فهرست مطالب

نشریه رهیافتی در مدیریت نفت و گاز
پیاپی 4 (شهریور 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • میلاد فراهانی علوی، اصغر قلندری شیرمرد*، عرفان حسینخانی مجد، پوریا بابایی صفحات 1-7

    بهبود کیفیت رانندگی و ایمنی خودروها با استفاده از تکنولوژی های جدید از مباحث مهم تحقیقاتی پیرامون خودرو می باشد. چندین سال است که پایش سامانه انتقال قدرت در خودروهای مجهز به CVT موضوع بحث و بررسی و تحقیق گسترده محققان و مهندسان در شرکت های خودروسازی و مراکز علمی و دانشگاهی است. گیربکس های انتقال قدرت متغیر پیوسته هدفشان کاهش مصرف سوخت و مواد آلاینده خودروها و انتقال روان تر قدرت موتور است. در همین راستا تحقیقات وسیعی برای بهبود مشخصه های موتور، سامانه انتقال قدرت، هوا پویایی و... در حال اجرا است. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که سامانه انتقال قدرت خودرو، از میان عوامل یاد شده به عنوان یک رکن موثر در بهبود هدایت و عملکرد خودرو، می تواند بازده کل نیروی محرکه خودرو را به طور چشمگیری افزایش دهد. در این پژوهش بر روی سامانه انتقال قدرت متغیر پیوسته تحقیق و بررسی انجام گرفته است. بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده، در جعبه دنده‌ های CVT بی نهایت نسبت دور ایجاد می‌شود که این امر سبب از بین رفتن شوک و تغییر دور‌های ناگهانی ناشی از تعویض دنده‌ها می‌گردد و دور موتور خودرو حالت نوسانی کمتری خواهد داشت، در این نوع گیربکس نیرو به صورت پیوسته و ضریب دنده مناسب شرایط خودرو انتخاب شده و از بسیاری جهات می توان شاهد کارکرد بهتر خودرو شد. با توجه به اینکه این سیستم بر روی هیچ کدام از خودروهای ساخت کمپانی های داخلی نصب نمی باشد، استفاده از طرح پیشنهادی جهت بهره وری بر روی این خودروها می تواند امنیت و کیفیت رانندگی را در این خودروها افزایش دهد.

     

    کلیدواژگان: جعبه دنده، CVT، انتقال قدرت، متغیر پیوسته، نسبت دور، تعویض دنده
  • محمدمعین رشیدپور*، حسین جورشمسی، علیرضا رجبی صفحات 8-14

    امروزه پیشرفت های علمی و صنعتی در همه زمینه ها تحقق پیدا کرده است و این امر شامل صنعت خودرو سازی و صنعت های وابسته نیز شده است. دیفرانسیل وسیله ای است که گشتاور انتقالی از موتور را به دو قسمت تقسیم می کند تا هر قسمت جداگانه چرخی را به گردش درآورد. دیفرانسیل روی تمام خودروها یافت می شود همچنین روی بسیاری از اتومبیل هایی که قدرت موتور به چهار چرخ منتقل می شود نیز دیده می شود.دیفرانسیل لغزش محدود نوع کلاچی(LSD) می باشد.دیفرانسیل های ضد لغزش طی مکانیزم های خاصی قابلیت چرخش خودرو سر پیچ ها را آسان می کنند. هم چنین زمانی که یک چرخ شروع به لغزیدن می کندگشتاور بیش تری به چرخی که می لغزد منتقل می شود.با توجه به این موارد سیستم دیفرانسیل لغزش محدود ایمنی خودرو را در جاده ها به خصوص در جاده های کوهستانی و برفی را تامین می کند.

