محدودیت هایی که در فرایند برنامه ریزی فضا امکان تقویت یا تضعیف گفتمان سیاسی-اجتماعی را موجب می شود؛ تحلیل شده است. در مرحله بعد، با این پرسش که چگونه فعالیت های دموکراتیک و مردمی در کنار دانش تخصصی برای برنامه ریزی های زیست محیطی ضرورت دارد؛ جایگاه جامعه در فرایند طراحی منظر مورد پرسش قرار گرفته است. در نهایت با الهام از سه رکن جامعه مدنی، ابعاد منظر مدنی تبیین شده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر، از نوع توصیفی-تحلیلی است و در جمع آوری اطلاعات از شیوه کتابخانه ای بهره گرفته شده است. با استفاده از روش تحلیل محتوا، مفاهیم اصلی پژوهش دسته بندی شده و با مفاهیم منظر تطبیق یافته است.نتیجه گیری: با الهام از سه بعد جامعه مدنی (افکار عمومی، نهاد، جنبش) منظر مدنی به سه ویژگی قابل تطبیق با اصول مدنیت به ترتیب هدف، ساختار و مفهوم تقسیم شده است. با این دیدگاه هدف از منظر مدنی، فعل مدنیت، ساختار، ساخت اجتماعی و معنا، دغدغه ها و ایده آل های مفهومی جامعه مدنی است.

    کلیدواژگان: منظر مدنی، جامعه مدنی، گفتمان سیاسی-اجتماعی، فضای عمومی، سیاست های دموکراتیک سبز
  • سارا رجبی*، حسین شجاعی قادیکلائی صفحات 61-70
    بیان مسئله

    تمد ن سغد د ر مسیر جاد ه ابریشم قرار د اشت و یکی از مهم ترین مناطق جاد ه ابریشم به شمار می آمد . این موقعیت جغرافیایی منتج به آمیختگی فرهنگی قابل توجهی د ر فرهنگ و هنر این ناحیه شد ؛ به گونه ای که تاثیرات هند ی، آسیای شرقی و نیز تاثیرات ایرانی و... د ر آن قابل مشاهد ه است. اما د ر این میان، شاید بتوان تاثیرات ایران ساسانی را د ارای اهمیت بیشتری د انست؛ چرا که سغد یان د ر هنر خود بیشترین تاثیر را از ساسانیان پذیرفتند ، لکن د ر این تاثیرپذیری تنها به بازنمایی عناصر صوری هنر ساسانی بسند ه کرد ه و روح شاهانه هنر ساسانی را د ر آثار خود بازتاب ند اد ند ؛ این امر به خصوص د ر د یوارنگاره های سغد ی نمود بیشتری د اشته است. پرسش پژوهش: چه د لایلی موجب بازنمایی جنبه های صوری و گریز از نمایش جنبه های شاهانه هنر ساسانی د ر د یوارنگاره های سغد ی شد ه است؟

    هد ف پژوهش

    شناخت د لایل تاثیرپذیری گزینشی سغد یان از جنبه های به خصوصی از هنر ساسانی هد ف اصلی د ر پژوهش حاضر به شمار می آید .

    روش پژوهش

    این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی به شمار می آید و به روش تاریخی و نیز توصیفی-تحلیلی انجام شد ه و اطلاعات مورد نیاز آن به شیوه کتابخانه ای جمع آوری شد ه است.

    نتیجه گیری

    جامعه سغد ی د ر بستر ساختار اجتماعی و سیاسی ناشی از یک شهرنشینی تکامل یافته فرصت رشد را برای تمامی افراد جامعه فراهم می آورد . به جهت وجود چنین ساختاری بود که ثروت ناشی از قرارگیری سغد د ر مسیر جاد ه ابریشم توانست رفاه قابل ملاحظه ای برای مرد م این ناحیه پد ید آورد و به غیر از پاد شاه، ثروتمند ان د یگری نیز از د ل مرد م شکل گرفتند . همین امر به رونق د استان ها با مضامین حماسی، اسطوره ای، روزمره و... انجامید و د ر د یوارنگاره های سغد ی به جای فرد محوری و نمایش پاد شاه به عنوان قد رت مطلق، د استان هایی تصویر شد که تمامی مرد م سغد می توانستند قهرمان آن باشند .

    کلیدواژگان: هنر سغدی، دیوارنگاری سغدی، هنر ساسانی، هنر ایران
|
  • Mehran Karahmadi, Mostafa Kiani *, Maryam Ghasemi Sichani Pages 5-18
    Problem statement

    Modernization in contemporary Iranian history has led to the emergence of European-style schools and the city of Isfahan. These schools differed from traditional schools in terms of the content of the lesson and architecture. At the end of the Qajar period and the Pahlavi era, the construction of schools was on the agenda due to the growing population of Iran and the government’s policy of slightly expanding schools for training a specialized force. Most of the previous studies on the architecture of Isfahan schools have been focused on traditional schools (Isfahan schools) and less attention has been paid to the architecture of contemporary schools in the above-mentioned and knowledge about the process of its formation is scarce.

