فهرست مطالب

نشریه طبیعت ایران
سال پنجم شماره 4 (پیاپی 23، مهر و آبان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/13
  • تعداد عناوین: 19
|
  • عادل جلیلی* صفحه 3

    ساختار مناسب داشتن ساختار مناسب برای مدیریت محیط های طبیعی، یک موضوع بحث برانگیز و دایمی بین تصمیم گیران و تصمیم سازان منابع طبیعی کشور است. در این بحث ها عمده همگرایی ها به سمت داشتن یک ساختار مستقل و کارآمد است و بعضا عنوان وزارت منابع طبیعی و محیط زیست به صورت مستمر به گوش می رسد. حال سوال اساسی این است که دنبال چه نوع ساختاری باشیم و یا اصلا صرف تمرکز روی ساختار می تواند در جهت گیری های مدیریت منابع طبیعی موثر و کارساز باشد: 1-   داشتن یک ساختار کارآمد در مدیریت محیط های طبیعی کشور اجتناب ناپذیر است و این کارآمد بودن ارتباطی هم به مستقل بودن و یا نبودن آن ندارد و شاید بخش عمده این گرایشات به داشتن تشکیلات مستقل، ناشی از ضعف های ساختار داخلی و محتوای راهبردی و عملیاتی سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری کشور باشد.

  • مهردخت نجف پور نوایی*، فاطمه سفیدکن صفحات 7-20

    کشور ما از نظر تنوع گیاهی بخصوص از نظر گیاهان دارویی، جایگاه مناسبی در جغرافیای گیاهی جهان دارد. حدود 2 هزار گونه ازگیاهان بومی ایران دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای و آرایشی و بهداشتی می باشند، لذا مطالعه و تحقیق درباره ویژگی های گیاهان دارویی و اثر درمانی آنها و ترکیب های با ارزش دارویی ضروری و قابل توجه است. از یک طرف، طب سنتی مبتنی بر طبیعت ومتکی بر اصول و نظرات علمی و مشاهدات و تجربیات چند هزار ساله وجود دارد که در متون ارزشمندی مانند کتاب قانون ابن سینا ثبت و ضبط شده اند و می توان با رجوع به آنها دیدگاهی نسبت به برخی گیاهان پیدا کرد واز طرف دیگر منابع روز دنیا در خصوص اثبات اثرات دارویی گیاهان و یا مواد موثره خاص آنها در شرایط آزمایشگاهی و مطالعات حیوانی وجود دارد که انتخاب گیاهان را برای مطالعه و استفاده از خواص دارویی آنها ساده تر می کند.

  • جواد معتمدی*، عادل جلیلی، حسین ارزانی، مرتضی خداقلی صفحات 21-44

    مراتع کشور با توجه به تنوع گسترده اکولوژیکی و رویشگاهی، بخش عمده گونه های گیاهی، جانوری و سایر میکروارگانسیم ها را در خود جای داده است. در عین حال، این اکوسیستم ها، به شدت شکننده بوده و در معرض خطر تبدیل به رویشگاه های تخریب شده و بیابانی قرار گرفته است. بخش عمده ای از مراتع در ایران، تحت سیطره اقلیم های بیابانی، خشک و نیمه خشک قرار دارد و با تجربه تغییر اقلیم، گرم شدن کره زمین و از همه بالاتر، ظهور پدیده خشکسالی ممتد، در معرض تغییرات اساسی است. کاهش تولید، پایین آمدن حالت ارتجاعی و ظرفیت بازسازی، انقراض گونه ها و جابجایی مرز جوامع گیاهی، از جمله این تغییرات هستند. در چنین شرایطی، بهره برداری از این اکوسیستم ها از طریق چرای دام، تغییر کاربری، توسعه بهره برداری از معادن و تاثیرگذاری سایر برنامه های عمرانی و توسعه ای، به دلیل کم توجهی به مسایل محیط زیستی، زمینه تخریب و زوال کامل این رویشگاه ها (شکل1) را فراهم می کند و بستر مناسب برای بیابان زایی و تولید ریزگردها، به وجود می آید (جلیلی، 1396الف).

