فهرست مطالب

نشریه پژوهش اجتماعی
پیاپی 47 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/21
  • تعداد عناوین: 7
|
  • منا قاسمی شال، مجید کفاشی*، رضا علی محسنی صفحات 19-39

    پژوهش حاضر با هدف تحلیل وتبیین جامعه شناختی تاثیر استفاده ازفضای مجازی (تلگرام واینستاگرام)بر گرایش به مدیریت بدن انجام شده است. چهارچوب نظری این پژوهش با توجه به نظریات مک لوهان،هابرماس،گیدنز، بوردیو،مک کامبز وشاو،گافمن،فدرستون،وبلن مورد بررسی قرار گرفت. برای سنجش اعتبار سوالات پرسشنامه از اعتبار صوری (توافق متخصصان) و برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شدکه پایایی آن نیز با 80/0 مورد تایید قرار گرفت. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت و اطلاعات لازم از طریق مصاحبه با نمونه آماری مورد تحقیق بدست آمد. نمونه آماری شامل 360 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی بودند که درشهرشهریار مشغول تحصیلند. برای انتخاب نمونه ها نیز در این تحقیق از روش نمونه گیری خوشه ایی دومرحله ایی وتصادفی ساده استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی وگرایش به مدیریت بدن وشاخص های آن رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی مجازی، سبک زندگی مدرن، مدیریت بدن
  • فاطمه حیدرجماعت، منصور شریفی*، علی بقائی سرابی صفحات 40-63

    مطبوعیت ها بر حسب فرصت هایی که یک شهر می تواند برای شهروندان فراهم سازد تعریف می شود. مطبوعیت ها یکی از ویژگی های پویای بخش فضاهای شهری است که می تواند بستر سلامت شهری را برای توسعه پایدار شهری فراهم سازد. بر همین اساس هدف این مقاله واکاوی نقش مطبوعیت شهری از حیث اجتماعی و فرهنگی بر تمایل به جابجایی مکانی شهروندان در پنج منطقه منتخب شهر تهران است. به همین منظور تعداد 1103 مورد از شهروندان مناطق دو، هفت، ده، نوزده و بیست و یک شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری احتمالی از نوع خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. به منظور تجزیه و تحلیل از نرم افزار SPSS استفاده شده است. برای نشان دادن رابطه میان عوامل جمعیتی و مطبوعیت اجتماعی - فرهنگی از  همبستگی پیرسون و  برای تفاوت کیفی از روش تحلیل عاملی و برای میزان تمایل به جابجایی از رگرسیون لجستیک استفاده شده است. براساس یافته ها، مطبوعیت اجتماعی- فرهنگی شهر توام با همبسته های جمعیت شناختی آن نظیر سن، جنس، تحصیلات، درآمد و طول مدت اقامت در مناطق مورد بررسی دارای همبستگی های معنی دار با سن، تحصیلات، درآمد و رابطه معکوس با طول مدت اقامت در محل سکونت پاسخگویان بوده است. بدین معنی که هرچه  طول مدت اقامت بیشتر باشد تمایل به جابجایی کمتر خواهد بود. نتایج بدست آمده از بار عاملی نشان داد که با افزایش سن ارزش شاخص مطبوعیت افزایش می یابد و میزان اهمیت مطبوعیت در میان گروه های تحصیلی، زنان و مردان، درآمد، متفاوت می باشد. نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد متغیرهای جمعیتی تاثیر معنی دار و مطبوعیت اجتماعی- فرهنگی رابطه معکوس با تمایل به جابجایی افراد در مناطق پنجگانه دارد.

    کلیدواژگان: مطبوعیت شهر، جابجایی مکانی، سلامت شهری
  • سید احمد حسین زاده، فرشته سپهر*، زهره میرحسینی، بهرام پروین گنابادی صفحات 64-82