    Research objective

    The purpose of this study is to identify the historical, political, cultural and social factors influencing the modern schools in Isfahan in these periods and to understand the nature of architecture and to compare the physical structure and architecture of these schools with each other.

    Research method

    This case study is descriptive-analytical. Five schools were selected as case studies. Data on the history of the schools were gathered through relevant documents. Using field study, another set of data on these schools were collected then analyzed based on the aim of the study.

    Conclusion

    The most important factors in the shaping of new schools are the constitutional revolution, the role of the Pahlavi government and the desire of the government to create the style of antiquity, the evolution in the 19th and 20th centuries in Europe, and the change of the Western educational system and the construction of several European-like schools in Isfahan by French and English missionaries, the presence of native (Isfahani) architects in this city, and their desire to build traditional (Isfahani) style school architecture. Together, these factors have led to the creation of some kind of integrated architecture in the buildings of most Isfahan schools.

    Keywords: Qajar Architecture style, Pahlavi architecture style, Isfahan Qajar, First Pahlavi Schools, ancient architecture of Isfahan, British missionary schools in Isfahan
  • Alireza Sayyad *, Milad Sotoudeh, Sajad Sotoudeh Pages 19-26
    Problem statement

    Recently, in contrast to the hegemony of optical-based approaches to cinema, a new mainstream in film studies has emerged that its focus is on the capacities of tactile perception in cinematic experiences. Based on haptic ideals, this approach is a kind of tendency toward generating senses and evokes emotional responses. In opposition to the dominant paradigms of film theories based on distance and perspective (optical visualization), haptic visualization provides a theoretical context in which the dynamics of the experience of watching a film could be analyzed. The main question of this study is how the haptic perception is emerged in Persian-Islamic Arts and what are the effects of this emergence on the viewers’ perceptions? Here, it is presumed that the Persian-Islamic Arts, with the haptic features embedded in, have the quality of presenting a different manner of seeing to their onlookers. Research

    objective

    Seemingly the paradigms of the haptic perception are inherent to the Persian-Islamic Arts and this special feature can lead to new entries in cinematic expression for Iranian film industry. The objective of this essay is to attain the methods in which the haptic visualization is represented in Persian-Islamic Arts and to understand how it is appeared in films created in this context. Research

    method

    The following essay is compiled by using library resources and tries to define the notion of “haptic perception” by the aid of descriptive-analytical method. Furthermore, the haptic capacities of Persian-Islamic Art are explored by evaluating the case studies.

    Conclusion

    This study shows that according to the haptic visualization characteristics in Persian-Islamic Art, the filmmakers have the opportunity to use it in order to elaborate their narratives. Regarding this objective, The Green Fire (2008), directed by Mohamad Reza Aslani, is analyzed as an Iranian film that has been successful in stimulating viewers’ haptic perception by cinematic techniques.

    Keywords: Haptic visuality, Iranain Art, Laura U. Marks, Optical Vision, Mohammad Reza Aslani
  • Sadaf Sarmadi, Azadeh Shahcheraghi *, Leila Karimifard Pages 27-38
    Problem statement

    According to definitions, Landscape is a phenomenon that is perceived by man. First, Human beings have physiologically communicated with the environment through senses and stimuli, which leads to strengthening mental memory and sensory perception. In the following, in Intellectual Perception, sensory experiences will meaningful and cognition is obtained. Consequently, the lack of attention to all senses reduces sensory experiences. Since there has not been a comprehensive research on the landscape perception process, the present study seeks to answer the main question, what is the process of landscape perception? In order to answer this question, it is first necessary to answer these sub-questions. Based on which senses do human sensory perception form? What are human intellectual perception and its influencing factors?

    Research objectives

    This research aimed at increasing the sensory experiences and higher responsiveness of the landscape by identifying and considering the process of perception and its effective factors on the perception of the landscape.

    Research method

    The present study is qualitative and in terms of purpose is the applied research. The methodology of this research was qualitative content analysis and the method of data collection was the bibliographic method. The data were collected by the bibliographic method through studying the texts, documents, and others’ reviews. The induction method was used to analyze the data and investigated the process of landscape perception in two areas of sensory perception and Intellectual perception.