  • علی محبی* صفحات 45-47

    اجاره دهی مراتع از گذشته های دور در بین مالکین و دامداران رایج بوده است. مراتع عرفا ملک خان، ایل خان یا ایل بیگ ها محسوب شده و بهره بردای از آنها در ازاء دریافت حق علف چر در قالب تشکیلات و نظام ایلیاتی، میان واحد های خویشاوندی کوچکتر تقسیم می گردید. نظارت دستگاه های رهبری ایلات نیز از طریق سلسله مراتب ایلی صورت می گرفت تا از مراتع استفاده صحیحی به عمل آید (معین الدین و علیزاده، 1378). اسکان اجباری عشایر (تخته قاپو کردن عشایر)  با اهداف سیاسی، بتدریج زمینه را برای مدیریت مرتع بر اساس پروانه های چرا با هدف اعمال قانون مالکیت دولت و حذف پرداخت حق علفچر از سوی دامداران به مالکین قبلی را  بعد از سال 1320 فراهم نمود. ورود دانش نوین مرتعداری از خارج و ظهور افکار روشن فکر در امر مدیریت مراتع نیز مزید بر علت شد  تا در اوایل دهه 40 شمسی  بعد از ملی شدن جنگلها و مراتع کشور با مصوبه ای از هییت وزیران، دریافت پروانه توسط بهره برداران ذیحق الزامی گردد. در شرایط کنونی  نیز شناسنامه مرتع مبنای مدیریت مراتع فاقد طرح مرتعداری محسوب می گردد (محبی ، 1397 الف).

  • عباس قمری زارع*، فرهاد اسدی، آناهیتا شریعت، پدرام غدیری پور، لیلا میرجانی صفحات 49-57

    تنوع گیاهی با سرعت بی‏سابقه‏ای از بین می‏رود. در نتیجه اکوسیستم ها با مخاطرات زیادی روبرو هستند. حدود یک سوم از گونه‏های گیاهی جهان به دلایلی از جمله: بهره برداری و برداشت بیش از حد و بی رویه، آلودگی های محیط زیست، شهرنشینی، تغییرات کاربری اراضی، تغییرات جهانی آب و هوا و کشت گونه ‏های مهاجم با خطر انقراض روبرو هستند. تامین بذر و نهال مرغوب اولین نیاز برای احیاء عرصه های طبیعی است. باغ‏ های گیاه ‏شناسی نقش مهمی در توسعه و حفظ گونه‏ های گیاهی بر عهده دارند. درصد جوانه‏ زنی بذرهای جمع ‏آوری شده از باغ گیاه شناسی ملی ایران (100%) 46% تا 65% بیش از بذرهای عرصه های طبیعی از سه منطقه طبیعی در استان مازندران بود. پایه های سفیدپلت کاشته شده در باغ گیاه شناسی برای رشد و نمو و تولید نتاج برتر از پایه های موجود در عرصه های طبیعی بود. لیکن به خاطر حفظ تنوع ژنتیکی در عرصه های جنگلکاری و محدودیت تنوع و کمی تعداد پایه های سفیدپلت در باغ گیاه شناسی ملی ایران باید از پایه های موجود در همه رویشگاه ها و یا از باغ بذر سفیدپلت در آینده برای جنگلکاری استفاده گردد.