    هدف از پژوهش حاضر، تحلیل و ارزش گذاری مولفه های اجتماعی دانشنامه نگاری در ایران و بررسی موردی آن در دانشنامه جهان اسلام است. نوع پژوهش حاضر ترکیبی (کیفی و کمی) است؛ در بخش کیفی با تحلیل محتوای متون مرتبط مبادرت به گردآوری عوامل اجتماعی موثر در دانشنامه نگاری شد و در بخش کمی بوسیله پرسشنامه دلفی شده مولفه های مذکور براساس آرای 27 نفر از صاحب نظران در حوزه دانشنامه نگاری، ارزشگذاری و اولویت ندی شدند. ابزار تحلیل اطلاعات در بخش کیفی، نرم افزار «مکس کیو دی ای [1]» و در بخش کمی،  نرم افزار «اس پی اس اس [2]» است. یافته های پژوهش منجر به ارایه 18 مولفه اجتماعی در تولید دانشنامه شد که براساس آرای صاحب نظران ارزش گذاری و اولویت بندی شدند. توجه به موضوع علوم اجتماعی (خاصه تاریخ اجتماعی مسلمانان) و کاربست آن در تولید دانشنامه جهان اسلام موجب تولید مقالات جدید در این موضوع شد بطوری تعداد 1506 مدخل معادل 6 درصد از مدخل های دانشنامه جهان اسلام متعلق به این موضوع است که جزو 8 نتایج جستجوی اول مخاطبان قرارگرفت. نتایج پژوهش حاکی از آنست که به طور کلی، ظهور دانشنامه‏ ها مبین عرضه و تقاضای علمی در جامعه است که نهایتا منجر به تحولات علمی- فرهنگی می‏شود. وجود نظام‏‏های پژوهشی در جامعه‏ می‏تواند زمینه‏ساز تولید دانشنامه باشد. عوامل ایدیولوژیک، مواجهات انتقادی با مطالعات پیشین، تفاوت در دیدگاه‏ و رویکرد در جامعه از عوامل اجتماعی موثر در تولید دانشنامه به‏ شمار می ‏آیند. در قرن اخیر نیز ظهور تخصص‏ها و افزایش کنجکاوی جامعه در باب پدیده ‏های نو‏ظهور، ظهور‏ دانشنامه ‏ها را سبب شده است.

    کلیدواژگان: دانشنامه، علوم اجتماعی، دانشنامه نگاری، مدخل
  • علیرضا نوری زاده، کیانوش هاشمیان* صفحات 84-103

    مقاله حاضر برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان پیش بینی خود تنظیمی هیجانی، براساس سبک های تربیتی والدین و خلق و خوی نوجوانان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است.  جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان متوسطه دوره اول دختر و پسر شهر تهران تشکیل دادند. که بر پایه آمار موجود در سایت آموزش وپرورش شهر تهران،در سال تحصیلی 98- 1397، شامل 494900 نفر بود. براساس جدول مورگان تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای هدفمند، بعنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه های تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی (2006)، سبک های فرزندپروری بامریند (1973) و خلق و خوی باس و پلامین (1984)، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری، از آزمون رگرسیون چندگانه، استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد؛ تنظیم شناختی مثبت هیجان براساس ابعاد خلق و خو، قابل پیش بینی نبود. تنظیم شناختی منفی هیجان، ابعاد خلق و خو، و از میان ابعاد خلق و خو، تنها درماندگی و اضطراب بطور مثبت و معنی داری، آن را پیش بینی نمودند.در تنظیم شناختی مثبت هیجان براساس ابعاد روش های تربیتی، روش تربیتی مقتدرانه بطور مثبت، و مستبدانه بطور منفی و معنی داری آن را پیش بینی کردند.در تنظیم شناختی منفی هیجان براساس ابعاد روش های تربیتی، روش های تربیتی مقتدرانه و سهل گیر بطور منفی، مستبدانه بطور مثبت و معنی داری تنظیم شناختی منفی هیجان را پیش بینی کردند. تنظیم شناختی مثبت هیجان براساس ابعاد خلق و خو و روش های تربیتی قابل پیش بینی بود

    کلیدواژگان: خودتنظیمی، هیجانی، سبک های تربیتی، والدین، خلق و خو
  • اکرم ناصری فر، بهرام بیات*، منصوره نیکو گفتار صفحات 104-126

