فهرست مطالب

نشریه آموزه های قرآن و عترت
پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/07
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عباس اسماعیلی زاده، هادی مقنی* صفحات 5-21

    اهل سنت غالبا جایگاهی بسیار والا همچون جایگاه عصمت برای صحابه ی پیامبرصل الله علیه و آله قایل اند. در نگاه ایشان صحابی پیامبر، به دلیل درک ظاهری پیامبر اکرم صل الله علیه و آله از هرگونه خطا و اشتباهی، مصون بوده اند و برای این ادعای خود، آیاتی از قرآن کریم ذکر می کنند؛ از جمله این‎ که طبق آیه‎ ی 100سوره‎ی توبه، تمام صحابه را ازجمله‎ ی سابقون می دانند که هم خدا از آنها راضی است و هم آنان از خدا راضی هستند، لذا همگی عادل ‎اند و در مورد آنها جرح و تبدیل راه ندارد. در قرآن کریم، واژه‎ی «صحابی» با این معنای کنونی بیان نشده و اگر مدح و ثنایی به مسلمین نسبت داده شده، مطلق نیست بلکه مشروط به برخی شرایط، ازجمله ایمان و عمل صالح افراد است، نه به‎ صرف صحابی بودن آن‎ها. با توجه به بررسی آیه‎ ی 100 سوره‎ی توبه، عدالت همه‎ ی صحابه اثبات نمی شود.

    کلیدواژگان: صحابه، عدالت، آیه ی 100 سوره‎ ی توبه، مهاجر، انصار، تابعین به احسان
  • محمدعلی رضایی کرمانی نسب پور، حسین براتی* صفحات 23-47

    ترجمه‎ ی قرآن آیت الله صادقی تهرانی، ازجمله ترجمه های دوران معاصر است که با نگاهی متفاوت به قرآن نگاشته شده است. ریشه این نگاه متفاوت را باید در تفسیر ایشان با عنوان «الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن» جستجو کرد. مطالب دقیق این ترجمه اگرچه بسیار است؛ اما مطمینا هیچ ترجمه ای مخصوصا ترجمه‎ قرآن، بدون ایراد و اشکال نخواهد بود و ترجمه‎ حاضر نیز از این قاعده مستثنا نیست. نوشتار حاضر، کوششی است در جهت تبیین برخی از نکاتی که در ترجمه‎ ایشان رعایت نشده و لذا نقدهایی را به همراه دارد. موارد منتخب به عنوان مثال هایی است که می تواند ما را به شناخت بهتر از این ترجمه رهنمون شود. تا حد امکان تلاش شده است، نقدها، مبتنی بر قواعد ادبیات عرب و دیدگاه های مفسران باشد و از گمانه زنی و مطالب بی پایه خودداری گردد تا نسبت اشتباه به این ترجمه داده نشود. اشتباه در سطح واژگان، برخی حروف، افعال، افزوده ها، قراین کلام، کنایه ها، ترجمه ‎ تحت اللفظی و دوگانگی در ترجمه، ازجمله مواردی است که بدان اشاره می شود.

    کلیدواژگان: صادقی تهرانی، نقد ترجمه، کنایه
  • محمدحسن وکیلی، محمد دانشنهاد* صفحات 49-66

    یکی از افعال مورد تاکید دین اسلام، دعا کردن است. دعا به معنای صحبت با خداوند متعال است که گاهی مقارن با حاجت خواستن نیز می گردد. یکی از چالش ها در باب دعا، کیفیت استجابت است؛ زیرا استجابت دعا، توسط خداوند متعال صورت می پذیرد، درحالی‎ که ذات خداوند متعال، تغییرناپذیر و استجابت دعا نیازمند تغییر در اجابت کننده است. در این پژوهش، ابتدا به حقیقت دعا و برخی از آداب و شروط اساسی دعا پرداخته شده و سپس ارکان استجابت دعا که شامل خداوند متعال، وسایط فیض و نفوس انسانی است، مورد تحلیل قرار گرفته است. از جمله نتایج بدست آمده، این است که استجابت دعا حقیقتا متعلق به خداوند متعال است و وسایط فیض، همچون اولیاء، ملایکه و نفوس انسانی، در طول اراده‎ی الهی قرار می گیرند، نه در مقابل آن، لذا از طریق استجابت، نه تنها نقصی به خداوند متعال نسبت داده نمی شود بلکه کمال لایتناهی خداوند متعال، اقتضای چنین تاثیراتی را در عالم دارد.