  • یونس رستمی کیا*، مصطفی خوشنویس، اللهوردی محمدی، دولت محمدی، حمید محمدی صفحات 59-69
    درخت گردو (Juglans regia L.) در ایران به صورت بومی یا دست کاشت در بیشتر استان های کشور حضور دارد. این پژوهش با هدف شناسایی و ثبت درختان کهن سال گردو در استان اردبیل اجرا شد. با گردآوری اطلاعات، استفاده از منابع محلی و عزیمت به نواحی مختلف استان 15 اصله درختان کهن سال گردو مکان یابی و اندازه گیری شد. نتایج نشان داد میانگین قطر برابر سینه درختان 6/131 سانتی متر ، ارتفاع کل 55/11 متر و تاج پوشش آنها به ترتیب 94/133 متر مربع است. درختان کهن سال شناسایی شده از دامنه ارتفاعی 1038 تا 1722 متر از سطح دریا و به طورعمده در مناطق مسطح پراکنش دارند. همه این درختان در باغ های قدیمی استان به منظور بهره برداری از محصولی که دارند کشت شده اند. با توجه به مشخصه های رویشی و قدمتی که این درختان کهن سال دارند، می توان ضمن حفاظت کامل از این درختان با ایجاد ذخیره گاه های ژنتیکی به تولید و تکثیر نهال آنها مبادرت کرد.
  • الهام فخیمی*، حسین ارزانی، جواد معتمدی صفحات 71-81
    برای بهره برداری اصولی از مراتع، محاسبه صحیح ظرفیت چرا، از اهداف اساسی مدیریت مرتع محسوب می شود. در این پژوهش، ظرفیت چرای کوتاه مدت و بلندمدت مراتع جنوب غربی تفت، محاسبه و با روش رایج تعیین ظرفیت چرا در طرح های مرتع داری، مقایسه شد. برای این منظور، چهار رویشگاه در جنوب غربی تفت، انتخاب شد و ضمن اندازه گیری تولید علوفه گونه های مورد چرای دام، مقادیر دیگر فاکتورهای موثر در محاسبه ظرفیت چرا نظیر؛ کیفیت علوفه گونه ها و کلاس خوشخوراکی آن ها، حد بهره برداری مجاز رویشگاه ها و نیاز انرژی متابولیسمی روزانه دام غالب چرا کننده در مرتع، اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که ظرفیت چرای محاسبه شده به روش رایج در طرح های مرتع داری (1816 واحد دامی)، بیشتر از ظرفیت چرای کوتاه مدت (1367 واحد دامی) و بلندمدت (1030 واحد دامی) بود. این اختلاف، ناشی از عدم توجه به عوامل موثر در محاسبه ظرفیت چرا در طرح های مرتع داری است. این مسیله، سبب وجود دام مازاد شده که چرای مفرط و در نهایت تخریب مرتع را در پی دارد. بنابراین بهتر است برای محاسبه ظرفیت چرا، علاوه بر کمیت علوفه، کیفیت علوفه و نیاز انرژی متابولیسمی معادل واحد دامی چرا کننده در مرتع نیز در نظر گرفته شود. ضمن اینکه بجای یکسال اندازه گیری تولید، توصیه می شود که تولید دراز مدت مرتع، مبنای محاسبه ظرفیت چرا قرار گیرد تا تعادل دام و مرتع حفظ شده و از هدر رفت علوفه در ترسالی ها یا چرای بیش از حد دام در خشکسالی ها، جلوگیری شود.
  • حبیب الله رحیمی*، سید رضا صفوی، بیتا سیاوش، نسترن جلیلیان، مصطفی نعمتی پیکانی صفحات 83-89

    فلور گلسنگ در ایران، به لحاظ تنوع آب و هوایی، زمین شناسی و توپوگرافی فراوان، بسیار غنی بوده و از بیابان های خشک تا جنگل های سرد مناطق کوهستانی گسترده است و هنوز در مناطق زیادی از کشور، ناشناخته مانده و شامل بسیاری از گونه های جدید و یا نادر می باشد. گلسنگ ها ارگانیسم های همزیستی هستند که از یک بخش قارچی  (Mycobiont)  و یک بخش فتوسنتز کننده (Photobiont)  تشکیل شده اند که بخش فتوسنتز کننده ممکن است یک گونه جلبک سبز یا گونه ای سیانوباکتری باشد، در واقع، گلسنگ ها قارچ های تخصص یافته ای هستند که جلبک ها به عنوان منبع تامین غذای آنها بکار می آیند. گلسنگ ها بر روی بستر های رویشی بسیار متنوعی رشد و نمو می کنند و از اهمیت زیست محیطی زیادی برخوردار هستند. جمع آوری و شناسایی گلسنگ های استان کرمانشاه در راستای پروژهای ملی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و با هدف شناسایی و تهیه لیست گونه های گلسنگ استان کرمانشاه، از سال 1390 در دو فاز 4 ساله، به اجراء درآمد. در مدت اجرای این پروژه ها، به 109 منطقه جغرافیایی مختلف در محدوده 13 شهرستان استان کرمانشاه، مراجعه و تعداد 448 نمونه گلسنگ، جمع آوری گردید. بر اساس نتایج شناسایی نمونه های گلسنگ، 48 گونه گلسنگ در قالب 33 جنس و 15 تیره، برای استان کرمانشاه شناسایی گردید.

