فهرست مطالب

پژوهش در حسابداری و علوم اقتصادی - پیاپی 12 (تابستان 1399)

نشریه پژوهش در حسابداری و علوم اقتصادی
پیاپی 12 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/21
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عاطفه جشنی، فرزین خوشکار*، داوود گرجی زاده صفحات 1-10

    هدف اصلی این تحقیق »بررسی رابطه بین محافظه کاری مشروط و سودآوری شرکتها با شرایط اهرمی و سرمایه ای بودن در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1393 تا 1397 می باشد. محافظه کاری مشروط به عنوان متغیر مستقل و سودآوری نرخ بازده دارایی ها به عنوان متغیر وابسته می باشند. اندازه شرکت، اهرم مالی، نسبت اقالم تعهدی و نسبت جریانات نقدی عملیاتی نیز به عنوان متغیرهای کنترل می باشد. نمونه آماری تحقیق شامل 30 شرکت سرمایهای و 86 شرکت اهرمی میباشد. روش گردآوری اطالعات به روش کتابخانه ای و اسناد کاوی صورتهای مالی می باشد. روش آماری تحقیق از روش آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه می باشد. نتایج فرضیه اول نشان داد بین محافظه کاری مشروط و سودآوری در شرکتهای سرمایه ای بورس اوراق بهادار تهران رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. نتایج فرضیه دوم نشان داد بین محافظه کاری مشروط و سودآوری در شرکتهای اهرمی بورس اوراق بهادار تهران رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج مربوط به متغیرهای کنترلی نشان داد بین اهرم مالی و نسبت اقالم تعهدی با سودآوری شرکتهای بورسی تهران ارتباط معکوس و معناداری وجود دارد. بین اندازه شرکت و سودآوری شرکتها رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. در نهایت بین نسبت جریان نقدی عملیاتی و قیمت سهام رابطه معناداری یافت نشد.

    کلیدواژگان: محافظه کاری مشروط، سودآوری، محدودیت مالی، اندازه شرکت، اهرم مالی
  • زهرا شیخی* صفحات 11-25

    اهداف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر توانایی مدیران، رقابت در بازار محصول و حاکمیت شرکتی بر ارزش شرکت و نیز نقش تعدیل کنندگی حاکمیت شرکتی و رقابت در بازار محصول بر رابطه توانایی مدیران با ارزش شرکت میباشد.همچنین دستاورد این پژوهش، افزایش دانش مخاطبین در زمینه عوامل تعیین کننده ارزش شرکت و شناسایی مکانیزم هایی که برآن ها تاثیرگذار می باشند است. در این پژوهش که از نوع توصیفی می باشد به منظور آزمون فرضیات تحقیق، از الگوی رگرسیونی چند متغیره استفادهشده است و همانند شهباز شیخ (2018) ارزش شرکت از نسبت کیوتوبین بدست آمده است و برای اندازه گیری توانایی مدیریت از الگوی ارایه شده به وسیله دمرجیان و همکاران (2012) که مبتنی بر متغیرهای حسابداری است استفاده شده است. همچنین برای بازار محصول از شاخص هرفیندال هیرشمن استفاده شده است و در نهایت برای کارایی نظام راهبری شرکتی از 7 مولفه برای داده های شرکت طی 5 سال اندازه گیری شده است. در این راستا پنج فرضیه تدوین گردید که با استفاده از مدل و روش های آماری تشریح شده و آزمون گردید و در نتیجه میتوان گفت توانایی مدیران بر ارزش شرکت ، رقابت در بازار محصول بر ارزش شرکت و حاکمیت شرکتی بر ارزش شرکت و رابطه بین توانایی مدیران و ارزش شرکت تاثیر دارد. همچنین از آموزن ها اینطور نتیجه گرفته شد که رقابت در بازار محصول بر رابطه بین توانایی مدیران با ارزش شرکت تاثیر ندارد

    کلیدواژگان: رقابت بازار محصول، حاکمیت شرکتی، توانایی مدیران، ارزش شرکت
  • زهره کیا*، نوش آفرین خان زاده صفحات 27-35

    اقتصاد ایران در سالهای اخیر با چالش های بسیاری مواجه بوده است که اوضاع را برای مشاغل گوناگون در سطح خرد و کالن بسیار آشفته کرده است. حال مهمان ناخوانده ای به نام ویروس کرونا به این شرایط آشفته دامن زده و بسیاری از مشاغل را نابود کرده و تعداد زیادی از سازمانها را نیز تا مرز ورشکستگی پیش برده است. در شرایط کنونی اگر تدابیری برای خروج از رکود و ورشکستگی حتمی سازمانها اندیشیده نشود میتواند منجر به یک فاجعه ملی، رکود تورمی در سطوح بسیار بالا، کاهش تولید ناخالص ملی و در نهایت کاهش رشد اقتصادی و فقر شدید گردد. اما تمام این موارد تنها ابعاد قابل اندازه گیری شرایط پس از کرونا را نشان میدهند و ابعاد غیرقابل اندازهگیری بسیاری مانند افزایش آمار افسردگی، خودکشی، طالق و... هستند که هرچند آمار آن تا حدودی قابل ارایه می باشد اما هرگز ارزش این ابعاد و تاثیرات آن در رشد و توسعه اقتصادی کشور محاسبه نمیگردد. با این حال صحبت از این متغیرها در این مقال نمیگنجد و سعی ما بررسی راهکارهای اقتصادی موجود جهت خروج شرکت های هواپیمایی از بحران کرونا می باشد که از جمله این راهکارهای میتوان به ادغام مبتنی بر نظریه بازی ها، مقررات زدایی و تعدیل هزینه ها اشاره کرد.