    کلیدواژگان: خداوند متعال، آداب دعا، ارکان استجابت دعا، تقویت نفس، عبودیت
  • حسین خاکپور* صفحات 67-91

    امام سجاد علیه السلام به عنوان وارث علم پیامبر صل الله علیه و آله روایات تفسیری گران‎ بهایی را علی‎ رغم زندگی در شرایط حساس از خود به یادگار گذاشته اند که جمع قابل توجهی از آن‎ها در منابع اهل سنت نیز انعکاس یافته و همین امر، ضرورت و اهمیت پرداختن به موضوع مورد نظر را دوچندان می نماید. مقاله‎ حاضر، به روش توصیفی تحلیلی، با تتبع در مصادر اهل سنت و استخراج احادیث تفسیری امام زین العابدین علیه السلام، نشان می دهد که مهم‎ترین گونه های روایات تفسیری امام عبارتنداز: جایگاه ثقلین در کلام امام، تجلی آیات در سیره‎ امام، آموزه های کلامی و تبیین معارف اعتقادی، روایات فقهی، احادیث اخلاقی، تربیتی و هدایتی. نکته‎ی قابل تذکر این است که تحقیق پیش رو، در مقام  برشمردن تعداد روایات تفسیری امام سجاد علیه السلام در منابع اهل سنت نبوده، بلکه در پی رمزگشایی از گونه ها و روش های تفسیری امام علیه السلام در آن هاست. از دیگر مسایل مطرح‎ شده در این نوشتار، بیان روش های تفسیری امام زین‎ العابدین علیه السلام است؛ از جمله : تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر قرآن به سنت، تفسیر واژه‎ای، بیان اسباب نزول، مکی و مدنی، تبیین مجملات، تقیید مطلقات، تخصیص عمومات، استفاده از جری و تطبیق در تفسیر و سایر مبانی علوم قرآنی. همچنین برخی از روایات این امام همام، در شرایط تقیه صادر شده اند که در این نوشتار، به آن‎ها پرداخته است.

    کلیدواژگان: امام سجاد علیه السلام، روایات تفسیری، تفسیر، اهل سنت
  • محمدحسن ربانی، سید علی اصغر حسینی، جواد معین* صفحات 93-116

    آیه‎24 سوره‎ مبارکه‎ نساء، که از آن به آیه «متعه» یاد می شود، به بیان مساله‎ نکاح موقت می پردازد. نگرش متفاوت اعتقادی و فقهی شیعه و اهل سنت، موجب اختلاف در تفسیر این آیه شده است. مشهور علما و فقهای امامیه، مشروعیت متعه را پذیرفته و حکم به جواز و إباحه آن داده اند درحالی‎که این مشروعیت، در نگاه اهل سنت مورد اختلاف است. چگونگی برداشت و فهم حکم فقهی از یک آیه، نقش بسیار مهمی در پذیرش و یا عدم پذیرش آن حکم دارد. آیه مورد نظر، یکی از آیات فقهی است که مورد توجه مفسران از جمله مرحوم علامه طباطبایی بوده که احکامی پیرامون متعه را از آن، استنباط نموده اند. نوشتار حاضر، ضمن بررسی تفسیر آیه‎ متعه براساس مبانی تفسیری علامه، چگونگی بهره‎ برداری ایشان از مباحثی همچون «واژه‎شناسی، شان نزول، روایت، اصول فقه، قرایت و نسخ» را در زمینه اثبات جواز و اباحه‎ متعه، مورد تحلیل قرار می‎دهد.