    Conclusion

    These results demonstrate that considering only five human senses in the landscape perception, regardless other 51 senses, intellectual perceptions and its factors (physical landscape, cultural factors, individual factors) can lead to an “objective and technical” description of the landscape. Besides, it can cause the record of a superficial layer of experiences, decreasing sensory experiences, weakening the relationship between the user and the physical environment and affecting humans’ behavior. So that, failure to meet humans’ expectations of the environment may result in one resentment and even leaving it.

    Keywords: landscape, Perception process, Sensory Perception, intellectual perception, senses
  • Rezvan Ahmadi Payam, Sara Shadrokh * Pages 39-50
    Problem Statement

    Studying the carpets belonging to the pre-Islamic era, scholars are faced with different challenges like the lack of written sources and even pictorial samples of those carpets. Studying the samples belonging to the Sassanid era of Dar al-Athar al-Islamiyah in Kuwait helps us to investigate the most prominent decorative designs and even the visual characteristics.

    Research objectives

    The structure of the mentioned carpets was examined to answer the following questions:How many types of decorative motifs are there in the carpets of Sassanid era?How many types of patterns are derived from the general structure of the study samples?What are the visual relationships between the elements and composed spaces in the study samples?

    Research method

    The research method employed in this study is descriptive-analytic. Data were also collected through library research.

    Conclusion

    Findings show that the motifs in the examined handmade samples are represented in three categories as follows: geometric, plants and animals. There are also some structural systems derived from the layout of motifs in different spaces of the carpets such as simple floor, gridding and Pictorial. It was recognized that using the same motifs is related to the unique patterns of the specific era.

    Keywords: Carpet, Sassanid, Decorative motifs, Context, Border, Design
  • Nadieh Imani *, Neda Arab Solghar Pages 51-60
    Problem statement

    The present study was conducted to answer how the concept of civic landscape can be realized. The civic landscape has incorporated democratic attitudes into urban landscape design and planning. Civilization, as a political-social discourse, is a way of creating a shared space for individuals to communicate on the basis of differences and disagreements. Landscape, as an interdisciplinary nature, inherently reflects the extent and limitations of social justice in space. Thus, explaining the concept of civic landscape does not mean providing an absolute definition, but seeking the factors that make the concept of civilization in space in general, and landscape in particular meaningful.

    Research objective

    The purpose of this study is to explain a conceptual framework of civic landscape based on ideas and concepts of civilization in landscape architecture.

    Research method

    This is a descriptive-analytical study which has used the library method in collecting information. With the help of content analysis, the main concepts of the research are categorized and adapted to the concepts of landscape. Thus, at the first stage, the relationship between space and dimensions of civic society, and then the opportunities and constraints that may strengthen or weaken political-social discourse in the process of space planning are analyzed. Next, the place of society in the landscape design process is questioned by how democratic and social activities along with professional knowledge of environmental planning are needed. Finally, inspired by the three principles of civic society, the dimensions of the civic landscape are explained.

    Conclusion

    Inspired by the three dimensions of civic society (public opinions, institutions, movements), the civic landscape is divided into three characteristics that are compatible with the principles of civilization in terms of purpose, structure and concept. From this perspective, the purpose of civic landscape is the act of civilization, its structure is social construction, its concept is the concerns and ideals of civic society.

    Keywords: Civic Landscape, civic society, Socio-Political Discourse, Public space, Green Democratic Policies
  • Sarah Rajabi *, Hossein Shojaei Ghadi Kalaei Pages 61-70
    Problem statement

    The Sogadian civilization was on the Silk Road route and was one of the most significant areas of the Silk Road. This geographical location resulted in significant cultural intertwining in the art and culture of the area. The influence of Indian, East Asian and Iranian culture on art are visible. But in the meantime, the influence of Sassanian from Iran may be stronger as the Sogadians received the most influence from the Sassanian in their art. But in this impression, they merely confined themselves to the representation of the Visual Elements of Sasanian art and did not reflect the spirit of royal art in their works. This is especially evident in the Sogadian murals.Research question: What are the reasons for the unique representation of the Visual Elements of Sasanian art and not to reflect the spirit of royal in Sogadian art murals?

    Research objective

    Identifying the reasonsfor Sogdian selective influence on some specific aspects of Sassanid art, is the main objective of the present study.

    Research method

    This research is a qualitative one and it is conducted in historical methods as well as the descriptive-analytical study and the required data was collected through a library method.

    Conclusion

    Sogadian society provided the opportunity for growth for all individuals within the context of the social and political structure of developed urbanization. Due to having such a structure, the money made by being located on the Silk Road route provided considerable prosperity to the people of the area and besides the king, other rich people were formed in the hearts of the population. The same story flourished with epic, mythical, everyday themes, and in Sogadian murals depicting stories that all Sogadian people could be heroes, rather than the central persona and the king’s display of absolute power.

    Keywords: Sogadian art, Sogadian murals, Sassani art, Iranian Art