    کلیدواژگان: شرکتهای هواپیمائی، ویروس کرونا، اقتصاد ایران، مقررات زدایی، ادغام
  • سمیه سالخورده جهانتیغ*، سید علی مفیدی، میثم مهدوی صفحات 37-46

    هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر دستگاه حسابرسی بر کیفیت حسابرسی اطالعات حسابداری و عدم اطمینان اطلاعاتی است. کیفیت حسابرسی بوسیله متغیرهای مشاهده پذیر نوع اظهارنظر حسابرس، اندازه موسسه حسابرسی و دوره تصدی حسابرس اندازه گیری میشود و سنجش متغیر کیفیت اطلاعات حسابداری با استفاده از متغیرهای پایداری سود، کیفیت اقلام تعهدی و ارتباط سود با واکنش سرمایه ذاران انجام میشود. پژوهش حاضر رابطه بین تالش حسابرسی و کیفیت حسابرسی را از دیدگاه فرآیند حسابرسی و نتایج حسابرسی بررسی میکند. نتایج نشان میدهد که تلاش حسابرسی به طور معناداری احتمال تعدیلات اصلاحات حسابرسی را افزایش میدهد، که این موضوع مانع از مدیریت سود مثبت شده و موجب بهبود کیفیت صورتهای مالی حسابرسی شده، میشود. به طور کلی تلاش حسابرسی تاثیر معناداری در صدور اظهار نظرهای حسابرسی اصلاح شده ندارد، اما به احتمال زیاد در صورت فقدان تعدیلات حسابرسی، یک اظهار نظر حسابرسی اصلاح شده صادر میشود. با بروز نگرانی در مورد قابلیت اتکای صورتهای مالی، خدمات اطمینان بخشی حسابرسی مستقل از طریق کاهش عدم تقارن اطلاعاتی میان مدیران و مالکان میتواند برای صورتهای مالی ارزش افزوده ایجاد نماید. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق همبستگی و مدلهای رگرسیون چند متغیره، در پی آن است تاارتباط دو مولفه رتبه کنترل کیفیت موسسه حسابرسی و دوره تصدی حسابرس را با شاخصی از شفافیت متشکل از ابعاد چندگانه، مورد بررسی قرار دهد. در مجموع، شواهد نشان می دهد که تالش حسابرسی با تاثیرگذاری بر فرآیند حسابرسی و بازده حسابرسی نقش مهمی در بهبود کیفیت حسابرسی دارد.

    کلیدواژگان: دستگاه حسابرسی، تعدیالت حسابرسی، اظهار نظر حسابرسی، کیفیت حسابرسی
  • حسین کاظمی، مریم قطبی زاده* صفحات 47-55

    تحقیق حاضر در راستای مبانی تیوریک مبحث رقابت بازار محصول به بررسی و ارزیابی نرخ رشد محصول، بهره وری و اشتغال در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. تحقیق حاضر تحقیق توصیفی و پژوهشی کاربردی است. با توجه به قلمرو مکانی و زمانی، جامعه آماری پژوهش شامل شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از 1391/12/29 تا 1397/12/29 بوده و بدین ترتیب نمونه آماری در این تحقیق 120 شرکت می باشد. جهت بررسی ارتباط میان متغیرهای این تحقیق بهره وری کل، رشد اشتغال و رشد دستمزد به عنوان متغیر مستقل و نرخ رشد محصول به عنوان متغیر وابسته و صادرات نیز به عنوان متغیر کنترلی در نظر گرفته شد و رابطه هر یک از شاخصها با یکدیگر مورد بررسی قرار گرفت. به این ترتیب چهار فرضیه تدوین شد و داده های مرتبط جمع آوری شد. جهت بررسی فرضیه های این پژوهش از نرم افزار 10 Eviews استفاده شده است. همچنین جهت بررسی ارتباط میان متغیرهای این تحقیق از آزمون چاو و نیز رگرسیون استفاده شد

    کلیدواژگان: رقابت بازار محصول، نرخ رشد محصول، بهرهوری، اشتغال
  • عزیزالله مرادی*، شهین پورعلی صفحات 57-68

    این مطالعه به بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی بر تجدید ارایه صورت های مالی با تاکید بر کیفیت حسابرسی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. در این تحقیق از معیار دوره تصدی حسابرس بعنوان مبنایی برای اندازه گیری کیفیت حسابرسی استفاده شده است. متغیرهای به کار رفته در این پژوهش از گزارشهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1386-1398 با نرم افزار اکسل 2010 محاسبه و داده های 152 شرکت طی سالهای 1398-1388 با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و روش برآورد پنل دیتا در مدلهای رگرسیونی لجیت لجستیک تجزیه و تحلیل شده است. نتایج علمی پژوهشی نشان می دهد که بین مالکیت نهادی، مالکیت ممتمرکز، اندازه هیات مدیره و استقالل هیات مدیره با تجدید ارایه صورتهای مالی رابطه معنی دار مشاهده نگردید. همچنین کیفیت حسابرسی بر ارتباط بین مالکیت نهادی و تجدید ارایه صورتهای مالی، مالکیت متمرکز و تجدید ارایه صورتهای مالی، اندازه هیات مدیره و تجدید ارایه صورتهای مالی، استقالل هیات مدیره و تجدید ارایه صورتهای مالی رابطه معنی دار مشاهده نگردید.

    کلیدواژگان: تجدید ارائه صورت های مالی، تمرکز مالکیت، مالکیت نهادی، اندازه هیات مدیره، استقالل هیئتمدیره، کیفیت حسابرسی