فهرست مطالب

روزنامه نگاری الکترونیک - سال پنجم شماره 2 (تابستان 1399)

فصلنامه روزنامه نگاری الکترونیک
سال پنجم شماره 2 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/16
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اشرف کریمی راهجردی صفحه 6
  • فرحناز مصطفوی کهنگی*، سارا مسعودی صفحات 7-35

    امروزه یکی از رسانه هایی که میزان قابل توجهی از افراد جامعه را متوجه خود ساخته های بازی رایانه ای می باشد . نظر میرسد یکی از کارکردهای بازیهای رایانه ای تبلیغ شیوه اززندگی می باشد. چرا که بازی کردن خود تبدیل به چارچوبی شده است که بازیکنان از منظر آن به دیگر جنبه های زندگی می نگرند. بازیها از سویی بر همه انواع رسانه های تعاملی اثر گذاشته است. از دیگر سو بازیها، فعالیتهای جهان زندگی فیزیکی را نیز بر هم زده اند و حتی زندگی کسانی که بازی نمی کنند یا در رسانه های تعاملی مشارکت نمی کنند را نیز تغییر می دهند. بنابراین در این وجه ما به این امر توجه داریم که چگونه بازی کردن، افراد را در سراسر جهان با یکدیگر مرتبط می سازنند یا از هم متاثر می سازد . لذا در این پژوهش سعی کردیم به بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای بر مهارت های اجتماعی نوجوانان پسر بپردازیم. به این منظور 230 دانش آموز پسر مقطع اول دبیرستان انتخاب شدند که ضمن پاسخ به پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات جمعیت شناختی ، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی را نیز تکمیل کردند . اطلاعات گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته های این پژوهش حاکی از آنند که گرچه تجربه بازی با مهارتهای اجتماعی رابطه معکوس دارد ، یعنی هر چه تجربه بازی بیشتر باشد مهارتهای اجتماعی کمتر است ؛ اما این رابطه معنا دار نبوده و در عوض وجود رابطه معنادار بر دو محور محل بازی و حضور دیگران در محل بازی متمرکز بوده است . به طوری که انتخاب منزل به عنوان محل بازی و یا ترجیح تنها بودن در محل بازی با مهارتهای اجتماعی رابطه معکوس و معنادار دارد . در پایان با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که مبادرت به این بازیها می تواند تاثیر معناداری در الگوی تعاملات بین فردی و در نتیجه مهارتهای اجتماعی بر جای گذارد .

    کلیدواژگان: بازی، بازی های رایانه ای، مهارت های اجتماعی، نوجوانان
  • افسانه مظفری، شهرام جرجانی صفحات 36-64

    ظهور رسانه های جدید و فناورریهای نوین در عصر حاضر به شکلگیری مفاهیم و رویکردهای تازه در تمام زوایای زندگی اجتماعی از جمله دسترسی سریع به اطلاعات بسیار زیاد و متنوع شده است. به طوری که یکی از ملاکهای سنجش میزان توسعه در عصر اطلاعات، امتیازبندی جوامع از نظر ضریب نفوذ فناوریهای جدید است. استفاده کنندگان از شبکه ها و پلت فرمهای رسانه های اجتماعی با رشد سریع و روزافزونی مواجه شده است. به همین نسبت با استفاده های غیر اخلاقی و نقض حریم خصوصی در این رسانه ها هم روبه رو هستیم که این امر بر سلامت روحی و جسمی افراد تاثیر میگذارد. بنابراین لزوم وجود قوانین مرتبط و تعهد به اخلاق رسانهای بیش از پیش لازم و ضروری به نظر میرسد.

    کلیدواژگان: جامعه اطلاعاتی، رسانه، اخلاق رسانه ای، حریم خصوصی
  • سینا تفنگ چی* صفحات 65-73

    آموزش عالی به عنوان یک زمینه مطالعاتی رویکردها، نوآوریها، فلسفه ها، راهبردها و فنون زیادی از دنیای مدیریت به عاریت گرفته و در خود پرورانده است Mamta: 2012  یکی از این مفاهیم و راهبردهای عاریتی مدیریت زمان 2 است. مدیریت زمان شامل مجموعه ای از مهارتها برای کنترل کردن و استفاده بهتر از زمان و به معنی اداره کردن خودمان و منابع و تواناییمان است. سیر تحولات آموزش عالی در چند دهه ی اخیر به دستاوردهای خوبی در حوزهی مدیریت منجر شده است؛ با این حال به نظر میرسد که به یکی از مفاهیم مدیریتی با وجود اهمیت بالا، توجه کمتری شده است و آن مفهوم مدیریت زمان است. مدیریت زمان خود در چهارچوب مدیریت دانش قرار میگیرد و مهمترین راه اشاعه ی دانش، آموزش است؛ به ویژه که امروزه اهمیت فناوریهای ارتباطی – اطلاعاتی به خصوص رسانه های نوین، از کارویژهی خاص خود به عنوان شبکه هایی نشات میگیرد که سیاستمداران و دولتمردان از طریق آنها میکوشند مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند. (باقری دولت آباد و رضاییان جویباری: 1390).

    کلیدواژگان: مدیریت زمان، شبکه های اجتماعی، نوآوریهای ارتباطی، کنترل اطلاعات
  • الهه شارعی* صفحات 74-90

    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ارتباطات میان فردی بر میزان رضایت شغلی کارکنان و مدیران روزنام ه همشهری است که از طریق نمونه گیری هدفمند تعداد 168 نفر انتخاب شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی است. اطلاعات از طریق پرسشنامه های هنجار شده؛ جمع آوری شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی؛ میانگین، انحراف استاندارد و آمار استنباطی؛ رگرسیون چند متغیره با نرم افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ارتباطات میان فردی بر میزان رضایت شغلی کارکنان و مدیران روزنامه همشهری رابطه معنادار وجود دارد. پیشنهاد می شود در زمینه ارتباطات انسانی به ویژه مهارت های ارتباطی نظیر گوش دادن ، تعهد و اعتماد آموزش های تحت عنوان ضمن خدمت برای ک کارکنان و مدیران روزنامه همشهری گذاشت و برای آنهایی که در این آموزش ها شرکت می کنند و در آزمون پایان دوره نیز نمره مطلوبی کسب می کنند امتیازاتی قایل شد .

    کلیدواژگان: ارتباطات میان فردی، رضایت شغلی، روزنامه همشهری، ارتباطات انسانی، مهارتهای ارتباطی