    امروزه هوشمندشدن ابعاد مختلف زندگی بشر از موضوعات مبتلا به اکثریت جوامع بشری است که مورد توجه فراوان قرار گرفته است در  راستای هوشمندسازی شدن  زنان به عنوان یکی از گروه های اجتماعی و تاثیر گذار در استفاده از تکنولوزی جدید مورد توجه هستند،   در زندگی جمعی شهرها  به دغدغه ای برای ساختارهای مدیریتی تبدیل شده است.در حوزه هوشمند سازی مشارکت مردمی در آن یکی از ضمانت های نیل به موفقیت ارزیابی می شود مشارکت زنان برای دستیابی به توسعه سیاسی و اقتصادی ضروری است. چون موقعیت زنان در جامعه عمیقا تحت تاثیر شرایط و سطوح توسعه در کشورها است، هرچه کشورها توسعه یافته تر باشندمشارکت پذیر تر هستند .. هدف مقاله تبیین تاثیر سرمایه اجتماعی بر مشارکت زنان در هوشمند سازی شهر تهران است که  با روش پیمایش  و با جامعه آماری کلیه زنان 18 سال به بالای مناطق 7 و 8 تهران که در سرای محلات فعال هستند نیز می باشد لذا  با روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 384  نفر انتخاب شده استبرای تبیین نظری موضوع و استخراج فرضیه ها از نظریه های مشارکت، سرمایه اجتماعی، نظریه شبکه ایی بهره گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که متغیرهای شبکه های اجتماعی و سودمند انگاری هم به طور مستقیم و هم به شکل غیر مستقیم بر متغیر وابسته (هوشمندسازی) تاثیر گذار می باشند. متغیر اعتماد اجتماعی فقط به طور مستقیم بر متغیر وابسته (هوشمندسازی) تاثیر گذار می باشد. همچنین تاثیر کل متغیر اعتماد اجتماعی بر متغیر هوشمندسازی شهر برابر 571/0 می باشدو تاثیر کل متغیر شبکه اجتماعی بر متغیر هوشمندسازی شهر برابر 531/0 می باشد.و تاثیر کل متغیر سودمندانگاری بر متغیر هوشمندسازی شهر برابر 479/0 می باشد.

    کلیدواژگان: هوشمند سازی، اعتماد، شبکه های اجتماعی، سرمایه اجتماعی-سودمند انگاری
  • سعید شاکری، حسین ابراهیمی مقدم، خدیجه ابوالمعالی صفحات 128-150
    هدف

    تبیین الگوی رابطه گرایش به داروهای نیروزا براساس خودکارآمدی و تصویر بدنی آن‌ها با میانجی گری انگیزش موفقیت در پدیده اجتماعی ورزش (در بین ورزشکاران بدنساز شهر تهران) می باشد.

    روش

    پژوهش حاضر با توجه به هدف پژوهش در زمره تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش اجرا از نوع همبستگی از نوع الگویابی است. این پژوهش شامل کلیه ورزشکاران رشته بدنسازی باشگاه های شهر تهران در سال 97 بود که به شیوه تصادفی 600 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات عبارتند از پرسشنامه های تصویر بدنی (برون، کش و میولکا)، ادراک از موفقیت (رابرتز و ترشو، 1998)، پرسشنامه خودکارآمدی (شوارزر و جروسالم، 1981) و پرسشنامه گرایش به مواد نیروزا (حبیبی و همکاران، 1395) می باشد. روش تجزیه تحلیل داده های مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS بود و برای آزمون اثر میانجی از روش بارون و کنی استفاده شده است.

    یافته ها

    یافته و نتایج پژوهش نشان دادند که خودکارآمدی و تصویر بدنی با گرایش به استفاده از مواد نیروزا رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. بین تصویر بدنی با انگیزش موفقیت رابطه مثبت و معنی داری دیده شد و بین خودکارآمدی و انگیزش موفقیت رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. همچنین بین انگیزش موفقیت و گرایش به استفاده از مواد نیروزا رابطه منفی و معنی داری وجود ندارد.

    نتیجه گیری

    براساس نتایج پژوهش می توان نتیجه گرفت که انگیزش موفقیت در رابطه بین خودکارآمدی و تصویر بدنی با گرایش به استفاده از مواد نیروزا نقش میانجی ندارد بلکه یک رابطه مستقیم بین خودکارآمدی و تصویر بدنی با گرایش ورزشکاران بدنساز به استفاده از داروهای نیروزا دارد.