  • احمد رحمانی* صفحات 91-107

    موضوعی که در این شماره نشریه طبیعت ایران مورد بحث قرار میگیرد نقش بانک های ژن در حفظ ذخایر ژنتیکی کشور است. حفاظت از ذخایر ژنتیک ، حفاظت از سرمایه ملی است و تمام کشورهای دنیا روی این موضوع حساس هستند و اقدامات مختلفی را انجام میدهند. باتوجه به تغییراتی که در طبیعت در حال وقوع است از جمله تغییر اقلیم و تغییر کاربری اراضی، ذخایر ژنتیکی گیاهی ما در معرض خطر بوده و ممکن است برخی گیاهان را در طبیعت از دست بدهیم. برای حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی کشورهای مختلف  تدابیری اندیشیده و راه کارهایی را پیش گرفته اند، یکی از آنها حفظ اندامهای گیاهای در بانکهای ژن است. هدف ما از گفتگو در مورد بانکهای ژن این است که اهمیت بانکهای ژن، اقدامات صورت گرفته در مورد بانکهای ژن گیاهی در کشور و چالشها و مشکلات پیش رو را بررسی کرده و راهکارهای لازم برای حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی را مورد بحث قرار دهیم.

  • پریسا پناهی*، لیلا کریمی، نادیا کمالی، جلال حسن نژاد صفحات 111-127
    ذخیره گاه جنگلی خمبی بخشی از آثار بجامانده از جامعه ارس (Juniperus excelsa) استان خراسان شمالی است که با هدف جلوگیری از نابودی کامل آن در سال 1381 به عنوان ذخیره گاه جنگلی انتخاب و از سال 1384 قرق شد. گونه ای از لاله واژگون به نام Fritillaria raddeana Regel که به دلیل داشتن گل های زردرنگ از سایر گونه های این جنس در کشور متمایز می شود در ذخیره گاه خمبی وجود دارد. این رویشگاه در دل جنگل های پراکنده ارس واقع شده و در فروردین ماه همزمان با شروع گل دهی لاله های واژگون مناظر بسیار زیبا و بی بدیلی را ایجاد می کنند که مورد بازدید بسیاری از طبیعت گردان قرار می گیرد. این ذخیره گاه دارای بیش از 60 گونه گیاهی و 65 گونه جانوری است. با توجه به تخریب رویشگاه های ارزشمند لاله واژگون در استان خراسان شمالی طی سالیان گذشته، ضروری است ضمن درنظر گرفتن تمهیدات لازم برای حفاظت هرچه بیشتر آن، فرهنگ سازی و افزایش آگاهی مردم نسبت به این گونه باارزش نیز مورد توجه قرار گیرد.
  • عادل جلیلی*، مصطفی جعفری صفحه 128

    1-  تیوری های تغییر اقلیم در ابعاد مختلف قابل بررسی می باشند. بخشی از آنها به مبانی نظری تغییرات اقلیمی ارتباط دارند. این مبانی مبتنی بر اصول علمی هستند که صحت قطعی وقوع بعضی از پدیده ها را بیان می دارند و یا مورد بحث و چالش قرار می دهند. مبانی نظری طرح شده بر اصولی قرار گرفته اند که علوم و دانش بشری تا کنون به آنها دست یافته است. بخشی از این مبانی نظری بر روی یک موضوع و یا پدیده خاص تمرکز پیدا کرده اند و برخی دیگر چند موضوع مرتبط و پیوسته را از نظر مفهومی پوشش می دهند. مخالفین و موافقین با مبانی نظری مرتبط با تغییر اقلیم، می بایست اصول علمی مورد استناد در این مبانی را، شالوده و اساس نظرات خود قرار دهند، تا مبتنی بر معیار ها و شاخص های پذیرفته شده علمی، قابلیت قضاوت منطقی را برای دانشمندان و علاقمندان به علوم فراهم نماید. 2- طبق معمول پیرو فراخوان جذب هیات علمی، دو سهمیه برای موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور از طرف وزارت علوم منظور شده بود. حدود 34 نفر برای این دو پست متقاضی شده بودند که بعد از بررسی از نقطه نظر ضوابط اعلام شده جذب، 26 نفر به مصاحبه دعوت شدند. طبیعی است که انتخاب دو نفر از بین این 26 نفر کار بسیار سختی بود. در حین مصاحبه، موقعیت علمی، اجتماعی و شخصیتی این افراد، انعکاس وضعیت جوانان تحصیل کرده این نسل بود. اغلب با زحمات زیاد این مسیر طولانی تحصیل را طی کرده بودند و در این مسیر، سرمایه کشور، خانواده و از همه مهم تر بهترین دوران عمرشان را هزینه کرده بودند.  بیشتر آنها جوانان با سواد و توانمندی بودند و با اشتیاق تمام تلاش داشتند آموزه های علمی خود را نمایان کنند. سن آنها بین 33 تا 39 سال بود. بجز دو تا سه نفر، سایرین مجرد بوده و تشکیل خانواده نداده بودند و در عین حال که خیلی با انگیزه نشان می دادند ولی هاله ای از نگرانی و ناامیدی در چهره و کلام آنها قابل مشاهده بود.