    کلیدواژگان: LSD، دیفرانسیل، لغزش محدود، گشتاور، تورسن، ویسکوز
  • میلاد فراهانی علوی*، وحید مرادی، میلاد ندایی صفحات 15-20

    بهبود کیفیت رانندگی و وسایل نقلیه با استفاده از تکنولووی های جدید از مباحث مهم تحقیقاتی پیرامون خودرو می باشد. افزایش تعداد تصادفات رانندگی به علت کاهش تمرکز و کنترل راننده از چالش های مهم پیرامون خودرو بوده که مورد تحقیق پژوهشگران بسیاری می باشد. در این مقاله سیستم SBC برای خودروهای سواری مورد بررسی قرار گرفته است و طرحی جهت بهره وری از این سیستم بر روی خودروهای فاقد آن پیشنهاد شده است. بر طبق بررسی های انجام گرفته، در هنگام استفاده از سیستم ترمز الکتروهیدرولیکی بر روی خودروها،  میزان فشار پدال ترمز از طریق یک عملگر، دریافت و محاسبه گشته و پس از آن به کامپیوتر مربوطه ارسال می گردد. و فرمان های کنترلی نیز براساس الگوریتم خاصی محاسبه شده و به مدولاتور هیدرولیک فرستاده و پیرو این عمل نیز مدولاتور، فشار را برای سیلندرهای ترمز تامین می نماید و سبب افزایش ضریب تمرکز راننده برای هدایت و کنترل خودرو می گردد. با توجه به این موضوع می توان به کاهش تصادف جاده ای امید داشت و از طرف دیگر لذت و امنیت رانندگی را برای رانندگان خودرو بالا برد. به این گونه که این سیستم با استفاده از آکومولاتور فشار بالا قادر است فشار دینامیکی را به طور سریع بالا ببرد، باعث کاهش مسافت ترمزگیری و نیز افزایس تعادل و هدایت خودرو می شود.

    کلیدواژگان: امنیت، خودرو، ترمز کمکی، راننده، تصادف
  • محسن عالیزاده صفحات 21-33

    مصرف روز افزون  پیچ ها و کاربرد فراوان آن در صنعت موجب شده است که این  ابزار مصرف زیادی را در میان دیگر اتصال دهنده های مکانیکی به  خود اختصاص دهد. انواع پیچ ها متفاوت  در بازار  موجود هستند که هر کدام برای هدفی ساخته  و استفاده می گردند. در این  میان پیچ های دو سو ، چهار سو ، سر آلنی و سر ستاره ای به واسطه سهولت کار با آن ها و تحمل گشتاور زیادتر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. با ایجاد گشتاور به منظور باز بسته کردن پیچ، میزان ماکزیمم تنش ایجاد شده بر روی گل پیچ به وجود می آید که باعث لهیدگی ، جابه جایی ودر نهایت موجب از بین رفتن گل پیچ می شود. برای کاهش میزان جابجایی و تنش در این تحقیق گل پیچ جدیدی به شکل پروانه ای طراحی شده است، تا گشتاور بیشتری بدون جابه جایی و لهیدگی تحمل کند. هدف اساسی تحلیل میزان خوردگی در پیچ ها و ارایه ی راه کاری مناسب برای  کاهش جابه جایی وتنش در گل پیچ به وسیله افزایش سطح تماس  میان پیچ و پیچ گوشتی می باشد. در این مقاله شکل گل خاصی از پیچ به صورت پروانه ای مورد ارزیابی قرار می گیرد  تا حد امکان  میزان  خوردگی در پیچ جدید بررسی و تحلیل شده و با پیچ ستاره ای به عنوان پیچ متداول و پر مصرف مقایسه می گردد و در انتها نیز نتایج حاصله از این دو نمونه پیچ ارایه شده است.

    کلیدواژگان: پیچ پروانه ای، تنش، کرنش، جابجایی
  • سعید مهران، میلاد شعبانی، محسن عالیزاده، امیررضا پور کاظم صفحات 34-47