    کلیدواژگان: انگیزش موفقیت، تصویر بدنی، خودکارآمدی، گرایش به استفاده از مواد نیروزا
  • شهلا سهرابی *، محبوبه قویدست کوهپایه صفحات 165-185

    هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر پذیرش تبلیغات شفاهی آنلاین و انتقال آن در بین کاربران است. روش تحقیق ترکیبی(کیفی و کمی) است. همچنین از نظر هدف کاربردی، و از نظر شیوه جمع‌آوری داده ها، توصیفی پیمایشی و میدانی است. ابتدا جهت شناسایی عوامل موثر بر پذیرش تبلیغات شفاهی با مرور مطالعات انجام شده و جمع آوری نظرات خبرگان از طریق توزیع سه دور پرسشنامه دلفی، عوامل موثر شناسایی شدند. در این مرحله از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شده و 12 نفر از خبرگان، انتخاب شدند. جامعه آماری مربوط به بخش کمی نیز شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس می‌باشند که با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر به عنوان نمونه تعیین گردیده است. داده های بخش کمی از طریق پرسشنامه با طیف لیکرت جمع آوری شده است. پایایی پرسشنامه، از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و جهت سنجش برازش مدل و روایی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. نتایج بدست آمده از معادلات ساختاری حاکی از این است که رابطه مثبت و معنی داری بین 9 عامل شناسایی شده با پذیرش تبلیغات شفاهی آنلاین و انتقال آن در بین کاربران وجود دارد. همچنین، عامل سودمندی درک شده با 613/0 بیشترین تاثیر و عواطف مثبت با 12/0کمترین تاثیر را نشان داده است. این پژوهش با ارایه یک مدل ترکیبی جامع، براساس نظرات خبرگان، درک مناسبی از عوامل تحت تاثیر قرار دهنده پذیرش و انتقال تبلیغ شفاهی ارایه نموده که در مطالعات گذشته کمتر به آن پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: بازاریابی آنلاین، تبلیغات شفاهی آنلاین، سومندی درک شده، اعتماد
|
  • majid kaffashi* Pages 19-39

    The present study was conducted with the aim of sociological analysis and explanation of the effect of using cyberspace (Telegram and Instagram) on the tendency to manage the body. The theoretical framework of this research was examined according to the theories of McLuhan, Habermas, Giddens, Bourdieu, McCombs and Shaw, Goffman, Federstone, and Veblen. In this research, the effect of cyberspace on the tendency to manage the body has been investigated. Formal validity (experts' agreement) was used to assess the validity of the questionnaire questions and Cronbach's alpha test was used to assess the reliability, the reliability of which was also confirmed with 0.80. After reviewing and studying various topics and perspectives on the effect of cyberspace use on body management tendencies regarding the relationships between variables, 4 different hypotheses were proposed and tested. Data were collected through a questionnaire designed by the researcher and the necessary information was obtained through interviews with the statistical population. Our statistical sample in this study included 360 female high school students who were studying in Shahriar. In order to select the samples, in this research, two-stage cluster sampling and simple random sampling method has been used. The results showed that there is a significant relationship between the use of social networks and the tendency to manage the body and its indicators

    Keywords: Social Network, Life Style, Body Management
  • M. sharifi* Pages 40-63

    The Amenities can be defined in terms of the opportunities that a city provide to its citizens. Amenity is one of the dynamic of urban spaces that can provide the basis of urban health for sustainable urban development.accordingly the purpose of this article is to analyze the role of urban amenity from a social and cultural  point of view of the tendency of citizens to movespatially in five selected areas of Tehran. For this purpose, 1103 citizens of districts two, seven, the, nineteen and twenty-one  Tehran were selected using cluster sampling method. The data collection tool is a researcher-made questionaire. spss software was used for analysis.  Pearson correlation was used to show the relationship between demographic factors and social-cultural amenity factor analysis method and was used for qualitive differences and  logistic regression was used to indicate the tendancy shift. Based on the Findings the social – cultural amenity of the city along with demographic correlations such as age, sex, education, income and length of stay in the study areas have a significant correlation with age, education, income and inverse relationship with the length of stay in the place of residence of the respondents. this means that the longer the stay the less there will be a tendency to move. the results obtained from the factor load showed that the value of the amenity index increases with age and the importance of amenity varies among the educational groups, womaen and men, income.  the results of logistic regression analysis showed that  demographic variables have a significant effect and  and socio- cultural amenity is inversely related to the  tendency of people to move in the five regions .