  • شاهرخ جباری ارفعی* صفحات 131-136

    شادروان محمد پیرصوفی املشی در 23 آبان سال 1349 در شهر شیراز در خانواده ای متوسط دیده به جهان گشود و در 14 خرداد 1399 ناباورانه و بر اثر بیماری منحوس کووید 19 (کرونا) جان به جان آفرین تسلیم نمود. وی دوران دبیرستان را در سال 1367 با اخذ دیپلم تجربی در دبیرستان شهدای شیراز با موفقیت پشت سر گذاشت. ایشان سال بعد در رشته ی جنگلداری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان پذیرفته شد و در سال 1372 دوره کارشناسی را به پایان رساند. پیرصوفی دوره کارشناسی ارشد را در رشته ی مهندسی منابع طبیعی- جنگلداری در دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد و در سال 1377 این دوره را هم با موفقیت پشت سر گذاشت.  تقدیر چنین بود که زنده یاد پیرصوفی، در حالی که آماده ارایه رساله دکترای خود بود؛ در سن 50 سالگی دیده از جهان فروبندد و خانواده، دوستان، همکاران و جامعه جنگلبانی کشور را در غمی بی انتها فرو برد. وی در تاریخ 17 خرداد ماه در آرامگاه دارالرحمه شهر شیراز به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش همواره گرامی باد.

  • محمود بیدارلرد*، زیبا جم زاد، عادل جلیلی صفحات 137-143

    جایگاه حفاظتی گونهPaeonia wendelboi  بر اساس معیارهای اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) بررسی شد. این گونه انحصاری در استان گیلان و محدوده مرز بین استان های گیلان و اردبیل یافت می شود و در واریزه ها و صخره های بالاتر از دارمرز جنگل هیرکانی می روید. این گیاه با اندازه کوتاه و گل های زرد از دیگر گونه های این جنس در ایران تشخیص داده می شود. طی بازدیدهای انجام شده، شاخص هایی مانند تعداد رویشگاه ها، میزان حضور (EOO)، سطح تحت اشغال (AOO) و تعداد افراد بالغ در جمعیت این گونه بررسی شدند. به طوری که این گیاه با چهار جمعیت جدا افتاده و حدود 124 پایه بالغ، میزان حضور 1550 کیلومتر مربع و گستره حضور یک کیلومتر مربع در گروه گیاهان در بحران انقراض (CR) قرار می گیرد. تخریب زیستگاه و برداشت به عنوان گیاه زینتی از عوامل تهدید کننده این گونه هستند. پیشنهاد می شود برای حفاظت بهتر، این گونه نادر به عنوان اثر ملی طبیعی معرفی شود.

  • آزاد رستگار*، زیبا جم زاد، عادل جلیلی، حسین معروفی، هیوا قادری صفحات 145-150

    گونه شبدر کردستانی S.Yousefi, Assadi & Ghaderi Trifolium kurdistanicum گیاهی علفی و متعلق به خانواده Fabaceae است. این گونه بومی استان کردستان است و در رویشگاهی بسیار محدود در ارتفاع 2600 متری از سطح دریا در کوه های روستای بندول از توابع مریوان می روید. جایگاه حفاظتی این گونه بر مبنای مولفه های اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) در طبقه Critically Endangered یا «در بحران انقراض»  قرار می گیرد. اگرچه ایزوله بودن شبدر کردستانی فاکتور مهمی در حفظ و بقای این گونه تلقی می شود ولی بزرگ ترین مانع برای گسترش جمعیت های آن نیز به شمار می رود. ریزش های مهیب سنگلاخی و عدم پایداری خاک رویشگاه این گونه از تهدیدات جدی بقای آن محسوب می شوند. مهم ترین راهکار حفاظت از این گونه کمک به تکثیر آن از طریق بذر گیری و بذرپاشی در سایر رویشگاه های مشابه در کوه های اورامان است که نیازمند اعتبار و نیروی انسانی کارآمد است. همچنین می توان در باغ های گیاه شناسی و مزارع تحقیقاتی نیز آن را تکثیر و از انقراض آن جلوگیری نمود.