    کلیدواژگان: علامه طباطبایی، مبانی، آیه‎ی متعه، تفسیر، فقه، نسخ
  • محمدحسین الهی زاده، مرضیه رستمیان* صفحات 117-139

    پرداختن به تربیت فطری و مولفه های آن، به جهت جایگاه ارزشمند آن در تمام ادیان ابراهیمی، ضروری به نظر می رسد؛ از همین رو در مقاله‎ حاضر، بعد از معرفی فطرت و بیان تمایز آن با مفاهیم مشابهی چون طبیعت، غریزه و نفس؛ به تبیین نقش مهم توحید و ایمان، در باروری فطرت پرداخته شده و در راستای کاربردی نمودن مبانی نظری بیان‎شده، مولفه های مهم تربیت دینی فطری، بر مبنای روایات ایمه علیهم السلام، بیان شده است. مولفه های دین‎ داری، همان مطالباتی است که فطرت و سرشت خاص انسانی، از آدمی دارد. مهم‎ترین موانع شکوفایی فطرت نیز غفلت و دنیاگرایی است که نه تنها آفت زندگی دین ‎مداران ادیان الهی محسوب می‎ شود بلکه تمام جوامع بشری را نیز تهدید می نماید.

    کلیدواژگان: فطرت، تربیت، ادیان، ایمان، مولفه ها و موانع تربیت
|
  • Abbas Esmaili Zadeh, Hadi Moghanni* Pages 5-21

    The Sunnis often have a very high position, such as the position of infallibility, for the ‎companions of the Prophet. In their view, the Prophet's companions were safe and immune from any mistake due to the apparent understanding of the Prophet, and they have mentioned the verses of the Holy Quran for their claims; Among other things, according to the verse of one hundred surahs of Tawbeh, all the companions are consider of formers, that God, who is satisfied with them and they are pleased with God, so they are all just and there is no injury and conversion about them. In the Holy Quran, the term companions "sahabi" with this current meaning has not been mentioned and If the praise and eulogies are attributed to Muslims, it is not absolute, but according to certain conditions, including faith and righteousness of individuals, it is not because, for example that they are called companions. According to the study of verse one hundred of surah Tawbeh, the justice of all  the companions is not proven.

    Keywords: Companions, Justic, Verse one hundred of surah Tawbeh, Immigrants, Ansar, Tabein be Ehsan
  • Mohamad Ali Rezaei Kermani Nasabpur, Hossein Barati * Pages 23-47

    The translation ‎of the Quran by Ayatollah Sadeghi Tehrani, is one of the translations of the contemporary are that has been written with a different view of the Quran. The root of this different view must be searched in his interpretation entitled of Al-Furqan Fi Tafsir Bal-Quran. The exact contents of this translation, although many; But there is no doubt that any translation, particularly the translation of the Quran, will be free without distortion and the present translation is no exception to this rule. The present paper is an attempt to explain some of the points that were not observed in his translation and therefore brings with it some criticisms. The selected cases are examples that can lead us to better understand the translation. As much as possible, the critiques have been based on the rules of Arabic literature and the views of the commentators and speculationand baseless materials have been avoided so as not to give a wrong ratio to this translation. Vocabulary errors, some letters, verbs, evidence of words, added, ironies, literal translations, and duality in translation are some of the things that are mentioned.

    Keywords: Sadeghi Tehrani, Translation Criticism, Irony
  • Mohammadhasan Vakili, Mohammad Daneshnahad * Pages 49-66

    One of the verbs stressed by the Islamic religion is to pray. Prayer means talking to God Almighty which sometimes coincides with asking for help. One of the challenges in prayer is the quality of response; because the answer to prayer, is done by God almighty, while the vnature of God Almighty, is unchangeable and the inviolability of prayer, requires a change in the respondent. In this paper, at first, the truth of prayer and some of the basic rituals and conditions of prayer are discussed and then the elements of prayer answering, which include: God almighty, the means of grace and the human soul, are analyzed. Finally, the causes the non-response of prayer, the quality of it's response and invocation to God  almighty are investigated. One of the results of the present article is that the answer to prayer is really and truly belonging to God almighty, and the means of grace, like the saints, angel and human beings, are placed during the will of the Divine, not against it, and changes, as the act of God, is not in his essence; Therefore, through response, not only is a defect not attributed to God almighty, but also the infinite perfection of the God Almighty necessity of such influence and effects in the universe.