    Keywords: city amenity, spatial displacement, city health
  • F.Sepehr* Pages 64-82

    The purpose of this study is to analyze and evaluate the social components of encyclopedia in Iran and its case study in the encyclopedia of the Islamic world. In the present research, the combined method (qualitative and quantitative) is used; In the qualitative section, by analyzing the content of related texts, effective social factors were collected in the encyclopedia compilation and in the quantitative section, the components were evaluated, evaluated and prioritized based on the opinions of 27 experts in the field of encyclopedia. The data analysis tool in the qualitative part is the software of "Max. Q.D.A" and in the quantitative part is the "SPSS" software. The findings of the study led to the presentation of 18 social components in the production of encyclopedias that were evaluated and prioritized based on the opinions of experts. Attention to the subject of social sciences (especially the social history of Muslims) and its application in the production of the encyclopedia of the Islamic world led to the production of new articles on this subject so that 1506 entries equivalent to 6% of the entries of the encyclopedia of the Islamic world belong to this topic, so that these entries were among the top 8 search results of the audience. The results of the research indicate that in general, the emergence of encyclopedias indicates the supply and demand of science in society, which ultimately leads to scientific-cultural developments. The existence of research systems in society can pave the way for the production of encyclopedias. Ideological factors, critical encounters with previous studies, differences in views and approaches in society are among the social factors influencing the production of encyclopedias. In the last century, the emergence of specializations and the increase of society's curiosity about new phenomena have led to the emergence of encyclopedias.

    Keywords: : Encyclopedia, Social Sciences, Encyclopedia compilation, Entry
  • Alireza Nourizadeh, Kiyanoosh Hashemiyan * Pages 84-103

    The purpose of the present study was to predict emotional self-regulation based on parenting styles and adolescent temperament. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of this study consisted of first grade male and female high school students in Tehran, which were 494900  students based on the statistics available in Tehran Education site during the academic year 2018-2019 According to Morgan table,384 students were selected by purposeful multistage cluster sampling method. Emotional Self Regulation questionnaires were used by Jijan Garnefsky (2006), Baumrind parenting styles (1973) and Bass and Palamin (1984). Multiple regression was used to analyze the statistical data. The results showed that positive cognitive emotion regulation was not predictable based on temperament dimensions. Negative cognitive emotional regulation was predictable based on temperament dimensions. Among temperament dimensions, only helplessness and anxiety positively and significantly predicted negative cognitive emotional regulation. Positive emotional regulation was predictable based on the dimensions of training methods. The authoritative training method positively and training negatively and significantly predicted positive cognitive emotional regulation. Negative emotional regulation was predictable based on the dimensions of training methods. Authoritative and facilitative training methods negatively, arbitrarily positively and significantly predicted negative cognitive emotional regulation. Positive cognitive emotional regulation was predictable based on temperament dimensions and training methods. The authoritative and authoritative training methods and helplessness significantly predicted positive cognitive emotion regulation. Negative cognitive emotional regulation was predictable based on temperament dimensions and training methods. Authoritative,authoritarian and arbitrarily training methods significantly predicted negative cognitive emotional regulation

    Keywords: Emotional, self-regulation, parenting styles, temperament
  • Saeed Shakeri *, Hossein Ebrahimi Moghaddam, Khadijeh Abualmaali Pages 128-150
    Aim

    The main objective of this study was to explain the Structural Equation Modeling of the relationship between tendency to recreational drugs based on self - efficacy and body image with mediating success motivation in The social phenomenon of sport(among bodybuilders in Tehran).

    Method

    The present study was a type of patterning based on the correlation method according to implementation method and an applied research according to the purpose of research . This research included all athletes of Tehran gymnasiums’ bodybuilders in the year 2018, which 600 sample were randomly selected. The data collection tool was a questionnaire body image (Cash T F, Mikulka P J, Brown ), The Perception of Success Questionnaire (Robert, G. G., Tresure, D. C, 1998), self-efficacy questionnaire (Schwarzer, R., & Jerusalem, M, 1981) and tendency to energy-oriented questionnaire (Habibi and et al., 2016). The data analysis method was Structural Equation Modeling using AMOS software and Baron and Kenny method was used to test the intermediate effect.

    Results

    Findings and the results showed that there is a negative and significant relationship between self-efficacy and body image with a tendency to use recreational drugs. There was a positive and significant relationship between the body image with success motivation and there is a negative and significant relationship between self-efficacy and success motivation

    Conclusion

    The results showed that the success motivation was not mediator in the relationship between self-efficacy and body image with the tendency to use recreational drugs, but a direct relationship between self-efficacy and body image with bodybuilders' tendency to use energy drugs.

    Keywords: success motivation, Body image, Self-efficacy, Tendency to use recreational drugs