  • مریم معصوم تمیمی* صفحه 151

    چرا حضور گیاهان و جانوران در برخی مناطق پررنگ و در برخی دیگر کم رنگ است؟ این پرسش بزرگ ترین سوال مطرح شده در علم زیست شناسی است. درک چگونگی تکامل و گسترش گونه ها و غنای بیشتر آنها در برخی مناطق، کلید شناسایی و حفاظت از دنیای پیرامون است. در مطالعه ای جدید، دانشمندان زندگی گیاهان را در کوه های هنگ دوان چین (Hengduan)، هیمالیا و چینگ های-تبت (Qinghai-Tibet) بررسی کردند. آنها با استفاده از DNA در شناسایی شجره نامه گونه های گیاهی، ردپای رشته کوه های شکل گرفته در 30 میلیون سال پیش و باد و باران های موسمی پس از آن را در تنوع گیاهی امروز این منطقه یافتند. این پژوهش یک نمونه مشخص از چگونگی تاثیر تغییرات آب و هوا و محیط بر زندگی روی کره زمین است.  ری (Ree) در این تحقیق، گیاهان در حال رشد مناطق کوهستانی را در ارتفاعات هنگ دوان در جنوب غربی چین بررسی کرد. از نظر او این منطقه به نسبت کوچک، به عنوان بخش فوق العاده جالبی از جهان و پناهگاه یک سوم کل گونه های گیاهی چین است. در کوهستان هنگ دوان مناظر زیبایی از جنگل های مخروطی، نهرهای خروشان، دره های ناهموار و علفزارهای مملو از گیاهان وحشی به چشم می خورند.

  • جلال هناره خلیانی* صفحه 152

    بر اساس گزارش مروری محققان فدراسیون ملی حیات وحش ایالات متحده آمریکا (National Wildlife Federation)، ارزش های حفاظتی طبیعت و تاثیر زیرساخت های سبز در مقابله با مخاطرات طبیعی از جمله تغییرات اقلیمی از زیرساخت های سازه ای بسیار بیشتر است. در طول دو دهه اخیر مطالعات ارزیابی و کمی سازی اثربخشی زیرساخت های طبیعی روی سیل ها، طوفان ها، آتش سوزی ها و سایر بلایای طبیعی بر این موضوع تاکید دارند که اکوسیستم های طبیعی از جمله تالاب ها، دشت های سیلابی، کوهستان ها و جنگل ها در کنار سایر سودمندی های اقتصادی، فرهنگی و معنوی برای جامعه در کاهش ریسک مخاطرات طبیعی نیز اثربخشی فراوانی داشته اند.

  • پروین صالحی شانجانی صفحه 153

    جلبک های سبز موجودات فتوسنتزکننده ای هستند که بیشتر در دریاچه ها و برکه ها زندگی می کنند. آنها نیز، مانند بیشتر موجودات، یک ریتم سیرکادین یا ساعت بیولوژی برای درک شب و روز دارند که فعالیت های فتوسنتزی روزانه آنها را تنظیم می کند. گروهی از محققان دانشگاه ناگویا Nagoya ژاپن، مکانیسم درک شب از روز جلبک های سبز را کشف کردند. این یافته ها در مجله PLOS Genetics به چاپ رسید. گروهی متشکل از تاکویا ماتسوTakuya Matsuo  از مرکز تحقیقات ژن و همکارانش در دانشگاه ناگویا با استفاده از گونه ای از جلبک های سبز آب شیرین به نام Chlamydomonas reinhardtii مطالعاتی را در مورد ساعت بیولوژی جلبک ها انجام دادند. ماتسو می گوید: «ما پیش از این دریافته بودیم که ژنی به نام ROC75 در ساعت بیولوژی جلبک  C. reinhardtii نقش دارد.»