    امروزه مبدل های حرارتی صفحه ای  نقش به سزایی در بخش های گوناگون صنعت ایفا می کنند . ویژگی های که مبدل حرارتی صفحه ای دارند باعث شده با استفاده از حرارت هدر رفته در این مجموعه منجر به افزایش راندمان و صرفه جویی در مصرف انرژی باشد . هدف از این مقاله طراحی وساخت یک مبدل حرارتی صفحه ای برای دستگاه خشک کن که با استفاده از یک آبگرمکن خورشیدی کار می کند می باشد و همچنین بررسی نحوه عملکرد آن با استفاده از نرم افزار در دما های مختلف پرداخته شده است و نحوه کار مبدل، انرژی که توسط آبگرمکن خورشیدی تولید و استفاده میشود ، بخشی از آن بصورت گرما از اگزوز دستگاه خارج شده و به هوای آزاد راه میابد . این در حالیست که میتوان با استفاده از یک مبدل حرارتی صفحه ای که روی اگزوز آبگرمکن نصب می شود ، از انرژی هدر رفته استفاده نمود و از حرارت به دست آمده توسط مبدل در دستگاه برای خشک کردن محصولات کشاورزی استفاده نمود.

    کلیدواژگان: مبدل حرارتی صفحه ای، انتقال حرارت، دستگاه خشک کن خورشیدی
  • شهاب الدین سعیدی*، جواد سرگلزایی صفحات 48-53

    مجموعه ای از ویژگی ها که موجب استفاده گسترده از گرافن می شود، مقاومت بالای گرافن در برابر شکست، رسانایی حرارتی خوب و استحکام بسیار بالای این ماده در بین مواد شناخته شده در طبیعت می باشد. این ویژگی ها و سایر مزایای منحصر به فرد گرافن باعث شده است گرافن معجزه قرن 21 نام بگیرد.
    تولید گرافن با دستگاه سیال فوق بحرانی ویژگی های بی نظیری مانند: نداشتن آلودگی های زیست محیطی، کاربری ساده دستگاه، هزینه های جانبی کم و استهلاک پایین و در نهایت بازدهی و سودآوری بالا می باشد. در این پژوهش به تولید گرافن از گرافیت پرداخته شده است، با این روش که ابتدا 50 گرم گرافیت توزین، آنگاه با 45 گرم سولفات مخلوط، سپس 25 سی سی آب مقطر به آن اضافه و نمونه را 24 ساعت درون دستگاه سیال فوق بحرانی قرار گرفت. در آخر برای بررسی تاثیر پارامترهایی نظیر فشار و دما، آنالیزهای مختلف نظیر میکروسکوپ الکترونی عبوری و میکروسکوپ نیروی اتمی استفاده شد. بر مبنای نتایج به دست آمده از تست های مختلف، اضافه کردن افزودنی ها باعث تبدیل گرافیت به گرافن می شود.

    کلیدواژگان: گرافیت، گرافن، سیال فوق بحرانی دی اکسید کربن، میکروسکوپ الکترونی عبوری، میکروسکوپ نیروی اتمی
  • فرهاد فتحی فرکوش*، جواد ملکی صابر صفحات 54-58

    موتور های تولیدی امروزی در شرکت های خودرو ساز داخلی عموما موتور هایی هستندکه نسبت به پایه و بیس اولیه آنها تغییر چندانی نداشته و مخصوصا سیستم هواکشی موتور از نوع عادی بوده و توان خروجی موتور ها محدوده پایینی را به خود اختصاص داده اند . یکی از مهم ترین عواملی که موجب افزایش راندمان مکانیکی و توان خروجی موتور می شود ،  ورود حجم قابل توجهی از هوا به داخل سیلندر و شرکت در فرایند احتراق می باشد . افزایش قیمت سرانه سوخت های فسیلی وکاهش روند منابع این سوخت ها و از طرفی دیگر مسئله آلودگی های زیست محیطی به عنوان چالش بزرگی جهان را تهدید میکند  . در این تحقیق سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها(VVT) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته و ایده ای برای استفاده از زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) برای خودرو های فاقد این سیستم پیشنهاد شده  است . با توجه به بررسی های انجام گرفته استفاده از سیستم VVT در راستای کاهش مصرف سوخت ، آلودگی های زیست محیطی و افزایش قدرت خروجی کمک شایانی را در پی خواهد داشت .

    کلیدواژگان: تایمینگ، سوپاپ، راندمان، آلاینده، سوخت