فهرست مطالب

نشریه قطعه سازان صنعت
پیاپی 2 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/20
  • تعداد عناوین: 4
|
  • یوسف گلین امیری، رضا محمودی *، میثم بلاسی صفحات 1-7

    چکیده
    افزایش ایمنی خودرو ها و همچنین ارتقا سطح کیفیت رانندگی با استفاده از جدید ترین تکنولوژی های صنعت خودرو سازی از مهمترین مباحث تحقیقاتی است که امروزه حول محور صنعت خودرو در جریان است. آمار بالای تصادفات به دلیل از دست دادن تمرکز و عدم کنترل خودرو توسط راننده از جمله مشکلاتی است که با کمک تکنولوژی های مدرن در صنعت خودرو قابل کنترل می باشد.
    در این پژوهش سعی شده تا با استفاده از سیستم کنترل لغزش شتاب گیری ASR که بر روی خودرو های سواری نصب شده است بتوان از مشکلات و حوادث رانندگی کم کرد همچنین سعی شده است تا با کمک نرم افزار متلب مقایسه ای بین دو خودرو که دارای سیستم لغزش و فاقد این سیستم هستند انجام گیرد تا اهمیت این سیستم را به وضوح در کنترل خودرو مشاهده نمود. 

    کلیدواژگان: کنترل کشش، لغزش خودرو، شتاب گیری، هرزگردی، ایمنی خودرو
  • میثم بلاسی، رضا محمودی *، یوسف گلین امیری صفحات 8-19

    در این مطالعه هدف بررسی خصوصیات هیدروژن و عملکرد آن به عنوان یک سوخت پاک در موتورهای هیدروژنی میباشد. زمینی که در آن زندگی میکنیم با توجه به رشد زیاد جمعیت و صنعتی شدن، روز به روز به بحران هایی نظیر آلودگی و تخریب محیط زیست نزدیک میشود. این آلودگی در بلند مدت میتواند سبب به چالش انداختن زندگی ما انسان ها در این کره خاکی باشد. در این تحقیق ابتدا به معرفی سوخت هیدروژن و دلیل پیدایش آن پرداخته و سپس ویژگی های این سوخت برای بکارگیری در صنعت حمل و نقل شرح داده شده است. سپس طراحی و تغییرات مورد نیاز در موتور خودرو برای آماده شدن و استفاده از سوخت هیدروژن مورد بررسی قرار گرفته شده است. طبیعتا استفاده از سوخت هیدروژن میتواند معایبی داشته باشد که در این پژوهش به مشکلات وجود آمده جهت استفاده از سوخت و راه حل آنها نیز پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: آلودگی هوا، هیدروژن، طراحی موتور هیدروژنی، موتور احتراق داخلی، احتراق پیش رس
  • مرتضی قربانی * صفحات 20-26

    این مقاله بر اثر پارامترهای سوراخکاری بر روی سایش ابزار و کیفیت سوراخ ها از نظر خطای قطر، انحنا، استوانه ای بودن و زبری سطح می پردازد. در این کار، مته زنی با استفاده از ابزار کاربید بدون پوشش با قطر  4±0/01mm با زاویه راس 135 درجه و زاویه مارپیچ 30 درجه انجام شد. سوراخکاری در سطوح مختلف سرعت اسپیندل انجام شد.  (18 ,30 m/min)و میزان پیشروی  .(0/03, 0/045, 0/06 mm/rev)فولاد ضدزنگ AISI 316L ماده ی کار قطعه بود. تجزیه و تحلیل مقایسه ها بر روی قطر سوراخ، گردی، استوانه ای بودن، و زبری سطح قسمت های سوراخ شده توسط یک آزمایش بررسی شد. ویژگی های کیفیت سوراخ بیشتر تحت تاثیر سرعت برش و سرعت پیشروی قرار می گیرند. یک استثنا برای خطای گرد بودن وجود داشت که در آن نشان می دهد که سرعت برش و سرعت پیشروی هیچ تاثیری روی آن ندارد. با افزایش سرعت برش، زبری سطح 1/09 میکرون کاهش می یابد. در مقابل، هنگامی که میزان عمق بار افزایش می یابد، مقدار زبری سطح نیز افزایش می یابد. برای خطای استوانه ای شکل بودن، سرعت برش پایین تر و میزان عمق بار پایین تر نتیجه را بهتر می کند. از نظر خطای قطر، میزان پیشروی بیش از سرعت برش تاثیر می گذارد. خطای قطر حداقل در هنگام کاهش سرعت برش و کم بودن میزان عمق بار به دست می آید.

    کلیدواژگان: ماشین کاری، ابزار، سوراخکاری، فولاد ضد زنگ آستنیتی
  • رضا محمودی *، حسین جورشمسی، فرهاد شهبازیان، حسین قویدل اجی بیشه، علیرضا عبادی صفحات 27-34

    امروزه پیشرفت های علمی و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته نیز شده است یکی از این صنایع و اجزای وابسته سیستم تعلیق خودرو می باشد سیستم تعلیق یکی از حیاتی ترین سیستم های خودرو محسوب می شود که وظیفه این سیستم خنثی نمودن ضربات ناشی از ناهمواری ها و پستی بلندی های جاده است این کار باید با حداقل افت تماس تایر با جاده ایجاد شود همچنین عملکرد سیستم تعلیق در مسیر های منحنی و به هنگام شتاب و ترمزگیری حایز اهمیت است زیرا سیستم تعلیق باید خواسته های راننده چون راحتی درطول سفر و همچنین فرمان پذیری بهتر و ایده آل تر خودرو را نیز پاسخگو باشد در این مقاله با توجه به اهمیت راحتی سرنشین حفظ پایداری وکنترل خودرو در شرایط جاده ای به بحث و بررسی سیستم تعلیق فعال پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: سیستم تعلیق فعال، ضربه، پایداری خودرو، ناهمواری