  • یونس عصری* صفحات 155-160

    مراتع سطح قابل توجهی از اراضی کشور را به خود اختصاص می دهند که دارای فلور غنی با گونه های بسیار باارزش از نظر علوفه ای و حفاظتی هستند. براساس تعریفی که توسط انجمن مرتعداری ایران در سال 1383 ارایه شده است، مرتع زمینی است اعم از کوه و دامنه و یا زمین مسطح با پوششی از نباتات طبیعی خودرو که پوشش گیاهی آن علفی، بوته ای، درختچه ای و یا به صورت پراکنده دارای درخت بوده و به عنوان منبع تولید غذا برای دام اهلی و حیات وحش و یا سایر مواهب طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. از سالیان پیش به دلیل بهره برداری های نامناسب و تخریب محیط زیست و درنتیجه فشارهای وارده بر عرصه های مرتعی کشور، پوشش گیاهی این رویشگاه ها در معرض آسیب جدی قرار گرفته است و بسیاری از گونه های علوفه ای مرغوب در معرض خطر انقراض قرار دارند. برای رسیدن به تولید بهینه و بهره برداری پایدار، افزایش کمی و کیفی پوشش گیاهی از مهم ترین اهدافی است که در مدیریت مرتع دنبال می شود، زیرا با افزایش پوشش گیاهی، افزایش تولیدات مرتع، حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش و جابجایی آن، افزایش بیشتر نفوذ آب در مرتع و بهبود شاخص های اساسی، پایداری اکولوژیکی تضمین می شود.

|
  • Mehrdokht Najafpour Navaei *, Fatemeh Sefidkon Pages 7-20
  • Javad Motamedi *, Adel Jalili, Hosein Arzani, Morteza Khodagholi Pages 21-44
  • Ali Mohebbi * Pages 45-47
  • Abbas Ghamari Zare *, Farhad Asadi, Anahita Shariat, Pedram Ghadiripour, Leila Mirjani Pages 49-57

    Plant diversity is disappearing at an unprecedented speed. As a result, ecosystems face many risks. About one-third of the world's plant species are endangered for reasons such as over-exploitation, environmental pollution, urbanization, land-use change, global climate change, and cultivation of invasive species. Supplying good seeds and seedlings is the first need to revitalize natural areas. Botanical gardens play an important role in the development and conservation of plant species. The germination percentage of seeds collected from the National Botanical Garden of Iran (100%) was 46% to 65% higher than the seeds of three natural areas in Mazandaran province. Planted Populus caspica trees in the botanical garden for growth and regeneration were superior to those found in natural areas. However, regarding the limited diversity of Populus caspica in the National Botanical Garden of Iran, the individuals of Populus caspica from natural habitats or seed orchards should be used for reforestation to preserve genetic diversity in the reforestation areas.

  • Younes Rostami Kia *, Mostafa Khoshnevis, Allahverdi Mohammadi, Dolat Mohammadi, Hamid Mohammadi Pages 59-69
    Walnut (Juglans regia) is native to Iran and is being planted in most provinces of the country. This study was performed to identify and record the walnut long-lived trees in the Ardabil province. By collecting information, using local resources, and visiting different parts of the province, 15 walnut long-lived trees were investigated. According to the results, the average diameter at breast height was 131.6 cm, the total height was 11.55 m, and the crown cover was 133.49 m2. The long-lived trees were generally distributed in an altitude range between 1038-1722 m.a.s.l. All of these trees have been planted in the province's old gardens to exploit its product. Regarding growth characteristics and age of long-live trees, while fully protecting these trees, it is possible to produce and propagate their seedlings by creating genetic reserves.
  • Elham Fakhimi *, Hosein Arzani, Javad Motamedi Pages 71-81
    For the proper use of rangelands, the correct calculation of grazing capacity is one of the main goals of rangeland management. In this study, the short-term and long-term grazing capacity of Taft southwestern rangelands were calculated and compared with the common method of determining grazing capacity in rangeland projects. For this purpose, four habitats were selected in the southwest of Taft, and while measuring the forage production, other factors influencing the grazing capacity such as forage quality and their class of palatability, the allowable use of habitats, and the daily metabolic energy needs of the predominant grazing livestock were measured. The results showed that the grazing capacity calculated in the common method (1816 animal units) was more than the short-term (1367 animal units) and long-term grazing capacity (1030 animal units). This difference is due to the lack of attention to the factors influencing the calculation of grazing capacity in rangeland projects. This has led to overgrazing and eventually destruction of rangelands. Therefore, to calculate the grazing capacity, besides forage quantity, it is better to consider the forage quality and the metabolic energy requirement equivalent to the grazing livestock unit in rangelands. Instead of measuring production in one year, it is recommended that long-term rangeland production be the basis for calculating grazing capacity to maintain livestock and rangeland balance and prevent forage loss in wet years or overgrazing in droughts.
  • Habibollah Rahimi *, Seid Reza Safavi, Bita Siavash, Nastaran Jalilian, Mostafa Nemati Peikani Pages 83-89