    Keywords: God almighty, Prayer etiquette, Elements of prayer answering, self-strengthening, worship
  • Hosain Khakpour * Pages 67-91

    Imam Sajjad ''alayhi s-salām" (peace be upon him), as the inheritor of the Prophet's knowledge, has left behind valuable interpretive narrations in spite of living in sensitive conditions that a considerable number of them are also reflected in Sunni sources, and this doubles the necessity and importance of addressing the issue. The present article, in a descriptive-analytical method, by referring to Sunni sources and extracting the interpretive ḥādīṯ (ḥādīth) of Imam Zayn al-Abidin (Adornment of the Worshippers) ''alayhi s-salām", shows that the most important types of interpretive (commentary) narrations of the Imam are: the place of  thaqalayn (two weighty things) in the words of the Imam, the manifestation of verses in the Imam's biography (Sīrah), theological teachings and explanation of doctrinal teachings, jurisprudential narrations (aḥādīth, discourses), moral, educative and guidance (directional) hadiths. It is noteworthy that the present research is not in the position of enumerating the number of Imam Sajjad's interpretive narrations in Sunni sources, but seeks to decipher the types and methods of Imam's interpretation in them. Another issue raised in this article is the expression of Imam Zin al-Abedin's interpretive methods; these include: Interpretation of Qur'an to Qur'an, Qur'an interpretation of the Sunnah, word commentary, expression of the occasions of revelation, Meccan and Madani, explanation of conciseness (concise, briefs), absolutes limitation (restriction, delimitation), general allocation (particularization), use of conformity in interpretation and other principles of Qur'anic studies. Also, some of the narrations of Imam Sajjad have been issued in the conditions of Taqiyya (literally "fear"), which he has dealt with in this article.

    Keywords: (Imam Sajjad, Commentary (interpretative) narrations, Tafsīr (Commentary), the people of the sunnah (ahl -e- Sunnat, Sunnis
  • Mohammad Hasan Rabani, Seyyed Aliasghar Hosseani, Javad Moein * Pages 93-116

    Verse 24 of surah An-Nisā (the Women chapter), which is referred to as the verse "Mut'a", deals with the issue of temporary marriage. The different doctrinal and jurisprudential views of Shiites and Sunnis have caused differences in the interpretation of this verse. Well-known Imami scholars and jurists have accepted the legitimacy of the mut'a and ruled that it is permissible, while this legitimacy is disputed in the view of the Sunnis. How a jurisprudential ruling is understood and deduced from a verse has a very important role in accepting or not accepting that ruling. The mentioned verse is one of the jurisprudential verses that has been considered by commentators, including the late Allameh Tabataba'i, from whom they have taken and deduced rulings on mut'ah. The present article, while examining the interpretation of the verse based on the interpretive principles of Allameh, analyzes and explain how they use topics such as "lexicography, cause of revelation, narration, principles of jurisprudence, recitation, abrogation" in the field of proving the permissibility and acceptability of mut'ah.

    Keywords: Allameh Tabataba'i, Basics, Verse of Mut'a, Tafsīr (Commentary), Jurisprudence, Abrogation
  • Hossein Elahi Zadeh, Marzieh Rostamian * Pages 117-139

    Dealing with natural education (innate cultivation) and its components, due to its valuable and superior position in all Abrahamic religions, seems important and necessary. Therefore, in the present study, after introducing nature and expressing its distinction with similar concepts such as nature, instinct and soul (psyche), the important role of monotheism and faith in the fertility of nature has been explained and in order to apply the stated theoretical principles, the important components of religious-natural education (cultivation), based on the narrations of the Imams, have been stated that after calculating the natural components, it can be said that the components of religiosity are the ones that demand a special human nature from man. Of course, it must be perfectionist and in order to become a vicegerent of God and the most important obstacles to the flourishing of nature are negligence and worldliness (secularism), which are two factors that not only plague the lives of theologians of the divine religions, but also threaten all human societies.

    Keywords: Nature, Education (cultivation), Religions, Faith, Components, obstacles of education (cultivation)