    Lichen flora is very rich in Iran in terms of climate diversity, geology, and topography, and ranges from deserts to cold forests in mountainous areas and still has remained unknown and includes many new or rare species. Lichens are symbiotic organisms composed of a fungal part (Mycobiont) and a photosynthetic part (Photobiont). The photobiont may be green algae or cyanobacterial species. In fact, lichens are specialized fungi that algae serve as their food source. Lichens grow on a wide variety of growing platforms and are of great environmental importance. Collection and identification of lichens in Kermanshah province has been implemented since 2011 in line with the national projects of the Research Institute of Forests and Rangelands with the aim of identifying and preparing the list of lichen species. Altogether 109 geographical locations in the province were visited during the study and 448 specimens of lichens were collected. According to the results, 48 species of lichens, belonging to 33 genera and 15 families, were identified.

  • Parisa Panahi *, Leila Karimi, Nadia Kamali, Jalal Hasan Nejad Pages 111-127
    The Khombi Forest reserve area is a part of the remnants of Juniperus excelsa community in North Khorasan province, selected as a forest reserve in 2002 to prevent its complete destruction and protected since 2005. There is a unique species of Fritillaria called F. raddeana Regel in this habitat, which is different from other species of this genus in the country due to its yellow flowers. This habitat is located in the heart of the Juniper forests, and simultaneously with the flowering of F. raddeana in April, creates very beautiful landscapes visited by many ecotourists. The reserve includes more than 60 plant species and 65 animal species. Due to the destruction of valuable habitats of F. raddeana in North Khorasan province over the past years, it is necessary to consider the measures needed to further protection of habitats and increase public awareness of this valuable species by authorities.
  • Shahrokh Jabbari Arfaei * Pages 131-136
  • Mahmood Bidarlard *, Ziba Jamzad, Adel Jalili Pages 137-143

    The conservation status of Paeonia wendelboi was defined according to the categories and criteria of the International Union for Conservation of Nature (IUCN). This species is restricted to Gilan province and the borderline of ​​Gilan and Ardabil provinces. Paeonia wendelboi grows on dry, scree/talus, relatively steep slopes in the mountain region above the Hyrcanian forest tree-line. This plant is characterized by its small size and deep yellow flowers from other Iranian Peonies. In this study, the number of habitats, Extent of Occurrence (EOO), Area of Occupancy (AOO), number of populations, and adult individuals in the population were evaluated. This plant with four isolated populations and about 124 adult plants and an EOO and AOO of 1550 km2 and one km2, respectively, is assigned as a critically endangered (CR) species. Habitat destruction and harvesting are the main threatening factors of this ornamental plant. To protect P. wendelboi, it is suggested to introduce this rare species as a national and natural heritage.

  • Azad Rastegar *, Ziba Jamzad, Adel Jalili, Hosein Maroofi, Hiva Ghaderi Pages 145-150

    Trifolium kurdistanicum S.Yousefi, Assadi & Ghaderi(Fabaceae) is one of the endemic species in the flora of Kurdistan province, distributed in the mountains of Bendol village in the southwest of Marivan. Based on IUCN criteria and categorizes, this species is assigned as Critically Endangered (CR). This species has only one population. Although isolation of the species in a restricted habitat is the main reason for its conservation, it is also the main inhibitor factor for its expansion to create larger populations. Extreme rockfall and soil instability of the habitat of this species are serious threats to its survival. Due to lacking natural corridors for expanding and migration of the species to other similar habitats in the Avroman area, the best ways for such an aim are seeding and sowing in the area that requires sufficient funding and skilled people to be fully familiar with the area and its flora. Botanical gardens and research farms will be other destinations for propagation of this valuable species.

  • Parvin Salehi Shanjani Page 153